eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
556 دنبال‌کننده
324 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
: 💠 اهمیت دانش 🔸 دانش طب در راه رسيدن انسان به مقصد والاى خلقت، نقش مهمى را ايفا مى‏كند؛ بلكه از اكثر علوم بشرى برتر است؛ چون فلسفه علوم، نشان دادن راه بهره‏گيرى از مواهب حيات است و اين هدف، بدون صحت جسم و روح ممكن نيست. 🔹 از اميرالمؤمنين عليه السلام روايت شده است: «بِالعافِيَةِ تُوجَدُ لَذَّةُ الحَياةِ؛ به عافيت است كه لذت حيات، يافت مى‏شود». 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وسعت اخلاق 🔸 بستن یک ساختار دقیق انسان‌شناسانه، ، ، یک درمان‌نامه برای حوزه از علوم تربیتی و بخش صفات (سبک معراج السعاده‌ای) تا فراگیر، موضوعی است که ما در آینده باید به آن بپردازیم، 🔹 و باید ببینیم بزرگان چگونه طی طریق نموده‌اند و ابتدای آن، علوم تربیتی است. ما باید به این سه بخش بپردازیم و ان شاءالله یک درمان‌نامه‌ای تهیه شود که اولاً خود ما را درمان کند و ثانیاً سطح اطلاعات ما را ارتقا بدهد. 🔸 اولین مشکلی که الآن، در فضاهای کوچک و بزرگ با آن مواجه هستیم، برداشت غلط و عدم اطلاع از است، به دلیل این که دقیقاً کار نشده، دچار خلط مباحث و موارد و مصادیق است. 🔹 برای تهیه آن درمان‌نامه باید به صورت گروه‌های پژوهشی، تحقیق نمود. ترکیبی که در امور معنوی اخلاق اتفاق افتاده است، نیازمند به روز کردن می‌باشد. 🔸 در یک برهه زمانی، وقتی سخن از اخلاق می‌شد، فقط بخش صفات و افراط، تفریط و اعتدال آن‌ها را در برمی‌گرفت؛ یعنی در محدوده‌ی بود؛ ولی الآن خیلی معنای وسیع تری از آن اراده می‌شود و ما باید این تشنگی را در خودمان و مردم بشناسیم. الآن فرصت خیلی خوبی برای ما پیش آمده است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕موضوع پایان‌نامه: مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر آیات و روایات ✅استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین علی مختاری ✅استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا منصوری ♻️دفاع: بهمن99 با نمرۀ عالی 📒این نوشتار از چهار فصل تشکیل شده است: 🔖فصل اول به بیان و تعریف مفاهیمی چون مدیریت، اخلاق، مدیریت اخلاقی، عمل صالح و بیان برخی از مصادیق آن پرداخته است. 🔖 در فصل دوم با عنوان «مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» به بررسی مبانی «توحید باوری» و «معادباوری» و «مبانی ارزشی» مدیریت اخلاقی عمل صالح پرداخته شده است. «مبانی ارزشی» بررسی شده عبارت‌اند از: عدم قصد شهرت‌طلبی؛ عدم عُجب؛ عدم تفاخر؛ عدم زیادانگاری عمل صالح. 🔖فصل سوم با عنوان «اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» در دو بخش با عناوین «اصل هدایت و رهبری» و «اصل کنترل و ارزیابی» به نگارش درآمده است. در «اصل هدایت و رهبری» به بررسی و تحلیل تأثیر عمل صالح در موارد زیر پرداخته شده است: •بروز رفتارهای صحیح؛ •شکوفایی و رشد رفتاری و اعتقادات سالم؛ •ایجاد ارزش و حسن اخلاق. در بخش دوم این فصل، یعنی «اصل کنترل و ارزیابی»، «قرآنی‌شدن عمل فردی»؛ «هدایت علمی»؛ «استواری ایمان»؛ «افزایش ظرفیت و استواری»؛ و... تحلیل و بررسی شده است. 🔖فصل پایانی نیز با عنوان «آثار اجتماعی مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر قرآن و روایات» نگارش یافته و در آن، موارد زیر بیان و تحلیل شده است: •محو فتنه؛ • تحقق عدالت؛ •محبوبیت در دل مردم؛ •امر به معروف و نهی از منکر؛ •کاهش تنش‌ها و درگیری‌های اجتماعی و افزایش صلح و دوستی. @AkhlaqHad ‌ ‌
📝 اعمال صالح از جمله ارزش‌هایی می‌باشند که خداوند متعال در قرآن کریم و روایات، آن را از انسان‌ها مطالبه نموده و شرط رسیدن به کمال و سعادت بشر را عمل صالح دانسته است. بنابراین مدیریت آن به‌خصوص مدیریت اخلاقی، می‌تواند انسان را به والاترین هدف برساند که همان سعادت است. از طرف دیگر، فقدان مدیریت اخلاقی اعمال صالح، باعث بروز رفتارهایی غیر اخلاقی مانند تکبر، عجب، غرور و... می‌شود. ازاین‌رو مدیریت اخلاقی عمل صالح، امری لازم و ضروری است که از طریق آن می‌توان جامعه‌ای متعالی را شکل داد. این پژوهش، مؤلفه‌ها و مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح را به‌صورت مبانی بینشی، یعنی توحید‌باوری و معادباوری و مبانی ارزشی، یعنی عدم قصد شهرت طلبی و عدم عجب و... را بررسی نموده و اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح را نیز به‌صورت اصول هدایت و رهبری و اصول کنترل و ارزیابی، تحلیل و بررسی کرده است. در پایان نیز برخی از آثار اجتماعی و مدیریتی عمل صالح را بیان نموده است. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حاج سید علی شوشتری ج) خصوصیات اخلاقی 🔸 از جمله خصوصیات مهم و بارز اخلاقی ایشان، بخشندگی بسیار و توجه به تنگ‌دستان بود؛ به گونه‌ای که اموال خود را به آن‌ها بخشیده و ایشان را بر خود ترجیح می‌داد. نقل شده بعد از فوت پدر سید علی شوشتری که از بزرگان شوشتر بود، آن چه که نصیب سید علی شد، آن را نگرفته و به برادرش، سید احمد، تحویل می‌دهد تا خرج فقرا و مستحقین بنماید و او نیز تمام آن را در این راه مصرف نمود. 🔹 سید علی شوشتری عمرش را در ترک لذات دنیوی و زندگی زاهدانه به سر برد و از دنیا به قدر ضرورت بهره گرفت و بدین حالت نیز زندگی را وداع نمود. از برنامه های عبادی ایشان می‌توان به مواظبت بسیار بر اعتکاف در مسجد کوفه و مسجد سهله نام برد. (اعیان الشیعه، ج۸، ص ۳۱۶) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 انسان و قرآن «انسان و قرآن» یکی دیگر از اسلامی است که انتظار می‌رود دانش‌پژوه در فراگیری این درس، با ماهیت، ابعاد، ویژگی‌ها، منزلت و جایگاه انسان در قرآن کریم آشنا گردد. سرفصل‏های این درس عبارتند از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛ 2. خلقت انسان (منشأ خلقت، مراحل تکوّن انسان و ساختار وجودی انسان در قرآن)؛ 3. ظرفیت‌های انسان در قرآن (کرامت، احسن تقویم، اسفل السافلین، تحمل امانت الهی، وحی‌پذیری و خلافت)؛ 4. ویژگی‌های انسان در قرآن (فضائل و رذائل انسان در قرآن؛ شکور، حلیم، صبور، حنیف، اوّاه، منیب و... و عجول، هلوع، منوع، مسرف، کفور و...)؛ 5. مسؤولیت و تکلیف انسان (بلوغ،عقل، اختیار)؛ 6. تغییر و تحول انسان (آگاهی، اراده و اختیار، تغییرپذیری، شکل‏ گیری شخصیت). 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای درس«انسان و قرآن»: 💠 کتاب «انسان‌شناسى در قرآن» برگرفته از کتاب «انسان‌شناسی» آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه است، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین آقای محمود فتحعلی در قالبی آموزشی‌ در دوازده درس با هدف ارایه مباحث انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن، تدوین و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در سال 1388 برای اولین بار چاپ و منتشر شده است. 🔸 بخشی‌هایی از مباحث این کتاب عبارتند از: 1. تعریف انسان‌شناسی و انواع آن با اشاره به اهمیت و ضرورت انسان‌شناسی و ویژگی‌های انسان‌شناسی دینی؛ 2. تبیین مسأله آفرینش انسان با اشاره به منشأ آفرینش و مراحل آن در قرآن؛ 3. توضیح مفهوم و ملاک خلافت الهی؛ 4. تبیین مسأله اختیار انسان و شرایط اختیار و انتخاب و معیار آن؛ 5. اثبات معاد و پاسخ به شبهاتی درباره آن و تشریح رابطه دنیا و آخرت. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعداد دوره‌های برگزار شده در تخصصی اخلاق دارالهدی: 🔹 تاکنون هشت دوره، اخلاق سطح ۳ در مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی برگزار شده است که در حال حاضر، دانش‌پژوهان دوره هشتم، مشغول به تحصیل هستند. 🔸 همچنین اولین دوره سطح ۲ نیز از سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل شده‌اند. یک دوره سطح چهار، رشته تربیت اخلاقی نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تأثیر علم طب بر اخلاق : ‌ ‌امام باقر عليه السلام فرموده‌اند: «اِعلَمْ أنَّهُ لا عِلمَ كطَلَبِ السَّلامَةِ و لا سَلامَةَ كسَلامَةِ القَلبِ؛ بدان كه هيچ علمى مثل طلب سلامت، و هيچ سلامتى‏اى، مانند سلامت قلب نيست». 🔸 از اين روايت، فهميده مى‏شود علمى‏ كه به سلامت آدمى مى‏پردازد، برتر از علوم ديگر، و علمى كه سلامتى قلب را تأمين مى‏كند، برتر از علم سلامت است. از اينجا جايگاه و اهميت علم و نقش آن در دانسته مى‏شود. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضرورت تخصصی 🔸 برخی آقایان می‌گویند ما روش اخلاقی به این معنا را قبول نداریم، همان سبکی خوب است که در برخی حوزه‌ها متداول بوده که استاد درسی، اخلاق را مراعات کند و نگاه طلاب به او باشد. 🔹 این حرف، حرف متینی است؛ ولی در صورتی که استاد درسی در این زمینه‌ها توجیه باشد. این سبکی که ما پیش می‌رویم، اساتید درسی‌مان هم توجیه نخواهند بود و ضرورت یک دوره تخصصی و کار کردن در مسائل اخلاقی برای سامان‌دهی و جهت‌دهی مسائل معنوی و اخلاقی و تربیت دوره‌ها و پایه‌های اولیه مهم است، چون بعدها همین‌ها اساتید می‌شوند. خُب ما الآن روی این‌ها کار کنیم. 🔸 این چه تصوری است که ما فکر کنیم که اساتید درسی باید مراعات‌هایی را داشته باشند بدون اینکه ما وارد این قضیه شویم، خُب این امکان ندارد. این فضایی که الآن ایجاد شده است، تأمین‌کننده سؤالات و خواسته‌های معنوی بتمامه نیست و حتما باید بیشتر کار شود. 🔹 شاید برخی بفرمایند که این اخلاق، نظری خواهد بود و اثری نخواهد داشت. در حالی که اینطور نیست، اگر بخواهیم این‌گونه تجزیه و تحلیل کنیم، تمام دستورات دین خدا نظری خواهد بود. 🔸 ما در مسائل اخلاقی برنامه‌های مدوّن داریم، علمای ما مجرّبات داشته‌اند و غیر از این‌ها وقتی یک ساختار کامل به طلبه القاء شد، در این زمینه بسیار متفاوت خواهد بود و در آینده می‌داند که چه کند یا می‌داند که بزرگان چه می‌کرده‌اند. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕موضوع پایان‌نامه: قلب ممتحن از دیدگاه آیات و روایات ✅استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین موسوی نسب ✅استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی ♻️دفاع: بهمن۹۹ با نمرۀ عالی 📒این پایان نامه از یک مقدمه و سه فصل تشکیل شده است. در فصل اول به معنای قلب و اقسام آن پرداخته شده و مقصود از «قلب» در قرآن و ارتباط بین قلب و صدر بیان شده است. نیز خصوصیات و صفات قلب در قرآن از منظر شناختی، گرایشی و صفات مربوط به قصد و اراده و نیت بررسی گردیده است. در این فصل معنای ممتحن و فرق امتحان، ابتلاء، اختبار و فتنه و همچنین نسبت‌دادن امتحان به قلب و حکمت امتحان قلب نیز توسط نگارنده تبیین شده است. در فصل دوم این پایان‌نامه به ویژگی‌های قلب ممتحن از دیدگاه آیات و روایات پرداخته شده و بعضی از مصادیق مؤمن ممتحن در روایات ذکر گردیده است. و در فصل سوم که فصل پایانی است راه‌های تحصیل قلب ممتحن از دیدگاه آیات و روایات ارائه شده است. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
قلب، در کاربردهای قرآنی مرکز ادراک و گرایشات انسان و دارای ویژگی‌های زیادی است. ازجمله ویژگی‌های بسیار مهم قلب، ممتحن‌بودن آن است. بررسی حقیقت و معنای قلب ممتحن، راه‌های تحصیل آن، و مصادیق امتحان قلب، ما را به این مقام بس شامخ نزدیک می‌کند. در قرآن کریم قلب انسان به فضایلی از قبیل سلیم، مطمئن، ممتحن و... متّصف شده است. مهم‌ترین صفت برای قلب، ممتحن‌بودن آن است؛ چراکه قلبی ممتحن می‌شود که از سخت‌ترین امتحانات الهی، یعنی همان امتحان ولایت امیرالمؤمنین و فرزندانشان علیهم السلام سربلند بیرون آید. قلبی که بتواند از این مرحلۀ بسیار مشکل، گذر کند، تمام صفات و فضایل دیگر را داراست. انسانی می‌تواند در این امتحانِ سخت پیروز شود که ویژگی‌های قلب ممتحن مانند ایمان، تسلیم، ولایت‌پذیری، ادب و ایمان به حدیث اهل‌بیت علیهم السلام را کسب نموده، خود را از صفات منفی از قبیل مرگ قلب، مرض قلب و قساوت قلب، دور نماید. تمام شخصیت و شاکلۀ فردی که قلب او به مقام ممتحن رسیده سالم و الهی خواهد شد و تمام اعمال و رفتار شاکلۀ سالم نیز سالم بوده، چه‌بسا در عالم بعد از مرگ هم این شاکله و این قلب ممتحن، مقتضی اعمال صالح شود. شناخت قلب ممتحن و رسیدن به آن غرض تدوین این رساله است. از دستاوردهای مهم این رساله، امتیاز صفت ممتحن در مقایسه با دیگر صفات مثبت قلب است و کسی می‌تواند این صفت را کسب کند که به‌گونه‌ای تمام صفات مثبت دیگر را کسب نموده باشد؛ چراکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حدیث نورانیت فرمودند: قبول امر ما بسیار سخت و مشکل است و کسی می‌تواند آن را قبول کند که خداوند قلب او را امتحان کرده باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف 💠 حاج سید علی شوشتری ج) خصوصیات اخلاقی 🔸 از جمله خصوصیات مهم و بارز اخلاقی ایشان
💠 حاج سید علی شوشتری د) اساتید 🔸 برای ذکر نام اساتید مرحوم سید علی شوشتری، غیر از مرد جولا، برخی ایشان را به واسطه سید صدرالدین کاشف ‌دزفولی یا سید مهدی بحرالعلوم به مرحوم بیدآبادی ارتباط می‌دهند؛ به این دلیل که اولاً: سیره علمای عرفان این بوده که بدون استاد و پیر راه، طی طریق نمی‌نمودند؛ چرا که آن را بس خطرناک می‌دانستند. 🔹 ثانیا: قراینی موجود است که ایشان با برخی از شاگردان مرحوم بیدآبادی در ارتباط بوده است. از جمله آن قراین، چگونگی راه پیدا کردن شیخ انصاری به محضر سید علی شوشتری است: 🔸 «شیخ مرتضی انصاری پس از خاتمه تحصیلات مقدماتی خود در دزفول به قصد اتمام تحصیل، تصمیم می‌گیرد که عازم عتبات عالیات گردد. قبل از رفتن، به محضر مبارک سید کاشف دزفولی، از شاگردان برجسته مرحوم بیدآبادی، حاضر شده تا علاوه بر گرفتن دستورالعملی برای تصفیه روحی و باطنی، از آن جناب درخواست دعا و نصیحت بنماید. 🔹 به این نیت به طرف منزل سید کاشف رفته و در آن هنگام که هوا گرم و سوزان و مقارن ظهر نیز بوده، وقتی به خانه سید می‌رسد، پس از در زدن و آمدن خدمتکار، تقاضای خود را مطرح می‌کند؛ ولی خدمتکار وقتی به داخل می‌رود، فراموش کرده و آمدن شیخ را به سید کاشف نمی‌گوید. حدود یک ساعت به طول می‌انجامد و شیخ منتظر می‌ماند تا این که خود سید متوجه شده و به در منزل رفته و از ایشان معذرت‌خواهی می‌کند و چنین دعا می‌کند: شیخ مرتضی، همانطوری که در این آفتاب سوزان ایستادی و گرما را تحمل نمودی، امید است خداوند تو را در عالم، آفتابی کند. 🔸 شیخ، تقاضای دستورالعمل می‌کند. سید می‌فرماید: چون به قصد تحصیل، عازم نجف اشرف هستید، بدانید که ادامه تحصیل، خود یک نوع عبادت است. ضمناً اطمینان داشته باشید که به وسیله حاج سید علی شوشتری ـ که او از ماست ـ به این فیض معنوی نایل خواهید شد. ( منبع: آشنای حق، ص۴۱ و تاریخ حکما و عرفا، ص۱۵۵) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌