🔰معرفی کتاب:
✔️کتاب «نسیم گرهگشا؛ دستورالعملها و نصایح سلوکی خواجه حافظ شیرازی» با استناد به برداشتهای عرفانی و سلوکی علامه طباطبایی و آیةالله شیخ علی پهلوانی تهرانی و آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی به کوشش جناب آقای جعفر صالحان تدوین و همزمان با چهلمین سالگرد عروج ملکوتی علامه طباطبائی توسط «نشر تراث» روانه بازار شد.
✔️کتاب نسیم گرهگشا، به طور مشخص به دستورات عملی خواجه حافظ شیرازی پرداخته و با جستجو در غزلیات وی، نصایح سلوکی این پیر طریق را استخراج نموده و با قلمی جذاب به رشته تحریر درآورده است.
✔️مطالعه این کتاب را به همه علاقمندان به مباحث عرفان عملی و سیر و سلوک عرفانی توصیه میکنم.
✔️علاقمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب به آدرسهای زیر مراجعه کنند👇👇👇
🌐 www.nashretoraath.ir
🔶https://eitaa.com/toraath
🌹🌹
🔴توصیههای سلوکی آیتالله قاضی طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
🔘بخش سوم: خدمت به خلق
یکی دیگر از ویژگیهای اخلاقی و سلوکی آیتالله #قاضی_طباطبائی خدمت کریمانه و عزتمندانه به نیازمندان بود. به عنوان نمونه، علامه طباطبائی از یکی از علمای نجف نقل میکند که گفته بود:
«من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول سواکردن کاهو است، ولی به عکس معهود، کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگهای خشن و بزرگ هستند، برمیدارد. من کاملاً متوجه بودم، تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد. مرحوم قاضی آن را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من به دنبالش رفتم و سبب این کار را از مرحوم قاضی پرسیدم، و ایشان عرض کرد: آقا! من این مرد فروشنده را میشناسم؛ فرد بیبضاعت و فقیری است، من گاه گاهی به او مساعدت میکنم، و نمیخواهم چیزی به او بلا عوض داده باشم، تا اولاً آن عزت و شرف و آبرو از بین برود، و ثانیاً خدای ناخواسته عادت کند مجانی گرفتن، و در کسب هم ضعیف نشود. و برای ما فرقی ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها. و من میدانستم که اینها بالاخره خریداری ندارد، و ظهر که دکان خود را میبندد، به بیرون خواهد ریخت؛ لذا برای عدم تضرر او مبادرت به خریدن کردم».
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، حجتالاسلام و المسلمین، دکتر احمدحسین شریفی را به عنوان «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب کرد.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، در این حکم انتصاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی آمده است؛
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب می شوید.
انتظار میرود با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، پژوهشگران، کارکنان (یاوران علمی) و دانشجویان آن موسسه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «ارتقاء بنیان های نظری و عملی حکمت و فلسفه ایران» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن موسسه حکمت بنیان را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه عملیاتیسازی راهبردهای طرح شده در «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید.
توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم.
🗒رزومه دکتر احمدحسين شريفي
https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1455
آدرس سايت و کانال موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره
@iki-ac.ir
www.iki.ac.ir
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دکتر علی پایا دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محالاندیشی یا واقعبینی؟» گفتوگو خواهند کرد.
این نشست علمی به بهانه معرفی و نقد کتاب «علم دینی، علم بومی و علم اسلامی: محالاندیشی یا دوراندیشی» اثر دکتر علی پایا و با حضور دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان کارشناس مجری به صورت مجازی و در تاریخ 27 آبانماه سال جاری از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد.
علاقمندان برای شرکت در این جلسه میتوانند به لینک www.iwo.ir/elmedini مراجعه کنند.
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
@icihch
🔴 خودسازی و جامعهپردازی
🖊احمدحسین شریفی
🔷نگرانی نسبت به وضعیت اخلاق و فرهنگ عمومی، یکی از نگرانیهای مقدس است. اما باید دانست که
اولاً هر کسی در گام اول، مسؤول اعمال و رفتار خودش است
و ثانیاً، یکی از بهترین راههای اصلاح دیگران، اصلاح خویشتن است. انسانهای پاک همچون شمعهایی روشن در دل ظلمات، اطراف خود را خواهی نخواهی روشن میکنند.
🔸 البته این سخنان هرگز به معنای انکار یا حتی کماهمیت جلوه دادن «مسؤولیت اجتماعی» در برابر ناهنجاریها نیست.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیههای سلوکی آیتالله قاضی طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
🔘بخش چهارم: اهتمام به اخلاق اجتماعی
یکی دیگر از توصیههای مهمی که آیتالله #قاضی_طباطبائی همواره بر آنها تأکید داشت، رعایت اخلاق اجتماعی بود. آن عارف بزرگ در بخشی از وصیتنامه خود چنین مینویسد:
«اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم، اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! الله اللّه الله که دل هیچکس را نرنجانید! تا توانی دلی به دستآور دل شکستن هنر نمیباشد.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
574.2K
✍️گزارش تفصیلی روزنامه فرهیختگان از گفتگوی دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محالاندیشی یا واقعبینی؟»
🔶این گفتگو در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ به ابتکار مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.
علاقمندان میتوانند فایل کامل صوتی این جلسه را از لینک ذیل دریافت کنند:
http://icih.ir/icih.ir/sadra/Sharifi&Paya000827.MP3
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ٰ🔴آفت نگاههای تکبعدی
🖊احمدحسین شریفی
🔶انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون:
"کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد"
باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونهای واقعبینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی.
مردمشناسی و جامعهشناسی #حافظ و #سعدی را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمیدهد. اما سعدی که دهها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیقتر و واقعبینانهتری دارد.
ٰ🔶تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار میآورد.
کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیههای سلوکی آیتالله قاضی طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
🔘بخش پنجم: اهتمام به اذکار و ادعیه
یکی از دیگر از ویژگیهای سلوک عرفانی مرحوم آیتالله قاضی اهتمام ویژه به پارهای از اذکار و ادعیه و قرائت سورههای خاصی از قرآن بوده است. از جمله اینکه:
✔️بر تکرار زیاد ذکر یونسیه (لا إلهَ إلّا أنتَ سُبحانَکَ إنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ) در حالت سجده تأکید ویژه داشت.
✔️مداومت بر خواندن فراوان سوره توحید،
✔️قرائت دعای کمیل و همچنین قرائت مستمر زیارت جامعه از دیگر توصیههای سلوکی او بود.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
به هر میزان که «بیش از نیاز» به تو عطا شده یا کسب کردهای؛
به همان میزان «مسوولیت اخلاقی» تو در برابر «نیازهای دیگران» نیز بیشتر شده است.
🔶پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى عَبْد إِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ؛
نعمت خداوند بر هيچ بندهاى فزونى نمىيابد مگر اينكه هزينههاى مردم بر او زياد مىشود.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقد و تعالی
🖊احمدحسین شریفی
🔶«نقدها و مخالفتها» را هر چند تلخ و ناگوار و حتی نادرست و غرضورزانه باشند، «نعمتی الهی» و فرصتی برای «پیشرفت و تعالی» بدانید.
🔶هرگز از مخالفان خود نهراسید؛ آنان خدمتگزارانی ناخواسته و ابزارهایی رایگان برای پرواز و پیشرفتند.
🔶فراموش نکنید پرندگان با «بادهای مخالف» بالاتر میروند نه با «بادهای موافق». بادهای موافق حتی اجازه بلند شدن را هم به پرنده نمیدهند چه رسد به پرواز کردن!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امتداد اجتماعی نماز
🖊احمدحسین شریفی
🔶نماز از جمله عباداتی است که میتوان و میباید نشانههای درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شدهاند. به عنوان نمونه:
🔶در قرآن کریم سورهای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفتهاند که اولاً، در نماز خود سهلانگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمیدهند و ثالثاً، از «ماعون» منع میکنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ».
🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بیمقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کمارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمانهایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون میفرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده میشود و متاعی که عاریه داده میشود و کار خیری که انجام داده میشود.»
🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کمارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بیارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی میداند و پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه؛ کسی که ماعون را از همسایهاش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامیگذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!»
#اخلاق
#نماز
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«عرفان» و «رهایی از تنهایی»
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از بدترین وضعیتهای روحی برای بسیاری از انسانها «تنهایی» است. روانشناسان و درمانگران راههای مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده و مینهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کردهاند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عدهای از افراد دچار آن میشوند «احساس تنهایی» است.
بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمییابید و نخواهید یافت که در لحظهای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بیمعناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا میبینند و بلکه غیر از خدا و جلوهها و مظاهر او چیزی را نمیبینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است:
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴همرنگی با جماعت؟
🖊احمدحسین شریفی
🔷همرنگی با جماعت را نه میتوان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاریها و رذیلتها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است.
🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خطشکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی میخوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کردهاند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم.
🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود:
لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگرشهای پیشبرنده
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از شرایط ذهنی و انگیزشی موفقیت این است که هر کاری را بر عهده میگیریم، حتی اگر کاری موقتی باشد، تمام تلاش خود را به کار گیریم که نه تنها بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ بلکه بخواهیم که به بالاترین درجه در آن کار برسیم.
فیالمثل اگر به سربازی میرویم، نوع رفتار ما باید به گونهای باشد که میخواهیم به بالاترین درجه نظامی برسیم.
اگر نقاشی میکشیم انگیزه ما این باشد که به توانمندترین نقاش تبدیل شویم.
اگر نماز میخوانیم تمام تلاشمان این باشد که بهترین نمازی را که ممکن است یک انسان به جای آورد را بخوانیم.
با چنین انگیزه و نیتی است که میتوان به پیشرفت در همه کارهای فردی و اجتماعی خود اطمینان داشته باشیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴در رثای «غربت روح»
🖊احمدحسین شریفی
🔶مونتنی فیلسوف فرانسوی عصر رنسانس میگفت «روح ما زودتر از جسم ما چروک بر میدارد». این یک حقیقت است؛ اما چون چروکهای روح معمولاً از دیدگان پنهان است و توجه دیگران را جلب نمیکند، خود انسان هم که شهوداً و حضوراً آنها را مییابد، از آنها غفلت میکند.
ای کاش آدمیان یک صدم وقتی را که برای «آرایش ظاهر»شان صرف میکنند، صرف «آراستگی باطن» خود میکردند!
ای کاش آدمیان یک صدم هزینههایی را که صرف «مدیریت بدن»شان میکنند، صرف «مدیریت جان» خود میکردند!
ای کاش آدمیان بخش اندکی از زمانی را که صرف زیباسازی و جوانسازی «صورت» خود میکنند، صرف زیباسازی و پاکسازی «سیرت» خود میکردند.
ای کاش همانگونه که دغدغه «تغذیه جسم» خود را داریم، دغدغه «تغذیه روح» خود را هم میداشتیم.
ای کاش همانطور که متوجه «تشنگی جسم» میشویم، «عطش روح» را هم درک میکردیم!
ای کاش همانطور که «تربیت بدنی» را جدی میگیریم؛ به «تربیت روحی» هم اهتمام میورزیدیم!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ریشه شرافت و دنائت
🖊احمدحسین شریفی
🔶«شرافت» نوعی احساس بزرگی است که بعضی افراد در روح و ضمیر خود دارند. از نگاه اسلامی در جایی که این «احساس بزرگی» مربوط به جهات ایمان و تقوا و عقل و دانش و حیا و صفات پسندیده اخلاقی باشد، حقیقتاً «شرافت» است. اما اگر مربوط به جهات نژادی و قومی و قبیلگی و حسبی و نسبی باشد، نه تنها شرافت نیست که نشانه «دنائت» هم هست.
🔶اگر در جایی انسانهای بزرگ هم به حَسَب و نسب خود افتخار کردهاند، صرفا به دلیل بُعد نژادی و قبیلهای نبوده است؛ بلکه بدان دلیل بوده که اصالت ایمانی و تقوایی خود را گوشزد کنند. کسی خطاب به #امام_رضا(ع) عرض کرد: «در روی زمین کسی یافت نمیشود که پدرانش از پدران تو شریفتر و بالاتر باشند. امام فرمودند: «شرافت آنها به تقوا بوده و همّت آنها طاعت خداوند».
🔶امام باقر(ع) میفرماید: روزی #سلمان با تعدادی از قریشیان در مسجد نشسته بود که هر کسی اصل و نسب خود را بیان میکرد. نوبت به سلمان که رسید او گفت: «من سلمان پسر بندهی خدايم كه گمراه بودم، و خداى عزّ و جلّ مرا به وسيله محمد(ص) هدايت فرمود. بىچيز و تنگدست بودم، پس خدا به وسيله محمد(ص) مرا بىنياز و غنى فرمود؛ برده بودم و خداوند به وسيله محمد(ص) آزادم گردانيد؛ اين است حسب و نسب من.»
#اخلاق
#شرافت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حکایتی از سعدی در باب رياکاری و زهدفروشی
🔶#سعدي درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) چنین حکایت میکند که «زاهدى مهمان پادشاهى بود. چون به طعام بنشستند كمتر از آن خورد كه ارادت او بود و چون به نماز برخاستند، بيشتر از آن كرد كه عادت او، تا ظن صلاحيت در حق او زيادت كنند. چون به مُقام [خانه] خويش آمد، سفره خواست تا تناولى كند. پسرى صاحب فراست داشت. گفت: «اى پدر، بارى به مجلس سلطان در، طعام نخوردى؟»
گفت:
«در نظر ايشان چيزى نخوردم كه به كار آيد.»
گفت:
«نماز را هم قضا كن كه چيزى نكردى كه به كار آيد.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✔️اصول و قواعد شکلی و محتوایی تدوین مقالات علمی پژوهشی
✔️لینک شرکت مجازی
vc.miu.ac.ir/almahdi
✔️زمان: چهارشنبه،۲۴ آذر ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت نشست اصول مقاله نویسی
🔶لازم به ذکر است که فرصت طرح همه بخشهای این پاورپوینت در جلسه مذکور فراهم نبود؛ ان شاء الله بعد از برگزاری نشست دوم، که احتمالاً در بهمنماه باشد، صوت کامل نشست را هم در کانال بارگذاری خواهیم کرد.
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴کار مدام
🖊احمدحسین شریفی
غالباً گفته میشود «تنهایی»، «بدترین درد» است. اما به اعتقاد من «بیکاری» کشندهتر از «تنهایی» است. بلکه تنهایی فقط یکی از پیامدهای بیکاری است.
خداوند آدمی را به گونهای آفریده است که برای تکامل و ترقی خود باید مدام مشغول کار باشد. خود او هم دستور میدهد که «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب» یعنی همینکه از کاری فارغ شدی، بیدرنگ مشغول کاری دیگر شو. حتی یک لحظه هم خود را فارغ از کار نکن.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی
🖊احمدحسین شریفی
برخی از مقدسمآبان گمان میکنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا(س) شبانهروز به عبادتهاي معمولي مشغول بودهاند و فعالیت اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود میدانستهاند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادتهاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است.
در حدیثی چنین نقل شده است که:
رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷)
رسول خدا(ص) #فاطمه را در حالى ديد كه جامهاى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود:
«دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب»
فاطمه گفت:
«اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمتهايش مىستايم و او را بر دادههايش سپاس مىگويم»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴برنامه افتتاحیه «ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی»
🔶افتتاحیه: یکشنبه، 28 آذر/ 1400؛ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲
🔶مکان: تهران، مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما
🔶همراه با اعطای پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و قدردانی از خدمات کمنظیر علامه مصباح یزدی(ره) به علوم انسانی اسلامی
🔶اختتامیه: ۸/ دی/ ۱۴۰۰
🔶برگزاری کمیسیونهای شانزدهگانه از تاریخ ۳۰ آذر تا ۸ دی.
🔶برای آگاهی از برنامههای تفصیلی کمیسیونها به سایت کنگره مراجعه کنید👇👇
www.icih.ir
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دکتر «شان استفنسون»، علیرغم معلولیت شدید مادرزادی، دانشمندی فوقالعاده باانگیزه و انگیزهبخش است.
🔸سخنان مهم و انگیزشی او را درباره نقش «ذهنیتهای شخصی» در خوشبختی و بدبختی بشنوید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹