🟢نقش اساتید در تولید علم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین ارکان «تولید علم»، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند. اما سوگمندانه باید گفت که چنین انتظاری از بخش نه چندان کمی از اساتید، انتظاری واقعبینانه نیست. کم نیستند اساتیدی که حتی در انجام وظایف ابتدایی خود، یعنی تدریس موفق و رضایتبخش و تلاش در جهت گرفتن پایه ترفیع سالیانه، دچار مشکلاند! و بعضاً احساس میشود که اساساً از ابتدا مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب نکردهاند!
از طرف دیگر هم کم نیستند استادانی که حقیقتاً بار اصلی رشد و توسعه و ارتقاء علمی کشور را بر دوش میکشند. اینان از ارکان اصلی تولید علماند.
اینان کسانیاند که
یک. سرشار از «عشق به اسلام و انقلاب و عزت ملی»اند؛ [کسانی که در این ویژگیها ضعفی داشته باشند، اگر هم توانایی علمی داشته باشند، ترجیح میدهند خادم ظالمان و مستکبران و مدافعان دروغین لیبرالیسم باشند، تا در خدمت اسلام و انقلاب و ایران؛]
دو. به شدت علاقمند به «خلاقیت و نوآوری»اند؛ همواره در اندیشه انجام کارهای جدید و تولیدات نو و ابداعیاند؛
سه. نه تنها از «مرزهای دانش» آگاهی دارند؛ بلکه خود در مرز دانش حرکت میکنند؛ و بلکه در تلاشاند تا خود از «خطشکنان دانش» شوند؛
چهار. روحیه «دانشجوپروری» دارند؛ برای دانشجویان وقت میگذارند؛ به ساعات متعارف کلاس بسنده نمیکنند؛ دانشجویان را واقعاً همچون فرزند خود میدانند؛ یعنی نه تنها نسبت به وضعیت آنها بیاعتنا نیستند؛ که همه همّ و غمشان رشد و تعالی علمی و معنوی دانشجویان است؛
پنج. «خودآگاه»اند؛ یعنی اطلاعات مناسبی از داشتهها و ظرفیتهای خودی دارند و از ذخایر فرهنگی و اقتصادی و علمی و اجتماعی و تاریخی ملت خود آگاهی نسبتاً دقیقی دارند؛
شش. «خودباور»ند؛ با تمام وجود به شعار «ما میتوانیم» و «باید بتوانیم» اعتقاد دارند. مدافع غیرت و عزت علمیاند؛
هفت. «مروج خودباوری» هم هستند؛ اینان هم در رفتار و هم در گفتار، خودباوری را به مخاطبان خود به ویژه دانشجویان تزریق میکنند.
#علم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حماقت فخرفروشی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خدای متعال نظام عالم طبیعت را به گونهای آفریده و تدبیر کرده است که هیچ کس بر روی هیچ دارایی و داشتهای نمیتواند حساب ابدی باز کند!
همه داراییها و داشتههای ما هر لحظهای ممکن است از ما گرفته شوند؛
امیرخسرو #دهلوی در قصیدهای چه زیبا این وضعیت را توصیف میکند:
خوش خلعتی است جسم ولی استوار نیست
خوش حالتی است عمر ولی پایدار نیست
خوش منزلی است عرصهی روی زمین دریغ
کانجا مجال عیش و مقام قرار نیست
دل در جهان مبند که کس را ازین عروس
جز آب دیده خون جگر در کنار نیست
غره مشو ز جاه مجازی به اعتبار
کاین جاه را به نزد خدا اعتبار نیست
زنهار اختیار مکن بهر منزلی
کانجا بدست هیچکس اختیار نیست
پس شکرگزاری را فراموش نکنیم.
شکر عملی داشتهها به این است که
اولاً آنها را مایه فخرفروشی به دیگران قرار ندهیم؛
و ثانیاً، آنها را ابزاری برای خدمت به مردمان بدانیم.
#اخلاق
#فخرفروشی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شادی روح شهدا صلوات
«اخْتِمْ لَنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ فِی سَبِیلِک»؛ خدایا سرانجام ما را سعادت و شهادت در راه خودت قرار ده.
«إِلَهِی وَ خَالِقِی وَ مَوْلَایَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَة»؛ای خدا و آفریننده و آقای من، بر محمد و آل او درود فرست، و سرانجام مرا شهادت و رحمت قرار ده
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پیامد دنیوی بازگویی عیوب مؤمنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیامدهای دنیوی بازگویی عیوب دیگران به ویژه مؤمنان و اصحاب جبهه حق، این است که فرد سرزنشگر و عیبجو نه تنها مورد تحقیر و تمسخر و عیبگویی دیگران قرار خواهد گرفت، بلکه دیر یا زود به همان عیبی که مؤمنان را به سبب آن سرزنش میکرد، مبتلا میشود:
#امام_سجاد علیه السلام میفرماید:
مَنْ رَمَي النّاسَ بِما فيهِمْ رَمَوْهُ بِما لَيْسَ فيِه؛ هركس از عیبهایی که مردم دارند سخن بگوید، مردم عیبهایی را که ندارد به او نسبت میدهند.
#امام_صادق(ع):
مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یمُتْ حَتَّی یرْکبَهُ؛ کسی که مؤمنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا آن گناه را انجام دهد.
مَنْ أَنَّبَ مُؤْمِناً أَنَّبَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة؛ کسی که مومنی را سرزنش کند، در دنیا و آخرت به سرزنش و ملامت الهی دچار می شود.»
#اخلاق
#عیبجویی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هراسافکنی و هزینهتراشی منافقان از نگاه قرآن
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از برجستهترین ویژگیهای منافقان، که در قرآن کریم بیان شده، هراسافکنی در دلهای مؤمنان و عزتزدایی از جامعه اسلامی است.
برخی از منافقان با اتکا به قدرتی که در حرّافی دارند، خود را سیاستمداران و دلسوزانی واقعبین برای جامعه معرفی میکنند، و در مقابل مدافعان عزت و استقلال و هویت اسلامی و ایمانی را انسانهایی تخیلی و غیرواقعبین و «ایدئولوژیک» و جنگطلب و هزینهتراش و امثال آن معرفی میکنند:
«إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ (انفال، ۴۹)؛ و هنگامی را که منافقان، و آنها که در دلهایشان بیماری است میگفتند: «این گروه (مسلمانان) را دینشان مغرور ساخته است.»
از دیگر ویژگیهای اجتماعی و سیاسی منافقان آن است که زشتی و رذیلت و ترس و بزدلی و ایجاد شکاف میان مردم و مسؤولان را «خوب» و «خواسته مردم» جلوه میدهند و فضیلت و غیرت و عزتطلبی و دفاع از مظلومان و ستمدیدگان را ناهنجاری و جنگطلبی و خشونتطلبی را «بد» و «خلاف خواسته مردم»!
به تعبیر قرآن کریم:
الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ ... يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ (توبه، ۶۷)
#نفاق
#ترس
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بنده بارها گفته و نوشتهام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسانشناسی اگوست کنتاند، که در واقع گونهای از «خداانگاری انسان» است و برخی دیگر متأثر از انسانشناسی داروینیستیاند که «حیوانانگاری انسان» است.
هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند!
به عنوان مثال، هربرت #اسپنسر (1820-1903)، جامعهشناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است.
انسانشناسی داروینیستی وی را میتوان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد:
«نگهداری از آدمهای بهدردنخور به بهای آدمهای خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسلهای آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگتر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدمهای کودن و تنبل و مجرم را برای آنها بهجا گذاشت. ... تمام هموغم طبیعت خلاص شدن از شر اینچنین آدمهایی و پاک کردن جهان از وجود آنها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آنها برای زنده ماندن بهاندازه کافی کامل نیستند میمیرند و چهبهتر که میمیرند.»
🔻این در حالی است که برخی از جامعهشناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیانهای انسانشناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی منزل تلقی کرده و نقدهای جامعهشناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» میپندارند!
#علوم_انسانی
#غربزدگی
#غرب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دانشجویان دانشگاه هاروارد، علیرغم همه محدودیتها و تهدیدها، و علیرغم مخاطرات نسبت به آینده شغلی خود، حدود یک ماه است که به روشهای مختلفی ظلم و جنایت صهیونیستها و مظلومیت مردم غزه را فریاد میزنند.
🔻اینبار با نوشتن اسامی بیش از 7000 فلسطینی شهید شده توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل در محوطه دانشگاه، بخشی از این نسلکشی وحشیانه را به تصویر کشیدند.
🔸راستی، آیا جنبشهای دانشجویی در ایران هم نام شهدای غزه را میدانند؟
#غزه
#دانشگاه
#طوفان_الاقصی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔷مراسم جشن فارغالتحصیلی دانشجویان دختر عراقی
ــــــــــــــــــــــــ
عجب جشنی!
چه مضامین بلندی!
چه عزت و کرامتی!
چه عفت و انسانیتی!
چه تعهد و رسالتی!
چه حال و چه اخلاصی!
🔻بدون شک، آینده از آنِ چنین دختران و زنانی است!
🔻دختران و زنان بیعفت و بیحیا و بیحجاب، چیزی جز ابزار دست مردان بوالهوس نخواهند بود.
🔶به راستی، چرا عدهای از زنان و دختران به ظاهر تحصیلکرده ایرانی نمیخواهند باور کنند که عزت و کرامت و انسانیت و شرف و شرافت و پیشرفتشان در رعایت عفت و حجاب است؟!
چرا نمیاندیشند که اغلب مدافعان شعار دروغین آزادی زنان، مردان هوسبازیاند که دنبال بردگی جنسی زناناند؟!
#زن
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنرانی افتتاحیه هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی.mp3
12.97M
🎤احمدحسین شریفی
🔸 سخنرانی در افتتاحیه هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
مکان: تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
زمان: ۲۲ آبان ۱۴۰۲
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ماندگاری نیکی و محبت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محبتها و خدمتهای خالصانه هرگز فراموش نمیشوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونهای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید.
به تعبیر حکیمانه #امیرمؤمنان علیه السلام:
«اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمیشود»
و به ترجمه شعری #سعدی:
تو نیکویی کن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
#احسان
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مراحل مواجهه با ناهنجاریها از نگاه سعدی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مصلحالدین #سعدی شیرازی در بوستان سه مرحله اصلی مواجهه با ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی را به این شکل بیان میکند:
مرحله اول: پند و موعظه و روشنگری و «تبیین»؛
مرحله دوم: کیفر و جریمه و مواجهه سلبی و ایجاد محدودیت و محرومیتهای مقطعی و موضعی؛
مرحله سوم: اخراج و تبعید و حتی ممکن است اعدام و ریشهکن کردن؛
گر آید گنهکاری اندر پناه
نه شرط است کشتن به اول گناه
چو باری بگفتند و نشنید پند
بده گوشمالش به زندان و بند
وگر پند و بندش نیاید بکار
درختی خبیث است بیخش برآر
#آسیبهای_اجتماعی
#اخلاق
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🎤احمدحسین شریفی
🟢دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی
🔻نقد نسبتهای ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده میشود.
#علامه_طباطبائی
#ولایت_فقیه
#اندیشه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سَلامٌ عَلى آلِ يس، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَ آياتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بابَ اللهِ وَدَيّانَ دينِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ اللهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَدَليلَ اِرادَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا تالِيَ كِتابِ اللهِ وَتَرْجُمانَهُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ في آناءِ لَيْلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَقِيَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميثاقَ اللهِ الَّذي اَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَعْدَ اللهِ الَّذي ضَمِنَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذوُب، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقوُمُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْعُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصَلّي وَتَقْنُتُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصْبِحُ وَتُمْسي، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ فِي اللَّيْلِ اِذا يَغْشى وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الاِمامُ الْمَأمُونِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأمُولُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلام
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقش اخلاق در اندیشه از نگاه علامه طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه طباطبائی درباره نقش «اخلاق» در «اندیشه» و «تفکر» میفرماید اگر قواي نفسانی (شهوت و غضب) به درستي «تعديل» و «تهذیب» نشوند يا توجه ناعادلانهای به نیازهای آنها شود، مسير تفکر و حرکت علمی بشر به انحراف کشيده خواهد شد:
«چه بسا افراط آدمى و فرو رفتنش در بر آوردن نيازهای يك قوه از قواى متضادش و بازماندن از نيازهاي ساير قوايش باعث آن شود كه در افكار و معارفش منحرف گشته و در نتيجة تحكيم و ترجيح خواستهها و مشتهيات و پيشنهادهاى يك قوه بر خواستههاى ساير قوا، به اين گمراهى بيفتد كه تصديقهاى آن قوه را نيز بر تصديقهاى ساير قوا تحكيم دهد، و سرانجام فكر و ذكرش تنها پيرامون خواستههاى آن دور بزند.»
#اخلاق_پژوهش
#علامه_طباطبائی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فرگشتگرایی و اومانيسم تمامعيار
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیامدهای آگاهانه فرضیه «تکامل» یا «فرگشت» که مورد توجه و باور بسیاری از تکاملگرایان قرار گرفته است، #اومانیسم تمامعیار است.
به عنوان مثال، جورج گیلورد سیمپسون، از ديرينهشناسان شهیر قرن بيستم و از بنيانگذاران نئوداروينيسم در کتاب «معنای تکامل» (The Meaning of Evolution) که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده است، به صورتی جسورانه این اومانیسم را ابراز کرده است. به این سه جمله دقت کنید:
«انسان در جهان تنها ایستاده، او محصول منحصربهفرد یک فرآیند مادی طولانی و غیرهوشمند است. او آقای خود است و میتواند و باید تصمیم بگیرد و غایت خود را تدبیر کند.»
«انسان نتیجه یکروند بیهدف و طبیعی است که هرگز انسان را در نظر نداشته است.»
«انسان سر برآورده است و نه اینکه از بالا آمده باشد. او میتواند انتخاب کند که توانایی خود را بهعنوان بالاترین حیوان ارتقا بخشد و تلاش کند که حتی بالاتر رود یا اینکه خلاف آن را انتخاب کند. هیچ انگیزهای پشت تکامل وجود ندارد، انسان باید آن را برای خود فراهم کند.»
#علوم_انسانی
#تکامل
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢به بهانه مراسم نکوداشت استاد نقرهکار (پیشکسوت معماری اسلامی و مدیر قطب علمی معماری اسلامی)
🔻معماری؛ فناوری رفتارساز
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسالت اصلی يک معمار و شأن اصلی معماری عبارت است از «مديريت فضا؛ به منظور مديريت رفتاری که در آن فضا انجام میگيرد.» يعنی يک معمار، فضايی را که در اختيار دارد به گونهای طراحی و مديريت میکند که به صورت غیرمستقیم به مديريت رفتاری که در آن فضا انجام میگيرد، منجر میشود.
به تعبير ديگر، معماری «ساختمان» در حقيقت معماری و مهندسی رفتار «ساکنان ساختمان» است. طراحی فضا میتواند به گونهای باشد که اعضای خانه ساعاتی در روز را بالاجبار کنار هم باشند، يا بالاجبار از هم دور باشند.
معماری خانه میتواند به گونهای باشد که مهمانپذيری و ديد و بازديدها را افزايش دهد و يا به گونهای باشد که موجب کاهش مهمانداری و کاهش رفت و آمدها اقوام و آشنايان شود. همهی اينها بستگی به نوع باورها و ارزشها و يا جهانبينی و نظام ارزشی حاکم بر معمار و معماری دارد.
معماری کاملاً متأثر از جهانبينی حاکم بر شخص معمار است. معماری آيينهی تمامنمای باورها و ارزشهای حاکم بر معمار است. معماری يک هنر جامع است؛ ظرفی است که مظروف آن تمام باورها و ارزشهای معمار است. معماری فیالواقع فناوری رفتار اجتماعی و نوعی تکنولوژی برای رفتارسازی و فرهنگسازی است.
#معماری
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ابونصر فارابی؛ معلم بزرگ حکمت و فلسفه اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روز ۳۰ آبان به عنوان روز بزرگداشت ابونصر #فارابی (۲۵۹- ۳۳۹ق) بزرگترین فیلسوف سیاسی مسلمان، نامگذاری شده است. زندگینامه شفاف و روشنی از فارابی در اختیار نیست. نه خود به نگارش زندگینامه خویش پرداخته است و نه شاگردانش. ابنخَلِّکان (۶۰۸-۶۸۱ق) در وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، (یعنی سه قرن بعد از فارابی) شرح حال نسبتاً مفصلی از او نوشته است. هر چند در اعتبار و سند مطالب او اختلاف است.
فارابی بدون تردید زبان فارسی و عربی را به خوبی مسلط بود. اما در درستی سخن ابن خلکان که فارابی به ۷۰ زبان مسلط بوده است! شک جدی وجود دارد.
اهل قریه وسیج در نزدیک فاراب ترکستان به دنیا آمد. ظاهراً اصالتاً ترک بوده است. پدرش شغل سپهسالاری داشته است. خود او هم مدتی به شغل قضاوت پرداخته است.
از میان علوم رایج تقریباً در همه آنها دستی داشت. اما ظاهراً اطلاعات چندانی از طبابت نداشت.
در جوانی به بغداد سفر کرد. که مرکز علم و فرهنگ بود. به مطالعه عمیق منطق پرداخت. مدت بیست سال در بغداد بود بعد به حلب رفت و در خدمت حمدانیان، سیفالدوله حمدانی، مشغول تحقیق و تدریس شد و تا پایان عمر در شام ماند و در همانجا (دمشق) هم از دنیا رفت. جایگاه والایی در دربار سیفالدوله حمدانی داشت. همین مسأله یکی از شواهدی است که برای شیعه دوازده امامی بودن فارابی اقامه کردهاند. چون حمدانیان شیعه دوازده امامی بودند.
البته شواهد دیگری هم در تأیید شیعه بودن او اقامه کردهاند مثلا:
1.عادل و عالم بودن را شرط امامت و خلافت میداند. در حالی که هیچ یک از فرق اهل سنت چنین شرایطی را برای خلیفه و حاکم قائل نیستند.
2.نصب امام را بر خداوند واجب میداند در حالی که اهل سنت آن را وظیفه امت میدانند
3.معتقد است رئیس مدینه، چه ریاست کند و چه نکند، رئیس است. قبول یا عدم قبول امت، تأثیری در حق و شأن ریاست او ندارد.
درمقابل برخی از محققان مثل دکتر رضا #داوری، میگویند هر چند فارابی سنی نبوده است، اما شیعه هم نبوده است! زیرا اگر قول به عدل و علم خلیفه و رئیس دوم مدینه برای انتساب کسی به تشیع کافی باشد، افلاطون را هم باید شیعه بدانیم، زیرا او نیز در کتاب مرد سیاسی، چنین اوصافی را لازمه مقام رئیس دوم میداند.
اما آموزههای دوم و سوم یعنی اعتقاد به وجوب نصب امام بر خداوند و اعتقاد به مشروعیت ریاست رئيس مدینه حتی اگر مقبولیت نداشته باشد از شاخصههای الهیات سیاسی شیعی است و افلاطون چنین باورهایی نداشته است.
یک زندگی عمیقاً ساده و زاهدانه داشت. تا جایی که بعضی گفتهاند جامه صوفیان میپوشید. تألیفات بسیار زیادی داشت. برخی تعداد آنها را ۷۰، برخی ۱۲۰ و برخی ۱۸۷ رساله و کتاب دانستهاند! آثار او در موضوعات منطق، فلسفه، طبیعیات، ریاضیات، علم اخلاق و سیاست بود. کتاب الموسیقی الکبیر او، بدون تردید مهمترین کتاب درباره موسیقی کل دوران قرون وسطای مسیحی و دوران اولیه اسلامی است. حتی هانری کربن میگوید همان روح موسیقایی افلاطون که معتقد به نوعی توازن و تعادل بود، موجب شد میان آراء افلاطون و ارسطو وفق دهد و کتاب الجمع بین رأی الحکیمین را بنویسید! و حتی راز تلاش او در ایجاد توافق میان دین و فلسفه هم ریشه در همین روحیه او دارد.
میتوان سه ویژگی «دقت»، «صراحت» و «ایجاز» را از ویژگیهای سبک نگارش او به شمار آورد. و این بدان دلیل بود که معتقد بود مباحث فلسفی نباید در اختیار عامه مردم قرار گیرد. زیرا از فهم آنها عاجزند و ممکن است اسباب انحرافشان را فراهم کند.
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«زماندانی» و «جریانشناسی» شرط لازم «دانشمندی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟡آگاهی از جریانهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از مهمترین نیازمندیهای عالمان و دانشمندان است. شرط لازم نجات از «کژرفتاری ناخواسته» و «کجاندیشی ناآگاهانه» و منحرف نکردن شاگردان و مخاطبان، «زماندانی» و «جریانشناسی» است. به فرموده #امام_صادق علیه السلام:
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس؛ كسى كه به اوضاع زمانش آگاه باشد شبهات بر او هجوم نيارد»
🔸رهبر معظم انقلاب در این باره میفرماید:
«امروز شما اگر عالم هم باشید، بسیار با تقوا هم باشید، اما زمانتان را نشناسید، آن وقت آسیبپذیر و لغزشپذیر و کمفایده خواهید بود؛ ... ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بیدین هم نبودند، اما در دورانی که میتوانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند؛ بعضاً حتّی خدشهها و ضررهایی هم وارد کردند!»
🔻البته شناخت درست جریانهای علمی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز کار دشواری است. نیاز به مجاهدت علمی و عملی دارد؛ باید کوشید تا از لایههای پیچیده تبلیغاتی و رسانهای و تحلیلهای سوگیرانه عبور کرد و به حقیقت دست یافت؛ و این کاری بس دشوار است.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بازگشت به سنت «روایتخوانی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبهها یک ساعاتی روایتخوانی داشتند، استادی میآمد روایات را میخواند، ترجمه میکرد بعضاً تجزیه و ترکیب میکرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنهدار و مستمر باشد و طلبهها باید محفلهای روایتخوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است.
مرحوم #علامه_مصباح میفرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را میخواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان میکردند.
ایشان میفرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزهها جزء جانشان شده بود و میخواندند و ترجمه میکردند و اشک میریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد میکردند.
#حوزه_علمیه
#روایت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید چه دریایی از «معرفت» و «معنویت» و «حماسه» در اشعار این پهلوان خردسال وجود دارد.
🔻ای کاش ارزشهای حاکم بر «ورزش زورخانه» به دیگر ورزشها نیز سرایت میکرد.
🔻ای کاش، مدیران ورزشی ما، نقش «فرهنگسازی» و «سبکسازی» ورزش را میفهمیدند!
#ورزش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اخلاق مدیریت
🔸پرهیز از به کارگیری بیادبان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از شرایط مهم کارگزاری در نظام اسلامی و معیارهای گزینش مدیران و مسئولان، داشتن «ادب الهی» و «حیاء حضور» در برابر خدای متعال است.
در روایتی از #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقل شده است که فرمودند:
«إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لَا نَسْتَخْدِمُ مَنْ لَا يَتَأَدَّبُ مَعَ اللَّهِ وَ لَا يَسْتَحِي مِنْهُ فِي خَلْوَتِهِ؛ ما خاندانی هستیم که کسی را که ادب محضر الهی را نگه نمیدارد و در خلوت خود از او حیا نمیکند، به کار نمیگیریم.»
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
ــــــــــ
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم
هر که بیباکی کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
بد ز گستاخی کسوف آفتاب
شد عزازیلی ز جرات رد باب
ـــــــــــــــــــــــــــــ
معنای مصرع آخر: «ابلیس به سبب گستاخی و بیادبی، از درگاه الهی رانده شد»
#ادب
#اخلاق_مدیریت
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«خرابات» در «عرفان شعری» عارفان مسلمان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از اصطلاحات رمزی و نمادی در ادبیات فارسی، به ویژه ادبیات عرفانی، واژه «خرابات» است.
عارفان شاعری همچون #سنائی غزنوی، #عطار نیشابوری و #حافظ شیرازی این واژه را از معنای اصلی خود تجرید کرده و مفهومی متعالی و بلند و عارفانه به آن دادهاند.
خرابات در اصل به معنای روسپیخانه، شرابخانه، عیاشخانه، قمارخانه و محل هرزگی بوده است. اما در ادبیات عرفانی ما از سنائی به بعد به معنای مکانی مقدس و معنوی به کار گرفته شد.
در قرن پنجم، برای نخستین بار سنائی و #غزالی این واژه را در معنایی عرفانی استعمال کردند. غزالی در کتاب کیمیای سعادت میگوید عارفان و صوفیان فهم دیگری از واژه خرابات دارند:
«ایشان از این خرابات، خرابى صفات بشریت فهم کنند که اصول دین، آن است که این صفات که آبادان است خراب شود، تا آنکه ناپیداست در گوهر آدمى، پیدا آید و آبادان شود»
سنايی غزنوی در غزلی چنین میگوید:
هر که در کوی خرابات مرا بار دهد
به کمال و کرمش جان من اقرار دهد
بار در کوی خرابات مرا هیچ کسی
ندهد ور دهد آن یار وفادار دهد
در خرابات بود یار من و من شب و روز
به سر کوی همی گردم تا بار دهد
ای خوشا کوی خرابات که پیوسته در او
مر مرا دوست همی وعدهی دیدار دهد
عطار نیشابوری نیز در دیوان اشعار خود خرابات را بعضاً به معنای «مقام توحید» به کار برده است:
عزم خرابات بیفنا نتوان کرد
دست به یک درد بیصفا نتوان کرد
چون نه وجودست نه عدم به خرابات
لاجرم این یک از آن جدا نتوان کرد
شاه مباش و گدا مباش که آنجا
هیچ نشان شه و گدا نتوان کرد
گم شدن و بیخودیست راه خرابات
توشه این راه جز فنا نتوان کرد
شیخ محمود شبستری نیز در در تعریف خراباتی:
خراباتی شدن از خود رهایی است
خودی کفر است گر خود پارسایی است
نشانی دادهاندت از خرابات
که التوحید اسقاط الاضافات
خرابات از جهان بیمثالی است
مقام عاشقان لاابالی است
خرابات آشیان مرغ جان است
خرابات آستان لامکان است
خراباتی خراب اندر خراب است
که در صحرای او عالم سراب است
خراباتی است بی حد و نهایت
نه آغازش کسی دیده نه غایت
از نگاه خواجه حافظ شیرازی نیز خرابات مقامی بس متعالی است که یکی از شرایط ورود به آن «ادب» است:
قدم منه به خرابات جز به شرط ادب
که سالکان درش محرمان پادشهاند
ــــــــــــــــــ
دوش رفتم به در میکده خواب آلوده
خرقه تر دامن و سجاده شراب آلوده
آمد افسوس کنان مغبچه باده فروش
گفت بیدار شو ای ره رو خواب آلوده
شستشویی کن و آن گه به خرابات خرام
تا نگردد ز تو این دیر خراب آلوده
البته بعضاً با ظرافتی بینظیر، واژه خرابات را همزمان در هر دو معنای لغوی و عرفانی آن به کار گرفته است! فی المثل حافظ میگوید:
در خرابات مغان نور خدا میبینم
وین عجب بین که چه نوری زِ کجا میبینم
ــــــــــــــــــــــــ
گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر
مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد
#عرفان
#خرابات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢گرفتاری اصلی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻قصد دفاع از همه عملکرد دستگاههای نظارتی را ندارم؛ طبیعتاً هیچ «دستگاهی» معصوم نیست.
🔻اما قیاس موجود در سخنان جناب ضرغامی، قیاسی مع الفارق و مغالطهای مضحک است.
🔹هیچ یک از دستگاههای نظارتی ما برای خیرخواهان و هدایتگران و دلسوزان جامعه پرونده درست نکرده و نمیکنند!
🔸برخلاف جناب ضرغامی، معتقدم گرفتاری حوزه فرهنگ و فرهنگسازی چیزی نیست که ایشان میگوید، بلکه گرفتاری اصلی و معضل اصلی فرهنگی در جامعه ما، این است که بعضاً شاهد بوده و هستیم که فرهنگ و فرهنگسازی در اختیار عدهای نادان قرار گرفته است که متأسفانه به غلط سالهاست بر صدر نشسته و بدون داشتن فهمی درست از دین و آموزههای دینی و بدون داشتن درکی روشن از فرهنگ و فرهنگسازی، سکان بزرگترین مراکز فرهنگی و فرهنگسازی کشور را در اختیار گرفتهاند! و مع الاسف، بدون داشتن کمترین درکی از سیره تبلیغی و هدایتگری پیامبران به تحریف سبک و سیره تبلیغی پیامبری همچون ابراهیم خلیل، شهسوار توحید و خداپرستی، میپردازند! گرفتاری اصلی ما مسؤولانیاند که به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد فرهنگی خود، دائماً در حال حاشیهسازی برای مدافعان حریم فرهنگ و اخلاق جامعه هستند.
#فرهنگ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فاطمه زهرا(س) الگوی عبادت و بندگی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از ویژگیهای بارز #حضرت_زهرا سلام الله علیها کیفیت و کمیت عبادتش بود.
کيفيت عبادت او به گونهای بود که وجود مقدس #پيامبر_اکرم(ص) در اين باره فرمودند: «مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ؛ هر گاه در محراب خود در برابر پروردگارش جل جلاله میایستد، نورش برای فرشتگان آسمان میدرخشد؛ همانگونه که نور ستارگان برای زمینیان میدرخشد.»
درباره کیفیت #نماز خواندن آن حضرت چنین وارد شده است که در نمازش از ترس خدا نفسنفس میزد:
وَ كَانَتْ سَيِّدَتُنَا فَاطِمَةُ ع تَنْهَجُ فِي صَلَاتِهَا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ تَعَالَى.
او در طول عمر کوتاهی که داشت، هر فرصتی که مییافت به عبادت الهی مشغول میشد. تا جایی که حسن بصری که خود از زاهدان هفتگانه قرون اولیه اسلامی معرفی شده است در وصف حضرت زهرا میگوید: «مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا؛ در امت اسلامی عابدتر از فاطمه وجود نداشته است؛ آنقدر برای عبادت میایستاد که دوپایش ورم میکرد.»
#عبادت
#فاطمه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢توصیه مهم پیامبر اکرم(ص) به فاطمه زهرا(س)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#پیامبر_اکرم(ص) در سفارشی به حضرت #فاطمه_زهرا(س) فرمود:
«یا فاطِمَةُ إعمَلِی لِنَفسِک فَإنِّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئا»
فاطمه جان!
به فکر خودت باش؛
به امید من نباش؛
زیرا، من نمیتوانم پیش خدا تو را از چیزی بینیاز کنم.
این توصیه بسیار مهم، ترجمان همان آیه قرآن است که میفرماید:
الْيَوْمَ تُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِساب (غافر، ۱۷)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹