eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.6هزار دنبال‌کننده
412 عکس
426 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیت الله مصباح می‌فرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم ، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد می‌شوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانه‌ای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند. 🔶 می‌فرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهمان‌نوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد: 🔷«آقا اين منطق ارسطويي و اين‌ها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا مي‌شود، اگر درست فکر کند می‌تواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟» 🔶علامه طباطبائی می‌فرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال می‌آورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم: 🔷«اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب مي‌شود صغري؛ اين مي‌شود کبري؛ اين هم مي‌شود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمی‌گوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد» 🔶مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث ‌شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور مي‌آمد تا وسط اتاق. من هم مي‌نشستم گوش مي‌کردم و آخرش وقتي تمام ‌شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم: 🔷«باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجه‌اي ندارد.» 🔶ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روش‌های صحیح‌ تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفیتحول در علوم انسانی ج۶ پرسشها و پاسخها (Trimmed).mp3
زمان: حجم: 21.41M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه ششم: چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش دوم: پرسش‌ها و پاسخ‌ها 🔸تاريخ ۷ دی 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴بينش عارفانه به هستی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 در دفتر سوم مثنوي، دربارة تفاوت ديدگاه و بينش عاقلان و عاشقان مي‌گويد: پس شدند اشکسته‌اش آن صادقان ليک کو خود آن شکست عاشقان عاقلان اشکسته‌اش از اضطرار عاشقان اشکسته با صد اختيار عاقلانش بندگان بندي‌اند عاشقانش شکري و قندي‌اند ائتيا کُرها مهار عاقلان ائتيا طوعا بهار بي‌دلان 🔶اساساً تفاوت عمده عارفان با غيرعارفان در همين بينش و نوع نگاه به هستي و پديده‌هاي عالم است. به تعبير مولوي: عارفان را سرمه‌اي هست آن بجوي تا که دريا گردد اين چشم چو جوي و به تعبير عراقي: عارفان چون که ز انوار يقين سرمه کشند دوست را هر نفس اندر همه اشيا بينند 🔶چنين بينشي طبيعتاً تحولي عظيم در زندگي فرد ايجاد مي‌کند. سرمة عارفان، سرمه‌اي است که چشم واقع‌بين به آنها مي‌دهد. هوشمندي همه کائنات را مي‌فهمند: تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا (اسراء، 44) گر تو را از غيب چشمي باز شد با تو ذرات جهان همراز شد نطق خاک و نطق آب و نطق گل هست محسوس حواس اهل دل جملة ذرات در عالم نهان با تو مي‌گويند روزان و شبان ما سميعيم و بصير و باهوشيم با شما نامحرمان ما خاموشيم از جمادي سوي جان جان شويد غلغل اجزاي عالم بشنويد فاش تسبيح جمادات آيدت وسوسه تأويلها بزدايدت 🔶عارفان، عالم را محضر خدا مي‌بينند به همين دليل حتي تصور گناه و نافرماني را هم نمي‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«انا جنب الله» 🖊احمدحسین شریفی 🔶در حدیث مشهوری در توصیف مرتبه وجودی علیه السلام از زبان خود آن حضرت چنین نقل شده است که فرمودند: «أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ- وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ؛ من چشم خدا و دست خدا و جنب خدایم و من باب الله هستم.» (کافی، ج۱، ص۱۴۵) 🔶خیلی روشن است که معنای ظاهری این کلمات مراد نیست؛ زیرا خدا نه چشمی دارد و نه دستی و نه کناره‌ای و نه خانه‌ای و نه درب خانه‌ای. 🔶شارحان حدیث هرکدام بر حسب بینش و میزان فهم خود به شرح این حدیث پرداخته‌اند. 🔷 در شرح کافی (ج۴، ص۳۰۲) می‌گوید: منظور از عین‌الله و یدالله بودن آن حضرت، یعنی اینکه آن حضرت، مظهر قدرت و نعمت الهی است. باب الله بودن نیز بدان معناست که او باب حکمت الهی است. و «جنب الله» نیز یعنی امیر منصوب از ناحیه خداست؛ زیرا «جنب» در لغت به معنای «امیر» آمده است. بنابراین وقتی آن حضرت می‌گوید من جنب الله هستم منظورش آن است که از ناحیه خداوند به عنوان امیر بر خلق منصوب شده و مردم هم مأمور به پیروی از او در همه امور هستند. 🔷 در مرآة العقول (ج۲، ص۱۲۰) در تفسیر «جنب الله» سه احتمال را بیان می‌کند: یک. جنب به معنای «جانب» و «ناحیه» باشد. و جنب الله یعنی اینکه خدای متعال به مردم دستور داده است که به علی توجه کنند؛ دو. جنب به معنای «امیر» باشد و جنب الله یعنی او امیر خدا بر خلق است. و سه. بدان معنا باشد که قرب الهی جز با تقرب به امام علی علیه السلام حاصل نمی‌شود. 🔷 در شرح اصول کافی (ج۴، ص۱۷۰) در شرح این حدیث می‌گوید: جنب یک چیز یعنی ناحیه و کناره آن، اما «جنب الله» در حقیقت یعنی همان «عالم امر» و مرتبه وجودی هر کسی از انبیاء و اولیاء‌ مقربین که به چنان درک و درجه‌ای از هستی نایل شده باشد. اینان چون به «عالم ربوبیت» و «مقام جمعیت» واصل شده‌اند، فعل‌شان فعل‌الله و امرشان، امر‌الله و قدرت‌شان، قدرت‌الله و علم‌شان علم‌الله خواهد بود. چرا که اینان متخلق به اخلاق‌الله و منوّر به نور الله شده‌اند و به همین دلیل، واسطه بین خدا و بین خلق در افاضه و رحمت می‌شوند. از خدای بزرگ می‌خواهم به برکت وجود امیرالمؤمنین، توفیق فهم عمیق و دقیق معارف الهی را به همه ما عطا کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹🌹
🔴خاطره‌ای از علامه مصباح دربارة آیت‌الله الهی‌قمشه‌ای 🖊احمدحسین شریفی 🔶 یزدی برای تشویق به تفکر عمیق در پدیده‌ها و پرهیز از سطحی‌نگری نسبت به پدیده‌های اطراف، خاطره‌ای را از مرحوم آیت‌الله نقل می‌کردند. می‌فرمودند: در مدرسه حجتیه قم، روزی آن فیلسوف و حکیم بزرگ را دیدم که کنار باغچه حیات مدرسه و بر روی خاک‌ها نشسته و به گلی در باغچه خیره شده بود. قدری نزدیک‌تر رفتم و دیدم که اشک از چشمانش جاری است. ایشان با نگاهی ژرف به یک گل و با تفکر در عطر و رنگ و زیبایی آن و با اندیشه دربارة خالق زیبایی‌ و گل‌، چنان خضوع و خشوعی برایشان ایجاد شده بود که از اطراف خود غافل شده بود و بی‌اختیار اشک از چشمانش جاری می‌شد! 🔶قرآن کریم با گلایه از کسانی که بی‌توجه به آیات و نشانه‌های بی‌شمار الهی، روز و شب خود را می‌گذرانند، می‌فرماید: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون‏ (یوسف، ۱۰۵)؛ و چه بسیار نشانه‌ای از خدا در آسمان‌ها و زمین است که آنها از کنارش می‌گذرند، در حالی که از آن روی گردان و غافلند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 🔻شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست. 🔻من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم. 🔻وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آنها استقبال می شود‌. 🔻وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست. 🔻وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
@Ahmadhoseinsharifi1035_636965586794828532video (1) (Trimmed).mp3
زمان: حجم: 12.49M
🌹قرائت زیبای دعای یستشیر؛ 🌹دعایی که ترجمه ژاپنی آن یک خانم اندیشمند بودایی را به مسلمانی تبدیل کرد که زندگی خود را وقف تبلیغ اسلام در ژاپن کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفیمیراث علامه مصباح و (Trimmed).mp3
زمان: حجم: 4.88M
🎤عنوان سخنرانی: میراث اخلاقی علامه مصباح پایه‌ای برای خودسازی و جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب اسلامی 🔴نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔷تاریخ برگزاری: ۸/ ۱۲/ ۱۳۹۹ 🔷مکان برگزاری: قم: موسسه امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفیوحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح (Trimmed).mp3
زمان: حجم: 25.53M
🔴نشست علمی با موضوع: «وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره)» 🌟🌟برگزار کننده: موسسه مذاهب اسلامی🌟🌟 📃سخنران نشست: احمدحسین شریفی 🕢زمان دوشنبه چهارم اسفند 1399 ساعت 10 تا 12 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت اخلاق‌پژوهی در کلام مقام معظم رهبری 🔶رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳/ ۷/ ۱۳۹۱ در دیدار با جوانان خراسان شمالی فرمودند: 🌹«ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كرده‌ایم؛ باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم - حوزه‌ها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامه‌ریزی‌مان قرار دهیم، آن را در آموزش‌های خودمان وارد كنیم؛ این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بی‌توجهی به داوری‌های مردمان 🖊احمدحسین شریفی 🔶 درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) در حکايت 22 مي‌گويد: لطف الهي شامل حال گنه‌کار و خطاکاري شده بود و بعد از سال‌ها ابتلا به گناه و انحراف، متنبه شده و در حلقه اهل حق وارد و سبک زندگي و اخلاقيات آلوده خود را کنار گذاشته و به اخلاق پسنديده متخلق شده بود. در عين حال، از طعن طاعنان در امان نبود و دائماً دربارة او مي‌گفتند «كه بر قاعده اول است و زهد و صلاحش‏ نامُعَوَّل». بعد از مدتي، تاب‌آوري خود را در برابر اين همه طعنه و نيش و کنايه از دست داد و غمگين و دل‌آزرده، به شکایت زد اهل دلی رفت. آن بزرگ و پير کوشيد تا با تغيير نگرش و نوع نگاه او، اين تهديد و رنج را به يک فرصت براي تعالي روحي تبديل کند. به همين دليل به او گفت: 🌹«شكر اين نعمت چگونه گزارى كه بهتر از آنى كه همى ‏پندارندت» نيک باشي و بدت گويد خلق به که بد باشي و نيکت بينند ليکن مرا بين كه حسن ظن همگان در حق من به كمال است و من در عين نقصان، روا باشد انديشه بردن و تيمار خوردن.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
1.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 ❌ «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ (نهج البلاغه، حکمت۳۴۸)؛ بدترین و خطرناکترین گناه، گناهی است که مرتکب شونده، آن را سبک بشمارد» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 @Ahmadhoseinsharifi 🌹