eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
553 دنبال‌کننده
322 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کلیات دانش اخلاق اسلامی 🔹 یکی از «کلیات دانش اخلاق اسلامی» است که انتظار می رود دانش‌پژوه در این درس با مهم‏ترین اهداف، مبانی، اصول، روش‏ها، موضوعات و منابع مطرح در علم اخلاق اسلامی آشنا گردد. سرفصل‏های اصلی این درس عبارتند از : ۱. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛ ۲. اقسام علوم اسلامی و جایگاه علم اخلاق در بین علوم؛ ۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛ ۴. موضوع‏ها، محمول‏ها و مسائل اخلاقی؛ ۵. تقسیم‏های دانش اخلاق؛ ۶. منابع اخلاق اسلامی؛ ۷. مبانی اخلاق اسلامی؛ ۸. مکاتب اخلاق اسلامی؛ ‌ ‌
📖 برای درس «کلیات دانش اخلاق اسلامی» آشنایی با دانش اخلاق اسلامی به قلم استاد محترم جناب آقای مهدی احمدپور، در حال حاضر به عنوان یکی از کتابهای اصلی برای دانش پژوهان اخلاق سطح ۲ در مرکز تخصصی اخلاق تدریس می‌گردد. کتاب حاضر که دربرگیرنده دیدگاه‌های مطرح درباره علم اخلاق اسلامی است و درصدد ارتقاء آگاهی دانش‌پژوهان و مخاطبان عمومی در این عرصه است، در عناوین ذیل، تنظیم و ارائه شده است: ۱. لزوم اهتمام به حوزه اخلاق اسلامی و دلایل کم توجهی به آن؛ ۲. علوم اسلامی؛ ۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛ ۴. موضوعات، محمول‌ها و مسائل اخلاقی و تقسیم‌های دانش اخلاق؛ ۵. جایگاه علمی دانش اخلاق و علوم همجوار؛ ۶. منابع اخلاق اسلامی؛ ۷. مبانی و روش اخلاق اسلامی؛ ۸. مکاتب اخلاقی: اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی، اخلاق نقلی و اخلاق تلفیقی. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ نشریه علمی تخصصی هاد: تأثیر نظریه جسمانیة‌الحدوث و روحانیةالبقاء ملاصدرا بر اخلاق (تربیت اخلاقی) نویسنده: مسعود آذربایجانی 🔹 موضوع این جستار، تأثیرات نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا بر اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی است. روش پژوهش، عقلی و نقلی است و به ویژه تحلیل محتوای قرآن و بخشی از روایات و منابع تربیت اخلاقی است. یافته‌های این تحقیق عبارتند از اینکه علامه طباطبایی، زمینه این بحث را در مورد تأثیر این نظریه بر علوم انسانی و اسلامی از جمله اخلاق گشوده است. در خصوص تربیت اخلاقی در چهار بخش تعریف، اهداف، راهبرد و روش‌ها نمونه‌های متعددی ذکر شده که نشان می‌دهد تربیت اخلاقی از امور عینی ملموس بدنی آغاز می‌شود و به امور روانی، روحانی و معنوی منتهی می‌گردد، یعنی جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است. کلیدواژگان: ، ، ، ، متن کامل مقاله👇 http://www.hadqom.ir/article_130395_b6bbcc64b5caa7dffa8471c265ef08cd.pdf 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: 🆔 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 💠 اهمیت دانش 🔸 دانش طب در راه رسيدن انسان به مقصد والاى خلقت، نقش مهمى را ايفا مى‏كند؛ بلكه از اكثر علوم بشرى برتر است؛ چون فلسفه علوم، نشان دادن راه بهره‏گيرى از مواهب حيات است و اين هدف، بدون صحت جسم و روح ممكن نيست. 🔹 از اميرالمؤمنين عليه السلام روايت شده است: «بِالعافِيَةِ تُوجَدُ لَذَّةُ الحَياةِ؛ به عافيت است كه لذت حيات، يافت مى‏شود». 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وسعت اخلاق 🔸 بستن یک ساختار دقیق انسان‌شناسانه، ، ، یک درمان‌نامه برای حوزه از علوم تربیتی و بخش صفات (سبک معراج السعاده‌ای) تا فراگیر، موضوعی است که ما در آینده باید به آن بپردازیم، 🔹 و باید ببینیم بزرگان چگونه طی طریق نموده‌اند و ابتدای آن، علوم تربیتی است. ما باید به این سه بخش بپردازیم و ان شاءالله یک درمان‌نامه‌ای تهیه شود که اولاً خود ما را درمان کند و ثانیاً سطح اطلاعات ما را ارتقا بدهد. 🔸 اولین مشکلی که الآن، در فضاهای کوچک و بزرگ با آن مواجه هستیم، برداشت غلط و عدم اطلاع از است، به دلیل این که دقیقاً کار نشده، دچار خلط مباحث و موارد و مصادیق است. 🔹 برای تهیه آن درمان‌نامه باید به صورت گروه‌های پژوهشی، تحقیق نمود. ترکیبی که در امور معنوی اخلاق اتفاق افتاده است، نیازمند به روز کردن می‌باشد. 🔸 در یک برهه زمانی، وقتی سخن از اخلاق می‌شد، فقط بخش صفات و افراط، تفریط و اعتدال آن‌ها را در برمی‌گرفت؛ یعنی در محدوده‌ی بود؛ ولی الآن خیلی معنای وسیع تری از آن اراده می‌شود و ما باید این تشنگی را در خودمان و مردم بشناسیم. الآن فرصت خیلی خوبی برای ما پیش آمده است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕موضوع پایان‌نامه: مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر آیات و روایات ✅استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین علی مختاری ✅استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا منصوری ♻️دفاع: بهمن99 با نمرۀ عالی 📒این نوشتار از چهار فصل تشکیل شده است: 🔖فصل اول به بیان و تعریف مفاهیمی چون مدیریت، اخلاق، مدیریت اخلاقی، عمل صالح و بیان برخی از مصادیق آن پرداخته است. 🔖 در فصل دوم با عنوان «مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» به بررسی مبانی «توحید باوری» و «معادباوری» و «مبانی ارزشی» مدیریت اخلاقی عمل صالح پرداخته شده است. «مبانی ارزشی» بررسی شده عبارت‌اند از: عدم قصد شهرت‌طلبی؛ عدم عُجب؛ عدم تفاخر؛ عدم زیادانگاری عمل صالح. 🔖فصل سوم با عنوان «اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» در دو بخش با عناوین «اصل هدایت و رهبری» و «اصل کنترل و ارزیابی» به نگارش درآمده است. در «اصل هدایت و رهبری» به بررسی و تحلیل تأثیر عمل صالح در موارد زیر پرداخته شده است: •بروز رفتارهای صحیح؛ •شکوفایی و رشد رفتاری و اعتقادات سالم؛ •ایجاد ارزش و حسن اخلاق. در بخش دوم این فصل، یعنی «اصل کنترل و ارزیابی»، «قرآنی‌شدن عمل فردی»؛ «هدایت علمی»؛ «استواری ایمان»؛ «افزایش ظرفیت و استواری»؛ و... تحلیل و بررسی شده است. 🔖فصل پایانی نیز با عنوان «آثار اجتماعی مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر قرآن و روایات» نگارش یافته و در آن، موارد زیر بیان و تحلیل شده است: •محو فتنه؛ • تحقق عدالت؛ •محبوبیت در دل مردم؛ •امر به معروف و نهی از منکر؛ •کاهش تنش‌ها و درگیری‌های اجتماعی و افزایش صلح و دوستی. @AkhlaqHad ‌ ‌
📝 اعمال صالح از جمله ارزش‌هایی می‌باشند که خداوند متعال در قرآن کریم و روایات، آن را از انسان‌ها مطالبه نموده و شرط رسیدن به کمال و سعادت بشر را عمل صالح دانسته است. بنابراین مدیریت آن به‌خصوص مدیریت اخلاقی، می‌تواند انسان را به والاترین هدف برساند که همان سعادت است. از طرف دیگر، فقدان مدیریت اخلاقی اعمال صالح، باعث بروز رفتارهایی غیر اخلاقی مانند تکبر، عجب، غرور و... می‌شود. ازاین‌رو مدیریت اخلاقی عمل صالح، امری لازم و ضروری است که از طریق آن می‌توان جامعه‌ای متعالی را شکل داد. این پژوهش، مؤلفه‌ها و مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح را به‌صورت مبانی بینشی، یعنی توحید‌باوری و معادباوری و مبانی ارزشی، یعنی عدم قصد شهرت طلبی و عدم عجب و... را بررسی نموده و اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح را نیز به‌صورت اصول هدایت و رهبری و اصول کنترل و ارزیابی، تحلیل و بررسی کرده است. در پایان نیز برخی از آثار اجتماعی و مدیریتی عمل صالح را بیان نموده است. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حاج سید علی شوشتری ج) خصوصیات اخلاقی 🔸 از جمله خصوصیات مهم و بارز اخلاقی ایشان، بخشندگی بسیار و توجه به تنگ‌دستان بود؛ به گونه‌ای که اموال خود را به آن‌ها بخشیده و ایشان را بر خود ترجیح می‌داد. نقل شده بعد از فوت پدر سید علی شوشتری که از بزرگان شوشتر بود، آن چه که نصیب سید علی شد، آن را نگرفته و به برادرش، سید احمد، تحویل می‌دهد تا خرج فقرا و مستحقین بنماید و او نیز تمام آن را در این راه مصرف نمود. 🔹 سید علی شوشتری عمرش را در ترک لذات دنیوی و زندگی زاهدانه به سر برد و از دنیا به قدر ضرورت بهره گرفت و بدین حالت نیز زندگی را وداع نمود. از برنامه های عبادی ایشان می‌توان به مواظبت بسیار بر اعتکاف در مسجد کوفه و مسجد سهله نام برد. (اعیان الشیعه، ج۸، ص ۳۱۶) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 انسان و قرآن «انسان و قرآن» یکی دیگر از اسلامی است که انتظار می‌رود دانش‌پژوه در فراگیری این درس، با ماهیت، ابعاد، ویژگی‌ها، منزلت و جایگاه انسان در قرآن کریم آشنا گردد. سرفصل‏های این درس عبارتند از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛ 2. خلقت انسان (منشأ خلقت، مراحل تکوّن انسان و ساختار وجودی انسان در قرآن)؛ 3. ظرفیت‌های انسان در قرآن (کرامت، احسن تقویم، اسفل السافلین، تحمل امانت الهی، وحی‌پذیری و خلافت)؛ 4. ویژگی‌های انسان در قرآن (فضائل و رذائل انسان در قرآن؛ شکور، حلیم، صبور، حنیف، اوّاه، منیب و... و عجول، هلوع، منوع، مسرف، کفور و...)؛ 5. مسؤولیت و تکلیف انسان (بلوغ،عقل، اختیار)؛ 6. تغییر و تحول انسان (آگاهی، اراده و اختیار، تغییرپذیری، شکل‏ گیری شخصیت). 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای درس«انسان و قرآن»: 💠 کتاب «انسان‌شناسى در قرآن» برگرفته از کتاب «انسان‌شناسی» آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه است، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین آقای محمود فتحعلی در قالبی آموزشی‌ در دوازده درس با هدف ارایه مباحث انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن، تدوین و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در سال 1388 برای اولین بار چاپ و منتشر شده است. 🔸 بخشی‌هایی از مباحث این کتاب عبارتند از: 1. تعریف انسان‌شناسی و انواع آن با اشاره به اهمیت و ضرورت انسان‌شناسی و ویژگی‌های انسان‌شناسی دینی؛ 2. تبیین مسأله آفرینش انسان با اشاره به منشأ آفرینش و مراحل آن در قرآن؛ 3. توضیح مفهوم و ملاک خلافت الهی؛ 4. تبیین مسأله اختیار انسان و شرایط اختیار و انتخاب و معیار آن؛ 5. اثبات معاد و پاسخ به شبهاتی درباره آن و تشریح رابطه دنیا و آخرت. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعداد دوره‌های برگزار شده در تخصصی اخلاق دارالهدی: 🔹 تاکنون هشت دوره، اخلاق سطح ۳ در مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی برگزار شده است که در حال حاضر، دانش‌پژوهان دوره هشتم، مشغول به تحصیل هستند. 🔸 همچنین اولین دوره سطح ۲ نیز از سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل شده‌اند. یک دوره سطح چهار، رشته تربیت اخلاقی نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تأثیر علم طب بر اخلاق : ‌ ‌امام باقر عليه السلام فرموده‌اند: «اِعلَمْ أنَّهُ لا عِلمَ كطَلَبِ السَّلامَةِ و لا سَلامَةَ كسَلامَةِ القَلبِ؛ بدان كه هيچ علمى مثل طلب سلامت، و هيچ سلامتى‏اى، مانند سلامت قلب نيست». 🔸 از اين روايت، فهميده مى‏شود علمى‏ كه به سلامت آدمى مى‏پردازد، برتر از علوم ديگر، و علمى كه سلامتى قلب را تأمين مى‏كند، برتر از علم سلامت است. از اينجا جايگاه و اهميت علم و نقش آن در دانسته مى‏شود. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا