فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سعادت دنیا و آخرت
وَ بِالْحَسَنِ أُعْطِيتُمُ الْإِحْسَانَ وَ بِالْحُسَيْنِ تَسْعَدُونَ وَ بِهِ تَشْقَوْنَ أَلَا وَ إِنَّ الْحُسَيْنَ بَابٌ مِنْ أَبْوَاب الْجَنَّةِ مَنْ عَادَاهُ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ
رسول الله(ص):
با #حسین #خوشبخت می شوید و بدون او بدبخت.
بدانید حسین دری از درهای #بهشت است و هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او #حرام می کند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌ریشه تاریخی بر یزید لعنت
لعن بر یزید و آل ابوسفیان که برگرفته از جنایات آنان در جریان قتل امام حسین و شهدای کربلا و برگرفته از زیارت عاشورا است، در ادبیات شیعیان نیز منعکس می گردید.
صاحب بن عبّاد(م358ق) امامی مذهب هنگامی که آب سرد می نوشید، این جمله را می گفت:
«اللهم جدّد اللعن على يزيد.»
اکنون نیز در زبان فارسی مرسوم و متداول است که شیعیان در لعن یزید می گویند: «بر یزید لعنت و عده ای پاسخ می دهند: بی شمار یا بیش باد.»
📚ثعالبی نیشابوری، يتيمة الدهر في محاسن أهل العصر، ج3، ص233؛
📚زمخشری، ربيع الأبرار و نصوص الأخيار، ج1، ص187.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #امویان و #عثمانی کردن مردم
بنی امیه علي بنقَرَظه بن کَعب را به تفکر #عثمانی دعوت کردند و او در #کربلا در مقابل سپاه امام حسین(ع) قرار گرفت، در حالیکه برادر وی عمرو بنقَرَظه در ركاب امام #حسين(ع) به شهادت رسید.
همچنین،
ابووائل شقیق بن سَلَمه، با تبلیغات بنی امیه به عثمانی ها یا همان اموی ها پیوست.
📚طبری، تاریخ الامم والملوک، ج5، ص434
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص99.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌با ترسوها نمی شود انقلاب کرد؛
در واقعه کربلا خوب است بدانیم،
کسانی مانند #شبث بن ربعی در نامه خود به امام از گردآوری لشکر سخن گفته بودند. این گروه سپاهي چهارهزار نفري را در كنار #مسلم بن عقیل در محاصرة قصر عبيدالله بن زیاد تشكيل دادند،
امّا پس از آنكه با #تبليغات وسيع ابنزياد و اطرافيان او مبني بر تهديد دنياي آنان و نشر #شايعة حركت #سپاه_شام روبرو شدند، مسلم را رها كرده و هر يك به سوراخي خزيدند.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص371ـ 370.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌ترسوهای مال پرست
امام #صادق(ع) درباره متخلفان از مردم کوفه در قیام عاشورا فرمود:
«برضدّ او (امام #حسين) كساني، همدست شدند كه #دنيا آنان را فريفت و بهرة خود را به قيمت ناچيز و پستي #معامله كردند و #آخرت خود را به بهاي ناچيز فروختند و #تكبّر و گردنفرازي ورزيدند و اسير #هواي_نفس خود شدند.»
📚شیخ مفید، المزار، ص108.
👇👇
🌻 @ahlebait110
8عاشورا پژوهی موبایل.pdf
1.34M
📌کتاب #عاشوراپژوهی
نویسنده:
حجت الاسلام محمد حسین زاده یزدی
هییت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی امام خمینی(ر.ه)
هدیه این کتاب فاتحه نثار اموات استاد عزیز باشد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
29.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب اول محرم
حجت الاسلام دکتر #مریجی
👈علت تغییر و تحول در رفتار افراد جامعه چیست؟
1️⃣ چی تغییر کرد؟
2️⃣ کیا تغییر دادند؟
3️⃣ چگونه تغییر کرد؟
⁉️ چه شد که افرادی که دور #پیامبراکرم(ص) حلقه زدند و از قطره های آب وضوی ایشان #تبرک برمی داشتند، ۵۰ سال بعد با #حسین علیه السلام فرزند پیامبر خود، اینگونه رفتار کردند؟
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #روضه_خانگی_شیعیان در عصر امام صادق(ع)
علی بن عقبه از پدرش نقل می کند:
«پدرم خدمت امام #صادق(ع) رسیده و عرض کردم: ما خادمی در منزل داریم که مانند ما معتقد به #امامت شما اهل بیت(ع) نیست؛ ولی هرگاه تقصیری از او سر میزند و میخواهیم او را مؤاخذه کنیم، ما را چنین قسم میدهد:
"لَا وَ حَقِ الَّذِی إِذَا ذَکَرْتُمُوهُ بَکَیْتُمْ؛" به حق کسی که وقتی او را یاد میکنید و #گریه میکنید، منرا مؤاخده نکنید. آن حضرت نیز در حق اهل این خانه دعا کرده و فرمود:
رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ.»
📚طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص634.
👇👇
🌻 @ahlebait110
34.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب دوم محرم
حجت الاسلام دکتر #مریجی
⚠️تغییرات جامعه اسلامی توسط فرهیختگان و مدیران جامعه بوجود می آید...
👇👇
🌻 @ahlebait110
حضرت رقیه.pdf
1.73M
📌مقاله
بررسی و تحلیل منابع تاریخی درباره حضرت #رقیه بنت الحسین از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری
نویسندگان:
حجت الاسلام حسین #عبدالمحمدی و اسدالله رحیمی
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 جنایاتی که خود کوفیان برنتافتند.
چون زنی از طایفه #بنی_بکر در سپاه #عمربن سعد دید که لشکر #کوفه به #زنان و خمیه های امام #حسین(ع) حمله کرده و به #غارت آنان مشغول اند، دست به #شمشیر برد و به طایفه خود حمله ور شد و گفت:
آیا دختران پیامبر(ص) را #غارت می کنید؟
حکمی جز حکم خدا نیست، ای خون خواهان رسولخدا(ص).
📚سیدبن طاوس، الهوف، ص180،
📚ابن نمای حلی، مثیرالحزان، ص77.
👇👇
🌻 @ahlebait110
51.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب سوم محرم
🗣 حجت الاسلام دکتر #مریجی
⚠️ در این کلیپ شما با یکی از علت های تغییر فرهنگ و تمدن بشریت آشنا خواهید شد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقتل #لهوف
حجت الاسلام دکتر مصطفی #صادقی کاشانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
لینک:
https://iqna.ir/fa/news/4078168/
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جنایات امویان در عراق زمینه قیام کربلا
⬅️زیادبن اَبیه به دستور معاویه دو حضرمی را به دلیل #اظهارتشیع و پیروی از مکتب علی(ع) بعد از #دارآویختن بر در منزلشان، در #کوفه نیز به دارآویخت و به فرمایش امام #حسین(ع) آنان را قطعه قطعه کرده بودند.
⬅️ابن جوزى(م597ق) نیز نوشته است:
«با ورود زیادبن ابی به مسجد کوفه، عدهاى از شيعيان اعتراض كردند، وی دستور داد مسجد را بسته و پاى سی یا هشتاد نفر را بريدند.»
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج5، ص121؛
📚بغدادی، المحبر، ص479.
📚ابن جوزی، المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك، ج۵، ص۲۲۷.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن در عزا پسندیده است؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
👇👇
🌻 @ahlebait110
42.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب چهارم محرم
🗣 حجت الاسلام دکتر استاد #مریجی
⚠️ قدم اول تغییر ارزشها، #سقیفه بود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عروسی_قاسم در کربلا....
عروسی قاسم پسر امام #حسن(ع) در #کربلا صحت تاریخی ندارد؛ زیرا:
1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ #کاشفی (م910ق)است.
2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است:
با اساس و لباس دامادی
عزم ترتیب راه خواهم کرد.
آقای کاشفی آن را بصورت #داستان نقل کرده است.
3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در #منابع_قدیم شیعه و سنی نیست.
4⃣سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان #شیعه قرار گرفته است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک. #مقتل جامع #سیدالشهداء، ج۲، ص۵۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #علی_اصغر...
📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟
📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟
📍جناب علی اصغر کی به دنیا آمده است؟
📍 #پاسخ:
◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام #عبدالله یا عبدالله #رضیع(شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند.
🏴عبدالله بن #حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام #باقر(ع) به تیر یکی از بنیاسد در دستان پدرش #شهید شد. تعبیر بلاذری صریحتر و دلخراشتر است:
رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ.
◀️طبری شیعی، نام او را علی #اصغر نهاده است.
◀️این منابع، درباره #سن او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند:
#صبی، #صغیر، #طفل و #رضیع یعنی #شيرخواره اکتفا کرده اند.
◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله #یعقوبی(م۲۹۲ق):
این طفل در #روز_عاشورا به دنیا آمده است.
◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست.
◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند.
📍جمع بندی:
1⃣امام #حسین(ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به #علی_اصغر یا #عبدالله_رضیع مشهور گشته است.
2⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو #مورخان، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند.
3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است.
اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از ایشان به علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد.
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛
📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛
📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛
📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛
📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛
📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
20170404135522-10057-38.pdf
947.8K
📌مکان یابی قبر حضرت #علی_اصغر در منابع فریقین
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد مهری
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شخصیت #شَمِربنذي الجوشن
در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد:
◀️شمِر بنذيالجوشن هیچگاه #شیعه نبوده و مانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان #علی(ع) #بیعت کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ لذا نباید بپنداریم که او ولایت مدار بوده است.
◀️شمر، در #جنگ_صفين جزء لشكريان #علي(ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛
در اين مبارزه اَدْهَم بنمحرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر ميزند و او را #زخمي ميكند. شمر نيز به او ضربهاي ميزند ولي ضربهاش کاري نميشود، لذا برميگردد و آب ميخورد و نيزهاي برميدارد و دوباره به ميدان ميرود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين ميافكند؛
شمر، جزء كساني است كه برضدّ #حُجْر بنعَدِي و به كفر او شهادت دادند.
شمر، عصر روز پنجشنبه نهم #محرّم با فرمان جديد #عبيدالله بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به #كربلا رسيد و نزد 3عمربنسعد رفته، نامه ابنزياد را تسليم او كرد؛
◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام #حسین(ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.)
شمر، به خيمه امام حسين(ع) #حمله كرد و با نيزهاش به خيمه زد و با صداي بلند گفت:
«آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به #آتش بكشم.»
◀️شمر، به #تیراندازان دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربههای نهایی را بر امام وارد کردند؛
◀️شمر، پس از واقعه #كربلا در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نميبرديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) میگفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.»
◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از #مختار، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بنعُبَيْد كشته شد.
📚منقری، وقعة صفين، ص 268؛
📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53
📚ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج 4، ص 115.
📚ابنسعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179،
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #منع_آب از کاروان حسيني
سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام #آب نداشتند، پس #غسل شب #عاشورا چه وجهي داشت؟
پاسخ:
در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است:
◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود.
در روز هفتم محرم، #ابنزياد به عمربن سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند.
اهداف دشمن از منع آب:
1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛
2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛
3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام).
◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر #چاه کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد
حضرت #عباس و گروهي از ياران امام نيز توانستند #محاصره آب را بشکنند و مقداري آب بياورند.
◀️ تشنگي و #عطش در #کربلا جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ:
شرايط جنگي بهشدت نابرابر، مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر ميزنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...»
◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام #صادق(عليه السلام) آمده است که امام #حسين(عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود:
«...برخيزيد آبي بنوشيد که اين، آخرين توشة شماست؛ #وضو بگيريد و غسل کنيد...»
📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221
غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست.
البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد.
نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا #خيمهاي قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري #مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوشبو کردند و به نوعي مهياي #شهادت شدند.
در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت
📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742.
چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) در شب عاشورا اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
0116041403.mp3
19.03M
📌 شب اول محرم الحرام ۱۴۴۶
📣فایل صوتی سخنرانی حجتالاسلام دکتر #مریجی
موضوع:
چرایی و چگونی #تغییر مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص)
👇👇
🌻 @ahlebait110
شب دوم.mp3
21.81M
📌 شب دوم محرم الحرام ۱۴۴۶
📣فایل صوتی سخنرانی حجتالاسلام دکتر #مریجی
موضوع:
چرایی و چگونی #تغییر مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص)
👇👇
🌻 @ahlebait110