eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴دين و اخلاق ديني در دنياي جديد 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از ما در وصف جهان جديد و دنياي مدرن سخن‌ها گفته و مي‌گويند. اوصاف و ويژگي‌هاي فراواني براي مدرنيته و و و به طور کلي براي جهان مدرن برمي‌شمارند. 🔸مثلا در حوزه مي‌گويند «مهمترين ويژگي اخلاق در دنياي جديد اين است که اخلاق در اين دنيا «سکولار»/ «فراديني» شده، يعني از جميع جهات، به جز جهت تاريخي، از دين مستقل شده است. و سکولار شدن اخلاق هم به معناي سکولار شدن «انديشه‌هاي» اخلاقي است و هم به معناي سکولار شدن «انگيزه‌هاي» اخلاقي» [اخلاق دين‌شناسي، فنائي، ص157] و ... و از اين همه، بدون هيچ دليل و برهان و استدلالي به گونه‌اي سحرآميز چنين نتيجه مي‌گيرند که پس بايد دست از فرهنگ ديني و قرآني و اسلامي خود بشوييم و تابع فرهنگ عصر زمانه خود شويم؛ بايد از آموزه‌ها و معارف قرآني که به زعم اينان مربوط به جهان قديم است دست برداريم و از آموزه‌ها و قوانين غربي که مربوط به جهان جديد است تبعيت کنيم! و بالاخره بايد دست از بشوييم و تابع باشيم! 🔸منظور اين آقايان از دنياي جديد و انسان جديد هم فقط مردم اروپا و آمريکا است. آن هم نه همه آنها، چرا که دينداران و معتقدان به اخلاق ديني در آن کشورها نيز فراوان‌اند. از نگاه اين آقايان مردم ساير کشورها و نوع نگاه‌ آنان به اخلاق هيچ ارزشي ندارد؛ مثلا مردم چين و هند يعني جمعيتي بيش از يک سوم جمعيت جهان که فقط در اين دو کشور زندگي مي‌کنند، از نگاه اين آقايان مردم نيستند. جمعيت حدود دو ميلياردي مسلمانان در جهان هم که از نگاه اين آقايان اساساً مردم به شمار نمي‌روند!! 🔸فقط چشم‌آبي‌هاي ملحد يا سکولار اروپا و آمريکا براي آنها مهم هستند. و الگوي زيست آنها را (که بارها و بارها آلودگي و غيرانساني بودن خود را نمايان کرده است،) مي‌خواهند به عنوان الگويي معيار براي همه جهانيان و از جمله مسلمانان و به ويژه ايرانيان تجويز کنند!! 🔸افزون بر این، گیریم که اوضاع همانگونه باشد که شما میگویید، آیا پسند و ناپسند انسان مدرن و دنیای مدرن، دلیلی بر حقانیت و درستی است؟! اگر دنیای مدرن، دین و خدا و معاد را نپسندید یا نپذیرفت، آیا ما هم باید چنان کنیم؟! چنین منطقی همان منطق دشمنان دین و مردمان عصر جاهلیت است، که پیامبران به شدت با آن مبارزه میکردند و از مردم میخواستند از حق و حقیقت پیروی کنند. نو یا کهنه بودن و پذیرش اکثریت یا نپذیرفتن آنها هرگز دلیل بطلان یا حقانیت نیست. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸واقعیتهایی از جامعه آمریکا، که غربزده ها دوست ندارند دیده شود.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۴ ( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری) 🆔
غبار5.mp3
14.92M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۵ ( بستر های شکل گیری فتنه١) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حامی مطمئن و بي‌منت 🖊احمدحسين شريفي 🔸حدود 12 سال پيش، با دوستان شوراي مرکزي کانون طلوع، به محضر آيت‌الله رسيديم و گزارشي از فعاليت‌هاي کانون و توانايي‌ها و کمبودها ارائه داديم. مهم‌ترين مشکلي که تقريباً از سوي همة اعضا براي تداوم و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي بيان شد، «کمبود بودجه» بود. 🔸آيت‌الله مصباح فرمودند يک منبع بي‌منت و مطمئن حمايتي داريم که مي‌توانيم روي آن حساب باز کنيم و با تکيه بر آن همة اهداف فرهنگي و علمي خود را دنبال کنيم. 🔸همگي با شنيدن اين سخن خوشحال شده و منتظر معرفي اين حامی ناشناخته بوديم. 🔸ايشان بعد از سکوتي چند ثانيه‌ايي فرمودند: «فضل و لطف الهي» و در ادامه فرمودند: «اگر كارها مخلصانه و فقط و فقط براي رضاي خداوند باشد، به يقين، خود او زمينة پيشرفت آن را فراهم مي‌کند.» 🔸متأسفانه بسياري از ماها، نبودن امکانات و بودجه و ... را بهانه‌اي براي کم‌کاري يا عدم فعاليت خود مي‌دانيم و حال آنکه: اولاً، «از تو حرکت از خدا برکت»؛ و ثانياً، مگر اين وعده خداوند نيست که «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز؛ خداوند حتماً کساني که او را ياري کنند، ياري خواهد کرد؛ به درستي که خداوند قوي و عزيز است» (حج/ 40) و مگر راستگوتر و مطمئن‌تر از خداوند هم مي‌توان سراغ گرفت؟ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً (نساء/ 87) وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً (نساء/ 122) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق کاربردي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 دانشي نوپديد، اما بسيار پويا است. تاکنون نيز کتاب‌ها و مجلات بسيار متنوعي در اين باره به چاپ رسيده است. مراکز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق کاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن شکل گرفته است. 🔸در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق کاربردي از مباني و معيارهاي ارزش‌داوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سکولاريستي و به طور کلي به دليل بي‌ارتباطي با مباني فکر اسلامي، نه تنها گرهي از گره‌هاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نمي‌کند که حتي ممکن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد کند. به همين دليل يکي از فرايض پژوهشي براي حوزه‌هاي علميه و دانشگا‌ه‌هاي اسلامي، انجام پژوهش‌هاي عميق با تکيه بر مباني، منابع، متون و تراث اسلامي دربارة حوزه‌هاي مختلف اخلاق کاربردي است. 🔸يکي از کارهاي نسبتاً خوبي که در اين زمينه انجام گرفته است، تدوين است که توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با مشارکت 20 نفر از پژوهشگران و اخلاق‌پژوهان حوزة علميه قم انجام است. ويژگي ممتاز اين دانش‌نامه نسبت به کارهاي ديگر، اين است که تلاش کرده است با بهره‌گيري از روش اجتهادي و با تکيه بر مباني معرفت‌شناختي، انسان‌شناختي و ارزش‌شناختي اسلامي و همچنين با بهره‌گيري از همه منابع فکر اسلامي (عقل، کتاب و سنت) به تحليل مهم‌ترين موضوعات و مسائل اخلاقي بپردازد. 🔸اين کتاب که در پنج جلد منتشر شده است مشتمل بر 40 فصل است که افزون بر مباحث نظري و بنيادين در حوزه اخلاق کاربردي، مهم‌ترين مسائل اخلاق زيستي، (مثل شبيه‌سازي انساني، سقط جنين، قتل ترحمي، برخورد کالاگونه با اعضاي بدن انسان و امثال آن)، اخلاق فراغت و گردشگري، (مثل اوقات فراغت، شادي و نشاط، گردشگري، زيارت، محيط زيست)، اخلاق حاکميت و سياست (مثل رابطة اخلاق و سياست، اخلاق در مديريت و سازمان، اخلاق و اقتصاد، اخلاق جنگ و صلح و اخلاق انتخابات) و اخلاق علم و فرهنگ (مثل اخلاق پژوهش، نقد، مناظره، رسانه، روزنامه‌نگاري، همسايگي و اخلاق خانوادگي) را مورد بحث و بررسي قرار دهد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
افشین علا، از شاعران خوب کشور ما، اشعاری زیبا و پر مضمون، خطاب به مکرون، رئیس جمهور هتاک فرانسه سروده است، که تقدیم مخاطبان عزیز میکنم/ احمدحسین شریفی به قلب اهل قرآن، نيش عقرب را فرو كردن دموكراسي است آيا يا طريق گفت و گو كردن؟ زبانت لال! هتكي كرده اي از حرمت ياري كه نامش بر زبان جاري نشايد بي وضو كردن تو داعش پروراندي ورنه در قاموس دين هرگز نمي گنجد براي هيچ كس مرگ آرزو كردن به رشدي اقتدا كردي چنين خبطي چرا كردي؟ همين مي خواستي؟ خود را چنين بي آبرو كردن؟ گر آزادي به اين باشد كه جايز، هتك دين باشد اساس غرب را بايد ز بنيان، زير و رو كردن چه محصولي طلب داري از اين بذري كه مي كاري؟ به جز نفرت تراشيدن به جز كين جستجو كردن نشاندي لكه اي مكرون! به دامانت كه در عالم نگردد پاك اگر خواهي به زمزم شستشو كردن @Ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آنچه در تصویر بالا میبینید سیل جمعیتی است که به نام رسول الله(ص) و برای ابراز عشق به او و اعلان انزجار از هتاکان و بی شرمان غربی، در خیابانهای به میدان آمده اند. 🔸این نمایش عزت و اقتدار ملتی است که شش سال است تحت شدیدترین حملات نظامی و بمبارانهای وحشیانه عربستان و امارات است. آن هم با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی! 🔸این نشان میدهد که چگونه قدرت ایمان میتواند عزت و سربلندی فقیرترین ملت عرب را دربرابر سرمست ترین دولتهای عرب به رخ جهانیان بکشد. 🔸اين سيل جمعيت، در ، انسان را به ياد آن جمله مشهور و منقول از (ص) مي‌اندازد که: 🌹إنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيَمَن‏ 🔸راستی کجایند جامعه شناسان غربزده و لیبرالهای وطنی؟! بر اساس مدلهای غربی، چه تبیینی برای چنین رفتارهایی دارند؟! 🖊احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi
🔴امان از رسوايي گناهان پنهاني 🖊احمدحسين شريفي 🔸«يَا سَيِّدِي فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ ... لَا تُعَاجِلْنِي بِالْعُقُوبَةِ عَلَى مَا عَمِلْتُهُ فِي خَلَوَاتِي مِنْ سُوءِ فِعْلِي وَ إِسَاءَتِي وَ دَوَامِ تَفْرِيطِي وَ جَهَالَتِي وَ كَثْرَةِ شَهَوَاتِي وَ غَفْلَتِي» «آقاي من، تو را به عزتت مي‌خوانم که به سبب کارهاي زشت و بدي‌هاي پنهاني‌ام، و به سبب کوتاهي‌هاي پيوسته و ناداني‌ها و مشتهيات بي‌پايان و غفلت‌هايم، در عقاب و کيفر من تعجيل نکني.» 🔸اين فقرات تکان‌دهندة نشان مي‌دهد يکي از عوامل رسوايي‌ها و بي‌آبروي‌هاي اجتماعي، گناهان پنهان و نافرماني‌هاي ناآشکاري است که انجام مي‌دهيم. 🔸پس چنين نيست که خيال کنيم نافرماني‌ها و گناهان پنهاني را صرفاً با توبه و استغفار مي‌توان زدود! آنها هم آثاري وضعي دارند. که يکي از آنها بي‌آبرو شدن و رسوايی در همين دنيا است. 🔸خدايا ما بندگان ضعيف و ناداني هستيم؛ پناهگاهي جز تو نداريم. به حق علي و اولاد علي، که اين معارف را به ما آموخته‌اند، از ما درگذر. بدي‌هاي ما را ناديده بگير. 🤲خدايا: به حرص ار شربتي خوردم مگیر از من که بد کردم بيابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا @Ahmadhoseinsharifi
🔴تنها راه نجات، از نگاه ملاصدرا 🖊احمدحسين شريفي 🔸«رساله سه اصل»، يکي از کتاب‌هاي خوب (م1050ق) است که آن را به زبان فارسي نگاشته است. موضوع اصلي اين کتاب مباحث عرفان و معنويت و اخلاق است؛ ضمن توصيه همه مخاطبان فرهيخته به مطالعه اين کتاب بسيار ارزشمند، نکته‌اي از آن را درباب اخلاص ذکر مي‌کنم: 🌹«اى متشرع عادل و اى دقيقه‌شناس غافل، اگر لحظه‏ اى تامل نمائى در اين آيه (بينه/ 5)، كه «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»، [و به آنان دستورى داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند در حالى كه دين خود را براى او خالص كنند و از شرك به توحيد بازگردند، نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است آيين مستقيم و پايدار!] معلومت شود كه به اين اعمال بدنى و علوم ظاهرى و اسلام زبانى و نماز اركانى و روزه دهانى و زكوة نانى و حج زبانى، بي‌تصفيه باطن از غش اعتقادات رديه [پست] و بِدَع [بدعت‌ها] و اهواء [هواهاي نفساني] و تنوير [پاک کردن] قلب از ريا و از اغراض فاسده دنيا و دواعى [انگيزه‌هاي] نفس و هوا، راه بمنزل سلامت و نجات آخرت نمى‏ توان برد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴چرايي فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دانش‌هاي روان‌شناسي، روان‌کاوي، علوم پزشکي و علوم شناختي تحقيقات گسترده‌اي دربارة علت فيزيکي يا فيزيولوژيکي فراموشي پاره‌اي از خواب‌ها صورت گرفته است. هر کدام از اين دانشمندان نيز براي درمان اين مشکل، تکينک‌ها و حتي داروهايي هم تجويز مي‌کنند. 🔸در عين حال، پاره‌اي از عارفان و اخلاقيان بر عوامل معنوي اين پديده انگشت گذاشته‌اند. في المثل، عبدالغني نابلسي (1050-1143ق) از عارفان قرن يازدهم و دوازدهم و از شارحان فصوص الحکم ابن عربي، کتابي قطور دربارة دارد با عنوان «تعطير الانام في تعبير المنام» اين کتاب در سال 1394 توسط جناب سيدناصر طباطبائي با عنوان «عطر خوش جان در تأويل خواب و رؤيا» در 634 صفحه به زبان فارسي ترجمه شده است. 🔸وي در ابتداي اين کتاب مي‌گويد فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري، معلول گناهان روز است. 🔸بنابراين، مناسب است محققان علوم‌شناختي و روان‌شناسان و روان‌کاوان، در کنار تحقيقاتي که دربارة علل و عوامل طبيعي و تغذيه‌اي و جسماني و عصبي فراموشي خواب‌ها انجام مي‌دهند، تحقيقاتي ميداني دربارة درستي يا نادرستي اين ادعاي عبدالغني نابلسي هم صورت دهند. يعني يک پروژة تحقيقاتي در اين حوزه مي‌تواند اين باشد که چه رابطه‌اي ميان «نافرماني خدا و فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري» وجود دارد؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۵ ( بستر های شکل گیری فتنه١) 🆔 کانال
غبار 6.mp3
14.74M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴صحنه‌هایی از تمدن آمريکايي؛ که غربزدگان وطنی نمی‌خواهند دیده شود: 🔸برخورد وحشیانه پلیس آمریکا با یک دختر مسلمان سیاه‌پوستِ دست بسته؛ صرفاً به جرم محافظت از حجابش! 🔸این است اخلاق و ادب پلیس قبله آمال غربزدگان، ایالات متحده آمریکا! 🔸اينجا همان جايي است که براي جوانان ما و ساير کشورهاي جهان، به عنوان مهد آزادي و پايان تاريخ معرفي شده است! 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق عبادت و شیوه بهره‌گیری از ذکر 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از ما، اذکار فراواني را بر زبان جاري مي‌کنيم؛ روزانه ده‌ها بار الحمدلله و سبحان‌ الله و الله ‌اکبر و لاحول و لاقوة الا بالله و ... مي‌گوييم. اما بيشتر از روي عادت آنها را بر زبان جاري مي‌کنيم؛ به همين دليل، بهرة معنوي رضايت‌بخشي از آنها نمي‌بريم. 🔸يکي از تکنيک‌هايي که مي‌توان با کاربست آن بهرة معنوي بيشتري از اين اذکار برد و بينش‌ها و گرايش‌هاي خود را الهي‌تر کرد، اين است که به هنگام گفتن هر کدام از آنها يکي از نعمت‌هاي الهي را در ذهن و ضمير خود حاضر کنيم. مثلاً نعمت زنده بودن و حيات داشتن را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت سلامتي را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت فرصت عبادت و ذکر خدا گفتن را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت برخورداري از امنيت را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ يکا يک نافرماني‌ها و گناهان و بدي‌هاي آشکار و نهان و ريز و درشتت خود را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «سبحان الله»؛ خدمات و کارهاي خير خود را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «لاحول و لاقوة الا بالله» و ... 🔸عمل به اين تکنيک موجب مي‌شود که ذهن و ضمير ما، متوجه نعمت‌ها و الطاف الهي بشود و رفته رفته در همه بينش‌ها و عواطف و هيجانات و گرايش‌هاي خود جز خدا را نبينيم و غير از او را نخواهيم. و به جايي خواهيم رسيد که مي‌توانيم از صميم دل و با تمام وجود بگوييم: نيست بر لوح دلم جز الف قامت دوست چه کنم حرف دگر ياد نداد استادم 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
اين روزها بحث از مدارک و عناوين و القاب حوزوي مجددا در محافل طلبگي بر سر زبان‌ها افتاده است. و بنده نيز اميدوارم اعضاي محترم شوراي عالي حوزه، با مشورت صاحبنظران، فکري اساسي و ريشه‌اي براي حل اين معضل بکنند. و اين مسأله را، که در اثر بي‌توجهي‌ها و بي‌اعتنايي‌هاي مسؤولان پيشين، الان به يک بحران در حوزة هويت طلبگي و نقش‌آفريني اجتماعي و علمي طلاب علوم ديني تبديل شده است، يکبار براي هميشه حل کند. به همين مناسبت مطلبي را که چند ماه قبل با عنوان «بازار داغ عنوان‌فروشي» در همين کانال منتشر کرده بودم، مجددا اطلاع‌رساني مي‌کنم:👇👇👇👇👇
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بازار داغ «عنوان‌‌فروشي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا مي‌شد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً‌ (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا مي‌شد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژه‌تري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحب‌نظر در علوم حقيقي «حکيم» مي‌گفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوست‌دار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» مي‌ناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته مي‌شد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشري‌مسلک و اخباري‌گرا، «محصِّل» به شمار نمي‌آمدند. گذشتگان به محقق و حديث‌شناس کم‌نظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» مي‌دادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد مي‌کرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که مي‌خواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کم‌نظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد مي‌کند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کم‌نظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ»‌ ياد مي‌شود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبه‌اي گفته شود، احساس توهين مي‌کند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد مي‌کرد! 🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوان‌بافي و لقب‌تراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي مي‌دهند،‌ آن را «توهيني بزرگ» به شمار مي‌آورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت مي‌شود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرض‌ورزي و حسادت گوينده مي‌داند. امروزه باز عنوان‌دهي و لقب‌فروشي به جايي رسيده است که هيچ کس به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيت‌الله» و «علامه» و احيانا «آيت‌الله العظمي» و اي چه بسا «آيت‌الله العظمي في الدارين» و ... راضي نيست! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴از زنا افتد وبا اندر جهات 🖊احمدحسين شريفي 🔸علم موجود، که ميراث غرب مدرن است، علمي تک‌منبعي و تک‌بين است. تنها منبع مورد اعتماد آن، منابع تجربي و تحقيقات ميداني و باليني و آزمايشگاهي است و تنها روشي هم که براي تحليل و سنجش باور دارد و به آن تکيه زده است، است. طبيعتاً در تبيين و علت‌کاوي پديده‌هاي مورد مطالعه خود، اعم از پديده‌هاي طبيعي و انساني، هرگز دنبال کشف و فهم علل و عوامل غيرتجربي و غيرمادي نيست. به اصطلاح، دغدغة فهم علل و عوامل ماوراءالطبيعي، الهياتي و اخلاقي پديده‌ها را ندارد. بلکه بالاتر اساساً پديده‌هاي طبيعي و انساني را بريده از چنين علل و عواملي مي‌پندارد. 🔸به اعتقاد ما مَثَل علم و عالمان مدرن غربي، مَثَل کسي را مي‌ماند که خداي متعال چهار چشم براي ديدن و بررسي و تحليل ابعاد مختلف پديده‌ها در اختيار او قرار داده است؛ اما او بر اساس يک برداشت غلط و يک مبناي نادرست يا به تقليد از فلسفه‌هاي بي‌بنياد پوزيتيويستي، سه چشم (عقل و شهود و نقل) خود را بسته و فقط با يک چشم مي‌خواهد واقعيت را فهم کند! 🔸يکي از مهم‌ترين دغدغه‌ها و اهداف بزرگ مدافعان ، نجات علم و عالمان از حصر و حصار تک‌بيني و تک‌منبعي بودن و دعوت آنها به ملاحظه و مراجعه به ساير منابع کسب معرفت و همچنين توجه به ساير روش‌هاي تحليل و تبيين پديده‌هاي طبيعي و انساني است. البته اين هرگز به معناي ناديده‌گرفتن يا بي‌اعتنايي به روش تجربي نيست؛ بلکه سخن در حصرگرايي منبعي و انحصارطلبي روش‌شناختي علم مدرن است. 🔸شعار مدافعان علم ديني اين است که قناعت در هر چيزي خوب باشد، هرگز در کشف حقيقت، خوب نيست. 🔸به عنوان مثال، يک محقق واقع‌بين و دغدغه‌مند نسبت به حقيقت، هرگز نمي‌تواند در تحليل پديده‌هاي طبيعي و انساني خود را از بررسي و تحليل اين سخني که در منابع معتبر اسلامي از قول معصومان(عليهم السلام) نقل شده است، بي‌نياز ببيند که: 🌹«فحشا و بي‌بندو باري در ميان هيچ قومي آشکار نشد، مگر آنکه بيماري‌هاي واگير و غيرواگير بي‌سابقه‌اي نيز در ميان آنان آشکار شد؛ و هيچ قومي کم‌فروشي نکردند مگر آنکه دچار کمبود کالا و سختي تأمين مايحتاج زندگي و گرفتار جور و ستم حاکمان شدند. و هيچ قومي منع زکات نکردند مگر آنکه منع باران شدند؛ و اگر حيوانات و ساير جانداران نبودند، هرگز باراني بر آنها نمي‌باريد. ...» (کافي،‌ج2، ص373) 🔸و چه زيبا اين حقايق ديني و اسلامي را مي‌ديد و مي‌گفت: ابر برنايد پي منع زکات وز زنا افتد وبا اندر جهات هر چه بر تو آيد از ظلمات و غم آن ز بي‌باکي و گستاخي است هم هر که بي‌باکي کند در راه دوست رهزن مردان شد و نامرد اوست از ادب پر نور گشته است اين فلک وز ادب معصوم و پاک آمد ملک بد ز گستاخي کسوف آفتاب شد عزازيلي ز جرأت رد باب [عزازيل: ابليس؛ ردباب: مطرود؛ يعني ابليس به دليل جسارتي که دربرابر فرمان خدا کرد، تا ابد مطرود و ملعون درگاه شد] از مجموعه درسهای علم دینی. ترم دوم ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
@AHMADHOSEINSHARIFI درس گفتارهای علم دینی جلسه 13.mp3
27.74M
✔️جلسه سيزدهم: راه‌هاي کاربست دين در علوم انساني (2): از راه تأثيرگذاري دين و بنيان‌هاي فکر ديني در ارکان چهارگانه علوم انساني (موضوع، مسائل، غايت و روش) کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش قرائن، در فهم احاديث 🖊احمدحسين شريفي 🔸به صرف فهم معناي لغوي و اصطلاحي الفاظ و ترکيب‌هاي به کار رفته در احاديث هرگز نمي‌توان مدعي فهم درست آن شد. در برخي از موارد براي فهم درست معناي احاديث، بايد اسباب ورود را دانست. يعني علت و زمينه‌ و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد دانست. چرا که شرايط زمينه‌اي در فهم مراد معصومان(ع) حتماً نقش‌آفرين است. به تعبير ديگر بايد قراين مقامي (شرايط اجتماعي و تاريخي و فرهنگي و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت. 🔸متأسفانه بسياري از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتاب‌هاي حديثي، از نقش‌آفريني قراين مقامي در فهم مراد معصومان غافل بودند و به همين دليل آنها را ذکر نکرده‌اند. بر اين اساس براي فهم مراد واقعي معصومان، يک حديث‌شناس محقق بايد تلاش بيشتري کند و حتي‌الامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثي ساير فرق و مذاهب اسلامي يا مراجعه به منابع تاريخي و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگي و اجتماعي حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن مي‌تواند پاره‌اي از گره‌ها را بگشايد. 🔸في‌المثل در پاره‌اي از منابع اهل سنت حديثي از (ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» در عين حال، حتي پاره‌اي از اهل حديث مثل نتوانسته‌اند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد. 🔸اما اگر، احمدبن حنبل، قرائن مقامي صدور چنين سخني را مي‌دانست، قطعا چنين حکمي نمي‌کرد. از ابن‌عباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل مي‌کند که 🌹«پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد مي‌شود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در مي‌آيند که هر يک از ديگري سبقت مي‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار [از ماه‌هاي رومي و مصادف با خرداد شمسي] تمام مي‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را مي‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي و چسان بهشتي نباشي در حالي که تو را پس از من، از حرمم «مدينه» مي‌رانند؛ چون به اهل بيت من محبت داري؛ پس تنها زندگي مي‌کني و تنها مي‌ميري و گروهي سعادت کفن و دفن تو را مي‌يابند که همراهان من در بهشت جاودان هستند؛ بهشتي که به متقيان وعده داده شده است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🌹💐برخی از کاربران و مخاطبان فرهیخته کانال، درخواست خرید کتابهای ۱. مبانی علوم انسانی اسلامی ۲. روش شناسی علوم انسانی ۳. نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی ۴. سبک زندگی اسلامی تألیف استاد شریفی را داشتند. 🔸ناشر محترم این کتابها، یعنی "مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا" به مناسبت خجسته زادروز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع) برای تمام محصولات سایت فروشگاه خود، از جمله آن چهار کتاب، تخفیف 10 تا 61 درصدی درنظر گرفته است. این تخفیف تا 23 آبان ماه ادامه دارد. 🔸علاقمندان برای تهیه کتاب‌ها و مجلات این مرکز می‌توانند به سایت www.book.sccsr.ac.ir مراجعه و از کدتخفیف nabiakram در کنار سایر تخفیفات این سایت استفاده کنند.
🔴اهميت روش تحقيق در فهم معارف ديني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آفت‌هاي تحقيقي و پژوهشي، خلط روش‌هاي تحقيق و تحليل در علوم مختلف است. في المثل، در تراث اسلامي فراوان شاهد هستيم که عده‌اي از محققان و انديشمندان اسلامي دقت‌هاي فلسفي را در مباحث فقهي يا اصولي به کار گرفته‌اند و يا کوشيده‌اند با روش فقهي و فهم عرفي، معارف عميق باطني و عرفاني و فلسفي را تحليل کنند؛ و يا در پاسخ به مسائل عقلي و فلسفي از روش نقلي استفاده کرده‌اند. 🔸در اين ميان عده‌اي از محققان دقيق‌النظر مواظب بوده‌اند که چنين خلط و خطايي در اين زمينه صورت نگيرد. في‌المثل علامه ، تصريح مي‌کند که هرگز نبايد روش رياضي و فلسفي را در مسائل فقهي و اصولي به کار گرفت؛ يا هرگز در مباحث فلسفي، روش نقلي و شهودي را به کار نگرفت و يا براي حل مسائل قرآني و تفسيري و حديثي، هرگز با روش شهودي و فلسفي محض اقدام نکرد. و به همين ترتيب در مسائل شهودي و عرفاني، مراعات روش خاص آنها را داشت. 🔸انديشمند ديگري که مي‌توان گفت، در اين زمينه الگوي علامه طباطبائي بوده است و ايشان به شدت متأثر از او و شيفتة شخصيت او بود، است. علامه طباطبائي دربارة اين مرد بزرگ مي‌گويد: 🌷«اين مرد جامع علوم است و به جامعيت او در عالم اسلام کمتر کسي سراغ داريم و ملاحظه مي‌شود که در علوم مستقلا وارد شده و علوم را با هم خلط و مزج نکرده است. در تفسير صافي و اصفي و مصفّي وارد مسائل فلسفي و عرفاني و شهودي نمي‌گردد. در اخبار، کسي که الوافي او را مطالعه کند مي‌بيند يک اخباري صرف است و گويي اصلاً فلسفه نخوانده است. در کتابهاي عرفاني و ذوقي نيز از همان روش تجاوز نمي‌کند و از موضوعات خارج نمي‌شود با اينکه در فلسفه استاد و از مبرزان شاگردان صدرالمتألهين بوده است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال
7غبار فتنه.mp3
15.44M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی و مال پرستی) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نگراني از داوري‌هاي مردم! 🖊احمدحسين شريفي 🔸چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نبايد به داوري‌هاي مردم دربارة خودمان «اصالت» بدهيم. هرگز نبايد دنبال تأمين خوشايند و بدآيندهاي مردم باشيم. بلکه بايد دغدغة حقيقت را داشت و نه دغدغة داوري‌هاي ديگران دربارة آراء و رفتارهايمان را. 🔸کسي که بخواهد داوري‌هاي مردم را معيار و ملاک درستي افکار و رفتارش قرار دهد و به آنها اصالت بدهد، اولاً، هرگز نمي‌تواند يک زندگي حق‌طلبانه، استوار و رضايت‌بخشي داشته باشد. و ثانياً، بايد دانست هيچ کس نمي‌تواند کاري کند که همه مردم از دست او راضي باشند حتي نمي‌توان طوري رفتار کرد يا طوري انديشيد که همة هم‌صنفان و هم‌مسلکانت از تو راضي باشند. 🔸جعفر بن عيسي از ياران و شاگردان (ع) مي‌گويد نزد امام رضا بوديم که ، از بزرگترين و فهيم‌ترين شاگردان امام کاظم(ع) و امام رضا(ع)، هم آنجا بود. همزمان عده‌اي از مردم بصره درخواست ملاقات با حضرت را داشتند. امام رضا(ع) به يونس اشاره کرد و اتاقي را که پرده‌اي جلوي آن افتاده بود نشان داد و فرمود شما آنجا برو. و تا به تو اجازه نداده‌ام از آن اتاق خارج نشو و هيچ عکس‌العملي هم نشان نده. شيعياني که از بصره آمده بودند سخنان ناروايي عليه يونس در محضر امام رضا گفتند. و امام رضا(ع) سر خود را پايين انداخته بود و گوش مي‌کرد. وقتي آنها خداحافظي کردند و خارج شدند، امام رضا(ع) اذن خروج به يونس داد. وي در حالي که گريه مي‌کرد و اشک از چشمانش جاري بود، از آن اتاق بيرون آمد، و عرض کرد: آقا جان من با اينکه اين همه در راه نشر معارف شيعي تلاش مي‌کنم و اين همه به اين مردم خدمت مي‌کنم، چنين داوري و قضاوتي نسبت به من دارند؟! امام خطاب به يونس فرمودند: وقتي امام تو از تو راضي است، داوري مردم اهميتي ندارد. و سپس فرمود: يونس، با مردم به اندازه درک و شعورشان سخن بگو؛ و اموري را که فراتر از درک و فهم آنهاست با آنها در ميان نگذار. يونس، چه اهميتي دارد که اگر در دست تو دُرّ باشد اما مردم بگويند «پشکل» است و يا اگر پشکلي در دست تو باشد اما مردم بگويند «درّ» است؟! آيا اين داوري و قضاوت مردم تأثيري در تغيير حقيقت و واقعيت آنچه که نزد تو است دارد؟! مهم اين است که تو بر راه صواب و حقيقت باشي، و امام معصوم از تو راضي باشد، داوري و قضاوت مردم هيچ اهميتي ندارد. 🔸البته اين سخنان هرگز به معناي مخالفت با مردم نيست؛ يعني تک‌روي و زيست ملامتي‌گونه هم هرگز نبايد در زندگي انسان اصالت پيدا کند؛ زيرا اين هم به نوبة خود نوعي خودمحوري و عجب و خودبرتربيني يا خودممتاز بيني است. که اين هم رذيله‌اي اخلاقي و اجتماعي است. آنچه که بايد معيار قرار گيرد، حقيقت است. تنها درسايه حق‌انديشي و عمل به حقيقت است که دل انسان آرام مي‌گيرد و مي‌تواند مخالفت‌ها و طعنه‌ها و نامردمي‌ها را تحمل کند. همچنين اين حديث بدان معنا نيست که داوري ديگران دربارة گفتار و رفتار و انديشه انسان هيچ ارزشي ندارد؛ چرا که انسان در سايه داوري‌هاي ديگران مي‌تواند بهتر خود را بشناسد؛ آنچه که مهم است اين است که اين داوري‌ها «اصالت» ندارند. يعني نبايد زندگي خود را بر اساس آنها سامان دهيم. زندگي را بايد بر اساس تعهد به حقيقت سامان داد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
1_570031017.mp3
45.24M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: توضیح و تشریح سه مفهوم غیرت ،عفت و حیا 🔸سخنرانی در جمع تعدادی از خانواده های نیروهای انتظامی دی ماه ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي 🔹قسمت چهاردهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 49. افزون بر شناخت فضيلت‌ها و خوبي‌ها، رذیلت‌ها و بدي‌ها را هم به‌درستي مي‌شناسد. فضايل را مي‌شناسد براي عمل کردن و رذايل را بايد بشناسد براي دوري‌گزيدن و رها کردن. به همين دليل عالمان اخلاق در کنار ذکر فضايل اخلاقي، رذايلي مثل ربا و ريا و دروغ و غيبت و تهمت و امثال آن را نيز به طور دقيق و موشکافانه‌اي معرفي مي‌کنند. اگر رذيلت‌شناس نباشيم ممکن است در تشخيص راه اشتباه کنيم و عليرغم گمراهي و انحراف، خود را بر حق دانسته و تحسين کنيم: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، 103-104) بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين مردم در کارها چه کساني‌ هستند؟ همان کساني که سعي و تلاش‌شان در زندگي دنيا گم (و نابود)‌شده؛ در حالي که مي‌پندارند کار نيک انجام مي‌دهند.» يعني کساني که به دليل عدم تمییز راه از بيراهه، به اين گمان که در راه‌اند، کار و تلاش فراواني هم مي‌کنند، اما در حقيقت بيراهه رفته‌اند؛ اينان زيان‌کارترين افرادند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat