eitaa logo
المدرس الافضل
799 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۳۴؛ (قسمت دوم) ۶۷؛ 💠 جناب سید مرتضی و پیروان ایشان معتقدند که خبر واحد به سه دلیل حجت نیست: 🔹اول:آیاتی مثل (لا تقف ما لیس لک به علم) و (إن الظن لا یغنی من الحق شییأ) از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند، پس می گوییم: صغری:خبر واحد خبر غیر علمی است. کبری: آیات قرآن از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند. نتیجه:تبعیت از خبر واحد منهی عنه است. 🔹دوم:روایات متعددی از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند، که این روایات در مجموع به چهار گروه تقسیم می شوند: 1⃣ به این اخبار عمل نکنید و علم آنها را به خود امامان واگزار کنید:خبری را که علم ندارید از امامان است، خبری که یک شاهد از قرآن در تأیید آن خبر ندارید، خبری که دو شاهد از غیر قرآن در تأیید آن خبر ندارید، خبری که موافق قرآن نیست. 2⃣ خبری که مورد تصدیق قرآن قرار نگرفته باطل است. 3⃣ خبری که موافق قرآن نباشد باطل است. 4⃣ خبری را که موافق قرآن یا سنت قطعی نیست، قبول نکنید. 🔹سوم:جناب سید مرتضی ادعا کرده که اجماع بر عدم حجیت خبر واحد داریم. و ترک خبر واحد مانند ترک قیاس ابو حنیفه در مذهب شیعه معروف است. ⚡️محقق خراسانی:خبر واحد حجت است و هر سه دلیل سید مرتضی باطل است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۴؛ (قسمت دوم) ۶۷؛ 💠 جناب سید مرتضی و پیروان ایشان معتقدند که خبر واحد به سه دلیل حجت نیست: 🔹اول:آیاتی مثل (لا تقف ما لیس لک به علم) و (إن الظن لا یغنی من الحق شییأ) از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند، پس می گوییم: صغری:خبر واحد خبر غیر علمی است. کبری: آیات قرآن از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند. نتیجه:تبعیت از خبر واحد منهی عنه است. 🔹دوم:روایات متعددی از تبعیت خبر غیر علمی نهی کرده اند، که این روایات در مجموع به چهار گروه تقسیم می شوند: 1⃣ به این اخبار عمل نکنید و علم آنها را به خود امامان واگزار کنید:خبری را که علم ندارید از امامان است، خبری که یک شاهد از قرآن در تأیید آن خبر ندارید، خبری که دو شاهد از غیر قرآن در تأیید آن خبر ندارید، خبری که موافق قرآن نیست. 2⃣ خبری که مورد تصدیق قرآن قرار نگرفته باطل است. 3⃣ خبری که موافق قرآن نباشد باطل است. 4⃣ خبری را که موافق قرآن یا سنت قطعی نیست، قبول نکنید. 🔹سوم:جناب سید مرتضی ادعا کرده که اجماع بر عدم حجیت خبر واحد داریم. و ترک خبر واحد مانند ترک قیاس ابو حنیفه در مذهب شیعه معروف است. ⚡️محقق خراسانی:خبر واحد حجت است و هر سه دلیل سید مرتضی باطل است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۵؛ ۶۸؛ ✅ جواب محقق خراسانی به ادله عدم حجیت خبر واحد: ✳️ جواب از آیاتی که بر عدم حجیت خبر واحد (خبر غیر علمی) دلالت می کرد، این است که: 1⃣ ظهور و انصراف این آیات، مربوط به معارف اعتقادی است نه احکام شرعی. 2⃣ برفرض که اطلاق این آیات شامل احکام شرعی شود، ولی قدر متیقن از این آیات مربوط به معارف اعتقادی می شود و با وجود قدر متیقن در مقام تخاطب نمی شود به اطلاق تمسک کرد. 🔹یادآوری:برای تمسک به اطلاق، باید مقدمات حکمت فراهم باشد و یکی از مقدمات حکمت، نبودن قدر متیقن در مقام تخاطب است. 3⃣ بر فرض که عموم این آیات شامل احکام شرعی شود، عموم آنها با ادله حجیت خبر واحد تخصیص خورده است. ✳️ اما جواب از روایاتی که دلالت بر عدم حجیت خبر واحد ( خبر غیر علمی) می کنند آن است که خود این روایات، خبر واحد هستند. پس چگونه می خواهید با خبر واحد، عدم حجیت خبر واحد را ثابت کنید؟ این تناقض داخلی است. ⭕️ لا یقال:این روایات، خبر واحد نیستند و خبر متواترند و با تواتر اجمالی خود عدم حجیت خبر واحد را ثابت می کنند. ⚜ فإنه یقال:در تواتر اجمالی به قدر متیقن عمل می شود و قدر متیقن از این روایات فقط عدم حجیت خبر مخالف قرآن و سنت است (سلب جزیی) و حال آنکه شما می خواستید عدم حجیت همه اخبار آحاد را ثابت کنید (سلب کلی) پس: 1⃣ دلیل شما اخص از مدعا است. 2⃣ عدم حجیت اخبار مخالف قرآن را همه قبول داریم و محل نزاع نیست. 3⃣ در مقام تعارض بین اخبار باید خبر مخالف قرآن را کنار گذاشت. ✳️ اما جواب از اجماعی که بر عدم حجیت خبر واحد نقل کردید، آن است که: 1⃣ اجماع محصلی بر عدم حجیت خبر واحد پیدا و حاصل نشد. 2⃣ بیشتر اجماع های منقول حدسی است و قابل استدلال نمی باشد. 3⃣ چطور می خواهید با اجماع منقول به خبر واحد، عدم حجیت خبر واحد را ثابت کنید؟ این تناقض درونی است. 4⃣ اجماع در مسایل فقهی حجت است نه در مسایل اصول فقه. 5⃣ این اجماع معارض دارد، زیرا نقل کرده اند که اجماع بر حجیت خبر واحد داریم، اذا تعارضا تساقطا. 6⃣ این اجماع سست و موهون است، زیرا مشهور حجیت خبر واحد را قبول دارند، این چه اجماعی است که مشهور با آن مخالفند. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۵؛ ؛ 👨👨👦👦 در تواتر تعداد خبر دهنده ها به اندازه ای است که از سخن آنها اطمینان به مضمون خبر پیدا می شود و احتمال تبانی آنها بر کذب داده نمی شود. 👈 در تواتر لفظی, همه خبر دهنده ها یک مطلب را با الفاظ واحد نقل می کنند، مثلا همه آنها می گویند:زید مات. 👈 در تواتر معنوی، همه خبر دهنده ها یک مطلب (معنی) را با الفاظ مختلف نقل می کنند، مانند: زید مات. زید ارتحل. زید قضی نحبه. زید خرج روحه. 👈 در تواتر اجمالی، خبر دهنده ها خبرهای مختلفی را درباره یک موضوع می دهند و از قدر متیقن آنها اجمالا می فهمیم که اتفاقی افتاده است، مانند : زید بیمار است. دست زید شکست. زید در بیمارستان است. زید زخمی شده است. از مجموع این خبرها اجمالا می فهمیم که برای زید اتفاقی افتاده است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
بایگانی: ۳۶؛ ۶۹؛ 1⃣ برای اثبات حجیت خبر واحد عادل به قرآن و سنت و اجماع و عقل تمسک شده است. 2⃣ از بین آیات به پنج آیه برای اثبات حجیت خبر واحد تمسک شده است، که عبارتند از:آیه نبأ، آیه نفر، آیه کتمان، آیه سؤال، آیه أذن. 3⃣ آیه نبأ:إن جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا لأن لا تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین (اگر فاسقی خبر آورد جستجو کنید تا با قومی بر خورد غیر علمی نکنید و بر کرده خود پشیمان نشوید) سوره حجرات/آیه ۶ . 4⃣ از هشت جهت در آیه نبأ برای إثبات حجیت خبر واحد عادل استفاده شده است، مانند:مفهوم شرط (ان جاءکم) ، مفهوم وصف (فاسق)، تعلیل (لأن لاتصیبوا) و . . . . 🔹منطوق آیه نبأ:اگر فاسق خبر آورد جستجو کنید. 🔹مفهوم آیه نبأ:اگر عادل خبر آورد جستجو نمی خواهد و خبر واحد عادل حجت است. ⚡️اشکال اول به مفهوم داشتن آیه نبأ؛ شیخ انصاری:شرط هایی که به موضوع بر می گردد و برای بیان تحقق موضوع است مفهوم ندارد، و شرط در این آیه هم برای تحقق موضوع است و مفهوم ندارد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
بایگانی: ۳۷؛ ✅ سه نظر درباره شرط موجود در آیه نبأ: 1⃣ محقق خراسانی:موضوع این آیه بسیط است و شرط به حکم بر می گردد، یعنی حکم وجوب تبین معلق و مشروط به خبری است که آورنده آن فاسق باشد و با منتفی شدن شرط، مشروط هم منتفی می شود؛ پس شرط در این آیه مفهوم دارد و دلالت بر حجیت خبر واحد عادل می کند. 🔹موضوع:نبأ. 🔹حکم:وجوب تبین. 🔹شرط حکم:اگر آورنده خبر فاسق بود. 🔹منطوق:النبأ یجب التبین فیه بشرط مجیء الفاسق به. 🔹مفهوم:النبأ لا یجب التبین فیه بشرط عدم مجیء الفاسق. 2⃣ شیخ انصاری:موضوع در این آیه مرکب است و شرط به موضوع بر می گردد و برای بیان تحقق موضوع است (مانند جمله إن رزقت ولدا فأختنه) و شرط های که به موضوع برگردد مفهوم ندارند. 🔹موضوع:نبأیی که فاسق آورده. 🔹حکم:وجوب تبین. 🔹شرط موضوع:اگر فاسق خبر آورد. 🔹منطوق:النبأ الذی جاء به الفاسق یجب التبین فیه. 🔹مفهوم ندارد، زیرا اگر فاسق خبر نیاورد، سالبه به انتفاء موضوع می شود و چیزی وجود ندارد تا بخواهیم درباره آن جستجو کنیم. 3⃣ درست است که شرط در آیه برای تحقق موضوع است، ولی ظهور واژه (الفاسق) در آن است که وجوب تبین منحصر در خبر فاسق است و خبر غیر فاسق جستجو نمی خواهد. 🔸فتدبر:این انحصار موضوع را از کجا می خواهید ثابت می کنید؟ زیرا اثبات شیء که نفی ما عدا نمی کند، و اینکه خبر فاسق جستجو می خواهد دلیل نمی شود که خبر عادل جستجو نخواهد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۸؛ ۷۰؛ ⚡️اشکال دوم به مفهوم داشتن آیه نبأ: 👈 بر فرض که شرط در آیه نبأ مفهوم داشته باشد ولی تعلیل موجود در آیه بین فاسق و عادل مشترک است و خبر عادل هم جستجو می خواهد، و از آنجا که مفهوم یک مطلب ظهوری است و تعلیل یک مطلب نصی است، در تعارض بین ظهور و نص باید نص را مقدم کرد. 🔸 توضیح:علت جستجو از خبر فاسق آن است که برخورد جهالتی (غیر علمی) صورت نگیرد و همه خبر واحدها غیر علمی می باشند چه خبر فاسق باشند و چه خبر عادل باشند، پس از آنجا که (العله تعمم و تخصص) خبر عادل هم جستجو می خواهد و این تعلیل در آیه (لأن لا تصیبوا) قرینه می شود که شرط در آیه مفهوم ندارد. ⚡️ اشکال:اگر جهالت به معنی عدم علم باشد بین خبر فاسق و عادل مشترک است، اما اگر جهالت به معنی سفاهت و فعلی باشد که از عاقل صادر نمی شود، مخصوص فاسق است و تعلیل در آیه شامل خبر عادل نخواهد شد. @alafzal1400