eitaa logo
سربازان حضرت زهرا سلام الله
244 دنبال‌کننده
10هزار عکس
9.6هزار ویدیو
231 فایل
نشر با ذکر صلوات آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴باغ دنیـــا 🌷 مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:اینجا باغی است که هر کس می‌آید می‌تواند از میوه‌ آن بچیند و بخورد، امّا از بردن خبری نیست. اگر درون قبر یک ریال همراهت باشد، قبر را نبش می‌کنند و آن را در می‌آورند. اگر یک انگشتر دستت باشد آن را در می‌آورند. از این باغ هیچ چیز را نمی‌شود بیرون بُرد. در باغ نمی‌توانستی کول کنی و ببری. تا درون باغ هستی می‌خوری و می‌خورانی. بهره‌ آخرتت هم آن اقبالی است که به جهان دیگر داری. پس اگر کم داد با صاحب باغ دعوا نمی‌کنی. اگر هم زیاد داد دعوا نمی‌کنی. با باغدار نمی‌گویی چرا اینچنین نمی‌کنی، چرا چنان نکردی، این گل‌ها چیست؟ این میوه‌ها چیست؟ ایراد نمی‌گیری، می‌خوری و در باغ راه می‌روی. 📚 کتاب طوبی محبّت جلد دوم - ص 24 ‌ روزی حلال
✍امام_علی عليه السلام: مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ. آن كه باشد، اش تنگ مى‌شود. 📚 غرر الحكم: ح ۸۰۲۳. روزی حلال
🔆 و حالتهاى آنها ✨دانستى كه دنيا عبارت است از: هر چيزى كه در آن از براى بنده پيش از مردن‏نصيبى هست.خواه نعمت و مال باشد، يا منصب و جاه، يا متابعت‏شهوت شكم و فرج،يا طلب علو و برترى و تكبر و انتقام و غضب و تشفى غيظ يا غير اينها.و بالجمله از براى دنيا شعب و فروعى بى‏حد است.وليكن اعظم آفات آن كه متعلق به قوه شهويه است‏ است، زيرا كه: هر زنده‏اى به آن است. و از براى مال، فوايد بسيار، و آفات و «غوايل‏» (1) بى‏شمارى است.و تميز خوب و بدآن در نهايت صعوبت و اشكال است، زيرا كه: از نبودن مال، صفت فقر و احتياج به هم‏مى‏رسد.و از وجود آن، وصف غنا و ثروت حاصل مى‏شود.و اين هر دو صفتى است‏كه خدا بندگان خود را به آنها امتحان مى‏فرمايد. و از براى ، دو حالت متصور است: حرص و .كه يكى محمود و ديگرى‏مذموم است. و بر دو قسم است: 🗯يكى: حريصى است كه: حرص آن به كسب و صنعت كردن است، بدون طمع درمال مردم. 🗯و ديگرى آنكه: حرص او به گرفتن به زور و ظلم، يا به تكدى و سؤال‏است. 👈و هر دو طايفه هلاك‏اند.گو طايفه آخر بدتر از اولى باشد. 🔅و از براى غنى نيز دو حالت است: امساك و بذل.يكى ممدوح و ديگرى مذموم. 👈و بذل هم بر دو نوع است: ميانه‏روى و اسراف.اول محمود و ثانى مذموم.و غيراينها از جميع اين امور، امورى هستند كه فهميدن آنها مشكل است.و كسى كه طالب‏مال باشد بايد اول تميز ميان نيك و بد اين حالت‏بكند و طريقه نيك آن را پيشنهاد خودسازد تا نجات يابد. 📚معراج السعادة، عالم ربانى ملا احمد نراقى (قدس سره) روزی حلال
💠آیت الله قاضی: تاثیر لقمه حرام... ،روزی حلال
🛑 و اما فوايد مال: پس آن نيز بر دو قسم است: دنيائى و آخرتى. اما آن، چيزهائى است كه: فايده آن پيش از مرگ ظاهر مى‏شود، مثل‏خلاصى از ذلت‏سؤال، و خجلت عيال، و خوارى و پستى و حقارت و وعزت و بزرگى در ميان مردمان، و بسيارى دوستان و اعوان، و حصول وقع و دردلها، و امثال اينها. و اما فوايد آخرتى آن، سه نوع است: 🦋اول اينكه: صرف خود نمايد از براى به جا آوردن عبادات، و قوت يافتن برطاعات، و ستر عورت، و جهاد و حج و امثال اينها. 🌴دوم اينكه: به مصرف مردمان برساند، يا به جهت فقرا و استحقاق ايشان.و ثواب‏اين ظاهر و روشن است.يا به جهت رعايت‏شان و مروت خود، و زيادتى صداقت ومحبت مردمان، مانند مهمانى كردن و هديه دادن و اعانت مردم نمودن و نحو اينها.و ازبراى هر يك از اينها ثواب بسيار در اخبار رسيده است.و فقر و استحقاق در ثواب اينهاشرط نيست. 🌺بلى شرط ثواب در اينها نيت قربت است، يا از براى حفظ آبروى خود، چون دفع‏شر ظالم، و بستن زبان هرزه گويان و امثال اينها.و اين نيز موجب ثواب مى‏شود. 🌸و حضرت رسول - صلى الله عليه و آله - فرمود كه: «هر مالى را كه آدمى به جهت محافظت آبروى خود صرف كند حكم صدقه دارد» . (27) يا به كسى دهد كه خدمت او را كند و شغلى كه به او رجوع كند به انجام رساند. 🌱و شكى نيست كه اين نيز از امور متعلقه به آخرت است، زيرا كه: كارهائى كه انسان‏به جهت زندگانى به آن محتاج است‏بسيار است. و اگر همه را خود متوجه شود وقت اوضايع مى‏شود.و روزگارش به حيف مى‏رود.و از كار آخرت باز مى‏ماند.و شكى‏نيست كه: كسى را كه هيچ مالى نيست‏بايد همه اين كارها را خود متوجه شود.و از ذكرو فكر و عبادت و طاعت‏بازماند. 🌴سوم آنكه: آن را به مصرف خيرات جاريه، و باقيات الصالحات رساند.از: ساختن‏مسجد و مدرسه و «رباط‏» (28) و پل و اجراى قنوات و نوشتن قرآن و كتاب و نشاندن‏اشجار، و امثال اينها از چيزهائى كه بعد از آدمى باقى مى‏ماند، و مدتها ثواب آن روز به‏روز عايد مى‏گردد، و باعث دعاى بندگان خدا از خوبان و صالحان مى‏شود.و اسم‏آدمى به خير مذكور مى‏گردد معراج السعادة، عالم ربانى ملا احمد نراقى (قدس سره) روزی حلال
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاداش کسی که برای دعا میکند 🎙استاد دانشمند ‌‌‌ استاد دانشمند،روزی حلال
🛑عوامل معنوي رکود در زندگي اقتصادي ✨گناهان و نافرماني‌ها، موجب رکود و از مال و عمر و زندگي است. در آيه‌اي آمده است: {وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون‏} (اعراف: 96) آنان [يعني قوم هود، صالح، شعيب، نوح و لوط آيات الهي و پيامبران را] تكذيب كردند و ما هم آنها را به كيفر اعمال زشت خويش رسانديم. در بيان اين آيه، مرحوم طبرسي مي‌نويسد: آنان مردمي بودند كه مرتكب گناه شدند و پيامبران را تكذيب كردند. خداوند هم درهاي بركت آسماني خود را به روي آنان بست و به خاطر كردار بدشان آنان را گرفتار تنگدستي و مجازات نمود. ترك نماز، از عوامل معنوي رکود در زندگي اقتصادي است. 🗯حضرت زهرا ( عليه السلام ) درباره انسان بي‌نماز، مي‌فرمايد: « يَرْفَعُ اللهُ الْبَرَكةَ مِنْ عُمْرِهِ وَيَرْفَعُ اللهُ الْبَرَكةَ مِنْ رِزْقِه » (18)؛ « خداوند برکت را از عمر و مالش برمي‌دارد ». هرگاه ميان مردم رواج يابد، خداوند آنان را به خشك‌سالي و قحطي دچار مي‌سازد. حضرت علي ( عليه السلام ) درباره زيان‌هاي كم‌فروشي مي‌فرمايد: « إذا طُفِّفَتِ الْمَكايِيلُ، اَخَذَهُمُ اللهُ بِالسِّنِينَ وَالنَّقْصِ » ؛ « خودداري از پرداخت زکات، از موانع نزول برکت است ». امير مؤمنان ( عليه السلام ) مي‌فرمايد: إذا مَنَعوُا الزَّكاةَ، مَنَعَتِ الاَرْضُ بَرَكاتِها مِنَ الزَّرْعِ و الثِّمارِ وَالْمَعادِنِ. ✨هرگاه مردم خود را نپردازند، زمين بركت خود را از زراعت و ميوه‌ها و معدن‌ها دريغ مي‌دارد. ترك امر به معروف و نهي از منكر، عاملِِ ديگر رکود معنوي در زندگي اقتصادي است؛ همان‌گونه كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) مي‌فرمايد: 〽️تا زماني كه مردم امر به معروف و نهي از منكر كنند و بر كارهاي خير به يكديگر ياري رسانند، نعمت‌ها و خيرات از آنها رخت برنمي‌بندد، اما اگر اين دو را ترك كنند، بركات از آنها گرفته خواهد شد. ✨همچنين از ديدگاه امام علي ( عليه السلام ) خيانت، از عوامل معنوي رکود اقتصادي است: « إذا ظَهَرَتِ الْخِياناتُ، اِرْتَفَعَتِ الْبَرَكاتُ » (22)؛ « زماني كه خيانت‌ها آشكار شود، بركات از بين خواهد رفت ». 🔅در حقيقت، گناهان اخلاقي و اقتصادي و اجتماعي، فاجعه‌هاي دردناك و هستيسوز جامعه بشري است که باعث خشم خداوند مي‌شود. رسول گرامي اسلام ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) در هشداري مي‌فرمايد: 🍂هرگاه خداوند بر امتي خشمگين شود و آنگاه بر آنان عذاب نازل نگرداند، نرخ‌هاي آنان را بالا مي‌برد، عمرهاي آنها را كوتاه مي‌كند، تجارتشان را به سود نمي‌رساند، ميوه‌هاي درختانشان را سالم و بي‌آفت نمي‌كند، چشمه‌ها و نهرهاي آنها را پر آب نمي‌گرداند و باران را از آنان دريغ مي‌دارد. 🌱، و ديگر درآمدهاي نامشروع، عامل ديگر بي‌برکتي شمرده مي‌شود؛ چنان كه امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) مي‌فرمايد: « به درستي كه حرام بركت ندارد و اگر نشو و نماي ظاهري هم داشته باشد، بركتي در آن نيست ». 🔅نكته مهم اين است كه شرط دستيابي به بركت‌هاي آسماني و زميني، داشتن ايمان و تقواي بالاست و در پرتو تقرب الهي و اطاعت و فرمان‌برداري از تعاليم انسانساز اسلامي و دوري از كجروي‌ها و سركشي‌ها است كه خداوند خيرات و بركات خويش را به بندگان هديه مي‌كند. 📚سرمه سعادت، جوان و بايد و نبايدهای اخلاقی، سيد حسين اسحاقی روزی حلال
🔔 عبادت زیاد بدون تقوا؟ ✅ خدمت حضرت امام صادق (ع) بودم عرضکردم: ممکن است عبادت بسیار، بدون ‏پرهیزگاری انجام شود؟ فرمود: آرى! مانند آنکه از غذاى خود به مردم میخوراند و با مهربانى میکند و در خانه ‏اش باز است، ولى چون درى از برایش باز شود وارد می شود، چنین رفتاری بدون انجام شده. 📙 اصول کافى ج۳ ص۱۲۱ روزی حلال
‌ 💕 علیه السلام: ‌‌ 🌹هر كس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید كسب خود را حلال كند و حق مردم رابپردازد.🍀 🌱دعای هیچ بنده ای كه مال حرام در شكمش باشد یا حق كسی بر گردنش باشد،به درگاه خدا بالا نمی رود.🌷 ‌ 📚بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۲۱🌿 ‌ ‌