🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت چهارم: در ستايش شبهه و نقد
🖊احمدحسين شريفي
🔸شبهه همچون زلزله و سيلي است که بيشترين آسيب را به بافتهاي فرسوده يا انسانهاي ناآماده و غافل ميزند. در عين حال، همين زلزله و سيل ميتواند فرصتي براي بازسازي بافتهاي فرسوده و بازنگري در مدلها و روشهاي شهرسازي و خانهسازي هم باشد.
🔸همانطور که زلزله و سيل حتي انسانهايي که در خوابي عميق فرورفته باشند را بيدار ميکند و به فکر راهي براي نجات و رهايي مياندازد؛ شبهات و نقدها نيز چنيناند. مانع خوابآلودگي و خوابزدگي ميشوند. پس نعمتي بزرگاند. دينداران را از خواب تحجر و جمود بيدار کرده و آنان را وادار به تعقل ميکنند.
🔸دين و آييني بايد نگران شبهات و نقدها باشد که از پايههاي عقلاني مستحکمي برخوردار نيست؛ و ديني که چنين باشد چه بهتر که از بين برود؛ چون قطعاً ديني انساني نخواهد بود؛ يعني به کار انسان، که از مهمترين شاخصههاي او خرد و خردورزي است، نميآيد. اما ديني که عقل و خرد را پيامبر دروني معرفي ميکند و در منبع اصلي خود(قرآن) حدود 300 نوبت همة انسانها و پيروانش را به تعقل و تفکر و تأمل و تدبر دعوت کرده است، نه تنها از شبهه و نقد باکي ندارد؛ که به استقبال آنها هم ميرود؛ آنها را همچون دارويي ميبيند که ظاهري تلخ و ناگوار دارند اما باطني شفابخش و نجاتدهنده و سلامتبخش.
🔸شايد يکي از معاني حديثي که از رسول خدا(ص) نقل شده است، همين معنا باشد، که مخالفان دين با طرح شبهات و نقدهاي خود ناخواسته ميتوانند، خدمتي شايان به توسعه دين و تعميق اطلاعات ديني کنند:
🔸«إِنَّ اللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ لا خَلاقَ لَهُمْ؛ خداي متعال اين دين را با گروههايي که خود نصيبي از آن ندارند، ياري ميکند»
#شبهه
#نقد
#اخلاق_نقد
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مامور سیآیای: آیتالله مصباح بزرگترین دشمن ماست!
🔹صحبت های رائول مارک گرشت مأمور سابق #CIA در مورد آیت الله مصباح یزدی:
🔹بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی ( #آمریکایی_سازی )، ایران آیت الله #مصباح_یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی!
🔹او تنها کسی است که دموکراسی آمریکایی را به چالش کشیده است.
🔸برای سلامتی آیت الله مصباح دعا کنید.
@ahmadhoseinsharifi
🌹
رسالت حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي قسمت اول.mp3
34.57M
🎤احمدحسين شريفي
🔴نشست علمي «رسالتهاي حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي»
🔸قسمت اول: ارائه بحث
#گام_دوم
#حوزه_علميه
🔸تاريخ برگزاري: 11/ 9/ 1399
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت پنجم: آفت برخوردهاي منفعلانه و متعصبانه با شبهات
🖊احمدحسين شريفي
🔸شبهات و نقدهاي ديني، زماني آسيبزايند که يا
1️⃣از سوي عالمان و فرهيختگان ديني مورد بياعتنايي قرار گيرند؛ يعني مدافعان دين، با اين گمان باطل که «الباطل يموت بترک ذکره»، با بياعتنايي از کنار آنها بگذرند؛ و به تعبير ديگر، آنها را نردباني براي ارتقاي سطح دينداري مردم و ابزاري براي عمق بخشيدن به باورهاي ديني مردم قرار ندهند؛
2️⃣و يا به صورتي متصلبانه و متعصبانه با آنها برخورد شود. يعني بدون آنکه دليلي محکم و معقول و موجه در نقد شبهات ارائه دهند، تلاش کنند عواطف و احساسات مردم را عليه شبههافکنان و ناقدان تحريک کنند. اين کار ممکن است به صورت مقطعي و براي عوام الناس مفيد باشد، اما قطعاً نه تنها براي فرهيختگان جامعه قانع کننده نيست؛ بلکه در دراز مدت به ضرر دين و باورهاي ديني هم خواهد بود. زيرا روشن است که استفاده از تعابير تند و اهانتبار به هنگام پاسخ به نقدها و شبهات، و يا پرداختن به ناقد به جاي نقد، و در شکافتن انگيزهها به جاي تحليل انگيختهها، به صورت ضمني نشان ميدهد که پاسخ دهندگان از برهان و دليلي معقول و موجه کوتاه است و الا نيازي به درشتگويي و درشتخويي و انگيزهجويي نبود: به تعبير زيباي #سعدي: «دلايل قوي بايد و معنوي/ نه رگهاي گردن به حجت قوي» و باز هم به تعبير زيباي سعدي «سنت جاهلان است که چون به دليل از خصم فرومانند، سلسلة خصومت بجنبانند».
#شبهه
#نقد
#اخلاق_نقد
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴قطع اين مرحله بيهمرهي خضر مکن (3):
🔸ويژگيهاي استاد معنوي از نگاه عبدالرزاق کاشاني
🖊احمدحسين شريفي
🔸#عبدالرزاق_کاشانی، از بزرگترين و قويترين شارحان #عرفان_عملي و #عرفان_نظري، دربارة ويژگيهاي #استاد عرفان و پير راه معنويت ميگويد:
🔸انسان کامل و استاد سير و سلوک معنوي کسي است که: «در علوم شريعت و طريقت و حقيقت، به کمال رسيده باشد»
🔸یعنی کسي که (۱) در فقه و احکام شرعي تخصص نداشته باشد؛ و (۲) از دانش اخلاق آگاهي نداشته باشد؛ و (۳) دستي در عالم حقايق نداشته باشد، توانايي راهبري ديگران را نخواهد داشت.
🔸تنها آگاهان نسبت به شريعت، طريقت و حقيقتاند که ميتوانند آفات و آسيبهاي روحي را به خوبي بشناسند و نسخة درماني آنها را ارائه دهند.
#سلوک_معنوي
#معنويت
#عرفان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اگر يک سيستم حکومتي نتواند "انسان خوب" تربيت کند، وجود ساختارها و سختافزارهاي خوب هرگز موجب خوشي و خوشبختي آن جامعه نخواهد شد؛ ديوار چين با هزينههاي هنگفت براي تأمين امنيت مردم و جلوگيري از نفوذ دشمنان ساخته شد، اما چون حاکمان از تربيت حارسان و نگهبانان غافل شدند، دشمنان با پرداخت رشوهاي اندک به حارسان بدون آنکه نيازي به بالا رفتن از ديوار داشته باشند، بارها به چين حمله کردند!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
📌 #پرونده_ویژه: اقتصاداسلامی، معنا، امکان و روش
🎞 #ویژه_نامه_تصویری
اقتصاد اسلامی شاید مهمترین عرصه ای باشد که مناقشات اسلامی سازی آن از بعد نظری فراتر رفته و به جهت نیاز فوری حاکمیت به عرصه عمل وارد شده است... (ادامه در لینک)
ویدیوی مربوطه را در لینک زیر ببینید:
https://manaatt.ir/اقتصاد-اسلامی؛-معنا،-امکان-و-روش/
@manaatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 برگزاری مجلس با شکوه دعای جوشن کبیر توسط طلاب لاهور پاکستان جهت شفای علامه مصباح یزدی
👈این مراسم در مسجد بیت العتیق حوزه علمیه جامعة العروة الوثقى لاهور پاکستان در تاریخ 04 دسامبر 2020 مصادف با 14 آذرماه برگزار شد.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
@Ahmadhoseinsharifi
رسالتهای حوزه علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی بخش دوم.mp3
23.69M
🎤احمدحسين شريفي
🔴نشست علمي «رسالتهاي حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي»
🔸قسمت دوم: پرسش و پاسخ
#گام_دوم
#حوزه_علميه
🔸تاريخ برگزاري: 11/ 9/ 1399
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴نيکوس کازانتزاکيس و بلوغ صبورانه
🖊احمدحسين شريفي
🔸نيکوس کازانتزاکيس (Nokos Kazantzakis) (1885-1957)، يکي از نويسندگان مشهور يوناني در قرن بيستم، که پارهاي از کتابهاي او به زبان فارسي نيز ترجمه شدهاند، ميگويد در دوران کودکي شاهد صحنة خروج يک پروانه از پيلة کرم ابريشم بودم، وقتي ديدم که اين پروانه با سختي در حال خارج شدن از پيله است، به قصد خدمت به پروانه تلاش کردم با حرارت دهان، پيله را گرم کنم تا پروانه زودتر و راحتتر بتواند از آن خارج شود. اما با کمال تأسف ديدم که هر چند پروانه خارج شد، اما بالهايش هنوز بسته بود و اندکي بعد مرد.
🔸#کازانتزاکيس ميگويد:
«بلوغ صبورانه با ياري خورشيد لازم بود، اما من انتظار کشيدن نميدانستم. آن جنازة کوچک، تا به امروز، يکي از سنگينترين بارها، بر روي وجدان من بوده است. اما همان جنازه باعث شد، درک کنم که يک گناه کبيرة حقيقي وجود دارد: فشار آوردن بر قوانين بزرگ کيهان. بردباري لازم است، نيز انتظار زمان موعود را کشيدن و با اعتماد راهي را دنبال کردن که خداوند براي زندگي ما برگزيده است.»
#صبر
#انتظار
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴سخني حکيمانه از ديوانة مَرغَزَي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#سعدي در سيزدهمين حکايت از باب هفتم بوستان (در عالم تربيت) سخني حکيمانه از #ديوانة-مرغزي [مرغز، نام مکاني ميان غور و هرات بوده است] دربارة #غيبت نقل ميکند:
چه خوش گفت ديوانة مَرغَزَي
حديثي کز آن لب به دندان گزي
من ار نام مردم به زشتي برم
نگويم به جز غيبت مادرم
که دانند پروردگان خرد
که طاعت همان به که مادر برد
اين فرد هر چند ديوانه بود اما بهلولوار، حکيمانه ميگفت که چرا بايد غيبت ديگران کنيم؛ مگر نه اينکه غيبت موجب ميشود کارهاي خوب غيبتکننده براي غيبتشونده ثبت شود؛ خوب اگر بناست غيبت کسي را کنم، شايستهترين فرد، مادرم است؛ غيبت مادرم را ميکنم که چنين خيراتي به او برسد و يا به خاطر او دچار عذاب و کيفر اخروي شوم. نه به خاطر ديگراني که دل خوشي از آنان ندارم.
#اخلاق
#اخلاق_اجتماعي
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بررسي ديدگاه شبستري قسمت اول.mp3
18.4M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه هجدهم: بررسي ديدگاه جناب محمد مجتهد شبستري
🔸قسمت اول
🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه جناب آقاي #محمد_مجتهدشبستري پرداخته شده است.
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹