eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
262 عکس
8 ویدیو
91 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حتما این آیه را دیده‌اید و بارها خوانده‌اید : ﴿وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ﴾ [ طه: 82] هر كس كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند و به راه هدايت بيفتد، مى‌آمرزمش. نیک می‌دانید که سه نکته اول آیه یعنی: توبه، ایمان، و عمل صالح، خود نشانه هدایت‌شدن است یعنی کسی که گمراه هست که توبه و عمل صالح و ایمان را قطعا ندارد. پس چرا خداوند بعد از این سه مورد، شرط غفران و بخشش خود را متوقف بر «ثُمَّ اهْتَدَىٰ» قرار داده‌است؟؟ لابد می‌دانید که همین نکته باعث شد دکتر تیجانی مشرّف به مذهب شیعه شود، چون فهمید که این هدایت بعد از «ثمّ» قاعدتا با هدایت قبل از آن تفاوت جدی دارد و لذا بصیرت یافت و به همین دلیل هم نام کتابش را «ثُمَّ اهْتَدَیتُ» گذاشت . ترجمه فارسی کتابش موجود است با نام «آنگاه هدایت شدم» و بسیار نام بامسمایی است (توصیه جدی به دانشجویان و محققان گرامی دارم که کتاب‌های آقای تیجانی را مطالعه فرمایند) . دیدگاه عالمان شیعه همین است که چه بسا شخصی ایمان اولیه بیاورد ولی بدون «هدایت‌پذیری از هادیان الهی» نتواند ایمان خود را نگه دارد و گول سامری‌ها را بخورد. در این باب چند موضوع قابل توجه است: 1-اهتدا در آیه به چه معناست؟ طلب هدایت ویژه؟ یا استمرار هدایت؟ مفسران شیعه در این زمینه سخن‌ها گفته‌اند و قابل تحلیل و ارزیابی است. 2-مترجمان نیز نتوانسته‌اند در ترجمه این آیه، رویه واحدی را پیش بگیرند و نقد و بررسی ترجمه‌ها می‌تواند مفید واقع شود. چه بسا بی توجهی به اهتدا و معنای باب، باعث اشتباه شود. 3-اصل ماجرا اینجاست که مفسران عامه که نمی‌خواهند جایگاه اهل‌بیت علیهم السلام را بپذیرند، چگونه می‌خواهند این آیه را تحلیل کنند؟ و چه محمل‌هایی برای فرار می‌تراشند؟ نقد دیدگاه آنان و مقایسه تفاسیر اهل سنت با شیعه در این باب، می‌تواند حوزه وسیعی از مطالعات باشد و نیز خدمتی به ساحت نورانی معصومان علیهم السلام. (ع) لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام. اگر می‌خواهید تعجب کنید و حتی از تعجب ... و به ضعف مسلمانان در حوزة تحقیق و پژوهش پی ببرید، سری بزنید به کارهای مستشرقان، و به کتاب‌هایی که پژوهش‌های آنها را فقط فهرست کرده‌اند! مثلا استاد نجیب العقیقی کتابی دارد به زبان عربی به نام «المستشرقون» در سه جلد، که در آن 4000 اثر و 1700 مستشرق معرفی شده‌اند. تالیفاتی که معرفی شده ،در حوزه‌های مختلف علمی مثل فرهنگ، تمدن، ادبیات و شعر، حقوق ، اخلاق، و غیره است. صرف نظر از ترجمه‌ها که بدیهی‌است از کارهای مسلمانان انجام شده، حتی تالیفات آنها هم غالبا برگرفته از علوم و کتب اسلامی است یعنی آنها پس از مطالعه کتاب‌های اسلامی، تالیف کرده‌اند. گمان نکنید که چنین فعالیت‌هایی پایان یافته، بلکه همچنان ادامه دارد. در این حوزه فعالیت‌های متعددی قابل ذکر است؛ مثلا: 1-نقد تالیفات آنها؛ که البته نیاز به آشنایی با زبان مبدأ و زبان مقصد دارد. این تالیف‌ها حتی گاهی مقاله‌های مهم هستند که در کتاب استاد العقیقی و نیز جاهای دیگر موجودند. به دلائل متعددی نوشته‌های مستشرقان، نقاط ضعف‌هایی دارد که باید بررسی شود، اما دقت کنید که با روش علمی نقد کنید، نه با مبانی دینی و کلامی. 2-نقد ترجمه‌های مستشرقان. اگر به لیست کتاب‌هایی که آنها ترجمه کرده‌اند مروری داشته باشید، خواهید دید چقدر گسترده است و کتاب‌هایی را ترجمه کرده‌اند که حتی نام آنها را دانشجویان ما نشنیده‌اند، چه رسد به مطالعه آنها! مثل الکتاب، الخزرجیه، ادب الکاتب، مجمع الامثال، تحفه الاریب، و ... .گفتنی است برخی از آنها کتاب‌های بسیار مهم است که هنوز در حوزه‌ها تدریس می‌شود مثل الفیه ، شرح ابن عقیل، و ... پس گمان نکنید حوزة کار آنها فقط کتب دانشگاهی است! دانشجویان عزیزی که به زبان‌های اروپایی مسلط هستند، چه بهتر که در این حوزه مشغول نوشتن پایان‌نامه شوند مثلا نقد ترجمه الفیه ابن مالک که به فرانسه ترجمه شده؛ یا نقد ترجمه کافیه ابن حاجب که به انگلیسی ترجمه شده، یا نقد شرح ابن عقیل که به آلمانی ترجمه شده. در موضوع تاریخ کتاب مهم عقد الفرید از ابن عبد‌ربه به فرانسه ترجمه شده و ... نقد این ترجمه‌ها چند فایده دارد. اولا که موضوعات نو برای پژوهش هستند؛ ثانیا خود کتاب‌های اصلی از اینهمه غربت و ناآشنایی نجات می‌یابند؛ ثالثا چون این ترجمه‌ها منبع دیگر مستشرقان هستند، توجه آنان به ضعف‌هایشان جلب می‌شود. امید که در خدمت به ثقلین موید و موفق باشید لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
🔰دانشکده علوم قرآنی تهران به مناسبت هفته کتابخوانی و پژوهش برگزار می کند: 📚معرفی کتاب با عناوین: * معناشناسی 2 * سیر تربیت دینی از کودکی تا 6 سالگی * سیر تربیت دینی از 7 تا 25 سالگی ✒️نویسنده و ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم (دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) 📆 تاریخ برگزاری: دوشنبه 5 آذر 1403 ⏰ ساعت برگزاری: 11 الی 12 🏢 محل برگزاری: سالن اجتماعات استاد فقید دکتر علی محمدی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @tehranquran1 ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
این مطلب را 👇🏼👇🏼یکی از دوستان فرستادند. واقعیت دردآور. با وجودی که نویسنده را نمی‌شناسم، توجهم را جلب کرد : ✅نیم‌نگاهی به بی‌مشتری‌ترین کالای ایران! ✍️محمدجواد مظفر بارها در دیدار با صاحبان فروشگاه‌های گوناگون عرضه کالا در تمامی زمینه‌ها که از شرایط موجود اقتصادی فریادشان به آسمان بلند است و از رکود شدید بازار آزرده‌اند و می‌نالند. گفته‌ام هیچ می‌دانید ما تولیدکننده بی‌مشتری‌ترین کالای ایران هستیم!! 🔹 آنان با نگاهی عاقل اندرسفیه، از این سخن حیرت کرده و به فکر فرو می‌روند که این چه کالایی است؟! یکی دو نفر حدس زده و عموماً نتوانسته‌اند. اما همین که گفته‌ام ما تولیدکننده «کتاب» هستیم؛ همه آنان با نگاهی اسف‌بار درستی سخن من را تأیید کرده‌اند. 🔹 ۳۲ سال است که از ۲۴ تا ۳۰ آبان هفته کتاب نامیده شده است. در این هفته برنامه‌های گوناگونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و اجرا می‌شود. اما گویی این سروصدا در حقیقت هیاهو برای هیچ است. اما چرا؟ 🔸 ۱. اساساً کتاب در زندگی خانوار ایرانی جایی ندارد و فرهنگ حاکم در این ملک فرهنگ شفاهی است. پدران و مادران ما در پای منبرها زیسته‌اند و نسل‌های جدید روشنفکری نیز بیش از آن‌که اهل نوشتن و خواندن باشند، اهل حرف زدن و سخن گفتن‌اند. 🔸 ۲. در سبد هزینه خانوار ایرانی جایگاه کتاب صفراست و با وخیم شدن شرایط اقتصادی و گران شدن قیمت کالاها و از جمله کتاب، از سبد هزینه خانواده‌های محدود کتابخوان نیز حذف می‌شود. 🔸 ۳. بیگانگی با کتاب در جامعه ایرانی ارتباطی با میزان سواد و تحصیلات ندارد. به جرأت ادعا می‌کنم که هزاران تحصیل کرده دانشگاهی از لیسانس تا دکترا درسال یک کتاب هم نمی‌خوانند! درستی این ادعا رامی‌توانید با تأمل در احوال خود و اطرافیانتان مشاهده کنید. 🔸 ۴. تمامی تاریخ تمدن و تحول بشری نشان می‌دهد که کتاب همواره مهم‌ترین ابزار دانایی و اصلی‌ترین عامل انتقال علم و تجربه به نسل‌های گوناگون بوده است. 🔸 ۵. اما با نفوذ و گسترش فضای مجازی، مردمی که اساساً عادت به کتاب خواندن نداشته‌اند وسیله جدیدی یافته‌اند برای انتقال اطلاعات مینیاتوری درست و نادرست. بدون آن‌که لختی تأمل و راستی‌آزمایی کنند که شعر یا مطلبی را که برای دیگران به نام سروده فلان شاعر یا نوشته فلان دانشمند می‌فرستند صحیح است یانه، و بدین ترتیب با احساس «دانایی کاذب» خود را صاحب‌نظر و بی‌نیاز از خواندن کتاب می‌دانند. 🔸 ۶. بارها شاهد بوده‌ام که چه در محافل خانوادگی و چه در سایر موقعیت‌ها نظیر تاکسی و آرایشگاه و... یک استاد برجسته و صاحب‌نظر و صاحب تألیفات ناگزیر به سکوت و شنیدن حرف‌های دیگران شده که در تمامی زمینه‌ها اظهار نظر می‌کنند و خود را بی‌نیاز از پرسش و بهره‌مندی از حضور آن صاحب‌نظر و استاد می‌دانند. از نگاه من این یعنی نمادی از انحطاط فرهنگی. 🔸 ۷. حدود ۲۰ سال پیش در جلساتی که برای بررسی این موضوع تشکیل می‌شد، گفتم راه‌حل این است که نظام آموزشی ما می‌بایست بر مبنای خواندن و نوشتن تنظیم شود. از آغاز دوران دبستان کودک باید بداند بجای سخن گفتن بنویسد و بجای شنیدن بخواند تا در یک تحول نسلی کتاب با زندگی مردم عجین شود. اما دریغ که حتی معلمان ما نیز عموما کتاب نمی‌خوانند.
یکی از موارد تسلط نقل بر عقل و نیز بر صریح آیات، همین نمونه است، که به جهت توجه زیاد به روایات، ظاهر قرآن که به وضوح، دم از «انزال آهن» زده، به «خلقنا» تاویل می‌شود. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmogh
لازم به ذکر است که مقاله فوق (اعجاز قرآن در نزول آهن» 👆👆 به زبان انگلیسی است و تنها چکیده آن به زبان فارسی قابلیت دسترسی دارد.
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
چکیده مقاله «ارزیابی تحلیلی اعجاز انزال آهن (حدید: ۲۶)» قرآن کریم، علاوه بر هدف اصلی خود که هدایت انسانهاست، حاوی اشارات علمی متعددی نیز هست که درک کاملی از آنها در زمان نزول وجود نداشته است. خداوند در آیه 25 سوره حدید، از نازل کردن آهن سخن می گوید. کاربرد فعل انزال به جای افعال خلق و جعل که عموما در موارد مشابه به کار می رود، موجب شده که در طول تاریخ تفاسیر مختلفی برای این آیه مطرح شود. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مفهوم انزال حدید و باس شدید آن و ارتباط آن با یافته های علمی جدید درباره منشا آهن در زمین می پردازد. همچنین این مساله را بررسی می نماید که آیا انسانها در زمان نزول قرآن دانشی نسبت به منشا فرازمینی آهن داشته اند یا خیر. برخلاف برخی رویکردهای افراطی و تفریطی نسبت به تفسیر و اعجاز علمی قرآن در قرون اخیر، این پژوهش از رویکردی متعادل دفاع می‌کند که از یافته‌های علمی بدون هیچ تحمیلی برای فهم بهتر آیات قرآن استفاده می‌کند. یافته‌های علمی جدید نشان می‌دهد که آهن عمدتاً در هسته ستاره‌ های پرجرم تولید می‌شود و امکان تولید آن در منظومه شمسی وجود ندارد. لذا استفاده از فعل انزل برای آن می تواند اشاره به منشا فرازمینی آهن داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه علمی در فرآیند قرار گرفتن آهن در زمین پدیده های مختلفی وجود دارد که می توانند دربردارنده مفهوم نزول باشند از جمله تولید آهن در ستارگان پرجرم و منتقل شدن آن به زمین از طریق برخی فرآیندهای کیهانی؛ برخورد سیارکها و شهاب‌سنگ‌های غنی از آهن به زمین؛ فرو رفتن و قرارگیری آهن در هسته زمین. در خصوص دانش مردم نسبت به منشا فرازمینی آهن در زمان وحی هرچند ادعا شده که اصطلاح به کار رفته برای آهن در مصر باستان به معنای فلزی از آسمان است، نتایج این پژوهش نشان می دهد که این ادعا صرفا یک احتمال است و با وجود تحقیقات گسترده، هنوز به طور قطعی تأیید نشده است. کلیدواژه‌ها: قرآن و علم، کیهان شناسی قرآن، تفسیر علمی ،اعجاز علمی، منشأ آهن، فلزی از آسمان. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmogh 🌺🍀🌺🍀🌺
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ ✨ واحد پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) خمینی شهر به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند: ❇️ نشست علمی روش تحقیق در گرایش های الهیات ایده ها، چالش ها و راهکارها ✨ با حضور ارزشمند👇 🧕سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم 🌐لینک ورود به جلسه http://vcm.whc.ir/isfahan 📆 دوشنبه 12 آذر ماه ۱۴۰۳ ⏰ ۹ صبح
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
سلام و ادب. در روز 14 آذر 1403 در خدمت شما هستم با معرفی چند موضوع در حوزه استشراق. حوزه‌ای به غایت مهم، و به غایت بِکر، و به غایت مغفول. نیک می‌دانید که مطالعات استشراقی، سه دوره متمایز دارد (که البته مرزگذاری دقیق در هیچ حوزه علمی و فرهنگی امکان پذیر نیست) . دوره اول مطالعاتی بود که متولی آن نهاد دین بود یعنی کلیسا باعث و بانی آن بوده و هدفی جز کوبیدن اسلام و قرآن نداشت. دوره دوم تحت تسلط نهاد دولت بود و هدف اصلی مطالعات این دوره، این بود که ملتها و ادیان شناخته شوند تا بهتر بتوانند مورد استعمار و استثمار قرار بگیرند. بعد از رِنسانس علمی در اروپا، کم کم قدرت کلیسا ضعیف شد و کم کم روش علمی جای خود را در مطالعات استشراقی باز کرد. لذا تحقیقات این دوره اخیر، روشمند شد. گفتنی است که وقتی میگوییم «روشمندشد» به این معنا نیست که کاملا صحیح و قابل قبول شد، بلکه بدین معناست که اهداف ضد اسلامی و اهداف استعماری، محور اصلی نبود. نیز چون روش علمی مطرح بود، قابلیت نقد علمی هم میسر شد. بهر حال در هر سه دوره فعالیت‌های متعددی صورت گرفته که از جهات مختلف می‌تواند مورد تحلیل، بررسی، مقایسه، و نقد واقع شود. 1-معرفی مجموعه «طلیله» و تحلیل انگیزه ایجاد آن 2- نقد محتوایی مجموعه «طلیطله» با تکیه بر شناخت «رابرت کِتونی» 3-معرفی راهنمای قرآن کمبریج و 14 مقاله آن (تک تک مقالات می‌توانند در قالب مقاله نقد و بررسی شوند) 4-مقایسه مقاله‌های راهنمای قرآن کمبریج با مقاله های دائره المعارف لایدن (تک تک مقالات، می تواند در قالب مقاله مقایسه شود) 5-مقایسه دیدگاه «اسما بارلاس» در مقاله «قرآن در قرائت زنانه» با دیگر آثار خود او - نیز با آثار دیگران که هم‌فکر اویند 6-نقد دیدگاه های تقی صادقی در کتاب «رویکرد خاورشناسان به قرآن». نقد به معنای ذکر نکات مثبت و یا احتمالا منفی. در این کتاب، مستشرقانی چون کروس، مارتینی، سگوبیا، دوریه، گالان، و ... نام برده شدند که هر یک از آنها و نوشته ها و سخنانشان می‌توانند تک تک موضوع پایان نامه و مقاله باشند. 7-کتاب «یوهان فوک» بسیار قابل توجه است که عمر لطفی العالم آنرا به عربی ترجمه کرده با عنوان تاریخ حرکة الاستشراق. چاپ دمشق. در این کتاب فعالیت مستشرقان تا آغاز قرن بیستم مطالعه شده است. 8-نیز کتاب «الاستشراق الامریکی» هم تالیف دوجلاس لیتل است به زبان انگلیسی، که طالعت الشائب مترجم آن به عربی است. این کتاب چه به صورت کلی و چه به شکل موضوعی، محورهای مهمی برای نقد و بررسی و پژوهش دارد. در اینگونه مواررد بهتر است محققین گرامی به نسخه اصلی مراجعه کنند، زیرا چه بسا مترجم در ترجمه به خطا رفته باشد. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
این نوع موضوعات، ادامه دارد. علاوه بر 8 موضوع فوق، به خواست خدا موضوعات دیگری معرفی خواهد شد. در پژوهش های استشراقی خود، به پارادایم حاکم بر زمان تالیف آن فعالیت استشراقی، کاملا دقت کنید. ایدکم الله
مقاله جدید 👇🏼👇🏼
مقاله فوق نیز به زبان انگلیی هست در حوزه حدیث. نام مجله و عنوان مقاله: 👇🏼👇🏼👇🏼
abstract# The Frequency of "Interrogation" in the Narrations of the Impeccable Imams (AS) and an Analysis of Its Meaning and Scope Based on the Views Martyr Ṣadr author: zohre Akhavan Moqaddam Keywords: Interrogation Narrations, Comprehensiveness, Understanding the Quran, Iʻjāz of the Quran, Exegesis Methods, Martyr Ṣadr. آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺☘🌺☘🌺
◾️ السَّلامُ عَلَیْکِ أیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهیِدَةُ ♦️ کتابخانه علوم اسلامی تسنیم تقدیم می کند ◾️ ۸۸ کتاب و مقاله درباره حضرت زهرا س ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 کلیات زندگی و سیره حضرت زهرا (س) 🔰 کتب فارسی ۱. آینه ایزدنما 👈 دانلود ۲. اسوه حسنه 👈 دانلود ۳. از فاطمه بگو 👈 دانلود ۴. سیره فاطمی 👈 دانلود ۵. طلوع بی پایان 👈 دانلود ۶. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۷. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۸. فاطمه الزهرا (علامه امینی) 👈 دانلود ۹. فاطمه، بهترین الگو برای همه 👈 دانلود ۱۰. جُنّة العاصمة (علامه میرجهانی) 👈 دانلود ۱۱. فاطمه زهرا، شادمانی دل پیامبر 👈 دانلود ۱۲. کوثر ناب (اشعار آیینی فاطمی) 👈 دانلود ۱۳. فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۱۴. آموزه های تربیتی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۱۵. صدیقه طاهره (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۱۶. فاطمه فاطمه است (به سه زبان) 👈 دانلود ۱۷. تجلی توحید در زندگی حضرت زهرا 👈 دانلود ۱۸. الکلمة الغرّاء (علامه شرف الدین) 👈 دانلود ۱۹. فاطمیه، حقیقتی در دل افسانه ها 👈 دانلود ۲۰. بهشت ارغوان، قصه ناتمام فاطمه 👈 دانلود ۲۱. حضرت فاطمه،وارث مقام پیامبران 👈 دانلود ۲۲.فاطمه،حلقه‌ وصل رسالت‌ و امامت👈 دانلود 🔰 کتب عربی ۲۳. بنور فاطمة اهتدیت 👈 دانلود ۲۴. هذه فاطمة (۸ جلدی) 👈 دانلود ۲۵.فاطمة الزهراء من المهد الی اللحد 👈 دانلود ۲۶. فاطمة الزهرا بهجة قلب المصطفی 👈 دانلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ا 🔻 درباره شهادت حضرت زهرا (س) 🔰 کتب فارسی ۲۷. یاس کبود 👈 دانلود ۲۸. غمنامه فاطمی 👈 دانلود ۲۹. آتش در خانه وحی 👈 دانلود ۳۰. ترجمه بیت الاحزان 👈 دانلود ۳۱. مظلومیت حضرت زهرا 👈 دانلود ۳۲. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه 👈 دانلود ۳۳. نگرشی در اسناد و مدارک هجوم 👈 دانلود ۳۴. شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۳۵. بر خانه حضرت فاطمه چه گذشت 👈 دانلود ۳۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۳۷. پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون شهادت حضرت فاطمه 👈 دانلود 🔰 کتب عربی ۳۸. بیت الاحزان 👈 دانلود ۳۹. إحراق بیت فاطمة 👈 دانلود ۴۰. مقتل فاطمه الزهراء 👈 دانلود ۴۱. الهجوم علی بیت فاطمة 👈 دانلود ۴۲. وفاة الصدیقة الزهراء (مقرّم) 👈 دانلود ۴۳. الصحیح فی کشف بیت فاطمة 👈 دانلود ۴۴. اثبات العار للهاجمین علی الدار 👈 دانلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ا 🔻فاطمه زهرا (س) در آیات و احادیث 🔰 کتب فارسی ۴۵. مطهره قرآن 👈 دانلود ۴۶. فاطمه در آینه وحی 👈 دانلود ۴۷. کوثر، معجزه پیغمبر 👈 دانلود ۴۸. وراثت اصطفایی در قرآن 👈 دانلود ۴۹. کتاب علی و مصحف فاطمه 👈 دانلود ۵۰. مقام لیلة القدری حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵۱. مقامات حضرت زهرا در کتاب و سنت 👈 دانلود ۵۲. شخصیت حضرت فاطمه در کتاب و سنت 👈 دانلود 🔰 کتب عربی ۵۳. بضعة المختار 👈 دانلود ۵۴. اسرار فضائل فاطمه 👈 دانلود ۵۵. الثغور الباسمه (سیوطی)👈 دانلود ۵۶. الصحیفة الفاطمیة الجامعة 👈 دانلود ۵۷. مسند فاطمة الزهراء (سیوطی) 👈 دانلود ۵۸. فضائل فاطمة (حاکم نیشابوری)👈 دانلود ۵۹. جامع الأخبار الفاطمیة (۸ جلد) 👈 دانلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ا 🔻 درباره خطبه فدکیه 🔰 کتب فارسی ۶۰. مالک فدک 👈 دانلود ۶۱. اشک مهتاب 👈 دانلود ۶۲. صدای فاطمی فدک 👈 دانلود ۶۳. ماجرای فدک (منتظری) 👈 دانلود ۶۴. ترجمه روان خطبه فدکیه 👈 دانلود ۶۵. خطبه فدکیه (درشت خط) 👈 دانلود ۶۶. بندگی، راز آفرینش (۲ جلد) 👈 دانلود ۶۷. گذری کوتاه بر خطبه فدکیه 👈 دانلود ۶۸. خطبه فدکیه (آستان قدس) 👈 دانلود ۶۹. معرفی خطبه فدکیه برای کودکان 👈 دانلود ۷۰. شرح خطبه فدکیه (علامه مصباح) 👈 دانلود 🔰 کتب عربی ۷۱. خُطَب سیدة النساء، مصادر، أسانید👈 دانلود ۷۲. شرح خطبة الصدیقة (آل شبیر) 👈 دانلود ۷۳. الزهراء و خطبة فدک (مجلسی) 👈 دانلود ۷۴. شرح خطبة الزهراء (خوانساری) 👈 دانلود ۷۵. العبودیة سرّ الخلق (دستغیب) 👈 دانلود ۷۶. نهایة التحقیق (موسوی خرسان) 👈 دانلود ۷۷. دروس و عِبَر من خطبة الزهراء 👈 دانلود ۷۸. کشف المحجة (علامه شبّر) 👈 دانلود ۷۹. شرح خطبة الزهراء و اسبابها 👈 دانلود ۸۰. اللمعة البیضاء (قراچه داغی) 👈 دانلود 🔰 مقالات ۸۱. زیباشناسی خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۲. صُوَر بلاغی خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۳. اعتبارسنجی خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۴. تحلیل گفتمان خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۵. جلوه های قرآنی خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۶. ساختار هندسی خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۷. برجسته سازی در خطبه فدکیه 👈 دانلود ۸۸. ویژگی های خطابی خطبه فدکیه 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا ♻️ بازنشر این فهرست = نشر فرهنگ فاطمی تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
عرض تسلیت به مناسبت ایام عزای فاطمیه، امید است علاوه بر شرکت در عزاداریها و اشک ریختن بر مصائب اهلبیت علیهم السلام، با مطالعه در زندگی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، «شعور فاطمی» را بهتر و بیشتر کنیم تا زیربنای شعار بهتر برای برگزاری «شَعائر فاطمی» باشد. یک خاطره‌ای نقل کنم از مرحوم علامه شیخ محمدرضا جعفری رحمة الله علیه (استاد بی‌بدیل کلام شیعی و تاریخ تشیع) که می‌فرمود: قبل از قرن پنجم، شیعیان مداومت داشتند بر حفظ سه خطبه، و فرزندانشان را بر حفظ این خطب ثلاث، تشویق و ترغیب می‌نمودند: 1- خطبه شقشقیه (از امیرالمؤمنین امام مظلوم شیعه، در مورد غصب خلافت، که در نهج البلاغه موجود است). 2- خطبه فدکیه که قبلا گفتیم ظلم است این خطبه را فدکیه بنامیم، بلکه منشور شیعه است با محتوایی والا. چه بنامیم آنرا؟ برخی قدیمی‌ها می‌گفتند: «خطبه مسجد از حضرت زهرا».(این خطبه در منابع متعددی مطرح شده و شاید قدیمی ترین آن کتاب بلاغات النساء اثر ابن طَیفور در اوایل قرن سوم است. جالب آنکه نویسنده، از تاریخ نویسان اهل سنت است و از بس این خطبه بلیغ بوده، آنرا ذکر کرده). 3- خطبه حضرت زینب در شام. ما اکنون چه شیعه‌هایی هستیم اگر حفظ کردن که هیچ! به محتوای این خطبه‌ها اِشراف نداشته باشیم؟؟ آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺☘️🌺☘️🌺
زهره اخوان مقدم دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن تهران در مصاحبه مفصلی با خبرگزاری ایکنا، به برخی زوایای زندگی حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها پرداخت . این مصاحبه در روز 15 آذر مصادف با روز شهادت غم‌انگیز دخت پیامبر، که با مظلومیت توسط مسلمانان وقت به شهادت رسید، منتشر شد. عنوان مصاحبه چنین است: «حضرت فاطمه(س)؛ از جایگاه مهم اجتماعی، تا نقش‌آفرینی در پیدایش علوم اسلامی». دکتر اخوان مقدم به پنج سوال مطرح شده توسط ایکنا پاسخ تفصیلی داد. این پنج سوال عبارتند از: 1-با توجه به اینکه زنان نیز مانند مردان در دوران جاهلیت دچار انحرافات فکری بودند حضرت فاطمه چه نقشی در هدایت آنان داشتند؟ 2-آیا حضرت فاطمه در جامعه دارای نقش آموزشی و ترویجی بودند؟ 3- با توجه به فعالیت حضرت فاطمه در مدیریت فدک، نقش اقتصادی ایشان در کمک به محرومان جمعه چگونه بود؟ 4- خطبه فدکیه قدرت استدلال و سخنوری و احاطه عمیق حضرت فاطمه را با مباحث دینی نشان می دهد. آیا ممکن است بانویی بدون حضور اجتماعی تا این حد مسلط به مباحث زمان خود باشد؟ 5- چرا نقش های اجتماعی حضرت فاطمه و گزارش زندگی ایشان، تا این حد در کتب اسلامی کمرنگ است؟ پاسخ مفصل این سؤال ها را در مصاحبه ایکنا بخوانید. لینک مطلب: https://iqna.ir/00Hq5e (س) آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺☘️🌺☘️🌺
🔰 معاونت پژوهشی مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گنبدکاووس برگزارمیکند 💠نشست علمی پژوهشی 🔸باموضوع : جایگاه وآثارانجام تحقیق وپژوهش باتکیه برداده های روانشناسی 🎙استاد محترم: سرکارخانم زهره اخوان مقدم عضوهیئت علمی ودانشیاردانشگاه علوم ومعارف قرآن تهران 📌لینک حضور مجازی http://b2n.ir/b64561 📆زمان:دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹الی ۲۰ 🌐معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیهاگنبدکاووس
موضوع نشست: جایگاه و آثار انجام تحقیق و پژوهش با تکیه بر داده‌های روانشناسی 👆👆