eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢پرهیز از «تمایلات خوارکننده» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بخشی از هویت‌ وجودی انسان، تمایلات و خواسته‌های بی‌شمار غریزی و غیرغریزی اوست. 🔹یکی از مهم‌ترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواسته‌های نفسانی است. ♦️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که می‌توانند وسیله‌ای برای کمال و تعالی باشند، می‌توانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را می‌توان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ می‌توان با آنها به گونه‌ای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند. 🔶انتظاری که از یک انسان مؤمن می‌رود این است که در مدیریت تمایلات و خواسته‌های خود به گونه‌ای عمل کند که از آنها به عنوان ابزارهایی در خدمت تعالی و سعادت و عزت دنیوی و اخروی خود استفاده کند. ♦️این توصیه علیه السلام است که می‌فرماید، مؤمن باید تمایلات خود را در مسیر تعالی و عزت سامان دهد و بسیار زشت است که یک انسان مؤمن، تحت مدیریت امیال و خواسته‌های نفسانی خوارکننده قرار بگیرد: «ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟡«امام زمان» و «متعالی‌ کردن گرایش‌ها» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹یکی از مهم‌ترین روش‌های تربیتی و تبلیغی پیامبران الهی به ویژه صلی‌الله علیه و آله، «اصلاح گرایش‌ها» و «مدیریت امیال» مردم در جهت رضایت الهی بوده است. 🔸از نظر تجربی و فلسفی نیز احساسات، عواطف و هیجانات (یعنی مجموعه بسیار گسترده گرایش‌ها) نقشی جدی در مدیریت «کنش‌»ها و شکل‌گیری «حالات نفسانی» و همچنین تقویت یا تضعیف «بینش‌»ها و باورهای افراد دارند. با مدیریت گرایش‌ها می‌توان هم کنش‌های فردی و اجتماعی را مدیریت کرد و هم بینش‌ها را دگرگون کرد. گرایش‌های حیوانی، کنش‌ها و بینش‌ها را نیز حیوانی و سِفلی می‌کند؛ همانطور که گرایش‌های متعالی، کنش‌ها و بینش‌ها را نیز متعالی و عِلوی می‌کند. ♦️به همین دلیل، از مهم‌ترین راهبردهای تربیتی و اقدامات اصلاحی روحی له الفداء در عصر حضور، «مدیریت گرایش‌ها» و «متعالی‌کردن خواسته‌ها»ست. آنگونه که علیه السلام در توصیف اقدامات حجت واپسین، امام زمان و زمین، روحی له الفداء، می‌فرماید: «يَعْطِفُ‏ الْهَوَى‏ عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى‏؛ هواهاى نفسانى را به متابعت هدايت الهى بازمی‌گرداند، در روزگارى كه هدايت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى در آورده باشند.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢زیست اخلاقی و تأمین مطلوبات آدمی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸قرآن کریم به صورتی قاطع و به مثابه یک قاعده و سنت حاکم بر زیست انسانی، می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» یعنی بدون ایمان و اخلاق و کردار شایسته، زندگی ما قطعاً خسارت‌بار خواهد بود. افزون بر خسارت‌های اخروی، در همین دنیا نیز بهره کافی از نعمت‌های الهی نخواهیم برد. فقط و فقط در سایه ایمان و اخلاق می‌توان به زندگی فردی و اجتماعی سامان داد. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم: «معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.» 🔷توضیح آنکه: انسان در این دنیا، دارای مطلوبات و خواسته‌هایی فردی و اجتماعی است: 🔻از مهم‌ترین مطلوبات فردی آدمی، آرامش و شادی و نشاط و طمأنینه و سکینه است. کسی که زندگی اخلاقی نداشته باشد، حتی اگر غرق در نعمات مادی هم باشد نمی‌تواند اینها را برای خود به ارمغان بیاورد. تنها در سایه زیست اخلاقی است که چنین خواسته‌هایی تأمین می‌شوند. 🔻از مهم‌ترین مطلوبات حیات اجتماعی و زیست مدنی انسان، امنیت، نظم، رفاه، عدالت و آزادی است. آیا جز با ترویج و توسعه اخلاقیات در پهنة زیست اجتماعی می‌توان امیدی به تحقق این آرمان‌ها و اهداف و مطلوبات داشت؟ بنابراین شرط برخورداری از یک جامعه سیاسی و زیست مدنی مطلوب و انسانی، تخلق حداکثری اعضای جامعه مدنی و سیاسی به اخلاقیات است. 🔸اخلاق همه ابعاد زیست انسانی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. با زیست اخلاقی است که می‌توان کیفیت و کمیت زندگی اینجهانی را ارتقا داد. اگر هر کدام از ما به نوبه خود بنای بر رعایت اخلاقیات نداشته باشیم و مثلا نسبت به محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع و کوه‌ها و آب‌ها و امثال آن بی‌تفاوت باشیم و به میزان قدرت و توان مالی و مادی خود در آنها تصرف کنیم، معلوم است که چه جهنمی پدید خواهد آمد. مصرف‌زدگی و اسراف و بی‌اعتنایی به محیط زیست، زندگی خود ما را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢سخنی کوتاه با استادان دانشگاه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به عنوان یکی از خادمان دانشگاه خطاب به استادان و مدرسان عزیز عرض می‌کنم که برای موفقیت در وظیفه سترگ تعلیم و تربیت دانشجویان و آینده‌سازان کشور، لازم است: اولاً، همه دانشجویان را درست همچون فرزندان خود بدانیم و همان دلسوزی‌ و نگرانی و دغدغه‌ای که نسبت به تربیت و تحصیل و آینده فرزندان خود داریم نسبت به یکایک دانشجویان خود نیز داشته باشیم؛ ثانیاً، در کنار «معلمی» به شأن «مربی‌گری» خود نیز توجهی ویژه داشته باشیم و برای برخورداری از این نعمت و فرصت، خداوند را شاکر باشیم و با قول و فعل خود، در تربیت اخلاقی و اجتماعی و معنوی دانشجویان کوشا باشیم. ثالثاً، در کنار «تربیت بینشی» و تصحیح بینش‌ها و باورهای دانشجویان، از «تربیت گرایشی» آنان غافل نشویم؛ بدانیم که گرایش‌ها به ویژه در نسل جوان و علی الخصوص جوانان این عصر و زمان، بسیار پررنگ و تأثیرگذارند. رابعاً، مقتضیات دنیای مدرن و عصر متاورس و دنیای رعب‌آور هوش مصنوعی را بیش از پیش بشناسیم؛ از ذهنیت و زیست مخاطبان خود یعنی دانشجویان جدید آگاهی عمیق و درستی داشته باشیم؛ خامساً، صرف نظر از رشته تحصیلی و تخصص دانشگاهی خود، شناختی نسبتاً عمیق از دین و آموزه‌های دینی داشته باشیم: دست‌کم آثار شهید مطهری و علامه مصباح (به ویژه شش کتاب مربوط به دوره‌های طرح ولایت) را با دقت مطالعه کرده باشیم. سادساً، با اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امامین انقلاب (امام خمینی و امام خامنه‌ای) به خوبی آشنا باشیم؛ سابعاً، رسالت و مسئولیت‌ تاریخی و جهانی دانشگاه و دانشگاهیان ایران اسلامی در دوران معاصر برای تعالی و پیشرفت و عدالت و ارائه الگویی جدید از زیست انسانی به جهانیان را به خوبی درک کنیم؛ ثامناً، از جریان‌های سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی داخلی و خارجی آگاهی داشته باشیم: اصول، مبانی و روش‌های آنها و اختلافات و تمایزات بنیادین آنها را بدانیم و بشناسیم؛ و الا ممکن است ناآگاهانه هم خود در دام سودجویی‌های فرقه‌ها و جریان‌های منفعت‌ٰطلب گرفتار شویم و هم دانشجویان خود را گرفتار کنیم. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟡دانشگاه‌ها در وصیت‌نامه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️واژه «دانشگاه‌» و «دانشگاهیان» ۳۲ بار در وصیت‌نامه امام خمینی ره به کار رفته است. در حالی که واژه «حوزه‌» و «حوزه‌های علمیه» ۱۶ بار. این نشان از اهمیت و جایگاه والای دانشگاه‌ و دانشگاهیان در اندیشه امام خمینی ره دارد. 🔸اهم نکاتی که در مورد دانشگاه در وصیت‌نامه مورد توجه و تذکر امام خمینی قرار گرفته است عبارتند از: یک. اشاره به وضعیت نامطلوب و نابهنجار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پیش از انقلاب اسلامی تا جایی که می‌فرماید وضعیت دانشگاه‌ها از حیث اسلام‌ستیزی از «مراکز عیاشی و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدر» بدتر بود. دو. برنامه رژیم طاغوت این بود که «با به كار گرفتن معلمان و استادان غربزده يا شرق‏زده» دانشجویان را «صد در صد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامى بلكه ملى صحيح» تربیت کند. سه. در زمان طاغوت، مدیریت علمی کشور در اختیار غرب‌زدگان و منحرفان بود. چهار. ایجاد تقابل و عداوت میان دانشگاهیان و حوزویان، راهبرد مهم رژیم پهلوی بود. و الان هم اگر کسی در این خط حرکت کند، باید با او برخورد کرد. چرا که در حال پیاده‌سازی نقشه دشمنان اسلام است. پنج. راهبرد مهم جمهوری اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است: «توصيه اين جانب آن است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هر چه بيشتر با روحانيان و طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم را محكمتر و استوارتر سازند.» شش. دشمنان ایران و اسلام همه تلاش خود را در جهت دور نگه داشتن دانشگاه‌ از فرهنگ و ادب و ارزش‌های خودی به کار گرفته و می‌گیرند: «از توطئه‏‌هاى بزرگ آنان، ... به دست گرفتن مراكز تعليم و تربيت خصوصاً دانشگاه‌ها است كه مقدرات كشورها در دست محصولات آنها است.» و یکی از راه‌ها این است که دانشگاهیان را از روحانیان دور نگه‌دارند و میان این دو تفرقه ایجاد کنند: «نقشه آنان برداشتن روحانيون از سر راه و منزوى كردن آنان است؛ يا با سركوبى و خشونت و هتاكى ... يا با تبليغات و تهمت‌ها و نقشه‏‌هاى شيطانى» ... به هر حال «در دانشگاه نقشه آن است كه جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش‌هاى خودى منحرف كنند و به سوى شرق يا غرب بكشانند و دولتمردان را از بين اينان انتخاب و بر سرنوشت كشورها حكومت دهند تا به دست آنها هر چه مى‏‌خواهند انجام دهند.» هفت. راه نجات کشور از انحراف، نجات دانشگاه از انحراف است: «بر همه ما لازم است با متصديان كمك كنيم و براى هميشه نگذاريم دانشگاهها به انحراف كشيده شود؛ و هر جا انحرافى به چشم خورد با اقدام سريع به رفع آن كوشيم. ... كه نجات دانشگاه از انحراف، نجات كشور و ملت است. ... و به همه نسل‌هاى مسلسل توصيه مى‏‌كنم كه براى نجات خود و كشور عزيز و اسلامِ آدم‏ساز، دانشگاه‌ها را از انحراف و غرب و شرق‏زدگى حفظ و پاسدارى كنيد.» هشت. ترویج روحیه شهادت‌طلبی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، موجب مصونیت کشور از آسیب خواهد بود: «طرفی از نسیم دل‌آرا و جلوه شورانگیز شهادت‌طلبی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها جلوه‌گر شده است، روحیه‌ای که با وجود آن کشور از آسیب دهر مصون خواهد بود.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔸مدیریت و مدارا ✍️ احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چند مهارت‌ لازم برای کسب موفقیت در مدیریت عبارتند از: ✔️مهارت مدارا و صبوری در برابر مخالفان؛ ✔️مهارت گوش سپردن به نقدهای منتقدان؛ ✔️و مهارت بی‌اعتنایی به حاشیه‌های حاشیه‌سازان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷پست‌تر از رضاخان پهلوی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻در ماجرای کشف حجاب، رضاخان پهلوی آنقدر مردانگی داشت که در راه باور باطل خود، ابتدا دختران خود و زنان و دختران رجال سیاسی مملکت را برهنه و در مرآی و منظر عمومی حاضر کرد و بعد آرام آرام و با زور حجاب را از سر زنان و دختران مردم برگرفت. 🔻اما اکنون، با کمال تأسف، در جمهوری اسلامی ایران، ما با برخی حاکمان و مدیران و مسؤولان مواجهه‌ایم که زنان و دختران خود را در پوشش کامل نگه می‌دارند، اما با گفتار و رفتار خود، نه تنها در حال عادی‌سازی برهنگی و بی‌حجابی‌اند، بلکه در حال بی‌عفت کردن زنان و دختران مردم هستند. اینان با پیش گرفتن سیاست‌های شیطانی و ماکیاولیستی تلاش می‌کنند با سرگرم کردن مردم به رفتارها و سخنان مبتذل، بر بی‌کفایتی‌های مدیریتی خود سرپوش بگذارند. 🔹معتقدم چنین افرادی از رضاخان پهلوی هم پست‌ترند. 🔻دغدغه‌مندان اسلام و انقلاب باید مواظب باشند در دام چنین سیاست‌بازانی گرفتار نشوند. باید همواره آرمان‌های اسلام و انقلاب را بر روی دست گرفته و از قانون‌گذاران و مجریان تحقق آنها را مطالبه کرد. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟣قانون‌شکنی حاکمان! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸اجرای قوانین مصوب و جلوگیری، ولو قهری، از قانون‌شکنی، در همه نظام‌‌های سیاسی، از مهم‌ترین کارویژه‌های حاکمان و مدیران است. ♦️اما یکی از عجایب حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های اخیر این است که خود قانون‌گذاران و مسؤولان، بزرگ‌ترین ناقدان و مخالفان مجریان قانون و نظم هستند! و کراراً شاهد بوده و هستیم که در مناسبت‌های مختلف نه تنها علیه قانون وضع‌شده توسط خودشان موضع‌گیری کرده و می‌کنند که از اجرای قوانین مصوب توسط برخی دیگر از بخش‌ها نیز گلایه می‌کنند! و با کمال شگفتی دفاع آنان از قانون‌شکنان و هنجارشکنان، مورد تشویق و تمجید هم قرار می‌گیرد! ✔️واقعاً چرا؟ ✔️تا کجا می‌توان این مسیر را ادامه داد؟ ✔️نقش قوه‌ قضائیه در این خصوص چیست؟ ✔️آیا سایر نهادهای نظارتی حاکمیت در این خصوص وظیفه‌ای دارند؟ ✔️برای حاکمیت قانون در کشور چه باید کرد؟ ✔️چطور می‌توان قانون و اجرای قانون را به گفتمان همه مسؤولان و مردم تبدیل کرد؟ 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک پدیده بسیار بد و زشت و غیر قابل قبول در میان برخی از مسؤولان کشور، از زبان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢نکاتی درباب اخلاق تدریس (۱) 🔸وظايف اخلاقی ناظر به آماده‌سازی خود برای تدريس 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. به روز كردن اطلاعات حوزه تخصصی خود؛ استاد موفق کسی است که همواره خود را در مرز دانش مربوطه نگه دارد؛ با جدیدترین دستاوردهای حوزه درسی خود آشنا باشد و دانشجویان خود را از آنها آگاه کند؛ دو. به روز كردن جزوه درسی يا منبع درسی خود؛ با توجه به سرعت رشد علم و طرح دیدگاه‌ها و نظرات جدید، لازم است همواره جزوه یا منبع درسی خود را به روز کنیم؛ سه. ترميم و اصلاح اطلاعات نادرست يا تحليل‌های غلط دوره‌های سابق تدريس: یکی از برکات تدریس این است که به هنگام تدریس، خود مدرس هم رشد می‌کند؛ ضعف‌ها و نقص‌های خود را متفطن می‌شود. لازم است برای دور جدید تدریس آن نقص‌ها برطرف شده باشد. چهار. يافتن پاسخهای مطمئن برای ترديدها و شك‌های علمی حاصل از تدريس‌های سابق؛ اگر در دوره‌های قبلی تدریس، پرسشی را با تردید پاسخ داده‌ایم لازم است اطلاعات علمی خود را در آن باره تکمیل کنیم و تلاش کنیم، بهترین پاسخ را برای چنان پرسش‌هایی بیابیم. پنج. آماده‌سازی خود از جهت روحی و جسمی: ✔️تلاش برای حضور بانشاط و كيفی در كلاس؛ ✔️هرگز با حالت خواب‌آلودگی یا کسالت وارد کلاس نشویم؛ برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که حضوری با نشاط در کلاس درس داشته باشیم؛ ✔️با ذهنی آماده و متمرکز در کلاس درس حاضر شویم، تلاش کنیم پیش از ورود به کلاس درس ذهن خود را از آشفتگی‌های غیر علمی پاک کنیم؛ ✔️با ظاهری آراسته وارد کلاس شدن؛ و ... 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🟢نکاتی درباره اخلاق تدریس(۲) 🔸اخلاق در كلاس درس (ارائه درس و مديريت كلاس) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. حضور به موقع و منظم در سركلاس؛ دو. استفاده مطلوب از وقت؛ یک استاد موفق کسی است که برای تک‌تک دقایق کلاس خود برنامه فکر شده داشته باشد؛ سه. غيبت نكردن در طول ترم؛ حضور به موقع در همه جلسات درس از ابتدای شروع نیم‌سال تحصیلی تا هفته پایانی؛ چهار. تأكيد بر پرشدن تعداد جلسات مصوب؛ پنج. عمل به وعده‌هاي داده شده به دانشجويان و پرهيز از خلف وعده؛ شش. رعايت عدالت در توزيع وقت و توجه عادلانه به دانشجويان؛ هفت. پرهيز از تحقير دانشجويان؛ از بدترین و نابخشوده‌ترین رفتارهای یک استاد با شاگردان خود، این است که آنان را کوچک‌ بشمارد یا تحقیر کند؛ یک استاد راستین کسی است که حتی دربرابر شاگردان خود نیز فروتن باشد هشت. اهتمام به تقويت روحيه پرسشگري در دانشجويان؛ استاد خوب استادی است که درس را به گونه‌ای ارائه دهد که حتی اگر دانشجویان نخواهند، باز هم وادار به پرسش‌گری و نقادی شوند؛ نه. تلاش براي ارائه پاسخ مفيد و مناسب به دانشجويان؛ ده. رعايت ظرفيت فهم مخاطبان در ارائه درس یازده. اجتناب از بخل علمي؛ یک استاد موفق کسی است که همه اطلاعات مفید خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؛ دوازده. آماده‌سازي و ارائه برنامه درسي دقیق و زمان‌بندی شده درسی، در ابتداي ترم؛ با این کار هم آمادگی خود را برای درس نشان می‌دهیم و هم انتظارات خود را مشخص می‌کنیم و هم تکلیف دانشجویان کلاس برای انتخاب درس مشخص می‌شود؛ سیزده. تهيه بسته‌هاي آموزشي (مآخذ و اهم متون محوري درس) و ارائه يا معرفي آنها در ابتداي ترم چهارده. تأكيد بر مهارت‌افزايي و روش‌آموزي به جاي انتقال صرف گزاره‌ها و اطلاعات؛ پانزده. اجتناب از سوءظن به شاگردان؛ شانزده. اجتناب از پاسخ‌هاي غيرعالمانه و دوری‌گزینی از ورود به مسائل و مباحثی که آگاهی کامل و صائب درباره آنها نداریم. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢نکاتی درباره اخلاق تدریس(۳) 🔸وظايف اخلاقي ناظر به رابطه با دانشجويان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. مواجهه مشوقانه و رشددهنده با دانشجويان موفق و متعهد به عنوان سرمايه‌های ملی و دینی؛ دو. مواجهه مشفقانه (پدرانه/ مادرانه) با دانشجويان آسيب‌ديده (بيمار،‌ مصيبت‌زده، حادثه‌ديده و ...)؛ سه. اغماض و پرده‌پوشی در برابر لغزش‌های موردی و غيرمكرر دانشجويان؛ چهار. مواجهه ناصحانه با دانشجويان خطاكار اما اصلاح‌پذير؛ پنج. مواجهه قاطعانه با دانشجويان هنجارشكن و غيرقابل اصلاح؛ شش. رعايت دقيق و عادلانه قوانين و آيين‌نامه‌های دانشگاه در مواجهه با عذرهای ناموجه دانشجويان. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
▪️انالله و انا الیه راجعون 🔹دکتر رضا سراج «رئیس اسبق سازمان بسیج دانشجویی» و «سخنگو و معاون فعلی ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی»، دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان‌آفرین تقدیم کرد. 🔸او را از سال ۱۳۸۶ که ریاست بسیج دانشجویی و مسؤولیت بخش اجرایی دوره‌های طرح ولایت را بر عهده گرفت می‌شناختم. شخصیتی «جهادی»، «متواضع»، «خستگی‌ناپذیر»، «خلاق» و «دارای اندیشه راهبردی». 🔻وی در مدت کوتاهی که ریاست سازمان بسیج دانشجویی کشور را عهده‌دار بود، چهار تحول اساسی در سازمان بسيج دانشجويی را در زمينه‌های «نگرشی»، «ساختاری»، «رفتاری» و «جهت‌گيری‌ها»، سامان داد. حشره الله مع نبینا المصطفی(ص) و آله الاطهار علیهم السلام. ✍ احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢نکاتی درباره اخلاق تدریس(۴) 🔸وظايف اخلاقی ناظر به ارزشيابی دانشجويان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. اتخاذ نگرشی واقع‌بينانه و رشددهنده و نه مچ‌گیرانه و انتقام‌جویانه به ارزشيابی و سنجش (متأسفانه بسیاری از اساتید در مقوله ارزشیابی و سنجش دانشجویان به همان روش‌های سنتی و مربوط به چند دهه قبل عمل می‌کنند و هیچ نوآوری خاصی یا حتی مطالعه‌ای در خصوص روش‌های نوین سنجش و ارزشیابی و یا حتی هیچ دغدغه‌ای نسبت به سنجش واقعی دانشجویان ندارند) دو. طراحی پرسش‌های گويا و مفهومی از محدوده تعيين شده و مورد توافق با دانشجويان؛ سه. اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب (ترجیحاً در ابتدای ترم) از كمّ و كيف امتحان و جزئيات آن به دانشجويان؛ چهار. تصحيح و نمره‌دهی منصفانه اوراق امتحانی و نيز تحقيقات كلاسی؛ پنج. ملاحظه‌ی كامل تلاش‌های دانشجو در طول ترم در تصميم‌گيری نهايی نسبت به نمره‌ی درس مربوطه؛ شش. تصحيح «به موقع» و حتی الامکان «سریع» اوراق امتحانی و اعلام نتايج. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
♦️چرا خبر تغییر امام جمعه نهاوند،از خروجی رسانه صدای نهاوند حذف شد/واکنش منفی مردم و مخالفت های گسترده اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا، جانبازان، ایتارگران، روحانیون، نخبگان، سیاسیون، هیات های مذهبی به خبر تغییر ♦️روز گذشته پایگاه خبری صدای نهاوند خبر تغییر امام جمعه نهاوند را منتشر کرد، دقایقی از انتشار خبر نگذشته بود که سیل تماس های تلفنی،ارسال پیام های گسترده و ...در مخالفت به این تغییر ناگهانی به مدیر مسئول این رسانه شروع شد، و‌ رسانه صدای نهاوند به احترام خواست و مطالبه عمومی مردم خبر را حذف کرد. 🔸اما حرف مردم: بیش از ۴۰ سال است حجت الاسلام مغیثی با ساده زیستی، رویه ایجاد وحدت و همدلی با حکم حضرت امام در سنگر امام جمعه نهاوند، مشغول خدمت است. اخلاق مداری و عدم وابستگی حجت الاسلام مغیثی، زندگی ساده و بدون تشریفات و تلاش برای وحدت و دور کردن اختلاف باعث محبوبیت وی در نهاوند شده است. حجت الاسلام مغیثی از لحاظ علمی نیز وزنه تاثیر گذار در غرب کشور محسوب می شود و بارها در مراسم های مهم استان های مختلف بعنوان سخنران حضور داشته است. هر چند عده ای هم در نهاوند نسبت به عملکرد وی نقدهای دارند اما اکثریت مردم به شخصیت مهربان، بدون حاشیه، مردمی و ساده زیست امام جمعه نهاوند که حتی راننده، مسئول دفتر و ...هم ندارد، دل بسته اند و علاقمند و دلگرام به وجود ایشان هستند. 👈یادمان باشد در چندین چالش و بحران سیاسی نهاوند، وجود تاثیر گذار حجت الاسلام مغیثی باعث شد، این بحران در نطفه خاموش و آرامش و امنیت به سطح شهرسنان بازگردد. ♦️امام جمعه نهاوند حتی در چندین مورد از نزاع ها و اختلافات طایفه ای و قبیله ای شرکت کرد و باعث شد بعد از سالها کینه و نفرت دو طایفه و قبیله را به دوستی و برادری و اختلاف، کینه و‌ دشمنی را به صلح و سازش تبدیل کند. 🔰امام جمعه اخلاق مدار و مردمی نهاوند در اکثرت جلسات و مراسمات سطح شهرستان حضور داشته است و از هر فرصتی برای اشاعه احکام اسلام و واجبات و ....دین استفاده کرده است. نماز جمعه نهاوند یکی از شلوغ ترین نماز جمعه های غرب کشور است که به علاوه نماز جمعه، کارهای فرهنگی و مذهبی مهم و تاثیر گذاری به صورت مستمر در کنار آن انجام گرفته است. ♦️پیگیری و رسیدگی به مشکلات مردم و شهرستان و کاهش دغدغه های مردم، دیدار و ملاقات با مردم از دیگر ویژگی های برجسته امام جمعه نهاوند است که باعث محبوبیت وی شده است. 🔰بیان این نکته که امام جمعه نهاوند شاید از معدود مسئولانی باشد که تمام کارهای شخصی و منزلش را مانند نان و خریدن میوه و کالای مورد نیاز و ...شخصا خودش انجام می دهد خالی از لطف نباشد. حال اقشار مختلف مردم از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مطالبه دارد به احترام مردم نهاوند و خانواده شهدا و نخبگان و هیات های مذهبی و مردم کم برخودار و محروم مناطق مختلف انتظار و توقع دارند، اگر تصمیمی برا تغییر این چهره محبوب و دوست داشتنی و کانون وحدت و همدلی دارند، در حال حاضر آرامش و وحدت و همدلی این شهر را حفظ کنند و فعلا از انجام این امر صرف نظر نمایند. 👇لینک کانال پایگاه خبری صدای نهاوند در ایتا: https://eitaa.com/sedaeynahavand
🟢نکاتی درباره اخلاق تدریس(۵) 🔸وظايف اخلاقی ناظر به ابعاد تربيتی دانشجويان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد و معلم صرفاً وظیفه تدریس و انتقال علم را ندارد؛ بلکه در کنار معلمی و مدرسی، وظیفه مهم‌تر او «تربیت‌» و «انتقال ارزش‌ها» است. در قرآن کریم نیز به هنگام بیان کارویژه‌های پیامبران الهی، در اغلب موارد، «تزکیه» را مقدم بر «تعلیم» ذکر کرده است: «يُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ» به همین دلیل یک معلم دلسوز کسی است که نه تنها از وظیفه تزکیه و تربیت دانشجویان غفلت نمی‌کند؛ بلکه حتی الامکان فرصت تعلیم را نیز در خدمت تربیت به کار می‌گیرد. از جمله اهم وظایف اخلاقی ناظر به ابعاد تربیتی دانشجویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: یک. همه تلاش خود را برای ارتقای سطح اخلاقی آنان به کار می‌گیرد؛ از هیچ کوششی برای انتقال ارزش‌ها و آموزش اخلاق حسنه به دانشجویان فروگذار نمی‌کند. دو. برای ارتقای سطح خانواده‌گرايی دانشجويان تلاش می‌کند؛ [زیرا به هر میزان که علقه‌های خانوادگی دانشجویان بیشتر باشد، به همان میزان از آسیب‌های اجتماعی و گرفتار شدن در دام افراد و یا گروه‌های انحرافی درامان‌تر خواهند بود] سه. از هر فرصتی برای ارتقای سطح خودباوری دانشجویان استفاده می‌کند؛ [اساتید می‌توانند با گفتار و رفتار خود «اعتماد به نفس فردی و ملی» و اکسیر اعظم و نجات‌بخش «ما می‌توانیم» را در دانشجویان احیا کنند.] چهار. به سهم خود در تعميق هويت اسلامی و ملی دانشجويان تلاش می‌کند؛ [تعمیق باورهای اسلامی، تضمین تعالی و پیشرفت و پرورش خادمان بی‌منت به مردم خواهد بود] پنج. با رفتار خود، ضرورت قانون‌گرایی در همه عرصه‌های زیست اجتماعی را در میان دانشجویان نهادینه می‌کند. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟣مسئولیت و مشغولیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸کسی که کاری را بر عهده می‌گیرد باید همه وقت مفید خود را مصروف آن کند؛ باید تلاش کند نه تنها به بهترین وجه آن کار را انجام دهد؛ بلکه دائماً در اندیشه تسهیل خدمت‌رسانی و بلکه ارتقاء خدمات باشد. بلکه باید نیت و عمل او به گونه‌ای باشد که «نه پیش از او و نه بعد از او کسی نتواند به آن خوبی چنان مسئولیتی را به انجام رساند.» ✔️نمی‌شود هم مدیر یک مجموعه بود و هم عضو هیئت مدیره مجموعه‌ای دیگر! ✔️نمی‌شود هم در مشاغل دولتی مشغول خدمت بود و هم در بخش خصوصی ذی‌نفع! ✔️نمی‌شود هم هیئت علمی بود و به وظایف سنگین پژوهشی و آموزشی و تربیتی و فرهنگی پرداخت و هم شغل یا دفتر و دستک‌ دیگری در بیرون از دانشگاه داشت! ✔️نمی‌شود هم مسؤولیت اداری پذیرفت و هم به تفریحات و مسافرت‌ها و زیارت‌های شخصی و خانوادگی رفت! 🔻شاید به همین دلیل است که علیه السلام می‌فرماید: اذَا كَانَ لَكَ صَدِيقٌ فَوُلِّى وِلاَيةً فَأَصَبْتَهُ عَلَى الْعُشْرِ مِمَّا كَانَ لَكَ عَلَيهِ قَبْلَ وِلاَيتِهِ فَلَيسَ بِصَدِيقِ سَوْء؛ هرگاه دوستى داشته باشى كه به مقامى از مقامات حكومت برسد و حداقل يك دهم مناسبات قبل از دوران مسؤولیتش را با تو داشته باشد، دوست بدى نيست. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢نکاتی درباره اخلاق تدریس(۶) 🔸وظايف اخلاقی ناظر به تعامل با همكاران علمی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. تواضع و فروتنی در برابر همه‌ی اساتيد و مدرسان، اعم از پیشکسوتان یا نواستادان؛ دو. پرهيز از هرگونه بدگويی، بدخواهی، غیبت، ابراز حسادت، گوش‌ سپردن به بدگویی‌ها، زیرآب‌زنی، يا تخريب شخصيت علمی استادان و همکاران علمی نزد دانشجويان یا سایر کارکنان دانشگاه؛ سه. ايجاد جو دوستانه و خيرخواهانه در گروه و دانشكده؛ چهار. پرهيز از برخورد مباهات‌گرانه، تکبرورزی و فخرفروشی نسبت به همكاران؛ پنج. نادیده‌ گرفتن لغزش‌های ناخواسته يا موردی همكاران علمی؛ شش. تلاش در جهت رفع نقايص و اشكالات در منش عمومی يا رفتارهای حرفه‌ای همكاران؛ هفت. همياری صميمانه برای ارتقای سطح علمی و مهارتی سایر همکاران. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رضوان خدا بر شهید امیرعبداللهیان، که حقیقتاً وزیر خارجه‌ای در طراز انقلاب اسلامی بود. مردی مؤمن، شجاع، غرب‌شناس، دشمن‌شناس و معتقد به نیروی بی‌نظیر و پرقدرت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی. 🔹شک نکنید که اگر غربیان و صهیونیست‌ها انفعال یا احیاناً‌ ترسی را در برخی از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی احساس کنند، شکی در افزایش دشمنی‌ها و تهدیدها و تحریم‌های خود نخواهد داشت. ♦️برای حفظ امنیت کشور و برای تحقق صلح، باید همواره در بالاترین سطح ممکن آماده جنگ بود. @Amadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اینجا آلمان است. مدعی بزرگ آزادی بیان و حق اعتراض! 🔻چندین پلیس با تجهیزات کامل ضد شورش! به دنبال دستگیری یک نوجوان ۱۰ ساله‌اند به جرم در دست گرفتن پرچم فلسطین! 🔹قابل توجه غرب‌پرستان بی‌جیره و مواجب. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ابتلای دائمی مؤمنان و جامعه ایمانی 🖊احمدحسین شریفی (علیه السلام) در بیان یک سنت عملی و تربیتی خداوند برای مومنان و جامعه ایمانی فرمودند: «لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً عَلَی قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ شَیْطَاناً یُؤْذِیهِ وَ یَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ مِنْ إِیمَانِهِ أُنْساً لَا یَسْتَوْحِشُ مَعَهُ إِلَی أَحَدٍ؛ اگر مؤمنی بر قلّه کوهی هم باشد خداوند شیطانی را بر می‌انگیزد تا او را اذیّت کند، و خداوند از ایمانش برای او مونسی قرار می‌دهد که از وحشت به کسی پناه نبرد». (کافی، ج۲، ص۲۴۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴توصیه‌های سلوکی علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی در کتاب «لقاء‌ الله» پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۳ سال پیش) نوشته‌اند: 1️⃣قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.» 2️⃣دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.» 3️⃣قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را می‌ميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.» 4️⃣قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» 5️⃣محاسبه نفس: امام کاظم(ع): «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.» 6️⃣مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بيند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.» 7️⃣رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفته‌ايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد». 8️⃣عزلت: «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع می‌گردد» 9️⃣تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) 🔟تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) 1️⃣1️⃣دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی 2️⃣1️⃣ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.» 3️⃣1️⃣همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای» 4️⃣1️⃣توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير می‌پنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️چقدر جای این مرد الهی خالی است! رضوان الله تعالی علیه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡پرچم‌های برافراشته دشمن در عمیق‌ترین لایه‌های علم و فرهنگ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در جمع پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس فرمودند: «مجاهدان ما، برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربان کردند، فداکاری کردند؛ ... نمی‌شود ملّت ایران قبول کند که همان پرچم‌ها به وسیله‌ی افراد نفوذی، به وسیله‌ی انسان‌های فریب‌خورده، در داخل کشور برافراشته بشود! این پرچم، پرچم «نفوذ فرهنگی» و «سبک زندگی دشمن» و «وسوسه‌های خصمانه‌ی دشمن»، نباید در داخل کشور، در دستگاه‌های مختلف ما برافراشته بشود! باید مراقبت کرد؛ همه موظّفند.» (۴/ ۷/ ۱۴۰۳) سپس به طور ویژه به وظیفه چند دستگاه مهم‌ و تأثیرگذار کشور در این خصوص اشاره کرد: «آموزس و پرورش»، «صدا و سیما»، «مطبوعات»، «وزارت علوم» و «وزارت بهداشت». 🔸متأسفانه در سایه غفلت، خیانت یا ساده‌لوحی، نه تنها دشمن در لایه‌های مختلف فکری و فرهنگی کشور نفوذ کرده است؛ بلکه پرچم‌های خود را نیز در بخش‌های مختلف برافراشته است! 🔹دشمن در عمیق‌ترین لایه‌های جهان‌شناختی جامعه ما نفوذ کرده است. به عنوان یک سرباز فکر و فرهنگ اسلامی اعلام می‌کنم که «زمین ساختمان علم و فرهنگ» یعنی، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، و روش‌شناسی به تسخیر دشمن درآمده است. مدافعان جهان‌نگری و جهان‌بینی اسلامی، احساس غربت می‌کنند. سوگمندانه باید فریاد کشید که بنیان‌های ساختمان فرهنگ و علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران اسلامی، یعنی انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی نیز تحت سیطره اومانیسم و لیبرالیسم است. و بسیاری از اصحاب فرهنگ و ارباب علوم انسانی کشور ما، اساساً متوجه نیستند که در چه زمینی بازی می‌کنند و خانه فکر خود را بر چه بنیانی بنا نهاده و می‌نهند! در همه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی و در هیچ یک از رشته‌های علوم انسانی حتی به میزان دو واحد درسی «انسان‌شناسی اسلامی» و «ارزش‌شناسی اسلامی» آموزش داده نمی‌شود. بالعکس اغلب قریب به اتفاق مفاهیم و نظریه‌هایی که در علوم انسانی مختلف (از جامعه‌شناسی و اقتصاد گرفته تا روان‌شناسی و علوم تربیتی) می‌خوانند و می‌آموزند، همگی بر پایه‌های انسان‌شناسی داروینیستی و ارزش‌شناسی لیبرالیستی است! 🔻اما دشمن به این سطح از نفوذ اکتفا نکرده است؛ بلکه آرام آرام نفوذ خود را به لایه «سبک زندگی ایرانیان» نیز تسرّی داده است. و الان شاهد برافراشته شدن پرچم‌های سبک زندگی غربی در حوزه‌های معماری، شهرسازی، موسیقی، نحوه گذران اوقات فراغت، هنر، و جدیداً سبک پوشش نیز هستیم! 🔹نکته مهم و نگرانی بزرگ آن است که دشمن هرگز به برافراشتن پرچم‌های اومانیسم و لیبرالیسم در جامعه اسلامی ما اکتفا نخواهد کرد! او همه تلاش خود را برای پایین کشیدن پرچم‌ها و معالم دین در سطوح و لایه‌های مختلف فکر و فرهنگ و سبک زندگی ما ایرانیان به کار گرفته و خواهد گرفت! وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) 🔸پس ای باورمندان به اسلام و انقلاب، از خواب غفلت بیدار شوید. خواب را بر چشمان خود حرام کنید. نه تنها تهاجم شناختی، گرایشی و کنشی دشمن را خنثی کنید؛ که با قدرت علم و ایمان، و به هدف ترویج فکر و فرهنگ اسلامی به دل دشمن بزنید. پرچم‌های دشمن را پایین بکشید. اگر به تعبیر قرآن کریم دشمنان دین تا پرچم‌های برافراشته دین را پایین نکشند، از دشمنی دست نمی‌کشند، پس وظیفه مدافعان دین هم این است که تا پرچم‌های کفر و نفاق و نفوذ را پایین نکشند لحظه‌ای آرام ننشینند: «إنَّ أخا الحَربِ الأرِقُ؛ مرد جنگی، بیدار است». 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹