eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
273 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﴿قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَن تَقُولَ لَا مِسَاسَ ۖ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَّن تُخْلَفَهُ ۖ وَانظُرْ إِلَىٰ إِلَٰهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا ۖ لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا﴾ [ طه: 97] این آیه را ببینید. حضرت موسی به سامری می گوید تو سه عقوبت داری. اولی اینکه بگویی: لا مساس. (دومی و سومی مورد بحث نیست). غالب مفسران نوشته اند که عذاب او مهجور شدن از اجتماع و انزوای او بود. وی به مرضی دچار شد که هر کس او را لمس می‌کرد، تب‌دار می‌شد. خوب. آیا سامری با آنهمه سابقه خودخواهی و قدرت طلبی و ...، خودش به دیگران می‌گوید «مرا لمس نکنید!!!» . یا قاعدتا عذاب او باید چنین باشد که مردم به یکدیگر بگویند: به او نزدیک نشوید. مردم باید او را متروک و مهجور کنند، نه اینکه خودش بگوید مرا لمس نکنید. به نظرم نکته قابل توجهی است که بی‌توجهی به واژه‌های خود آیات، گاه به خطا می‌افکند. آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam 🌺🍀🌺🍀🌺
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
719.8K
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
نکته مهم در باره موضوع «خود استنادی» 👆👆
نکته مهم در مورد ارجاع‌دهی و کارهای غیرعلمی در این حوزه👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
حتما این آیه را دیده‌اید و بارها خوانده‌اید : ﴿وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ﴾ [ طه: 82] هر كس كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند و به راه هدايت بيفتد، مى‌آمرزمش. نیک می‌دانید که سه نکته اول آیه یعنی: توبه، ایمان، و عمل صالح، خود نشانه هدایت‌شدن است یعنی کسی که گمراه هست که توبه و عمل صالح و ایمان را قطعا ندارد. پس چرا خداوند بعد از این سه مورد، شرط غفران و بخشش خود را متوقف بر «ثُمَّ اهْتَدَىٰ» قرار داده‌است؟؟ لابد می‌دانید که همین نکته باعث شد دکتر تیجانی مشرّف به مذهب شیعه شود، چون فهمید که این هدایت بعد از «ثمّ» قاعدتا با هدایت قبل از آن تفاوت جدی دارد و لذا بصیرت یافت و به همین دلیل هم نام کتابش را «ثُمَّ اهْتَدَیتُ» گذاشت . ترجمه فارسی کتابش موجود است با نام «آنگاه هدایت شدم» و بسیار نام بامسمایی است (توصیه جدی به دانشجویان و محققان گرامی دارم که کتاب‌های آقای تیجانی را مطالعه فرمایند) . دیدگاه عالمان شیعه همین است که چه بسا شخصی ایمان اولیه بیاورد ولی بدون «هدایت‌پذیری از هادیان الهی» نتواند ایمان خود را نگه دارد و گول سامری‌ها را بخورد. در این باب چند موضوع قابل توجه است: 1-اهتدا در آیه به چه معناست؟ طلب هدایت ویژه؟ یا استمرار هدایت؟ مفسران شیعه در این زمینه سخن‌ها گفته‌اند و قابل تحلیل و ارزیابی است. 2-مترجمان نیز نتوانسته‌اند در ترجمه این آیه، رویه واحدی را پیش بگیرند و نقد و بررسی ترجمه‌ها می‌تواند مفید واقع شود. چه بسا بی توجهی به اهتدا و معنای باب، باعث اشتباه شود. 3-اصل ماجرا اینجاست که مفسران عامه که نمی‌خواهند جایگاه اهل‌بیت علیهم السلام را بپذیرند، چگونه می‌خواهند این آیه را تحلیل کنند؟ و چه محمل‌هایی برای فرار می‌تراشند؟ نقد دیدگاه آنان و مقایسه تفاسیر اهل سنت با شیعه در این باب، می‌تواند حوزه وسیعی از مطالعات باشد و نیز خدمتی به ساحت نورانی معصومان علیهم السلام. (ع) لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام. اگر می‌خواهید تعجب کنید و حتی از تعجب ... و به ضعف مسلمانان در حوزة تحقیق و پژوهش پی ببرید، سری بزنید به کارهای مستشرقان، و به کتاب‌هایی که پژوهش‌های آنها را فقط فهرست کرده‌اند! مثلا استاد نجیب العقیقی کتابی دارد به زبان عربی به نام «المستشرقون» در سه جلد، که در آن 4000 اثر و 1700 مستشرق معرفی شده‌اند. تالیفاتی که معرفی شده ،در حوزه‌های مختلف علمی مثل فرهنگ، تمدن، ادبیات و شعر، حقوق ، اخلاق، و غیره است. صرف نظر از ترجمه‌ها که بدیهی‌است از کارهای مسلمانان انجام شده، حتی تالیفات آنها هم غالبا برگرفته از علوم و کتب اسلامی است یعنی آنها پس از مطالعه کتاب‌های اسلامی، تالیف کرده‌اند. گمان نکنید که چنین فعالیت‌هایی پایان یافته، بلکه همچنان ادامه دارد. در این حوزه فعالیت‌های متعددی قابل ذکر است؛ مثلا: 1-نقد تالیفات آنها؛ که البته نیاز به آشنایی با زبان مبدأ و زبان مقصد دارد. این تالیف‌ها حتی گاهی مقاله‌های مهم هستند که در کتاب استاد العقیقی و نیز جاهای دیگر موجودند. به دلائل متعددی نوشته‌های مستشرقان، نقاط ضعف‌هایی دارد که باید بررسی شود، اما دقت کنید که با روش علمی نقد کنید، نه با مبانی دینی و کلامی. 2-نقد ترجمه‌های مستشرقان. اگر به لیست کتاب‌هایی که آنها ترجمه کرده‌اند مروری داشته باشید، خواهید دید چقدر گسترده است و کتاب‌هایی را ترجمه کرده‌اند که حتی نام آنها را دانشجویان ما نشنیده‌اند، چه رسد به مطالعه آنها! مثل الکتاب، الخزرجیه، ادب الکاتب، مجمع الامثال، تحفه الاریب، و ... .گفتنی است برخی از آنها کتاب‌های بسیار مهم است که هنوز در حوزه‌ها تدریس می‌شود مثل الفیه ، شرح ابن عقیل، و ... پس گمان نکنید حوزة کار آنها فقط کتب دانشگاهی است! دانشجویان عزیزی که به زبان‌های اروپایی مسلط هستند، چه بهتر که در این حوزه مشغول نوشتن پایان‌نامه شوند مثلا نقد ترجمه الفیه ابن مالک که به فرانسه ترجمه شده؛ یا نقد ترجمه کافیه ابن حاجب که به انگلیسی ترجمه شده، یا نقد شرح ابن عقیل که به آلمانی ترجمه شده. در موضوع تاریخ کتاب مهم عقد الفرید از ابن عبد‌ربه به فرانسه ترجمه شده و ... نقد این ترجمه‌ها چند فایده دارد. اولا که موضوعات نو برای پژوهش هستند؛ ثانیا خود کتاب‌های اصلی از اینهمه غربت و ناآشنایی نجات می‌یابند؛ ثالثا چون این ترجمه‌ها منبع دیگر مستشرقان هستند، توجه آنان به ضعف‌هایشان جلب می‌شود. امید که در خدمت به ثقلین موید و موفق باشید لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
🔰دانشکده علوم قرآنی تهران به مناسبت هفته کتابخوانی و پژوهش برگزار می کند: 📚معرفی کتاب با عناوین: * معناشناسی 2 * سیر تربیت دینی از کودکی تا 6 سالگی * سیر تربیت دینی از 7 تا 25 سالگی ✒️نویسنده و ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم (دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) 📆 تاریخ برگزاری: دوشنبه 5 آذر 1403 ⏰ ساعت برگزاری: 11 الی 12 🏢 محل برگزاری: سالن اجتماعات استاد فقید دکتر علی محمدی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @tehranquran1 ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯