🔴جهاد ایجاد امید، پادزهر همه خباثتها
حضرت ولایت در دیدار مردم اصفهان (۲۸ آبان ۱۴۰۱)
«در مقابل القای ناامیدی توسط دشمن، یک واقعیّتی وجود دارد: ما داریم پیش میرویم... در همین چند هفتهای که در بعضی از خیابانها چهار نفر آدم شریر یا فریبخورده اغتشاش درست کردند، کارهای بزرگی انجام گرفته که اگر مقایسه کنیم هفتههای دیگر و ماههای دیگر را، یک نتیجهی بزرگی به دست میآید؛ من حالا میشمرم اینهایی را که در همین چند هفته اتّفاق افتاده»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یک گزارش تاریخی بسیار مختصر درباره هویت واقعی مدافعان شعار «زن، زندگی، آزادی»
🔻آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آل سعود، با شعار آزادی ایران مدافعان تمام عیار این وحشیها هستند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «افکار» تا «سرنوشت»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«جهان کنشها» نه تنها در دل «جهان بينشها» شکل ميگيرد؛ بلکه فهم آنها نيز وابسته به فهم بينشها است. جملات حکيمانة مشهوري که ميگويد «مراقب افکارت باش که گفتارت ميشود و مراقب گفتارت باش که رفتارت ميشود و مراقب رفتارت باش که شخصيتت ميشود و مراقب شخصيتت باش که سرنوشتت ميشود»، اين حقيقت را به خوبي نشان ميدهد.
🔹گوینده این جملات حکیمانه را نیافتم:
🔻بعضی آن را از سخنان و کلمات قصار «امام علي»(ع) ميدانند؛ اما علیرغم جستجوی فراوان چنين کلامي را به ترتيب مذکور در کلمات امام علي(ع) يا ديگر معصومان(ع) نیافتیم. هر چند مضمون اين سخنان در کلمات معصومان(ع) هست.
🔻گاه گفتهاند از سخنان نويسندهاي آمريکايي به نام «رالف والدو امرسون» است.
🔻عدهاي ديگر گفتهاند از فردي به نام «فرانک اوتلا» است.
🔻عدهاي آن را به «ماهاتما گاندی» نسبت دادهاند
🔻و برخي ديگر نيز آن را از سخنان منسوب به «بودا»، رهبر بوداييان، يا «لائوتسه»، رهبر آيين تائو، دانستهاند.
#اخلاق
#بینش
🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
🌹
🔴قدرت صبر
🖊احمدحسین شریفی
🔶«صبر» یکی از بهترین نشانههای قدرت و عظمت روح است؛
انسانهای ضعیف و سستاند که قدرت بردباری ندارند.
انسانهای ضعیف حتی توانایی مهار کوتاهمدت خواستههای خود را هم ندارند.
#اخلاق
#صبر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت تحول در برنامههای درسی فقه و حقوق حوزههای علمیه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدون تردید دانش فقه از عمیقترین و دقیقترین علوم اسلامی است. موشکافیها و دقتنظرها و فروعاتی که در این دانش به صورتی ضابطهمند و روشمند انجام گرفته است، در میان سایر شاخههای دانشی بینظیر است.
اما مع الاسف در سدههای اخیر متناسب با تحولاتی که در نظامات اجتماعی و حقوقی و فرهنگی و همچنین پیشرفتهایی که در علوم انسانی و اجتماعی ایجاد شد، تحول خاصی در منابع و متون فقهی و حقوقی حوزههای علمیه نیستیم. به همین دلیل، عموم فقیهان حوزههای علمیه نه تنها زبان گفتگو با نظامات حقوقی و فقهی دنیای مدرن را ندارند؛ بلکه توانایی گفتگو و دفاع از منطق علمی خویش را حتی در میان دانشگاهیان مسلمان هم ندارند.
دهها مکتب حقوقی و اقتصادی و قضایی و تقنینی معارض با فقه و حقوق و اقتصاد و تقنین اسلامی در دنیای جدید مطرح شده است؛ اما حتی اگر فقهای ما از آنها مطلع هم باشند، این اطلاع و آگاهی هیچ نقشی در دروس و متون آموزشی و غیرآموزشی فقه متعارف در حوزههای علمیه نداشته است.
واضح است که برای دفاع از قدرت و قوت و استحکام عقلانی و روشی فقه و حقوق اسلامی چارهای جز مواجهه آکادمیک و عالمانه و روشمند با نظامات فقهی و حقوقی و قضایی رقیب نداریم. در رقابتهای علمی است که قوتها و ضعفهای نظریات مختلف نمایان میشود.
بنده با آگاهی و اطمینان میگوییم که در یک مطالعه تطبیقی میان فقه و حقوق و قضای اسلامی با نظامات و اندیشههای رقیب نه تنها نقاط قوت و ظرفیتهای نهفته و مطوی در منابع و متون فقهی و حقوقی اسلامی برجسته میشوند؛ بلکه افقهای نو و تازهای در مطالعات فقهی و حقوقی و قضایی در مراکز علمی دنیا گشوده میشود.
کمترین انتظاری که از دانشکدههای پرشمار فقه و حقوق و اقتصاد و همچنین علوم قضایی در دانشگاههای مختلف کشور و صدها و هزاران عضو هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشکدهها میرود، این است که با انجام مطالعاتی تطبیقی و در فضایی گفتگویی و پژوهشی و به دور از هیاهوهای سیاسی و ژورنالیستی در این حوزهها، و در ارتباطی تنگاتنگ با فقهای بزرگ در حوزههای علمیه، ضمن شناخت ظرفیتها و قوتهای فقه و حقوق اسلامی، زمینهساز گفتگوهای بینالمللی میان فقیهان برجسته و حقوقدانان شناخته شده مکاتب و نظامات حقوقی مدرن باشند. این کار میتواند خدمتی بیبدیل به مطالعات فقهی و حقوقی و قضایی باشد.
#فقه
#حوزه_علمیه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔻از بزرگترین عجایب این است که ملت و مکتبی که الگوهای «معرفتی» و «ایمانی» و «جهادی» و «پایداری» و «عدالتخواهانه» او زنانی همچون «آسیه» و «مریم» و «خدیجه» و «فاطمه» و «زینب»اند، توسط کسانی که زن را صرفاً ابزاری برای سرگرمی و لذتجویی مردان میدانند و میخواهند، متهم به «زنستیزی» و «نقض حقوق زنان» میشوند!
🔻و عجیبتر اینکه عدهای از دختران و پسران تحصیل کرده و نخبهی همین ملت و مکتب، چنین فریب بزرگی را باور میکنند!
🔸در بخشی از زیارتنامه زینب کبری سلام الله علیها اینگونه او را خطاب میکنیم:
السَّلامُ عَلَیْکِ یا تالِیَ الْمَعْصُومِ،
سلام بر تو ای همردیف معصوم.»
#زینب
#زن
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 آیا لغو این قانون حجابستیزانه خیلی دشوار است؟
🔸متأسفانه هنوز هم زنان مجرم یا متهمی را که بیرون از دادگاه پوشش عفیفانهای ندارند، در دستگاه قضایی ما، آنان را با پوشش چادر، یعنی پوشش زنان عفیفه و مؤمنه، در جایگاه متهم یا مجرم مینشانند!
🔻هنوز هم در اغلب فیلمها و سریالهای سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز زنان سادهلوح و بیفرهنگ را با پوشش چادر نمایش میدهند!
🔹آیا اینها اتفاقی است؟!
#زن
#حجاب
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دعا برای همگان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در روایاتی از #پیامبر_اکرم(ص) میخوانیم:
«إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ»
هر گاه دعا میکنید برای همگان دعا کنید؛ زیرا که به اجابت نزدیکتر است.
«مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ»
کسی که امامت جمعی را بر عهده میگیرد اما خویشتن را به دعا مختص میکند و برای مأمونین دعا نمیکند، در حق آنان خیانت کرده است.
#دعا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 از «تصوف سرکش» تا «سرکشی صوفیان»
✍️ احمدحسین شریفی
🔻حمید قرهحسنلو یکی از قاتلان بیرحم و بیمروت شهید سیدروح الله عجمیان، پزشکی است که به قول خودش ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.
🔻بر اساس اخبار منتشر شده وی از صوفیان گنابادی است!
🔸وی در سال ۹۶ نیز تمام قد به دفاع از متهمان جنایت بزرگ خیابان پاسداران تهران (گلستان هفتم) پرداخت.
🔸در غائله دراویش گنابادی در سال ۱۳۹۶ نیز، سه نفر از حافظان نظم و امنیت و همچنین محمدحسین #حدادیان، بسیجی حاضر در صحنه، توسط صوفیان مدعی صلح و دوستی! به روشی داعشی به شهادت رسیدند.
🔹اکنون نیز شهید #عجمیان در زیر لگدهای یکی دیگر از این طایفه، مظلومانه به شهادت میرسد.
🔻اینان چهره واقعی «تصوف منهای شریعت و ولایت اهل بیت» را نمایان میکنند.
#تصوف
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴معیار شیعگی در سخن فاطمه کبری(س)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در تمجید «شیعگی» و جایگاه والای «شیعیان» و مقامات و درجات معنوی و ایمانی آنان سخنان فراوانی بیان کردهاند. به عنوان مثال، در روایت بسیار مشهوری در توصیف شیعیان گفته شده است که در روز قیامت در حالی که سایر مردم در اندوه و وحشت آن روز به سر میبرند، شیعیان بر «منبرهایی از نور» در آرامش و نشاط و بهجت به سر میبرند. و در حالی که همه مردمان پیاده وارد محشر میشوند اینان با ابهت و عظمت و به صورت سواره وارد صحرای محشر میشوند. در بهشت نیز در کنار حوض کوثر در محضر امیر مؤمنان(ع) از نعمتهای بهشتی متنعماند.
این توصیفات موجب شده بود که اصحاب و یاران اهل بیت همواره این دغدغه را داشته باشند که آیا از زمره شیعیان به شمار میروند یا خیر. به همین دلیل به گونههای مختلفی معیار و ملاک شیعگی را از اهل بیت جویا میشدند. و اهل بیت نیز متناسب با شرایط فردی و اجتماعی آن روزگار پاسخهای متنوعی بیان میکردند.
به عنوان نمونه فردی از حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها همین مسأله را جویا شد و آن حضرت در پاسخ، معیاری عملی برای شیعگی بیان کرده و فرمودند:
إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناكَ وَ تَنْتَهي عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فأنْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا؛
اگر آنچه را كه ما ـ اهل بيت(ع)ـ دستور دادهايم عمل كني و از آنچه نهي كردهايم پرهیز نمایی، از شيعيان ما هستي وگرنه، خير.
بر اساس این ملاک، شیعگی را صرفاً نباید در سطح باورهای ذهنی و یا گرایشها و عواطف باطنی و حب و بغضهای درونی منحصر کرد، اینها هست، اما افزون بر آن شیعه بودن یک معیار عملی بسیار مهم دارد و آن اینکه زندگی خود را بر اساس آموزههای دینی و الهی سامان میدهد. به اوامر الهی عمل میکند و از نواهی او دوری میگزیند. خطکش زندگی او شریعت الهی است. مرزبندیهای زندگی او بر اساس مرزبندیهای دینی و الهی است. و به طور کلی سبک زندگی او، در همه عرصههای زیست فردی و اجتماعی، سبکی توحیدی و دینی است.
#شیعه
#حضرت_زهرا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رابطه نگرش و کنش
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رفتار ما متأثر از نگرش و بينش ما نسبت به خود و جهان است. محصول درکي است که از عالم و آدم داريم. محصول جايگاه و شأني است که در اين هستي براي خود قائليم.
🔻کسي که برداشت صحيحي از عالم و آدم ندارد؛ مثل کسي ميماند که حتي ممکن است با عشق و علاقه و ميل و رغبت مشغول فعاليت و کار و تلاش باشد، اما نميداند که گم شده است؛ پشتکار و اراده و شوق زماني مفيدند و کارآمدي لازم را دارند که نقشه صحيح را در اختيار داشته باشيم.
#اخلاق
#بینش
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهادت مولوی برجسته بلوچستان به دست تروریست های تکفیری/ مولوی ریگی: من از جانب گروهکها تهدید شدهام اما اینها تأثیری ندارد
▪️مولوی عبدالواحد ریگی استاد حدیث حوزه علمیه مدینه العلوم شهرستان خاش روز گذشته ١٧ آذر ماه ۱۴۰۱ بعد از ادای نماز ظهر از محل مسجد جامع امام حسین خاش توسط تروریست های تکفیری ربوده و امروز جمعه ١٨ آذر ماه بعد از نماز جمعه به شهادت رسید و پیکرش کشف شد.
▪️مولوی عبدالواحد ریگی ماه گذشته در دیدار با رئیس هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: من در دوران هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جبهه حضور داشتم و ما در طول انقلاب همواره در صحنه بودهایم
▪️امام جمعه اهلسنت مسجد امام حسین(ع) خاش گفت: کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد؛ از مسجد امام حسین(ع) که من پیشنماز آن هستم حتی یکی نفر هم در آشوب اخیر خاش حضور نداشت.
▪️مولوی ریگی بیان کرد: من حتی از جانب گروهکهای معاند تهدید شدهام اما اینها تأثیری ندارد. ما این مملکت را دوست داریم، رهبری دوست ما هستند؛ این مملکت بعد از این نظام اسلامی به درد ما، به درد دین و اسلام و حتی به درد ناموس مسلمین نمیخورد.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نقش بیبدیل سامانههای هوشمند در فسادزدایی
میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:
🔻چند هزار نانوایی در کشور پیدا کردیم که وجود خارجی ندارند ولی سهمیه آرد دریافت میکنند!
🔻بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به اندازه جمعیت کشور عراق در آرد صرفهجویی شد.
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رابطه «عقل» و سهگانه «زیبایی، عشق و حزن» در اندیشه سهروردی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شیخ اشراق رسالة کوتاهی به زبان فارسی درباب عشق دارد که با عناوین «فی حقیقة العشق» و «مونس العشاق» نامگذاری شده است.
این رساله با آیهای از قرآن و یک بیت شعر عربی و دو بیت شعر فارسی از سرودههای خود شیخ اشراق، شروع میشود:
«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ.»
و لولا کم ما عرفنا الهوی
و لولا الهوی ما عرفناکم
گر عشق نبودی و غم عشق نبودی
چندین سخن نغز که گفتی؟ که شنودی؟
ور باد نبودی که سر زلف ربودی
رخساره معشوق به عاشق که نمودی؟
#شیخ_اشراق در ادامه میگوید:
«بدان كه اوّل چيزى كه حقّ سبحانه و تعالى بيافريد گوهرى بود تابناك، او را عقل نام كرد كه «اوّل ما خلق اللّه تعالى العقل» و اين گوهر را سه صفت بخشيد: يكى شناخت حقّ و يكى شناخت خود و يكى شناخت آن كه نبود پس ببود. از آن صفت كه به شناخت حقّ تعالى تعلّق داشت «حسن» پديد آمد كه آن را «نيكويى» خوانند، و از آن صفت كه به شناخت خود تعلّق داشت «عشق» پديد آمد كه آن را «مهر» خوانند، و از آن صفت كه نبود پس ببود تعلّق داشت «حزن» پديد آمد كه آن را «اندوه» خوانند. و اين هر سه كه از يك چشمسار پديد آمدهاند و برادران يكديگرند، «حسن» كه برادر مهين است در خود نگريست خود را عظيم خوب ديد، بشاشتى در وى پيدا شد، تبسّمى بكرد، چندين هزار ملك مقرّب از آن تبسّم پديد آمدند. «عشق» كه برادر ميانيست با حسن انسى داشت، نظر ازو بر نمىتوانست گرفت، ملازم خدمتش مىبود، چون تبسّم حسن پديد آمد شورى در وى افتاد، مضطرب شد خواست كه حركتى كند، «حزن» كه برادر كهين است در وى آويخت، ازين آويزش آسمان و زمين پيدا شد.»
#فلسفه
#سهروردی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 جایگاه زن در دوران دیکتاتوری پهلوی
🔻همسر اول محمدرضا پهلوی؛ فوزیه خواهر پادشاه مصر به انتخاب رضاشاه برای زاییدن پسر و ادامه سلطنت پهلوی برگزیده شد اما فوزیه دختر بدنیا آورد. پس از مرگ رضاشاه، فوزیه طلاق خواست چون تاب و توان تحمل اشرف و مادر محمدرضا را نداشت او را از ابتدا بیگانه میدانستند.
🔻همسر دوم محمدرضا پهلوی؛ ثریا بود. از بختیاریها، زنی که محمدرضا عاشقش بود، در دوران گوشه گیری محمدرضا، ثریا غمخوار او بود. محمدرضا هم علاقهای به طلاق ثریا نداشت اما ثریا باید پسر بدنیا میآورد. دربار طلاق را اعلام کرد. برای ثریا حقوق مادام العمر در نظر گرفتند و به اروپا رفت. سالها بعد وقتی فرح به زندگی شاه آمد، شاه در سفر به اروپا مخفیانه با ثریا دیدار کرد که باعث رنجش فرح شد. فرح آن را از چشم اسدالله علم می دانست. شاه به ثریا علاقه داشت.
🔻ازدواج سوم؛ پا نگرفت. خواستگاری از شاهزاده ایتالیایی، ماریا گابریلا به ایران آمد در دربار همسر عبدالرضا بدی اهل دربار را به ماریا میگفت و ماریا از ایران رفت. مسلمان هم نمیشد. شاه فهمید همسر برادرش دست گل به آب داده است. برادرش مغصوب و مطرود دربار شدند. عبدالرضا برای مدتی به شکار در افریقا رفت.
🔻بالاخره موفق شدند. ازدواج رسمی بعدی، فرح توانست پسر بزاید و این رضا پهلویِ فعلی بدنیا آمد تا سلطنت در یک پسر ادامه یاید. روز تولد ایران تعطیل شد. چون پسر بدنیا آمده است.
🔹داستان غمانگیز بیبند و باریهای غیر رسمی و البته مستند درباریان را میتوان در کتابهای خاطرات درباریان دنبال کرد.
#زن
#پهلوی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روز علوم انسانی اسلامی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیرو درخواست جمعی از رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقی فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی و نیز مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورای فرهنگ عمومی) مبنی بر تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان مرجع تصویب اولیه تقویم فرهنگی کشور، در جلسه مورخ ۲۲ آذرماه خود، با این پیشنهاد موافقت و سپس مصوبه مزبور را جهت تایید نهایی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمود.
شایان ذکر است، حکیم بزرگوار مرحوم آیت الله مصباح یزدی، یکی از نظریهپردازان و مشوقان اصلی شکلگیری و تکامل علوم انسانی اسلامی طی دهههای اخیر محسوب میشدند و تعیین روز ارتحال آن استاد فرزانه به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، میتواند فرصتی برای ارائه و ارزیابی سالانه دستاوردهای علمی در این عرصه و همچنین برگزاری برنامههای متنوع علمی یا ترویجی در باب علوم انسانی به صورت تعاملی تبدیل گردد.
#علامه_مصباح
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضد خش؛ فیلم کوتاه ۱۳۰ ثانیهای درباره حجاب؛
🔻اگر در ۴۴ سال گذشته دست کم ۴۰۰ فیلم کوتاه این چنینی (تبیینی) درباره حجاب و فلسفه آن ساخته بودیم، اکنون شاهد گرفتار شدن تعدادی از دختران جوان ایران اسلامی در منجلاب خانمانسوز بیحجابی نبودیم.
#زن
#حجاب
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قابل توجه غربپرستان
بشنوید اوضاع اسفناک بریتانیای کبیر را.
🔻شهروند انگلیسی: "در خانه خودم در حال یخ زدن هستم؛ من تنها قربانی این شرایط نیستم."
🔻مجری برنامه: تو تنها نیستی فیلیپ!
#غربزدگی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عبرت از اشتباه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تفاوت آدمیان و تمایز شخصیت آنان به این نیست که برخی هرگز مرتکب «اشتباه» یا حتی «ترک اولی» نمیشوند. زیرا اغلب قریب به اتفاق آدمیان (جز معصومان علیهم السلام) در زندگی خود مرتکب اشتباه، کوچک یا بزرگ، میشوند.
تفاوت آدمیان در چگونگی مواجهه با اشتباهاتشان است. برخی اشتباه خود را «سکویی برای پرواز»، «درسی برای عبرت» و «ابزاری برای اصلاح » میدانند و برخی نیز «اسیر اشتباه»، «غوطهور در پشیمانی» و «غرق در پریشانی» میشوند. دسته اول از «تهدید»، «فرصت» میسازند و دسته دوم «فرصت» را تبدیل به «تهدید» میکنند.
این پشیمانی قضای دیگرست
این پشیمانی بهل حق را پرست
ور کنی عادت پشیمانخور شوی
زین پشیمانی پشیمانتر شوی
نیم عمرت در پریشانی رود
نیم دیگر در پشیمانی رود
ترک این فکر و پریشانی بگو
حال و یار و کار نیکوتر بجو
#اخلاق
#مولوی
#پشیمانی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«فرصت»طلبی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحقیقات نشان میدهد، عموم انسانها بر این پندارند که در آینده، زمان بیشتر و فراختری در اختیار دارند! در حالی که هرگز چنین نیست.
هین مگو فردا که فرداها گذشت
تا به کلی نگذرد ایام گشت
فرصت، همین الان است؛ نباید در آینده نامعلوم آن را جستجو کرد.
میگویند:
شخصی برای اولین بار یک کلم دید.
اولین برگش را کند، و دور ریخت! زیر آن برگ دیگری بود! آن را هم کند و دور ریخت! به امید رسیدن به «کلم». به همین ترتیب بقیه برگهای آن را میکند و دور میریخت!
غافل از آنکه کلم چیزی جز همین برگهایی که بیهوده میکند و دور میریخت، نبود.
🔻بسیاری از آدمیان فرصتهای خود را بیهوده هدر میدهند؛ به امید آنکه در آینده فرصتی پیدا کنند!
و زمانی میفهمند که فرصت همان بوده که قدر ندانسته و هدر دادهاند که دیگر فرصتی برایشان نمانده است!
«يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ؛ واحسرتا بر من از کوتاهیها و تقصیرهایی که به درگاه خدا روا داشتم»
#اخلاق
#فرصت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴وحدت حوزه و دانشگاه
✍️احمدحسین شریفی
🔻در ۴۳ سال گذشته درباره «وحدت حوزه و دانشگاه» فراوان سخن گفته و نوشته شده است.
به پندار این بنده، «تعامل» و «ارتباط» آموزشی و پژوهشی و تربیتی این دو نهاد مهم علمی، از مهمترین اهداف این راهبرد است.
«تعامل علمی» این دو، نه تنها موجب «درک متقابل»، «همافزایی» و «همدلی» بیشتر آنها خواهد شد؛ بلکه موجب طرح «مسائل جدید»، «رویکردهای جدید»، «روشهای جدید»، «نقدهای جدید»، «مطالبات جدید» و حتی «نگاههای جدید» در حوزههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی نیز خواهد شد.
افزون بر این، تعاملات علمی حوزه و دانشگاه فهم عمیقتر مسائل مورد مطالعه آنها را در پی خواهد داشت. مشاهده یک پدیده با دو چشم علم و دین به فهم دقیقتر و درستتر آن کمک خواهد کرد.
#حوزه
#دانشگاه
@ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقدی بر کوتاهنوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیتالله محمدتقی مصباح»
🖊احمدحسین شریفی
جناب دکتر علیاصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاهنوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت #علامه_مصباح یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح میدانند، به اختصار چند نکته را متذکر میشوم:
نکته اول: نوشتهاند: «آیتالله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده #علوم_انسانی این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست! بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکردهاند! همچنین هیچ توضیحی ندادهاند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیتالله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب مینامند، سطحی و مخدوش میدانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر میکردند!
نکته دوم: گفتهاند نظرات آیتالله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسألهای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمیدانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کردهاند که چنین قضاوتی را درباره ایدههای ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشههای ابتکاری ایشان در انسانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» میدانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی میدانند؟!
نکته سوم: گفتهاند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درکهای دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است!
نکته چهارم: گفتهاند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان میدهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده و نیستند. تقاضا میکنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتابهایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند!
نکته پنجم: گفتهاند آیتالله مصباح «تصور میکرد که با قدرت عریان و فرمایشی میتوان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان میدهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشهها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشههای کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟!
نکته ششم: نوشتهاند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیتالله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیتالله جوادی آملی بودهام؛ اما این سخن نشان میدهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشههای آیتالله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه میکردند تا متوجه میشدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی!
🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظرهای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاههای علامه مصباح یزدی اعلام میکنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح میگذارم.
@ahmadhoseinsharifi
🌹
27.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 فیلم
همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📌با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی»
🗓 تاریخ سیام آبانماه 1401
🎤سخنرانی:
احمدحسین شریفی
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(۱)
✍️ احمدحسین شریفی
🔻آیتالله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به #علوم_انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. #علامه_مصباح به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علوم انسانی موجود سخن میگفت:
✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد؛ البته معتقد بود که غربیها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمیزد، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانست.
✔️ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل #داروین فرو میریزد و به نتیجه نمیرسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای». پارهای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانست و البته تعارض علوم انسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمرد.
🔻ایشان برای اسلامیسازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت همزمان لازم میدانست و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشت:
🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانست.
🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامههایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت.
🔻در شمارههای بعدی درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی بیان خواهم کرد. ان شاالله
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(۲)
🖊 احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻علامه مصباح پس از اثبات «امکان و ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی»، سه گام مهم را برای اسلامیسازی علوم انسانی برمیشمارد:
گام نخست که بسیار بر آن تأکید داشتند، «نقد علوم انسانی موجود» است. شرط لازم برای برداشتن این گام را شناخت عمیق و دقیق نسبت به علوم انسانی موجود و آخرین دستاوردها و نظریهها در علم مورد نظر میدانست.
#علامه_مصباح در روش نقد به پنج مرحله، توجه داشت:
الف) نقد دستاوردها: یعنی نقد نتایج، پیامدها و محصولات نظریههای اقتصادی، روانشناسی و جامعهشناسی و امثال آن. این نقد را میتوان با همان روشهای شناختهشده و مقبول میان اندیشمندان غربی هم انجام داد؛ یعنی با همان پیشفرضهایِ علوم انسانی و به روش تجربی و تحقیقات میدانی میتوانیم نشان دهیم که این علوم، دستاوردهای مطلوبی نداشتهاند. پارهای از اندیشمندان غربی نیز چنین نقدهایی را بر علوم انسانی رایج وارد کردهاند و در این مرحله میتوان از نقدهای آنها نیز بهره گرفت.
ب) نقد نظریهها: یعنی نظریههای خاص روانشناختی، جامعهشناختی، اقتصادی و امثال آن را با دقت، واکاوی و ارزیابی کنیم. این نقد را نیز میتوان با همان روشِ درونیِ پذیرفته شده خود غربیها به سامان رساند؛ برای مثال در روانشناسی رفتارگرا نیز خودِ روانشناسان با روش تجربی و همان پیشفرضها، تغییراتی در نگاه انسانشناسی پدید آورده، مدلهای دیگری از روانشناسی (روانشناسی انسانگرا، روانشناسی تکاملی و...) را مطرح کردهاند.
ج) نقد روششناسی: مرحله سوم نقد، نقد روششناسی علوم انسانی موجود است. روششناسی حاکم بر علوم انسانی کنونی، روش تجربی است که میتوان با مبانی معرفتشناسی و روششناسی، آن را نقد کرد. روش تجربی، مفید اما ناکافی است.
د. نقد مبانی: آیتالله مصباح تأکید بسیاری بر نقد مبانی علوم انسانی رایج داشتند. ایشان مبانی پنجگانهای را ذکر میکردند و بر فهم آنها اصرار داشتند: مبانی معرفتشناسی، مبانی هستیشناسی، مبانی انسانشناسی، مبانی الهیاتی و مبانی ارزششناسی. ایشان میفرمودند: میتوانیم این پنج مبنا را در علوم انسانی موجود نقد کنیم. علوم انسانی موجود مبتنی بر فهمی از معرفت و جهان و انسان و دیناند که آن فهم قابل نقد است.
هـ. نقد فلسفۀ رایج در علم موردنظر: پنجمین مرحله نقد، نقد فلسفه رایج در هر یک از علوم انسانی است. به عنوان مثال، برای نقد روانشناسی، لازم است فلسفه روانشناسی غربی را نقد کرد. و برای نقد جامعهشناسی باید به نقد فلسفه جامعهشناسی غربی پرداخت.
🔻ادامه دارد
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹