اين روزها بحث از مدارک و عناوين و القاب حوزوي مجددا در محافل طلبگي بر سر زبانها افتاده است. و بنده نيز اميدوارم اعضاي محترم شوراي عالي حوزه، با مشورت صاحبنظران، فکري اساسي و ريشهاي براي حل اين معضل بکنند. و اين مسأله را، که در اثر بيتوجهيها و بياعتناييهاي مسؤولان پيشين، الان به يک بحران در حوزة هويت طلبگي و نقشآفريني اجتماعي و علمي طلاب علوم ديني تبديل شده است، يکبار براي هميشه حل کند.
به همين مناسبت مطلبي را که چند ماه قبل با عنوان «بازار داغ عنوانفروشي» در همين کانال منتشر کرده بودم، مجددا اطلاعرساني ميکنم:👇👇👇👇👇
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بازار داغ «عنوانفروشي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا ميشد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا ميشد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژهتري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحبنظر در علوم حقيقي «حکيم» ميگفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوستدار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» ميناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته ميشد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشريمسلک و اخباريگرا، «محصِّل» به شمار نميآمدند. گذشتگان به محقق و حديثشناس کمنظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» ميدادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد ميکرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که ميخواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کمنظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد ميکند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کمنظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ» ياد ميشود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبهاي گفته شود، احساس توهين ميکند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد ميکرد!
🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوانبافي و لقبتراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي ميدهند، آن را «توهيني بزرگ» به شمار ميآورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت ميشود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرضورزي و حسادت گوينده ميداند. امروزه باز عنواندهي و لقبفروشي به جايي رسيده است که هيچ کس به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيتالله» و «علامه» و احيانا «آيتالله العظمي» و اي چه بسا «آيتالله العظمي في الدارين» و ... راضي نيست!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴از زنا افتد وبا اندر جهات
🖊احمدحسين شريفي
🔸علم موجود، که ميراث غرب مدرن است، علمي تکمنبعي و تکبين است. تنها منبع مورد اعتماد آن، منابع تجربي و تحقيقات ميداني و باليني و آزمايشگاهي است و تنها روشي هم که براي تحليل و سنجش باور دارد و به آن تکيه زده است، #روش_تجربي است. طبيعتاً در تبيين و علتکاوي پديدههاي مورد مطالعه خود، اعم از پديدههاي طبيعي و انساني، هرگز دنبال کشف و فهم علل و عوامل غيرتجربي و غيرمادي نيست. به اصطلاح، دغدغة فهم علل و عوامل ماوراءالطبيعي، الهياتي و اخلاقي پديدهها را ندارد. بلکه بالاتر اساساً پديدههاي طبيعي و انساني را بريده از چنين علل و عواملي ميپندارد.
🔸به اعتقاد ما مَثَل علم و عالمان مدرن غربي، مَثَل کسي را ميماند که خداي متعال چهار چشم براي ديدن و بررسي و تحليل ابعاد مختلف پديدهها در اختيار او قرار داده است؛ اما او بر اساس يک برداشت غلط و يک مبناي نادرست يا به تقليد از فلسفههاي بيبنياد پوزيتيويستي، سه چشم (عقل و شهود و نقل) خود را بسته و فقط با يک چشم ميخواهد واقعيت را فهم کند!
🔸يکي از مهمترين دغدغهها و اهداف بزرگ مدافعان #علم_ديني، نجات علم و عالمان از حصر و حصار تکبيني و تکمنبعي بودن و دعوت آنها به ملاحظه و مراجعه به ساير منابع کسب معرفت و همچنين توجه به ساير روشهاي تحليل و تبيين پديدههاي طبيعي و انساني است. البته اين هرگز به معناي ناديدهگرفتن يا بياعتنايي به روش تجربي نيست؛ بلکه سخن در حصرگرايي منبعي و انحصارطلبي روششناختي علم مدرن است.
🔸شعار مدافعان علم ديني اين است که قناعت در هر چيزي خوب باشد، هرگز در کشف حقيقت، خوب نيست.
🔸به عنوان مثال، يک محقق واقعبين و دغدغهمند نسبت به حقيقت، هرگز نميتواند در تحليل پديدههاي طبيعي و انساني خود را از بررسي و تحليل اين سخني که در منابع معتبر اسلامي از قول معصومان(عليهم السلام) نقل شده است، بينياز ببيند که:
🌹«فحشا و بيبندو باري در ميان هيچ قومي آشکار نشد، مگر آنکه بيماريهاي واگير و غيرواگير بيسابقهاي نيز در ميان آنان آشکار شد؛ و هيچ قومي کمفروشي نکردند مگر آنکه دچار کمبود کالا و سختي تأمين مايحتاج زندگي و گرفتار جور و ستم حاکمان شدند. و هيچ قومي منع زکات نکردند مگر آنکه منع باران شدند؛ و اگر حيوانات و ساير جانداران نبودند، هرگز باراني بر آنها نميباريد. ...» (کافي،ج2، ص373)
🔸و #مولوي چه زيبا اين حقايق ديني و اسلامي را ميديد و ميگفت:
ابر برنايد پي منع زکات
وز زنا افتد وبا اندر جهات
هر چه بر تو آيد از ظلمات و غم
آن ز بيباکي و گستاخي است هم
هر که بيباکي کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست
از ادب پر نور گشته است اين فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
بد ز گستاخي کسوف آفتاب
شد عزازيلي ز جرأت رد باب
[عزازيل: ابليس؛ ردباب: مطرود؛ يعني ابليس به دليل جسارتي که دربرابر فرمان خدا کرد، تا ابد مطرود و ملعون درگاه شد]
از مجموعه درسهای علم دینی. ترم دوم ۱۳۹۷
#علوم_انساني_اسلامي
#روش_تحقيق
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
@AHMADHOSEINSHARIFI درس گفتارهای علم دینی جلسه 13.mp3
27.74M
✔️جلسه سيزدهم: راههاي کاربست دين در علوم انساني (2): از راه تأثيرگذاري دين و بنيانهاي فکر ديني در ارکان چهارگانه علوم انساني (موضوع، مسائل، غايت و روش)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش قرائن، در فهم احاديث
🖊احمدحسين شريفي
🔸به صرف فهم معناي لغوي و اصطلاحي الفاظ و ترکيبهاي به کار رفته در احاديث هرگز نميتوان مدعي فهم درست آن شد. در برخي از موارد براي فهم درست معناي احاديث، بايد اسباب ورود #حديث را دانست. يعني علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد دانست. چرا که شرايط زمينهاي در فهم مراد معصومان(ع) حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر بايد قراين مقامي (شرايط اجتماعي و تاريخي و فرهنگي و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
🔸متأسفانه بسياري از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهاي حديثي، از نقشآفريني قراين مقامي در فهم مراد معصومان غافل بودند و به همين دليل آنها را ذکر نکردهاند. بر اين اساس براي فهم مراد واقعي معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتري کند و حتيالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثي ساير فرق و مذاهب اسلامي يا مراجعه به منابع تاريخي و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگي و اجتماعي حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن ميتواند پارهاي از گرهها را بگشايد.
🔸فيالمثل در پارهاي از منابع اهل سنت حديثي از #رسول_خدا(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» در عين حال، حتي پارهاي از اهل حديث مثل #احمدبن_حنبل نتوانستهاند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد.
🔸اما اگر، احمدبن حنبل، قرائن مقامي صدور چنين سخني را ميدانست، قطعا چنين حکمي نميکرد. #شيخ_صدوق از ابنعباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل ميکند که
🌹«پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد ميشود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در ميآيند که هر يک از ديگري سبقت ميجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار [از ماههاي رومي و مصادف با خرداد شمسي] تمام ميشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ #ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را ميدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي و چسان بهشتي نباشي در حالي که تو را پس از من، از حرمم «مدينه» ميرانند؛ چون به اهل بيت من محبت داري؛ پس تنها زندگي ميکني و تنها ميميري و گروهي سعادت کفن و دفن تو را مييابند که همراهان من در بهشت جاودان هستند؛ بهشتي که به متقيان وعده داده شده است.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🌹💐برخی از کاربران و مخاطبان فرهیخته کانال، درخواست خرید کتابهای
۱. مبانی علوم انسانی اسلامی
۲. روش شناسی علوم انسانی
۳. نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی
۴. سبک زندگی اسلامی
تألیف استاد شریفی را داشتند.
🔸ناشر محترم این کتابها، یعنی "مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا" به مناسبت خجسته زادروز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع) برای تمام محصولات سایت فروشگاه خود، از جمله آن چهار کتاب، تخفیف 10 تا 61 درصدی درنظر گرفته است. این تخفیف تا 23 آبان ماه ادامه دارد.
🔸علاقمندان برای تهیه کتابها و مجلات این مرکز میتوانند به سایت www.book.sccsr.ac.ir مراجعه و از کدتخفیف nabiakram در کنار سایر تخفیفات این سایت استفاده کنند.
🔴اهميت روش تحقيق در فهم معارف ديني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آفتهاي تحقيقي و پژوهشي، خلط روشهاي تحقيق و تحليل در علوم مختلف است. في المثل، در تراث اسلامي فراوان شاهد هستيم که عدهاي از محققان و انديشمندان اسلامي دقتهاي فلسفي را در مباحث فقهي يا اصولي به کار گرفتهاند و يا کوشيدهاند با روش فقهي و فهم عرفي، معارف عميق باطني و عرفاني و فلسفي را تحليل کنند؛ و يا در پاسخ به مسائل عقلي و فلسفي از روش نقلي استفاده کردهاند.
🔸در اين ميان عدهاي از محققان دقيقالنظر مواظب بودهاند که چنين خلط و خطايي در اين زمينه صورت نگيرد. فيالمثل علامه #وحيد_بهبهاني، تصريح ميکند که هرگز نبايد روش رياضي و فلسفي را در مسائل فقهي و اصولي به کار گرفت؛ يا #علامه_طباطبائي هرگز در مباحث فلسفي، روش نقلي و شهودي را به کار نگرفت و يا براي حل مسائل قرآني و تفسيري و حديثي، هرگز با روش شهودي و فلسفي محض اقدام نکرد. و به همين ترتيب در مسائل شهودي و عرفاني، مراعات روش خاص آنها را داشت.
🔸انديشمند ديگري که ميتوان گفت، در اين زمينه الگوي علامه طباطبائي بوده است و ايشان به شدت متأثر از او و شيفتة شخصيت او بود، #فيض_کاشاني است. علامه طباطبائي دربارة اين مرد بزرگ ميگويد:
🌷«اين مرد جامع علوم است و به جامعيت او در عالم اسلام کمتر کسي سراغ داريم و ملاحظه ميشود که در علوم مستقلا وارد شده و علوم را با هم خلط و مزج نکرده است. در تفسير صافي و اصفي و مصفّي وارد مسائل فلسفي و عرفاني و شهودي نميگردد. در اخبار، کسي که الوافي او را مطالعه کند ميبيند يک اخباري صرف است و گويي اصلاً فلسفه نخوانده است. در کتابهاي عرفاني و ذوقي نيز از همان روش تجاوز نميکند و از موضوعات خارج نميشود با اينکه در فلسفه استاد و از مبرزان شاگردان صدرالمتألهين بوده است.»
#پژوهش
#روش_تحقيق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال
7غبار فتنه.mp3
15.44M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧
(بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی و مال پرستی)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴نگراني از داوريهاي مردم!
🖊احمدحسين شريفي
🔸چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نبايد به داوريهاي مردم دربارة خودمان «اصالت» بدهيم. هرگز نبايد دنبال تأمين خوشايند و بدآيندهاي مردم باشيم. بلکه بايد دغدغة حقيقت را داشت و نه دغدغة داوريهاي ديگران دربارة آراء و رفتارهايمان را.
🔸کسي که بخواهد داوريهاي مردم را معيار و ملاک درستي افکار و رفتارش قرار دهد و به آنها اصالت بدهد،
اولاً، هرگز نميتواند يک زندگي حقطلبانه، استوار و رضايتبخشي داشته باشد.
و ثانياً، بايد دانست هيچ کس نميتواند کاري کند که همه مردم از دست او راضي باشند حتي نميتوان طوري رفتار کرد يا طوري انديشيد که همة همصنفان و هممسلکانت از تو راضي باشند.
🔸جعفر بن عيسي از ياران و شاگردان #امام_رضا(ع) ميگويد نزد امام رضا بوديم که #يونس_بن_عبدالرحمن، از بزرگترين و فهيمترين شاگردان امام کاظم(ع) و امام رضا(ع)، هم آنجا بود. همزمان عدهاي از مردم بصره درخواست ملاقات با حضرت را داشتند. امام رضا(ع) به يونس اشاره کرد و اتاقي را که پردهاي جلوي آن افتاده بود نشان داد و فرمود شما آنجا برو. و تا به تو اجازه ندادهام از آن اتاق خارج نشو و هيچ عکسالعملي هم نشان نده. شيعياني که از بصره آمده بودند سخنان ناروايي عليه يونس در محضر امام رضا گفتند. و امام رضا(ع) سر خود را پايين انداخته بود و گوش ميکرد. وقتي آنها خداحافظي کردند و خارج شدند، امام رضا(ع) اذن خروج به يونس داد. وي در حالي که گريه ميکرد و اشک از چشمانش جاري بود، از آن اتاق بيرون آمد، و عرض کرد: آقا جان من با اينکه اين همه در راه نشر معارف شيعي تلاش ميکنم و اين همه به اين مردم خدمت ميکنم، چنين داوري و قضاوتي نسبت به من دارند؟!
امام خطاب به يونس فرمودند:
وقتي امام تو از تو راضي است، داوري مردم اهميتي ندارد. و سپس فرمود: يونس، با مردم به اندازه درک و شعورشان سخن بگو؛ و اموري را که فراتر از درک و فهم آنهاست با آنها در ميان نگذار. يونس، چه اهميتي دارد که اگر در دست تو دُرّ باشد اما مردم بگويند «پشکل» است و يا اگر پشکلي در دست تو باشد اما مردم بگويند «درّ» است؟! آيا اين داوري و قضاوت مردم تأثيري در تغيير حقيقت و واقعيت آنچه که نزد تو است دارد؟! مهم اين است که تو بر راه صواب و حقيقت باشي، و امام معصوم از تو راضي باشد، داوري و قضاوت مردم هيچ اهميتي ندارد.
🔸البته اين سخنان هرگز به معناي مخالفت با مردم نيست؛ يعني تکروي و زيست ملامتيگونه هم هرگز نبايد در زندگي انسان اصالت پيدا کند؛ زيرا اين هم به نوبة خود نوعي خودمحوري و عجب و خودبرتربيني يا خودممتاز بيني است. که اين هم رذيلهاي اخلاقي و اجتماعي است. آنچه که بايد معيار قرار گيرد، حقيقت است. تنها درسايه حقانديشي و عمل به حقيقت است که دل انسان آرام ميگيرد و ميتواند مخالفتها و طعنهها و نامردميها را تحمل کند.
همچنين اين حديث بدان معنا نيست که داوري ديگران دربارة گفتار و رفتار و انديشه انسان هيچ ارزشي ندارد؛ چرا که انسان در سايه داوريهاي ديگران ميتواند بهتر خود را بشناسد؛ آنچه که مهم است اين است که اين داوريها «اصالت» ندارند. يعني نبايد زندگي خود را بر اساس آنها سامان دهيم. زندگي را بايد بر اساس تعهد به حقيقت سامان داد.
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
#اخلاق_اجتماعي
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
1_570031017.mp3
45.24M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: توضیح و تشریح سه مفهوم غیرت ،عفت و حیا
🔸سخنرانی در جمع تعدادی از خانواده های نیروهای انتظامی
دی ماه ۱۳۹۷
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي
🔹قسمت چهاردهم: #رذيلتشناسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان اخلاقي کسي است که
49. افزون بر شناخت فضيلتها و خوبيها، رذیلتها و بديها را هم بهدرستي ميشناسد. فضايل را ميشناسد براي عمل کردن و رذايل را بايد بشناسد براي دوريگزيدن و رها کردن.
به همين دليل عالمان اخلاق در کنار ذکر فضايل اخلاقي، رذايلي مثل ربا و ريا و دروغ و غيبت و تهمت و امثال آن را نيز به طور دقيق و موشکافانهاي معرفي ميکنند.
اگر رذيلتشناس نباشيم ممکن است در تشخيص راه اشتباه کنيم و عليرغم گمراهي و انحراف، خود را بر حق دانسته و تحسين کنيم:
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، 103-104) بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين مردم در کارها چه کساني هستند؟ همان کساني که سعي و تلاششان در زندگي دنيا گم (و نابود)شده؛ در حالي که ميپندارند کار نيک انجام ميدهند.»
يعني کساني که به دليل عدم تمییز راه از بيراهه، به اين گمان که در راهاند، کار و تلاش فراواني هم ميکنند، اما در حقيقت بيراهه رفتهاند؛ اينان زيانکارترين افرادند.
#اخلاق
#قواعد_اخلاقي
#زيست_اخلاقي
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ايرانيان و نتيجهي انتخابات آمريکا!
🖊احمدحسين شريفي
🔸در يک افکارسنجي و انگيزهخواني حدسي ميتوان نگاه احزاب و گروههاي مختلف ايراني به انتخابات آمريکا را در سه دسته کلي جاي داد:
1️⃣ مخالفان انقلاب و خائنان به کشور و سلطنتطلبان: ترامپ
2️⃣ غربگدايان داخلی، و فکرهاي برجاميزه شده و کساني که نميتوانند دستهاي چدني را در زير دستکشهاي مخملي ببينند: بایدن؛ دوست گرمابه و گلستان برخي از غربگدايان وطني [که خطر اين دسته براي جمهوري اسلامي و منافع ملي به مراتب بيشتر از دسته اول است؛ زيان دوستان احمق به مراتب بيشتر از دشمنان دانا است]
3️⃣نیروهای انقلاب و مدافعان اصيل جمهوري اسلامي و دريافتکنندگان پيام عزت و افتخار انقلاب: فرقی ندارند؛ سگ زرد برادر شغال است؛ اگر مشکلي هم در داخل کشور داريم، که داريم، از ماست که بر ماست؛ پس بايد با انتخاب مديران و مسؤولان انقلابي و جهادي و دلسوز، اقتصاد و سياست و فرهنگي مقاوم و قويم و قوي داشته باشيم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴خردمندي و خوشبختي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از حکمتهاي مهم #اپيکور، فيلسوف زاهد و قناعت پيشه يونان باستان اين بود که «خردمند حتي در رنج و عذاب هم خوشبخت است». منظورش آن بود که انسان خردمند، حتي از درد و رنجها و سختيها و مصيبتها هم بهرة معنوي و عقلاني خودش را ميبرد. و شهيد #حاج_قاسم_سليماني هم چه زيبا و حکيمانه ميگفت: «من معتقدم ميزان فرصتي که در دل تهديدها هست، از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است؛ به شرط آنکه نترسيم و نترسانيم»
#اخلاق_رنج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی جلسه 14.mp3
46.27M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه چهاردهم:
🔸راههاي کاربست دين در علوم انساني (3): از راه تأثيرگذاري دين و بنيانهاي فکر ديني در کارکردهاي هفتگانة علوم انساني (تعريف، توصيف، تفسير، تبيين، پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴خود تنبیهگری راهي براي اصلاح نفس
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح نفس، و زدودن بديها و پلشتيها از گرايشها و کنشهاي خود، خودتنبيهگري است. يعني وقتي انديشه و ميلي ناپسند در ذهن و ضمير ما پيدا ميشود و يا کاري ناپسند از ما سرميزند، جريمه و تنبيهي مالي يا معنوي براي آن در نظر بگيريم. مثلاً مقداري مشخص صدقه به فقرا يا روزه گرفتن يا ...
اين کار موجب ميشود که رفتهرفته، از ميزان انديشهها و گرايشهاي انحرافي و گناهآلود ما کم ميشود و رفتارهاي ناصواب ما به حداقل ميرسد.
#اخلاق
#تربيت
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا.pdf
246.1K
🎤روشي براي نوآوري در محتوا
🔸احمدحسين شريفي
🔸اين فايل بخشي از درسگفتارهاي جناب آقاي شريفي دربارة روش تحقيق و تدوين مقاله، پاياننامه و رسالههاي دکتري است.
🔸در اين درسگفتار که توسط جناب آقاي حامد اسماعيليمهر تقرير شده است، جناب آقاي شريفي به بيان تکنيکي تجربي و پنجمرحلهاي براي نوآوري در محتوا ميپردازند.
🔸اين فايل ميتواند براي دانشجويان دوره دکترا و همچنين محققاني که دغدغة نوآوري و توليد علم دارند، مفيد باشد.
#روششناسي
#روش_تحقيق
#روش_نوآوري
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی
1_577637378.mp3
14.51M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨
(بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدایی از دین و شبهه افکنی های بی مبنا و بی مورد)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اقسام مستي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#آيتالله_تألهي(م 1375)، از عارفان و فرزانگان ناشناختة معاصر، در کتاب الصلاة معراج المؤمن در تفسير آيه 43 سوره نساء که ميفرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون» ميگويد:
«مستي اقسامي دارد، مست شراب، مست دولت و نعمت، مست جواني و شهوت، مست جهالت و غفلت، مست غرور و نخوت.» و تا همه انواع و اصناف مستي را از خود دور نکنيم، حقيقت نماز را درک نخواهيم کرد. و نماز براي ما معراج نخواهد بود؛ و روح ما را تا ملکوت به پرواز در نخواهد آورد.
در روايتي از #امام_صادق(ع) چنين نقل شده است که «الطَّمَعُ خَمْرُ الشَّيْطَانِ يَسْقِي بِيَدِهِ لِخَوَاصِّهِ فَمَنْ سَكِرَ مِنْهُ لَا يَصْحُو إِلَّا فِي أَلِيمِ عَذَابِ اللَّهِ تَعَالَى بِمُجَاوَرَةِ سَاقِيهِ؛ طمعورزي شراب شيطان است که با دستان خودش آن را به پيروان خاصش مينوشاند؛ پس کسي که از شراب طمع، مست شود، آگاه نخواهد شد مگر آنگاه که در مجاورت ساقياش (شيطان) در عذاب دردناک الهي فرو افتاده باشد»
#اخلاق
#اخلاق_عبادت
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه پانزدهم:
🔸جايگاه روش تجربي در علوم انساني
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!!
🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟
🔸احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بديها
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بيرغبت، از #سبک_زندگي خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبيهاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم.
عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرامآرام موجب تغيير گرايشهاي رذيلانه به گرايشهاي فضيلتگرا و تعالی جویانه خواهد شد.
#امام_علي(ع) در جملهاي ميفرمايد:
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضهسازي و الزامي کردن پارهاي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. فيالمثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راههاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شبزندهداري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است.
مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهلانگاري و راحتطلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند.
يکي از راههاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجبسازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفتهرفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک ميکنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونهاي تنظيم ميکنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنجهاي طبيعي
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپيکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴انسانشناسي و تبيين پديدهها و کنشهاي انساني
🖊احمدحسين شريفي
🔸#تبيين يا علتکاوي پديدهها و کنشهاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانستهاند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً متأثر و وابسته به اين مرحلهاند. به همين دليل است که مدلها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزهاي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيلاند. ما پيشتر در کتاب «روششناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در #علوم_انسانی و همچنين اصول روششناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفتهايم.
🔸در اينجا صرفاً ميخواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از #انسانشناسي محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيينهاي انتخاب عقلاني و تبيينهاي علّي و انگيزهاي باقي نميماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيينهاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيينهاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنشهاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالتهاي روشني در تبيين کنشها و پديدههاي انساني دارند. اينکه #انسان را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديده هاي انساني دارد. (از مجموعه درسگفتارهاي انسانشناسي فلسفي و علوم انساني)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹