🌹💐برخی از کاربران و مخاطبان فرهیخته کانال، درخواست خرید کتابهای
۱. مبانی علوم انسانی اسلامی
۲. روش شناسی علوم انسانی
۳. نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی
۴. سبک زندگی اسلامی
تألیف استاد شریفی را داشتند.
🔸ناشر محترم این کتابها، یعنی "مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا" به مناسبت خجسته زادروز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع) برای تمام محصولات سایت فروشگاه خود، از جمله آن چهار کتاب، تخفیف 10 تا 61 درصدی درنظر گرفته است. این تخفیف تا 23 آبان ماه ادامه دارد.
🔸علاقمندان برای تهیه کتابها و مجلات این مرکز میتوانند به سایت www.book.sccsr.ac.ir مراجعه و از کدتخفیف nabiakram در کنار سایر تخفیفات این سایت استفاده کنند.
🔴اهميت روش تحقيق در فهم معارف ديني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آفتهاي تحقيقي و پژوهشي، خلط روشهاي تحقيق و تحليل در علوم مختلف است. في المثل، در تراث اسلامي فراوان شاهد هستيم که عدهاي از محققان و انديشمندان اسلامي دقتهاي فلسفي را در مباحث فقهي يا اصولي به کار گرفتهاند و يا کوشيدهاند با روش فقهي و فهم عرفي، معارف عميق باطني و عرفاني و فلسفي را تحليل کنند؛ و يا در پاسخ به مسائل عقلي و فلسفي از روش نقلي استفاده کردهاند.
🔸در اين ميان عدهاي از محققان دقيقالنظر مواظب بودهاند که چنين خلط و خطايي در اين زمينه صورت نگيرد. فيالمثل علامه #وحيد_بهبهاني، تصريح ميکند که هرگز نبايد روش رياضي و فلسفي را در مسائل فقهي و اصولي به کار گرفت؛ يا #علامه_طباطبائي هرگز در مباحث فلسفي، روش نقلي و شهودي را به کار نگرفت و يا براي حل مسائل قرآني و تفسيري و حديثي، هرگز با روش شهودي و فلسفي محض اقدام نکرد. و به همين ترتيب در مسائل شهودي و عرفاني، مراعات روش خاص آنها را داشت.
🔸انديشمند ديگري که ميتوان گفت، در اين زمينه الگوي علامه طباطبائي بوده است و ايشان به شدت متأثر از او و شيفتة شخصيت او بود، #فيض_کاشاني است. علامه طباطبائي دربارة اين مرد بزرگ ميگويد:
🌷«اين مرد جامع علوم است و به جامعيت او در عالم اسلام کمتر کسي سراغ داريم و ملاحظه ميشود که در علوم مستقلا وارد شده و علوم را با هم خلط و مزج نکرده است. در تفسير صافي و اصفي و مصفّي وارد مسائل فلسفي و عرفاني و شهودي نميگردد. در اخبار، کسي که الوافي او را مطالعه کند ميبيند يک اخباري صرف است و گويي اصلاً فلسفه نخوانده است. در کتابهاي عرفاني و ذوقي نيز از همان روش تجاوز نميکند و از موضوعات خارج نميشود با اينکه در فلسفه استاد و از مبرزان شاگردان صدرالمتألهين بوده است.»
#پژوهش
#روش_تحقيق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال
7غبار فتنه.mp3
15.44M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧
(بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی و مال پرستی)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴نگراني از داوريهاي مردم!
🖊احمدحسين شريفي
🔸چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نبايد به داوريهاي مردم دربارة خودمان «اصالت» بدهيم. هرگز نبايد دنبال تأمين خوشايند و بدآيندهاي مردم باشيم. بلکه بايد دغدغة حقيقت را داشت و نه دغدغة داوريهاي ديگران دربارة آراء و رفتارهايمان را.
🔸کسي که بخواهد داوريهاي مردم را معيار و ملاک درستي افکار و رفتارش قرار دهد و به آنها اصالت بدهد،
اولاً، هرگز نميتواند يک زندگي حقطلبانه، استوار و رضايتبخشي داشته باشد.
و ثانياً، بايد دانست هيچ کس نميتواند کاري کند که همه مردم از دست او راضي باشند حتي نميتوان طوري رفتار کرد يا طوري انديشيد که همة همصنفان و هممسلکانت از تو راضي باشند.
🔸جعفر بن عيسي از ياران و شاگردان #امام_رضا(ع) ميگويد نزد امام رضا بوديم که #يونس_بن_عبدالرحمن، از بزرگترين و فهيمترين شاگردان امام کاظم(ع) و امام رضا(ع)، هم آنجا بود. همزمان عدهاي از مردم بصره درخواست ملاقات با حضرت را داشتند. امام رضا(ع) به يونس اشاره کرد و اتاقي را که پردهاي جلوي آن افتاده بود نشان داد و فرمود شما آنجا برو. و تا به تو اجازه ندادهام از آن اتاق خارج نشو و هيچ عکسالعملي هم نشان نده. شيعياني که از بصره آمده بودند سخنان ناروايي عليه يونس در محضر امام رضا گفتند. و امام رضا(ع) سر خود را پايين انداخته بود و گوش ميکرد. وقتي آنها خداحافظي کردند و خارج شدند، امام رضا(ع) اذن خروج به يونس داد. وي در حالي که گريه ميکرد و اشک از چشمانش جاري بود، از آن اتاق بيرون آمد، و عرض کرد: آقا جان من با اينکه اين همه در راه نشر معارف شيعي تلاش ميکنم و اين همه به اين مردم خدمت ميکنم، چنين داوري و قضاوتي نسبت به من دارند؟!
امام خطاب به يونس فرمودند:
وقتي امام تو از تو راضي است، داوري مردم اهميتي ندارد. و سپس فرمود: يونس، با مردم به اندازه درک و شعورشان سخن بگو؛ و اموري را که فراتر از درک و فهم آنهاست با آنها در ميان نگذار. يونس، چه اهميتي دارد که اگر در دست تو دُرّ باشد اما مردم بگويند «پشکل» است و يا اگر پشکلي در دست تو باشد اما مردم بگويند «درّ» است؟! آيا اين داوري و قضاوت مردم تأثيري در تغيير حقيقت و واقعيت آنچه که نزد تو است دارد؟! مهم اين است که تو بر راه صواب و حقيقت باشي، و امام معصوم از تو راضي باشد، داوري و قضاوت مردم هيچ اهميتي ندارد.
🔸البته اين سخنان هرگز به معناي مخالفت با مردم نيست؛ يعني تکروي و زيست ملامتيگونه هم هرگز نبايد در زندگي انسان اصالت پيدا کند؛ زيرا اين هم به نوبة خود نوعي خودمحوري و عجب و خودبرتربيني يا خودممتاز بيني است. که اين هم رذيلهاي اخلاقي و اجتماعي است. آنچه که بايد معيار قرار گيرد، حقيقت است. تنها درسايه حقانديشي و عمل به حقيقت است که دل انسان آرام ميگيرد و ميتواند مخالفتها و طعنهها و نامردميها را تحمل کند.
همچنين اين حديث بدان معنا نيست که داوري ديگران دربارة گفتار و رفتار و انديشه انسان هيچ ارزشي ندارد؛ چرا که انسان در سايه داوريهاي ديگران ميتواند بهتر خود را بشناسد؛ آنچه که مهم است اين است که اين داوريها «اصالت» ندارند. يعني نبايد زندگي خود را بر اساس آنها سامان دهيم. زندگي را بايد بر اساس تعهد به حقيقت سامان داد.
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
#اخلاق_اجتماعي
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
1_570031017.mp3
45.24M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: توضیح و تشریح سه مفهوم غیرت ،عفت و حیا
🔸سخنرانی در جمع تعدادی از خانواده های نیروهای انتظامی
دی ماه ۱۳۹۷
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي
🔹قسمت چهاردهم: #رذيلتشناسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان اخلاقي کسي است که
49. افزون بر شناخت فضيلتها و خوبيها، رذیلتها و بديها را هم بهدرستي ميشناسد. فضايل را ميشناسد براي عمل کردن و رذايل را بايد بشناسد براي دوريگزيدن و رها کردن.
به همين دليل عالمان اخلاق در کنار ذکر فضايل اخلاقي، رذايلي مثل ربا و ريا و دروغ و غيبت و تهمت و امثال آن را نيز به طور دقيق و موشکافانهاي معرفي ميکنند.
اگر رذيلتشناس نباشيم ممکن است در تشخيص راه اشتباه کنيم و عليرغم گمراهي و انحراف، خود را بر حق دانسته و تحسين کنيم:
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، 103-104) بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين مردم در کارها چه کساني هستند؟ همان کساني که سعي و تلاششان در زندگي دنيا گم (و نابود)شده؛ در حالي که ميپندارند کار نيک انجام ميدهند.»
يعني کساني که به دليل عدم تمییز راه از بيراهه، به اين گمان که در راهاند، کار و تلاش فراواني هم ميکنند، اما در حقيقت بيراهه رفتهاند؛ اينان زيانکارترين افرادند.
#اخلاق
#قواعد_اخلاقي
#زيست_اخلاقي
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ايرانيان و نتيجهي انتخابات آمريکا!
🖊احمدحسين شريفي
🔸در يک افکارسنجي و انگيزهخواني حدسي ميتوان نگاه احزاب و گروههاي مختلف ايراني به انتخابات آمريکا را در سه دسته کلي جاي داد:
1️⃣ مخالفان انقلاب و خائنان به کشور و سلطنتطلبان: ترامپ
2️⃣ غربگدايان داخلی، و فکرهاي برجاميزه شده و کساني که نميتوانند دستهاي چدني را در زير دستکشهاي مخملي ببينند: بایدن؛ دوست گرمابه و گلستان برخي از غربگدايان وطني [که خطر اين دسته براي جمهوري اسلامي و منافع ملي به مراتب بيشتر از دسته اول است؛ زيان دوستان احمق به مراتب بيشتر از دشمنان دانا است]
3️⃣نیروهای انقلاب و مدافعان اصيل جمهوري اسلامي و دريافتکنندگان پيام عزت و افتخار انقلاب: فرقی ندارند؛ سگ زرد برادر شغال است؛ اگر مشکلي هم در داخل کشور داريم، که داريم، از ماست که بر ماست؛ پس بايد با انتخاب مديران و مسؤولان انقلابي و جهادي و دلسوز، اقتصاد و سياست و فرهنگي مقاوم و قويم و قوي داشته باشيم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴خردمندي و خوشبختي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از حکمتهاي مهم #اپيکور، فيلسوف زاهد و قناعت پيشه يونان باستان اين بود که «خردمند حتي در رنج و عذاب هم خوشبخت است». منظورش آن بود که انسان خردمند، حتي از درد و رنجها و سختيها و مصيبتها هم بهرة معنوي و عقلاني خودش را ميبرد. و شهيد #حاج_قاسم_سليماني هم چه زيبا و حکيمانه ميگفت: «من معتقدم ميزان فرصتي که در دل تهديدها هست، از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است؛ به شرط آنکه نترسيم و نترسانيم»
#اخلاق_رنج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی جلسه 14.mp3
46.27M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه چهاردهم:
🔸راههاي کاربست دين در علوم انساني (3): از راه تأثيرگذاري دين و بنيانهاي فکر ديني در کارکردهاي هفتگانة علوم انساني (تعريف، توصيف، تفسير، تبيين، پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴خود تنبیهگری راهي براي اصلاح نفس
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح نفس، و زدودن بديها و پلشتيها از گرايشها و کنشهاي خود، خودتنبيهگري است. يعني وقتي انديشه و ميلي ناپسند در ذهن و ضمير ما پيدا ميشود و يا کاري ناپسند از ما سرميزند، جريمه و تنبيهي مالي يا معنوي براي آن در نظر بگيريم. مثلاً مقداري مشخص صدقه به فقرا يا روزه گرفتن يا ...
اين کار موجب ميشود که رفتهرفته، از ميزان انديشهها و گرايشهاي انحرافي و گناهآلود ما کم ميشود و رفتارهاي ناصواب ما به حداقل ميرسد.
#اخلاق
#تربيت
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا.pdf
246.1K
🎤روشي براي نوآوري در محتوا
🔸احمدحسين شريفي
🔸اين فايل بخشي از درسگفتارهاي جناب آقاي شريفي دربارة روش تحقيق و تدوين مقاله، پاياننامه و رسالههاي دکتري است.
🔸در اين درسگفتار که توسط جناب آقاي حامد اسماعيليمهر تقرير شده است، جناب آقاي شريفي به بيان تکنيکي تجربي و پنجمرحلهاي براي نوآوري در محتوا ميپردازند.
🔸اين فايل ميتواند براي دانشجويان دوره دکترا و همچنين محققاني که دغدغة نوآوري و توليد علم دارند، مفيد باشد.
#روششناسي
#روش_تحقيق
#روش_نوآوري
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی
1_577637378.mp3
14.51M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨
(بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدایی از دین و شبهه افکنی های بی مبنا و بی مورد)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat