eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
273 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷زهره اخوان مقدم، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا به کاربرد‌ ( ان.ال.پی) که همان برنامه ریزی عصبی کلامی است در آموزش‌های دینی و قرآنی اشاره و عنوان کرد: به واسطه بهره مندی از این روش هرکسی می‌تواند به­ واسطه قدرت کلام بر سیستم عصبی‌ تأثیر بگذارد و ذهن خود یا دیگرى را برنامه‌ریزی کند. 🔹وی با بیان اینکه امروز در جذب جوانان به مفاهیم دینی با مشکل روبرو هستیم و در بسیاری از محافل دینی و قرآنی حضور جوانان کم رنگ است، گفت: این امر به نحوه آموزش و جذب مربیان مربوط می‌شود که خود را با تکنولوژی روز و ابزار مورد استفاده و علاقه جوانان و نوجوانان همراه نکرده‌اند. 🔹اخوان مقدم با تاکید بر اینکه جوانان امروز اشتیاق زیادی برای شنیدن سخنان اندیشمندان خارجی دارند، اظهار کرد: عدم اطلاع آنان از آموزه‌های دین به واسطه بیان غیرمناسب سبب شده است برخی جوانان رغبتی به مفاهیم دینی نداشته باشند و شیوایی کلام اندیشمندان غربی آنان را به خود جذب کند، در صورتی که در شریعت اسلام مفاهیم ارزشمند و پرمغزی نهفته است که در صورت بیان صحیح می تواند هر جوانی را شیفته خود کند. 🔹وی با اشاره به اینکه باید برای مخاطب سازی مفاهیم دینی درصدد جوانی به غیر از دانشجویان رشته‌های قرآن و علوم دینی نیز باشیم و با تسلط بر روش‌های جدید سایر جوانان را نیز جلب این آموزه‌های انسان ساز کنیم، تصریح کرد: تکنیک‌های ان ال پی می تواند در این زمینه بسیار موفق عمل کند.
🔹وی ادامه داد: تمام اصول ان ال پی در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) موجود است و ما از آن بی‌بهره مانده‌ایم، در صورتی که می‌توان به مهندسی زندگی با بهره مندی از این اصول پرداخت. اسلام برای بهتر زندگی کردن انسان پا به صحنه گذاشته است اما عدم دانش برای بیان باعث شده است افراد از این مفاهیم والا بی بهره مانند و گمان کنند روش‌های روانشناسی غربی می تواند به آنان کمک کند. 🔹اخوان مقدم اولین نهادی که باید از این کاربرد برای برای آموزش مفاهیم دینی بهره گیرد را آموزش و پرورش خواند و عنوان کرد: بنده به شخصه پیشنهاداتی را در مورد آموزش مهارت‌های زندگی، ارتباط موثر و ... با بهره مندی از این روش که اصول آن نیز در قرآن کریم بیان شده است به این وزارتخانه ارائه کرده‌ام اما مورد توجه جدی قرار نگرفته است. 🔹وی با بیان اینکه متخصصان ان ال پی در کشور متعدد هستند اما کسانی که بتوانند این علم را با مبانی دینی و قرآنی همراه کنند معدود به شمار می آیند، گفت: بارها اعلام آمادگی خود را برای بیان و آموزش مفاهیم دینی به این روش که بسیار شیرین تر، جذاب تر و پایدارتر است، اعلام کرده ایم. در این روش قدرت‌هایی که خداوند به انسان داده شده است بیان و افراد می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند، اما جای این امر در مدارس ما بسیار خالی است. 🔹وی ادامه داد: ان ال پی تلفیق شده با مبانی اسلامی به افراد آموزش می‌دهد که خودشان را دوست بدارند و باور کنند. اگر چنین مفاهیمی از کودکی به دانش آموزان آموزش داده شود این افراد در نوجوانی و جوانی با بحران روبرو نمی‌شوند، بلکه افرادی هدفمند، خلاق، ایده پرداز و تلاشگر هستند. 🔹اخوان مقدم نهادهای وابسته به علوم قرآنی همچون دارالقران‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و... را در این زمینه مسئول خواند و عنوان کرد: این سازمان‌ها نه تنها درصدد آموزش کارکنان خود نیستند بلکه با این روش‌ها آشنایی نیز ندارند. 12خرداد1397 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
رفع تعارض از آیات ناظر بر صلح و جنگ.pdf
305.5K
رفع تعارض از آیات ناظر بر صلح و جنگ نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ محیا پوریزدان پناه کرمانی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
✅به گزارش ایکنا؛ قرآن و حدیث از مهم‌ترین منابع فهم اسلام هستند که غالب شیعیان و اهل سنت، حجیت آن دو را قبول دارند. آیات و احادیث زیادی بر حجیت آن دو، به همراه هم تأکید دارند و آن دو با هم را مایه سعادت مسلمانان می‌دانند. اما افراط برخی از مسلما‌ن‌ها در قرآن و در حدیث؛ سبب به وجود آمدن جریان‌هایی خاص شد. ✅در بحث حدیث، افراط‌گرایی به شکل اخباری‌گری در شیعه و سلفی‌گری در اهل سنت بروز کرد. در بحث قرآن نیز، افراط‌گرایی به شکل قرآنیون و قرآن‌بسندگان در میان شیعه و سنی مطرح شد که مورد حمایت برخی افراد نیز واقع گردید. هر دو گروه افراطی در بحث حدیث و قرآن به اندازه‌ای زیاده‌روی می‌کردند. مثلا قرآنیون جز احادیث اندک و معدود چیزی را نمی‌پذیرفتند و یا اصلا هیچ چیز از احادیث را صحیح نمی‌دانستند. اخباریون یا سلفی‌ها نیز چیزی جز احادیث را نمی‌پذیرفتند و به برداشت‌های عقلانی از احادیث اهمیتی نمی‌دادند. پرواضح است که بر اساس عقاید مورد قبول شیعه و اهل سنت، مسیر هر دو گروه اشتباه است قرآن و حدیث توامان با هم سبب هدایت خواهد بود. ✅قرآنیون یا قرآنیان یا اهل قرآن کسانی هستند که از عقاید غالب در شیعه و در اهل سنت فاصله گرفته‌اند و به سنت و احادیث اهمیت لازم را قائل نیستند آنها قرآن را برای هدایت مسلمانان کافی می‌دانند و احادیث موجود از پیامبر(ص) اهل بیت و صحابه را صحیح نمی‌دانند و به انکار سنت می‌پردازند و برخی از آنها سخنان تندی نسبت به احادیث و کتابهای حدیثی بیان می‌کنند. ✅قرآنیون مختص یک مذهب نیستند در مذهب شیعه و هم در مذهب اهل سنت افرادی با اعتقادات و گرایش‌های قرآنیون وجود دارند. این شخصیت‌ها، دارای تألیفات و برخی از آنها مناصب سیاسی نیز داشته‌اند شناخت این شخصیت‌ها و آثار و فعالیت‌ها آنها برای پژوهشگران، مفید به نظر می‌رسد. زهره اخوان مقدم و سید مجید نبوی در مقاله «شخصیت‌شناسی و منبع‌شناسی قرآنیون» که در شماره ۵۷ فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حديث سفينه منتشر شده است به معرفی شماری از قرآنیون شیعه و اهل سنت پرداخته‌اند: ✅ابوالفضل برقعی یکی از قرآنیون شیعه است. برقعی متولد ۱۲۸۷ و متوفای ۱۳۷۰ شمسی از روحانیون معاصر شیعی است که از برخی عقاید مسلم و قطعی شیعه فاصله گرفته است و به انکار احادیث و برخی از سنت‌ها می‌پردازد. همچنین کتاب الکافی و بحارالانوار را مملو از احادیث ضد عقل و قرآن می‌داند و آن‌ها را از جانب امامان هدایت نمی‌داند. او برخی از کتاب‌های خود را در عربستان به چاپ رسانده است. ✅علی اکبر بابایی در کتاب مکاتب تفسیری و محمد ابراهیم روشن‌ضمیر در کتاب جریان‌شناسی قرآن‌بسندگی و محمد اسعدی در کتاب آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری برقعی را از جریان قرآن‌بسندگان شمرده‌اند. برخی او را از تندروترین افراد جریان قرآنی می‌دانند. برقعی تا درس خارج فقه و اصول گذراند و در آنجا از برخی مراجع نجف اجازه اجتهاد گرفت. ✅حیدرعلی قلمداران یکی دیگر از این شخصیت‌ها است. او در سال ۱۲۹۲ در قم به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۸ از دنیا رفت، او حدوداً در ۳۰ سالگی وارد آموزش و پرورش شده و در آنجا مشغول به کار شد، کتاب‌هایی زیادی از او به چاپ رسیده است، علاوه بر تألیفات به ترجمه آثار شیخ محمد خالصی نیز می‌پرداخت. درباره عقاید او گفته شده که انحصار امامت را به معصومان صحیح نمی‌دانست و می‌گفت: هر کس که از جانب مسلمانان برانگیخته شد مفترض الطاعة است. همچنین عزاداری‌های شیعه و ساختن بقعه‌ها را شرک خالص می‌دانست. ✅سیدمصطفی حسینی طباطبایی یکی از شخصیت‌هایی است که مدافع قرآن‌بسندگی است. او متأثر از حیدرقلی قلمداران و ابوالفضل برقعی است. رسول جعفریان درباره عقاید او می‌گوید: او بر اساس گفته خود تنها بر آنچه که به صراحت از قرآن می‌فهمد تکیه می‌کند و بسیار از احادیث نقل شده را رد می‌کند. ✅برخی از آثار او عبارتند از: راهی به سوی وحدت اسلامی، خیانت در گزارش تاریخ، دین‌ستیزی نافرجام، نقد آثار خاورشناسان، ماجرای باب و بهاء، پژوهشی نو درباره بهائیگری، بردگی از دیدگاه اسلام، شیخ محمّد عبدُه مصلح بزرگ مصر، نقد کتب حدیث. ✅در میان اهل سنت نیز افرادی به جریان قرآنیون و قرآن بسندگان متمایل شدند: مصطفی کمال المهدوی یکی از قرآنیون اهل سنت است. محل زندگی او در لیبی است. المهدوی کتابی به نام البیان بالقرآن دارد. او شش نماز را واجب می‌داند و نماز ششم نماز فجر است. هر نماز دو رکعت است. در نماز مصطفی کمال نه فاتحه هست و نه تسبیح و نه تحیات و سلام. ✅محمد شحرور نیز در سال ۱۹۳۸ در دمشق متولد شد؛ سپس برای تحصیل به مسکو سفر کرد و پس از آن به دمشق بازگشت و دکترای خود را در رشته مهندسی دریافت کرد و به تدریس مشغول شد. او کتاب‌های مختلفی در مهندسی عمران دارد.
✅احمد صبحی منصور از قرآن‌بسندگان اهل سنت است. او در سال ۱۹۴۹ در مصر متولد شد و در دانشگاه الازهر لیسانس تاریخ را گرفت. سپس ارشد و دکتری را به اتمام رساند و در الازهر به تدریس مشغول شد. او به خاطر افکار خاص قرآن‌بسندگی‌اش مورد اعتراض قرار گرفت و پس از دادگاهی شدن به زندان رفت. ✅صبحی منصور کتاب «القرآن و کفی مصدرا للتشريع الإسلام» نوشت و اکنون در ایالت ویرجینیای آمریکا در مؤسسه «المركز الإسلامی للقرآن الكريم» فعالیت می‌کند. عقاید او عبارتند از اینکه قرآن کتابی جامع و کامل است که از هیچ چیز فروگذار نکرده؛ مستقلا و فارغ از سنت، مبین خود بوده و تنها مصدر تشريع اسلام است. 20خرداد1397 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
معناشناسی واژه طوبی با تکیه بر محور همنشینی و جانشینی.pdf
1.12M
معناشناسی واژه طوبی با تکیه بر محور هم نشینی و جانشینی نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ فاطمه حاجی ابوالقاسم دولابی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
🔴زهره اخوان‌مقدم، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به آسیب‌شناسی وضعیت پژوهش‌های قرآنی طی سال‌های اخیر پرداخت. وی در پاسخ این سؤال که وضعیت پژوهش در این رشته را چگونه می‌بینید؟ و در ابتدا با فاجعه‌‌بار خواندن پژوهش‌ها بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید در این زمینه گفت که پژوهش‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیستند. به این دلیل که اگر قابل قبول بودند، باید نتایج آن را به صورت ملموس در جامعه می‌دیدیم. فرض کنید شخصی می‌گوید که از صبح تا شب در منزل بوده و امورات خانه را انجام ‌داده است، اما این ادعا هیچ نتیجه قابل قبولی نداشته باشد! معلوم است که آن ادعا بیجا بوده است. ♦️این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: برخی مسائل هستند که باید نتایج آنها معلوم باشد تا ادعایی که در آن زمینه وجود دارد نیز درست تلقی شود. اگر وضعیت پژوهش مطلوب بود، باید نتایج آن را می‌دیدیم. البته نظری بودن پژوهش‌ها نیز مد نظر است که خود آفت محسوب می‌شود، اما چرا باید پژوهش‌ها صرفاً در حوزه نظری باشند؟ ما همواره در دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها نشسته‌ایم، مطالعه می‌کنیم و مقاله هم می‌نویسیم، اما غافل از این هستیم که این‌ها چه سودی برای جامعه دارد؟ آیا کاربردی هست یا خیر؟
‎دوم ♦️اخوان‌مقدم با اشاره به کمیت‌محور شدن پژوهش‌ها، بیان کرد: یکی از دلایل مهم وضعیت نامطلوب پژوهش‌های قرآنی کمیت‌محور شدن آنهاست و دلیل آن قوانین نادرست و نیز ضعف علمی است. امروز دیگر کسی به کیفیت توجه ندارد و همه به دنبال این هستند که ببینند فلان استاد یا دانشجو چند مقاله دارند، اما هیچ کس نمی‌گوید که اگر کسی فقط یک مقاله دارد، اما همان یک مقاله چقدر مورد استناد و ارجاع قرار گرفته است. بنابراین کمیت‌محوری به جای کیفیت‌محوری و توجه بیش از حد به حوزه‌های نظری و نه کاربردی، کار پژوهش را به جایی رسانده که اگر اصلاً نباشد بهتر است. این عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم قرآنی در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف باید با رشته علوم قرآن و حدیث چه کرد؟ گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند که «لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاع»، کسی که به حرفش گوش نمی‌کنند، باید از رأی دادن نیز پرهیز کند، اما چون سؤال می‌پرسید پاسخ می‌دهم که ما با چند مشکل مواجه هستیم. یکی از مهم‌ترین مشکلات افزایش تعداد دانشگاه‌هاست. یعنی همان مسئله کمیت و عدم کیفیت به دانشگاه‌ها نیز سرایت کرد و همه دانشگاه‌ها رشته علوم قرآن و حدیث را نیز اضافه کردند، اما ای کاش که برای این رشته ظرفیتی به اندازه ظرفیت رشته‌های مهندسی و یا حتی کمتر در نظر گرفته می‌شد. ♦️وی در ادامه افزود: اشکال دوم این است که وقتی دانشگاه‌ها زیاد شود، نیاز به دانشجو نیز زیاد می‌شود. دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو مسابقه می‌گذارند و شبانه و روزانه، آن هم به تعداد زیاد دانشجو می‌پذیرند که همه اینها مشکلاتی را به وجود می‌آورد.