فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_تصویری
زیارت و توسل دسته جمعی دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی، در بارگاه ملکوتی حضرت موسی مبرقع و چهل اختران علیهم السلام در سالروز درگذشت این امامزاده شریف.
@AkhlaqHad
#اطلاعیه ویژه دانش پژوهان
📿 شروع جلسات انس و مشاوره با اساتید بنیاد علمی فرهنگی هاد
🔸الحمدلله فرصتی فراهم شده تا سه شنبهها خدمت اساتید مجموعه باشیم و از محضرشان جهت مشاوره اخلاقی و معنوی بهره ببریم.
👤 مشاوره این هفته، سه شنبه بعد از کلاسها با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقاسید مصطفی حسینی زید عزّه
🔹 جهت ثبت نام (حداکثر تا اذان مغرب روز سه شنبه) با آقای سید احسان حسینی (09138085284) هماهنگی نمایید.
@AkhlaqHad
باسمه تعالی
🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺
🔻جلسه دفاع جناب آقای حامد صادقی دانش پژوه دوره چهارم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با نمره عالی (19) موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند.
با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان
@AkhlaqHad
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: بالاخلاص تتفاضل مراتب المؤمنین؛
با اخلاص درجات مومنان بالا می رود.
(میزان الحکمه، ج۱، ص 756)
@AkhlaqHad
💠 سیره علما و طلاب در گذشتهای نهچندان دور
یکی از بزرگان نجف، درباره نخستین روزهای طلبگیاش در نجف به پسرش فرموده است:
«من که به نجف آمدم، طلبهي جواني بودم، هنگام ورود فقط دو ريال داشتم، که با آن يک کوزهی سفالین و يک پوستي که رویش بنشينم، خریدم. همان زمان، طلبههايي بودند که پايههاي چراغهایشان از نقره بود؛ اما من از روشناييهاي عمومي برای مطالعه استفاده ميکردم.»
🔸 سرّ رشد در #طلبگی رفاه و امور مالی نيست، بلکه سرّ رشد، در #خودشناسی است؛ لذا يکي از علل و عواملي که ناخودآگاه این بزرگان را از دنیا منقطع ميکرد، فقر شدید بود. گاهي هم تا آخر عمر با همين وضعیت ميساختند و تا زمان پيری، نان خود و خانوادهشان را مرجع تقليدشان ميداد، و آنها به همين حداقل اکتفا مينمودهاند؛ چراکه علم را دوست میداشتند، گاهی از نجف به سوی ايران عزیمت میکردند و به تبليغات دینی ميپرداختند.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 @AkhlaqHad
📚 لیست پایاننامههای مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی که تبدیل به کتاب شدهاند.
@AkhlaqHad
#استاد_سلطانی
💠 ارتباط علم طب با تهذيب نفس
🔻 در سلوك و تهذيب و تربيت نفس، علم #طب يكى از علوم كليدى براى راهنمايى سالك است؛ چون #سلوک بدون اعتدال بدنى و روانى، امرى دشوار يا دستكم راهى ناهموار است. از ميرزا على آقا شيرازى، حكيم معروف و مفسر نهجالبلاغه، نقل شده كه اگر خواب و خوراك تنظيم شود، سلوك تنظيم مىشود. علم طب طريقه #اعتدال در خوراك، خواب، امور روانى و حتى افكار و تخيلات را نشان مىدهد؛ چون طبق قواعد طبى ميان قواى آدمى- از جمله قوه خيال- و ارواح بدنى و نيز بين ارواح بدنى و اخلاط، ارتباطى تنگاتنگ وجود دارد و امورى چند مانند غذا، خواب، هوا، استحمام و رفتار بر روى اخلاط تأثير مىگذارند و علم طب همه اين امور را بررسى مىكند و طريقه اعتدال را در آنها نشان مىدهد و اعتدال اين امور، آرامش بدن را به دنبال دارد كه در آرامش نفس مؤثر است و آرامش نفس از شرايط لازم در تربيت و #تهذيب #اخلاق و نفس است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۱) ولادت و نسبت 🔻 ملا حسینقلی همدانی در سال ۱۲۳۹ ه.ق در روستای
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی
۲) دوره علمی
🔻 پدر ملاحسینقلی، حسینقلی را برای تحصیل علوم دینی به تهران فرستاد. وی در تهران درسهای مقدماتی، سطوح فقه و اصول را فرا گرفت و سپس در درسهای خارج فقه و اصول عالمان تهران، به خصوص حلقۀ درس شیخ عبدالحسین طهرانی (متوفی ۱۲۸۶) مشهور به شیخ العراقین، شرکت کرد. وی برای شرکت در درس فلسفه ملا هادی سبزواری به سبزوار رفت و پس از مدتی اقامت در آنجا، عازم نجف شد. در نجف از درس فقه و اصول شیخ مرتضی انصاری بهرهمند شد و از طریق وی بود که به درس اخلاق سید علی شوشتری راه یافت و در سلک شاگردان او درآمد.
🔸 او پس از رحلت شیخ انصاری، میخواست دروس فقه و اصول استاد خود، انصاری را تدریس کند؛ اما به توصیۀ سید شوشتری از این کار خودداری کرد و به تعلیم و تربیت اخلاقی شاگردان مستعد پرداخت و پس از رحلت سید شوشتری، علاوه بر تدریس فقه و اصول، در منزلش درس اخلاق برگزار کرد.
(الآثار در احوال رجال دو قرن ۱۳ و ۱۴ هجری، ج۴، ص۱۰۸۷، اصفهان ۱۳۵۲ش
نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، نجف ۱۳۷۳ ق.)
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
🌹باسمه تعالی🌹 🍁با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🔻جلسه دفاع جناب آقای علیرضا سلما
#نکات_جلسۀ_دفاع 1400/9/8
🔶🔷🔶🔷🔶
1.در این پایاننامه تتبع کمنظیری انجام شده و در علوم و شاخههای زیادی از معارف ورود داشته است؛
🔻
2.هیچ نکتۀ ویرایشی منفی ندارد؛
🔻
3.قلم بسیار روان است؛
🔻
4.پیشینه بسیار جامع و گسترده بحث شده است؛
🔻
5.سه موضوع در یک پایاننامه مطرح شده است که هرکدام قابلیت تبدیلشدن به یک پایاننامه را داشته است. (نیّت، تأثیر آن در رشد معنوی و برتری نیّت نسبت به عمل)
🔻
6.آوردن آیات در پاورقی و بسندهنکردن به شمارۀ آیه، کمکی به خواننده برای دسترسی آسان به آن است؛
🔻
7.بهعلت کثرت ورود به شاخههای گوناگون، ربط بحث مخفی شده و ارتباط مطلب و موضوع با علم مورد نظر، واضح نیست؛
🔻
8.پایاننامه علمی نباید دارای اطناب مملّ در ارائۀ بحثها باشد؛
🔻
9.سیر تاریخی بحث و تطور آن در هر یک از شاخهها و علومی که از آن نام برده شده، باید تبیین شود؛
🔻
10.ربط بین عنوان با زیرعنوان باید محسوس و واضح باشد؛ (این اشکال تقریباً به تمام پایاننامههای مجموعه گرفته شده و با اینکه در نکات دفاع تذکر دادهایم؛ در پایاننامههای بعدیها اصلاح نشده است!!)
🔻
11.اگر جایی از تأثیر، یا هر ادعای دیگری سخن گفته میشود باید این تأثیر یا آن ادعا دقیقاً تبیین و اثبات یا رد شود و نیز شرایط تأثیر و... بیان گردد؛
🔻
12.نتیجهگیری و جمعبندی در هر پایاننامه لازم است.
شرکت در جلسۀ دفاع غنیمتی است که نباید به سادگی از کنارش گذشت؛ کسب دانش و مهارتیست مجانی!
مرکز تخصصی اخلاق
باسمه تعالی 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای حامد صادقی د
🔺باسمهتعالی🔺
📒📗
#نکات_جلسۀ_دفاع 1400/9/9
📕📘
1.چکیده، نموداری از پایاننامه است و طبق شیوهنامه در آن تبیین موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و فصول پایاننامه باید لحاظ و از اضافات پرهیز شود؛
♦️
2.مفاهیم باید به وضوح تبیین شود؛
♦️
3.عنوانها کوتاه باشد؛
♦️
4.اول هر فصل باید 5خط پایینتر باشد؛
♦️
5.هرگز دوعنوان بدون ذکر مقدمه یا توضیحی در پی هم نباید بیاید؛
♦️
6.برخی تحقیقات مانند این تحقیق، نیاز به فرضیه ندارد؛
♦️
7.پیشینه باید جامع باشد و تاریخ انتشار هرکدام مشخص بوده، خلأهای آنها و مزیت این پایاننامه بر آن باید ذکر شود؛
♦️
8.پاورقیها باید از نظر شکل، فونت و عددگذاری، وحدت رویه داشته باشند؛
♦️
9.تمام پاورقیها باید در فهرست منابع موجود باشد و بالعکس؛
♦️
10.باید به منابع دست اول مراجعه شود؛ ترجمهها و منابع دست دوم از ارزش کار میکاهد؛
♦️
11.عناوین باید کاملاً مرتبط به اصل بحث و در چهارچوب آن باشد؛
♦️
12.حضور محقق در نوشته باید بروز و ظهور داشته باشد؛ و بدین منظور، نقل قولها، بهخصوص نقلهای مستقیم، باید کمتر به کار رود؛
♦️
13.هر ادعایی باید با دلیل باشد؛
♦️
14.در استفاده از مفاهیم باید دقت شود؛ مثلاً مشاوره، راهنمایی و رواندرمانی متفاوتاند.
📚📚📚📚
💠 #معرفی_کتاب برای درس قواعد فهم قرآن و حدیث
کتاب روش فهم حدیث نوشته حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی توسط انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین)، برای دانشجویان رشته الهیات (علوم قرآنی و حدیث) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «فقه الحدیث» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. موضوعاتی چون: فهم مفردات، فهم ترکیبات، گردآوری قرینهها، یافتن اسباب ورود حدیث، تشکیل خانواده حدیث، توجه به احادیث معارض، بهرهگیری از دستاوردهای بشری و موانع فهم حدیث در دو بخش فهم متن و فهم مقصود، از اهمّ سرفصلهای این کتاب محسوب میشود.
@AkhlaqHad
﷽
💠 نشست علمی «تبیین مکتب اخلاقی - عرفانی نجف»
👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد خرمیان
🗓 چهارشنبه ۱ دی ماه
⏱ ساعت ۹:۳۰ صبح
📍 قم، خ صفائیه، روبروی کوچه۲۱، حسینیه مدرسه المهدی
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad
هدایت شده از الهادی
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.9.29.mp3
4.95M
#سخنرانی_صوتی #علم
🎧 علم نافع، اهمیت، شرایط و آداب تحصیل آن
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۲۹
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
📍در جمع دانشپژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم: @AkhlaqHad
🔺 @nasery_ir
💠 سیره اخلاقی عالمان دینی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق اسلامی، سیره اخلاقی عالمان دینی است که هدف از این درس، تبیین و بررسی مهمترین ابعاد سیره اخلاقی و تربیتی عالمان شیعه همراه با منشأیابی و تطبیق آن با آموزههای اخلاقی قرآن و اهلبیت علیهمالسلام است.
🔻سرفصلهای این عنوان عبارت است از:
1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛
2. سیره تربیتی، اخلاقی و معنوی علما.
3. قلمرو الگوگیری از سیره علماء(عدم حجیت، انگیزه بخشی، شفافیت بخشی، دوری از بدعت)؛
4. الگو؛ ضرورت و تبیین الگو، شاخصه های الگوی تربیتی، اخلاقی و معنوی، کیفیت ارتباط انسان با الگوها؛
5. معرفی رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی: معرفت نفس، ذکر، محبت، تفکر.
6. معرفی سیره عملی بزرگان مکتب اخلاقی: میرزا جوادآقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه، علامه طباطبایی رحمت الله علیه، امام خمینی رحمت الله علیه.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad