#معرفی_کتاب برای درس اخلاق و قرآن
تفسیر موضوعی قرآن کریم در سیزده مجلّد، اثر ارزشمندی از آیتالله عبدالله جوادی آملی است. این تفسیر که بر مبنای تفسیر قرآن به قرآن ارائه گردیده است،در هر بحث برای تتمیم و تکمیل، از روایات معصومین علیهمالسّلام نیز استفاده شده و با نگرشی عمیق و عارفانه و جامعیت قابل توجهی در ارائه معارف اسلامی، تقریر و تنظیم گردیده است.
فهرست اجمالى مطالب این کتاب به قرار ذیل است:
جلد نخست: شناخت قرآن و نزول سهگانه آن، مسأله اعجاز، رسالت قرآن، جاودانگی و خاتمیت آن، تحریفناپذیری قرآن و فهم قرآن بحث شده است؛
جلد دوم: مبدأ و معاد، وحی و راههای جهانبینی، دلائل توحید، معیارهای اخلاق، هدف آفرینش و نبوت و عصمت؛
جلد سوم: وحی و رسالت، خرد و دانش، حیات و ممات از نظر قرآن؛
جلد چهارم: وحی و تفکر، علم و عمل، معاش و معاد و برخی از مشاهدات قیامت؛
جلد پنجم: بحث پیرامون فطرت، گرایشهای صادق و کاذب از دیدگاه قرآن و راههای تزکیه نفس؛
جلد ششم و هفتم : نبوت عامه و سیره انبیا: از حضرت آدم تا موسی، خضر و عیسی (علیهمالسّلام)؛
جلد هشتم و نهم: سیره حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در دو بخش: معارف توحیدی، وحی و نبوت و رسالت؛
جلد دهم: مبادی اخلاق در قرآن
جلد یازدهم: مراحل اخلاق در قرآن، راههای رسیدن به کمال انقطاع و پایانناپذیری وحدت شهود؛
جلد دوازدهم: فطرت در قرآن، فطری بودن بینش و گرایش به خدا و دین و اخلاق؛ و عوامل و موانع شکوفایی فطرت در انسان؛
جلد سیزدهم: معرفتشناسی در قرآن، ارکان و مبانی شناخت، میزان منطقی شناخت عقلی، شناخت شهودی و موانع شناخت.
کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق
#معرفی_مقاله
✍️ رابطه اخلاق و عرفان
نویسنده: علیرضا کرمانی
فیلسوفان عرفان دیدگاههای مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کردهاند. برخی ریشه ارزشهای اخلاقی را در تجارب عرفانی دانستهاند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرتمحور و عرفان وحدتمحور را انکار کردهاند. در این مقاله، سعی شده است با روش توصیفیتحلیلی ضمن بیان این دیدگاهها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربهمدار و وحدتمحور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقلمدار و کثرتمحور قرار دارد.
فیلسوفان عرفان دیدگاههای مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کردهاند. برخی ریشه ارزشهای اخلاقی را در تجارب عرفانی دانستهاند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرتمحور و عرفان وحدتمحور را انکار کردهاند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی ضمن بیان این دیدگاهها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربهمدار و وحدتمحور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقلمدار و کثرتمحور قرار دارد.
کلید واژهها: #اخلاق، #عرفان، #تجربه_عرفانی، #ارزش_های_اخلاقی، #عقل، #شهود_قلبی
متن کامل مقاله👇
www.hadqom.ir/article_130397_8a5eb5485991fc759febacd9af9a75f9.pdf
🆔@AkhlaqHad
💠 تربيت فرزند
#استاد_سلطانی:
علم طب در تربيت فرزند كه خود نيازمند تدوين علمى بر اساس آيات و روايات است، راهنمايیهايى ريشه اى و مهم دارد. مراحلی که از منظر علم طب در تربیت فرزند، تأثیرگذار است عبارتند از: انتخاب همسر، توليد نطفه صالح براى تعلق گرفتن روحى صالح به آن و انعقاد نطفه.
علم طب برای تمام این مراحل، توصیهها و دستورالعملهایی ارائه کرده است. پس يكى از ثمرات مترتب بر علم طب، استخراج بعضى از اصول تربيت است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#گزارش_فرهنگی: پیاده روی جمکران
یا صاحب الزمان ادرکنی
💠 در ایام تحصیلی، دو هفته یک بار، دوشنبهها بعد از ظهر، دانشپژوهان (مشغول به تحصیل و فارغالتحصیل) مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی با حضور برخی اساتید با پای پیاده از قم به مسجد جمکران مشرف میشوند و در آن مکان مقدس، به صورت دستهجمعی دست به دامان آن مولای کریم میشوند.
@AkhlaqHad
💠 نیاز به تخصصی اخلاق
🔻شما فکر میکنید که جای اخلاق، #تخصصی_اخلاق، پژوهش اخلاقی و شناخت آسیبهای اخلاقی در فرد، جامعه، قوم، قبیله و خانواده خالی نیست؟ خدا میداند که جای اینها خالی است!
🔸و لو اینکه مراکز همسو، زیاد داشته باشیم، و برای همه نیز احترام ویژه قائل هستیم؛ ولی چشمانداز، دورنما و صفحهای که بر قلهی این مقصد است، پازلی است که بسیاری از این موضوعات باید تحقیق و پژوهش شود تا نما و صورت حقیقی از دانشی مؤثر در تربیت جامعه را به تصویر بکشد. مطمئن باشید که بهترین گام را برداشتهاید و کم نگذارید.
🔹همهی قضایا، تصورات فعلی ما نیست و هرچه پیش برویم، قضیه روشنتر خواهد شد. بنا نیست که من به مجرد ورودم به تخصصی اخلاق، مساوی شوم با ملاحسینقلی همدانی. خیر، من طلبهای جزئی و کوچک هستم و نیازمند خدمتی فرهنگی؛ هم برای خودم و هم برای خانوادهام و هم برای جامعهام.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#گزارش_آموزشی تعداد دورههای برگزار شده در تخصصی اخلاق دارالهدی: 🔹 تاکنون هشت دوره، اخلاق سطح ۳ در
#گزارش_آموزشی #شعبه_اصفهان
تعداد دورههای برگزار شده در تخصصی اخلاق اصفهان:
🔹 تاکنون هفت دوره، اخلاق سطح ۳ در مرکز تخصصی اخلاق اصفهان برگزار شده است که در حال حاضر، دانشپژوهان دوره هفتم، مشغول به تحصیل هستند.
🔸 همچنین اولین دوره سطح ۲ نیز از سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل شدهاند.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 قواعد فهم قرآن و حدیث
🔸 «قواعد فهم قرآن و حدیث» از دیگر #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق است که هدف از آن، آشنایی دانشپژوه با مهمترین کلیات روش فهم و تفسیر آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام است.
🔹 اهمّ سرفصلهای این درس عبارتند از:
1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع.
2. تاریخچه تدوین حدیث و تفسیر قرآن.
3. مراحل و روشهای فهم حدیث و تفسیر قرآن کریم: (فهم مفردات و ترکیبات، جمع آوری قرینه ها، یافتن اسباب ورود حدیث و تفسیر و...)
4. موانع فهم حدیث و تفسیر قرآن کریم: (موانع فهم متن، موانع فهم مقصود)
5.منابع روایی و تفسیری: (منابع لغوی، منابع سیره و دستاوردهای تجربی)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 مراحل تأثیرگذار در #تربیت_فرزند
#استاد_سلطانی:
۱) در انتخاب همسر كه مرحله اول تربيت فرزند است، هم كفو بودن همسر، شرط است و كفو بودن زوجين، برايند مجموعه اى از شرايط است كه يكى از آنها كفوِ بدنى است و علم #طب در شناخت مزاج بدنى همسر، زوجين را يارى مىكند. هر بدن براى نزديك شدن به اعتدال، نيازمند مجموعه شرايطى از جمله، وفق بودن بدن همسر است؛ چون بدن همسر هم از زاويه مجاورت و مصاحبت تأثيرگذار است و هم از زاويه مباشرت؛ به نحوى كه گاهى تركيب بدن زوجين باعث نازايى مىشود و اين بحثى دامنه دار است كه نياز به تحقيق بيشتر دارد.
ادامه دارد...
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 وسعت #اخلاق
🔹وقتی سخن از اخلاق به میان میآید، احتياج به توضيح و تبیین دارد. برخی میپرسند: تخصصی اخلاق يعنی چه؟ تصوّر برخی این بود که ما در این مجموعه میخواهیم چگونگی تدریس جامع السعادات را به طلبه بیاموزیم!
🔸برداشت بعضی افراد از اخلاق، در این حد بود که چهارشنبهها يک كلاسی برای طلاب بگذارند و کسی منبر برود و یا در تتمهی درس، نکات اخلاقی گفته شود، یا تمام ديدگاه برخی نسبت به اخلاق اين است که جزوههایی تنظیم شود؛ برای آموزش و پرورش جدا، برای كاسبها جدا و ...
🔹اين کارها خوب است؛ ولی اين موارد، از اخلاق صنفی و جزئی از یک مجموعهی بزرگ است، و وسعت اخلاق و نیازها در این بخش چه در حوزه و غیر حوزه، بیش از اینهاست.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#گزارش_تصویری از غرفه مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی در نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه علمیه
جمکران؛ حسینیه امام حسن عسکری (ع)؛ سوم تا دهم آبان ماه
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
هدایت شده از الهادی
1400.8.7.mp3
4.9M
#سخنرانی_صوتی #هویت_شیعی
🎧 نحوه شکل گیری هویت جمعی شیعه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۷
⏱ زمان: ۱۹ دقیقه
🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/odgHy
📍در جمع دانشپژوهان مرکز تخصصی اخلاق اصفهان
🔺 @nasery_ir