eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1.1هزار دنبال‌کننده
320 عکس
14 ویدیو
112 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹این استاد دانشگاه درباره جایگاه حضرت رباب(س) در منابع تاریخی گفت: ابن‌عساکر یک عالم سنی است. او می‌نویسد: «کانت من أجمل النساء و أعقلهُنَّ». یعنی رباب یکی از زیباترین و عاقل‌ترین زنان بود. سیدمحسن امین عالم بزرگ شیعه هم در کتاب «اعیان‌الشیعه» در مورد وی می‌نویسد: «کانت من خیار النساء جمالا و ادبا و عقلا»؛ یعنی از برگزیدگان زنان از حیث زیبایی، ادب و عقل بود. 🔹وی در ادامه گفت: درباره محبت امام حسین(ع) به حضرت رباب(س) مطالب زیادی در منابع تاریخی وجود دارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی امام دوستی خود را نسبت به یکی ابراز می‌کنند یا در جاهایی بغض خود را نشان می‌دهند اینها احساسی و شخصی نیست.‌ کلام امام حسین(ع) نسبت به حضرت رباب(س) نشان از اوج مقام معنوی و عظمت روحی ایشان است. ابن‌جوزی یک عالم سنی است. او نقل کرده است: «کان الحسین یحبها حبا شدیدا». یعنی امام حسین(ع)حضرت رباب را به شدت دوست می‌داشت. ابن‌کثیر هم که عالم دیگر اهل سنت است می‌نویسد: «آنقدر او را دوست داشت که درباره رباب شعر می‌گفت». سکینه دختر حضرت رباب و امام حسین(ع) است. این دو گاهی برای دیدن خویشان خود که در شام بودند می‌رفتند، امام حسین(ع) در نبود آنها چنین سرودند: «کان الیل موصولا بلیل اذ زارت سکینه و رباب» یعنی وقتی سکینه و رباب به زیارت اقوام خود می‌روند چنان است که همه روزها شب می‌شود و بین آن‌ها روزی نیست. یا در شعر دیگری می‌‌فرمایند: «لعمرک اننی لاحب دار تحل بها سکینه و الرباب» به خدا قسم من خانه‌ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن خانه اقامت کرده باشند. 🔹دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: رباب(س) تنها همسر امام حسین(ع) است که در واقعه کربلا به همراه کاروان رفتند. آن چنان صمیمیت و محبت بین این دو وجود داشت که آوازه این محبت را همگان می‌دانستند. خود پیامبر اکرم(ص) هم محبتشان را نسبت به حضرت خدیجه(س) همیشه ابراز می‌کردند و این از کسی مخفی نبود و بعد از رحلت حضرت خدیجه(س) هم فضایل ایشان را می‌گفتند و محبتشان را نشان می‌دادند. یا گاهی از ام‌سلمه تعریف و تمجید می‌کردند. بنابراین ابراز محبت امام حسین(ع) کار عجیبی نیست.اخوان‌مقدم درباره محبت حضرت رباب(س) به امام حسین(ع) گفت: محبت این بانو به همسرشان نیز زبانزد خاص و عام بود و همان‌طور که گفتیم همه مردم می‌دانستند که بین این دو نفر چه قدر محبت وجود دارد. بعد از واقعه عاشورا حضرت رباب(س) تا یکسال زیر سایه نرفتند و می‌فرمودند: «چه طور به زیر سایه بروم در حالیکه دیدم جسم امام زیر آفتاب بود.» ایشان مدت زیادی بعد از واقعه عاشورا زنده نماند و در سال ۶۲ رحلت کردند. حضرت رباب(س) اشعار و مرثیه‌های زیادی برای امام حسین(ع) داشتند. یکی از اشعار این است: «ان الذی کان نورا یستضاء به فی کربلا قتیل غیر مدفون» آن کسی که وجودش نور بود و همه باید از او طلب نور می‌کردند در کربلا کشته شد و بدون دفن رها شده است‌. از اشعار و مرثیه‌های ایشان معلوم است که دلبستگی به ولی خدا و امام زمانشان در ذرات وجودشان رسوخ کرده بود. 🔹این استاد دانشگاه ادامه داد: در مجلس ابن‌زیاد ملعون وقتی سر مبارک امام حسین(ع) را آوردند حضرت رباب(س) بی‌تاب شد، رفت سر را در آغوش گرفت و این اشعار را سرود: «واحسینا فلانسیت حسینا اقصدته اسنه الادعیا» واحسینا! من حسین را فراموش نمی‌کنم، نوک نیزه دشمنان قصد او را کرد. 🔹وی ادامه داد: ایشان اشعار زیادی در مجلس ابن‌ زیاد سرودند و گریه کردند و روایت داریم که خیلی‌ها با اشعار ایشان شروع به گریه کردند. وقتی از کربلا برگشتند بزرگان و اشراف زیادی از حضرت رباب(س) خواستگاری کردند ولی ایشان نپذیرفتند و گفتند بعد از خاندان رسول خدا(ص) دوست ندارم با کسی قوم و خویش شوم. اوج صبوری این خانم را در هنگام شهادت فرزندشان علی‌اصغر و شهادت همسرشان می‌شود دید‌. هیچ‌کس عجز و حرفی بر خلاف صبوری از ایشان گزارش نکرده است. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
🔹وی اظهار کرد: می‌گویند وقتی مختار قیام کرد و حرمله را دستگیر کرد از او پرسید آیا هیچ وقت دلت به حال حسین(ع) نسوخت؟ گفت: «چرا وقتی بود که من فرزندش را شهید کردم و او کودک را به سوی خیمه برد زنی مجلله در کنار خیمه ایستاده بود، فکر می‌کنم مادر آن طفل بود. امام وقتی آن زن را دید به سمت میدان برگشت. بعد دوباره به سمت خیمه‌ها برگشت، باز انگار از زن خجالت کشید و برگشت و این اتفاق سه بار تکرار شد. آنجا دلم برای حسین(ع) سوخت.» خداوند حرمله و عمر سعد و ابن زیاد و یزید و همه کسانی که این فاجعه را به وجود آوردند لعنت کند. به هر حال حضرت رباب(س) همراه با اسرا به کوفه و بعد به شام رفتند. بعضی از بزرگان به ایشان لقب زینب ثانی را دادند. ایشان از امام حسین(ع) دو فرزند داشتند؛ حضرت سکینه که در کربلا ۱۴ یا ۱۵ سال داشتند و عبدالله رضیع یا علی‌اصغر که در کربلا شهید شد. ان‌شاءالله در این ایام با فهم بیشتر این واقعه و شور بیشتر مقدمات قرب و نزدیکی خود را به امام حسین(ع) و یارانشان فراهم کنیم. 10شهریور1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
♦️ماشاءالله مقامیان‌زاده، مسئول سمعی ـ بصری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شهرستان دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: «سبک زندگی قرآنی» عنوان برنامه‌ای است که به‌منظور معرفی راهکارهای سبک زندگی قرآنی با مشارکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و رادیو دزفول تولید شده است. ♦️وی اظهار کرد: در این برنامه استادان و کارشناسان قرآنی همچون عبدالحسین طالعی، مصطفی آذرخش، فوادیان، زهره اخوان مقدم و سمیرا مهدی‌نژاد به موضوعات متنوع سبک زندگی قرآنی پرداخته‌اند. ♦️مقامیان‌زاده گفت: این تولیدات برای استفاده حداکثری در اختیار رادیو شهرستان و بخش‌ فضای مجازی قرار می‌گیرد. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
بازشناسی اسلوب بیانی «ما ادراک» در قرآن با کاربرد زبان شناسی تاریخی.pdf
حجم: 717.7K
بازشناسی اسلوب بیانی «ما ادراک» در قرآن با کاربرد زبان‌شناسی تاریخی نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ زهرا قطبی؛ محمد رضایی‌مقدم؛ محمدحسین اخوان‌طبسی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
تاثیر قساوت قلب بر سلامت روان از منظر قرآن کریم.pdf
حجم: 1.2M
تاثیر قساوت قلب بر سلامت روان از منظر قرآن کریم نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ سیده راضیه پورمحمدی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
[ Photo ] ❤️اکسیری برای حفظ محبت در زندگی مشترک❤️ 🖊به گزارش ایکنا از خوزستان، زهره اخوان‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن در برنامه «سبک زندگی قرآنی» از تولیدات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) دزفول، به بیان نقش محبت در خانواده پرداخت و تصریح کرد: خداوند در آیات سوره روم در ۶ مورد می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ» یعنی نشانه‌های خدا این است. یکی از نشانه‌های خدا که در این سوره مطرح شده این است: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَة» (روم، ۲۱) از جنس خودتان برایتان زوجی آفریدیم». این موضوع یک نکته جالب دارد و آن عبارت «من انفسکم» است. 🔹وی اظهار کرد: آنچه خدا خواسته و از آیات خدا برمی‌آید این است که از جنس خودتان ـ نه از مَلک یا حیوان ـ برای شما زوج آفریدم. سپس می‌فرماید: «جعل بینکم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً». بسیار می‌توان در مورد این آیه بحث کرد ولی اجمالاً می‌توان گفت جعل الهی یعنی خدا چنین قرار می‌دهد و کسی نمی‌تواند مخالف آن عمل کند. مثلاً خداوند چنین قرار داده که تشنگی با آب برطرف شود، نمی‌توان با آنچه خداوند قرار داده است مقابله کرد. خداوند چنین قرار داده که گردش خون چنین باشد، نفس کشیدن چنین باشد یا اعضا و جوارح بدن ما این‌چنین کار کنند اینها همه جعل الهی است و نمی‌توانیم در آن تغییری ایجاد کنیم. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹