eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴درسی که از زندگی حضرت عباس می‌آموزیم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در طول تاریخ تشیع، حضرت عباس بن علی(ع) است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شیفته مرام و مکتب و اخلاق و ادب آن سردار سپاه حسین بوده و هستند. 🔹از مهمترین ویژگی‌های حضرت عباس علیه السلام «ایمان مستحکم» و «استقامت مدام» در راه حق بود. آن حضرت در سراسر عمر پربرکت خود لحظه‌ای در پیمودن مسیر حق سست نشد و حتی لحظه‌ای از حرکت بازنایستاد؛ بلکه دائماً در حرکتی شتابنده و رو به جلو، بر معرفت و ادب و بصیرت خود نسبت به جایگاه ولایت افزود. 🔹در زیارتنامة حضرت عباس چنین می‌خوانیم: أَشْهَدُ أَنَّكَ‏ لَمْ‏ تَهِنْ‏ وَ لَمْ‏ تَنْكُل؛ شهادت می‌دهم که تو نه سستی ورزیدی و نه بازایستادی. 🔻و این درسی است که شیفتگان آن حضرت، در روزگار حاضر،‌ که نظام اسلامی تحت شدیدترین تهدیدها و تحریم‌ها واقع شده است، بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فلسفه و فناوری‌های همگرا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیشرفت‌های صنعتی و هوش مصنوعی و تولید ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند که به زودی در هر کوی و برزنی شاهد حضور گسترده و فعال آنها خواهیم بود، اجازه تأملات آرام و اشتغال فیلسوفان را به مباحث انتزاعی محض نمی‌دهد. همانطور که اجازه فتاوای غیردقیق و نامطمئن را هم به فقیهان نمی‌دهند. فناوری‌های هوش مصنوعی از فیلسوفان و فقیهان و اخلاقیان می‌خواهند با سرعت و قاطعیت درباره موضوعات مختلف مربوط به اراده و شخصیت انسان تصمیم‌ بگیرند والا حرکت سرسام‌آور ماشین صنعت، همواره شتابنده و فزاینده است و هرگز نه تنها متوقف نمی‌شود؛ بلکه سرعت آن «یکنواخت» نیز نخواهد بود؛ بلکه دائماً «پیش‌رونده» و «شتابنده» است. تولید ماشین‌های هوشمند از عالمان علوم انسانی می‌خواهد با سرعت و دقت و اطمینان دیدگاه خود را درباره اراده و انتخاب و تصمیم‌گیری در بزنگاه‌ها مشخص کنند؛ برنامه را به ماشین بدهند. باید برای یک ماشین هوشمند مشخص کنند که فی‌المثل در دو راهیِ زیر گرفتن انسانی بی‌گناه یا برخورد با وسیله نقلیه‌ای دیگر و کشته شدن سرنشین ماشین، اخلاقی‌ترین مسیر را مشخص کند؟ دنیای جدید دنیای بی‌حوصله‌ و عجولی است. به فیلسوفان اجازه نمی‌دهد که هزاران سال درباره مقوله «اراده آزاد» و نحوه مواجهه با دوراهی‌ها و معضلات اخلاقی گفتگو کنند و بر سر و کله همدیگر بزنند و شادمانه بگویند که اقتضای بحث فلسفی درباره اراده و اختیار چنین است که «رگ‌رگ است این آب شیرین آب شور/ در خلایق می‌رود تا نفخ صور». در دنیای فناوری‌های نوین، نفخ صور این نظرات همین الان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زندگی دوی استقامت یا سرعت؟ 🖊احمدحسین شریفی برخی زندگی را با «دوی سرعت» اشتباه گرفته‌اند. برای رسیدن به اهداف خود به ویژه اهداف مادی بسیار عجله دارند؛ به همین دلیل روحی ناآرام و مضطرب دارند. در حالی که زندگی به مثابه «دوی استقامت» است. انسان‌های حکیم کسانی‌اند که هم از مسیرِ حرکت لذت می‌برند و هم در حرکت و دویدن خود از آرامش و سکینه برخوردارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سلیمان نبی و دانش گیاهان دارویی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻از نگاه جلال‌الدین ، نخستین کسی که دانش گیاهان دارویی را بنیان نهاد و آن را به دیگران آموزش داد، حضرت سلیمان نبی بود. مولوی در دفتر چهارم مثنوی معنوی می‌گوید: هر صباحی چون سلیمان آمدی خاضع اندر مسجد اقصی شدی نوگیاهی رسته دیدی اندرو پس بگفتی نام و نفع خود بگو تو چه دارویی؟ چیی؟ نامت چی است؟ تو زیان کی و نفعت بر کیست؟ پس بگفتی هر گیاهی فعل و نام که من آن را جانم و این را حِمام من مرین را زهرم و او را شکر نام من اینست بر لوح، از قدر پس طبیبان از سلیمان، زان گیا عالم و دانا شدندی مقتدی تا کتب‌های طبیبی ساختند جسم را از رنج می‌پرداختند 🔻البته از نگاه مولوی نه تنها دانش گیاهان دارویی که همه علوم و فنون و حرفه‌های دیگر نیز ریشه‌ای وحیانی و دینی داشته و محصول تعالیم پیامبران‌اند: این نجوم و طب، وحی انبیاست عقل و حس را سوی بی‌سو، ره کجاست؟ عقل جزوی، عقل استخراج نیست جز پذیرای فن و محتاج نیست قابل تعلیم و فهمست این خرد لیک صاحب وحی تعلیمش دهد جمله حرفت‌ها یقین از وحی بود اول او، لیک عقل آن را فزود هیچ حرفت را ببین کین عقل ما تاند او آموختن بی‌اوستا گرچه اندر مکر موی‌اشکاف بد هیچ پیشه رام، بی‌استا نشد دانش پیشه ازین عقل ار بدی پیشة بی‌اوستا حاصل شدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *حِمام: مرگ *پرداختن جسم از رنج: زدودن رنج از بدن *عقل جزوی در اینجا به معنای عقلی است که صرفاً تقلیدی و تعلیم‌پذیر است. و نهایت قدرت آن این است که علوم و فنون را بیاموزد و فهم کند؛ اما خودش هرگز قدرت خلاقیت و کشف را ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جمهوری اسلامی و مخالفان لاابالی! 🖊احمدحسین شریفی 🔻من بعید می‌دانم هیچ حکومتی مخالفانی به ناجوانمردی و رذالت مخالفان جمهوری اسلامی داشته باشد. مخالفان خارجی جمهوری اسلامی که از انجام هیچ رذالتی در مخالفت ابا ندارند. از ترور دانشمندان و عالمان ما گرفته تا به اغتشاش کشیدن و ناامن کردن فضای علمی و آموزشی کشور، و تحریم داروهای بیماران خاص و امثال آن. مخالفان داخلی و غربزدگان وطنی نیز نه تنها به مثابه پیاده نظام استکبار و صهیونیسم جهانی در کشور ما عمل می‌کنند که در ناجوانمردی و لاابلی‌گری در گفتار و رفتار، غربیان را انگشت به دهان گذاشته‌اند! 🔻اوج رذالت و پستی آنها را در مسمومیت‌های اخیر در برخی از مدارس دخترانه کشور می‌توان دید. (بدون تردید دیر یا زود عوامل اصلی و فرعی این جنایت بزرگ مشخص خواهند شد و نظام اسلامی با قدرت و صلابت با آنها برخورد خواهد کرد) اما این مخالفان رذل و پست را می‌بینیم که در همان زمانی که وزارت علوم جمهوری اسلامی مشغول برگزاری آزمون ارشد و دکتری است و به برکت نگاه بلند روحانیت شیعه و حاکمان جمهوری اسلامی ایران ۵۶% متقاضیان شرکت در دوره‌های ارشد را دختران افتخارآفرین‌مان تشکیل می‌دهند، روحانیت را متهم به زن‌ستیزی و مخالفت با تحصیل دختران کرده! و عالمان تشیع و خداوند تعقل و روشن‌بینی را به عنوان مدافعان تفکرات سیاه روسیاهانی چون طالبان و القاعده می‌کنند! و در همان زمانی که روحانیت انقلابی فتوا می‌دهد اقدام در جهت مسموم‌سازی دانش‌آموزان مدارس از مصادیق افساد در ارض است، که شدیدترین کیفرها را دارد، این اراذل لاابالی می‌گویند «کار خودشان» است و جمهوری اسلامی می‌خواهد از دختران انتقام بگیرد! و عجیب‌تر از همه اینکه عده‌ای ابله یا «خود-روشنفکرپندار» نیز چنین اتهاماتی را باور می‌کنند و به مخاطبان بیچاره خود نیز چنین فکری را القاء می‌کنند. 🔻اف بر شما مخالفان جمهوری اسلامی ایران که در رذالت و پستی بی‌نظیرید! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۰) 🔶آزاداندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ توصیه قرآن به همه آدمیان و جامعه پیروان این است که از ابزارهای ادراکی خود بهره گیرند و همه «اَقدام» و «اِقدام»های خود را عالمانه بردارند و انجام دهند: وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (اسرا ٣۶) اما مع‌الاسف بسیاری از آدمیان زیستی تقلیدی و غیرعالمانه دارند. حیاتی گوسفندوار دارند. از این هدایای الهی یعنی ابزارهای ادراکی، بهره لازم را نمی‌گیرند. در این میان، فیلسوفان از معدود کسانی‌اند که از تقلید و تبعیت کورکورانه در فکر و عمل مبرّایند. اساساً فلسفه و تعقل با تقلید در فکر و اندیشه ناسازگار است. فلسفه‌ورزی نوعی آزاداندیشی به فیلسوف می‌دهد او خود را اسیر هیچ فکری نمی‌کند. او «جستجوگر حقیقت» و «مرید حقیقت» است و بس. و تنها معیار و خط‌کش زیست و زندگی او نیز عقل و استدلال عقلی است. به همین دلیل، می‌توان گفت که آزاد‌اندیشی در ذات فلسفه‌ورزی نهفته است. او آزاد از هر گونه «تحمیل» و «تعصب» و «تقلید» است. ارسطو در پاسخ این پرسش که چرا حرمت استاد خود افلاطون را نگه نمی‌داری می‌گفت: افلاطون را دوست دارم اما حقیقت را بیش از افلاطون دوست دارم. این جمله به خوبی روحیه فلسفی را آشکار می‌کند. فیلسوف هرگز گرفتار بت‌ تقلید و پیروی کورکورانه از دیگران نمی‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻 برنامه ویران‌سازی سوریه از یک مدرسه در شهر درعا شروع شد: با دیوارنویسی و شایعه‌ شکنجه دانش‌آموزان و شعارهای تند مردم علیه حاکمیت و ... آتش و خون و ترور و بیچارگی مردم. دشمنان احمق جمهوری اسلامی با بسیج همه اذناب و نوکران بی‌جیره و مواجب‌شان حدود شش ماه است که میخواهند مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما را نیز سکویی برای ویرانی ایران قرار دهند، و نمی‌دانند که نخستین درس دانش ‌آموختگان مدرسه ولایت دشمن‌شناسی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بيعت‌نامه‌ی امام عصر(عج) با ۳۱۳ ياور اصلی خود 🖊احمدحسین شریفی 🔶مرحوم حائری یزدی در کتاب إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب(عج)، متن بیعت‌نامه امام زمان روحی له الفداء را با ۳۱۳ یاور اصلی خود نقل کرده است که ترجمه آن را عیناً تقدیم می‌کنم. به امید آنکه ما نیز خود را متعهد به اخلاقیات مهدی‌پسند بدانیم. 🔹این بیعت‌نامه گويای آن است که يک مدل عملی از سبک زندگی مهدوي به جهانيان عرضه می‌شود. مدلی که جذابيت فراوان دارد آن هم در جوامعي که پر از فساد و ظلم و بی‌عدالتی شده باشند و از ستم و ظلم به ستوه آمده باشند؛ وقتی چنان مدلی از رفتار را می‌بينند همگی جذب می‌شوند: «با او بيعت می‌کنند که هرگز از اين اصول عقب‌نشينی نکنند: (۱) هرگز دزدی نکنند؛ (۲) زنا نکنند؛ (۳) هيچ کار حرامی را مرتکب نشوند؛ (۴) هرگز دنبال فساد و فحشا نروند؛ (۵) به ناحق هيچ کس را نزنند؛ (۶) طلا و نقره، گندم و جو ذخيره نکنند مسلمانی را دشنام ندهند؛ (۷) خون به ناحق نريزند؛ (۸) به آبروی کسی لطمه نزنند؛ (۹) به خانه‌ی کسی هجوم نبرند؛ (۱۰)‌ کسی را به ناحق نزنند؛ (۱۱) مسجدی را خراب نکنند؛ (۱۲) هرگز شهادت باطل ندهند؛ (۱۳) هرگز بدگويی مؤمنان را نکنند؛ (۱۴) هرگز ربا نخورند؛ (۱۵) در سختی‌ها صبور باشند و جزع نکنند؛ (۱۶) خداپرستی را لعن نکنند؛ (۱۷) شراب نخورند؛ (۱۸) لباس مطلا و حرير و ابريشمين نپوشند؛ (۲۰) دشمن شکست خورده‌ی در حال فرار را تعقيب نکنند؛ (۲۱)‌ خونی را به ناحق نريزند؛ (۲۲) مسلمانی را فريب ندهند؛ (۲۳) حتی نسبت به کافران و منافقان نيز ستم روا ندارند؛ (۲۴) ساده‌زيست باشند؛ خاک را فرش خود قرار دهند؛ (۲۵)‌ از فساد و فحشا بيزاری جويند؛ (۲۶) امر به معروف و نهی از منکر کنند. 🔹سپس او نيز می‌فرماید: اگر شما به اين عهد و پيمان متعهد بمانيد من نيز با شما عهد می‌بندم که: (۱) ياران خاص ديگری را برنگزينم و کسی را بر شما ترجيح ندهم؛ (۲) در خوراک و پوشاک و مرکب همچون شما رفتار کنم؛ و برای خودم برتری قائل نباشم؛ (۳) همواره با شما باشم و با شما حرکت کنم؛ (۴) به کم راضی باشم؛ (۵)‌جهان پوشيده از ظلم و جور را پر از عدل و قسط کنم؛ (۶)‌ و خدا را آنگونه که سزاوارش است عبادت کنيم. 🔹سپس می‌فرمايند: من به عهدم با شما پايبندم؛ شما هم پايبند باشيد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مهدویت در روایات 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ صرف نظر از استدلال‌های عقلی برای اثبات ضرورت وجود مهدی (عج) و همچنین صرف نظر از آيات متعددی از قرآن کریم که دال بر ضرورت وجود حضرت موعود جهانی است؛ مجموعه‌ی بسيار وسيعی از روايات در جوامع معتبر روايی، اعم از منابع اهل سنت و منابع شيعی، وجود دارد كه به مسألة مهدويت و تبيين ابعاد و جوانب مختلف آن پرداخته‎اند. كثرت اين روايات به اندازه‎ای است كه برای هيچ كس جای ترديدی درباره‌ی آن وجود مقدس باقی نمی‌‎گذارد. حتی رواياتی كه اهل سنت از پيامبر اكرم (ص) درباره‌ی حضرت مهدی نقل كرده‎اند به تصديق عده‎ای از علمای خودشان به حد تواتر می‌‎رسد و گروهی از علماء اهل سنت اعتقاد به آن حضرت را مورد اتفاق همه‌ی فرقه‎های اسلامی دانسته‎اند. عده‎ای از انديشمندان اهل سنت نيز كتاب‎های مستقلی درباره‌ی آن حضرت و علائم ظهور و ویژگی‌های عصر حضور نوشته‎اند. شهيد صدر درباره‌‌ی كثرت روايات در موضوع مهدی موعود می‎گويد: با جستجوی ناقصی كه داشتم در جوامع حديثی اهل سنت چهارصد حديث از پيامبر(ص) درباره‌ی مهدی موعود يافتم و در مجموع بيش از شش هزار حديث در جوامع مختلف روايی، اعم از كتاب‎های اهل سنت و شيعه، درباره‌ی مهدی موعود يافتم.» (كلمة حول المهدي، ص63-64) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 گوشه‌ای از کارهای بزرگ و افتخارآمیزی که در چندروز گذشته توسط دولت کار و جهاد انجام گرفت: ✔️پروژه بزرگ رساندن آب به دریاچه ارومیه. ✔️افتتاح بیمارستان هزار تختخوابی امام مهدی(عج)؛ بزرگترین پروژه درمانی در تاریخ ایران اسلامی ✔️ بهره‌برداری از ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور. ✔️ افتتاح طرح بزرگ رساندن آب‌ شیرین به خانه بوشهری‌ها. 🔸از همه جهادگران عرصه علم و صنعت و خدمت صمیمانه سپاسگزاریم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻افتخاری دیگر که نمایان‌گر بخشی دیگر از قدرت علمی و تکنولوژیکی ایران اسلامی است. 🔹امروز (۱۸/ ۱۲/ ۱۴۰۱) در آیینی، با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی۸۸ سپاه، 95 شناور موشک‌انداز و یک فروند ناو اقیانوس‌پیما به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. 🔹ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی که امروز به نیروی دریایی سپاه الحاق شد، یک ناو سنگین چند منظوره 14 هزار تنی است که 240 متر طول و 32 متر عرض دارد و قادر است تا با قابلیت حمل انواعی از شناورهای سبک، پهپاد و بالگرد، کار پشتیبانی رزمی از این شناورها را نیز با سامانه‌های پدافندی و موشکی تعبیه شده در آن انجام دهد. 🔹این ناو قادر است تا 41 هزار تن بارگیری کند و تا 18 هزار مایل دریایی نیز برد عملیاتی داشته باشد. بهره گیری از رادار سه بعدی آرایه فازی پیشرفته، سامانه‌های مخابراتی و جنگ الکترونیک و موشک‌های سطح به هوا و سطح به سطح و نیز بهره‌مندی از سامانه پدافندی دریاپایه سوم خرداد از دیگر قابلیت‌های ناو شهید مهدوی است که قابلیت اقیانوس‌پیمایی طولانی را داراست. 🔻درود خدا بر مردان علم و جهاد و خدمت 🔻و درود خدا بر شهید نادر مهدوی که یک‌تنه شاخ غرور دریایی آمریکاییان را شکست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۱) 🔶بت‌شکنی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی دیگر از ویژگی‌های زیست فیلسوفانه را می‌توان مبارزه با هرگونه «بت» و «بت‌پرستی» دانست. توضیح آنکه انسان‌های متعارف گرفتار اصنافی از بت‌ و بت‌پرستی‌اند: از بت‌های صوری و ظاهری گرفته تا بت‌های اعتقادی و اندیشه‌ای؛ از بت‌های گرایشی گرفته تا بت‌های کنشی و امثال آن. اغلب آدمیان بدون آنکه فرصت تأمل داشته باشند و یا حتی بدون آنکه به تأمل و تفکر احساس نیاز کنند بسیاری از آداب و رسومات اجتماعی، باورهای میراثی، هنجار‌های اجتماعی و امثال آن را حق می‌دانند و تخلف از آنها را مجاز نمی‌شمارند! اما فیلسوف راستین بدان دلیل که سرلوحه زندگی خود را عقل و استدلال قرار داده است، به صورتی بی‌طرفانه می‌کوشد همه مسائل را از دریچه عقل خود عبور دهد. از نگاه فیلسوف، «حق» آن چیزی است که بتوان برای آن «استدلالی معتبر» اقامه کرد. فیلسوف راستین، یک بت‌شکن به معنای واقعی است: او سعی می‌کند هم «خود» را از پرستش بت‌های ذهنی و اعتقادی و ارزشی نجات دهد و هم «دیگران» را. به همین دلیل، نه تنها انواع بت‌های بیرونی و درونی را می‌شناسد؛ بلکه چگونگی شکستن آنها را نیز می‌داند. از نگاه فیلسوف، «پیروی کورکورانه» از هر باور یا ارزشی، (حتی اگر فی‌الواقع باور و ارزشی درست هم باشد) نوعی «بت‌پرستی ذهنی» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اوج رذالت مخالفان انقلاب اسلامی را ببینید. 🔻به اعتقاد من، رذل‌تر و پست‌تر از این پدر و دختر، گروه‌های سیاسی و مدعیان روشنفکری‌اند که روزهاست چنین اقدامات شیطانی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عالمان دینی نسبت می‌دهند! 🔻و ابله‌تر از همه اینان، کسانی‌اند که چنین نسبت‌هایی را باور می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📽 گفتگوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شریفی رییس دانشگاه قم در برنامه «گفتگوی ویژه» را در لینک زیر ببینید https://b2n.ir/d12865 متن گفتگو را اینجا بخوانید https://b2n.ir/x87794 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۲) 🔶آزادی از حاکمیت اکثریت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به این دلیل که تنها منبع و روش معتبر و مُطاع را «عقل» و «استدلال عقلی» می‌دانند، طبیعتاً تحت تأثیر آداب و سنت‌ها و عادات اجتماعی و امثال آن قرار نمی‌گیرند. توضیح آنکه فیلسوف هرگز 1. مسحور «جماعت» و «اکثریت» نمی‌شود. کثرت طرفداران یک اندیشه را نه «دلیل» حقانیت آن می‌داند؛ و نه حتی «نشانه» حقانیت آن. 2. فریفته نام‌ها و مکتب‌ها نمی‌شود. البته هرگز به بزرگان فکری هم توهین و جسارت نمی‌کند؛ اما احترام گذاشتن به نام‌ها و مکتب‌ها به معنای پذیرش کورکورانه و مقلدانه سخنان و ایده‌های آنها نیست. 3. گرفتار عادات و آداب اجتماعی نمی‌شود؛ شیوع و رواج یک اندیشه را معیار حقانیت آن نمی‌داند. اساساً از مهم‌ترین کارویژه‌های فلسفه این است که آدمیان را از چنبره «عادت‌های فکری» و «نگاه‌های عادت‌زده» به عالم و آدم، نجات ‌دهد. 4. همانطور که خود را مسحور و محصور در چارچوب آداب و عادات اجتماعی نمی‌داند، دشمنی خاصی با آنها نیز ندارد. او همه چیز را با ترازوی عقل و اندیشه می‌سنجد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قرآن و «داستان‌های کوتاه» ✍️احمدحسین شریفی از میان قالب‌های مختلف ادبی در ادبیات منثور می‌توان گفت قالب «داستان کوتاه» از جمله بهترین قالب‌ها برای انتقال مفاهیم ارزشی و اعتقادی و دینی است. شاید به همین دلیل بوده است که در قرآن کریم نیز در بسیاری از موارد برای انتقال معارف الهی از قالب «داستان کوتاه» استفاده شده است. در قرآن کریم یکصد قصه عبرت‌آموز و تأثیرگذار مربوط به پیامبران و اولیای الهی و ملت‌ها ذکر شده است. «۱۸۰۰ آیه» از آیات قرآن مربوط به «آیات القصص» است. «۱۴۰۰ آیه» آن از آیات مکی است. یعنی آیاتی که محور اصلی آنها تبیین باورها و ارزش‌های اسلامی و تشریح جهان‌بینی و انسان‌شناسی الهی بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غیرت‌زدایی راهی برای دین‌زدایی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «غيرت» نيروی دفاعی کم‌نظيری است که خدای متعال در فطرت آدمیان نهاده است. این نیرو از مهم‌ترین ابزارها برای تقابل با دشمنان و مهاجمان است: اعم از دشمنان درونی و مهاجمان بیرونی. به همين دليل است که يکی از مهمترين استراتژیهای دشمنان دین و معنویت و انسانیت‌، «غيرت‌ستيزی» و «حيا‌زدايی» و «توسعه دیاثت» است. با این کار: اولاً، نخستین سنگر حیات اجتماعی و انسانی، یعنی «خانواده» را از میان برمی‌دارند. زیرا بر اساس همه تحقیقات تجربی به هر میزان که سطح غیرت‌ورزی کاهش یابد به همان میزان تعلقات خانوادگی نیز کاهش می‌یابد. ثانیاً، زمینه سلطه زورگویان، متکبران و چپاولگران را بر جامعه اسلامی فراهم می‌کنند. به طور کلی، این شیوه‌ی همه مستکبران تاریخ در مواجهه با ملت‌های دیگر بوده است که برای سلطه بر آنها و برای چپاول منابع مادی و معنوی ملت‌ها، پروژه غیرت‌‌ستیزی و حیازدایی را در دستور کار خود قرار داده و می‌دهند. قرآن کریم (قصص، آیه ۴) در تشریح شگردهای فرعون و فرعونیان برای سلطه بر بنی‌اسرائیل می‌فرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدين‏» منظور از «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ» میتواند اين باشد که روح مردانگی را از آنان میگرفت؛ با گسترش فساد، آنان را غافل میکرد؛ و «يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» يعنی بی حيايی در زنانشان ايجاد میکرد و با اين کارها همه بنی اسرائیل را میدوشيد و میچاپيد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۳) 🔸تأثیرناپذیری از داوری دیگران 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به این دلیل که (۱) برای اکثریت از آن جهت که اکثریت است، جایگاه و اهمیتی ویژه‌ای قائل نیستند و (۲) همچنین بدان دلیل که یگانه معیار و ترازوی آنان عقل و استدلال و برهان است، اهمیتی به قضاوت‌ها و داوری‌های دیگران و تأیید و رد اندیشه‌هایشان توسط مردمان نمی‌دهند. خوشایند یا بدآیند دیگران برای آنان اهمیتی ندارد. یعنی خوشایند دیگران را نشانه‌ای بر درستی رأی و اندیشه‌ خود نمی‌دانند؛ همانطور که به دلیل بدآیند دیگران، از رأی و اندیشه خود دست برنمی‌دارند. برای تأیید یا رد دیگران هیچ نقشی در درستی یا نادرستی رأی و اندیشه‌ یا رفتاری قائل نیستند. اساساً کسانی که دائماً دغدغه‌مند «تأیید شدن» از سوی دیگران یا به دنبال «قضاوت کردن» دیگران هستند، نه تنها به پیشرفت و تعالی نخواهند رسید؛ بلکه از آرامش در زندگی محروم‌اند؛ امام موسی‌بن جعفر(ع) در جمله‌ای حکیمانه خطاب به هشام‌بن حکم می‌فرماید: يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ ای هشام! اگر در دست تو گردویی بود و مردم گفتند مروارید است سودی به حال تو ندارد، در حالی که تو خود می‌دانی که آن گردو است. و اگر در دست تو مرواریدی باشد ولی مردم بگویند گردو است، این گفته مردم نیز زیانی به تو نمی‌رساند، در حالی که خود می‌دانی که آنچه در دست داری مروارید است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعاً «فضای ذهنی» این خانواده چه فضایی است؟ این نوع چه تناسبی با فرهنگ ایرانی اسلامی دارد؟ گفته می‌شود صدها هزار سگ خانگی فقط در شهر تهران وجود دارد! آیا تصویر درستی از آینده فرهنگی جامعه داریم؟ آیا برنامه‌ای واقع‌بینانه برای حفظ و نگهداری از ارزش‌های ایرانی اسلامی و مدیریت ارزش‌های حاکم بر جامعه داریم؟ آیا این بیماری سگ‌دوستی درمانی دارد؟ انسان با دیدن این صحنه‌ها یاد این بخش از داستان مارگیر مثنوی معنوی می‌افتد: خویشتن نشناخت مسکین آدمی از فزونی آمد و شد در کمی خویشتن را آدمی ارزان فروخت بود اطلس خویش بر دلقی بدوخت صد هزاران مار و که حیران اوست او چرا حیران شدست و ماردوست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویراست دوم کتاب روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی تالیف استاد دکتر احمدحسین شریفی از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد. شایان ذکر است،‌ پیش از این، کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی و نیز نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی، از دکتر شریفی تالیف و از سوی مرکز پژوهش‌های صدرا منتشر شده است که هر سه کتاب مزبور، برای آشنایی مناسب اساتید با تز علوم انسانیِ اسلامی بسیار راهگشاست. آشنایی با کتاب و دریافت صفحات ابتدایی: http://icih.ir/?page_id=9251 تهیه کتاب از فروشگاه صدرا: https://book.sccsr.ac.ir/ مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
🔶بخش‌هایی از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) در توصیف ماه رمضان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- ای مردم، ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است. 2- ماهی است که از همه ماه‌ها ارزشمندتر و با فضیلت‌تر است. 3- روزهایش ارزشمندترین روزهاست. 4- و شب‌هایش با فضیلت‌ترین شب‌هاست. 5- و ساعت‌هایش از همه‌ی ساعت‌ها ارزشمندتر و ارجمندتر است. 6- ماهی است که شما به میهمانی خدا دعوت شده‌اید. 7- و خدا شما را در این ماه گرامی داشته است. 8- نَفَس‌های شما در ماه رمضان تسبیح است. 9- و خوابتان عبادت خداست. 10- و عمل شما مورد قبول درگاه خداست. 11- و دعایتان در این ماه عزیز مستجاب است. 12- با نیت‌های درست و دل‌های پاک، خواسته‌هایتان را از خدا بخواهید. 13- و بخواهید که شما را در این ماه به روزه‌داری توفیق دهد. 14- و نیز به تلاوت قرآن موفق سازد. 15- انسان شقی کسی است که در این ماه مورد بخشش و آمرزش خدا قرار نگیرد. 16- با گرسنگی و تشنگی این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت بیفتید. 17- و به فقرا و محرومان صدقه بدهید. 18- در ماه رمضان به بزرگانتان احترام کنید. 19- و به کودکان و افراد کوچک‌تر، از هیچ محبتی دریغ نورزید. 20- در این ماه بیشتر صله‌ی رحم نمایید. 21- زبان خود را از گفتار ناپسند و زشت نگهدارید. 22- و از آنچه خدا بر شما حلال نکرده است، چشمانتان را ببندید. 23- و آنچه را که شنیدنش بر شما حلال نیست، گوش ننمایید. 24- و به یتیمان مهر و محبت کنید تا بر یتیمان شما مهربانی کنند. 25- و از گناهانتان توبه کنید. 26- به هنگام نماز، دو دست خود را به دعا به پیشگاه خدا بلند کنید. 27- چه آن که آن لحظه‌ها بهترین لحظه‌هاست. 28- خداوند در آن لحظات با مهر و لطف بر بندگان می‌نگرد. 29- و اگر از او درخواست کنند، جواب می‌دهد. 30- و وقتی او را بخوانند، لبیک می‌گوید. 31- و دعای آنان را اجابت می‌کند. 32- ای مردم! جانتان در گرو اعمال‌تان است، با طلب مغفرت از خدا، آزادش کنید. 33- و شانه‌های شما از وزر و وبال گناه و زشتی‌ها سنگینی می‌کند، با سجده‌های طولانی، آن وزر و وبال را سبک کنید. 34- بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده‌کنندگان را عذاب نکند. 35- ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد. یکی عرض کرد! ای رسول خدا، همه ی ما قدرت افطاردادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم. پیامبر(ص) فرمود: پیامبر فرمود: حتی اگر شده با تکه‌ای خرما یا جرعه‌ای آب، آتش را از خود دور کنید. 36- ای مردم! اگر کسی در این ماه اخلاق خودش را نیکو و اصلاح کند، جواز عبور از پل صراط برای او خواهد بود. 37- و آن کسی که در این ماه بر زیردستان خود آسان گرفته و سخت‌گیری نکند، خداوند حساب را بر او آسان می‌گیرد. 38- و کسی که در این ماه مردم از شرش در امان باشند، خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می‌دارد. 39- و کسی که یتیمی را نوازش نماید، در قیامت مورد نوازش خداوند خواهد بود. 40- و کسی که صله‌ی رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت بر او فرومی‌فرستد. 41- و کسی که قطع رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت از او دور دارد. 42- و کسی که یک نماز مستحبی به قصد اطاعت و بندگی به جا آورد، خداوند برات آزادی از آتش جهنم را برای او صادر می‌کند. 43- و کسی که یک واجب را انجام دهد ثواب هفتاد واجب به او داده می‌شود. 44- و کسی که در این ماه بر من زیاد درود فرستد، خداوند کفه‌ی میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می‌کند. 45- و کسی که یک آیه در این ماه از قرآن تلاوت کند، پاداش یک ختم قرآن را خواهد داشت. 46- ای مردم، درهای بهشت در این ماه باز است، از خدا درخواست کنید که آن را بر روی شما نبندد. 47- و درهای جهم بر روی شما بسته است، از خداوند بخواهید که آن را بر روی شما نگشاید. 48- و شیطان در این ماه درغل و زنجیر است، از خداوند بخواهید که او را بر شما مسلط نکند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸 چه توییت جالب و پرمعنایی! «چگونه می‌توان توضیح داد که فنلاند، ایسلند و دانمارک سه کشور شاد دنیا هستند، و در عین حال، به ترتیب رتبه‌های 10، 1 و 9 در مصرف سرانه داروهای ضد افسردگی را دارند؟ آیا قبل از اینکه به سوال شادی پاسخ دهند یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فضاسازی به جای آیین‌نامه‌سازی و بیانیه‌بازی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در کشور ما رسم بر آن شده است که در مسائل مهم بلافاصله به «صدور بیانیه» از سوی شخصیت‌های بزرگ و «تهیه آیین‌نامه» از سوی مراکز دولتی و حاکمیتی بسنده می‌کنیم. اما در مقام عمل و در فضای محسوس و عینی مردم هیچ اقدامی صورت نمی‌دهیم. به عنوان مثال، هیچ اقدام عملی و «نمادین»ی در جهت بزرگداشت در کوی و خیابان انجام نمی‌دهیم و به این بسنده می‌کنیم که پلیس با صدور بیانیه‌ای، جرم بودن روزه‌خواری را اعلام کند و شماره‌هایی را در دسترس مردم قرار ‌دهد که روزه‌خواران را به پلیس معرفی کنند و .... مراکز فرهنگی مثل سازمان‌ تبلیغات و دفتر تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... نیز بیانیه‌ها و احیاناً آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی در این زمینه تولید می‌کنند! و در کتاب قطور آیین‌نامه‌های خود جای می‌دهند! همین و بس! خلاصه آنکه «تقریباً هیچ» اقدامی در جهت «فضاسازی رمضانی» نمی‌کنیم و اساساً از نقش «فضاسازی» در «فرهنگ‌سازی» غفلت داریم و از موضع قدرت به فرهنگ نگاه می‌کنیم و گمان می‌کنیم با صدور بیانیه و تولید آیین‌نامه، وظیفه فرهنگی خود را انجام داده‌ایم! این در حالی است که در همه کشورهای اسلامی، مثل عراق، عربستان، مصر، تونس، پاکستان، افغانستان، لبنان، سوریه، الجزایر، و ... مردم چندین روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، با چراغانی خیابان‌ها و معابر عمومی و نصب بنرها و پارچه‌نوشته‌های فراوانی به استقبال ضیافت الهی می‌روند و فضای شهر را فضایی معنوی و رمضانی می‌کنند. مساجد و مراکز فرهنگی برنامه‌های شاد و مفرح و علمی و فرهنگی خود را برای شب‌های ماه رمضان اعلام می‌کنند. در اغلب مساجد سفره‌های رنگین افطاری برای همگان پهن است. رفت و آمدهای خانوادگی و حضور در جلسات علمی و قرآنی از فرهنگ‌های ثابت و نهادینه مردم کشورهای اسلامی در ماه رمضان است. اما دریغ و صد دریغ که در کشور ما .... @Ahmadhoseinsharifi 🌹