eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴حامی مطمئن و بي‌منت 🖊احمدحسين شريفي 🔸حدود 12 سال پيش، با دوستان شوراي مرکزي کانون طلوع، به محضر آيت‌الله رسيديم و گزارشي از فعاليت‌هاي کانون و توانايي‌ها و کمبودها ارائه داديم. مهم‌ترين مشکلي که تقريباً از سوي همة اعضا براي تداوم و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي بيان شد، «کمبود بودجه» بود. 🔸آيت‌الله مصباح فرمودند يک منبع بي‌منت و مطمئن حمايتي داريم که مي‌توانيم روي آن حساب باز کنيم و با تکيه بر آن همة اهداف فرهنگي و علمي خود را دنبال کنيم. 🔸همگي با شنيدن اين سخن خوشحال شده و منتظر معرفي اين حامی ناشناخته بوديم. 🔸ايشان بعد از سکوتي چند ثانيه‌ايي فرمودند: «فضل و لطف الهي» و در ادامه فرمودند: «اگر كارها مخلصانه و فقط و فقط براي رضاي خداوند باشد، به يقين، خود او زمينة پيشرفت آن را فراهم مي‌کند.» 🔸متأسفانه بسياري از ماها، نبودن امکانات و بودجه و ... را بهانه‌اي براي کم‌کاري يا عدم فعاليت خود مي‌دانيم و حال آنکه: اولاً، «از تو حرکت از خدا برکت»؛ و ثانياً، مگر اين وعده خداوند نيست که «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز؛ خداوند حتماً کساني که او را ياري کنند، ياري خواهد کرد؛ به درستي که خداوند قوي و عزيز است» (حج/ 40) و مگر راستگوتر و مطمئن‌تر از خداوند هم مي‌توان سراغ گرفت؟ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً (نساء/ 87) وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً (نساء/ 122) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق کاربردي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 دانشي نوپديد، اما بسيار پويا است. تاکنون نيز کتاب‌ها و مجلات بسيار متنوعي در اين باره به چاپ رسيده است. مراکز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق کاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن شکل گرفته است. 🔸در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق کاربردي از مباني و معيارهاي ارزش‌داوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سکولاريستي و به طور کلي به دليل بي‌ارتباطي با مباني فکر اسلامي، نه تنها گرهي از گره‌هاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نمي‌کند که حتي ممکن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد کند. به همين دليل يکي از فرايض پژوهشي براي حوزه‌هاي علميه و دانشگا‌ه‌هاي اسلامي، انجام پژوهش‌هاي عميق با تکيه بر مباني، منابع، متون و تراث اسلامي دربارة حوزه‌هاي مختلف اخلاق کاربردي است. 🔸يکي از کارهاي نسبتاً خوبي که در اين زمينه انجام گرفته است، تدوين است که توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با مشارکت 20 نفر از پژوهشگران و اخلاق‌پژوهان حوزة علميه قم انجام است. ويژگي ممتاز اين دانش‌نامه نسبت به کارهاي ديگر، اين است که تلاش کرده است با بهره‌گيري از روش اجتهادي و با تکيه بر مباني معرفت‌شناختي، انسان‌شناختي و ارزش‌شناختي اسلامي و همچنين با بهره‌گيري از همه منابع فکر اسلامي (عقل، کتاب و سنت) به تحليل مهم‌ترين موضوعات و مسائل اخلاقي بپردازد. 🔸اين کتاب که در پنج جلد منتشر شده است مشتمل بر 40 فصل است که افزون بر مباحث نظري و بنيادين در حوزه اخلاق کاربردي، مهم‌ترين مسائل اخلاق زيستي، (مثل شبيه‌سازي انساني، سقط جنين، قتل ترحمي، برخورد کالاگونه با اعضاي بدن انسان و امثال آن)، اخلاق فراغت و گردشگري، (مثل اوقات فراغت، شادي و نشاط، گردشگري، زيارت، محيط زيست)، اخلاق حاکميت و سياست (مثل رابطة اخلاق و سياست، اخلاق در مديريت و سازمان، اخلاق و اقتصاد، اخلاق جنگ و صلح و اخلاق انتخابات) و اخلاق علم و فرهنگ (مثل اخلاق پژوهش، نقد، مناظره، رسانه، روزنامه‌نگاري، همسايگي و اخلاق خانوادگي) را مورد بحث و بررسي قرار دهد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
افشین علا، از شاعران خوب کشور ما، اشعاری زیبا و پر مضمون، خطاب به مکرون، رئیس جمهور هتاک فرانسه سروده است، که تقدیم مخاطبان عزیز میکنم/ احمدحسین شریفی به قلب اهل قرآن، نيش عقرب را فرو كردن دموكراسي است آيا يا طريق گفت و گو كردن؟ زبانت لال! هتكي كرده اي از حرمت ياري كه نامش بر زبان جاري نشايد بي وضو كردن تو داعش پروراندي ورنه در قاموس دين هرگز نمي گنجد براي هيچ كس مرگ آرزو كردن به رشدي اقتدا كردي چنين خبطي چرا كردي؟ همين مي خواستي؟ خود را چنين بي آبرو كردن؟ گر آزادي به اين باشد كه جايز، هتك دين باشد اساس غرب را بايد ز بنيان، زير و رو كردن چه محصولي طلب داري از اين بذري كه مي كاري؟ به جز نفرت تراشيدن به جز كين جستجو كردن نشاندي لكه اي مكرون! به دامانت كه در عالم نگردد پاك اگر خواهي به زمزم شستشو كردن @Ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آنچه در تصویر بالا میبینید سیل جمعیتی است که به نام رسول الله(ص) و برای ابراز عشق به او و اعلان انزجار از هتاکان و بی شرمان غربی، در خیابانهای به میدان آمده اند. 🔸این نمایش عزت و اقتدار ملتی است که شش سال است تحت شدیدترین حملات نظامی و بمبارانهای وحشیانه عربستان و امارات است. آن هم با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی! 🔸این نشان میدهد که چگونه قدرت ایمان میتواند عزت و سربلندی فقیرترین ملت عرب را دربرابر سرمست ترین دولتهای عرب به رخ جهانیان بکشد. 🔸اين سيل جمعيت، در ، انسان را به ياد آن جمله مشهور و منقول از (ص) مي‌اندازد که: 🌹إنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيَمَن‏ 🔸راستی کجایند جامعه شناسان غربزده و لیبرالهای وطنی؟! بر اساس مدلهای غربی، چه تبیینی برای چنین رفتارهایی دارند؟! 🖊احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi
🔴امان از رسوايي گناهان پنهاني 🖊احمدحسين شريفي 🔸«يَا سَيِّدِي فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ ... لَا تُعَاجِلْنِي بِالْعُقُوبَةِ عَلَى مَا عَمِلْتُهُ فِي خَلَوَاتِي مِنْ سُوءِ فِعْلِي وَ إِسَاءَتِي وَ دَوَامِ تَفْرِيطِي وَ جَهَالَتِي وَ كَثْرَةِ شَهَوَاتِي وَ غَفْلَتِي» «آقاي من، تو را به عزتت مي‌خوانم که به سبب کارهاي زشت و بدي‌هاي پنهاني‌ام، و به سبب کوتاهي‌هاي پيوسته و ناداني‌ها و مشتهيات بي‌پايان و غفلت‌هايم، در عقاب و کيفر من تعجيل نکني.» 🔸اين فقرات تکان‌دهندة نشان مي‌دهد يکي از عوامل رسوايي‌ها و بي‌آبروي‌هاي اجتماعي، گناهان پنهان و نافرماني‌هاي ناآشکاري است که انجام مي‌دهيم. 🔸پس چنين نيست که خيال کنيم نافرماني‌ها و گناهان پنهاني را صرفاً با توبه و استغفار مي‌توان زدود! آنها هم آثاري وضعي دارند. که يکي از آنها بي‌آبرو شدن و رسوايی در همين دنيا است. 🔸خدايا ما بندگان ضعيف و ناداني هستيم؛ پناهگاهي جز تو نداريم. به حق علي و اولاد علي، که اين معارف را به ما آموخته‌اند، از ما درگذر. بدي‌هاي ما را ناديده بگير. 🤲خدايا: به حرص ار شربتي خوردم مگیر از من که بد کردم بيابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا @Ahmadhoseinsharifi
🔴تنها راه نجات، از نگاه ملاصدرا 🖊احمدحسين شريفي 🔸«رساله سه اصل»، يکي از کتاب‌هاي خوب (م1050ق) است که آن را به زبان فارسي نگاشته است. موضوع اصلي اين کتاب مباحث عرفان و معنويت و اخلاق است؛ ضمن توصيه همه مخاطبان فرهيخته به مطالعه اين کتاب بسيار ارزشمند، نکته‌اي از آن را درباب اخلاص ذکر مي‌کنم: 🌹«اى متشرع عادل و اى دقيقه‌شناس غافل، اگر لحظه‏ اى تامل نمائى در اين آيه (بينه/ 5)، كه «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»، [و به آنان دستورى داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند در حالى كه دين خود را براى او خالص كنند و از شرك به توحيد بازگردند، نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است آيين مستقيم و پايدار!] معلومت شود كه به اين اعمال بدنى و علوم ظاهرى و اسلام زبانى و نماز اركانى و روزه دهانى و زكوة نانى و حج زبانى، بي‌تصفيه باطن از غش اعتقادات رديه [پست] و بِدَع [بدعت‌ها] و اهواء [هواهاي نفساني] و تنوير [پاک کردن] قلب از ريا و از اغراض فاسده دنيا و دواعى [انگيزه‌هاي] نفس و هوا، راه بمنزل سلامت و نجات آخرت نمى‏ توان برد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴چرايي فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دانش‌هاي روان‌شناسي، روان‌کاوي، علوم پزشکي و علوم شناختي تحقيقات گسترده‌اي دربارة علت فيزيکي يا فيزيولوژيکي فراموشي پاره‌اي از خواب‌ها صورت گرفته است. هر کدام از اين دانشمندان نيز براي درمان اين مشکل، تکينک‌ها و حتي داروهايي هم تجويز مي‌کنند. 🔸در عين حال، پاره‌اي از عارفان و اخلاقيان بر عوامل معنوي اين پديده انگشت گذاشته‌اند. في المثل، عبدالغني نابلسي (1050-1143ق) از عارفان قرن يازدهم و دوازدهم و از شارحان فصوص الحکم ابن عربي، کتابي قطور دربارة دارد با عنوان «تعطير الانام في تعبير المنام» اين کتاب در سال 1394 توسط جناب سيدناصر طباطبائي با عنوان «عطر خوش جان در تأويل خواب و رؤيا» در 634 صفحه به زبان فارسي ترجمه شده است. 🔸وي در ابتداي اين کتاب مي‌گويد فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري، معلول گناهان روز است. 🔸بنابراين، مناسب است محققان علوم‌شناختي و روان‌شناسان و روان‌کاوان، در کنار تحقيقاتي که دربارة علل و عوامل طبيعي و تغذيه‌اي و جسماني و عصبي فراموشي خواب‌ها انجام مي‌دهند، تحقيقاتي ميداني دربارة درستي يا نادرستي اين ادعاي عبدالغني نابلسي هم صورت دهند. يعني يک پروژة تحقيقاتي در اين حوزه مي‌تواند اين باشد که چه رابطه‌اي ميان «نافرماني خدا و فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري» وجود دارد؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۵ ( بستر های شکل گیری فتنه١) 🆔 کانال
غبار 6.mp3
14.74M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴صحنه‌هایی از تمدن آمريکايي؛ که غربزدگان وطنی نمی‌خواهند دیده شود: 🔸برخورد وحشیانه پلیس آمریکا با یک دختر مسلمان سیاه‌پوستِ دست بسته؛ صرفاً به جرم محافظت از حجابش! 🔸این است اخلاق و ادب پلیس قبله آمال غربزدگان، ایالات متحده آمریکا! 🔸اينجا همان جايي است که براي جوانان ما و ساير کشورهاي جهان، به عنوان مهد آزادي و پايان تاريخ معرفي شده است! 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق عبادت و شیوه بهره‌گیری از ذکر 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از ما، اذکار فراواني را بر زبان جاري مي‌کنيم؛ روزانه ده‌ها بار الحمدلله و سبحان‌ الله و الله ‌اکبر و لاحول و لاقوة الا بالله و ... مي‌گوييم. اما بيشتر از روي عادت آنها را بر زبان جاري مي‌کنيم؛ به همين دليل، بهرة معنوي رضايت‌بخشي از آنها نمي‌بريم. 🔸يکي از تکنيک‌هايي که مي‌توان با کاربست آن بهرة معنوي بيشتري از اين اذکار برد و بينش‌ها و گرايش‌هاي خود را الهي‌تر کرد، اين است که به هنگام گفتن هر کدام از آنها يکي از نعمت‌هاي الهي را در ذهن و ضمير خود حاضر کنيم. مثلاً نعمت زنده بودن و حيات داشتن را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت سلامتي را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت فرصت عبادت و ذکر خدا گفتن را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «الحمدلله»؛ نعمت برخورداري از امنيت را در ذهن داشته باشيم و بگوييم «الحمدلله»؛ يکا يک نافرماني‌ها و گناهان و بدي‌هاي آشکار و نهان و ريز و درشتت خود را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «سبحان الله»؛ خدمات و کارهاي خير خود را در ذهن حاضر کنيم و بگوييم «لاحول و لاقوة الا بالله» و ... 🔸عمل به اين تکنيک موجب مي‌شود که ذهن و ضمير ما، متوجه نعمت‌ها و الطاف الهي بشود و رفته رفته در همه بينش‌ها و عواطف و هيجانات و گرايش‌هاي خود جز خدا را نبينيم و غير از او را نخواهيم. و به جايي خواهيم رسيد که مي‌توانيم از صميم دل و با تمام وجود بگوييم: نيست بر لوح دلم جز الف قامت دوست چه کنم حرف دگر ياد نداد استادم 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
اين روزها بحث از مدارک و عناوين و القاب حوزوي مجددا در محافل طلبگي بر سر زبان‌ها افتاده است. و بنده نيز اميدوارم اعضاي محترم شوراي عالي حوزه، با مشورت صاحبنظران، فکري اساسي و ريشه‌اي براي حل اين معضل بکنند. و اين مسأله را، که در اثر بي‌توجهي‌ها و بي‌اعتنايي‌هاي مسؤولان پيشين، الان به يک بحران در حوزة هويت طلبگي و نقش‌آفريني اجتماعي و علمي طلاب علوم ديني تبديل شده است، يکبار براي هميشه حل کند. به همين مناسبت مطلبي را که چند ماه قبل با عنوان «بازار داغ عنوان‌فروشي» در همين کانال منتشر کرده بودم، مجددا اطلاع‌رساني مي‌کنم:👇👇👇👇👇
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بازار داغ «عنوان‌‌فروشي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا مي‌شد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً‌ (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا مي‌شد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژه‌تري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحب‌نظر در علوم حقيقي «حکيم» مي‌گفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوست‌دار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» مي‌ناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته مي‌شد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشري‌مسلک و اخباري‌گرا، «محصِّل» به شمار نمي‌آمدند. گذشتگان به محقق و حديث‌شناس کم‌نظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» مي‌دادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد مي‌کرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که مي‌خواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کم‌نظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد مي‌کند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کم‌نظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ»‌ ياد مي‌شود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبه‌اي گفته شود، احساس توهين مي‌کند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد مي‌کرد! 🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوان‌بافي و لقب‌تراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي مي‌دهند،‌ آن را «توهيني بزرگ» به شمار مي‌آورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت مي‌شود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرض‌ورزي و حسادت گوينده مي‌داند. امروزه باز عنوان‌دهي و لقب‌فروشي به جايي رسيده است که هيچ کس به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيت‌الله» و «علامه» و احيانا «آيت‌الله العظمي» و اي چه بسا «آيت‌الله العظمي في الدارين» و ... راضي نيست! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌