1_570031017.mp3
45.24M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: توضیح و تشریح سه مفهوم غیرت ،عفت و حیا
🔸سخنرانی در جمع تعدادی از خانواده های نیروهای انتظامی
دی ماه ۱۳۹۷
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي
🔹قسمت چهاردهم: #رذيلتشناسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان اخلاقي کسي است که
49. افزون بر شناخت فضيلتها و خوبيها، رذیلتها و بديها را هم بهدرستي ميشناسد. فضايل را ميشناسد براي عمل کردن و رذايل را بايد بشناسد براي دوريگزيدن و رها کردن.
به همين دليل عالمان اخلاق در کنار ذکر فضايل اخلاقي، رذايلي مثل ربا و ريا و دروغ و غيبت و تهمت و امثال آن را نيز به طور دقيق و موشکافانهاي معرفي ميکنند.
اگر رذيلتشناس نباشيم ممکن است در تشخيص راه اشتباه کنيم و عليرغم گمراهي و انحراف، خود را بر حق دانسته و تحسين کنيم:
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، 103-104) بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين مردم در کارها چه کساني هستند؟ همان کساني که سعي و تلاششان در زندگي دنيا گم (و نابود)شده؛ در حالي که ميپندارند کار نيک انجام ميدهند.»
يعني کساني که به دليل عدم تمییز راه از بيراهه، به اين گمان که در راهاند، کار و تلاش فراواني هم ميکنند، اما در حقيقت بيراهه رفتهاند؛ اينان زيانکارترين افرادند.
#اخلاق
#قواعد_اخلاقي
#زيست_اخلاقي
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ايرانيان و نتيجهي انتخابات آمريکا!
🖊احمدحسين شريفي
🔸در يک افکارسنجي و انگيزهخواني حدسي ميتوان نگاه احزاب و گروههاي مختلف ايراني به انتخابات آمريکا را در سه دسته کلي جاي داد:
1️⃣ مخالفان انقلاب و خائنان به کشور و سلطنتطلبان: ترامپ
2️⃣ غربگدايان داخلی، و فکرهاي برجاميزه شده و کساني که نميتوانند دستهاي چدني را در زير دستکشهاي مخملي ببينند: بایدن؛ دوست گرمابه و گلستان برخي از غربگدايان وطني [که خطر اين دسته براي جمهوري اسلامي و منافع ملي به مراتب بيشتر از دسته اول است؛ زيان دوستان احمق به مراتب بيشتر از دشمنان دانا است]
3️⃣نیروهای انقلاب و مدافعان اصيل جمهوري اسلامي و دريافتکنندگان پيام عزت و افتخار انقلاب: فرقی ندارند؛ سگ زرد برادر شغال است؛ اگر مشکلي هم در داخل کشور داريم، که داريم، از ماست که بر ماست؛ پس بايد با انتخاب مديران و مسؤولان انقلابي و جهادي و دلسوز، اقتصاد و سياست و فرهنگي مقاوم و قويم و قوي داشته باشيم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴خردمندي و خوشبختي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از حکمتهاي مهم #اپيکور، فيلسوف زاهد و قناعت پيشه يونان باستان اين بود که «خردمند حتي در رنج و عذاب هم خوشبخت است». منظورش آن بود که انسان خردمند، حتي از درد و رنجها و سختيها و مصيبتها هم بهرة معنوي و عقلاني خودش را ميبرد. و شهيد #حاج_قاسم_سليماني هم چه زيبا و حکيمانه ميگفت: «من معتقدم ميزان فرصتي که در دل تهديدها هست، از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است؛ به شرط آنکه نترسيم و نترسانيم»
#اخلاق_رنج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی جلسه 14.mp3
46.27M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه چهاردهم:
🔸راههاي کاربست دين در علوم انساني (3): از راه تأثيرگذاري دين و بنيانهاي فکر ديني در کارکردهاي هفتگانة علوم انساني (تعريف، توصيف، تفسير، تبيين، پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴خود تنبیهگری راهي براي اصلاح نفس
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح نفس، و زدودن بديها و پلشتيها از گرايشها و کنشهاي خود، خودتنبيهگري است. يعني وقتي انديشه و ميلي ناپسند در ذهن و ضمير ما پيدا ميشود و يا کاري ناپسند از ما سرميزند، جريمه و تنبيهي مالي يا معنوي براي آن در نظر بگيريم. مثلاً مقداري مشخص صدقه به فقرا يا روزه گرفتن يا ...
اين کار موجب ميشود که رفتهرفته، از ميزان انديشهها و گرايشهاي انحرافي و گناهآلود ما کم ميشود و رفتارهاي ناصواب ما به حداقل ميرسد.
#اخلاق
#تربيت
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا.pdf
246.1K
🎤روشي براي نوآوري در محتوا
🔸احمدحسين شريفي
🔸اين فايل بخشي از درسگفتارهاي جناب آقاي شريفي دربارة روش تحقيق و تدوين مقاله، پاياننامه و رسالههاي دکتري است.
🔸در اين درسگفتار که توسط جناب آقاي حامد اسماعيليمهر تقرير شده است، جناب آقاي شريفي به بيان تکنيکي تجربي و پنجمرحلهاي براي نوآوري در محتوا ميپردازند.
🔸اين فايل ميتواند براي دانشجويان دوره دکترا و همچنين محققاني که دغدغة نوآوري و توليد علم دارند، مفيد باشد.
#روششناسي
#روش_تحقيق
#روش_نوآوري
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی
1_577637378.mp3
14.51M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨
(بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدایی از دین و شبهه افکنی های بی مبنا و بی مورد)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اقسام مستي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#آيتالله_تألهي(م 1375)، از عارفان و فرزانگان ناشناختة معاصر، در کتاب الصلاة معراج المؤمن در تفسير آيه 43 سوره نساء که ميفرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون» ميگويد:
«مستي اقسامي دارد، مست شراب، مست دولت و نعمت، مست جواني و شهوت، مست جهالت و غفلت، مست غرور و نخوت.» و تا همه انواع و اصناف مستي را از خود دور نکنيم، حقيقت نماز را درک نخواهيم کرد. و نماز براي ما معراج نخواهد بود؛ و روح ما را تا ملکوت به پرواز در نخواهد آورد.
در روايتي از #امام_صادق(ع) چنين نقل شده است که «الطَّمَعُ خَمْرُ الشَّيْطَانِ يَسْقِي بِيَدِهِ لِخَوَاصِّهِ فَمَنْ سَكِرَ مِنْهُ لَا يَصْحُو إِلَّا فِي أَلِيمِ عَذَابِ اللَّهِ تَعَالَى بِمُجَاوَرَةِ سَاقِيهِ؛ طمعورزي شراب شيطان است که با دستان خودش آن را به پيروان خاصش مينوشاند؛ پس کسي که از شراب طمع، مست شود، آگاه نخواهد شد مگر آنگاه که در مجاورت ساقياش (شيطان) در عذاب دردناک الهي فرو افتاده باشد»
#اخلاق
#اخلاق_عبادت
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه پانزدهم:
🔸جايگاه روش تجربي در علوم انساني
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!!
🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟
🔸احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بديها
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بيرغبت، از #سبک_زندگي خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبيهاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم.
عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرامآرام موجب تغيير گرايشهاي رذيلانه به گرايشهاي فضيلتگرا و تعالی جویانه خواهد شد.
#امام_علي(ع) در جملهاي ميفرمايد:
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضهسازي و الزامي کردن پارهاي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. فيالمثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راههاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شبزندهداري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است.
مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهلانگاري و راحتطلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند.
يکي از راههاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجبسازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفتهرفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک ميکنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونهاي تنظيم ميکنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنجهاي طبيعي
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپيکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴انسانشناسي و تبيين پديدهها و کنشهاي انساني
🖊احمدحسين شريفي
🔸#تبيين يا علتکاوي پديدهها و کنشهاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانستهاند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً متأثر و وابسته به اين مرحلهاند. به همين دليل است که مدلها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزهاي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيلاند. ما پيشتر در کتاب «روششناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در #علوم_انسانی و همچنين اصول روششناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفتهايم.
🔸در اينجا صرفاً ميخواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از #انسانشناسي محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيينهاي انتخاب عقلاني و تبيينهاي علّي و انگيزهاي باقي نميماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيينهاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيينهاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنشهاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالتهاي روشني در تبيين کنشها و پديدههاي انساني دارند. اينکه #انسان را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديده هاي انساني دارد. (از مجموعه درسگفتارهاي انسانشناسي فلسفي و علوم انساني)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي بخش 2.mp3
19.41M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش دوم: تبيين ديدگاه مورد قبول: روش مواجهه تعاليجويانه
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپیکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
سال روز رحلت #علامه_طباطبائي، بزرگمرد علم و اخلاق و ادب؛ احياگر تفسير و فلسفه و عرفان؛ و تربيتکنندة انديشمندان بزرگي چون شهيد مرتضي مطهري، شهيد محمدحسين بهشتي، آيتالله جوادي آملي و علامه مصباح يزدي را به همه دوستاران علم و ادب و اخلاق و دلدادگان قرآن و برهان و عرفان تسليت ميگويم و اميدوارم که خداي متعال به ما توفيق بهرهگيري از خوان گستردة انديشه و اخلاق اين بزرگمرد بيادعا و اين استاد کمنظير را عطا فرمايد.
🆔 کانال احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق
عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد ميکنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلتها و رذيلتهاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبيها و دوري از بديهاست.
علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس ميفرمايد:
«بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته و مناسب امکانپذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354)
✍️ احمدحسين شريفي
#اخلاق
#تهذیب
#علامه_طباطبایی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟣 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
درسگفتارهاي علم ديني ج16.mp3
21.9M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه شانزدهم:
🔸در اين جلسه سه بحث مهم مورد بررسي قرار گرفتهاند:
1️⃣دلالتهاي روششناختي موضوع علوم انساني؛
2️⃣کثرتگرايي روششناختي در علوم انساني اسلامي در مقابل تکمنبعي بودن علوم انساني غربي؛
3️⃣نقد دلايلي که براي لزوم انحصارگرايي روششناختي در علوم انساني اقامه شده است.
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فارابي و طبقهبندي دانش
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آثار خوب #فارابي، کتاب #احصاء_العلوم است؛ وي در اين کتاب به طبقهبندي علوم رايج زمان خود و تنظيم و دستهبندي آنها يا به تعبير خود وي به «ترتيب علوم» پرداخته است.
وي همه علوم رايج زمان خود (قرن چهارم هجري)را در پنج فصل دستهبندي ميکند، و علوم و دانشهاي ناظر به هر کدام از آن عناوين کلي را هم در ذيل هر فصلي بيان ميکند:
1️⃣ علم اللسان يا لغتشناسي؛ يا زبانشناسي؛
2️⃣ علم منطق؛
3️⃣ تعاليم (عدد، هندسه، علم المناظر، علم نجوم تعليمي، علم موسيقي، علم اثقال و اوزان و علم حِيَل)
4️⃣ علم طبيعي و علم الهي.
5️⃣ علم مدني (#اخلاق و #سياست)، علم #فقه و علم #کلام.
فارابي فوايد و برکات فراواني براي طبقهبندي و ترتيبدهي به علوم بيان ميکند؛ از جمله آنها اينکه:
1.تقدم و تأخر علوم و وابستگي آنها به يکديگر معلوم ميشود که در تعيين نظام آموزشي و اولويتگذاري تعليمي، بسيار نقشآفرين است.
2.آگاهي از فوايد و کاربردها و نتايج علمي و عملي هر کدام از علوم، پيش از آنکه براي مطالعه آنها وقتي صرف شود؛ در نتيجه انتخاب رشتهها و دانشها، انتخابي عقلاني و آگاهانه و از روي بصيرت خواهد بود؛ و نه جاهلانه و مقلدانه و از روي ناداني.
3.توانايي شناخت دانشهاي پايه از غير پايه؛ و بازشناسي دانشهاي نافعتر و متقنتر و مطمئنتر از دانشهاي ضعيف و کمبازده و نامطمئن.
4.امکان تمييز ميان دانشمندان حقيقي از مدعيان دروغين علم و دانش؛ زيرا طبقهبندي علوم نقشهاي کامل از هر علم و زيرمجموعههاي آن در اختيار ما ميگذارد. و بدين وسيله انتظار ما از دانشمندان هر علمي معلوم ميشود.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي
🖊احمدحسين شريفي
🔸قسمت پانزدهم: #دشمنشناسي
🔸این دنیا دنیای درگیریها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. مبارزه با دشمنان و زدودن موانع فرع بر مانعشناسي و دشمنشناسي است. همانطور که در قسمت چهاردهم گفتيم، حتي در مسائل اخلاقي و فردي هم چنين است. به تعبير زيباي #عبيد_زاکاني در عشاقنامه:
ز دست اين دل ديوانه مستم
درون سينه دشمن ميپرستم
🔸بر این اساس، انسان اخلاقي کسي است که
50. در کنشهاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي خود نیز از زيرکي و فطانت لازم برخوردار است؛ از برنامهها و دشمنيهاي دشمنان در اين عرصهها به خوبي آگاهي دارد. هرگز اهل سادهلوحي و سادهانديشي در امور کلان اجتماعي نيست.
🔸#امام_علي (ع) چه زيبا نقش دشمنشناسي در زيست اخلاقي و الهي را تبيين ميکند:
🌹و اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَه (نهج، خ147) و بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت مگر آنكه تارکان حق را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آنكه پيمانشكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمىزنيد مگر آنكه رها كننده آن را شناسايى كنيد.»
#اخلاق
#قواعد_اخلاقي
#زيست_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨ (بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدای
1_602585657.mp3
14.55M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۹
(بستر های شکل گیری فتنه ۵ : کلام امیرالمومنین علی علیه السلام: هوا هایی که پیروی می شوند و بدعت هایی که گذاشته می شود)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ويژگي عياران و جوانمردان در گفتاري از نوح عيّار
🖊احمدحسين شريفي
🔸#نوح_عيار (نيمه دوم قرن سوم)، را به عنوان سرسلسلة جريان #عيّاران و اهل #فتوت در دوران اسلامي به شمار آوردهاند. ابوالرجا المؤمل چاچي، در کتاب روضة الفريقين، ميگويد:
«در نیشاپور خواجهای بوده است او را نوح عیّار گفتهاند. یکی از جمله پیران او را بدید، گفت: «ای نوح، جوانمردی چیست؟» گفت: «ای شیخ، از جوانمردی ما میپرسی یا از جوانمردی اهل طریقت؟» پیر گفت: «من خود ندانستهام که جوانمردی دو قسم است. هر دو قسم بگوی.»
قال: «جوانمردی ما که دست از آستین قبا بیرون داریم، آن است که هر چه گوئیم که بکنیم، بکنیم و هر چه گوئیم نکنیم، نکنیم، و اگرچه بیم هلاک بود. فامّا جوانمردی آنها که سر از گریبان مرقع بر آوردهاند: هر چه به خاطر ایشان بگذرد که از آن شرم دارند به قیامت، نکنند.»
#معنويت
#عرفان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴امامان معصوم(ع) و آموزش عملي فهم آموزههاي قرآني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از کارويژههاي ائمة معصوم عليهم السلام، آموزش عملي روش فهم آموزههاي قرآني بوده است. واقعيت اين است عامة مردم، حتي صحابهاي که ساليان متمادي در محضر پيامبر خدا(ص) بودهاند، توانايي و استعداد فهم صحيح و درست قرآن، يا دست کم بسياري از حقايق و آموزههاي قرآني، را نداشتند. اين ائمة معصوم و وارثان علم پيامبر بودند که در مواقع لازم حقايق قرآني را تشريح ميکردند و روش فهم آموزههاي قرآني را آموزش ميدادند.
🔸وقتي در زمان خليفة دوم و به دستور ايشان ميخواستند زني که شش ماه پس از ازدواج فرزندي را به دنيا آورده بود به جرم روابط نامشروع پيش از ازدواج حد بزنند به اين گمان که دورة بارداري دست کم بايد 9 ماه باشد. [البته بر اساس تجربيات و دانش آن روز هم درست ميگفتند] #امام_علي(ع) مانع اين کار شد و فرمود اين فرزند، از آن شوهر قانوني و مشروع همين زن است و اين زن هيچ جرمي را مرتکب نشده است. وقتي از امام دليل چنين حکمي را خواستند حضرت فرمود:
🔸قرآن در آيه 233 سوره بقره ميفرمايد: «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ؛ مادراني که ميخواهند دوران شيردهي را کامل کنند، فرزندان خود را دو سال کامل، شير دهند.» و در آيه 15 سوره احقاف هم ميفرمايد: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا؛ دوران حمل و از شيربازگرفتن او، سي ماه است.»
و «چون مجموع بارداري و شيردهي سي ماه است و قرآن، شيردهي کامل را 24 ماه ميداند، پس به طور معمول، ميتوان تصور کرد که زني شش ماه باردار بوده و 24 ماه هم شير داده است»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹