eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
آسیب شناسی عرفان و تصوف [جلسه چهارم]..mp3
27.5M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : منشأ انحرافات در جریان تصوف ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴انواع انسان‌شناسي 🔈احمدحسين شريفي 🔶بخشي از درس‌گفتارهاي استاد شريفي دربارة انسان‌شناسي و علوم انساني 🔹انسان‌شناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم مي‌شود: انسان‌شناسي کل‌نگر و انسان‌شناسي جزءنگر؛ 1️⃣ انسان‌شناسي کل‌نگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است. اين نوع انسان‌شناسي؛ اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسان‌شناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان‌، في‌المثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعه‌شناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايه‌هاي منطقي محکمي استوار شود. ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل می‌دهد. في‌المثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمع‌گريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز مي‌داند، نگاهي متفاوت به جامعه‌شناسي و روان‌شناسي خواهد داشت. 2️⃣ انسان‌شناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحت‌ها و ويژگي‌هاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخه‌های علوم انسانی، انسان‌شناسی‌هاي خرد و جزءنگرند. در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گسترده‌اي که در هر يک از رشته‌هاي روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برهه‌اي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناخت‌هاي گسترده‌ نداشته‌اند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درون‌کاوانه دربارة انسان و کنش‌هاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناخت‌هاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در توده‌اي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم مي‌گفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاب‌اند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسان‌شناسي نيست، چه زيبا بيان کرد: صد هزاران فصل داند از علوم جان خود را مي نداند آن ظلوم 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
فقه و تاب آوری روانی انسانها.mp3
22.27M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: فقه و تاب آوری روانی انسان ها 🔸چرا فقهاء در استنباط و بيان احکام فقهی تاب‌آوری روان‌شناختی افراد و مکلفين را در نظر نمی گيرند؟ 🔸چرا در فقه به بعد روحی و روانی انسان توجه نمي‌شود؟ 🔸آيا احکام فقهي مبتني بر بي‌توجهی به بعد روحی و روانی انسان‌ها صادر شده‌اند؟ 🔷اينها سؤالات يا شبهاتی است که توسط برخی از مدعيان روشنفکري درباره فقه و فقهاء بيان شده است که استاد شريفی در اين سخنرانی ضمن تشريح اصل مسأله به پاسخ آنها پرداخته است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
اهميت اخلاق و پژوهشهاي اخلاقي.mp3
29.94M
🎤 فایل صوتی 🔴موضوع: اهميت و گستره بخش اول: اهمیت اخلاق و پژوهشهای اخلاقی 🔷اين سخنرانی در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمی و دانش‌پژوهان گروه اخلاق اسلامی مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ويژگي‌هاي پرسش‌هاي انسان‌شناسي کل‌نگر 🔈احمدحسين شريفي ✍️ تقرير بخشي از درس‌هاي استاد شريفي با عنوان «انسان‌شناسي و علوم انساني» 🔸به طور کلي مي‌توان ويژگي‌هاي زير را براي پرسش‌هاي انسان‌شناسي کل‌نگر برشمرد: 1.اين نوع پرسش‌ها دربارة انسان، از سنخ پرسش‌هاي علوم انساني نيستند؛‌ بلکه مي‌توان آنها را از پرسش‌هاي «علوم‌ انساني‌ ساز» به شمار آورد؛ يعني نوع پاسخ به اين پرسش‌ها است که مي‌تواند ساختار علوم اجتماعي و انساني را متحول کند. ريمون آرون مي‌گفت: «من شخصاً از این دفاع می‌کنم که همۀ دستگاه‌های بزرگ جامعه‌شناسی با نوعی بینش کلی دربارۀ انسان و تاریخ همبسته‌اند.» و آلوين گلدنر نيز مي‌گويد: «برای آگاهی از خصیصه‌های یک جامعه و دانستن اینکه جامعه‌شناسی چیست لازم است عمیق‌ترین پیش‌فرض‌های آن را نسبت به انسان و جامعه مشخص سازیم.» البته اين دو شخصيت فقط بر تقدم انسان‌شناسي نسبت به جامعه‌شناسي يا حداکثر علوم اجتماعي تأکيد کرده‌اند؛ اما همين مسأله دربارة ساير علوم انساني و از جمله روان‌شناسي نيز صادق است. يعني نوع پاسخي که پرسش‌‌هاي انسان‌شناسي‌ کل‌نگر مي‌دهيم، بينش کلي ما دربارة روان‌شناسي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. 2.پرسش‌هاي کلان دربارة سرشت و سرنوشت انسان، تقدم رتبي و منزلتي بر پرسش‌هاي جامعه‌شناختي و روان‌شناختي و اقتصادي دربارة انسان دارند. بدون داشتن تصوري کلي از انسان و واقعيت‌هاي وجودي او و ساحت‌ها و ابعاد وجودي او و تمايزات او با ساير موجودات، نمي‌توان تحليلي درست از کنش‌هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي و حقوقي او داشت. 3.روش تحليل پرسش‌هاي کل‌نگر دربارة انسان، نمي‌تواند روش تجربي باشد؛ يعني نمي‌توان با استفاده از تحقيقات کمي و کيفي و ميداني و امثال آن به چنان پرسش‌هایی پاسخ گفت. بلکه صرفاً با روش‌هاي عقلی و متافيزيکی میتوان آنها را پاسخ داد. 4.يکي از راه‌هاي اسلامي يا غير اسلامي دانستن يک نظريه در علوم انسانی و اجتماعی، رابطة آن با مبانی فلسفی اسلامي يا غيراسلامی (از جمله مبانی انسان‌شناختی) است. اگر نظريه‌ای در علوم انسانی، مبتنی بر بنيان‌های فکر اسلامی دربارة انسان (انسان‌شناسی اسلامی) و جهان (جهان‌بينی اسلامی) و معرفت(معرفت‌شناسي اسلامي) باشد، مي‌توان آن نظريه را متصف به صفت «اسلامی» کرد. البته اين کمترين سطح اسلامی دانستن يک نظريه است. زيرا اسلامی بودن علم، امری تشکيکی و ذومراتب است. سازگاری در مباني فلسفی، يک لاية آن است؛ و افزون بر آن، سازگاری و تطابق در غايت، و اشتراک در مسائل و همدلی و همراهی در راه‌حل‌ها نيز سطوح ديگر آن است؛ و به هر ميزانی که مرزهای مشترک علم و دين بيشتر و گسترده‌تر باشد، به همان ميزان آن علم دينی تر و دينی تر خواهد بود. به هر حال، جهان‌بينی نظريه‌پرداز و نظام ارزشی او از جهات مختلف در نظريه‌پردازی او تأثير دارند. 5.انسان‌شناسی بنيان عقلانی نظام‌هاي اجتماعی و اخلاقی را پی ريزی مي‌کند؛ نظام‌هاي اجتماعی در صورتي مي‌توانند درخدمت انسان باشند که تصويري روشن از انسان داشته باشند. 6.انساني يا حيوانی بودن علوم انسانی وابسته به انسان‌شناسی است. به عنوان مثال، اگر انسان را صرفاً‌ حيواني پيچيده بدانيم در آن صورت براي شناخت دقيق‌تر و عميق‌تر انسان، بايد مطالعات حيوان‌شناسانه ما دقيق‌تر و عميق‌تر باشد. به هر ميزان که ساختار وجودی حيوانات را و يا دست کم حيوانات انسان‌نما (مثل پاره‌اي از انواع ميمون‌ها) را دقيق‌تر بشناسيم به همان ميزان انسان‌ را و ابعاد وجودی و فعل و انفعالات او را هم دقيق‌تر خواهيم شناخت. در چنين صورتي، حيوان‌شناسی، مقدمة انسان‌شناسی است. اما اگر فی المثل انسان را «حي متأله» بدانيم؛ طبيعتاً حيوان‌شناسی کمک چندانی به انسان‌شناسی نخواهد کرد. براي شناخت بهتر و بيشتر انسان، بايد خدا را بهتر و بيشتر شناخت. در اين صورت، خداشناسی مقدمة انسان‌شناسی خواهد بود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 17.mp3
26.85M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی 🔘جلسه (جلسه آخر) : گام دهم : استفاده از تجربیات زیسته دیگران گام یازدهم: استفاده از رسانه های نوین گام دوازدهم: برجسته سازی خوبیها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴فروپاشی خانواده؛ ارمغانی از مدرنيته و ليبراليسم ✍️احمدحسين شريفی 🔹خبر بسيار تأسف‌بار اين است که بر اساس اسناد رسمي سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1398 در کنار هر 1000 ازدواج 318 طلاق در کشور ثبت شده است. يعني به طور ميانگين در هر سه دقيقه، يک طلاق در کشور ما ثبت شده است! اغلب کارشناسان وقتي مي‌خواهند دلايل و عوامل اصلي شيوع طلاق در کشور را برشمارند عموماً بر عواملي مثل اعتياد، فقر، بي‌کاري، کم سوادي و امثال آن تأکيد مي‌کنند. اما واقعيت‌هاي آماري چيزي ديگر را نيز نشان مي‌دهد. بيشترين درصد طلاق در کشور مربوط به شهرهاي پيشرفته و بزرگي مثل تهران، کرج، اصفهان، شيراز، مشهد، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، مازندران و گيلان است؛ آن هم مربوط به خانواده‌هاي مرفه و سرمايه‌دار! في المثل در سال گذشته ميزان طلاق در شمال تهران، به عنوان نماد سرمايه‌داري و مدرنيته در ايران، بيش از 50 درصد بوده است! اين در حالي است که اين آمار در استان‌هاي محرومي مثل هرمزگان، کهکيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري، ايلام و شهرهاي مذهبي و داراي سنت‌هاي اصيل مثل قم، يزد، زنجان و سمنان حدود از 15 درصد است. اين يعني، يکي از مهم‌ترين عوامل فروپاشي نظام خانواده در ايران، غرب‌گرايي و لذت‌گرايي لجام‌گسيختة غربي است. ميزان ناامني خانوادگي و فروپاشي خانواده در خانواده‌هاي غرب‌گرا و حتي در زندگي هنرمندان غرب‌زده به مراتب بيشتر از خانواده‌هاي فقير و بيکار و حتي معتاد است. تحليل ميداني طلاق در کشور ما نشان مي‌دهد که به هر ميزان افراد و خانواده‌ها (از طريق فضاي مجازي، موسيقي‌هاي مبتذل، شبکه‌هاي ماهواره‌اي‌، فيلم‌ها و سريال‌ها، مدها و مدل‌ها و ...) با سبک زندگي غربي و فرهنگ منحط ليبراليسم انس بيشتري مي‌گيرند، به همان ميزان ارزش و اصالت خانواده در ميان آنها کم‌رنگ‌تر مي‌شود. به اعتقاد بنده (که البته حاصل سال‌ها مطالعه در فلسفه و فرهنگ ليبراليسم است)، فرهنگ غرب، فرهنگي خانواده‌ستيز و عفت‌سوز است؛ در نتيجه به ميزان دلبستگي به اين فرهنگ، دلبستگي به خانواده و حيا و عفت کم‌رنگ‌ شده و طلاق و فروپاشي خانواده بيشتر مي‌شود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
گستره پژوهشهاي اخلاقي.mp3
28.67M
🎤 فایل صوتی 🔴موضوع: اهميت و گستره‌ بخش دوم: معرفی شش دانش ناظر به اخلاق که عبارتند از : و 🔷اين سخنراني در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمي و دانش‌پژوهان گروه اخلاق اسلامي مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴قوانين 🔹قسمت چهارم: از خودشناسی تا حقيقت‌شناسی ✍️احمدحسين شريفی 21.خودشناسي از شرايط اولية موفقيت است؛ انسان‌هاي ناموفق، بدي‌هاي خود را نمي‌بينند. 22.خودسازي مقدمه و شرط لازم جامعه‌سازي است. 23.از خودآگاهي مي‌توان به خداآگاهي رسيد. 24.شرط فهم حقيقت، صيقل دادن درون است. سينه‌اي که پر از آز و حرص و بخل و کينه باشد، نمي‌تواند مخزن دريافت حقيقت شود. 25.خودمحوري، از عوامل شقاوت و بدبختي است؛ براي پرهيز از آن، هميشه به ديدگاه‌هاي ديگران و مخالفان توجه کنيد؛ حتي اگر در نهايت آنها را نپذيريد. 26.انسان‌هاي ناپخته و ناموفق، انسان‌هايي فرافکن هستند؛ همواره ديگران را مقصر وضع موجود مي‌دانند؛ براي موفقيت بايد از فرافکني پرهيز کرد. هيچگاه کم‌کاري‌ها و مسؤوليت‌هاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
آسیب شناسی عرفان و تصوف [درس پنجم.mp3
23.41M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : ادامه بحث جلسه قبل: منشأ انحرافات در جریان تصوف ۲ ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل ✍️احمدحسين شريفی 🔹يکي از مهمترين اصول و بلکه بنيان‌هاي اخلاق ليبرال، «حقوق بشر» است. ليبرال‌ها در سده‌هاي اخير فراوان در اين باره تئوري‌پردازي کرده و سخن‌ها گفته‌اند. 🔹جان لاک، فيلسوف تجربه‌گراي انگليسي، به عنوان يکي از خداوندان و بنيانگذاران ليبراليسم سياسي و حقوقي، برابري ذاتي و طبيعي را نشانة برابري حقوقي مي‌دانست و آدميان را نه تنها در برابر ديگر همنوعان خود آزاد مي‌دانست بلکه بانگ آزادي و رهايي بشر از هر گونه قدرت مافوق زميني را سر مي‌داد! 🔹امانوئل کانت، فيلسوف شهير آلماني نيز مي‌گفت آدميان همگي غايت في نفسه‌اند؛ و جوامع غربي را چنين آموزش مي‌داد که «با انسانيت خواه در مورد شخص خودت يا ديگري چنان رفتار کن که او را به مثابة غايت نظر کني و نه هرگز به مثابة وسيله‌اي براي وصول به غايتي ديگر» 🔹افزون بر اين انديشه‌هاي فلسفي، در مقام قانون‌گذاري نيز، اعلامة استقلال آمريکا در سال 1776 و اعلامة حقوق بشر و شهروند فرانسه در سال 1789 و اعلامية جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل، همگي از جملة ‌اسنادي هستند که چنين ايده‌هاي دلربا و دلفريب ليبرال‌ها را دربارة حقوق بشر ترسيم مي‌کنند. 🔸اما با نگاهي اجمالي به «ليبراليسم تحقق‌يافته» و «حقوق بشر در مقام عمل» مي‌توان گفت بدترين و بي‌سابقه‌ترين حق‌کشي‌هاي تاريخي عليه بشريت در رژيم‌هاي ليبرالي رقم خورده است. در لواي زيباي حقوق بشر، چيزي که براي آنها مطرح نبوده است انسانيت و حقوق بشر و منزلت انسان بوده است. 🔸جالب است که بدانيم شارل دو مونتسکيو (1689-1755)، انديشمند بسيار مشهور فرانسوي، نويسندة کتاب روح القوانين که از مهم‌ترين کتاب‌ها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است؛ معتقد است همة اين فضايل (يعني آزادي، برابري، و ...) صرفاً براي سفيدپوستان فضيلت‌اند و سرايت آنها به سياه‌پوستان را کاري نادرست مي‌داند! منتسکيو درباره سياه‌پوستان به صراحت مي‌نويسد: «اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر مي‌توانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نمي‌کنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لب‌هاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد مي‌آيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.» 🔸ديويد هيوم (1711-1776)، فيلسوف تجربه‌گراي اسکاتلندي نيز در کتاب به اصطلاح اخلاق خود مي‌نويسد: «موقعيت انسان‌ها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا مي‌گذاريم. برتري آشکار اروپايي‌هاي متمدن به سرخ پوستان وحشي، ما را وسوسه مي‌کند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را وا مي‌دارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.» (جستاري درباب اصول اخلاق، ديويد هيوم، ص42) 🔸ويليام ريچارد اسکات (1932- ) جامعه‌شناس آمريکايي و استاد دانشگاه استنفورد، در کتاب «سازمان‌ها: سيستم‌هاي حقوقي، حقيقي و باز»، مي‌نويسد: «در اوايل دهة 1980 در ايالات متحده دستمزد ساعتي مردان سياهپوست 72 درصد سفيدپوستان مردم بود، ولي استخدام کمتر با ثبات سياه‌پوستان 56درصد مردان سفيدپوست بود. ... اين اختلافات در بين سفيدپوستان و سياه‌پوستان با تحصيلات برابر هنوز هم وجود دارد. به همين‌سان، در ايالات متحده در خلال دهة 1980 زنان تنها 70 درصد نرخ مردان را دريافت مي‌کردند، و اين اختلاف در سالهاي بين 1920 و 1980 تغيير چنداني نداشته است.» 🔹و بيچاره کساني که فريب آن لفاظي‌ها و نظربازي‌هاي ليبرال‌ها را دربارة حقوق بشر و آزادي و انسانيت خورده‌اند و چنين پنداشته و مي‌پندارندکه منهاي دين و بدون باور به خدا و معاد هم مي‌توان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادي و کرامت انساني دفاع کرد. کسي که خدا را هم به خدايي و خالقيت به رسميت نمي‌شناسد، چگونه مي‌تواند حقوق و آزادي‌هاي معمولي انسان‌هاي مظلوم و بي‌دفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق‌ بشر و آزادي منهاي باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاري براي بردگي و ظلم بيشتر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹‌
جنگ نرم (قسمت اول) 1.mp3
15.67M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : اهمیت جنگ نرم و ابعاد مختلف آن مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴آموزش عملي ارزش‌ها 🖊احمدحسين شريفی بسياري از ما،‌ گمان مي‌کنيم که بهترين روش انتقال ارزشهاي فردي و اجتماعي به فرزندان خود و ديگر افراد جامعه، روش آموزش مستقيم است. اين نگاه در سراسر سيستم آموزشي ما نيز مشهود است؛ ثمرة آن اصرار بر انتقال اطلاعات انبوه از دوران دبستان تا آخرين مراحل دانشگاهي است. هر چند چنين روشي در مواردي و تا اندازه‌اي لازم و درست است؛ اما نبايد از اهميت و اثرگذاري بيشتر و ماندگارتر يادگيري‌هاي غيرمستقيم غافل ماند. يکي از مهم‌ترين دلايل کارآمدي کارنامة پيامبران و اولياء الهي در تربيت انسان‌ها را بايد در همين آموزش‌هاي عملي و غيرمستقيم جستجو کرد: «دو صد گفته چو نيم کردار نيست». امام صادق(ع) فرمودند: كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ؛ مردم را با غير گفتارتان دعوت کنيد؛ تا پرهيزکاري، تلاش و مجاهدت، نماز و نيکوکاري را از شما ببينند؛ به درستي که دعوت‌کننده (واقعي) همين است. نتيجه: يکي از بهترين روش‌هاي انتقال درست ارزش‌هاي اخلاقي و ديني، ارائة عملي سبک زندگي اخلاق‌محور است. يادگيرندگان و جامعة هدف بايد پرهيزگاري، تلاش، نماز و خيرخواهي را در سراسر زندگي فرد و جامعة ايماني ببيند. سعديا گرچه سخن‌دان و نصايح‌گويي به عمل کار برآيد به سخنداني نيست 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
آسیب شناسی عرفان وتصوف [درس 1.mp3
23.09M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : مقامات و حالات در عرفان عملی _تحلیل چرایی اختلاف تعداد مقامات و حالات و ترتیب آنها ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴رد و قبول‌هاي فيلسوفانه 🖊احمدحسين شريفي پاره‌اي از مدعيان دانش و انديشه عادت کرده‌اند که هر کرامت و معجزه و هر خلاف‌آمد عادتي را خرافي و نامعقول تلقي کنند و بعضاً با صدايي بلند و بي‌مهابا (و آن هم در جمع غيرمتخصصان)، عليه آنها موضع‌گيري و بلکه معرکه‌گيري کنند. درحالی که این شایسته یک اندیشمند و یک زیست فیلسوفانه نیست. ابن‌سينا در واپسين مطالبي که در نمط دهم اشارات و تنبيهات آورده‌ است، تحت عنوان «نصيحت» (خطاب به فيلسوفان و انديشمندان) مي‌گويد همانطور که نبايد سخن يا ادعايي را بي‌دليل پذيرفت، هرگز هم نبايد بدون دلايل کافي و براهين وافي سخن يا ادعايي را انکار کرد. رد و قبول فيلسوف نبايد ذوقي و دلبخواهانه، که بايد تابع دليل و برهان باشد. «إيّاك أن تكون تَكَيُّسَك و تبرزك عن العامة هو أن تنبري منكرا لكل شي‏ء فذلك طيشٌ و عجزٌ». بپرهيز از اينکه زيرکي و برتري تو نسبت به عوام الناس، انکار بي‌دليل سخنان و مدعيات بزرگ و سنگين باشد؛ اين چيزي جز سبک‌مغزي و ناتواني نيست. «و ليس الخُرق في تكذيبك ما لم يستبن لك بعدُ جليته دون الخرق في تصديقك ما لم تقم بين يديك بينة». حماقت و سفاهت رد و انکار سخن يا مدعايي بدون داشتن دلايل آشکار و کافي، کمتر از حماقت پذيرش بي‌دليل آن سخن يا مدعا نيست. زيرکي و برتري يک انديشمند نسبت به عوام الناس به انکار کرامات و معجزات و کارهاي خارق العاده و حمل آنها بر عوام‌زدگي و مغالطه و خرافه نيست؛ يک فيلسوف هرگز نبايد براي خوشايند پاره‌اي از مخاطبان، کرامات و معجزات منقول از اولياء دين را بدون هيچ دليل و برهاني انکار کند و احياناً با لفاظي‌هاي زيبا باور به آنها را شايسته اهل معرفت و تجربت نداند. بلکه زيرکي و برتري اهل انديشه بر ديگران به اين است که اگر دليل و برهاني بر بطلان و نادرستي و خرافي بودن آن کرامت يا معجزة منقول داشتند، آشکارا آن را بيان کنند و با رويي گشاده آمادة شنيدن نقدها هم باشند؛ و الا کمترين انتظار اين است که در آن موضوع سکوت‌ پيشه کنند و علم آن را به اهلش واگذارند و آن را در بقعة احتمال و امکان قرار دهند تا زماني که برهاني له يا عليه آن اقامه شود. يک فيلسوف واقعي مي‌داند که در عالم طبيعت شگفتي‌هاي بسياري وجود دارد؛ و نيروهاي ماورائي و علل عِلوي به همراه قواي پذيرنده سِفلي توانايي انجام امور عجيب و غريب فراواني را دارند؛ به همين دليل هرگز از شنيدن شگفتي‌ها و ديدن غرايب و عجايب، شگفت‌زده نمي‌شود و بلافاصله گارد انکار و رد نمي‌گيرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
جنگ نرم [قسمت دوم].mp3
14.87M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : انواع جنگها و تعریف جنگ نرم ✅جنگ سخت يعني تسخير و تصرف سرزمين ✅جنگ نيمه‌سخت يعني تغيير در سطح حاکمان و حمايت از حاکمان دست‌نشانده ✅جنگ نرم يعني تغيير و جابجايي اولويت‌ها و ترجيحات(در حوزه باورها، ارزش‌ها و رفتارها؛ در حوزه سياست‌ها و اولويت‌هاي داخلي و همچنين در قلمرو اولويت‌ها و ترجيحات سياست خارجي) مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴از غربزدگي سياسي تا غربزدگي علمي 🖊احمدحسين شريفي 🔸حاکمان و سياستمداران نقشي انکارناپذير در سوگيري جريان علم و فرهنگ در جامعه دارند. يک حاکم و سياستمدار خودفروخته و خودباخته هرگز نمي‌تواند حامي يک فرهنگ خودباور و عزتمندانه باشد؛ و يا حتي اگر بخواهد، هرگز نمي‌تواند از مراکز علمي مستقل و توانمند و از انديشمندان و عالمان و نخبگان توانا حمايت کند. خودباختگي سياسي و فرهنگي، ثمره‌اي جز خودباختگي علمي نخواهد داشت. وقتي عده‌اي از سياستمداران و احزاب سياسي ما باور داشته باشند که جز با اتصال به غرب و با تعامل با آمريکا امکان ادامة ‌حيات و حتي تأمين آب و هوا براي کشور نيست؛ طبيعي است که دانشجو و نخبة علمي ما نيز به دنبال اتصال به آن منبع تأمين‌کنندة آب و حيات باشد. وقتي دولتمردان ما قبلة آمال خود را آمريکا و اروپا بدانند، طبيعي است که استاد دانشگاه ما هم تمام هويت و شخصيت علمي خود را در آشنايي با زبان انگليسي و به کار بردن چند اصطلاح انگليسي بداند. و در منابع مطالعاتي و نوشتاري او حتي يک کتاب از تراث علمي و فرهنگي ايران و اسلام نباشد، و به اين کار هم افتخار کند(!)، آيا چنين استادي مي‌تواند دانشجوياني ايراني اسلامي را پرورش دهد؟ مهاجرت مغزها و علم‌ها، نتيجة مهاجرت و فرار اراده‌هاست؛ وقتي مديران و مسؤولان کشور، ارادة استفاده و به کارگيري نخبگان را نداشته باشند، عملاً مهاجرت فيزيکي آنان را نيز تسهيل کرده‌اند؛ وقتي دولتمردان ما دائماً بر طبل ناتواني بکوبند، نخبگاني که در خود توانايي کارهاي بزرگ و تحولات عظيم مي‌بينند، طبيعي است که چاره‌اي جز هجرت نمي‌بينند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
گستره پژوهشهاي اخلاقي قسمت دوم.mp3
38.74M
🎤 فایل صوتی 🔴موضوع: اهميت و گستره 🔶بخش سوم: معرفی چهار دانش ؛ و ⭕همراه با پاسخ به پرسشها 🔈اين سخنرانی در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضای هيأت علمی و دانش‌پژوهان گروه اخلاق اسلامی مؤسسه امام خمينی(ره) ايراد گرديده است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴رد پايان‌نامه دانشجوي وهابي آکسفورد به دليل ارائة تفسيري غلط از الانزع البطين 🔹هر چند بناي ما در کانال استاد شريفي بر نقل اخبار خبرگزاري‌ها و مراکز ديگر نيست؛ در عين حال نقل خبر رد پايان‌نامة دانشجوي سعودي دانشگاه آکسفورد، مي‌تواند براي مخاطبين اين کانال جالب باشد. پايان‌نامه اين دانشجوي وهابي، به دليل ارائة تفسيري غلط و نادرست از دو صفت «الانزع» و «البطين» دربارة امام علي عليه السلام، به اجماع هيئت داوران رد شد؛ جالب است که دو سال پيش که جناب دکتر عبدالکريم سروش نيز همين تفسير وهابي‌گونه را از اين دو صفت ارائه داد و با آب و تاب فراواني در چندين سخنراني خود آن را بيان مي‌کرد و با تمسک به همين تفسير وهابي‌گونه مدعي شده بود زيارت‌نامه‌هاي مفاتيح الجنان، خرافي‌اند، جناب استاد شريفي به نقد سخنان وي پرداخت و مشابه همين مطالبي را که در جلسه‌ دفاعية اين دانشجوي وهابي دانشگاه آکسفورد از سوي هيئت داوران در تفسير اين دو حديث گفته شد، به تفصيل بيان کردند. ✅اينک ضمن توصيه به ملاحظه نقدهاي استاد شريفي بر سخنان دکتر عبدالکريم سروش در اين موضوع https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/29 اين خبر را که در خبرگزاري‌هاي مختلفي از جمله شيعه‌نيوز اطلاع‌رساني شده است، به اطلاع مخاطبان عزيز اين کانال مي‌رسانيم: 👇👇👇👇
👇👇👇 🔵رد پايان‌نامه دانشجوي وهابي آکسفورد به دليل ارائة تفسيري غلط از الانزع البطين به گزارش«شیعه نیوز»، استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس ثابت کرد که جمله "الانزع البطین" در وصف امیر المؤمنین (علیه السلام) به معنی بُریده از شرک و سرشار از علم است و پایان نامه دکترای دانشجوی عربستانی را که در آن می خواست غیر این را ثابت کند، رد کرد. دانشگاه آکسفورد پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی در زمینه پژوهش های اسلامی را به خاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به "طارق خان" رئیس هیئت داوری، رد کرد. یکی از مسائل مورد اختلاف زمانی بود که دانشجو معنی "الانزع البطین" در وصف امیر المؤمنین (ع) را تفسیر کرد و "انزع" را "ریخته شدن موی جلوی پیشانی" و "البطین" را "بزرگی شکم" بیان کرد. دفاع جانانه استاد دانشگاه آکسفورد از امیر المؤمنین (علیه السلام) امّا پروفسور طارق خان رئیس هیئت داور به این دانشجو گفت: این تفسیر اشتباه است؛ چرا که این کنیه را به شکل ظاهری آن تفسیر کردی، حال آنکه تفسیر صحیح این کنیه این است که امام علی (ع) بُریده از شرک و سرشار از علم بود و الانزع کنایه از عدم راهیابی شرک در اوست و البطین کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین حضرت (ع) است. وی ادامه داد: سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (علیه السلام) ضعیف و بی اساس است و آن را دشمنان امام علی (ع) درست کرده اند و ابن تیمیه در زمان معاصر آن را ترویج داد. پروفسور طارق خان اشاره کرد: ابن تیمیه آشکارا با امام علی (ع) دشمنی می کرده و این سخن او هیچ حجتی بر مسلمین ندارد و روایت های بسیاری در کتاب های مسلمانان در این زمینه وجود دارد. وی افزود: از جمله این روایت، حدیث شریف نبوی است که می فرماید: " يا علي, ان الله قد غفر لك ولذريتك ولشيعتك ولمحبي شيعتك, ولمحبي محبي شيعتك, فابشر فإنك الانزع البطين, منزوع من الِشرك, مبطون من العلم " (ای علی، خداوند تو را و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده ای و از علم سرشاری )؛ و روایت های دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیر المؤمنین (ع) و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد. طارق خان در خصوص امام علی (ع) به این حدیث امام اشاره کرد که فرمود: «ولكن هيهات أن يغلبني هواي, ويقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة ولعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص, ولا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً وحولي بطون غرثى, وأكباد حرّى …. أ أقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیر المؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها...»(نامه 45 نهج البلاغه) (هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آزا مرا به برگزیدن غذاها وادارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهرهای یمن) کسی باشد که طمعی در یک قرص نان نداشته هیچگاه سیر نشده است یا اینکه با شکم پر بخوابم و کنار من شکم هائی گرسنه و جگرهائی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به اینکه گفته شود: این امیر المؤمنین است! و در سختی های روزگار با آنان شریک نباشم و الگوئی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته ای که اندیشه ای جز علفش ندارد. رئیس هیئت داوری تاکید کرد: این تفسیر دانشجوی سعودی غلط است که و این تفسیر در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله (ص) به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی (ع) کینه و دشمنی می ورزید و حتی روایت های بسیاری وجود دارد که می گوید، معاویه با خوارج برای کشتن جانشین رسول الله (ص) حضرت علی بن ابی طالب (ع)، هم پیمان شدند و او بود که عبد الرحمن بن ملجم را به ارتکاب این جنایت وحشتناک واداشت. پروفسور الدمنهوری: الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است پروفسور خالد الدمنهوری عضو هیئت داوران خطاب به دانشجوی عربستانی گفت: اینکه تو نام خلفای پیش از امام علی (ع) را جمله "کرم الله وجهه" آورده ای جایز نیست؛ چرا که امام علی (ع) تنها خلیفه ای است که خداوند او را مورد تکریم قرار داده است برای اینکه امام (ع) مقابل بت سجده نکرده و برعکس خلفای پیش از خود مشرک نبوده است. وی ادامه داد: سخن تو که گفتی امام علی (ع) "چاق و کوتاه" بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیت امام علی (ع) که پهلوان و قهرمان میدان جنگ بود و شجاعت او در مقایسه با خلفای دیگر برجسته و بارز بود و با پهلوانان عرب همچون "مرحب" و "عمرو بن عبد ود" مبارزه می کرد و از طرف دیگر عقل نیز نمی پذیرد که همچنین شخصیتی کوتاه قد باشد. 👇👇
👇👇 الدمنهوری ادامه داد: مذاهب مختلف مسلمانان آورده اند که امام علی (ع)، "مرحب" را از وسط دو نیم کرد و معروف است که "مرحب" قد بلند بود؛ حال چگونه امام علی (ع) با قد کوتاه می توانسته او را دو نیم کند با این حال که"مرحب" قدی بیش از دو متر و بدنی قوی داشته است. در خصوص "عمرو بن عبد ود" نیز چنین است. وی افزود: تو می گویی که امام علی (ع) چاق بوده است، مکاتب مختلف فکری مسلمین و از جمله الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است و زمانی که بر اسب سوار می شد، پاهایش روی زمین کشیده می شد. استاد دانشگاه آکسفورد اشاره کرد: تمامی مسلمانان اجماع داند که امام علی (ع) در جنگ سوار کار و جنگجوی شجاعی بود و در میدان مثل زنبور از جایی به جای دیگر می رفت؛ چگونه به کسی که این خصوصیات بی نظیر و شجاعت بی مانند را دارد، این حرف های ناپسند را نسبت می دهند. عصبانیت دانشجوی سعودی از سخنان اساتید دانشگاه آکسفورد بعد از این سخنان دانشجوی سعودی به پروفسور طارق خان و پروفسور الدمنهوری گفت: سخنان شما به کفر نزدیک تر است تا به اسلام . این حرف وی باعث شد رئیس هیئت داوران به جلسه پایان دهد و پایان نامه را رد کند که در پی آن دانشجوی سعودی با صدای بلند به همه فحش و ناسزا گفت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴مجلس يازدهم و مساله فرهنگ 🖊احمدحسين شريفي هر چند جداسازي مسائل انساني و اجتماعي از يکديگر و نگاه استقلالي به تک‌تک آنها کاري نادرست و بي‌راهه رفتن است؛ يعني نمي‌توان فرهنگ را بدون توجه به اقتصاد؛ يا اقتصاد را بدون توجه به مديريت؛ يا مديريت را بدون نگاه به سياست يا سياست را بدون عنايت به آموزش و پرورش و امثال آن تحليل و تبيين کرد. اما بر اهل دقت و انديشه پوشيده نيست که در اين ميان، فرهنگ جايگاهي بس اساسي‌تر و بنياني‌تر از بقيه مسائل دارد. فرهنگ، بنيان و پاية اقتصاد و حقوق و سياست داخلي و خارجي و ساير شؤونات اجتماعي و انساني است؛ اگر فرهنگ جامعه‌اي اصلاح شود، به تبع آن به بهترين و استوارترين شکل، ساير بخش‌هاي حيات اجتماعي مردم هم اصلاح خواهد شد. تمرکز بر مسائل اقتصادي و سياسي و غفلت از پايه‌هاي فرهنگي جامعه‌، همچون ساختن خانه در مسير آب است. يکي از نهادهايي که مي‌تواند جهت‌گيري و ريل‌گذاري فرهنگي کشور را مشخص کند، مجلس شوراي اسلامي است. به همين دليل رهبر انقلاب در پيامي به مناسبت آغاز به کار مجلس يازدهم خطاب به مجلسيان نوشتند: «در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولويت‌هاي کشور است». حتي اگر رهبر انقلاب هم بر اين مسأله تأکيد نمي‌کردند، هر کسي که کمترين اطلاعي از وضعيت عمومي کشور يا کمترين درکي از اولويت‌هاي کشور داشته باشد، اين حقيقت را درک مي‌کند. اما مع الاسف نمايندگان مجلس يازدهم در اولين گام عمليِ توجه به اولويت‌هاي کشور و توجه به سفارش‌هاي رهبر انقلاب، و در اولين تست سنجش عملکرد، در حوزة توجه به فرهنگ نمرة مردودي گرفتند! نگاهي اجمالي به تعداد و اسامي نمايندگاني که داوطلب عضويت در کميسيون‌هاي 15گانة مجلس شده بودند، نشانة خوبي براي فهم نظام اولويت‌ها و ترجيحات مجلس يازدهم و همراهي آنان با نيازها و اولويت‌هاي واقعي کشور و منويات رهبر انقلاب است: از 253 نفر نماينده فعلي مجلس، براي عضويت در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حدود 70 نفر فرم عضويت را پر کردند؛ براي عضويت در کميسيون صنايع و معادن 67 نفر، کميسيون برنامه‌ و بودجه 58 نفر،‌کميسيون انرژي 42؛ اما براي عضويت در کميسيون فرهنگي فقط 12 نفر که فقط 6 نفر آنها اولويت اولشان عضويت در اين کميسيون بود و براي کميسيون قضايي و حقوقي هم فقط 3 نفر! ثبت نام کردند!! اين در حالي است که حداقل نمايندگان لازم براي هر کميسيوني بايد 19 نفر باشند! معنا و مفهوم آن اين است که حداقل هفت نفر از اعضاي نهايي کميسيون فرهنگي و 16 نفر از اعضاي نهايي کميسيون قضايي و حقوقي، اعضايي‌اند که هيچ رغبتي يا هيچ دغدغه‌اي نسبت به مسائل فرهنگي و حقوقي ندارند! تأسف‌بارتر آنکه بسياري از روحانيان مجلس تمايلي براي شرکت در کميسيون‌هاي اجتماعي و فرهنگي از خود نشان ندادند! بلکه بسياري براي عضويت در کميسيون‌هاي صنايع و معادن!، کشاورزي!، سياست خارجي و امنيت ملي و انرژي!‌ ثبت نام کرده‌اند! به نظر شما آيا مي‌توان اميدي به اين مجلس براي پرداختن به اولويت اصلي و بنيادين کشور يعني «فرهنگ»‌ داشت؟ و به نظر شما آيا قانون‌گذاري‌ها و نظارت‌هاي چنين مجلسي مي‌تواند ريل‌گذاري فعاليت‌هاي کشور را در مسير اصلي خود قرار دهد؟ و آيا .... 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
معارف قسمت ۳.mp3
16.26M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : ✅ابعاد و لایه های مختلف جنگ نرم ✅ مقایسه جنگ سخت با جنگ نرم مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔹قسمت پنجم: تحمل ابهام و آشفتگي 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که: 27.هرگز به موقعيت‌هاي پيچيده، واکنش فوري و سريع نشان نمي‌دهد. زيرا همواره اين احتمال را مي‌دهد که بسياري از ابعاد آن براي او نامکشوف باشند. 28.توانايي تحمل ابهام و بلاتکليفي و عدم قطعيت را دارد. به همين دليل از تصميم‌گيري‌هاي عجولانه پرهيز مي‌کند. 29.هرگز بدون فکر و تأمل و سنجش اقدام به کاري نمي‌کند؛ از داوري‌هاي عجولانه به شدت پرهيز دارد؛ زيرا مي‌داند کار بدون فکر و تأمل، نشانة بي‌خردي است؛ مي‌داند که عجله همراه با خطا و مانع از رسيدن به واقع است؛ 30.اتخاذ تصميم‌هاي مهم در زندگي، مثل ازدواج، شغل، تهية مسکن و امثال آن، بعضاً همراه با ابهام و بلاتکليفي و سردرگمي است؛ بدون برخورداري از اين ويژگي اخلاقي (=تحمل ابهام و آشفتگي)، در چنين مواقعي، به احتمال زياد، دچار تصميمات عجولانه و نهايتاً‌ پشيماني خواهيم شد. 31.انسان اخلاقي کسي است که در جايي که همگان از او انتظار دارند کاري انجام دهد يا سريعتر تصميم‌ بگيرد، به دليل آنکه هنوز نمي‌داند تصميم درست چيست، عليرغم همه دشواري‌ها، بردباري و صبوري پيشه مي‌کند. 32.بسياري از افراد به دليل آنکه تحمل ابهام و سرگرداني را ندارد؛ به هنگام برخورد با مسأله‌اي ابهام‌انگيز، دنبال راه‌حلي سريع هستند و در خزانة مفاهيم و دانش‌هاي پيشين خود پاسخي براي آن مي‌جويند و بدين ترتيب خود را از چنگال‌هاي آزاردهندة ابهام و حيرت نجات مي‌دهند! اما انسان اخلاقي کسي است که نه تنها از ابهام و حيرت واهمه‌اي ندارد که عاشقانه به استقبال آن مي‌رود؛ حيرت و سؤال را نردبان وصول به فضاهاي جديد و گشودن افق‌هاي نو مي‌‌بيند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
درس ششم 1.mp3
26.48M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : در عرفان و تصوف 🔹بحثی درباره سخنان کفرآلود عارفان و صوفیان ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat