جلد پنجم دانشنامة اخلاق کاربردي مشتمل بر هفت فصل است؛
اين جلد، به دليل تناسب بيشتر مقالات آن با حوزة علم و فرهنگ با عنوان «اخلاق علم و فرهنگ» نامگذاري شده است.
عناوين فصول هفتگانة اين جلد عبارتند از:
اخلاق پژوهش؛
اخلاق نقد؛
اخلاق مناظره؛
اخلاق رسانه؛
اخلاق روزنامهنگاري؛
قواعد اخلاقي حاکم بر روابط خانوادگي از نگاه اسلام؛
اخلاق همسايگی؛
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_449066391.mp3
26.74M
🎤فایل صوتی
🔴 "بررسی خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا"
🔹بخش هفتم :
"معرفی و نقد سه خوانش دیگر از قیام حسینی"
🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
#عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#قیام_حسینی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬بخشی از فیلم ساز دهنی(۱۳۵۲) ساخته امير نادري
🔴خدمتکاران "عبدلو"ها
🖊احمدحسين شريفي
🔹فرد يا جامعهاي که داشتههاي خود را نشناسد؛ تواناييهاي خود را نداند و از جايگاه و ارزش خود غافل باشد؛ براي بهرهمندي عاريهاي از داشتههاي بيارزش ديگران، با اختيار و افتخار سواري خواهد داد و در اين سواري دادن براي خوشايند سوارکاران، به دوستان و آشنايان خود نيز لگد خواهد زد! اين سرنوشت محتوم همه کساني است که عزت و ارزش خود را ناديده ميگيرند. و چه زيبا فرمود امام باقر(ع) که:
🌹«مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ كَبُرَتِ الدُّنْيَا فِي عَيْنِه؛ کسي که ارزش خود را نداند، دنيا در چشمش بزرگ ميشود.»
و چه حکیمانه است این سخن #امام_صادق(ع) که:
🌹"خدای متعال همه امور مؤمن را به خودش واگذار کرده است؛ ولی به او این اجازه را نداده است که ذلیل باشد."
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مبناها (طرح ولایت استانها)
جزوه شماره ۲ (انتشار برای نخستین بار)
📒 گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی
💠 جایگاه اخلاق در منظومه معارف دینی با تاکید بر اندیشههای حضرت امام(ره)
بنیاد آموزشهای انقلابی | @mabnaha
هدایت شده از مبناها (طرح ولایت استانها)
حجت الاسلام شریفی - گفتار.pdf
1.89M
جزوه شماره ۲ (انتشار برای نخستین بار)
📒 گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی
💠 جایگاه اخلاق در منظومه معارف دینی با تاکید بر اندیشههای حضرت امام(ره)
بنیاد آموزشهای انقلابی | @mabnaha
🔴مطالبات امام خمينی(ره) از حوزههای علميه
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#امام_خمينی(ره) در بند (ط) وصيتنامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به حوزههای علميه چند نکته مهم را يادآور ميشود:
1️⃣از مهمترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههاي علميه خواهد بود: «يكى از راههاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزههاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزههاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مىباشد.»
2️⃣خطر روحانينمايان براي اسلام به مراتب از خطر مليگراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند».
3️⃣نفوذيها ممکن است دهها سال با مشي اسلامي و مقدسمآبي در حوزههاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مىدهند.»
4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزههاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخشهاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه دار است با تأييد مراجع وقت.»
5️⃣يکي از راههاي لازم و ضروري خنثيکردن نقشهها و توطئههاي دشمنان عليه اسلام و حوزههاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.»
6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقتها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد.
7️⃣افزون بر فقه در ساير رشتههاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛
8️⃣در رأس همه علومی که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى باشد.»
#حوزه_علمیه
#فقه
#اخلاق
#نفوذ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
1_450525744.mp3
35.15M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت پانزدهم)
(شیطان پرستی) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#شیطان_پرستی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
عناوين فصول نهگانه اين کتاب عبارتند از:
1. مباحث مقدماتي
2. چيستي علوم انساني
3. چيستي #علوم_انساني_اسلامي
4. موافقان علوم انساني اسلامي
5. مباني فلسفي علوم انساني اسلامي
6. روش تحقيق در علوم انساني اسلامي
7. نقش نظام ارزشي در علوم انساني
8. بررسي ادله مخالفان علوم انساني اسلامي
9. علوم انساني اسلامي، واقعبيني و آزادانديشي
🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"مبانی علوم انسانی اسلامی" استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب
http://patogh.mobi/s/b/17200
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_451411821.mp3
34.81M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت شانزدهم)
(شیطان پرستی) 2️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#شیطان_پرستی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«مريد پير مغانم»
🖊احمدحسين شريفي
🔸علامه حسيني تهراني، در کتاب روح مجرد ص484 نقل ميکند «در آخرين سالي که مرحوم حاج سيد ضياء دري در قيد حيات بود، شب هشتم يا نهم محرم قبل از آنکه به منبر برود، جواني از ايشان ميپرسد که مراد از اين بيت #حافظ چيست؟
مريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ
چرا که وعده تو کرديّ و او به جا آورد
مرحوم دري ميگويد: «جواب اين سؤالت را در بالاي منبر ميدهم تا براي همه قابل استفاده باشد، هنگامي که به منبر ميرود ميگويد مراد از «شيخ» در اين بيت، حضرت آدم است که به وعده نخوردن از شجره گندم در بهشت وفا نکرد و آن را تناول کرد و مراد از «پير مغان» حضرت علي است که در تمام عمرش نان گندم نخورد و وعده عدم تناول از شجره گندم را او ادا کرده و به اتمام رسانيد.»
مرحوم درّي پس از دهه محرم، قبل از پايان سال، از دنيا ميرود. محرم سال بعد در همان شبي که اين جوان از او معناي بيت حافظ را پرسيده بود، به خواب آن جوان ميآيد و ميگويد: «اي جوان! تو در سال قبل در چنين شبي از من معني اين بيت را پرسيدي و من آن طور پاسخ گفتم. اما حالا که به اين عالم آمدهام، معني آن بيت، طور ديگري براي من منکشف شده است و آن اينکه: «مراد از «شيخ»، حضرت ابراهيم خليل است و مراد از «پير مغان» حضرت سيدالشهداء و مراد از «وعده» ذبح فرزند است که حضرت ابراهيم وعده وفا به امر خداوند داد، اما حقيقت وفا را حضرت اباعبدالله الحسين در کربلا به ذبح فرزندش حضرت علياکبر انجام داده است»
#امام_حسين
#عاشورا
#علي_اکبر
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
عناوين فصول چهاردگانه کتاب عبارتند از:
1. تحليل مفاهيم و نکات مقدماتي
2. نظريه ضد روش
3. پرسشهاي پژوهشي
4. روش تعريف
5.روش توصيف
6. روش تبيين
7. ويژگيهاي روششناختي تبيين
8. روش استدلال
9. روش استدلال استقرائي
10. روش استدلال تمثيلي
11. روش تفسير
12. ويژگيهاي روششناختي تفسير
13. روش پيشبيني
14.روش ارزشيابي
🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"روش شناسی علوم انسانی اسلامی"استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب
http://patogh.mobi/s/b/47408
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔
https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹موشه شارون (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۳۷)، مورخ و محقق اسلام شناس اسرائیلی است. برخی از مراکز علمی او را به عنوان «بزرگترین محقق خاورمیانه اسرائیلی» میشناسند.
وی در حال حاضر استاد برجسته مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم است.
🔹کلیپ کوتاه بالا نشان دهنده عمق مطالعات وی درباره اسلام است.
البته ویرایش کننده های کلیپ گمان کرده اند که وی اسلام را حق و بقیه ادیان را باطل میداند. در حالی که چنین نیست. وی یک یهودی متعصب است، در حال توصیف اسلام بر اساس متون و منابع اسلامی است.
🔹برخی از آثار او:
۱. یهودیت و مسیحیت و اسلام در تعامل و تعارض، ۱۹۸۹
۲. شورش جنبههای اجتماعی و نظامی انقلاب عباسی پرچمهای سیاه از شرق، ۱۹۹۰
۳. یهودیت در متن تمدنهای متنوع، ۱۹۹۳
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔
https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_452209226.mp3
35.95M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هفدهم)
(علل گرایش به شیطان پرستی و دیگر فرقه ها)
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#شیطان_پرستی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قاطعيت و سرعت در برخورد با ناهنجاريهاي مديران
🖊احمدحسين شريفي
🔸نقل شده است که امام علي(ع) ابوالاسود دوئلي را به منصب قضاوت منصوب کرد اما ديري نگذشت که او را عزل کرد! و در پاسخ سؤال ابوالاسود که «دليل عزل من چه بود در حالي که نه جنايتي را مرتکب شدم و نه خيانتي کردم؟» فرمودند: «ديدم که صداي تو بلندتر از صداي ارباب رجوع است.»(عوالي اللئالي، ج2، ص343)
🔸اين حديث هر چند از نظر سندي مرسله است و جزء طبقة احاديث ضعيف السند به شمار ميرود و بر اساس آن نميتوان معيار و ضابطهاي شرعي استخراج کرد. بنده هم در اينجا درصدد بيان حکم شرعي و فتواي فقهي نيستم؛ اما اگر چنين واقعه و چنان برخوردي رخ داده باشد، نشانة آن است که:
✅اولاً، احترام ارباب رجوع حتي اگر مجرم باشد، و حفظ کرامت و شخصيت او امري لازم است؛
✅ثانياً، در عزل و نصبها افزون بر صلاحيتهاي اجرايي و عملي و مديريتي حتماً بايد صلاحيتهاي اخلاقي را هم در نظر گرفت؛
✅ثالثاً، در برخورد با مديران نالايق و کنار زدن آنها، نبايد درنگ کرد؛ مصلحتسنجيهاي عرفي و معادلات سياسي و آبروي مديريتي و امثال چنين بهانههايي هرگز نبايد مانع برخورد سريع و بهنگام با ناهنجاريهاي مديريتي شود.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
🔵امام خميني و نقد آثار اخلاقي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خميني(ره)، در جاهاي مختلفي از آثار خود به نقد تراث اخلاقي مسلمين پرداخته و ناکارآمدي کتابهاي اخلاقي و روشهاي تعليمي آنان را نشان داده است. فيالمثل در کتاب «تقريرات فلسفه» ميگويد:
✅«گرچه در كتب اخلاقى موشكافيهايى داريم ولى در حقيقت، آنها كتب اخلاقى نيستند؛ زيرا كتاب اخلاقى آن است كه بيانات طورى باشد كه كأنّه مخلوط به عمل است و در ضمنِ تعليم ريشهها و مبادى اخلاق، عمل اخلاق و فضيلتى را هم به خواننده تحميل كند؛ مثل نسخه نباشد كه بنويسند و به دست مردم بدهند، بلكه مثل دوا باشد كه به خورد مردم داده شود؛ لذا با اينكه كتب اخلاقى فراوانى در تشقيق شقوق و اقسام صفات و توليد كدام از كدام و سر منشأ شدن چه براى چه نوشته شده؛ ولى در حقيقت كتب اخلاق جامعى نيستند؛ مثلًا #غزالى كتاب اخلاقى نوشته كه خيلى مفصل است و خيلى هم تشقيق شقوق نموده و ريشههاى هر صفتى را بيان كرده و گفته كه از ازدواج دو صفت، چه حاصل مىشود؛ مثلًا اگر كبر با طمع مزدوج باشد، بچه خبيثى كه از اين والدين ناپاك حاصل مىشود، چه توله سگى مىشود، البته نمىتوانيم بگوييم غزالى مرد بىاطلاعى بوده، ليكن كتابش يك كتاب اخلاقى نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. ...
و الحاصل: گرچه كتب اخلاقى نوشته شده، مثلًا #ابن_مسكويه كتاب اخلاقى نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و خواجه نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و كلماتى مخلوط ننمودهاند كه انسان را به عمل وادارد.
#مفاتيح شيخ عباس هم كتاب دعاست اما طورى ننوشته كه انسان را به عمل وادارد.
بلى، انسان علم پيدا مىكند كه در اول ماه شعبان اين اعمال هست. و ممكن است آن را طورى نوشت كه هر كه بخواند عمل هم بكند، البته اين در صورتى است كه مقارن با تبشير و خواص و آثار و تعريف روحانيات باشد. خلاصه: كتاب اخلاقى نوشته نشده است.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص360-361)
#اخلاق
#نقد_اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هفدهم) (علل گرایش به شیطان پرستی و دیگ
1_453837334.mp3
24.54M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هجدهم)
(راه های مقابله با فرقه ها)
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
عناوين فصول نهگانه کتاب عبارتند از:
1. چيستي و اهميت روش نظريهپردازي
2. نظريه بحران: بررسي مدل نظريهشناسي توماس اسپريگنز
3. بررسي روش نظريهپردازي دادهبنياد
4. بررسي روش نظريهپردازي واقعگرايانه شهيد صدر
5. عوامل زمينهاي نظريهپردازي
6. نقش مباني فلسفي در نظريهپردازي
7. ويژگيهاي عمومي نظريهپردازان
8. پيشنيازهاي علمي
9. روش نظريهپردازي اکتشافي: ارائه يک مدل
🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی"استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب
http://patogh.mobi/s/b/47409
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
🔵اخلاق و قواي نفساني از نگاه امام خميني(ره)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين و مشهورترين مدلهاي طرح مسائل اخلاقي و تعيين فضايل و رذايل، «مدل قواي نفس» است. بر اساس اين مدل، عالمان اخلاق با تکيه بر قواي نفس انساني، يعني قوة شهويه، غضبيه و عاقله به دستهبندي اخلاقيات و تعيين فضيلت و رذيلت آنها ميپردازند.
🔸تا آنجا که تحقيقات تاريخي نشان ميدهد، اين مدل ميراث انسانشناسي و اخلاقشناسي فيلسوفان يونان باستان به ويژه ارسطو بوده است.
🔸بسياري از عالمان اخلاق مسلمان نيز کوشيدهاند تا معارف اخلاقي قرآني و اسلامي را در قالب اين مدل عرضه کنند.
🔸#امام_خميني(ره)، عليرغم نقدهايي که به کتابهاي اخلاقي پيشينيان و روشهاي آموزش اخلاقيات از سوي آنان دارند، اما همين مدل و معيار را براي تعيين خوبيها و بديهاي اخلاقي پذيرفته و در جاهاي مختلفي در تأييد آن سخن گفته است. في المثل در کتاب چهل حديث (ص14) در اين باره مينويسد: «اين سه قوّه («واهمه»، «غضبيه» و «شهويه») سرچشمه تمام ملكات حسنه و سيّئه و منشأ تمام صور غيبيه ملكوتيه است.» [گويا مرادشان از قوة واهمه در اين متن، همان قوة عاقله باشد]
✅البته به نظر ما اين معيار که متأثر از انسانشناسي ارسطويي است، عليرغم همه نقاط قوتي که دارد، داراي نواقص و ضعفهاي عمدهاي نيز هست. و معتقديم که تأمل در انسانشناسي و ارزششناسي قرآني، دستهبنديهاي مناسبتر و کارآمدتري را اقتضا ميکند که در جاهاي ديگري دربارة آن فراوان گفته و نوشتهايم.
#اخلاق
#اخلاق_ارسطويي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅لطفا پيش از خواندن اين متن، ابتدا اين سخنان يک دقيقهاي را با دقت گوش کنيد👆👆
🔸متفکران و روشنانديشان جهان اسلام، سالياني است که از «اسلاميسازي علم و علوم انساني» و «اسلاميسازي دانشگاه» سخن گفته و ميگويند.
🔸بدون آنکه بخواهم اهميت چنان ايدههايي را کمرنگ کنم يا ناديده بگيرم، معتقدم افزون بر آنها، يکي از ضروريترين اقدامات علمي و آموزشي در حوزههاي علميه بايد «اسلاميسازي حوزههاي علميه» و «آموزش اسلام اصيل به طلاب و دانشپژوهان» خود باشد.
🔸افرادي مثل اين کسي که به نام ولايت و اهل بيت، در حال کفرگويي و توسعه شرکاند، با لباس روحانيت و با نام دين، علي القاعده در همين حوزههاي علميه ما پرورش يافتهاند. اما ميبينيم که آشکارا عليه محکمترين اصول دين آن هم با نام دين و در لباس دين، در حال سخن پراکنياند.
🔸مخاطبان نادان او نيز (که علي القاعده پرورش يافته چنين منابر و مجالسی اند) چه لذتي ميبرند زماني که ميگويد خدا يک گوشهاي نشسته فقط داره تماشا ميکنه؛ و کار را به علي سپرده و هر زمان که علي هم کم مياره يا کار بيخ پيدا ميکنه، فاطمه را هم صدا ميزنه!!
🔸اگر حوزههاي علميه بيش و پيش از آنکه بر مباحث فقه و اصول متمرکز شوند، به تحکيم بنيانهاي اعتقادي و توحيدي و اسلامي طلاب نپردازند، هر روز شاهد ظهور و بروز بيشتر چنين جاهلان و کفرگويان و دينستيزاني در لباس دين خواهيم بود.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_455702444.mp3
7.66M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: طب کل نگر و فراکل نگر
✅ "بحثی درباره طب کل نگر و فراکل نگر" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. سال ۱۳۹۳
#طب
#طب_سنتی
#طب_اسلامی
#طب_جدید
#طب_کلاسیک
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اخلاق قضاوت: علني بودن دادگاهها
🖊احمدحسين شريفي
🔸روايات فراواني داريم که #پيامبر_اکرم(ص) و #امام_علي(ع)، داوريها و قضاوتهاي خود را در مسجد انجام ميدادند؛ يعني در عموميتر مکان؛ يعني در مرائي و منظر همگان.
🔸#شيخ_طوسي در کتاب الخلاف (ج6، ص211) ميگويد: «لا خلاف أنه (ص) كان يقضي في المسجد؛ در اينکه پيامبر اکرم(ص) در مسجد قضاوت ميکرد، هيچ اختلافي نيست».
🔸قضاوتهاي امام علي(ع) نيز در مسجد کوفه از مسلمات تاريخ اسلام است؛ هنوز هم مکان و محل قضاوت امام علي(ع) در مسجد کوفه با نام «دکة القضاء» مشخص است.
🔸بدون ترديد علني بودن قضاوتها و محاکمهها يکي از اصول «فقه القضاء در اسلام» است؛ افزون براين، يکي از بهترين ضمانتهاي اجرايي و سيستمي براي سلامت دستگاه قضايي و اعتماد عمومي مردم نسبت به دستگاه قضايي است.
🔸نقل شده است وقتي امام علي(ع) شنيد که شريح قاضي، برخي از قضاوتها را در خانه خود انجام ميدهد، او را از اين کار نهي کرد و به او دستور داد که قضاوتها بايد در مسجد و در مرآي و منظر همگان باشد چرا که اين عادلانهتر است: «يَا شُرَيْحُ اجْلِسْ فِي الْمَسْجِدِ فَإِنَّهُ أَعْدَلُ بَيْنَ النَّاسِ.»
#اخلاق
#اخلاق_قضاوت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
🔴مواجهه فقيهان با استعمال دخانيات در عصر صفويه
🖊احمدحسين شريفي
🔸در دوران #صفويه نيز مسأله مواد مخدر و دخانيات يکي از دغدغههاي اجتماعي، فقهي و اخلاقي جامعه بود. برخي از فقيهان بزرگ معتقدند بودند استعمال دخانيات در هر شکل و به هر صورتي از نظر شرعي حرام است. برخي ديگر آن را حرام نميدانستند.
🔸في المثل، ملاخليل قزويني، از عالمان مشهور آن دوران و از معاصران علامه مجلسي، معتقد به حرمت استعمال دخانيات بود. وي رسالهاي در اين زمينه نوشت و دلايل خود را براي چنين فتوايي با دقت تمام تبيين کرد. آنگاه دستنوشتههاي خود را به نويسندهاي خوشخط داد تا آن را در زيباترين شکل استنساخ کند؛ و سپس نسخهاي از آن را در پارچهاي بسيار مرغوب پيچيد و براي #علامه_مجلسي، (که نه تنها قائل به حرمت استعمال دخانيات نبود که خود نيز اهل قليان بود!) در اصفهان فرستاد.
🔸علامه مجلسي نيز پس از مطالعه آن رساله و به هدف ابراز تشکر از نويسنده محترم، مقداري تنباکوي مرغوب را در همان پارچة مرغوب گذاشت و آن را براي ملاخليل قزويني ارسال کرد!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_456990092.mp3
26.8M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: جریان شناسی: اهمیت و ضرورت
✅ "بحثی درباره جریان شناسی" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. اردیبهشت سال ۱۳۹۸
#جریان_شناسی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴زيست فيلسوفانه: فلسفه براي زندگي
🖊احمدحسين شريفي
🔸فيلسوفي که صرفاً و فقط در کار تفسير جهان و فهم واقعيتها باشد، به تعبير بودا، همچون فردي ميماند که جلوي درب خانة خود نشسته و صبح و شام مشغول شمارش گاوها و گوسالههاي بقيه اهالي روستا است. اين فرد هر چند آمار دقيق تعداد گاوها و گوسالههاي موجود در روستا و رنگ و جنس آنها و همچنين سن و سال آنها را ميداند، اما اين دانستهها، هيچ تغييري در زندگي خود او ايجاد نميکنند؛ اين دانستهها، کيلويي گوشت يا اندکي پشم و يا حتي قطرهاي شير هم نصيب او نميکنند. فيلسوفاني که صرفاً در کار «فهم» و «تفسير» واقعيتهاي عالم باشند، همچون اين فرد ميمانند. به تعبير خود فيلسوفان: «جهاني است بنشسته در گوشهاي»! چنين فيلسوفاني، جهان ذهني گستردهاي دارند اما ذهني بريده از عمل و دورافتاده از زندگي!
🔸فلسفهاي که موجب تحول در زندگي شخصي فيلسوف نشود، و فلسفهاي که موجب تحول و تغيير در محيط اجتماعي و فرهنگي و سياسي فيلسوف نشود، بود و نبود آن چه تفاوتي ميکند؟! نهايت اينکه اين فيلسوف ميشود «جهاني بنشسته در گوشهاي»! «جهان» بنشسته در يک «گوشه» که ارزشي ندارد؛ فلسفهاي که فيلسوف را به حرکت درنياورد، و دانشي که دانشمند را متحول نکند، و او را دغدغهمند حيات و زيست فردي و اجتماعي خود و ديگران نکند، و موجب تغيير و توسعه در جهان واقعي فيلسوف و مخاطبان او نشود، چه ارزشي دارد؟!
🔸البته توجه داريم که تفکر و تعقل و ذهن، بخش مهم و عمدهاي از حيات انساني است؛ اما وقتي خودش في نفسه مورد توجه قرار گيرد و نتواند با ساير بخشهاي وجودي انسان ارتباط برقرار کند، تصويري کاريکاتوري، بدقواره و خندهآور از وجود آدمي را به نمايش خواهد گذاشت.
#فلسفه
#زيست_فيلسوفانه
#فلسفه_کاربردي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_458553082.mp3
10.04M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "توضیحی درباره نقد سخنرانی یکی از روحانیان درباره جایگاه تکوینی اهل بیت(ع)"
🔘 استاد شریفی در این فایل صوتی توضیحاتی درباره نقدی چند سطری که درباره سخنان یکی از منبریان درباره جایگاه اهل بیت، داشتند، و همچنین بازتابهای آن نقد ارائه داده اند.
#نقد
#ولایت_تکوینی
#تفویض
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat