eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۵ (Trimmed).mp3
9.01M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و پنجم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش دهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔲مقدمه: اسطرلاب به معنای «ستاره‌یاب» است که دستگاهی قدیمی است که هزاران سال پیش توسط متخصصان علم هیأت برای رصد ستارگان ساخته شده بود، این دستگاه در زمان خودش به منجمان کمک می‌کرد که پاره‌ای از محاسبات نجومی را با دقت قابل قبولی انجام دهند. البته ابزارهای ستاره‌یابی و دانش نجوم در دوران معاصر آنقدر پیشرفت کرده است که دستگاه اسطرلاب در برابر آنها شبیه اتومبیل‌ پلاستیکی در برابر پیشرفته‌ترین اتومبیل‌هاست. ⭕️خاطره اول: 🔶شب چهاردهم شعبان سال ۱۳۷۳ به همراه سه نفر از دوستان توفیق شرفیابی به محضر آملی را یافتیم. شبی بسیار خوش و به یادماندنی بود؛ درست مثل همه دیدارهای دیگر با ایشان پر از لطایف قرآنی و نکات عرفانی و علمی بود. 🔶از جمله خاطراتی که آن شب بیان کردند این بود که فرمودند زمانی که در مدرسه مروی بودم (ایشان در شهریور ۱۳۲۹ به تهران آمدند و تا مهر ۱۳۴۲ در تهران بودند)، کتابخانه مدرسه دستگاه اسطرلابی داشت که در اختیار من بود. می‌فرمودند حجره من در مدرسه به گونه‌ای بود که درب آن رو به روی درب ورودی مدرسه بود. به همین دلیل اگر کسی وارد مدرسه می‌شد، متوجه می‌شدم. 🔸روز جمعه‌ای بود که در حجره مشغول مطالعه بودم که دیدم یک روحانی جلیل‌القدری وارد مدرسه شد و با خادم مدرسه گفتگوی مختصری داشت و او هم با انگشت اشاره، حجره من را به او نشان داد. بعد از چند لحظه آن روحانی نورانی وارد حجره من شد و من مبهوت عظمت و نورانیت و ادب و اخلاق او شدم. بعد از احوال‌پرسی مختصری که با من کرد، گفت قصد مزاحمت برای شما را ندارم. شنیدم که شما در اسطرلاب تخصص دارید و دستگاه اسطرلاب مدرسه هم در اختیار شما است. این روزها یهودی‌ها به شدت در حال خریدن این دستگاه‌ها، مخصوصاً دستگاه‌های قدیمی و عتیقه و ارسال آنها به خارج از کشور هستند. وظیفه خود دانستم که به شما اطلاع دهم و از شما بخواهم که مواظب دستگاهی که در اختیار دارید باشید. من به او عرض کردم آقاجان من، همچون جانم از این دستگاه محافظت می‌کنم. خیالتان آسوده باشد. سپس چند توصیه اخلاقی و معنوی به من کرد و قصد خداحافظی داشت. هنگام رفتن گفتند ما هم چند دستگاه داریم اگر زمانی فرصتی کردید نگاهی به آنها بیاندازید که نقصانی نداشته باشند یا اصالت آنها را بررسی کنید، لطف بزرگی در حق ما کرده‌اید. 🔶من هم که نمی‌خواستم محضر این روحانی نورانی را از دست بدهم و دوست داشتم در معیت او باشم، گفتم آقا هر زمانی که بفرمایید در خدمت شما هستم. همان ساعت به همراه او از مدرسه بیرون آمدم و وسیله نقلیه‌ای کرایه کردیم (که البته پول کرایه را هم من دادم و اجازه ندادم آن روحانی نورانی دست در جیب بگذارد) و به سمت منزل ایشان حرکت کردیم. در بین راه هم دائماً نصحیت‌های علمی و اخلاقی به من می‌کرد و فراوان هم از من تمجید می‌کرد. (به تعبیر خودشان دائماً از آن هندوانه‌های بزرگ جنوبی زیر بغل من می‌گذاشت) به منزل ایشان وارد شدیم (خانه‌ای بسیار مجلل و وسیع در شمال تهران) و چند دستگاه اسطرلاب را آماده کرده بودند و من آنها را دیدم و نقص‌های آنها را گفتم و آنهایی که اصالتی داشتند و بی‌نقص بودند را هم مشخص کردم. بعد از پذیرایی مختصری به خودم اجازه ندادم که بیش از این وقت این بزرگ را بگیرم. 🔶خدا حافظی کردم و از منزل ایشان خارج شدم. همین که خارج شدم یکی از طلبه‌های مدرسه مروی به صورت اتفاقی من را دید. مثل چوب خشکش زد و با تعجب از من پرسید «شما اینجا چکار می‌کنی؟!» همینکه می‌خواستم بگویم در خدمت چه کسی بودم تازه متوجه شدم که جذبه ظاهری این عالم نورانی اجازه نداده بود که اصلاً اسم‌شان را سؤال کنم! به او گفتم منزل چنین عالمی بودم! او گفت اینجا یکی از مراکز یهودیان است و این فرد با این مشخصاتی که می‌گویی هم یکی از رؤسای آنهاست! کار اصلی آنها تهیه عتیقه‌جات و امور باارزش و ارسال آنها به اسرائیل است! 🔶 علامه می‌فرمود، بعد از شنیدن این قضیه خیلی ناراحت شدم، نه بابت خدمت علمی‌ و مراعات ادبی که در برابر آن مرد کرده بودم! بلکه بابت آن کرایه ماشینی که از مدرسه مروی تا منزل ایشان داده بودم! چون در پرداخت این کرایه ماشین اخلاص نبود این کار را برای خدا انجام ندادم! 🔶سپس فرمودند: «آقاجان آن مرد از ارکان آیت‌اللهی هیچ چیز کم نداشت! چهره‌ نورانی، ادب ظاهری، نعلین زرد، عبای نازک، دستانی نرم و ...؛ فقط دو رکن را نداشت: علم و تقوا!» در ادامه فرمودند: این قضیه مربوط به حدود 40 سال قبل بود؛ گمان نکنید که دیگر دزدان و نفوذی‌هایی در لباس روحانیت نداریم! الان هم اگر بیشتر از قبل نشده باشد کمتر نیست! روحانی را نباید با عمامه و عبا و ظاهرش شناخت؛ روحانی را باید با علم و اخلاق و معنویت و انسانیتش شناخت. روحانی باید نماینده رسول‌الله(ص) باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴به اطلاع علاقمندان به درسهای حوزوی و دانشگاهی استاد شریفی می‌رساند که درس‌های استاد شریفی در کانال زیر 👇👇 https://eitaa.com/Ostad_sharifi بارگذاری می‌شوند: 🔹درس‌های مکاسب 🔹درس‌های کفایة الاصول 🔹درس‌های فلسفه اسلامی 🔹درس‌های فلسفه غرب 🔹درس‌های تاریخ فلسفه غرب 🔹درس‌های سبک زندگی 🔹درس‌های جنگ نرم 🔹 درس‌های عرفان و تصوف 🔹 درس‌های عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور 🔹درس‌های علم دینی 🔹درس‌های فلسفه علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ostad_sharifi
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی ⭕️خاطره دوم: 🔶 علامه حسن‌زاده می‌فرمودند هنگامی که در محضر علامه شعرانی ریاضیات و هیأت می‌خواندم، مدرسه مروی دستگاه اسطرلابی داشت که به امانت در اختیار من بود و علامه شعرانی هم از روی آن تدریس می‌کرد. به دلیل شوق و علاقه‌‌ای که به این موضوعات داشتم تصمیم گرفتم خودم یک دستگاه اسطرلاب تهیه کنم. در برخی از عتیقه‌فروشی‌ها چند دستگاه اسطرلاب دیدم که رنگ ظاهری آنها نشان از قدمت‌شان می‌داد. حتی امضای برخی از علمای پیشین در پای برخی از آنها بود! اما هر کدام را که بررسی می‌کردم و اجزاء و اَشکال روی آن را مشاهده می‌کردم، با موازین ریاضی و قواعد اسطرلاب سازگار نبود! و اَشکال و اسامی زایدی بر روی برخی از آنها بود که هیچ ربطی به اسطرلاب نداشت. می‌فرمود بالاخره به گونه‌ای متوجه شدم که شخصی به نام .... (نام آن شخص را ذکر نمی‌کرد) در یکی از خیابان‌های تهران این اسطرلاب‌ها را درست می‌کند و با لطایف الحیلی آنها را به شکل دستگاه‌هایی قدیمی درمی‌آورد! (در سرکه می‌اندازد و سپس مدتی زیر خاک می‌گذارد که رنگ برنج آن تغییر می‌کند و حالت کهنگی به خود می‌گیرد). روزی به مغازه او رفتم و دیدم که به صورتی کاملاً‌ ناشیانه و غیر علمی از روی برخی ابزارها و اَشکال، مشغول اسطرلاب‌سازی است! با رعایت ادب و با ملاطفت و دلسوزی به او گفتم: «من چندین دستگاه ساخته شما را دیده‌ام و به فریب‌کاری و نیرنگ شما هم پی برده‌ام. شما پیرمرد شده‌ای، با این کار داری هم به خودت ظلم می‌کنی و هم به دیگران خیانت می‌کنی! شما که هم قلم‌زنی ماهر و هم هنرمندی حاذق هستید، چرا پی کار درستی را نمی‌گیرید؟! چرا به خودت و دیگران خیانت می‌کنی؟!» 🔸با او خداحافظی کردم و رفتم. هر چند بعدها هم در چندین نوبت دیدم که دست از کار خود نکشیده و همچنان مشغول تولید اسطرلاب‌های قلابی است!تعجب‌آورتر اینکه در جایی دیدم شخصی از روی همان اسطرلاب‌های قلابی آن مرد، مشغول تعیین جهت قبله یکی از مساجد است! و خدا می‌داند که همین سودجویی و بی‌تقوایی آن هنرمند غیر متعهد موجب چه انحرافات دیگری شده است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قمر در عقرب در منابع اسلامی 🖊احمدحسین شریفی 🔶بخش اول: مسافرت و ازدواج 🔶بر اساس هیئت بطلمیوسی می‌گفتند قمر (ماه)، ۲۸ منزل دارد و بروج فلکی هم ۱۲ برج‌اند که یکی از آنها برج عقرب است. حال اگر قمر در برج عقرب باشد، که در تقویم‌های نجومی زمان آن را در هر ماهی مشخص می‌کنند، معتقد بودند که آثار مخرب و پیامدهای ناگواری بر زندگی بشر دارد! فی المثل در روایاتی از پاره‌ای رفتارها، به ویژه مسافرت و ازدواج به هنگام قمر در عقرب پرهیز داده‌ شده و گفته‌اند کسی که در چنان زمانی ازدواج کند یا به مسافرت برود، خیر نمی‌بیند. از امام صادق(ع) چنین وارد شده است که: «مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ، لَمْ يَرَ الْحُسْنَى.» 🔶سید بن طاوس در کتاب الامان من اخطار الاسفار و الازمان، معتقد است روزهایی که سفر در آن روزها آثار ناگواری بر زندگی انسان دارد عبارتند از روزهای ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ هر ماه! البته در روایاتی هم گفته شده است که روزهای ۴ و ۲۱ هر ماه برای مسافرت خوب است! در روایاتی آمده است که مسافرت و ازدواج در سه روز آخر هر ماهی (مُحاق الشهر) درست نیست: «أَنَّهُ يُكْرَهُ التَّزْوِيجُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ» در روایتی دیگر اثر وضعی چنین ازدواجی را سقط جنین بیان کرده و فرموده‌اند: «مَنْ تَزَوَّجَ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ.» بر این اساس افزون بر آن ۱۲ روز قبلی باید سه روز دیگر هم بر آن افزود. ⭕️به اعتقاد ما: اولاً، التزام به چنین سخنانی بدان معناست که اساساً مسافرت نرویم و ازدواج هم نکنیم و هیچ کار مهمی در زندگی انجام ندهیم. چون درست است که ازدواج یا مسافرت‌های تجاری و طولانی مدت یا خرید منزل و ... در یک روز صورت می‌گیرد اما اقدام به آنها و تهیه مقدمات آنها بعضاً روزها و ماه‌ها طول می‌کشد و حتماً برخی از آن روزها مصادف با یکی از آن ۱۵ روز خواهد بود! حتی اگر بگویند که منظور آغاز عملی سفر و منعقد کردن پیوند ازدواج است، باز هم عسر و حرج فراوانی برای زندگی افراد پدید خواهد آورد و معلوم است که اسلام چنین عسر و حرجی را در سبک زندگی نمی‌پذیرد. ثانیاً، همانطور که علامه مجلسی تصریح می‌کنند، اساساً آن حدیث منقول از امام صادق(ع) که مشهورترین حدیث در این مسأله است، از نظر سندی مجهول است بنابراین فی نفسه اعتبار لازم را ندارد. حتی میرداماد در کتاب ارزشمند الرواشح السماویه فی شرح الاحادیث الامامیه می‌گوید حدیث «لا تسافروا و القمر فى العقرب» از احادیثی است که توسط زنادقه ساخته و پرداخته شده است و به ائمه اسلام نسبت داده شده است. ثالثاً، با توجه به عمومات و اطلاقات دیگری که درباره ازدواج و مسافرت داریم، این روایات هرگز به معنای حرمت مسافرت یا ازدواج به هنگام قمر در عقرب نیست. بلکه نهایتاً بر کراهت این اعمال دلالت می‌کنند. شیخ حر عاملی احادیث مربوط به قمر در عقرب را در باب‌هایی با عنوان «کراهة السفر و القمر فی العقرب» و «باب کراهة التزویج و القمر فی العقرب» گردآوری کرده است و همانطور که می‌دانیم، شیخ حر عاملی در اغلب موارد فتوا و برداشت نهایی خود از مجموعه روایات ناظر به یک مسأله را در عنوان‌گذاری آن روایات اظهار می‌کرد. و ایشان حداکثر دلالتی که برای این روایات قائل است، «کراهت سفر و ازدواج در قمر در عقرب» است. رابعاً، خود امام صادق(ع) در روایت دیگری می‌فرماید: «سَافِرْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْتَ وَ تَصَدَّقْ بِصَدَقَةٍ؛ هر روزی که خواستی مسافرت برو، و صدقه‌ای بده». سفیان بن عمر، از شاگردان امام صادق، می‌گوید، محضر امام رسیدم و گفتم بر اساس حالات نجوم و بروج و امثال آن زندگی خود را سامان می‌دهم اما الان در تردید افتاده‌ام که آیا واقعاً نجوم و بروج و امثال آن در زندگی ما تأثیر دارند یا خیر؟ امام فرمود: «به این وسوسه‌ها اعتنایی نکن و هر گاه دچار چنین وسوسه‌ای شدی، به نخستین مسکینی که می‌بینی صدقه‌ای بده و کاری را که تصمیم گرفته‌ای انجام بده؛ اگر هم چیزی باشد خداوند با این صدقه آن را از تو دفع می‌کند.» و خامساً، خود ائمه علیهم السلام هم عملاً هرگز تصمیم‌ها و کارهای خود را به سبب حالات بروج و افلاک و نجوم تغییر نمی‌دادند. (محاسن، ج۲، ص۳۴۸) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قمر در عقرب در منابع اسلامی 🖊احمدحسین شریفی 🔶بخش دوم: مواجهة امیرمؤمنان با قمر در عقرب 🔷ابن ابی‌الحدید می‌گوید در یکی از جنگ‌ها، منجمی به نزد امیرمؤمنان آمد و عرض کرد که: «لا تحاربهم اليوم فإن القمر في العقرب؛ امروز به جنگ نرو؛ زیرا قمر در عقرب است!» آن حضرت در پاسخ فرمود: «قمرنا أم قمرهم؛ قمر ما در عقرب است یا قمر آنها؟!» یعنی اگر جنگ به هنگام قمر در عقرب شوم است و موجب شکست می‌شود، طبیعتاً هر دو گروه متخاصم که شکست نمی‌خورند، شکست یکی مساوی پیروزی دیگری است. حال اینکه می‌گویی قمر در عقرب است و جنگ سرنوشت خوبی ندارد، این قمر در عقرب بودن برای ما عاقبت خوبی ندارد یا برای آنها؟ یا اینکه قمر ما در عقرب است! و قمر آنها در منزلی دیگر؟!! «و قيل لعلي ع لا تحاربهم اليوم فإن القمر في العقرب فقال قمرنا أم قمرهم.» 🔷این برخورد حضرت نشان می‌دهد که اموری مثل قمر در عقرب یا هیچ ارتباطی با تصمیمات و انتخاب‌های ما ندارند یا اگر هم احیاناً تأثیری داشته باشند، آنقدر دور و ضعیف است که قابل اعتنا نیست. و نهایتاً همانطور که معصومان علیهم السلام فرموده‌اند، اگر کسی تحت تأثیر فرهنگ عمومی، تبلیغات یا هر چیز دیگری از نظر روحی و ذهنی احتمال چنین تأثیری را می‌دهد، با صدقه‌ دادن و توسل و توکل، نگرانی ذهنی خود را برطرف کند و کاری را که تصمیم به انجامش گرفته است را بدون هیچ نگرانی و دل‌شوره‌ای انجام دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴به یاد علامه حسن‌زاده در روز بزرگداشت حافظ 🖊احمدحسین شریفی 🔷روز بیستم مهر به عنوان «روز بزرگداشت حافظ» نامگذاری شده است. به همین مناسبت خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی(ره) در باره لزوم اهتمام به حافظ و آشنایی با مضامین عرفانی و معنوی دیوان حافظ عرض می‌کنم: 🔶شبی با یکی از دوستان در محضر علامه حسن‌زاده آملی بودیم. مصرعی از یکی از غزلیات حافظ را خواند. آن مصرع را درست به خاطر ندارم گویا این بود: «عرضه کردم دو جهان بر دل کار افتاده» سپس به آن دوست عزیزم فرمود: «مصرع بعدی آن چیست؟» دوست ما عذرخواهی کرد و گفت: «نمی‌دانم.» ایشان پرسید: «چقدر با دیوان حافظ مأنوس هستید؟» پاسخ دوست ما این بود که: «هیچ» 🔶 خیلی ناراحت شد. با اینکه دوست ما معمم بود. اما علامه حسن‌زاده با تعجب پرسید: «آقا شما مطمئن هستید که طلبه‌اید؟ مگر می‌شود یک طلبه با دیوان حافظ ارتباط نداشته باشد؟ شما باید آنقدر با اشعار حافظ مأنوس باشید که وقتی یک مصرع آن را می‌شنوید مصرع بعدی را بگویید. دیوان حافظ دریای از عرفان و اخلاق و معنویت است. دیوان حافظ تفسیری عرفانی و معنوی از قرآن است: ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطایف حکمی با نکات قرآنی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دعاهای ساختگی یا افاضی سفر و دفع خطر! 🖊احمدحسین شریفی 🔶مرحوم سیدبن طاووس (م۶۶۴ق) از علمای بزرگ و بسیار مشهوری است که در موضوع ادعیه و مناجات و مقتل‌نویسی از شهرت بسزایی برخوردار است. کتاب‌های متعددی دارد که اکثراً در موضوع ادعیه و زیارات است. 🔶یکی از کتاب‌های ایشان که می‌توان آن را کتابی مناسب در حوزه اخلاق مسافرت دانست کتابی است با عنوان «اَلْأمان مِنْ أخْطارِ الأسْفارِ و الأزْمان» یا «اَمانُ الاخْطار». 🔶وی این کتاب را به هدف کمک به مسافران برای دفع مشکلات و خطرات فراوان سفر می‌نویسد. و معتقد است مراعات دستورالعمل‌‌ها، آداب و اخلاقیات مطرح شده در این کتاب و خواندن ادعیه و مناجات‌هایی که در آن آمده است موجب حفظ انسان از خطرات و بیماری‌ها در سفرها می‌شود. 🔶البته اغلب ادعیه و مناجات‌های وارد شده در این کتاب نیز مثل برخی دیگر از کتاب‌های ایشان فاقد سند یا سند معتبرند! 🔶نکته قابل توجه این است که خود وی در مقدمه کتاب تصریح می‌کند که در هر بحث و مسأله‌ای که دعای مأثوره‌ای (دعای مستند و منقول از ائمه اطهار) نیافته است، خودش دعایی در آن موضوع ساخته است! و معتقد است که مجوز ساخت دعا را خود امام صادق علیه السلام به افراد داده است. آنجا که عبدالله بن حماد انصاری به امام صادق(ع) عرض می‌کند دعایی را به من آموزش بده. حضرت در پاسخ می‌فرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِك‏؛ بهترین دعا، همانی است که بر زبان خودت جاری می‌شود» [جالب اینکه همین حدیثی هم که مستند ساخت دعا شده است، هر چند مضمون معقول و خوبی دارد اما خودش اعتبار سندی لازم را ندارد!] البته سید بن طاوس کار خودش را دعاسازی نمی‌داند و تصریح می‌کند این دعاها ساخته من نیست؛ بلکه از افاضات حضرت حق بر قلب و جان من است و من آنها را برای شما نقل می‌کنم: «نحن ما نذكر في الإنشاء من الدعاء إلا ما نجده من غير روية و لا كلفة بل إفاضة علينا من مالك الأشياء الذي هو ربي و حسبي كما قال جل جلاله‏ ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي». 🔷به نظر ما خواندن این دعاها نه تنها اشکالی ندارد بلکه به قصد قربت و توجه به حضرت حق خوب هم هست. اما باید توجه داشت که توسط چه کسانی و به چه منظوری بیان شده‌اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۶ (Trimmed).mp3
11.5M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و ششم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش یازدهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دقت‌های بی‌نظیر اولیای دین در حفظ منابع آبی 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از مهم‌ترین مشکلات جوامع بشری در طول تاریخ، تأمین منابع آبی و حفظ آنها بوده است. این مشکل در برخی از مناطق و در برخی از دوران‌ها مضاعف است. اما اولیای اسلام حتی با فرض وجود منابع آبی فراوان، باز هم از اسراف در مصرف آب به شدت نهی کرده‌اند. فی المثل: 1️⃣پیامبر اکرم(ص) وقتی یکی از اصحاب خود را در حال وضو گرفتن دیدند که بیش از حد متعارف آب مصرف می‌کرد او را نهی کردند و در برابر سؤال او که «مگر در وضو گرفتن نیز اسراف معنا دارد؟!»، فرمودند: «بله؛ حتی اگر کنار نهر جاری هم بودی در مصرف آب اسراف نکن.»‌ (تفسیر الصافی، ج۳، ص۱۸۷) 2️⃣در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز چنین می‌خوانیم که: «أَدْنَى الْإِسْرَافِ هِرَاقَةُ فَضْلِ الْإِنَاءِ؛ کمترین حد اسراف، دور ریختن باقیمانده ظرف آب است!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴منتشر شد 🔶کتاب و هنرهای بی‌کلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدی‌پیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. 🔷علل و عوامل فراواني در شكل‌دهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقش‌آفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباب‌بازي‌ها و سرگرمي‌هاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بي‌کلام» معرفي شده‌اند از جمله مهم‌ترين عوامل سبك‌سازند. اين نوع هنرها نقشي كم‌نظير، هميشگي و ماندگار در شكل‌دهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبك‌ساز مي‌تواند ساير فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگ‌سازي را بي‌اثر يا بسيار كم‌اثر كند. 🔶فهرست فصل‌های ده‌گانه کتاب: فصل اول: چيستي سبک زندگي؛ فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری فصل سوم: ابزارها و عوامل سبک‌ساز فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بي‌کلام فصل پنجم: هنر متعهد فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباب‌بازي فصل نهم: معماری و سبک زندگی فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇 http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4- @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔷«شایعه‌زدایی» به مراتب دشوارتر از «شایعه‌سازی» است. 🔷«خرافه‌زدایی» بسی دشوارتر از «خرافه‌سازی» است. 🔸 غالباً «تعمیر»، دشوارتر و پرهزینه‌تر و زمانبرتر از «تخریب» است. 🔘به همین دلیل است که «هدایت‌گری» پاداشی بی‌نظیر دارد. به تعبیر پیامبر اکرم (ص): «ای علی ارزش هدایت یک نفر، بیش از ارزش همه چیزهایی است که خورشید بر آنها می‌تابد». @Ahmadhoseinsharifi 🌹