دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۵ (Trimmed).mp3
9.01M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و پنجم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش دهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
🔲مقدمه: اسطرلاب به معنای «ستارهیاب» است که دستگاهی قدیمی است که هزاران سال پیش توسط متخصصان علم هیأت برای رصد ستارگان ساخته شده بود، این دستگاه در زمان خودش به منجمان کمک میکرد که پارهای از محاسبات نجومی را با دقت قابل قبولی انجام دهند. البته ابزارهای ستارهیابی و دانش نجوم در دوران معاصر آنقدر پیشرفت کرده است که دستگاه اسطرلاب در برابر آنها شبیه اتومبیل پلاستیکی در برابر پیشرفتهترین اتومبیلهاست.
⭕️خاطره اول:
🔶شب چهاردهم شعبان سال ۱۳۷۳ به همراه سه نفر از دوستان توفیق شرفیابی به محضر #علامه_حسنزاده آملی را یافتیم. شبی بسیار خوش و به یادماندنی بود؛ درست مثل همه دیدارهای دیگر با ایشان پر از لطایف قرآنی و نکات عرفانی و علمی بود.
🔶از جمله خاطراتی که آن شب بیان کردند این بود که فرمودند زمانی که در مدرسه مروی بودم (ایشان در شهریور ۱۳۲۹ به تهران آمدند و تا مهر ۱۳۴۲ در تهران بودند)، کتابخانه مدرسه دستگاه اسطرلابی داشت که در اختیار من بود. میفرمودند حجره من در مدرسه به گونهای بود که درب آن رو به روی درب ورودی مدرسه بود. به همین دلیل اگر کسی وارد مدرسه میشد، متوجه میشدم.
🔸روز جمعهای بود که در حجره مشغول مطالعه بودم که دیدم یک روحانی جلیلالقدری وارد مدرسه شد و با خادم مدرسه گفتگوی مختصری داشت و او هم با انگشت اشاره، حجره من را به او نشان داد. بعد از چند لحظه آن روحانی نورانی وارد حجره من شد و من مبهوت عظمت و نورانیت و ادب و اخلاق او شدم. بعد از احوالپرسی مختصری که با من کرد، گفت قصد مزاحمت برای شما را ندارم. شنیدم که شما در اسطرلاب تخصص دارید و دستگاه اسطرلاب مدرسه هم در اختیار شما است. این روزها یهودیها به شدت در حال خریدن این دستگاهها، مخصوصاً دستگاههای قدیمی و عتیقه و ارسال آنها به خارج از کشور هستند. وظیفه خود دانستم که به شما اطلاع دهم و از شما بخواهم که مواظب دستگاهی که در اختیار دارید باشید.
من به او عرض کردم آقاجان من، همچون جانم از این دستگاه محافظت میکنم. خیالتان آسوده باشد.
سپس چند توصیه اخلاقی و معنوی به من کرد و قصد خداحافظی داشت. هنگام رفتن گفتند ما هم چند دستگاه داریم اگر زمانی فرصتی کردید نگاهی به آنها بیاندازید که نقصانی نداشته باشند یا اصالت آنها را بررسی کنید، لطف بزرگی در حق ما کردهاید.
🔶من هم که نمیخواستم محضر این روحانی نورانی را از دست بدهم و دوست داشتم در معیت او باشم، گفتم آقا هر زمانی که بفرمایید در خدمت شما هستم. همان ساعت به همراه او از مدرسه بیرون آمدم و وسیله نقلیهای کرایه کردیم (که البته پول کرایه را هم من دادم و اجازه ندادم آن روحانی نورانی دست در جیب بگذارد) و به سمت منزل ایشان حرکت کردیم. در بین راه هم دائماً نصحیتهای علمی و اخلاقی به من میکرد و فراوان هم از من تمجید میکرد. (به تعبیر خودشان دائماً از آن هندوانههای بزرگ جنوبی زیر بغل من میگذاشت)
به منزل ایشان وارد شدیم (خانهای بسیار مجلل و وسیع در شمال تهران) و چند دستگاه اسطرلاب را آماده کرده بودند و من آنها را دیدم و نقصهای آنها را گفتم و آنهایی که اصالتی داشتند و بینقص بودند را هم مشخص کردم. بعد از پذیرایی مختصری به خودم اجازه ندادم که بیش از این وقت این بزرگ را بگیرم.
🔶خدا حافظی کردم و از منزل ایشان خارج شدم. همین که خارج شدم یکی از طلبههای مدرسه مروی به صورت اتفاقی من را دید. مثل چوب خشکش زد و با تعجب از من پرسید «شما اینجا چکار میکنی؟!»
همینکه میخواستم بگویم در خدمت چه کسی بودم تازه متوجه شدم که جذبه ظاهری این عالم نورانی اجازه نداده بود که اصلاً اسمشان را سؤال کنم! به او گفتم منزل چنین عالمی بودم! او گفت اینجا یکی از مراکز یهودیان است و این فرد با این مشخصاتی که میگویی هم یکی از رؤسای آنهاست! کار اصلی آنها تهیه عتیقهجات و امور باارزش و ارسال آنها به اسرائیل است!
🔶 علامه میفرمود، بعد از شنیدن این قضیه خیلی ناراحت شدم، نه بابت خدمت علمی و مراعات ادبی که در برابر آن مرد کرده بودم! بلکه بابت آن کرایه ماشینی که از مدرسه مروی تا منزل ایشان داده بودم! چون در پرداخت این کرایه ماشین اخلاص نبود این کار را برای خدا انجام ندادم!
🔶سپس فرمودند: «آقاجان آن مرد از ارکان آیتاللهی هیچ چیز کم نداشت! چهره نورانی، ادب ظاهری، نعلین زرد، عبای نازک، دستانی نرم و ...؛ فقط دو رکن را نداشت: علم و تقوا!»
در ادامه فرمودند: این قضیه مربوط به حدود 40 سال قبل بود؛ گمان نکنید که دیگر دزدان و نفوذیهایی در لباس روحانیت نداریم! الان هم اگر بیشتر از قبل نشده باشد کمتر نیست! روحانی را نباید با عمامه و عبا و ظاهرش شناخت؛ روحانی را باید با علم و اخلاق و معنویت و انسانیتش شناخت. روحانی باید نماینده رسولالله(ص) باشد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴به اطلاع علاقمندان به درسهای حوزوی و دانشگاهی استاد شریفی میرساند که درسهای استاد شریفی در کانال زیر 👇👇
https://eitaa.com/Ostad_sharifi
بارگذاری میشوند:
🔹درسهای مکاسب
🔹درسهای کفایة الاصول
🔹درسهای فلسفه اسلامی
🔹درسهای فلسفه غرب
🔹درسهای تاریخ فلسفه غرب
🔹درسهای سبک زندگی
🔹درسهای جنگ نرم
🔹 درسهای عرفان و تصوف
🔹 درسهای عرفانهای کاذب و معنویتهای نوظهور
🔹درسهای علم دینی
🔹درسهای فلسفه علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/Ostad_sharifi
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
⭕️خاطره دوم:
🔶 علامه حسنزاده میفرمودند هنگامی که در محضر علامه شعرانی ریاضیات و هیأت میخواندم، مدرسه مروی دستگاه اسطرلابی داشت که به امانت در اختیار من بود و علامه شعرانی هم از روی آن تدریس میکرد. به دلیل شوق و علاقهای که به این موضوعات داشتم تصمیم گرفتم خودم یک دستگاه اسطرلاب تهیه کنم. در برخی از عتیقهفروشیها چند دستگاه اسطرلاب دیدم که رنگ ظاهری آنها نشان از قدمتشان میداد. حتی امضای برخی از علمای پیشین در پای برخی از آنها بود! اما هر کدام را که بررسی میکردم و اجزاء و اَشکال روی آن را مشاهده میکردم، با موازین ریاضی و قواعد اسطرلاب سازگار نبود! و اَشکال و اسامی زایدی بر روی برخی از آنها بود که هیچ ربطی به اسطرلاب نداشت.
#علامه_حسنزاده میفرمود بالاخره به گونهای متوجه شدم که شخصی به نام .... (نام آن شخص را ذکر نمیکرد) در یکی از خیابانهای تهران این اسطرلابها را درست میکند و با لطایف الحیلی آنها را به شکل دستگاههایی قدیمی درمیآورد! (در سرکه میاندازد و سپس مدتی زیر خاک میگذارد که رنگ برنج آن تغییر میکند و حالت کهنگی به خود میگیرد).
روزی به مغازه او رفتم و دیدم که به صورتی کاملاً ناشیانه و غیر علمی از روی برخی ابزارها و اَشکال، مشغول اسطرلابسازی است! با رعایت ادب و با ملاطفت و دلسوزی به او گفتم: «من چندین دستگاه ساخته شما را دیدهام و به فریبکاری و نیرنگ شما هم پی بردهام. شما پیرمرد شدهای، با این کار داری هم به خودت ظلم میکنی و هم به دیگران خیانت میکنی! شما که هم قلمزنی ماهر و هم هنرمندی حاذق هستید، چرا پی کار درستی را نمیگیرید؟! چرا به خودت و دیگران خیانت میکنی؟!»
🔸با او خداحافظی کردم و رفتم. هر چند بعدها هم در چندین نوبت دیدم که دست از کار خود نکشیده و همچنان مشغول تولید اسطرلابهای قلابی است!تعجبآورتر اینکه در جایی دیدم شخصی از روی همان اسطرلابهای قلابی آن مرد، مشغول تعیین جهت قبله یکی از مساجد است! و خدا میداند که همین سودجویی و بیتقوایی آن هنرمند غیر متعهد موجب چه انحرافات دیگری شده است!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قمر در عقرب در منابع اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
🔶بخش اول: مسافرت و ازدواج
🔶بر اساس هیئت بطلمیوسی میگفتند قمر (ماه)، ۲۸ منزل دارد و بروج فلکی هم ۱۲ برجاند که یکی از آنها برج عقرب است. حال اگر قمر در برج عقرب باشد، که در تقویمهای نجومی زمان آن را در هر ماهی مشخص میکنند، معتقد بودند که آثار مخرب و پیامدهای ناگواری بر زندگی بشر دارد! فی المثل در روایاتی از پارهای رفتارها، به ویژه مسافرت و ازدواج به هنگام قمر در عقرب پرهیز داده شده و گفتهاند کسی که در چنان زمانی ازدواج کند یا به مسافرت برود، خیر نمیبیند. از امام صادق(ع) چنین وارد شده است که: «مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ، لَمْ يَرَ الْحُسْنَى.»
🔶سید بن طاوس در کتاب الامان من اخطار الاسفار و الازمان، معتقد است روزهایی که سفر در آن روزها آثار ناگواری بر زندگی انسان دارد عبارتند از روزهای ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ هر ماه!
البته در روایاتی هم گفته شده است که روزهای ۴ و ۲۱ هر ماه برای مسافرت خوب است!
در روایاتی آمده است که مسافرت و ازدواج در سه روز آخر هر ماهی (مُحاق الشهر) درست نیست: «أَنَّهُ يُكْرَهُ التَّزْوِيجُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ» در روایتی دیگر اثر وضعی چنین ازدواجی را سقط جنین بیان کرده و فرمودهاند: «مَنْ تَزَوَّجَ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ.» بر این اساس افزون بر آن ۱۲ روز قبلی باید سه روز دیگر هم بر آن افزود.
⭕️به اعتقاد ما:
اولاً، التزام به چنین سخنانی بدان معناست که اساساً مسافرت نرویم و ازدواج هم نکنیم و هیچ کار مهمی در زندگی انجام ندهیم. چون درست است که ازدواج یا مسافرتهای تجاری و طولانی مدت یا خرید منزل و ... در یک روز صورت میگیرد اما اقدام به آنها و تهیه مقدمات آنها بعضاً روزها و ماهها طول میکشد و حتماً برخی از آن روزها مصادف با یکی از آن ۱۵ روز خواهد بود! حتی اگر بگویند که منظور آغاز عملی سفر و منعقد کردن پیوند ازدواج است، باز هم عسر و حرج فراوانی برای زندگی افراد پدید خواهد آورد و معلوم است که اسلام چنین عسر و حرجی را در سبک زندگی نمیپذیرد.
ثانیاً، همانطور که علامه مجلسی تصریح میکنند، اساساً آن حدیث منقول از امام صادق(ع) که مشهورترین حدیث در این مسأله است، از نظر سندی مجهول است بنابراین فی نفسه اعتبار لازم را ندارد. حتی میرداماد در کتاب ارزشمند الرواشح السماویه فی شرح الاحادیث الامامیه میگوید حدیث «لا تسافروا و القمر فى العقرب» از احادیثی است که توسط زنادقه ساخته و پرداخته شده است و به ائمه اسلام نسبت داده شده است.
ثالثاً، با توجه به عمومات و اطلاقات دیگری که درباره ازدواج و مسافرت داریم، این روایات هرگز به معنای حرمت مسافرت یا ازدواج به هنگام قمر در عقرب نیست. بلکه نهایتاً بر کراهت این اعمال دلالت میکنند. شیخ حر عاملی احادیث مربوط به قمر در عقرب را در بابهایی با عنوان «کراهة السفر و القمر فی العقرب» و «باب کراهة التزویج و القمر فی العقرب» گردآوری کرده است و همانطور که میدانیم، شیخ حر عاملی در اغلب موارد فتوا و برداشت نهایی خود از مجموعه روایات ناظر به یک مسأله را در عنوانگذاری آن روایات اظهار میکرد. و ایشان حداکثر دلالتی که برای این روایات قائل است، «کراهت سفر و ازدواج در قمر در عقرب» است.
رابعاً، خود امام صادق(ع) در روایت دیگری میفرماید: «سَافِرْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْتَ وَ تَصَدَّقْ بِصَدَقَةٍ؛ هر روزی که خواستی مسافرت برو، و صدقهای بده». سفیان بن عمر، از شاگردان امام صادق، میگوید، محضر امام رسیدم و گفتم بر اساس حالات نجوم و بروج و امثال آن زندگی خود را سامان میدهم اما الان در تردید افتادهام که آیا واقعاً نجوم و بروج و امثال آن در زندگی ما تأثیر دارند یا خیر؟ امام فرمود: «به این وسوسهها اعتنایی نکن و هر گاه دچار چنین وسوسهای شدی، به نخستین مسکینی که میبینی صدقهای بده و کاری را که تصمیم گرفتهای انجام بده؛ اگر هم چیزی باشد خداوند با این صدقه آن را از تو دفع میکند.»
و خامساً، خود ائمه علیهم السلام هم عملاً هرگز تصمیمها و کارهای خود را به سبب حالات بروج و افلاک و نجوم تغییر نمیدادند. (محاسن، ج۲، ص۳۴۸)
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قمر در عقرب در منابع اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
🔶بخش دوم: مواجهة امیرمؤمنان با قمر در عقرب
🔷ابن ابیالحدید میگوید در یکی از جنگها، منجمی به نزد امیرمؤمنان آمد و عرض کرد که: «لا تحاربهم اليوم فإن القمر في العقرب؛ امروز به جنگ نرو؛ زیرا قمر در عقرب است!» آن حضرت در پاسخ فرمود: «قمرنا أم قمرهم؛ قمر ما در عقرب است یا قمر آنها؟!» یعنی اگر جنگ به هنگام قمر در عقرب شوم است و موجب شکست میشود، طبیعتاً هر دو گروه متخاصم که شکست نمیخورند، شکست یکی مساوی پیروزی دیگری است. حال اینکه میگویی قمر در عقرب است و جنگ سرنوشت خوبی ندارد، این قمر در عقرب بودن برای ما عاقبت خوبی ندارد یا برای آنها؟ یا اینکه قمر ما در عقرب است! و قمر آنها در منزلی دیگر؟!! «و قيل لعلي ع لا تحاربهم اليوم فإن القمر في العقرب فقال قمرنا أم قمرهم.»
🔷این برخورد حضرت نشان میدهد که اموری مثل قمر در عقرب یا هیچ ارتباطی با تصمیمات و انتخابهای ما ندارند یا اگر هم احیاناً تأثیری داشته باشند، آنقدر دور و ضعیف است که قابل اعتنا نیست. و نهایتاً همانطور که معصومان علیهم السلام فرمودهاند، اگر کسی تحت تأثیر فرهنگ عمومی، تبلیغات یا هر چیز دیگری از نظر روحی و ذهنی احتمال چنین تأثیری را میدهد، با صدقه دادن و توسل و توکل، نگرانی ذهنی خود را برطرف کند و کاری را که تصمیم به انجامش گرفته است را بدون هیچ نگرانی و دلشورهای انجام دهد.
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد علامه حسنزاده در روز بزرگداشت حافظ
🖊احمدحسین شریفی
🔷روز بیستم مهر به عنوان «روز بزرگداشت حافظ» نامگذاری شده است. به همین مناسبت خاطرهای از علامه حسنزاده آملی(ره) در باره لزوم اهتمام به حافظ و آشنایی با مضامین عرفانی و معنوی دیوان حافظ عرض میکنم:
🔶شبی با یکی از دوستان در محضر علامه حسنزاده آملی بودیم. مصرعی از یکی از غزلیات حافظ را خواند. آن مصرع را درست به خاطر ندارم گویا این بود:
«عرضه کردم دو جهان بر دل کار افتاده»
سپس به آن دوست عزیزم فرمود: «مصرع بعدی آن چیست؟» دوست ما عذرخواهی کرد و گفت: «نمیدانم.»
ایشان پرسید: «چقدر با دیوان حافظ مأنوس هستید؟»
پاسخ دوست ما این بود که: «هیچ»
🔶#علامه_حسنزاده خیلی ناراحت شد. با اینکه دوست ما معمم بود. اما علامه حسنزاده با تعجب پرسید: «آقا شما مطمئن هستید که طلبهاید؟ مگر میشود یک طلبه با دیوان حافظ ارتباط نداشته باشد؟ شما باید آنقدر با اشعار حافظ مأنوس باشید که وقتی یک مصرع آن را میشنوید مصرع بعدی را بگویید. دیوان حافظ دریای از عرفان و اخلاق و معنویت است. دیوان حافظ تفسیری عرفانی و معنوی از قرآن است:
ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد
لطایف حکمی با نکات قرآنی
#حافظ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دعاهای ساختگی یا افاضی سفر و دفع خطر!
🖊احمدحسین شریفی
🔶مرحوم سیدبن طاووس (م۶۶۴ق) از علمای بزرگ و بسیار مشهوری است که در موضوع ادعیه و مناجات و مقتلنویسی از شهرت بسزایی برخوردار است. کتابهای متعددی دارد که اکثراً در موضوع ادعیه و زیارات است.
🔶یکی از کتابهای ایشان که میتوان آن را کتابی مناسب در حوزه اخلاق مسافرت دانست کتابی است با عنوان «اَلْأمان مِنْ أخْطارِ الأسْفارِ و الأزْمان» یا «اَمانُ الاخْطار».
🔶وی این کتاب را به هدف کمک به مسافران برای دفع مشکلات و خطرات فراوان سفر مینویسد. و معتقد است مراعات دستورالعملها، آداب و اخلاقیات مطرح شده در این کتاب و خواندن ادعیه و مناجاتهایی که در آن آمده است موجب حفظ انسان از خطرات و بیماریها در سفرها میشود.
🔶البته اغلب ادعیه و مناجاتهای وارد شده در این کتاب نیز مثل برخی دیگر از کتابهای ایشان فاقد سند یا سند معتبرند!
🔶نکته قابل توجه این است که خود وی در مقدمه کتاب تصریح میکند که در هر بحث و مسألهای که دعای مأثورهای (دعای مستند و منقول از ائمه اطهار) نیافته است، خودش دعایی در آن موضوع ساخته است! و معتقد است که مجوز ساخت دعا را خود امام صادق علیه السلام به افراد داده است. آنجا که عبدالله بن حماد انصاری به امام صادق(ع) عرض میکند دعایی را به من آموزش بده. حضرت در پاسخ میفرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِك؛ بهترین دعا، همانی است که بر زبان خودت جاری میشود» [جالب اینکه همین حدیثی هم که مستند ساخت دعا شده است، هر چند مضمون معقول و خوبی دارد اما خودش اعتبار سندی لازم را ندارد!] البته سید بن طاوس کار خودش را دعاسازی نمیداند و تصریح میکند این دعاها ساخته من نیست؛ بلکه از افاضات حضرت حق بر قلب و جان من است و من آنها را برای شما نقل میکنم: «نحن ما نذكر في الإنشاء من الدعاء إلا ما نجده من غير روية و لا كلفة بل إفاضة علينا من مالك الأشياء الذي هو ربي و حسبي كما قال جل جلاله ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي».
🔷به نظر ما خواندن این دعاها نه تنها اشکالی ندارد بلکه به قصد قربت و توجه به حضرت حق خوب هم هست. اما باید توجه داشت که توسط چه کسانی و به چه منظوری بیان شدهاند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۶ (Trimmed).mp3
11.5M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و ششم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش یازدهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دقتهای بینظیر اولیای دین در حفظ منابع آبی
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از مهمترین مشکلات جوامع بشری در طول تاریخ، تأمین منابع آبی و حفظ آنها بوده است. این مشکل در برخی از مناطق و در برخی از دورانها مضاعف است. اما اولیای اسلام حتی با فرض وجود منابع آبی فراوان، باز هم از اسراف در مصرف آب به شدت نهی کردهاند. فی المثل:
1️⃣پیامبر اکرم(ص) وقتی یکی از اصحاب خود را در حال وضو گرفتن دیدند که بیش از حد متعارف آب مصرف میکرد او را نهی کردند و در برابر سؤال او که «مگر در وضو گرفتن نیز اسراف معنا دارد؟!»، فرمودند: «بله؛ حتی اگر کنار نهر جاری هم بودی در مصرف آب اسراف نکن.» (تفسیر الصافی، ج۳، ص۱۸۷)
2️⃣در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز چنین میخوانیم که: «أَدْنَى الْإِسْرَافِ هِرَاقَةُ فَضْلِ الْإِنَاءِ؛ کمترین حد اسراف، دور ریختن باقیمانده ظرف آب است!»
#اخلاق
#محیط_زیست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴منتشر شد
🔶کتاب #سبک_زندگی و هنرهای بیکلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدیپیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
🔷علل و عوامل فراواني در شكلدهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقشآفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباببازيها و سرگرميهاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بيکلام» معرفي شدهاند از جمله مهمترين عوامل سبكسازند. اين نوع هنرها نقشي كمنظير، هميشگي و ماندگار در شكلدهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبكساز ميتواند ساير فعاليتهاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگسازي را بياثر يا بسيار كماثر كند.
🔶فهرست فصلهای دهگانه کتاب:
فصل اول: چيستي سبک زندگي؛
فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری
فصل سوم: ابزارها و عوامل سبکساز
فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بيکلام
فصل پنجم: هنر متعهد
فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي
فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی
فصل هشتم: بازي و اسباببازي
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی
لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4-
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔷«شایعهزدایی» به مراتب دشوارتر از «شایعهسازی» است.
🔷«خرافهزدایی» بسی دشوارتر از «خرافهسازی» است.
🔸 غالباً «تعمیر»، دشوارتر و پرهزینهتر و زمانبرتر از «تخریب» است.
🔘به همین دلیل است که «هدایتگری» پاداشی بینظیر دارد. به تعبیر پیامبر اکرم (ص):
«ای علی ارزش هدایت یک نفر، بیش از ارزش همه چیزهایی است که خورشید بر آنها میتابد».
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نکتهای از «هزار و یک نکته»
🖊احمدحسین شریفی
🔶کتاب هزار و یک نکته از #علامه_حسنزاده آملی از کتابهای ارزشمندی است که میتوان نکات ظریف و ارزشمند ریاضی، نجومی، طبیعی، طبی، فلسفی، عرفانی، انسانشناسی (علمالنفس)، فقهی، اخلاقی و ادبی را در آن یافت. این کتاب به یک معنا معرف ذوفنون بودن علامه حسنزاده هم هست.
البته نثر کتاب، مخلوطی از عربی و فارسی است. نثر فارسی آن نیز مثل بقیه آثار علامه حسنزاده آملی، چندان روان و خوشخوان نیست، اما این دشواری متن، از ارزش علمی کتاب نمیکاهد. مطالعه آن را به همه کسانی که طالب نکات و آموزههای مختصر و البته ارزشمند در موضوعات مختلف علوم سنتی هستند، توصیه میکنم.
نکته ۶۱ کتاب، درباره بازگشت به حضرت حق و توبه حقیقی است که چون با زبان شعر بیان شده است، از زیبایی و لطافت خاصی برخوردار است:
«بحقيقت برو و بگو آمدم، اگر گفتند اينجا چرا آمدى بگو بكجا روم و بكدام در رو كنم:
این ره است و دگر دوم ره نیست
این درست او دگر دوم در نیست
اگر گفتند به اذن كى آمدى بگو شنيدم:
بر ضیافتخانه فیض نوالت منع نیست
در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته
اگر گفتند تا بحال كجا بودى بگو راه گم كرده بودم اگر گفتند چى آوردى بگو اولا دل شكسته كه از شما نقل است:
در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس
بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
و ثانيا:
جز نداری نبود مایه دارایی من
طمع بخششم از درگه سلطان من است
و ثالثا: الهى آفريدى رايگان روزى دادى رايگان بيامرز رايگان تو خدايى نه بازرگان اگر گفتند برونش كنيد بگو:
نمیروم ز دیار شما به کشور دیگر
برون کنید از این در درآیم از در دیگر
اگر گفتند اين جرئت را از كه آموختى بگو از حلم شما.
اگر گفتند قابليت استفاضه ندارى بگو قابليت را هم شما افاضه ميفرمائيد: باز اگر از تو اعراض نمودند بگو:
به والله و به بالله و به تالله
بحق آیه نصر من الله
که مو از دامنت دست بر ندیرم
اگر کشته شوم الحکم لله
اگر گفتند مذنبى بگو اولا شنيدم شما غفاريد و ثانيا من ملك نيستم آدم زادهام و ثالثا:
ناکرده گنه در این جهان کیست بگو
آن کس که گنه نکرده و زیست بگو
من بد کنم و تو بد مکافات دهی
پس فرق میان من و تو چیست بگو
اگر گفتند اينحرفها را از كجا ياد گرفتى بگو:
بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود
این همه قول و غزل تعبیه در منقارش
اگر گفتند چه ميخواهى بگو:
جز تو ما را هوای دیگر نیست
جز لقای تو هیچ در سر نیست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ برگزاری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) در 8 و 9 دیماه 1401
✅ محورهای همایش:
🔶 دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛
🔷 مبانی علوم انسانی؛
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔷 مسایل علوم انسانی.
🔶 مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛
🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛
🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی.
🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29
🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
☎️ 02532113429
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح
🌐 https://mesbahyazdi.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴آتش ایمانسوز حسد
🖊احمدحسین شریفی
🔷«حسادت» نسبت به دیگران، خوشبختی و سلامتی و حتی رزق انسان را میگیرد. در حالی که
اولاً، خوشبختی و ثروت و صحت دیگران اگر به نفع ما نباشد؛ گر نیک بنگریم، به ضرر ما نخواهد بود.
ثانیاً، با حسادت نسبت به دیگران نه تنها بهرههای مادی ما افزایش نمییابد که معنویت و ایمان خود را نیز از دست میدهیم: خسر الدنیا و الآخره میشویم! به تعبیر امام باقر(ع):
وَ إِنَّ الْحَسَدَ لَيَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب؛ همانگونه که آتش، هیزم را میبلعد، حسد نیز ایمان انسان را میبلعد.
#اخلاق
#حسادت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی در پیامی انتصاب دکتر موسی نجفی به ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را به ایشان تبریک گفت. متن این پیام بدین شرح است:
استاد گرامی جناب آقای دکتر موسی نجفی
رئیس محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
با سلام و احترام
انتصاب شایسته جنابعالی به ریاست «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را به شما، استادان و محققان آن پژوهشگاه و همچنین به جامعه علمی کشور تبریک عرض میکنم. جنابعالی الحمدلله از صاحبنظران برجسته اندیشه سیاسی اسلام و تاریخ معاصر و همچنین از نظریهپردازان شناخته شده در حوزه تمدن نوین اسلامی هستید. امید است که در زمان مدیریت جنابعالی بر آن پژوهشگاه فاخر، شاهد جهشی علمی در طراز انتظارات و نیازهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزههای فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی باشیم. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن ابراز خرسندی از این انتصاب شایسته، آمادگی خود را برای همکاریهای علمی و پژوهشی در زمینههای مختلف علوم انسانی اسلامی با جنابعالی و مجموعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام میکند. امید است که در سایه همکاریهای علمی، شاهد همافزایی اندیشمندان علوم انسانی و بالندگی بیشتر ایده علوم انسانی اسلامی باشیم.
ایام عزت عالی مستدام
دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
احمدحسین شریفی
@icihch
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۷ (Trimmed).mp3
10.47M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و هفتم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش دوازدهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیههای سلوکی علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_حسنزاده آملی در کتاب «لقاء الله» پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۳ سال پیش) نوشتهاند:
1️⃣قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شدهاى، به حظ و بهرهات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.»
2️⃣دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.»
3️⃣قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را میميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.»
4️⃣قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.»
5️⃣محاسبه نفس: امام کاظم(ع): «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمیپردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادىاش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.»
6️⃣مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را میبيند و اقوالش را میشنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمیتواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.»
7️⃣رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفتهايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد».
8️⃣عزلت: «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع میگردد»
9️⃣تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است:
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹)
و علت بهرهمندی پارسایان از نعمتهای اخروی را شبزندهداری آنان معرفی میکند(ذاریات، ۱۵-۱۹)
🔟تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱)
1️⃣1️⃣دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی
2️⃣1️⃣ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.»
3️⃣1️⃣همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کردهای»
4️⃣1️⃣توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیتالله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير میپنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسیمان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بشنوید حقایقی شگفتانگیز از کهکشانها
🔶فقط در کهکشان راه شیری (که یکی از صد میلیارد کهکشانی است که تا به حال علم بشر آنها را کشف کرده است!) صد میلیارد ستاره مثل خورشید وجود دارد!
الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ
🔶قرآن میفرماید از ویژگیهای نگرشی و بینشی صاحبان خرد این است:
یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تعویض مادر با لباس لئونل مسی!
🔶در جریان یکی از بازیهای اخیر تیم فوتبال پاری سَن ژِرمن فرانسه، پسربچهای از علاقمندان لئونل مسی، دستنوشتهای را به این مضمون روی دستان خود بلند کرده بود:
«لئو پیراهنت را بمن بده و من هم مادرم را به تو میدهم!» گویا مادرش هم در کنارش نشسته است!
🔶بعید میدانم که در بچههای چارپایان و درندگان هم این سطح از انحطاط و سقوط را بتوانیم مشاهده کنیم!
🔶البته در کنار رسانهها و ابزارهای فرهنگساز مدرن و در کنار فرهنگ منحط سرمایهداری و ارزشهای حیوانی لیبرالیستی، خود پدران و مادران نیز در این انحطاط تربیتی و اخلاقی مقصر و متهم ردیف اولند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی پیشنیازهای علمی نظریهپردازی دینی ج۳۸.mp3
22.51M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و هشتم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش سیزدهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ویژگیهای پیامبر اکرم(ص) در کلام شیخ ابوالحسن خرقانی
🖊احمدحسین شریفی
🔶عطار نیشابوری در تذكره الأولياء (ج۲، ص۲۳۵) از قول شیخ ابوالحسن #خرقانی در وصف پیامبر اکرم(ص) چنین نقل میکند:
«رسول درويشى اختيار كرد .... با سخاوت بود و با خلق نيكو بود و بىخيانت بود، با ديدار بود، رهنماى خلق بود، بىطمع بود، شرّ و خير از خداوند ديد؛ با خلقش غشّ نبود؛ اسير وقت نبود؛ هر چه خلق از او بترسند نترسيد؛ و هر چه خلق بدو اميد دارند او نداشت؛ به هيچ غرّه نبود؛ و اين جمله صفات جوانمردان است. رسول- عليه السلام- دريايى بود بىحد كه اگر قطرهيى از آن بيرون آيد همه عالم و آفريده غرق شود.»
#پیامبر_اکرم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ویژگیهای امام صادق در کلام عطار نیشابوری
🖊احمدحسین شریفی
🔶عطار نیشابوری در کتاب تذکرة الاولیاء در مجموع درباره ۹۷ نفر از مشایخ و بزرگان عرفان و تصوف اسلامی سخن گفته است. جالب اینجاست که نخستین شخصیتی که به توصیف او و بیان ویژگیهای معنوی و اخلاقیاش میپردازد، امام صادق علیه السلام است و آخرین بخش تذکره الاولیاء را هم به توصیف ویژگیهای معنوی و عرفانی امام باقر علیه السلام اختصاص داده است.
🔶در توصیف امام صادق علیه السلام چنین میگوید:
🔷«آن سلطان ملّت مصطفوى، آن برهان حجّت نبوى، آن عالم صدّيق، آن عالم تحقيق، آن ميوه دل اوليا، آن گوشه جگر انبيا، آن ناقل علىّ، آن وارث نبىّ، آن عارف عاشق، ابومحمّد جعفر صادق- رضى اللّه عنه- گفته بوديم كه اگر ذكر انبيا و صحابه و اهل بيت كنيم، يك كتاب جداگانه مىبايد. و اين كتاب شرح حال اين قوم خواهد بود، از مشايخ، كه بعد از ايشان بودهاند. امّا به سبب تبرّك به صادق- رضى اللّه عنه- ابتدا كنيم، كه او نيز بعد از ايشان بوده است. و چون از اهل بيت، بيشتر سخن طريقت او گفته است، و روايت از او بيش آمده، كلمهاى چند از آن حضرت بيارم، كه ايشان همه يكىاند. چون ذكر او كرده آمد ذكر همه بود. نبينى كه قومى كه مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؟ يعنى يكى دوازده است و دوازده يكى.
اگر تنها صفت او گويم، به زبان عبارت من راست نيايد، كه در جمله علوم و اشارات و عبارات، بىتكلف به كمال بود. و قدوه جمله مشايخ بود، و اعتماد همه بر او بود. و مقتداى مطلق بود و همه الهيان را شيخ بود، و همه محمّديان را امام بود. هم اهل ذوق را پيشرو بود و هم اهل عشق را پيشوا. هم عبّاد را مقدّم بود و هم زهّاد را مكرّم. هم در تصنيف اسرار حقايق، خطير بود، هم در لطايف اسرار تنزيل و تفسير، بىنظير.»
#امام_صادق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷چند سال پیش، در شب میلاد پیامبر اعظم (ص)، هواداران یکی از تیمهای خارجی در حرکتی زیبا و هنری عشق و علاقه خود به پیامبر خوبیها (ص) را اینگونه به نمایش گذاشتند🙏🌹
🔸تقلید و تأسی هواداران تیمهای ایرانی نیز از چنین رفتارهایی، ارزشمند است.
◾️در طول هفته وحدت، بسیاری از تیمهای ورزشی ایران مسابقه داشتند، اما دریغ از یادکردی از این ارزشها! این در حالی است که نام اغلب این باشگاههای ورزشی «باشگاه فرهنگی ورزشی ...» است! ای کاش مسؤولان فرهنگی این باشگاهها احیا و بزرگداشت ارزشها و شعائر اسلامی ایرانی را هم وظیفه خود بدانند.
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فلسفه کاربردی
🖊احمدحسین شریفی
🔶برخی از فیلسوفان همچون کشاورزانی میمانند که کاشت و داشت و برداشتشان فقط و فقط برای امرار معاش خودشان است. چنین فیلسوفانی هر چند ممکن است، یک زندگی آرام و خوب و معناداری داشته باشند؛ اما بود و نبود آنها و حتی درستی یا نادرستی فکر و اندیشه آنها تأثیری در زندگی مردمان ندارد. اینان همچون نیستان شکری هستند که تنها کام خودشان را شیرین میکنند:
کان قندم نیستان شکرم
هم ز من میروید و من میخورم
🔶تفسیر و انتظاری که پارهای از گذشتگان از #فلسفه و فلسفهورزی داشتند، در همین حد بود: «صیرورة الانسان عالماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی»؛ حاصل فلسفه را فردسازی میدانستند و اینکه فلسفه میتواند فیلسوف را به «عالَمی عقلی» همعرض و همتراز با «عالَم عینی» تبدیل کند. آنان هرگز از فلسفه و به تبع آن از فیلسوفان انتظار نداشتند که تغییری غیرشخصی در عالم عین ایجاد کنند. فیلسوف به مثابه جهانی «بنشسته» در گوشهای دانسته میشد که همچون یک ابرکامپیوتر، همه دادههایی بیرونی را در خود جمع کرده است! آینهایی تمامنما از جهان عین است!
هر آن کو ز دانش برد توشهای
جهانی است بنشسته در گوشهای
🔶میشل مونتنی (م۱۵۹۱میلادی)، از تأثیرگذارترین فیلسوفان عصر رنسانس، خود را مدیون آن دختر میلتوسی (مَلَطی) میدانست که وقتی دید دلشمغولی اصلی یکی از فیلسوفان هموطنش به امور بالای ابرهاست! و دائماً در اندیشه مسائل ماورایی است، پشت پایی به او زد و به او گفت بیش و پیش از آنکه در اندیشه امور پشت ابرها باشی، باید پاسخگوی اموری باشی که زیرپایت است! کنایه از اینکه تفکر و فلسفهای که نتواند تغییری در مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ایجاد کند و نظم و انتظامی انسانی و اخلاقی و پیشبرنده در امور زندگی آدمیان ایجاد کند، فایدهای ندارد.
(بخشی از مباحث «امتداد حکمت متعالیه»، که در جمع دانشپژوهان «موسسه تخصصی فلسفه اسلامی» عرضه شد)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹