🟢تحلیلی از شکاف نظری و عملی برخی از دینداران
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به اعتقاد #شهید_مطهری، دین و دینداری زمانی میتواند میوههای مخصوص خود و سبک زندگی ویژه خود را داشته باشد که از ریشه، یعنی از عقیده و ایمان، شروع شود. و الا
اولاً، میوهها و محصولات آن جنبه «تصنعی» خواهد داشت؛ یعنی شاخهها و میوهها فیالواقع مربوط به دین نخواهد بود؛ بلکه پیوندی و تصنعی و همراه با کلفت و زحمت خواهد بود. «بايد كارى كرد كه اخلاق حسنه و اعمال ما ثمره طبيعى عقيده و ايمان بوده باشد. اگر ثمره طبيعى بود، ديگر زحمت و تكلف نخواهد بود.»
و ثانیاً، شاهد شاخهها و میوههای متناقض و متضاد خواهیم بود. هم به زیارت امام حسین(ع) میرود و هم کارهای یزیدی میکند! هم مسجد میرود و هم ربا میگیرد! هم شراب مینوشد و هم گلاب نذر حرم میکند!:
یک دست به مصحفیم و یک دست به جام
گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام
ماییم در این گنبد فیروزهی فام
نه کافر مطلق نه مسلمان تمام
اما اگر #سبک_زندگی و اخلاقیات ما محصول باورها و عقاید ما باشد، هرگز شاهد چنین تناقضات و تضادهایی نخواهیم بود. «ممكن نيست يك درخت كه از ريشه و اصل معين مايه مىگيرد، هم ثمرهاش گلابى باشد و هم زال زالك.»
#دینداری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تمایز عقلانیت شیعی و غیرشیعی در تبویب کافی کلینی و صحیح بخاری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تفاوت #عقلانیت شیعی و غیرشیعی را میتوان در تفاوتهایی که در تبویب جوامع روایی معتبر آنها وجود دارد، مشاهده کرد.
به عنوان مثال پنج فصل ابتدایی کتاب صحیح #بخاری را با کتاب کافی #کلینی مقایسه میکنیم:
کتاب صحیح بخاری
1. بدء الوحی
2. الایمان
3. العلم
4. الوضوء
5. الغسل
کتاب الکافی
1. العقل و الجهل
2. فضل العلم
3. التوحید
4. الحجة
5. الایمان و الکفر
مرحوم کلینی مقدمه نسبتاً مفصلی برای کتاب خود و فلسفه گردآوری و دستهبندی روایات ذکر میکند در حالی که بخاری بدون هیچ مقدمهای و توضیحی درباره فلسفه تبویب و دستهبندی خاصی که در کتاب آورده است، بعد از بسم الله، روایات مربوط به «کتاب الوحی» را شروع میکند.
کلینی در توجیه اینکه چرا کافی را با کتاب العقل و الجهل و فضل علم و عالمان آغاز کرده است، جملهای بسیار بنیادین و کلیدی ذکر میکند که نشان دهنده عقلانیت و دینشناسی شیعی در سراسر تاریخ آن بوده و هست:
«و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، و علوّ قدرهم، و نقص الجهل، و خساسة أهله، و سقوط منزلتهم، إذ كان العقل هو القطب الّذي عليه المدار و به يحتجّ و له الثواب، و عليه العقاب؛
دلیل آنکه کتاب خودم را با کتاب العقل و فضائل علم، و برتری درجه عالمان، و ارزش بلند آنان، و نقص جهل و پستی جاهلان و سقوط جایگاهشان شروع کردم آن است که:
عقل قطبی است که مدار و محور [حق و باطل و صحیح و سقیم] است. و به عقل احتجاج میشود و ثواب برای عقل است و عقاب هم بر عقل است.
#شیعه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سخنچینی و خیانتهای متراکم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#غزالی در کتاب بسیار ارزشمند «کیمیای سعادت»، خیانتهای متراکمِ نهفته در نمّامی و سخنچینی را با نقل حکایتی چنین بیان میکند:
🔻و يكى فرا حكيمى گفت:
«فلان كس تو را چنين گفته است.»
🔻گفت:
«به زيارت آمدى و سه خيانت بكردى: برادرى را در دل من ناخوش بكردى، و دل فارغ من مشغول بكردى، و خويشتن را نزديك من فاسق و متّهم بكردى.»
#اخلاق
#سخنچینی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷تبلیغ یکی از حرزسازان و حرزنویسان و حرزفروشان جهت افزایش خواستگاران!
👆👆👆
فقط میتوانم بگویم:
🔻خدایا روایات معصومان علیهم السلام را از دستبرد چنین سودجویان حرزفروشی نجات بده؛
🔻خدایا آهوان زبانبسته و مظلوم را گرفتار چنین نادانهای دینفروشی نکن.
🔻خدایا قرآن را که برای هدایت و سعادت دنیا و آخرت مردمان نازل کردهای، از دست موجوداتی که دین را ابزاری برای امرار معاش و سواریگرفتن از سادهلوحان میخواهند رهایی ده.
🔸این روایتی که این آقا میخواهد با آن سودجویی کند، در هیچ منبع معتبری نیامده و هیچ سندی هم ندارد!
#حرز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
نقد ادعای تأثیر سوره احزاب بر افزایش خواستگاران.mp3
11.99M
🟢توضیحات استاد شریفی درباره مستندات حدیثی حرزسازان و حرزفروشان
🔻در پی نقدی که استاد شریفی به حرزسازان و حرزفروشان بابت تمسک به روایات نامعتبر و غیرمستند داشتند، (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2303 ) برخی از مخاطبان فرهیخته، روایاتی را از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق و البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم بحرانی درباره «ثواب» خواندن و «آثار» نوشتن سوره احزاب ارسال کردند.
🔻از استاد شریفی خواستیم که توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنند.
🔶توضیحات استاد را تقدیم مخاطبان عزیز میکنیم.
#حرز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید حاج قاسم سلیمانی:
«مدیر باید در بحرانها مبتکر باشد. در دل بحرانها و سختیها، مهمترین فرصتها وجود دارد.»
🔻شادی روح همه شهدا به ویژه آن «نگاری که مکتب نرفته مسألهآموز صد مدرس شد»؛ شهید حاج قاسم سلیمانی، صلواتی تقدیم میکنیم.
#شهیدسلیمانی
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریتِ راهها و چاهها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یک مدیر خلاق و موفق کسی است که هرگز تسلیم وضع موجود نمیشود و بنبستی جلوی خود نمیبیند.
وقتی بر اساس مشورت و عقلانیت و تفکر تصمیمی میگیرد، همه تاب و توان خویش را به کار میگیرد که به هر طریق ممکن آن را عملی کند.
خدای متعال، نظام عالم را به گونهای آفریده است که در دل هر سختی و دشواری، گشایش و بلکه گشایشهایی قرار داده است:
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶)
هرگاه مسیری بر روی ما بسته شود، قطعاً مسیر و مسیرهای دیگری باز است. بنابراین نباید خود را مشغول مسیر بسته کنیم و چشم خود را از مسیرهای باز دیگری که حتی ممکن است سهل الوصولتر و راحتتر هم باشند، ببندیم.
برخلاف تصور مردمان، هنر و خلاقیت صرفاً در باز کردن قفلها نیست؛ بلکه گاهی در پیدا کردن راهها و دربهای بیقفل است! گاهی لازم است به جای مشغول شدن به باز کردن قفلها، به درهای باز دیگری فکر کنیم که ممکن است عبور از آنها به مراتب کمهزینهتر از دشواری گشودن قفلها باشد.
#مدیریت
#موفقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نعمتهای نقمتنما در کلام امام حسن عسکری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظام عالم نظام تزاحمات و تعارضات است.
هر «وصالی» محصول «فراقی» است
و هر «صعودی» متفرع بر «نزولی».
برای «دست گذاشتن» بر چیزی، باید از چیز یا چیزهایی «دست برداشت».
«بنبستها» برای ابتلا و امتحان و شکوفاسازی استعدادهاست.
«بلاها»، ابزار تربیت و تعالیاند.
در دل هر «سختی»، «آسانی»؛
و در پس هر «بنبستی»، «گشایشی» است.
#امام_حسن_عسکری علیه السلام این قاعده و سنت حاکم بر عالم را چنین بیان میکند:
مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛
هیچ بلا و آزمایش و سختی و دردی نیست مگر آنکه نعمتی الهی در آن هست که آن را احاطه کرده است.
به تعبیر زیبا و حکیمانه #سعدی:
خدای ار به حکمت ببندد دری
گشاید به فضل و کرم دیگری
🔻اما انسانهای ظرفیتناشناس و نادان،
چنان مشغول «غمها» میشوند، که «شادیها» را نمیچشند؛
چنان نگران «در بسته» میشوند، که «درهای گشوده» را نمیبینند؛
چنان دلمشغول «تهدیدها» میشوند، که «فرصتها» را نمیفهمند؛
و چنان بر «ناداشتهها» متمرکز میشوند که «داشتهها» را فراموش میکنند.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤالی از استاد سعیدی عزیز
ضمن ابراز ارادت به جناب حاج آقای سعیدی، کارشناس محترم #شبکه_قرآن، و تشکر از مسئولان محترم این شبکه ارزشمند، انتظار داریم از طرح سخنان بیسند، نامعتبر، عوامانه و عوامپسندانه که خدای ناکرده ممکن است موجب دلسردی دینشناسان و صاحبان خرد و اندیشه شود، در این شبکه وزین به شدت پرهیز گردد.
جناب استاد سعیدی در این برنامه میفرمایند حرز معروف به حرز #امام_جواد(ع)، «دارای سند معتبر است» و ....
از این استاد عزیز و دلسوز، استدعا دارم بر اساس دانش #رجال و #درایه الحدیث، سندهای این حرز را تشریح کنند. و در یکی از برنامههای خود برای مخاطبان بیان کنند. آنگاه خواهند دید که نه تنها سند معتبری ندارد که شواهد متعددی بر ساختگی بودن آن نیز وجود دارد. (هر چند ممکن است از نظر متن، خللی در آن نباشد و با معارف اسلامی نیز تناسب داشته باشد؛ سخن در اعتبار سندی آن و همچنین شأن صدور آن و مؤیدات تاریخی صدور چنین حرزی است که به اعتقاد بنده همگی بر ساختگی بودن آن گواهی میدهند)
#حرز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سخنی کوتاه با استادان دانشگاه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به عنوان یکی از خادمان دانشگاه خطاب به استادان و مدرسان عزیز عرض میکنم که برای موفقیت در وظیفه سترگ تعلیم و تربیت دانشجویان و آیندهسازان کشور، لازم است:
اولاً، همه دانشجویان را درست همچون فرزندان خود بدانیم و همان دلسوزی و نگرانی و دغدغهای که نسبت به تربیت و تحصیل و آینده فرزندان خود داریم نسبت به یکایک دانشجویان خود نیز داشته باشیم؛
ثانیاً، در کنار «معلمی» به شأن «مربیگری» خود نیز توجهی ویژه داشته باشیم و برای برخورداری از این نعمت و فرصت، خداوند را شاکر باشیم و با قول و فعل خود، در تربیت اخلاقی و اجتماعی و معنوی دانشجویان کوشا باشیم.
ثالثاً، در کنار «تربیت بینشی» و تصحیح بینشها و باورهای دانشجویان، از «تربیت گرایشی» آنان غافل نشویم؛ بدانیم که گرایشها به ویژه در نسل جوان و علی الخصوص جوانان این عصر و زمان، بسیار پررنگ و تأثیرگذارند.
رابعاً، مقتضیات دنیای مدرن و عصر متاورس و دنیای رعبآور هوش مصنوعی را بیش از پیش بشناسیم؛ از ذهنیت و زیست مخاطبان خود یعنی دانشجویان جدید آگاهی عمیق و درستی داشته باشیم؛
خامساً، صرف نظر از رشته تحصیلی و تخصص دانشگاهی خود، شناختی نسبتاً عمیق از دین و آموزههای دینی داشته باشیم: دستکم آثار شهید مطهری و علامه مصباح (به ویژه شش کتاب مربوط به دورههای طرح ولایت) را با دقت مطالعه کرده باشیم.
سادساً، با اندیشههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امامین انقلاب (امام خمینی و امام خامنهای) به خوبی آشنا باشیم؛
سابعاً، رسالت و مسئولیت تاریخی و جهانی دانشگاه و دانشگاهیان ایران اسلامی در دوران معاصر برای تعالی و پیشرفت و عدالت و ارائه الگویی جدید از زیست انسانی به جهانیان را به خوبی درک کنیم؛
ثامناً، از جریانهای سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی داخلی و خارجی آگاهی داشته باشیم: اصول، مبانی و روشهای آنها و اختلافات و تمایزات بنیادین آنها را بدانیم و بشناسیم؛ و الا ممکن است ناآگاهانه هم خود در دام سودجوییهای فرقهها و جریانهای منفعتٰطلب گرفتار شویم و هم دانشجویان خود را گرفتار کنیم.
#دانشگاه
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درخواستی از استاد مسعود عالی
🔻استاد عالی از افتخارات حوزه انقلابی و از عالمان در میدانی است که میتوان با افتخار او را به عنوان الگویی برای طلاب ولایی و انقلابی و بصیر معرفی کرد.
در عین حال، با اعتذار، معتقدم در مورد سند #حرز #امام_جواد علیه السلام، صددرصد اشتباه میکنند. و شرایطی را نیز که برای تاثیرگذاری آن بیان میکنند هیچ مبنای روایی ندارد.
به عنوان یکی از ارادتمندان ایشان، استدعا دارم بر اساس روش اجتهادی، که الحمدلله کاملاً با آن آشنایند، به تحلیل سند و متن این حرز بپردازند. و نتیجه تحقیق خود را در یکی از مناسبتها به صورت عمومی ارائه دهند.
ضمناً در این کلیپ، شرایط ویژهای برای تاثیرگذاری این حرز بیان میکنند، از جمله آنکه «قمر در عقرب» نباشد و اینکه کاغذ و قلم و دواتی که مورد استفاده قرار میگیرد ساخت مسلمین باشد، موجب امتنان خواهد بود اگر مستند و مبنای حدیثی این شرایط را هم بیان کنند.
مطمئنم با توجه به جایگاه و نفوذ و ضریب تأثیری که این استاد عزیز در جامعه نخبگانی و غیرنخبگانی دارند روشنگری عالمانه ایشان میتواند جلوی بسیاری از عوامفریبیها و سطحینگریها را بگیرد.
#حرز
#تنجیم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢چگونگی مواجهه با بیادبی و بیادبان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادب از مهمترین سرمایههای اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به ز دولت اوست»
معالاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمیتوان یافت؛ بیادبان در همهجا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بیادبی و بیادبان را بیاموزیم و در خود و متربیانمان تقویت کنیم.
به نظر میرسد برای مهار بیادبی و در مواجهه با بیادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم:
یک، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بیادبی کردهایم!
دو، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحتهای زیست اجتماعی خود با افراد بیادب و گستاخ مواجهه میشویم. بیادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیابان، در کلاس درس، در شهر، در روستا، در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بیادبان را بیاموزیم.
سه، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بیادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بیادبی نداند! شاید به دلیل سادهلوحی یا ویژگیهای شخصیتی خاصش، ابزار افراد سیاستباز و فرصتطلب دیگری قرار گرفته باشد! شاید متوهمانه اوضاع سیاسی و اجتماعی را بر وفق همراهی با بیادبی میپندارد (به اصطلاح بوی کباب به مشامش رسیده غافل از این که ....)، و ...
در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بیادبی را در همان حین بیادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بیادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصبانیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمیتوان داشت.
چهار، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بیادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگاند.
پنج، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئنترین راه مواجهه با بیادبان است. دشواری آن از این جهت است که بیادبی از مُسریترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بیادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده میگیرد و به آن حمله میکند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل میبینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر میکند. و این همان نتیجه مورد علاقه فرد بیادب است.
اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بیادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بیادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحتالشعاع رفتار یا سخن افراد بیادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بیادبی و گستاخی را از فرد بیادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب میشود فرد گستاخ و بیادب خلع سلاح شود. مهمترین پادزهر بیادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است.
به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بیادب، مطمئنترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بیادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بیاخلاقی است.
شش، اگر بیادبی در جمع صورت میگیرد، سعی کنید با شوخطبعی و مزاح و بیان حکایتهای خندهدار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بیادب همه فضا را پر از انرژی منفی میکنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده میتواند انرژیهای منفی را از فضا دور کند.
هفت، بیادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بیادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیدهاند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بیادبان بوده است:
به #حضرت_عیسی علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟)
در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ؛ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.»
به قول #سعدی:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بیادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.»
#امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود:
إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!»
#اخلاق
#ادب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
روش تحقیق کلنگر در علوم انسانی اسلامی.mp3
32.94M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: روش تحقیق کلنگر و جامع در مطالعات علوم انسانی اسلامی
🔷جلسه اول: اهمیت روش و نقد انحصارگرایی روشی در مطالعات علوم انسانی
🔻مکان: تهران؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻مخاطب: جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻زمان: ۳/ ۷/ ۱۴۰۲
#روش
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«جهاد ترکیبی»؛ راه مقابله با «جنگ ترکیبی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با اتکا به نیروی اعجابآور «ایمان» و «امید» و با باور به شعائر ولایی امام امت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یعنی شعار «مامیتوانیم» هماکنون با قاطعیت میتوان اعلام کرد که همه راههای زمینی، دریایی و هوایی نفوذ دشمن به جمهوری اسلامی بسته است! سربازان هوسران آمریکایی هیچگاه توانایی رزم نزدیک را نداشتهاند؛ رزم از نزدیک ایمان و تقوا و باور قلبی میخواهد، چیزی که آمریکاییها از آن تهیاند. تمام توان و قدرت آنها و همه استراتژیهای آنها بر «رزم از دور» متمرکز بود: ناوهای هواپیمابر (۱۱ ناو بزرگ که دهها هواپیمای فوق پیشرفته جنگی را با خود حمل میکنند.)
موشکهای بالستیک ما با سرعت ۸ ماخ یا ۹۸۰۰ کیلومتر بر ساعت (هشت برابر سرعت صوت) و موشکهای هایپرسونیک و پهبادهای بلندپرواز رادارگریز، بدان معناست که داستان ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای همیشه به پایان رسید؛ و تریلیونها دلار سرمایهگذاری آمریکا در این عرصه از کار افتاد.
تنها راه ورود دشمن، راه ذهن و ضمیر و زبان است. راه فریب و خدعه است. راه «نفرتافکنی» و «یأسپراکنی» است. راه تاریک نشان دادن فضا است. راه «جهلپراکنی» است. راه «جنگ شناختی» است. راه «جنگ نرم» است. راه «جنگ ترکیبی» است.
و تنها راه مقابله با این برنامههای شیطانی کشنده و مضمحلکننده، «جهاد تبیین» است. «جهاد روشنگری» است. «جهاد رسانهای» است. «جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی» است. «جهاد مبارزه با یأس و ناامیدی» است. «جهاد شناختی» است. و در یک کلام «جهاد ترکیبی» است.
#جهاد
#جنگ_نرم
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
🖊احمدحسين شريفی
🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا ميشد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا ميشد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژهتري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحبنظر در علوم حقيقي «حکيم» ميگفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوستدار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» ميناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته ميشد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشريمسلک و اخباريگرا، «محصِّل» به شمار نميآمدند. گذشتگان به محقق و حديثشناس کمنظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» ميدادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد ميکرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که ميخواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کمنظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد ميکند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کمنظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ» ياد ميشود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبهاي گفته شود، احساس توهين ميکند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد ميکرد!
🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوانبافي و لقبتراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي ميدهند، آن را «توهيني بزرگ» به شمار ميآورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت ميشود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرضورزي و حسادت گوينده ميداند. امروزه باز عنواندهي و لقبفروشي به جايي رسيده است که هيچ کس به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيتالله» و «علامه» و احيانا «آيتالله العظمي» و اي چه بسا «آيتالله العظمي في الدارين» و ... راضي نيست!
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
#مدرک
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
به گزارش خبرنگار ایسنا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، امروز ششم مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول و میلاد پیامبر پاکیها و هفته دفاع مقدس، عنوان کرد:
در جنگ نرم و جنگ شناختی نیز راه مبارزه، جهاد تبیین و جهاد روشنگری، جهاد رسانهای، جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی، جهاد ترسزدایی، جهاد علم و تحقیق، جهاد مبارزه با یأس و ناامیدی، جهاد اخلاقگستری، جهاد شناختی و در یک کلام جهاد ترکیبی است.
رییس دانشگاه قم اضافه کرد: در جنگ سخت با ابزارها و ادوات نظامی باید به مبارزه و دفاع برخاست و پرداخت، در جنگهای نیمهسخت و کودتاهای مخملی و رنگی با ابزارهای دیگر و در جنگ نرم و جنگ شناختی هم راه مبارزه، جهاد تبیین و جهاد روشنگری، جهاد رسانهای، جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی، جهاد ترسزدایی، جهاد علم و تحقیق، جهاد مبارزه با یأس و ناامیدی، جهاد اخلاقگستری، جهاد شناختی و در یک کلام جهاد ترکیبی است.
شریفی گفت: از مهمترین ابزارهای همه این جنگها، ابزار تبلیغات و رسانه است؛ به تعبیر دیگر، عمومیترین و اثرگذارترین ابزار جنگ نرم، رسانهها هستند، به همین دلیل، بعضاً جنگ نرم را جنگ رسانهای مینامند.
https://www.isna.ir/news/1402070603766
#جنگ_نرم
#رسانه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جعل حدیث درباره فضایل سور قرآن!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#شیخ_بهائی در کشکول از سیدشریف در حواشی کشاف، چنین نقل میکند:
«بیشتر احادیثی که از ابیبن کعب درباره فضایل سورههای قرآن نقل شده است، جعلی و ساختگی است. صغانی گفته است: یکی از مردمان عبادان این احادیث را ساخته است. و زمانی که به او اعتراض شد که چرا چنین کردهای؟ در پاسخ چنین عذر آورد که چون مردم مشغول خواندن اشعار و حکایات و فقه ابوحنیفه و امثال آن بودند و به قرآن بیتوجه بودند، با ساختن این احادیث میخواستم آنها را به خواندن قرآن ترغیب کنم!»
خود شیخ بهاء میفرماید: در برخی از کتابها دیدم که وقتی به آن مرد عبادانی گفته شد که مگر این سخن پیامبر اکرم(ص) را نشنیدهای که فرمودند:
«من كذب علي متعمدا: فليتبوّأ مقعده من النار؛ کسی که عامدانه بر من دروغ بندد، جایگاهش در آتش است»؟
در پاسخ گفت: «انا لم اكذب عليه بل انما كذبت له» یعنی من این دروغها را به ضرر او انجام ندادم؛ بلکه به سود او گفتهام!»
#قرآن
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مواجهه با بهائیت: از بصیرت مصباحی تا ...
🖊احمدحسین شریفی
🔸بهائیت و چگونگی پیدایش و اهداف پلیدی که از شکلگیری و ترویج آن دنبال میشود را میشناسیم و میدانیم. همچنین مواجهه جدی عالمان بصیر شیعی و اسلامی با این فرقه استعماری و صهیونیستی را میدانیم و میتوانیم در آثاری که در این زمینه منتشر شده است دنبال کنیم.
🔸مع الاسف اخیرا برخی از روحانیان حوزه، ناآگاهانه یا ... سخنانی دفاعگونه از این فرقه استعماری بر زبان جاری کردهاند (که البته معتقدم از کنار چنین سخنانی نباید به سادگی گذشت و لازم است دلسوزان اسلام و تشیع این مسأله را «علتکاوی» یا «دلیلیابی» کنند و به هیچ وجه اجازه نهادینهشدن این انحراف بزرگ در حوزههای علمیه را ندهند.)
🔻شاید تعجب کنید که غربیان و دشمنان اسلام و تشیع حاضرند میلیونها و بلکه میلیاردها دلار هزینه کنند که در گام اول بهائیت به عنوان یک «اقلیت دینی» و «برخوردار از حقوق شهروندی» در ایران به رسمیت شناخته شود.
🔹به خاطر دارم که #علامه_مصباح(ره) میفرمودند در اوایل دهه هفتاد، برخی از مراکز فرهنگی و علمی غرب پیشنهاد دادند که همایشی بزرگ در موضوع «حقوق اقلیتهای دینی» در شهر قم برگزار شود. میفرمودند حتی حاضر بودند هزینه ساخت یک مرکز بزرگ و هزینه تأسیس دانشگاهی با موضوع ادیان را هم در اختیار بگذارند!
تا جایی که به خاطر دارم فرمودند افرادی از وزارت خارجه و بعضی از مسئولان فرهنگی نیز مدافع این کار بودند و آن را فرصتی بزرگ برای فعالیتهای بینالمللی در قم میدانستند!
میفرمودند به این همه دست و دل بازی شک کردم و قدری با تفصیل بیشتر برنامهها و خواستههای آنها را دنبال کردم دیدم تنها خواسته جدی آنان از ما این است که «نماینده بهائیت» نیز به عنوان نماینده یکی از «اقلیتهای دینی» در آن کنفرانس حضور داشته باشد حتی اگر سخنرانی هم نکند!
مصباح بصیرت و درایت و آن حکیم فرزانه و بریده از دنیا و اعتبارات دنیوی، میفرمودند دشمنان ما اینگونه حسابشده و هدفمند دنبال تحقق اهداف پلید خود هستند و باید هوشیار بود.
🔻بصیرت مصباحی کجا و بیدرایتی و ... برخی دیگر از مدعیان کجا!
#حوزه_علمیه
#سکولاریسم_حوزوی
#بهائیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
پس از پیشنهاد حجتالاسلام دکتر رئیسی در مورد اعطای جایزه مصطفی در حوزه علوم انسانی، حجتالاسلام دکتر شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در نامهای به رئیسجمهور از این اقدام حمایت و ابعاد مختلف آن را تشریح کرد.
متن کامل نامه:
https://scih.ir/Itf8G
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
🟢موفقیت و مدیریت زمان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیریت زمان از مهمترین ویژگیهای انسانها و زندگیهای موفق است. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام:
«قِوَامُ الْعَيْشِ حُسْنُ التَّقْدِيرِ وَ مِلَاكُهُ حُسْنُ التَّدْبِيرِ؛
استواری و پایداری زندگی به برنامهریزی درست و تکیهگاه آن مدیریت صحیح است.»
تفاوت افراد موفق و ناموفق در میزان ساعات شبانهروز آنان نیست! تفاوت آنان در «مدیریت» ساعات شبانهروز است.
افراد موفق همیشه برای انجام به موقع و با حوصله همه کارهای ضروری و لازم خود، وقت کافی دارند! اینان مهارت «مدیریت زمان» را دارند.
در مقابل، کمبود وقت، یکی از گلایههای همیشگی افراد ناموفق است. اینان برای انجام هیچ کاری وقت کافی ندارند!
#مدیریت_زمان
#موفقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«جام جم»، «آينهی سکندر» و «رادار»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروزه رادارها به تناسب قدرتی که دارند، میتوانند از فاصلههایدور، اشيائی را مکانيابی و ردگيری کنند. آنگونه که در داستانها و افسانهها آمده است گويا پادشاهان گذشته نيز از چنين رادارهايی براي اطلاع از اوضاع مملکت خود و همچنين ممالک اطراف برخوردار بودهاند.
فيالمثل در داستان سلامان و ابسال گفته میشود که وقتی سلامان و ابسال فرار کردند و به آن سوی دريای مغرب رفتند، پدر سلامان که پادشاه بود ابزاری در اختيار داشت که میتوانست با آن، مکان آنها را تشخيص دهد!
به تعبير #خواجه_نصيرالدين طوسی در شرح اشارات «و كان للملك آلة يطلع بها على الأقاليم و ما فيها - و يتصرف في أهاليها فاطلع بها عليهما»
يا گفته میشود که اسکندر مقدونی آيينهای جهاننما داشته است! حافظ در اشاره به همين مسأله است که میگويد:
آيينهی سکندر جام می است بنگر
تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا
#رادار
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢نمایش ذات نژادپرستانه غربیان در رفتار نماینده خودخوانده خدا و مسیح در روی زمین!
ــــــــــــــــــــ
🔶گویا نژادپرستی در ذات انسان غربی نهفته است حتی اگر خود را نماینده خدا و مسیح در روی زمین بداند
🔷ببینید واکنش نژادپرستانه #پاپ فرانسیس را به احوالپرسی یک کاردینال سیاهپوست!
#منتسکیو در کتاب روح القوانين، که یکی از کتابهای مقدس دنیای مدرن و منبع فکری روشنفکران غربزده وطنی به شمار میرود و از آن به عنوان یکی از مهمترين کتابها در حوزه آزادی، حقوق طبيعی، برابری، تفکيک قوا و امثال آن یاد میشود، میگوید: «اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بينی پهن کمتر میتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نمیکنم خدا با شعوری که دارد اين موجود کريه را با آن موهای وزوزی و لبهای کلفت و بينی پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد میآيد که پس ما دودمان مسيحی نيستيم.» (روح القوانين، کتاب 15، فصل5)
🔻این نگاههای نژادپرستانه و غیرانسانی را بگذارید در کنار نگاه بلند قرآنی و اسلامی که تا همیشه زندگی وجدان آدمیان را خطاب قرار میدهد که:
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير(حجرات، ۱۳)
🔻و عجیب است که این فرهنگ منحط غربی و لیبرالی برخی از آدمنمایان را چنان مسخ کرده است که قرآن را به جرم نادیدهگرفتن حقوق انسانها و ترویج خشونت و #نژادپرستی آتش میزنند!
#مسیحیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
بر اساس نتایج رتبهبندی تایمز ۲۰۲۴:
برترین دانشگاههای ایران در هر کدام از شاخصهای پنجگانه، عبارتند از:
۱. در شاخص آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
۲. در شاخص محیط پژوهشی، دانشگاه علم و صنعت ایران؛
۳. در شاخص کیفیت پژوهش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛
۴. در شاخص چشمانداز بینالمللی، «دانشگاه بینالمللی قم»؛
۵. و در شاخص ارتباط با صنعت، دانشگاه صنعتی شریف.
#دانشگاه_بینالمللی_قم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حوزه علمیه؛ از درسهای ۳۰۰ نفره تا کرسیهای ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چند روز قبل (۱۲ مهر ۱۴۰۲) عدهای از اساتید محترم #حوزه_علمیه قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درسهای حوزه علمیه پرداختند و نکاتی را مطرح کردند که به نظرم نیاز به تأمل و توجه بیشتر دارد:
از جمله آنکه یکی از اساتید بزرگوار، در نقد وضعیت فعلی دروس سطوح عالی حوزه، با تأسف فرمودهاند:
«ما در چند سال گذشته اساتیدی داشتیم که ۲۰۰ یا ۳۰۰ شاگرد داشتند؛ اما امروز درسهایی داریم که دو یا سه یا پنج شاگرد دارد. اگر استادی شش شاگرد داشته باشد، باید خوشحال باشد که درسش دائر شده است. این، وضعیت حوزه ما است»
یکی دیگر از اساتید در تأیید این سخن، گفته است:
«در سالهای قبل، در درس کفایه و مکاسب و رسائل، بیش از ۳۰۰ نفر در کلاس برخی از اساتید حضور داشتند؛ امسال بعضاً به دو نفر رسیده است؛ برخی اصلاً هیچ شاگردی نداشتند و درسهایشان تعطیل شد.» و سپس گفتهاند اگر برای این مسأله چارهای عاجل اندیشیده نشود «دو سال دیگر از درسهای آزاد خبری نیست و حوزهای نداریم»!
و در ادامه پیشنهادهایی برای اصلاح این وضعیت و احیای کلاسهای شلوغ و پرمخاطب دروس عالی حوزه بیان کردهاند از جمله اینکه:
1.«درسها باید در اطراف حرم باشد»؛
2.«خوابگاههای اطراف حرم باید به مدرس تبدیل شود»؛
3.«مردم باید طلبههایی که به درس میآیند را ببینند»
4.«مراکز تخصصی فقهی باید تعطیل شود» جز چند مرکز محدود که زیر نظر مراجع تقلید اداره میشوند، آن هم به احترام آنها؛
5.«طرح استادمحوری باید تعطیل شود»
با اعتذار، عرض میکنم که به باور این طلبه ناچیز، آن آسیبشناسی و این راهحلها، نشاندهنده آن است که فهم روشن و درستی از یک نظام آموزشی ایدهآل حوزوی و آسیبهای آن و راههای تحقق آن، در ذهن این عزیزان وجود ندارد؛ نظامی آموزشی که محصول آن پرورش مجتهدان اسلامشناس و نظریهپردازان اسلامی در علوم انسانی و اجتماعی باشد.
این عزیزان توجه نکردهاند که نسل کلاسهای درسی ۳۰۰ نفره دهها سال است که در مراکز آموزشی دنیا برچیده شده است. حتی نسل کنفرانسهای علمی پرتعداد در حال برچیده شدن است. در پیشرفتهترین مراکز علمی، بسیاری از مشهورترین دانشمندان جهان، کلاسهای درسی و پروژههای تحقیقاتی خود را با چند نفر محدود که غالباً به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند، دنبال میکنند و هرگز به خود اجازه نمیدهند که در کلاسهای درسی ده نفره شرکت کنند. چه رسد به ۳۰۰نفره!
بزرگترین دانشمندان و نظریهپردازان دنیا در علوم مختلف، سالانه هزینه یک یا دو نفر دانشجوی پستدکتری را میپردازند تا هم آنان را رشد دهند و هم پیشرفتهترین تحقیقات خود را با همکاری آنان به سرانجام برسانند و به جامعه جهانی عرضه کنند.
🔸 ادامه دارد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حوزه علمیه؛ راه شناخت سرآمدان و مراجع علمی: «کثرت شاگردان» یا «توجه نخبگان»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که در پست پیشین گفته شد، در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ عدهای از اساتید محترم #حوزه_علمیه قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درسهای حوزه علمیه پرداختند، برخی از اساتید حاضر در آن نشست ابراز داشتهاند که در گذشته با توجه به کثرت شاگردان میتوانستیم اساتید برتر را شناسایی کنیم! و چنین اساتیدی معلوم همگان میشدند اما با تضعیف دروس آزاد چگونه میتوان اساتید برتر را شناخت!
با اعتذار عرض میکنم که چنین معیاری نه در گذشته معیار درستی برای تشخیص اساتید و محققان برتر بوده است و نه الان هست. اساساً مدتهاست که چنین معیارهایی برای تشخیص جایگاه علمی افراد، منسوخ شده است.
در دنیای کنونی اندیشمندان و مجتهدان و نظریهپردازان و نخبگان را از راه انجام پروژههای تحقیقی بزرگ و تاثیرگذار و مقبول جامعه نخبگانی میشناسند. و نه «وسعت بیت» و «کثرت حلقه مریدان»!
مرجعیت علمی آنان را با توجه به فراوانی ارجاعات و استنادات به نوشتههای آنان، و ضریب تأثیر مقالات و تحقیقات آنان، تعیین میکنند؛ و نه رنگ لباس و عمامه یا شکل و شمایل ظاهری و یا دفتر و دستکهای چشمپرکن و یا وسعت حلقه مریدان و حمایت احزاب سیاسی و رسانههای اجتماعی و حتی دریافت و پرداخت وجوهات و امثال آن.
به باور این بنده، حوزه قویم و قوی و ریشهدار قم میتواند و میباید عهدهدار تعیین معیارهای علمی و تعیین سالانه سرآمدان علمی و کرسیهای برتر آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و تأثیرگذار در جامعه و صنعت باشد.
برای شناخت اساتید برتر لازم است شاخصهای مختلفی مثل شاخص آموزش، شاخص پژوهش، شاخص فرهنگی، شاخص شاگردپروی و شاخص جایگاه علمی در گستره بینالملل و دست کم «حوزههای علمی اسلامی در جهان اسلام» را تعیین کند و با تکیه بر اصالتهای حوزوی و معیارهای علمسنجی اسلامی، اندیشمندان و محققان برتر خود را در همه سطوح علمی به صورت سالانه، به جامعه حوزوی و غیرحوزوی معرفی کند.
🔸 ادامه دارد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹