eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻آیت‌الله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پاره‌ای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستی‌های بی‌شمار می‌دانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. علامه مصباح به مناسبت‌های مختلف در اطراف نقص‌ها و ضعف‌های علوم انسانی موجود سخن می‌گفت: ✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود می‌دانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیده‌ها و کنش‌های انسانی ناکارآمد می‌شمرد؛ البته معتقد بود که غربی‌ها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاش‌های گسترده‌ای در بهره‌گیری از این روش داشته‌اند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمی‌زد، ولی آن را پرنقص‌ و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر می‌دانست. ✔️ثانیاً: تأکید می‌کردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالی‌که بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل فرو می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریه‌ای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل می‌شود. ✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیه‌های علوم انسانی کنونی با ارزش‌های اسلامی،‌ ناهمخوان، ناسازگار و در تهافت‌اند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم می‌کرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیه‌ای». پاره‌ای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی می‌دانست و البته تعارض علوم انسانی توصیه‌ای با ارزش‌های اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگ‌تر می‌شمرد. 🔻ایشان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت هم‌زمان لازم می‌دانست و خود نیز در حد توان به انجام آن‌ها همت داشت: 🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم می‌دانست. 🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنش‌گرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحول‌گرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامه‌هایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی‌ و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی. 🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامه‌های رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت. 🔻 درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی توسط نویسنده بیان شده است که از طریق لینک های ذیل می توانید آن ها مطالعه فرمائید.: علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۲) 2️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1942 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(3) 3️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1946 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(4) 4️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1950 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(5) 5⃣ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1951 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴عظمت ماه رجب 💐فرارسیدن ماه بندگی و معنویت و عرفان، رجب المرجب را به اهل معنا و معنویت تبریک می‌گویم. 💐امیدوارم خداوند همه ما را از «رجبیون» قرار دهد. 💐در آن حدیث بی‌نظیری که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ماه رجب نقل شده، چنین آمده است که در ماه رجب هر شب تا صبح فرشته‌ای از فرشتگان الهی در عالم معنا چنین ندا می‌دهد: طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ.» خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی‌ام که با من همنشینی کند، و مطیع کسی‌ام که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی‌ام که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت می‌کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می‌نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢امام باقر(ع) و تبدیل «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین خدمات (ع) به جامعه اهل ولایت، این بود که آنان را از «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» تبدیل کرد. توضیح آنکه بعد از حادثه ، «جامعه شیعه» به طور کامل متلاشی شده بود؛ هیچ انسجام و هویتی نداشت؛ فضای اجتماعی و سیاسی آنقدر سنگین و یک طرفه بود که حتی امام زین‌العابدین علیه السلام نمی‌توانستند آزادانه به مسجد رفت و آمد کند و برای مردم سخنرانی عمومی داشته باشد. جامعه پیروان نیز در اغلب اوقات، امکان و جرئت رفت و آمد به خانه آن حضرت را نداشت. به همین دلیل، بسیاری از شیعیان حتی مسائل فقهی خود را از علمای اهل سنت می‌پرسیدند و فی‌المثل مناسک حج خود را بر پایه فتاوای آنان به جا می‌آورند. این امام باقر علیه السلام بود که در طول حدود 20 سال امامت خود (از سال 95 هجری تا 114)، جامعه پیروان اهل بیت را به یک جامعه فرهیخته، اندیشمند، پیشرو و حرکت‌آفرین تبدیل کرد. آن امام همام در «حرکتی جهادی» و «انقلابی نرم‌افزاری» افراد مستعد و توانمندی چون ابان‌بن تغلب، جابربن یزید جعفی، محمدبن مسلم، زراره‌بن اعین، حمران‌بن اعین، عبدالله ابی یعفور، سدیر صیرفی، کمیت اسدی و امثال آنان را که هر کدام نابغه‌ای از نوابغ روزگار خود بودند به گرد خود جمع کرد و عمیق‌ترین لایه‌های معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و بنیان‌های فقه و شریعت ناب اسلامی را پی‌ریزی کرد. و بدین ترتیب نه تنها خود به عنوان ملجأ علمی جهان اسلام از حجاز تا عراق و خراسان تبدیل شد؛ بلکه شاگردان او نیز به شهرتی جهانی رسیدند و هر کدام به پایگاهی علمی برای ترویج آموزه های اسلام ناب تبدیل شدند. ابان‌بن تغلب در مسجد النبی می‌نشست و عالمانه و محققانه و باتکیه بر قدرت و قوت استنباط خود، احکام مورد نیاز مردم را بیان می‌کرد. محمدبن مسلم حدود 30 هزار حدیث از امام باقر نقل کرده است و جابربن یزید جعفی قریب به 70 هزار حدیث. و بدین ترتیب امام باقر(ع) موفق شد، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اقدام برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در تاریخ حیات فکری انجام دهد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
تحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
19.37M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه چهاردهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی ⭕️قسمت اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️جایگاه ولی فقیه در اندیشه علامه مصباح و وصیت‌نامه شهید سلیمانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸خدا رحمت کند علامه مصباح را که می‌فرمود: «بنده صادقانه در این روزهای آخر عمر به شما عرض می‌کنم، چیزی که در عمر 80 ساله‌ام تجربه کردم و با اطلاعی که از معارف اهل بیت، کتاب و سنت و سیره علما دارم خدمتتان عرض می کنم: "در طول تاریخ اسلام بعد از ائمه اطهار کسی به جامعیت مقام معظم رهبری نداشته‌ایم" او احترام به رهبر انقلاب و اطاعت از او را عین احترام به امام زمان و اطاعت از او می‌دانست و احترام به امام زمان و اطاعت از او را عین توحید. ♦️و خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که در وصیت‌نامه خود نوشت: «از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️صاحبان احساس‌های بد 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتقال دائمی احساس‌های بد در محیط خانواده، کار و ارتباطات اجتماعی هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.‌ افراد منفی‌باف، یأس‌پراکن و نفرت‌آفرین بیمارانی هستند که گوش دادن و توجه اطرافیان به آنها، نه تنها آنها را بیمارتر می‌کند که موجب سریان بیماری به اطرافیان هم می‌شود. تأثیر مصاحبت و همنشینی با بدان و صاحبان اخلاق رذیله آنقدر مخرب است که می‌تواند تأثیر همنشینی با پیامبران را هم خنثی کند. به تعبیر ، دلیل گمراهی همسر لوط این بود که با بدان مصاحبت داشت: با بدان یار گشت همسرِ لوط خاندان نبوّتش گم شد شاید یکی از دلایل نهی شدید اولیای دین از مصاحبت و همنشینی با افراد ترسو، دروغگو، بخیل، نادان و ... همین باشد که این بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها، مسری‌اند. می‌توانند فرد و جامعه را بیمار کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
27.12M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه پانزدهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی ⭕️قسمت دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️پیامد دنیوی عیب‌جویی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- در اخلاق اسلامی یکی از شنیع‌ترین خُلقیات و بدترین رفتارها جست‌وجوی عیوب دیگران و برملا ساختن زشتی‌ها و ضعف‌های ناآشکار مؤمنان است. در روایات اسلامی نیز کیفرهای سختِ اخروی و همچنین پیامدهای آبروبر دنیوی آن به تفصیل بیان شده است. به عنوان مثال، در روایتی از صلی الله علیه و آله درباره کیفر اخروی چنین می‌خوانیم: مَن مَشی فی عَیبِ اَخیهِ و كَشْفِ عَورَتِهِ كانَت اوّلُ خُطوَةٍ خَطاها وَضَعَها فی‌جَهَنّم! وَ كَشَف اللهُ عَوَرَتَهُ عُلی رُؤوسِ الخَلائِقِ؛ هر كس برای عیب‌جویی و فاش كردن اسرار برادر دینی‌اش قدم بردارد، اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد ساخت. و درباره پیامد دنیوی عیب‌جویی چنین می‌خوانیم: لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَاِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ اَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیتِه؛ لغزش‌های مؤمنان را پیگیری نکنید؛ هرکس به دنبال لغزش‌های برادرش باشد، خدا لغزش‌های او را دنبال خواهد کرد و اگر خدا لغزش‌های هرکس را دنبال کند، حتماً رسوایش خواهد کرد؛ حتی در پستوی خانه‌اش. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امام هادی و تبیین مرام‌نامه شیعیان واقعی 🖊احمدحسین شریفی 🔶زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرام‌نامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امام‌شناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است. 🔶ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعه‌ای درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️امام هادی و نهادینه‌سازی هویت شیعی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻دوران ۳۳ ساله امامت امام هادی علیه السلام مصادف با دوران خلافت شش خلیفه فاجر و فاسق عباسی بود: معتصم بالله، واثق بالله، متوکل بالله، مستنصر بالله، مستعین بالله و معتز بالله. 🔹امام هادی علیه السلام در طول امامت خود، علیرغم آنکه مدت ۲۰ سال پایانی عمر مبارکش در سامراء تحت نظارت دستگاه خلفای عباسی بود، توانست با تدبیر و زیرکی بی‌سابقه‌ای نظام فکری و اجتماعی تشیع را نهادینه کند. 🔸به عنوان نمونه: ✔️در حوزه فکری و اعتقادی، کبیره را به شیعیان تعلیم داد که یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امامت‌شناسی است. ✔️در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تبلیغی، شبکه‌ای منسجم و هماهنگ از عالمان و مبلغان شیعی را تشکیل داد. شبکه‌ای از وکلاء که توانستند اسلام ناب محمدی را در اقصی نقاط جهان اسلام ترویج دهند و معارف آن را حفظ کنند. تشکیل نهاد عظیم «سازمان وکالت» از مهمترین ابتکارات امام هادی بود. این نهاد که حتی در دوران غیبت کبری الی زماننا هذا، در قالب‌ها و گونه‌های مختلفی نیز استمرار یافته است، از راهبردی‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ديدگاه مجتهد شبستري قسمت دوم.mp3
14.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه هفدهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی ⭕️قسمت دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️ضرورت نجات «نهاد علم» از «علوم انسانی تحمیلی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین ضعف‌های مدیریت کلان نهاد علم کشور، در همه ادوار یکصد ساله اخیر آن، این است که همه امکانات خود را برای تحمیل نوع خاصی از علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما به کار گرفته است! دانش‌هایی که در «زمین» و «زمینه» دیگری روییده‌اند؛ علومی که نه اعتبار علمی ویژه‌ای دارند و نه بر گشودن گرهی از گره‌های فردی و اجتماعی ما قادرند. مع الاسف سالانه هزینه‌های بسیار هنگفتی از بیت‌المال مسلمین به صورت یک‌طرفه و با جانب‌داری مدیران نهاد علم کشور در اختیار تعلیم و تعلم چنین دانش‌هایی قرار می‌گیرد: «علوم انسانی لیبرالی و اومانیستی»! 🔹هیچ جامعه‌ای حاضر نیست اینگونه سخاوت‌مندانه و رایگان و بدون هیچ پالایش و پیرایشی، تعلیم و تربیت بهترین نیروهای اجتماعی خود را در اختیار اندیشه‌ها و دانش‌هایی قرار دهد که «ذاتاً مسموم‌اند». اندیشه‌هایی که از بن و بنیان با فکر اسلامی و ارزش‌های ایرانی ما تقابل دارند! اندیشه‌ها و دانش‌هایی که چون «هیچ تعهدی به اسلام و توحید و قواعد اسلامی» ندارند، به تعبیر (ره) ‏«نمى‌‏تواند عملى انجام بدهد، الّا انحراف‏.» 🔻مع‌الاسف برخی از مدیران، به جای آنکه برای کنترل این علوم انسانی تحمیلی در کشور، تدبیری به کار گیرند و برای نجات دانشجویان و دانشگاهیان گرفتار آمده در این جنگ تحمیلی اقدامی کنند، بعضاً با اتکاء به لشکر رسانه‌ای و اجیران ژورنالیست همین علوم انسانی تحمیلی، علیه دانش‌های اصیل اسلامی و علوم انسانی نجات‌بخش اسلامی موضع‌گیری می‌کنند. 🔸کم‌ترین انتظار از مدیران و تصمیم‌گیران نهاد علم کشور این است که در گام اول یک فضای آزاد و عادلانه برای نقد علوم انسانی موجود در دانشگاه‌ها ایجاد کنند و همچینن در کنار فرصت بی‌نظیری که در اختیار ترویج و تعلیم افکار لیبرالی و اومانیستی ایجاد کرده‌اند، اجازه طرح آزادانه و عادلانه اندیشه و فکر اسلامی را هم در مراکز دانشگاهی کشور بدهند نه آنکه با طعنه و کنایه و تمسخر، منتقدان علوم انسانی لیبرالی و مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی را از میدان خارج کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹