eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
361 عکس
376 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌شود پردهٔ چشمم پر کاهی گاهی دیده‌ام هردو جهان را به نگاهی گاهی وادی عشق بسی دور و دراز است ولی طی شود جادهٔ صدساله به آهی گاهی (اقبال لاهوری، دیوان اشعار، زبور عجم.) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی۲۳ (از خواب گران خیز).mp3
6.42M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه بیست و سوم: «از خواب گران خیز» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«مقبولیت مردمی»، «حقانیت» و «عمر بن سعد»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مباحث مهم معرفتی و سلوکی که در هیاهوهای سیاسی کمتر کسی جرئت ابراز آن را دارد این است که بر اساس آموزه‌های قرآنی که مؤیَد به برهان عقلی هم هست، «مقبولیت مردمی» و «رد و قبول عامه»، برای اثبات یا رد یک اندیشه یا رفتار، ارزش چندانی ندارد؛ یعنی نه نشانه درستی ایده یا رفتاری است و نه نشانه نادرستی آن! معیار درستی و نادرستی در نزد خدای متعال و از نگاه عقل، چیز دیگری است. به همین دلیل، نامقبولیت پیام‌های پیامبران الهی برای اکثریت مردم دوران خودشان، هرگز به معنای نادرستی آن پیام‌ها و حقانیت مردم نبود. به همین دلیل، مخالفت‌ها و بلکه دشمنی‌های اکثریت، هرگز آنان را از تلاش در جهت دستیابی به اهداف‌شان و انجام رسالت‌شان منصرف یا حتی سست و ناامید نکرد. غیر حق جان نبی را یار نیست با قبول و رد خلقش کار نیست 🔹 جالب است بدانیم که عمربن سعد علیرغم همه پلیدی و ناپاکی و ناراستی‌ای که داشت، در ادبیات عامه ملقب به لقب «صدوق» یعنی «بسیار راستگو» شده است! آیا چنین لقبی که از سوی عامه به چنین جنایتکاری داده شده است، تأثیری در کاستن از عمق جنایت او دارد؟! آیا چون عامه او را صدوق خوانده‌اند، فی‌الواقع هم صدوق بوده است؟! آیا چون در نزد آنان فردی مقبول بوده است، نزد خدای متعال هم مقبول است؟! خلاصه آنکه، مقبولیت و منفوریت مردمی، ارزش استقلالی ندارد. به تنهایی نمی‌تواند نشانه حقانیت باشد. آنچه که برای سعادت حقیقی ما مهم است تلاش در جهت شناخت درست وظیفه و اقدام به انجام وظیفه است: باز پران کن حمام روح گیر در ره دعوت طریق نوح گیر خدمتی می‌کن برای کردگار با قبول و رد خلقانت چه کار 🔻 البته نیازی به گفتن نیست که ارزش‌های اجتماعی و حکمرانی اسلامی را جز در سایه مقبولیت مردمی نمی‌توان اجرا کرد. اما مقام اجرا و تحقق بیرونی، غیر از حقانیت و مشروعیت الهی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نگرانی‌ها درباره جایگاه علمی ایران؛ 🔸مسؤولیت دشوار وزیر علوم ✍️احمدحسین شریفی 🔹در رتبه‌بندی شانگهای که از مهم‌ترین و معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا حضور یافته‌اند. [یعنی نسبت به سال گذشته (۲۰۲۳) یک دانشگاه کمتر شده است] این در حالی است که ۱۰ دانشگاه از ترکیه و ۱۲ دانشگاه از عربستان سعودی حضور داشته‌اند! (یعنی ما به رتبه سوم منطقه تنزل کرده‌ایم و عربستان جایگاه نخست را از آن خود کرده است.) توجه داشته باشیم که برترین رتبه دانشگاه‌های ایران مربوط به دانشگاه تهران بوده است که بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است این در حالی است که دانشگاه King Saud از عربستان سعودی با رتبه‌ی 90 در جایگاه اول دانشگاه‌های کشورهای اسلامی قرار دارد، و دانشگاه قاهره (Cairo University ) از مصر با رتبه 400-301 رتبه دوم را در میان دانشگاه‌های جهان اسلام به دست آورده است. 🔹نکته قابل تأمل این است که از ۹ دانشگاه ایرانی، سه دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهید بهشتی) و سه دانشگاه صنعتی (شریف، امیرکبیر و علم‌ و صنعت ایران) و تنها سه دانشگاه جامع (تهران، تربیت‌ مدرس و تبریز) حضور داشتند. 🔸در رتبه‌بندی شانگهای تنها آن دسته از دانشگاه‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان فیلدز مدال، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. همچنین دانشگاه‌‌هایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل می‌شوند. 🔻«کیفیت آموزش»، «کیفیت اعضای هیئت علمی»، «برونداد پژوهشی» و «عملکرد سرانه»، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند: ۱. تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال؛ ۲.تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلدز مدال؛ ۳. تعداد محققان پر استناد؛ ۴. تعداد مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس؛ ۵. تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌ نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی؛ ۶. و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان. 🔻متأسفانه همه شاخص‌های بین‌المللی در چند سال اخیر نشان از افول جایگاه علمی برتر ایران در جهان اسلام دارد. برای بازپس‌گیری جایگاه از دست رفته و جای گرفتن در میان برترین‌های دنیا نیاز به اقدامات جهادی در زمینه‌های مختلف داریم. از آن جمله: ۱. تأمین زیرساخت‌های تحقیقاتی، و به روزرسانی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی؛ ۲. تغییر رویکردها در جذب هیأت علمی؛ (سن ۴۵ سال برای جذب هیأت علمی آن هم با حداقل فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه، یک فاجعه علمی است. معتقدم حداکثر سن برای هیئت علمی شدن باید ۳۰ سال باشد) ۳. اصلاح نگرش‌ها نسبت به وظایف هیأت علمی؛ ۴. اجرای دقیق و بدون تبعیض و بدون مسامحه قوانین و آیین‌نامه‌های بالادستی (آیین‌نامه‌های استخدامی، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی). به عنوان مثال، طبق آیین‌نامه‌های مزبور در همه دانشگاه‌ها، هیئت علمی باید ۱۶۰ ساعت در خدمت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه باشد، اما معتقدم هیچ یک از دانشگاه‌های دولتی در ایران به این قانون عمل نمی‌کنند. و کمتر کسی هم جرئت و توان اجرای آنها را دارد. چون مثل شنا کردن در جهت خلاف جریان آب است و بدون نظارت و پیگیری و جدیت مسؤولان ارشد وزارت عتف و سازمان‌های نظارتی امکان اجرای آن وجود ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«شعائر حسینی» و« تبلیغ عاشقانه» دین 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به شدت موضع‌گیری کرده‌اند. آنان همه تلاش خود را در جهت «تبلیغ دیانت بدون مناسک»، از یک طرف، و «تخریب وجهه شعائری دین»، از طرف دیگر، به کار گرفته‌اند، اما موفقیت چندانی نداشته‌اند. علیرغم هجمه‌های بی‌سابقه،‌ دین و دینداری با قوت در همه لایه‌های معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است. 🔹حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمی‌تواند ماندگار شود. به همین‌ دلیل، «مناسک‌ستیزی»، چهره دیگری از «دین‌ستیزی» است. مناسک و شعائر دینی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های دیگر و همچنین از بهترین‌ روش‌های نمایش دینداری و نمایان‌سازی قدرت و اقتدار اجتماعی دین هستند. مناسک و شعائر دینی، نوعی تبلیغ هنرمندانه و عاشقانه و سبکینه دین است. 🔸در میان انواع شعائر و مناسک دینی، برخی نقش‌آفرینی بیشتر و تأثیرگذاری ماندگارتری دارند، مثل شعائر ناظر به «ولایت» و «امامت». توضیح آنکه بر اساس معارف اسلامی، نماز و روزه و زکات و حج و ولایت از ارکان اصلی دین به شمار می‌روند. هر کدام از این ارکان، شعائر و مناسک خاص خود را دارند، که باید در احیا و زنده‌نگه‌داشتن آنها کوشا بود. در این میان به تعبیر علیه السلام، ولایت‌ اصلی‌ترین رکن اسلام است: وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ. به همین ترتیب شعائر و مناسک مربوط به ولایت نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین شعائر اسلامی هستند که نه تنها عامل حفظ امامت و ولایت که ابزار توسعه ولایت و وسیله ترویج و تبلیغ ولایت بوده و هستند. و بدون تردید از مهم‌ترین شعائر ولایت، مناسک عاشورایی و حسینی است که دست کم در دو ماه محرم و صفر در جوامع شیعی برگزار می‌شود. به عنوان نمونه سنت پیاده‌روی اربعین و حرکت میلیون‌ها انسان عاشق و دلباخته از حرم امیرمؤمنان به سوی حرم حسین بن علی علیهما السلام، حرارت و حلاوتی معنوی و ماندگار در دل‌های پاکان عالم ایجاد کرده است و سالانه ده‌ها میلیون نفر را به سوی خود می‌کشاند و یک خیزش آزادی‌خواهانه و عدالت‌جویانه و ظلم‌ستیزانه در سراسر مشتاقان ایجاد کرده است. 🔻خدا رحمت کند خمینی کبیر را که چه زیبا و حکیمانه و دوراندیشانه می‌فرمود: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ... باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸مجلس ناتمام! از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد. رأی هر کدام از آنان می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد! آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟! چه کار مهم‌تری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟! آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهم‌ترین روزهای مجلس را جویا شود؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢برنامه و موفقیت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸داشتن چشم‌انداز و برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی از لوازم مدیریت موفق است. به ویژه در دنیای پیچیده کنونی با رقبا و مخالفان داخلی و بدخواهان و دشمنان خارجی، اگر ندانیم که در چه موقعیتی هستیم و از کجا باید شروع کنیم، و به تفصیل از «قوت‌ها» و «ضعف‌ها» و «تهدیدها» و «فرصت‌ها» آگاهی نداشته باشیم، به ندرت می‌توانیم مدیریت موفقی داشته باشیم. 🔹برای داشتن «کارنامه‌»ای موفق باید «برنامه‌»ای مدبرانه و حکیمانه و سازگار و هماهنگ و حساب شده داشته باشیم. امام جواد عليه السلام در کلامی حکیمانه به زیبایی این حقیقت را متذکر می‌شوند: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ؛ كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درمانده‌اش مى‌كند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزه‌های اسلامی و «تعمیق بینش‌ها» و «جهت‌دهی به گرایش‌ها» و «تصحیح کنش‌ها»ی آنان، نیازمند آگاهی‌ها و مهارت‌های خاصی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ✔️دین‌شناسی، ✔️مردم‌شناسی، ✔️مخاطب‌شناسی، ✔️تقویت هوش هیجانی، ✔️قدرت و توان مدارا با مردم، ✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزش‌ها، ✔️و تاب‌آوری در برابر ناملایمات. 🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهی‌ها و مهارت‌هایی برخوردار نباشد ممکن است: به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود، و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟣شخصیت و معاشرت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده شخصیت، کمیت و کیفیت معاشرت است: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها از ره پنهان صلاح و کینه‌ها پس باید معاشران خود را حساب شده و سنجیده انتخاب کنید؛ و بدانید هر نوع معاشرت و مصاحبتی که در خدمت تعالی انسان و موجب کمال او نشود، موجب انحطاط و پستی و نقصان او خواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟠پیشرفت و تغییر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شرط هر نوع پیشرفتی، تغییر است. کسانی که حاضر نباشند «ذهنیت‌های ناموجه» خود یا «رفتارهای ناصواب» خود یا «گرایش‌های متدانی» خود را تغییر دهند، امکان پیشرفت ندارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی «عزّت» و «عزّت‌آفرینی» با «تنّعم» و «راحت‌طلبی» نمی‌سازد؛ شرط لازم عزّت‌مندی و عزّت‌آفرینی «تحمّل مشکلات» و «بی‌توقعی» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابن‌سینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی 🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابن‌سینا 🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابن‌سینا 🔸اول شهریور ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹