🟢اخلاق مدیریت
🔸تبعات اخروی ریاست
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در حدیثی از وجود مقدس #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقد شده است:
لَا يُؤْمَرُ رَجُلٌ عَلَى عَشَرَةٍ فَمَا فَوْقَهُمْ إِلَّا جِيءَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْلُولَةً يَدُهُ إِلَى عُنُقِهِ، فَإِنْ كَانَ مُحْسِناً فُكَّ عَنْهُ، وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً زِيدَ غِلًّا إِلَى غِلِّهِ؛
هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه او را روز قیامت در حالی میآورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجه او نبود، او را رها میکنند و اگر چنانچه بدکا رو گناهکار بود، غل و زنجیرش افزایش پیدا میکند»
🔻رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در شرح این حدیث میفرمایند:
«این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛ ... این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند، دست او را به گردنش بستهاند؛ یعنی دستبسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. در آن حوزهی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت -پُست نگهبانی ما است دیگر- یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. .... » (۲۷/ ۹/ ۱۳۹۷ ابتدای درس خارج)
#مدیریت
#اخلاق_مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢علوم انسانی و موضوعشناسی استنباط حکم اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لزوم گنجاندن #علوم_انسانی در برنامه درسی حوزههای علمیه؛ مطالبهای که بعد از ۳۱ سال هنوز هم به درستی اجابت نشده است! و البته هر چه میگذرد خسارتهای بیتوجهی به آن را در حوزههای علمیه بیشتر حس میکنیم.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنهای، در پیامی که به مناسبت تشکیل شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۷۱ صادر کردند از جامعه محترم مدرسین میخواهند که در برنامههای درسی حوزههای علمیه، در کنار توجه ویژهای که به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، رجال و امثال آن میکند، لازم است توجهی ویژه نیز به «علوم انسانی» داشته باشند:
«مجموعهاى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهىاند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همهى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.»
#حوزه_علمیه
#اجتهاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سادهسازی و عمومیسازی اندیشههای فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶یکی از ویژگیهای خوب اندیشمندان غربی «سادهسازی» اندیشههای انتزاعی و «عمومیسازی» افکار فلسفی است. هنر «امتدادبخشی» به بنیانهای فکری خود را دارند. حتی معماری و طراحیهای مدها و مدلها را نیز بر اساس بنیانهای فلسفی و معرفتشناختی خود انجام میدهند. در کنار کتابهای فلسفی پیچیده، کتابهایی مثل «لذات فلسفه» و «دنیای سوفی» و امثال آن را نیز مینویسند. یعنی کتابهایی که با ادبیاتی شیوا و شیرین و با ساختاری جالب و جذاب لباللباب افکار فلسفی اندیشمندان بزرگ را به خوانندگان غیرتخصصی منتقل میکنند.
🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار اعضای محترم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند:
«یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه » کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همینطور دانهدانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.»
🔻تا جایی که بنده اطلاع دارم مع الاسف نه از سوی مجمع عالی حکمت و نه به صورت خودجوش، از سوی محققان فلسفه اسلامی تاکنون اقدامی برای عملی شدن این خواسته به حق صورت نگرفته است!
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢قاعده حد وسط از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مولوی در دفتر دوم مثنوی در ضمن بیان حکایتی، به زیبایی، ناکارآمدی و نادرستی معیار حدوسط را برای تعیین مصداق فضیلت تشریح میکند.
داستان از این قرار است که عدهای از صوفیان پیش شیخ خانقاه از صوفی دیگری شکایت بردند که سه خصلت بد و ناشایست دارد:
در سخن بسيارگو همچون جرس
در خورش افزون خورد از بيست كس
ور بخسبد هست چون اصحاب كهف
صوفيان كردند پيش شيخ، زَحف
[=سر و صدا و اعتراض]
شیخ که این عیوب و رذایل را شنید، درویش و صوفی مزبور را فراخواند و به او گفت شایسته صوفی آن است که از «پرگویی» و «پرخوری» و «پرخوابی» بپرهیزد و در این امور اندازه نگه داشته و «حد وسط» را مراعات کند؛ چرا که معیار فضیلت، رعایت حد وسط است و در روایت نیز بر این مسأله تأکید شده است که: «خَيْرُ الْأُمُورِ أَوْسَاطُهَا»
شيخ رو آورد سوى آن فقير
كه ز هر حالى كه هست اوساط گير
و سپس در آسیبها و آفات جسمی و بدنی «زیادهروی» نیز قدری سخن گفت که:
گر يكى خلطى فزون شد از عرض
در تن مردم پديد آيد مرض
آن صوفی در پاسخ شیخ گفت که حد وسط، معیاری نسبی است:
گفت راه اوسط ار چه حكمت است
ليك اوسط نيز هم با نسبت است
وسط هر چیزی را باید با خودش سنجید. آبِ جو نسبت به شتر ممکن است کم باشد؛ اما برای یک موش، همچون اقیانوس است. اگر کسی اشتهای ده قرص نان را دارد حال اگر شش قرص بخورد، حد وسط را مراعات کرده است؛ اما برای کسی که اشتهای پنجاه قرص نان دارد، خوردن شش قرص نان، تفریط است و نه حدوسط است.
آب جو نسبت به اشتر هست كم
ليك باشد موش را آن همچو يم
هر كه را باشد وظيفه چار نان
دو خورد يا سه خورد هست اوسط آن
ور خورد هر چار دور از اوسط است
او اسير حرص مانند بط است
هر که او را اشتها ده نان بود
شش خورد میدان که اوسط آن بود
چون مرا پنجاه نان هست اشتهی
مر تو را شش گِرده، هم دستیم؟ نی
اشکال دیگر معیار حد وسط آن است که درباره امور متناهی قابل طرح است یعنی اموری که ابتدا و انتهایی دارند؛ اما در موضوعات و مسائل نامتناهی حدوسط بیمعناست.
اول و آخر بباید تا در آن
در تصور گنجد اوسط یا میان
بینهایت چون ندارد دو طرف
کی بود او را میانه منصرف
#اعتدال
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢در بیان ارزش مداومت و ملازمت بر ذکر لااله الا الله
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در پارهای از منابع روایی حدیثی از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده باشند: «افضل الذکر» یا «افضل الکلام، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»
نجم الدین #رازی در کتاب ارزشمند مرصاد العباد در شرح این روایت میگوید «نسیان» مرکب از «نفی و اثبات» است «نفی حق و اثبات اغیار»؛ و کلمه «لااله الا الله» نیز مشتمل بر «نفی و اثبات» است. و ترکیب مضر را با ترکیب مفید میتوان دفع کرد. همانطور که شربت سکنجبین که ترکیبی از «سرکه نفی» و «شکر اثبات» است و میتواند «ماده صفرای نسیان» را ریشه کن کند. با نفی موجود در ذکر لا اله الا الله، یعنی «لا اله» «نفی ما سوای حق میکند» و با اثبات موجود در آن یعنی «الا الله»، اثبات حضرت عزت میکند.
نجم الدین رازی میگوید مداومت و ملازمت بر ذکر لااله الا الله موجب میشود که «به تدريج تعلّقات روح از ما سواى حق بمقراض لا إله منقطع شود، و جمال سلطان الّا اللّه از پس تتق عزّت متجلّى گردد، و بر حكم وعده «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» از لباس حرف و صوت مجرّد شود، و در تجلّى نور عظمت الوهيّت خاصيّت «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» آشكارا گردد.»
#ذکر
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
چقدر زیباست!
✔️آیا این معماری و مهندسی خارقالعاده، توسط پرندگان، امری صرفا غریزی و بدون هوشمندی و عقلانیت است؟!
✔️آیا میتوان گفت «عقل» از اختصاصات آدمیان است؟ و حیوانات و پرندگان هیچ بهرهای از عقل ندارند؟
✔️آیا میتوان گفت که تدبیر و آیندهنگری از ویژگیهای آدمیان است و پرندگان و حیوانات از این ویژگی بیبهرهاند؟
#عقل
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢رابطه قرآن و انسانیت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيانَ» (الرحمان، ۱-۴)
آیات ابتدایی سوره الرحمن حاوی ظرایف بسیار عمیقی است که مورد توجه پارهای از مفسران و قرآنپژوهان نیز قرار گرفته است.
از جمله آنکه ابتدا مسأله «تعليم قرآن» سپس «آفرينش انسان» و بعد از آن «تعليم بيان» را ذکر میکند.
نکته جالب و ظرافت موجود در این آیات آن است که اينها را با «واو» به هم عطف نکرده است.
در حالی که حالت متعارف اين است که گفته شود: «خداوند انسان را آفريد و بيان را به او تعليم داد و قرآن را به او آموخت.»
زيرا آفرينش انسان از نگاه ما، مقدم بر آموزش بيان؛ و آموزش بيان مقدم بر آموزش قرآن است.
اما چون از نگاه قرآن انسان انسان نخواهد بود مگر آنکه معتقد به قرآن و دين باشد، به همين دليل، با آموزش قرآن شروع کرد و سپس آفرينش انسان را ذکر کرد برای اينکه به ما بفهماند که با تعليم قرآن است که انسان حقيقتاً انسان میشود. و بعد از تعليم قرآن فرمود که «او را بيان آموخت» برای اينکه به ما بفهماند که بيان مختص به انسان بعد از شناخت قرآن محقق میشود.
#انسان
#فصل_ممیز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«دینداری» و «انسانیت»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیدگاههای مختلفی درباره هویت انسانی و انسانیت انسان بیان شده است.
#راغب_اصفهانی(م۵۰۲ق)، قرآنپژوه بزرگ قرن پنجم هجری با استناد به قرآن، برای نخستین بار معیار انسانیت را «دینداری» دانستند. وی در کتاب ارزشمند تفصيل النشأتين و تحصيل السعادتين، در فصلي با عنوان «انّ مَن لم يتخصص بالشرع و عبادة الله فليس بانسان» آشکارا مدعای خود را بیان میکند.*
راغب در تبیین مدعای خود میگوید:
درست است که انسانیت انسان به «عقل» است اما مهمترین نشانه برخورداری از عقل، «دینداری و ایمان» است. به همین دلیل قرآن کریم، کافران و دینستیزان را «بیعقل» و حتی «فاقد ابزارهای حسی درک و شعور» میداند و میگوید:
«وَ مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاَّ دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُون» (بقره، ۱۷۱)
و در آیات دیگری، کافران و بیخردان را به عنوان بدترین جنبندگان معرفی میکند میفرماید:
«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون» (انفال، ۲۲)
و «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُون» (انفال، ۵۵)
راغب پس از بيان اين نکات، ميگويد:
هر چيزی که برای کاری آفريده شده باشد، تا زمانی که آن کار از او صادر نشود، در حکم معدوم است؛ به همين دليل، فراوان میبينيم که اگر چيزی، کارش را ناقص انجام دهد، نام آن چيز از او سلب میشود، فیالمثل، به اسبی که انتظار لازم را برآورده نکند، میگويند «اين اسب نيست» يا به کسی که از چشم و گوش خود به درستی استفاده نکند، میگويند «چشم و گوش ندارد». بر اين اساس، انسان در حقيقت کسی است که در راستای هدف اصلی آفرينش يعنی عبادت خداوند، حرکت کند:
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»؛
يا در آيهای ديگر میفرمايد:
«وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ».
بنابراين، انسان به ميزانی که در مسیر رضایت الهی و عبودیت باشد، از انسانيت برخوردار میشود. کسی که حق عبادت را به جای آورد، در انسانيت خود به کمال رسيده است و کسی که عبادت را رها کند، از انسانيت منسلخ شده و به حيوان يا بدتر از حيوان تبديل شده است. همانطور که خدای متعال در وصف کافران میفرمايد «إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلا» (فرقان، ۴۴)
ـــــــــــــــــــــ
*البته عين سخنان راغب را #سيدحيدر_آملی (م۷۸۷ق) نيز در کتاب جامع الاسرار و منبع الانوار نقل کرده (هر چند بدون ذکر منبع) و پذيرفته است.
در دوران معاصر نیز حضرت آیتالله #جوادی_آملی نیز دقیقاً همین دیدگاه راغب را پذیرفته و فصل ممیز انسان را «تأله» میداند.
#انسان
#فصل_ممیز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢زیست خیالی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جلالالدین #مولوی در توصیف معیارهای «دوستی و دشمنی» و «فخر و ننگِ» برخی از افراد میگوید:
بر خیالی صلحشان و جنگشان
وز خیالی فخرشان و ننگشان
گاهی مشاهده میشود که برخی از افراد (حتی افراد به ظاهر تحصیلکرده و باسواد) یک «زیست توهمی» دارند. خوشایندها و بدآیندهای آنان همگی بر اساس معیارهای وهمی و خیالی است. نه دلیل و معیار دوستی و حمایت کردنشان معلوم است و نه دلیل و معیار دشمنی و مخالفت کردنشان!
با توهم و تخیلی، حامی میشوند
و با همان توهم و تخیل نیز خلافخوانی میکنند!
بیچارهتر و بدبختتر از اینان کسی است که به حمایتها یا مخالفتهای چنین افرادی دلخوش یا دلآزرده شود!
#سبک_زندگی
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پژوهش و مرجعیت زبان فارسی
🖊احمدحسین شریفی
یکی از مطالبات بیست ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی از مراکز علمی کشور (دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه) این بوده است که
«باید به آن جا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریهی علمی یا نظریهی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد.» (۱۴/۰۲/۱۳۸۴)
تحقق این خواسته حکیمانه، نیازمند «زمینهسازیهای سختافزاری» از یک طرف و «اصلاحات نرمافزاری» و «تحولات بینشی و گرایشی» در کنشگران عرصه علم و پژوهش از طرف دیگر است.
در حوزه زمینهسازیهای سختافزاری در چند سال اخیر اقداماتی از سوی وزارت علوم در مسیر تحقق این آرمان انجام گرفته است؛ اما تا رسیدن به مقصود راهی بس پرپیچ و خم و سنگلاخی در پیش داریم.
در عین حال، سوگمندانه باید گفت که در زمینه نرمافزاری و تحولات بینشی و گرایشی در کنشگران عرصه پژوهش و باورمندسازی پژوهشگران و استادان به شدنی بودن این مسأله و اهمیت و ضرورت اقدام در جهت تحقق آن کار چندانی صورت نگرفته است.
بلکه باید گفت در برخی از مراکز پژوهشی مثل اغلب مراکز حوزوی (علیرغم توانایی بالای پژوهشی و علمی خود) هیچ فعالیت روشن و برنامهی قابل اجرایی برای تحقق این خواسته حضرت ولایت مشاهده نمیشود.
#حوزه_علمیه
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹از چوپانی تا قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران پر استناد یک دهم درصد برتر دنیا.
از همت بلند بدین مرتبت رسید
هرگز به مرتبت نرسد مردم دنی
🔸دکتر احمد حسینیبندهقرائی دانش آموخته رشته شیمی تجزیه دانشگاه سمنان از معدود دانشمندان پراستناد ایرانی و تنها کسی در دنیا است که اولین بار در دوره دانشجویی خود توانست در فهرست پژوهشگران پر استناد یک دهم درصد برتر دنیا قرارگیرد.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آزادی و انسانیت لیبرالیستی!
🔹️بازجویی مجلس نمایندگان آمریکا از روسای سه دانشگاه «هاروارد»، «پنسیلوانیا» و «امآیتی» به جرم اعتراضات دانشجویان و اساتید به جنایات اسرائیل در غزه!
🔹️در روزهای اخیر عدهای از دانشجویان این سه دانشگاه با صدور بیانیه و تجمع و سخنرانی به کشتار کودکان و نسلکشی فلسطینیها توسط صهیونیستها اعتراضاتی کردهاند. مجلس نمایندگان آمریکا علیه رؤسای این سه دانشگاه بزرگ جلسه استماع گذاشته است!
🔻بیچارهتر از خود لیبرالها، مدافعان وطنی غرباند که گمان میکنند چیزی به نام انسانیت و اخلاق در چارچوب فکر لیبرالیسم یافت میشود!
#دانشگاه
#غزه
#غرب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«پشتکار پژوهشی» از صاحب جواهر تا زیگموند فروید
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸با مطالعه در زندگی صاحبنظران و پژوهشگران برجسته و تاریخساز متوجه میشویم که اغلب آنان کسانی بودند که زندگی خود را وقف تحقیق و پژوهش و حل مسأله کرده بودند.
🔻فيالمثل، #صاحب_جواهر، يعني شيخ محمدحسن نجفي، (1200-1266ق) از بزرگترين فقهيان شيعه که تحولي عظيم در فقه شيعه ايجاد کرد، قريب به سي و دو سال، از سن 25 سالگي تا اواخر عمر پربرکت خود، به صورت شبانهروزي و بيوقفه فعاليت علمي کرد. تا جايي که حتي بر بالين جنازة فرزند خود، عليرغم داغ سنگيني که از مرگ پسر خود بر سينه داشت، دست از نوشتن نکشيد.
🔻زيگموند #فرويد، صرفنظر از صحت و سقم نظرياتش، عليرغم آنکه در خانوادهاي شلوغ بود (هشت فرزند در خانواده آنان وجود داشت) از همان زمان کودکي، اتاقي کوچک براي مطالعه داشت که بيشتر اوقات خود را در آن به مطالعه ميپرداخت. او حتي بعضاً غذاي خود را در آن اتاق صرف ميکرد تا فرصتي را براي مطالعه از دست ندهد. او افزون بر آلماني و عبري، به لاتين، يوناني، فرانسوي و انگليسي نيز مسلط بود. و عليرغم آنکه در بزرگسالي به دردهاي فراواني مبتلا بود، و در 16 سال پاياني عمرش 33 بار به دليل سرطان دهان تحت عمل جراحي قرار گرفته بود و حتي بخشهايي از سقف دهان و آروارة بالايي او برداشته شده بود، و در بيشتر اوقات دردي مداوم همراه او بود، اما هرگز از تحقيق و تلاش علمي دست نکشيد.
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«سختکوشی» و «نوآوری»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین ویژگیهای شخصیتی پژوهشگران برتر و نظریهپردازان، «سختکوشی و پرکاری» است. پژوهشگران برتر کسانیاند که
در کار خود هرگز احساس خستگی و ملالت نمیکنند.
خود را ذوب در تحقیق و پژوهش میکنند.
زندگی خود را به گونهای سامان میدهند که حتیالامکان امور مزاحم با تحصیل و تحقیق را کنار بگذارند.
همّ و غم خود را مصروف فهم حقیقت و انتشار آن میکنند.
فی المثل، ريموند کَتِل (1905- )، روانشناس مشهور انگليسي و سازنده تست شخصیت معروف به «تست کتل»، تا ديروقت مشغول پژوهش و تحقيق در محل کار خود بود. او «از سال 1945 تا زمان حيات خود به طور مداوم کار کرد. اغلب اوقات خود را در آزمایشگاه به سرمیبرد. هيچگاه به مرخصي نرفت! بيش از 400 مقاله و 35 کتاب منتشر کرد.» او چنان غرق در کارهاي آموزشی و پژوهشي خود بود که به شوخي ميگفت «به آساني ميتواند شبها اتومبيل خود را پيدا کند، زيرا معمولاً آخرين اتومبيل باقي مانده در محوطة پارکينگ بود.»
#کتل
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اجتهاد و دانش رجال
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم #فاضل_تونی، م۱۰۷۱ق، از فقیهان و متکلمان و اصولیان قرن یازدهم، در کتاب الوافیة فی اصول الفقه، درباره اهمیت و جایگاه دانش رجال در اجتهاد دینی میفرماید:
«اجتهاد بدون تمسک به احادیث، تصور ندارد؛ و از طرفی به هر حدیثی هم نمیتوان عمل کرد؛ زیرا بسیاری از راویان به دروغگویی شهره بودهاند. بنابراین تردیدی نیست که روایات دروغ در میان روایات منقول از اهل بیت وجود دارد. گاهی برای تمییز روایات درست از نادرست، راهی جز مراجعه به احوال راویان نداریم. بنابراین آگاهی از دانش رجال و شناخت احوال و اوصاف راویان از پیشنیازهای اجتهاد است.»
#حوزه_علمیه
#رجال
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ذکری به دوام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در جهانبینی قرآنی،
اولاً، جهان آفرینش، هوشمند و آگاه است؛
ثانیاً، برخوردار از آگاهی توحیدی و الهی است.
قرآن کریم تصریح میکند که همه آفریدهها، همواره به ذکر و تسبیح و تقدیس خدای متعال مشغولاند؛ و لحظهای از این حالت بازنمیایستند: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ».
آوای موزون و مستمری که به صورتی هماهنگ از همه ذرات هستی بلند است، آهنگ دلنشین «سبحان الله» است.
هر چند ما آدمیان خاکی با گوشهای ناشنوا و قلبهای غبارگرفته توانایی درک این آهنگ را نداریم:«وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ».
انسانهایی که خود را با این جریان هماهنگ هستی، هماهنگ نکنند، به مثابه کسانی میمانند که میخواهند برخلاف جریان خروشان آب، شنا کنند! معلوم است که نه تنها در درد و رنجی دائمیاند که هرگز نمیتوانند به هدف برسند؛ قرآن میفرمایید چنین کسانی در این دنیا همواره در تنگنایند و در آخرت نیز نابینا محشور میشوند: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى» (طه، ۱۲۴) افزون بر این، از نظر معنوی و درونی یک روح شیطانی دارند؛ همواره افکار انحرافی و بد و شیطانی دارند: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرين» (زخرف، ۳۶)
در مقابل کسانی که میکوشند خود را هماهنگ با جریان کلی و اصلی هستی کنند، یعنی موحدان و ذاکران و تسبیحگران، هم در این دنیا از روحی هماهنگ و حیاتی سرشار از رضایت و خوشی و آرامش برخوردارند: «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب» (رعد، ۲۶) و هم در آخرت از پاداشی بزرگ بهرهمند میشوند. به تعبیر قرآن «إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ... وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما» (احزاب، ۳۵)
#تسبیح
#ذکر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 این حقیقت غیر قابل انکار دهها سال است که از سوی اندیشمندان بزرگ جهان اسلام فریاد زده شده است؛ و در چهار دهه اخیر بارها و بارها از سوی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب نیز گوشزد شده است که:
«محتوای علوم انسانی رایج ماهیتا مخالف و معارض با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است.»
🔸امید است همه آگاهان و مسؤولان حوزه و دانشگاه فرصت کنونی را مغتنم شمرده و اقدامات عملی خود را در جهت کنار زدن علوم انسانی غربی و نهادینهسازی علوم انسانی اسلامی انجام دهند.
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢لایهٰهای سهگانه جهاد از نگاه سیدحیدر آملی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سيد حيدر آملی در کتاب بسیار ارزشمند انوار الحقيقة و اطوار الطر يقة و اسرار الشريعة، بسیاری از آموزههای دینی مثل نماز و روزه و و حج و ... را در سه سطح و لایه تحلیل و تبیین میکند.
آموزه بسیار کلیدی و مهم «جهاد» را نیز در سه سطح «شريعت»، «طريقت» و «حقيقت» بيان میکند:
✔️جهاد اهل شريعت يعنی جهاد با کفار؛
✔️جهاد اهل طريقت يعنی جهاد نفس
✔️و جهاد اهل حقيقت يعنی جهاد با عقل نظری و دفع شبهات و شکوک آن. زيرا عقل را راهی به عشق نيست.
#جهاد
#عرفان
#سیدحیدر_آملی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢امتداد فلسفه
🖊احمدحسین شریفی
🔻به باور این بنده مهمترین خلأ فکر فلسفی در ایران و جهان اسلام همین نکتهای که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بر آن انگشت گذاشتهاند: «ناتوانی در امتداددهی»
🔻فلسفه اسلامی زمانی میتواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسد و سیر تکاملی خود را ادامه دهد که بکوشد کاربست اندیشهها و نظریههای فلسفی را در عینیت جامعه نمایان کند.
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻عجب آیهی انسانساز و پرمعنا و تأملبرانگیزی!
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (نساء، ۱۴۷)
خدا چه نيازى به مجازات شما دارد اگر شكرگزارى كنيد (و نعمتها را بجا مصرف نماييد) و ايمان آوريد؛ خدا شكرگزار و آگاه است.
#شکر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔹درود خدا بر استاد مهدی جمشیدی، «اندیشمند انقلابی در میدان» که استوار و مردانه و محققانه در برابر جریان تحریف و تخریب علامه مصباح ایستاده است. و اینچنین شفاف و شجاعانه کسانی را که به نام مسمای به «حقیقت»اند به مناظرهای علمی برای «فهم حقیقت» و درک درست اندیشه سیاسی فیلسوفی که «بر مدار حقیقت» بود، یعنی علامه مصباح یزدی(ره)، دعوت میکند.
🔻از جناب دکتر سیدصادق حقیقت هم، که در یک برنامه رسمی تلویزیونی خوانشی دور از «حقیقت» و «انصاف» از اندیشه سیاسی علامه مصباح ارائه دادند، میخواهم دستکم احترام و حرمت اسمشان را نگهدارند و «صادقانه» و «حقجویانه» به این مناظره تندهند.
🔻اگر صدا و سیما فرصت این کار را ندارد انجمنهای علمی دانشگاه قم آمادگی برگزاری این مناظره را دارند.
#دانشگاه
#علامه_مصباح
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢به یاد شهید «وحدت حوزه و دانشگاه»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به پاس گرامیداشت یاد و نام شهید وحدت حوزه و دانشگاه، آیتالله محمد مفتح(۱۳۰۷-۱۳۵۸) بیست نکته را فهرستوار درباره این شخصیت علمی، اجتماعی و انقلابی بزرگ بیان میکنم:
1.در سال 1322 وارد حوزه علميه قم شد؛ و از محضر اساتيدی چون آيتالله حجت کوهکمرهاي، امام خميني و علامه طباطبائي بهرهمند شد.
2.در حالي که از مدرسان حوزه قم بود، تحصيلات دانشگاهي را نيز ادامه داد؛ دکتراي فلسفه دانشگاه تهران را گرفت.
3.به تدريس در دبيرستانهایی مثل دبيرستان دين و دانش و حکيم نظامي در شهر مقدس قم پرداخت.
4.در ساعات تعطيلي مدارس در دبيرستانها جلسات روشنگرانه و اسلامشناسي و قرآنشناسي برای دانشآموزان برگزار ميکرد.
5.از هر فرصتی برای روشنگری و افشاگری ظلمهای رژیم طاغوت استفاده میکرد. سخنرانيهاي آتشيني در معرفي اسلام و روشنگري سياسي در شهرهاي مختلف داشت.
6.چندين بار دستگير و زنداني شد؛ به زاهدان تبعيد شد؛ بعد از آزادي، به خوزستان ممنوع الورود شد.
7.بعد از تعطيلي حسينيه ارشاد؛ فعاليت تبليغي خود را در مسجد الجواد ادامه داد؛ بعد از تعطيلي مسجد الجواد، به مسجد جاويد رفت و بعد از تعطيلي مسجد جاويد به مسجد قبا رفت و در توسعه آن کمک کرد.
8.در کنار اينها صندوق قرضالحسنهاي در مسجد قبا راهاندازي کرد؛ در انديشه مسجدمحوري و محوريت دادن به مسجد بود؛ ميخواست الگويي براي مساجد اسلامي تعريف کند؛ به مصر رفت و از دو نفر از عالمان الازهر دعوت کرد که براي افتتاح صندوق قرضالحسنه مسجد قبا به تهران بيايند؛ (هدف اين بود که علاوه بر اينکه هويت اصلي مسجد اسلامي را احيا کند؛ الازهر را نيز وارد اين گود کند؛ رابطة عالمان شيعي و سني را نيز برجسته نمايند. در جهت تقريب حرکت ميکرد)
9.به تدريس فلسفه در دانشگاه تهران پرداخت. امام جماعت مسجد دانشگاه تهران بود.
10.در انديشه شيعيان لبنان و آوارگان فلسطين بود؛ کمکهاي مردمي براي آنان گردآوري ميکرد.
11.علاقه به کارهاي زيربنايي داشت؛ وقتي کمکهاي مردمي را به لبنان برد، تصميم گرفت يک مرکز آموزشي براي آنها درست کند زميني به وسعت 150هزار متر با همکاري امام موسي صدر تهيه کرد.
12.براي اولين بار از قاريان مصر دعوت کرد که يک ماه رمضان به مسجد قبا بيايند و شبها قرائتهاي مجلسي داشته باشند.
13.از عبدالفتاح عبدالمقصود انديشمند بزرگ مصري و نويسنده کتاب الامام علي بن ابيطالب (در 9 جلد) دعوت کرد تا به ايران بیاید. در تهران جلساتي براي او ترتيب داد؛ در قم نيز جلسهاي با حضور بزرگان حوزه در منزل آيتالله وحيد خراساني ترتيب داد. (در سال 56)
14.در کنار همه این فعالیتهای اجتماعی و تبلیغی و خدماتی، دهها مقاله و کتاب نیز تدوين یا چاپ کرد.
15.در سال 1338- 1339 به هدف معرفی درست اسلام به نسل جوان «مجمع علمي اسلامشناسان» را تأسيس کرد 13 کتاب منتشر کرد، که خود وي بر اغلب آنها مقدمه زد.
16.نماز عيد فطر ايشان در سال 57 و جمعيت چندده هزار نفري شرکت کننده در نماز عید فطر ایشان، رژیم طاغوت را متوجه از دست دادن بدنه مردمی خود کرد.
17.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود.
18.عضو جامعه روحانيت مبارز تهران بود.
19.عضو شوراي انقلاب بود.
20.در مراسم استقبال از امام در بهشت زهرا نقش آفريني جدياي داشت.
#دانشگاه
#حوزه
#شهید_مفتح
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢به بهانه یلدا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یلدا در لغت به معنای «زایش» و «تولد» است.
صرف نظر از افسانههایی که پیرامون بلندترین شب سال شکلگرفته است، چقدر خوب است که امشب را بهانهای برای «تولدی دیگر» و «میلاد اکبر» خود قرار دهیم.
با خدای خود عهد بندیم که
۱.گرد «گناه» نگردیم؛
۲.«بدخواهی» را از خود دور گردانیم؛
۳.شعلهی «مهر» و «خیرخواهی» نسبت به خلق را در خود برافروزیم؛
۴.«خدمت به خلق» را پیشه خود کنیم؛
۵.تاریکیهای «جهل و بدگمانی» را به روشنایی «علم و خوشگمانی به خوبان» مبدل گردانیم؛
۶.در همه آنات زندگی، خود را در «محضر او» بدانیم.
#یلدا
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقههای حرزدرمانی و دعادرمانی»!
✍️ احمدحسین شریفی
این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمیشناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بیاصل و ریشه را نشانههای خطرناکی برای شروع فرقهسازیهای معنوی و درمانی میدانم.
پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونهای که «حرزفروشان» و مدعیان درمانهای ماورائی میگویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و میگویند نویسندهی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمیگذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد!
البته فعلاً نمیگویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذنفروشی» میانجامد که رقابت «دکانداران درمانهای ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکلگیری فرقهها و جریانهایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ...
این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعتهایی است که نه ریشهای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است.
برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310
#حرز
#تنجیم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢قول و فعل آمد گواهان ضمير
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتباط ظاهر و باطن يا به تعبير ديگر تأثيرپذيري «کنشها» (قول و فعل یا گفتار و رفتار) از «انگيزشها» و «گرايشها» و «بينشها» و بالعکس، مورد قبول همه فيلسوفان، اخلاقيان، عارفان و روانشناسان است. بر اساس مدل صدور کنشهای اختياری، انگيزشها، گرايشها و بينشها در سلسله مراتب علّی کنشهای اختياری قرار دارند. هيچ کنش اختياریٰای نيست که مسبوق به انگيزش، گرايش و ميل و شوق نباشد و هيچ شوق و گرايش و ميلی نيست مگر آنکه مسبوق به بينش و نگرش و فهم است. وقتی چيزی را ندانيم، قطعاً به آن گرايش (اعم از مثبت يا منفی) هم نخواهيم داشت؛ و تا زمانی که به چيزی گرايش و ميل نداشته باشيم، آن را انجام نخواهيم داد.
#اميرمؤمنان(ع) در وصف ايمان میفرمايد:
فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ؛ ايمان را بر کردههای نيک دليل توان ساخت و از کردارِ نيک ايمان را توان شناخت.
در اين جمله رابطهی متقابل «ايمان» و «عمل» به زيبايی بيان شده است. آن حضرت میفرمايد چيزی که موجب انجام کارهای خوب و داشتن حياتی ارزشمند میشود ايمان است. ايمان، انسان را به انجام اعمال صالح و داشتن حيات طيبه راهنمايی میکند. اما از طرفی از راه انجام کارهای خوب نيز میتوان سطح ايمان افراد را سنجيد. رفتارهای شايسته عيار سنجش ايمان است.
#ایمان
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹