eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
1_615834728.mp3
4.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔸"انقلاب اسلامی"، "جایگاه فرانهادی اسلام" و "رسالت حوزه های علمیه" 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴تمايز حقوق و مزاياي استادان «دارالعلوم» 🖊احمدحسين شريفي 🔸 (579-653ش) در شهر مراغه، يک مرکز علمي بزرگ با نام «» تأسيس کرد که در آن بسياري از رشته‌هاي علمي مورد نياز جامعه آموزش داده مي‌شد. بسياري از کتاب‌هاي وقفي را از بغداد به آنجا منتقل کرد. حقوق و مزاياي استادان و معلمان در اين مرکز به صورت روزانه پرداخت مي‌شد. اما استادان و معلمان همه رشته‌ها و دانشکده‌هاي موجود در اين مرکز علمي، از حقوق يکساني برخوردار نبودند. آنگونه که ابن کثير در البداية و النهاية نقل مي‌کند: ✅حقوق روزانة هر يک از استادان ، «سه درهم» بود. ✅حقوق هر يک از و استادان شاغل در دانشکدة پزشکي، روزانه «دو درهم» بود. ✅حقوق استادان و معلماني که در دانشکدة مشغول بودند، روزانه «يک درهم» بود. ✅و بالاخره دانشکده چهارمي که در آن مرکز بزرگ علمي تأسيس کرده بود، دانشکده بود، که حقوق روزانة هر محدثي «نيم درهم» بود. 🔸براي فهم دقيق‌ چرايي اين تمايز افزون بر نگاه خواجه نصير نسبت به اهميت و ضرورت هر يک از علوم از يک طرف و دشواري تدريس در هر کدام از آنها از طرف ديگر، بايد شرايط تاريخي آن دوران را هم ملاحظه کرد؛ شرايطي که در اثر سقوط حکومت اسماعيليان در ايران و سپس سقوط دولت مرکزي عباسيان در بغداد، و حملات ويرانگر پيش آمده بود؛ موجب شده بود که بنيان‌هاي اعتقادي جامعه به شدت متزلزل شود. به نظر مي‌رسد در چنين شرايطي ايجاد مشوق‌هايي براي تحصيل و تدريس مباحث فلسفي و انديشه‌هاي بنيادين ديني، امري ضروري بود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
1_615835324.mp3
2.63M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: خطرات نگاه تک بعدی به اسلام 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴سرچشمه‌هاي تصوف خراسان 🖊احمدحسين شريفي 🔸سرچشمه‌هاي خراسان و ايران را بايد در سده‌هاي سوم و چهارم جستجو کرد. زماني که افرادي مثل (م271ق)، با تمرکز بر مقولة «اخلاص» و «زهد پنهان» و با برداشتي (البته نادقيق) از اخلاص و زهدِ کاربردي و عملي، خواسته يا ناخواسته، جريان و را پايه‌ريزي کرد؛ و (م261ق)، با برجسته‌سازي مقولة سُکر و عشق، لايه‌اي ديگر از معنويت اسلامي را به قدري برجسته‌ کرد که رفتارهايي مثل صوفيانه از دل آن پديد آمد؛ و (نيمه دوم قرن سوم) هم با تأکيد بر مقولة «ايثار» سرسلسلة جريان و اهل شد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
یکی از دانش.mp3
3.78M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: غفلت و نا آگاهی شیعیان از اخلاقیات و سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔹قسمت اول: سيرة بزرگان دين 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از بزرگان و فرزانگان عالم، اين حقيقت را دريافته‌اند که تهديدها مي‌تواند فرصت‌ها و برکات فراواني داشته باشد؛ به شرط آنکه انسانها عقلانيت به کار گيرند و با توکل به خدا و بهره‌گيري از استعداده‌ها و توانمندي‌هاي فردي و جمعي تسليم آنها نشوند. 🔸در عالم علم و انديشه نیز، بسياري از کارهاي بزرگ و ماندگار علمي، معلول همين نگاه بوده است؛ يعني کساني که خواسته‌اند تهديدهای علمی و شبهات اعتقادی را به فرصت تبديل کنند و در اين جهت گام برداشته‌اند، کارهايي ماندگار و اعجاب‌انگيز انجام داده‌اند. 🔸روية عالمان بزرگ ما و سنت حسنة انديشمندان بزرگ اسلامي اين بوده است که نه تنها از شبهات ترس و واهمه‌اي نداشته‌اند که به استقبال آنها هم رفته‌اند. حتي در دوران گذشته بعضاً کوشيده‌اند، پيش از انتشار شبهات، با لطايف الحيل به آنها دسترسي پيدا کنند، و پيشاپيش پاسخ عالمانه خود را آماده کنند. 🔸تاريخ اسلام و تشيع نشان داده است، که به هر ميزاني که شبهاتِ سنگين‌تر و بنيادي‌تري عليه آن مطرح شده است، به همان ميزان هم کارهاي بنيادي‌تر و عميق‌تري توسط عالمان بزرگ در جهت تحکيم و تثبيت بنيان‌هاي اين مکتب قويم انجام گرفته است. به عنوان مثال، اگر در دوران معاصر، شبهات علمي ناظر به سنديت مسأله غدير مطرح نمي‌شد، هرگز آن مجاهدت‌هاي معجزه‌گونة (ره) را شاهد نمي‌بوديم و هرگز بشريت کتابي بي‌نظير مثل را در اختيار نمي‌داشت. 🔸اگر شبهات و مسيحي و دربارة نقش‌آفريني شيعه و عالمان شيعي در علوم اسلامي نبود، هرگز شاهد جهاد علمي بي‌نظير شيخ در تدوين الي تصانيف الشيعه و کتاب ايشان نبوديم. 🔸در پست‌هاي بعدي در اين باره بيشتر سخن خواهم گفت. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
تحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
19.37M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني 🔸قسمت اول 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر ،‌ عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است: تمرکز اين نقد بر نامه‌‌اي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است. در اين فايل بخش اول از اين درسگفتار تقديم مي‌شود. ان شاء الله در روزهاي آتي بخش‌هاي ديگري از آن را تقديم خواهيم کرد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت دوم.mp3
23.81M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني 🔸قسمت دوم 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر ،‌ عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است: تمرکز اين نقد بر نامه‌‌اي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است. در اين فايل بخش دوم از اين درسگفتار تقديم مي‌شود. ان شاء الله در روزهاي آتي بخش‌هاي ديگري از آن را تقديم خواهيم کرد. براي مشاهده بخش اول اينجا را کليک کنيد (👈👈): https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/629 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت دوم: شيخ آقابزرگ تهراني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين دائرة المعارف‌هاي بزرگ اَعلام و کُتُب در عالم اسلام، کتاب «کشف الظنون عن اسامي الکتب و الفنون» اثر مصطفي بن عبدالله معروف به «کاتب چلپي» يا «» (م1069ق) است. حاجي خليفه در اين کتاب، که تدوين آن حدود 20 سال زمان برد، نزدیک به ۱۵۰۰۰ کتاب و رساله و قریب به ۹۵۰۰ مؤلف و نويسنده را معرفي کرد و در باب 300 علم و فن سخن رانده است. وي در جايي از اين کتاب، شيعه را به نداشتن كتاب‏های سودمند و عالمان برجسته متهم كرده و آنان را طفيلی ديگر مذاهب خوانده است. 🔸 افزون بر او، (م1914م)، از نويسندگان و اديبان مشهور مسيحي ـ لبناني، در کتابي با عنوان «تاريخ ادبيات زبان عربي»، همين ادعا را با الفاظ و ادبياتي ديگر، تکرار کرد. و کتابهاي دربارة‌ اسلام و تمدن اسلامي نيز که به ، بي‌مهري‌هاي فراواني در آن شده بود، مزيد بر علت شد. 🔸در مواجهه با اين شبهات، چند کار بزرگ از سه انديشمند و محقق کم‌نظير دوران اخير تشيع، انجام گرفت: 1️⃣علامه محمدحسين (1294-1373ق)، براي پاسخ به شبهات و تصحيح اشتباهات تاريخي جرجي زيدان کتاب‌هاي «اصل الشيعه و اصولها» و همچنين «المطالعات و المراجعات و النقود و الردود» را نوشت. 2️⃣(1272-1354ق) با نگارش کتاب «تأسيس الشيعه الکرام لعلوم الاسلام»، براي هميشه به اين شبهه پاسخ داد که شيعيان در علوم اسلامي نقشي نداشته‌اند. وي در اين کتاب خدمات علمي و جايگاه برجستة عالمان شيعي به عالم علم و جهان اسلام را اثبات کرد. 3️⃣شيخ محمدمحسن منزوي، مشهور به (1255-1348ش) براي آنکه اين شبهه را عالمانه پاسخ دهد، دست به کار نگارش دو کتاب بزرگ زد، که هر کدام يک دائرة المعارف بزرگ‌اند: دائرة المعارف « الي تصانيف الشيعه»، که به معرفي آثار مکتوب عالمان شيعه پرداخت و کتاب دائرة المعارف گونة «طبقات اعلام الشيعه»، که ناظر به شرح احوال و معرفي زندگي‌نامه علمي عالمان بزرگ شيعي است. ايشان در کتاب الذريعه، بيش از 55000 کتاب و رساله‌اي که توسط عالمان شيعي نوشته شده‌اند را توصيف کرد. [چهاربرابر آثاري که حاجي خليفه از عالمان اهل سنت گردآوري کرده بود] وي 60 سال عمر پژوهشي و علمي خود را صرف تدوين اين اثر کرد. گفته‌اند، براي اينکه شبها کمتر بخوابد، بيش از 40 سال شام نمي‌خورد. مهم‌ترين کتابخانه‌هاي جهان اسلام را جستجو کرد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
27.12M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني 🔸قسمت سوم و پاياني 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر ،‌ عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است: تمرکز اين نقد بر نامه‌‌اي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است. در اين فايل بخش سوم و پاياني اين جلسه نقد ديدگاه دکتر داوري تقديم مي‌شود. براي مشاهده بخش اول اينجا را کليک کنيد (👈👈): https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/629 و براي مشاهده بخش دوم اينجا را کليک کنيد (👈👈): https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/631 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت سوم: الگوي الغدير 🖊احمدحسين شريفي 🔸بعضي مي‌گويند در پاسخ به شبهات لازم نيست به تفصيل سخن گفت، خيلي مختصر بايد جواب شبهه را داد چون مخاطبان شبهه حوصله مطالعه يا شنيدن بحث‌هاي مفصل را ندارند. 🔸اين سخن از جهتي و نسبت به مخاطباني درست است؛ اما از جهتي توصيه مناسبي نيست؛ 🔸اولاً شبهه ‌انداختن و انکار يک حقيقت زحمت زيادي ندارد؛ فردي مي‌تواند در يک جمله بزرگ‌ترين حقايق را انکار کند. مثلا بگويد «حديث غدير،‌ هيچ سنديتي ندارد و از ساخته‌هاي محدثان و عالمان شيعه است» حال اگر در پاسخ گفته شود «خير چنين نيست» هرگز کفايت نمي‌کند. براي آنکه نشان دهيم اين حديث بيش از منابع شيعي، در منابع اهل سنت آمده است و بيش از راويان شيعي، توسط راويان اهل سنت نقل شده است، نياز به کار محققانه دارد. کاري که با نگارش مجموعة بي‌نظير انجام داد. 🔸ثانياً، شبهات به منزلة تهديدهاي ديني و اعتقادي‌اند بايد آنها را به فرصت تبديل کرد و خلأها و کمبودهاي تحقيقي و علمي را پر کرد. تشکيک‌ها و ترديدها را بايد نردبان تحقيق دانست. کار که علامه اميني با تحقيقات گسترده بر روي حادثه غدير انجام داد. 🔸البته اين سخن بدان معنا نيست که وظيفه اولي و اصلي همه مراکز علمي و تحقيقي و همه محققان اسلامي بايد پاسخ به شبهات باشد، که اين خود نوعي انفعال است. اما به بهانة انجام کارهاي بنيادين و تحقيقات سفارش شده و غيرسفارش شده هم نمي‌توان و نمي‌بايد از زير بار شبهات و پاسخ‌هاي محققانه به آنها شانه خالي کرد. شبهه مي‌تواند محرک خوبي براي کارهاي بنيادين و تحقيقي بزرگ باشد. محرک انجام کارهاي بنياديني مثل الغدير و ، هر چند شبهه بود، اما آنها فقط در حد پاسخ به شبهه اکتفا نکردند، بلکه آن را نردباني براي تحقيق و تبيين معارف اسلامي و احياي تراث اسلامي و استحکام بنيان‌هاي فکر شيعي قرار دادند. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹