eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر شما. امروز 23 مهر 403 مصادف با 10 ربیع الثانی و رحلت حضرت معصومه علیهاالسلام است. به نظر می‌رسد موضوعات زیر برای پژوهش کارآیی دارند: 1- علت تسمیه حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر به «معصومه» و مبانی کلامی آن در ارتباط با بحث عصمت. 2- تحلیل روایات و داده‌های تاریخی پیرامون لقب «کریمه» برای حضرت فاطمه معصومه.3- تحلیل متنی و سندی روایت امام صادق(ع) ناظر بر «حرم بودن قم» و معنای آن. 4- مطالعه تاریخ محور حمله عمال بنی‌العباس به کاروان حضرت فاطمه معصومه(س) - 5- تحلیل عوامل مطرح‌شده برای ازدواج نکردن حضرت معصومه، ارزیابی و نقد - 6- علل ویژگی حضرت معصومه(س) نسبت به دیگر خواهران ایشان -7- تحلیل اصطلاح «دایره اصطفائیه اول» و «دایره اصطفائیه دوم» در کلام عالمان شیعه، با تکیه بر امکان عصمت امام زادگان علیهم السلام (مانند حضرت عباس و حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیهم اجمعین). 8-روائی و چرائی انتساب حضرت معصومه به مقام و لقب شفاعت، با تکیه بر دلائل قرآنی و تاریخی و روائی. آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺🍀🌺🍀🌺
چند موضوع حدیثی برای رساله دکتری پیشنهاد می‌گردد: 1. بررسی سفرها و اساتید اجازه شهید ثانی و تاثیر آنها در مبانی حدیثی وی 2. بررسی سفرها و اساتید اجازه شیخ حر عاملی و تاثیر آنها در مبانی حدیثی وی 3. بررسی دیدگاه‌های علمای حدیث شیعه درباره حافظ رجب بُرسی و آثار او 4. بررسی مسیر و سفرهای شیخ صدوق برای حدیث و میزان تاثیر آنها در کتب روائی ایشان 5. بررسی نقش و کارکرد اجازات در روایت در نظام آموزشی سنتی 6. بررسی سند و محتوا و شروح خطبة البیان منسوب به امام علی ع 7. بررسی تفاوت محتوای اربعینیات در دوره ها و فرون مختلف و جریان شناسی آنها 8. بررسی آماری و تحلیل محتوای توقیعات بر جای مانده از امام عصر عج 9. تاریخ گذاری و رَوائی‌سنجی تک تک توقیعات 10 بررسی احادیث و منقولات یک راوی مهم مثلا ابن مسعود یا ... 11. بررسی ساختاری، آماری و تحلیلی یکی از کتب روایی مثلا توحید صدوق یا خصال صدوق یا ... 12. روش شناسی یکی از کتب یا محدثان در تحلیل یا تجمیع یا روش آنها در حل تعارض روایات 13. نقد و بررسی دیدگاه‌های هر یک از مستشرقان حدیث پژوه درباره یک موضوع حدیثی یا یک کتاب روائی 14. بررسی وجود تعارض یا عدم تعارض بین احادیث بداء‌ با احادیث تصریح پیامبر(ص) به دوازده امام همراه با ذکر نام ایشان 15. نحوه ورود اسرائیلیات به احادیث اسلامی و تحلیل روایات مبنی بر دوری از اسرائیلیات 16. نقش دستیاران و همکاران علامه مجلسی در تدوین کتاب بحارالانوار و میزان تاثیرگذاری آنها آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺🍀🌺🍀🌺
﴿قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَن تَقُولَ لَا مِسَاسَ ۖ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَّن تُخْلَفَهُ ۖ وَانظُرْ إِلَىٰ إِلَٰهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا ۖ لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا﴾ [ طه: 97] این آیه را ببینید. حضرت موسی به سامری می گوید تو سه عقوبت داری. اولی اینکه بگویی: لا مساس. (دومی و سومی مورد بحث نیست). غالب مفسران نوشته اند که عذاب او مهجور شدن از اجتماع و انزوای او بود. وی به مرضی دچار شد که هر کس او را لمس می‌کرد، تب‌دار می‌شد. خوب. آیا سامری با آنهمه سابقه خودخواهی و قدرت طلبی و ...، خودش به دیگران می‌گوید «مرا لمس نکنید!!!» . یا قاعدتا عذاب او باید چنین باشد که مردم به یکدیگر بگویند: به او نزدیک نشوید. مردم باید او را متروک و مهجور کنند، نه اینکه خودش بگوید مرا لمس نکنید. به نظرم نکته قابل توجهی است که بی‌توجهی به واژه‌های خود آیات، گاه به خطا می‌افکند. آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺🍀🌺🍀🌺
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
719.8K
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
نکته مهم در باره موضوع «خود استنادی» 👆👆
نکته مهم در مورد ارجاع‌دهی و کارهای غیرعلمی در این حوزه👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
حتما این آیه را دیده‌اید و بارها خوانده‌اید : ﴿وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ﴾ [ طه: 82] هر كس كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند و به راه هدايت بيفتد، مى‌آمرزمش. نیک می‌دانید که سه نکته اول آیه یعنی: توبه، ایمان، و عمل صالح، خود نشانه هدایت‌شدن است یعنی کسی که گمراه هست که توبه و عمل صالح و ایمان را قطعا ندارد. پس چرا خداوند بعد از این سه مورد، شرط غفران و بخشش خود را متوقف بر «ثُمَّ اهْتَدَىٰ» قرار داده‌است؟؟ لابد می‌دانید که همین نکته باعث شد دکتر تیجانی مشرّف به مذهب شیعه شود، چون فهمید که این هدایت بعد از «ثمّ» قاعدتا با هدایت قبل از آن تفاوت جدی دارد و لذا بصیرت یافت و به همین دلیل هم نام کتابش را «ثُمَّ اهْتَدَیتُ» گذاشت . ترجمه فارسی کتابش موجود است با نام «آنگاه هدایت شدم» و بسیار نام بامسمایی است (توصیه جدی به دانشجویان و محققان گرامی دارم که کتاب‌های آقای تیجانی را مطالعه فرمایند) . دیدگاه عالمان شیعه همین است که چه بسا شخصی ایمان اولیه بیاورد ولی بدون «هدایت‌پذیری از هادیان الهی» نتواند ایمان خود را نگه دارد و گول سامری‌ها را بخورد. در این باب چند موضوع قابل توجه است: 1-اهتدا در آیه به چه معناست؟ طلب هدایت ویژه؟ یا استمرار هدایت؟ مفسران شیعه در این زمینه سخن‌ها گفته‌اند و قابل تحلیل و ارزیابی است. 2-مترجمان نیز نتوانسته‌اند در ترجمه این آیه، رویه واحدی را پیش بگیرند و نقد و بررسی ترجمه‌ها می‌تواند مفید واقع شود. چه بسا بی توجهی به اهتدا و معنای باب، باعث اشتباه شود. 3-اصل ماجرا اینجاست که مفسران عامه که نمی‌خواهند جایگاه اهل‌بیت علیهم السلام را بپذیرند، چگونه می‌خواهند این آیه را تحلیل کنند؟ و چه محمل‌هایی برای فرار می‌تراشند؟ نقد دیدگاه آنان و مقایسه تفاسیر اهل سنت با شیعه در این باب، می‌تواند حوزه وسیعی از مطالعات باشد و نیز خدمتی به ساحت نورانی معصومان علیهم السلام. (ع) لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا