eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاره " جشن غدیر " ، اثر استاد رضا بدر السماء ، تکنیک اکریلیک ، ابعاد 35 × 50 ، 1391 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نگاره " غدیر خم " ، نسخه روضه الصفا ، قرن شانزدهم. م. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نگاره " واقعه غدیر خم "، از نسخه آثارالباقیه ابوریحان بیرونی ، مکتب تبریز اول (ایلخانی) ، واقع در کتابخانه دانشگاه ادینبورو @Ahmadhoseinsharifi 🌹
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مظلومیت امیرمؤمنان (ع) از زبان بزرگترین ولایت‌پژوه همه دوران‌ها، علامه امینی صاحب کتاب بی‌نظیر الغدیر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علم‌النفس فلسفی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نقدها و نقص‌های مهم میراث علم‌النفسی فیلسوفان مسلمان را می‌تواند ناظر به بخش‌‌های تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که فلسفي، در بخش‌هاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است! مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار می‌گیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علم‌النفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابن‌سينا، در اين باره، نکرده‌اند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني مي‌پردازند در حالي که در اين زمينه در روان‌شناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفت‌هاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها مي‌تواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعاً چرا؟ آیا آنگونه که فرمانده محترم پلیس می‌گوید مشکل از عدم نظارت کارفرماها بر پیمان‌کاران است؟ مگر کارفرما می‌تواند در خارج از اوقات کار، بر همه رفتارهای پیمانکار و زیرمجموعه او نظارت کند؟ آیا مشکل اینان ریشه در بیکاری و فقر دارد؟ آیا مشکل از عدم قاطعیت در مواجهه با مجرمان است؟ آیا ریشه این فجایع در حرص و طمع و زیاده‌خواهی‌های بی‌پایان آدمی است؟ آیا مشکل از عدم بازدارندگی قوانین کیفری است؟ واقعاً مشکل کار کجاست؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻«رنج گنج آمد که رحمت‌ها در اوست» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تجربه نشان داده است که مصيبت‌ها و سختي‌ها بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند استعدادهاي نهفته در وجود انسان را نمايان کند. در بلاها و مصيبت‌هاي سخت و طاقت‌فرسا است که به تعبير (ع) فضيلت و بزرگواري آشکار مي‌شود: «عِنْدَ تَعَاقُبِ الشَّدَائِدِ تَظْهَرُ فَضَائِلُ الْإِنْسَانِ؛ به هنگام سختي‌هاي متراکم است که فضيلت‌هاي انسان آشکار مي‌شود.» و يا در حديثي ديگر فرمودند: «عِنْدَ الْحِيْرَةِ تَنْكَشِفُ عُقُولُ الرِّجَالِ؛ به هنگام حيرت و سرگرداني است که عقول آدميان آشکار مي‌شود» و پرده از چهرة توانايي‌هاي عقل کنار مي‌رود. و يا در حديثي ديگر مي‌فرمايند: «فِي تَصَارِيفِ الْأَحْوَالِ تُعْرَفُ جَوَاهِرُ الرِّجَالِ؛ در دگرگوني‌هاي حالات است که گوهرهاي آدميان شناخته مي‌شود.» چوب عود زماني مي‌تواند آن بوي مطبوع خود را ظاهر سازد که آتش بگيرد. تا اين سوزش نباشد، چنان عطري هم در فضا پراکنده نمي‌شود و تا سوز درون نباشد، سخن مطبوع و دلنشين هم شنيده نخواهد شد. به قول : قول مطبوع از درون سوزناک آيد که عود چون همي سوزد جهان از وي معطر مي‌شود چقدر زيبا آن روي ديگر سکة رنج‌ و سختي‌ و بلا را بيان مي‌کند: رنج گنج آمد که رحمت‌ها در او است مغز تازه شد چو بخراشيد پوست اي برادر موضع تاريک و سرد صبر کردن بر غم و سستي و درد چشمة حيوان و جام مستي است کان بلندي‌ها همه در پستي است آن بهاران مضمر است اندر خزان در بهار است آن خزان مگريز از آن همره غم باش و با وحشت بساز مي‌طلب در مرگ خود عمر دراز @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷ارزش غیرت و پرسشی برای اندیشیدن احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻هر کدام از ما اگر بتوانیم «غیرت دینی» و «ملی» را در «خود» و «اطرافیان» و «وابستگان» و «مخاطبان» و «زیرمجموعه‌های» خود احیاء کنیم و برانگیزانیم، آنگاه است که معجزه‌ها خواهیم دید. آنگاه است که شاهد ۱. ازدیاد محبت میان همسران ۲. استحکام بنیان خانواده‌ها ۳. سلامت روابط اجتماعی ۴. پیشرفت و عزت اقتصادی ۵. شرافت و کرامت انسانی ۶. و عزت سیاسی در گستره جهانی خواهیم بود. 🔻سوالی برای اندیشه: به راستی چرا مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی به پیروی از فرهنگ لیبرالی، مشغول غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جوان ایرانی مسلمان‌اند؟! چه اهداف فرهنگی و سیاسی و امنیتی‌ای را دنبال می‌کنند؟ چرا به بهانه یک یا چند برخورد نامناسب از سوی مجریان قانون، با همه توان علیه حکم الهی حجاب به میدان می‌آیند؟ آیا واقعاً اینان دلسوز دختران و پسران این مرز و بوم‌اند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تهاجم مکعبی علیه حجاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻مدتی است که یک تهاجم ترکیبی تمام‌عیار و یک هجوم مکعبی علیه حجاب در جامعه اسلامی ما آغاز شده است. «وجوه شش‌گانه» این مکعب همگی آگاهانه یا ناآگاهانه یک هدف اساسی را دنبال می‌کنند: «هویت‌زدایی از دختران و پسران ایرانی» به هدف «هویت‌زدایی از جامعه ایرانی» و در نتیجه «اضمحلال اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی». 🔹یکی از وجوه ششگانه این مکعب، «مدعیان روشنفکری»اند که لاشخورصفت و به سرعت بر سر هر مرداری که بتوانند از آن علیه اسلام و ارزش‌های اسلامی به ویژه ارزش‌های سیاسی و اجتماعی اسلام استفاده کنند، گرد هم می‌آیند. 🔹وجه دیگر این مکعب، «برخی از جریان‌های سیاسی بدنام‌»اند که هدفی جز کسب قدرت نمی‌شناسند. آنان گمان می‌کنند اگر در جبهه حمایت از بی‌حجابی قرار بگیرند می‌توانند به کرسی قدرت تکیه بزنند. اینان خود را مدافع زنان و حقوق آنان می‌دانند اما در عمل هیچ ارزشی برای زنان قائل نیستند. اینان مقلدان نظام سرمایه‌داری و پیروان فرهنگ لیبرالیسم‌اند که زن را فقط ابزار و بازیچه‌ای برای کسب قدرت می‌بینند. 🔹وجه سوم این مکعب شوم، «عده‌ای از عمامه‌به سرهای حوزوی‌‌»اند که برخی از آنها ساده‌لوحانه و برخی دیگر عامدانه مدت‌هاست در جبهه دشمنان اسلام اجتماعی و انقلابی قرار گرفته‌اند. اینان نیز به این گمان که ترویج بی‌حجابی به تضعیف ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی می‌انجامد از هیچ کوششی در این جهت فروگذار نمی‌کنند. 🔹وجه چهارم این مکعب، «شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های مجازی» بی‌در و پیکری است که سالیانی است در کشور ما مشغول فعالیت‌های ضد فرهنگی‌اند. 🔹وجه پنجم آن هم «برخی از سلبرتی‌های هنری و ورزشی»‌اند که به صورت مداوم و روزانه تصاویر بی‌بند و باری آنان در فضای مجازی به نمایش گذارده می‌شود و حتی نوامیس خود را برهنه در مرأی و منظر دیگران می‌گذارند. رقابتی عجیب در «بی‌بند و باری و ولنگاری» و «ناموس‌نمایی» در میان اینان شکل گرفته است 🔹و بالاخره وجه ششم این مکعب فساد، «یله‌گی و رهایی بازار مد و مدل و لباس‌های مردانه و زنانه» است؛ به گونه‌ای که بسیاری از زنان عفیف و پاکدامن برای تهیه یک مانتو و روسری مناسب از بازارهای پوشاک کشور حقیقتا در رنج و عذاب‌اند. اما شاهد فراوانی بیش از اندازه در بازار لباس‌های جلف و بدن‌نما و .... هستیم. 🔻راه مبارزه با این تهاجم ترکیبی و هجوم مکعبی نیز اقدام ترکیبی و دفاع معکبی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاهکاری از معماری ایرانی اسلامی. 🔹متأسفانه معماران کنونی ما، به شدت تحت تأثیر فضای «مدرنیسم» و «پست مدرنیسم» هستند و از اصالت‌های فرهنگی و فلسفی «معماری اسلامی» کاملاً غافلند. 🔹نباید فراموش کرد که معماری عبارت است از «هنر مدیریت فضا» به منظور «مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت می‌گیرد». بنابراین معماری یک «هنر فرهنگ‌ساز» است. هم عالمان و فیلسوفان مسلمان در دوران اخیر از این مباحث فاصله گرفته‌اند و هم معماران دانشگاهی ما از اصالت‌های خود و «فلسفه خودی» بی‌بهره‌اند. 🔹راه رفع این مشکل در وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباطات علمی عالمان دین و فیلسوفان اسلامی از یک طرف و معماران و شهرسازان از طرف دیگر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷آیا «قانون حجاب و عفاف» عامل «بی‌حجابی و بی‌عفتی» است؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️در این اوضاع آشفته رقابت مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی بدنام، در غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جامعه ایرانی اسلامی به بهانه مسأله پوشش زنان و مردان، یکی از مدعیان رکیکه‌گوی روشنفکری را دیدم که گفته بود هم مخالف «حجاب اجباری» بود و اگر الان می‌بود به «کمپین نه به حجاب اجباری» می‌پیوست! مستند او برای این ادعا جمله‌ای از کتاب فیه ما فیه مولوی است که می‌گوید: «هر چند زن را امر کنی که پنهان شود، او را دغذغة خود را نمودن بیشتر شود و خلق را از نهان شدن او رغبت به او بیش گردد. پس تو نشسته‌ای و رغبت را از دو طرف زیادت کنی، و پنداری که اصلاح می‌کنی. آن، خود عین فساد است. اگر او را گوهری باشد که نخواهد که فعل بد کند، اگر منع کنی یا نکنی او بر طبع نیک و سرشت پاک خود خواهد رفت و اگر به‌عکس این باشد، باز همچنان بر طریق خود خواهد رفتن. منع، جز رغبت افزون نمی‌کند.» 🔻در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: اولاً، بدون شک ملاجلال‌الدین بلخی یکی از بزرگ‌ترین عارفان و عالمان اسلامی بوده و هست. اما بزرگی او به معنای عصمتش نیست. خطاهای فاحش و نابخشودنی در اندیشه‌ها و رفتارهای منقول از او وجود دارد. ثانیاً، در اینجا مولوی به این دلیل که انسان‌‌های بدذات و بدگوهر را نصیحت‌پذیر نمی‌داند می‌گوید که «بدحجابان به این دلیل که بدذات و بدگوهرند»، نصیحت و موعظه آنها فایده‌ای ندارد. این کجا و دفاع از بدحجابی و پیوستن به کمپین نه به حجاب اجباری کجا! ثالثاً، حتی اگر مولوی هم مخالف این حکم اجتماعی اسلام باشد، قطعاً به خطا رفته و سخنی ناصواب گفته است. رابعاً، این سخن مولوی (که به نحو مطلق می‌گوید: «منع، جز رغبت افزون نمی‌کند». (فیه ما فیه) و چون چنین است پس توصیه زنان به عفت‌ورزی فایده‌ای ندارد. آنان اگر گوهرشان گوهری عفیفانه باشد، ما چه بگوییم و چه نگوییم عفت‌ورزی خواهند کرد و اگر گوهرشان بد باشد، باز هم چه بگوییم و چه نگوییم نه تنها عفت‌ورزی نخواهند کرد! بلکه منع ما و نهی از منکر ما موجب رغبت بیشتر آنها به بدی‌ها خواهد شد! این سخن با این کلیت، به طور قطع و یقین نادرست است.) نه تنها با وظیفه واجب «امر به معروف و نهی از منکر» که از قطعیات و ضروریات دین است، در تضاد و تعارض است؛ بلکه عملاً نتیجه‌ای جز آنارشیسم اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی نخواهد داشت. 🔻آیا منع ادیان از گناه، رغبت به گناه را افزون می‌کند؟ آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلا» (اسراء، ۳۲) موجب زیادت زنا در جامعه می‌شود؟ 🔻آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»‏ (اعراف، ۳۳) این نواهی موجب فزونی رغبت به فواحش و گناه و ستمگری و سخنان نادرست می‌شود؟ 🔻آیا وضع قوانین و مقررات اجتماعی مثل منع عبور از چراغ قرمز، عامل قانون‌شکنی و تخلفات راهنمایی رانندگی است؟ 🔻آیا راه جلوگیری از قانون‌شکنی، برداشتن قانون یا تغییر قانون بر اساس میل و خواست تک‌تک افراد جامعه است؟ eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت «خودآگاهی تاریخی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻منظور از خودآگاهی تاریخی عبارت است از «آگاهی از تاریخ ملت و جامعه خود» و «آگاهی از فراز و فرودهای اجتماعی ملت خود» 🔻جامعه‌ای که خودآگاهی تاریخی نداشته باشد و از آنچه که بر جامعه و کشور و زبان و فرهنگش گذشته است، آگاهی نداشته باشد، مبتلا به بدترین بیماری ذهنی یعنی «آلزایمر جمعی» است. قطعاً هیچ آینده امیدبخشی برای چنین جامعه‌ای قابل تصویر و تصور نیست. او هیچ پایگاهی برای بازگشت و هیچ ایستگاهی برای حرکت ندارد. چنین جامعه‌ای دائماً در حال حرکت و تلاش است اما «حرکت به سوی ناکجاآباد» و «تلاش در جهت رسیدن به مقصدی نامعلوم». 🔻به تعبیر هانری کربن جامعه‌ای که دائماً دنبال امر جدید باشد و ادعا کند که فقط و فقط به امور تازه علاقمند است «نشانه ابتلا به فراموشی‌ای است که دیدگان او را بر وقایع و حقایق گذشته خود می‌بندد.» 🔻به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، کراراً به «مطالعه تاریخ» سفارش می‌کند. ایشان در یکی از توصیه‌های خود می‌فرماید: «نسل امروز باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند ... باید بدانید که کشور شما در چه موقعیتی قرار داشته و دارد. شما باید به خصوص تاریخ رژیم گذشته را بدانید. نسل امروز ما درست نمی‌داند که انقلاب اسلامی چگونه این کشور را از چنگال آن رژیم خلاص کرده است ... شما باید تاریخ کودتای رضاخان در اسفند ۱۲۹۹، بعد رسیدنش به سلطنت در ۱۳۰۳، بعد جانشین شدن محمدرضا را بدانید.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹