eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
273 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅دکتر اخوان مقدم تصریح کرد: دومین استفاده ایشان از آیه ۱۰۸ سوره یوسف است که بسیار جالب است. ایشان در این جا من اتبعنی را حضرت علی(ع) گرفتند و در آن زمان امام علی(ع) نه سال داشتند. دو سال بعد از امام جواد امام ۹ سال داشتند و در این جا یکی امامت ایشان را مورد مناقشه قرار می‌دهد که ایشان به این آیه اشاره کرده و به مساله ۹ سالگی امام علی(ع) اشاره می‌کنند و می‌گویند که من نیز ۹ سال دارم و مردم را هدایت می‌کنم. 🟣وی افزود: باید توجه داشت که اهل بیت مفسران حقیقی قرآن‌اند و از آن جدا نمی‌شوند و در همه حوزه‌ها شیعیان را راهنمایی می‌کردند. یکی دیگر از نکات تفسیری امام جواد(ع) ارجاع مردم به سوره قدر در اثبات امامت است که می‌گویند این بزرگ‌ترین دلیل مذهب شماست و همچنین روایتی در خصوص اهل بیت از حضرت پیامبر(ص) هم وجود دارد. 🔴ایشان با بیان اینکه سوال کننده‌ای از امام جواد(ع) می‌پرسند چرا قرآن کافی نیست و به هدایت امامان نیاز داریم که ایشان پاسخ دادند قرآن کافی است به شرط وجود مفسر، گفت: در این‌جا سوال‌کننده می‌گوید مگر پیامبر قرآن را تفسیر نکرده است که امام پاسخ می‌دهند ایشان همه قرآن را برای همه تفسیر نکرده و تنها کسی که پیامبر همه قرآن را برایش تفسیر کرده است امام علی(ع) است و این نشان می‌دهد که جانشینی پیامبر باید مستدام در ائمه باشد.23شهریور1394 🌹🌹🌹
✅امام جواد(ع) شهید راه تفسیر قرآن به قرآن اخوان مقدم ادامه داد: روش دیگری که ایشان تعلیم داده‌اند، روش تفسیر قرآن به قرآن است و امام جواد(ع) را شهید راه تفسیر قرآن به قرآن خوانده‌اند. 🟣وی تصریح کرد: شهادت امام جواد(ع) چند روز پس از جلسه‌ای رخ داده است که در آن امام(ع) با تفسیری قرآن به قرآن، نظر علمای درباری را رد کردند. 🔴ایشان گفتند: در یکی از جلسات خلیفه از علمای دربار در خصوص حد شرعی در خصوص یک دزد سوال کرد، بخشی از علما بر اساس آیه وضو حکم به قطع دست از مچ و دسته دیگر بر اساس همان آیه حکم قطع دست از آرنج را دادند. وقتی خلیفه از امام جواد(ع) به نیت امتحان ایشان همین سوال را پرسیده بود، امام جواد(ع) با بیان روایتی از پیامبر که فرموده بودند سجود بر ۷ عضو است و آیه ان مساجد للله حکم به بریدن چهار انگشت داده بودند، همین مساله موجبات دسیسه‌چینی و تشجیع کشتن امام توسط خلیفه عباسی را فراهم کرد از این رو ایشان را شهید راه تفسیر قرآن به قرآن خوانده‌اند. 🟣اخوان‌مقدم در پایان گفت: لازم است یادآوری کنم نه ویژگی‌های حیات امام جواد(ع) و خصوصیات اندیشه قرآنی ایشان به مواردی که ذکر شد محدود نمی‌شود و تشریح این مباحث زمان زیادی را می‌طلبد.23شهریور1394 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
🖋به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زهره اخوان‌مقدم در سال ۱۳۴۰ در تهران و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او دارای تحصیلات سطح دو حوزه و آکادمیک، دارای مدارک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد نیز دارای دو مدرک در رشته علوم قرآن و حدیث و زبان و ادبیات عرب و دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث است. اخوان‌مقدم به ‌دلیل علاقه شخصی‌اش به عرصه قرآن ورود پیدا کرده است، پس از اخذ رتبه‌های کشوری با تشویق و ترغیب دیگران برای ماندن در این عرصه و برداشتن گام‌های ثابت‌تری در این زمینه روبرو شد. 🎁از وی در چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که ۱۳ اسفندماه در تهران برگزار می‌شود به عنوان «پژوهشگر توانا، مدرس و مؤلف موفق علوم و معارف قرآن کریم» تکریم به عمل می‌آید. در ادامه با این بانوی پژوهشگر قرآنی بیشتر آشنا می‌شویم. 30بهمن 1394 برای آگاهی کامل از گزارش به لینک زیر مراجعه فرمایید.🌸🌸🌸 https://iqna.ir/fa/news/3475890/%D8%AA%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%AF
گزارش توصیفی از 4 معجم موضوعی قرآن.pdf
211K
گزارشی توصیفی از چهار معجم موضوعی قرآن نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ زینب فریادرس https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
منبع شناشی تروریسم نویسندگان: زهره اخوان‌مقدم؛ سیدمجید نبوی؛ رضا مرادی‌سحر سال نشر: 1394. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌺🌿🌺🌿🌺
آشنایی با کتاب منبع شناسی تروریسم این کتاب به معرفی جامع منابع موجود در زمینه تروریسم، جهت استفاده پژوهشگران، اندیشمندان و علاقه‌مندان به حوزه تروریسم است. کتاب شامل چهار فصل است که عبارتند از : فصل اول :کتاب های فارسی و عربی فصل دوم: کتابهای انگلیسی فصل سوم: پایان نامه ها فصل چهارم: مقاله https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌺🌿🌺🌿🌺
به گزارش‌ خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «قرآن و آیات تحدی» (نقد خاستگاه، مبانی و چینش) عصر امروز (دوشنبه، ۱۰اسفند) با سخنرانی دکتر زهره اخوان‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن و به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. وی در آغاز سخنانش گفت: مراد از طرح این بحث اعلام اخلاص به قرآن است و هر چند تئوری جدید است، هدف من دفاع از قرآن است. شکی نیست که قرآن معجزه پیامبر است و هیچ کس نمی‌تواند مانند آن را بیاورد، اما آیا انتساب تحدی به قرآن صحیح است؟ من فکر می‌کنم استناد تحدی به قرآن غیرمنصفانه و نادرست است. قرآن کتابی است که خدا در آن تجلی کرده و فصاحت و بلاغت، هنر منحصر قرآن نیست و هدف قرآن اثبات توحید است. 🌹🌹🌹
‎های تحدی 🔹اخوان‌مقدم افزود: تحدی از جمله لغت‌هایی است که عالمان در خصوص آن اختلافی ندارند. ابن‌فارس اصل واژه را از حدی به معنی راندن می‌داند و تحدی به‌معنای منازعه و مسابقه به جهت غلبه است. کسی که تحدی می‌کند دیگری را به مسابقه سوق می‌دهد تا براو غلبه کند. 🔹وی گفت: تحدی مولفه‌هایی معنایی دارد که عبارت است از سوق دادن و راندن، منازعه و دشمنی، به عبارتی متحدی با طرف مقابل دوستی نمی‌کند. دیگر مولفه‌های تحدی مسابقه و غلبه است. با این مولفه‌ها اگر کسی معتقد به تحدی باشد، باید معتقد باشد در تحدی قرآن، خداوند، مخاطبان تحدی که مردم و مشرکان بوده‌اند را دشمن خود دانسته و به سویی سوق داده تا بر ایشان پیروز شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن تصریح کرد: تحدی چهار مبنای عقلی دارد، اولین مبنای این است که کسی که تحدی می‌کند در حوزه مهارت خود تحدی می‌کند برای مثال یک شاعر با شاعران تحدی می‌کند. شرط دوم این است که متحدی با کسانی تحدی می‌کند که در حدش باشند و برای مثال یک شاعر برجسته با مبتدیان تحدی نمی‌کند. سومین شرط عقلی سیر نزولی است که بسیار مهم است یعنی اعلام تحدی از زیاد به کم است و شرط آخر این است که در تحدی نتیجه قابل پیش‌بینی و نامعلوم است زیرا اگر معلوم باشد تحدی معنا نخواهد داشت. وی افزود: تحدی در اصطلاح علوم قرآنی به این معناست که در تحدی قرآن خدا رقیب جن و انس شده و از ایشان خواسته که اگر می‌توانند مانند آن را بیاورند. در حالی که در قرآن ابدا واژه «تحدی» نیست و در احادیث اساسا این واژه نیامده و ورود این واژه به ادبیات قرآنی از قرن سوم بوده است.
موسوم به تحدی 🔸اخوان‌مقدم گفت: آیات موسوم به تحدی عبارتند از «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا». (اسرا، ۸۸)، «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ». (یونس ۳۸)، أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» (هود، ۱۳)، «فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ» (طور، ۳۴) «وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ». (بقره، ۲۳) 🔸وی ادامه داد: بر اساس روایت قوی ترتیب این سوره‌ها عبارت است از اسرا، یونس، هود، طور، بقره، است. وجوه اختلاف در آیات موسوم به تحدی خیلی زیاد است. در شمول آیه نیز اشتراک نظر نداریم و خدا افراد متفاوتی را به تحدی دعوت کرده است. همچنین در این آیات وجه تحدی مشخص نیست. 🔸این استاد دانشگاه تصریح کرد: عالمان در این زمینه نظرات بسیار زیاد و متصادی مطرح کرده‌اند و این خود نشان می‌دهد که نظر صحیحی در این خصوص ارائه نشده و مشکلات مربوط به اعتقاد به تحدی از بین نرفته است. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹