هدایت شده از بایگانی
#معرفی_کتاب؛
پیرامون حوزه علمیه (۱)
1⃣ حوزه علمیه، چیستی، گذشته، حال، آینده؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین محمد آزادی؛ نشر موسسه اشراق و عرفان؛ ۱۳۹۵.
2⃣ گفتارهایی در باب حوزه و تمدن و انقلاب اسلامی؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین محمد آزادی؛ نشر موسسه اشراق و عرفان؛ ۱۳۹۶.
3⃣ تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی؛ تحول مثبت؛ علی مومنی؛ تدوین سید مجتبی موسوی و محمد امین مومنی؛ انتشارات اسوه؛ ۱۳۹۵.
4⃣ نظام آموزشی حوزه از نگاه عالمان؛ مرکز تدوین و نشر متون درسی؛ نشر اسوه؛ ۱۳۸۶.
5⃣ منیه المرید فی آداب المفید و المستفید؛ شهید ثانی؛ مکتب اعلام اسلامی؛ ۱۴۰۹.
6⃣ مناسبات روحانیت و دولت در ایران معاصر با رویکرد جامعه شناسی سیاسی؛ آیت مظفری؛ نشر معارف؛ ۱۳۸۷.
7⃣ نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت؛حامد الگار؛ ترجمه ابوالقاسم سری؛ توس؛ ۱۳۵۸.
8⃣ کاوشی درباره روحانیت؛ عمادالدین باقی؛ نشر جامعه ایرانیان؛ ۱۳۷۹.
9⃣ تأملی در نظام آموزشی حوزه؛ مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی؛ قم؛ ۱۳۷۵.
🔟 مرجعیت درعرصه اجتماع و سیاست؛ سید محمد حسین منظور الاجداد؛ تهران؛ ۱۳۷۹.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#معرفی_کتاب؛
پیرامون حوزه علمیه (۲)
1⃣ طبیبانه؛ تأملی در روش تربیت دینی؛ محمد جواد نظافت یزدی؛ امام مهربان؛ ۱۳۹۷.
2⃣ الگوی تربیت جامع طلاب؛ مبانی راهبردها و راهکارهای فرهنگی_تهذیبی، آموزشی_پژوهشی و مدیریتی؛ محمد جواد نظافت یزدی؛ امام مهربان؛ ۱۳۹۸.
3⃣ روحانیت و حوزه؛ علی صفایی حائری؛ مشکلات و راهکارها؛ لیله القدر؛ ۱۳۹۱.
4⃣ چهار مصوبات آیین نامه ها و دستورالعملهای برنامه جدید آموزشی حوزه های علمیه؛ مصوبه ۸۴۸ شورای عالی حوزه های علمیه؛ به ضمیمه جداول درسی و معرفی منابع آموزشی؛ مرداد ۹۶.
5⃣ بر بال فرشتگان؛ ارزش طلبگی و بایدها و نبایدهای آن؛ مهدی اسماعیلی سادیانی؛ مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۷.
6⃣ آداب الطلاب؛ سلسله مباحث اخلاقی و حوزوی آیت الله مجتهدی تهرانی؛ شاکر برخوردار فرید؛ تهران؛ لاهوت؛ ۱۳۸۵.
7⃣ آفات الطلاب؛ سلسله مباحث اخلاقی حوزه؛ آیت الله مجتهدی تهرانی؛ شاکر برخوردار فرید؛ لاهوت؛ ۱۳۹۲.
8⃣ اسرار موفقیت در تحصیل؛ چگونه عالم ربانی شویم؟؛ محمد تقی مرادی؛ بوستان کتاب؛ ۱۳۹۷.
9⃣ تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری؛ عبدالرحیم موگهی؛ بوستان کتاب.
🔟 الگوهای اخلاقی طلبه مطلوب؛ آشنایی با سیره عملی قلههای تهذیب؛ هادی حسین خانی؛ مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۸.
@alafzal1400
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
المهذب.pdf
1.14M
🌹 کتاب 🌹
🌱 کتاب المهذّب
🌼 تالیف سیوطی
💐 موضوع: پیرامون الفاظ غیر عربی و معرّب در قرآن کریم
#سیوطی
#کتاب
#حوزه_علمیه
@daneshnameh1399
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
⚅ خبری خوش برای طلاب واساتید پایه اول
🔴 قابل توجه دوستانی که قصد خرید فایلِpdf کتابِ السقایه(ترجمه و تلخیص بدائه النحو) را دارند، با آیدی و کانال زیر درتماس باشند.
@omidsoroush
https://eitaa.com/joinchat/402849894Cbffecfba0e
@daneshnameh1399
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
4-5.jpg
182.9K
🤔 چند دقیقه تفکر
✔️آیت الله العظمی شبیری زنجانی
🔹آقای حاج میرزا احمد کفایی از پدرش (آخوند خراسانی) نقل میکرد ... سیدعلی شوشتری از آخوند میپرسد: شیخ محمدکاظم! تو چگونه درس مرا مینویسی؟
🔸پاسخ میدهد: میروم منزل و یادداشت میکنم.
🔹میگوید: نه این راهش نیست. اول مطالعه کن و فکر کن و بنویس، بعد بیا به درس ما. بعد اگر درس ما با مطلب تو موافق بود، خب تاکید میشود و اگر زیادتی داشت، آن را میافزایی و اگر اختلافی بود، با هم بحث میکنیم یا تو مرا قانع میکنی، یا من تو را.
🔸آخوند میگفت راه ترقی من اینگونه بوده؛ چنین میکردم و خیلی هم موجب موفقیت من شد.
📚 جرعهای از دریا، ج۲ ص ۴۳۶ و ۴۳۷.
#انگیزشی
#موفقیت
@daneshnameh1399
هدایت شده از انجیل اهل البیت علیهمالسلام
#نکته_ادبی
#اصطلاحات
#الفضلة 🔰
⭕️ #لغة: مصدر المرّة من فضل. و الجمع:
فضلات و فضال: البقیّة من الشیء.
⭕️و #اصطلاحا: هی الاسم الذی یذکر فی الجملة غیر المسند و المسند إلیه، و یمکن الاستغناء عنه، إنّما یؤتى به لتوضیح المعنى. مثل: «نام الطفل فی السّریر» فالجار و المجرور هو «فضلة» لأنه یمکن الاستغناء عنه و لکنه یوضح المعنى.
و قد یکون الاسم الفضلة:
🔶1- #حالا، کقوله تعالى: {وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً الحال «غضبان» و «أسفا» هما فضلة و کذلک الجار و المجرور «إلى قومه».
🔶2- أو #تمییزا، کقوله تعالى: {إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً «کوکبا»: تمییز فضلة.
🔶3- أو#مفعولا_به کقوله تعالى: {اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً «3». «حسنة»: مفعول به هو فضلة.
🔶4- أو #مفعول_مطلقا، کقول الشاعر:
«و قد یجمع اللّه الشّتیتین بعد ما»
«یظنّان کلّ الظّنّ أن لا تلاقیا»
«کل»: مفعول مطلق للفعل «یظنّان» و هو فضلة.
🔶5- أو #مفعولا_لأجله، کقول الشاعر:
«فجئت و قد نضّت لنوم ثیابها»
«لدى السّتر إلا لبسة المتفضّل»
«لنوم»: مفعول لأجله مجرور ب «اللّام».
🔶6- أو #مفعولا_فیه، کقول الشاعر:
«صریع غوان شاقهنّ و شقنه»
«لدن شبّ حتى شاب سود الذّوائب»
«لدن»: ظرف أو مفعول فیه مبنی على السکون و هو فضلة.
🔶7- أو #مستثنى: کقوله تعالى: {فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا «* 1». «قلیلا»: مستثنى منصوب. هو فضلة.
🔶8- أو #نعتا، کقوله تعالى: {إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ «* 2». «مبین»: نعت نذیر مرفوع. هو فضلة.
🔶9- أو #توکیدا، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ «* 3». «أجمعین»: توکید للضمیر «هم» مجرور ب «الیاء» لأنه ملحق بجمع المذکر السالم.
🔶10- أو #بدلا، کقوله تعالى: {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ «* 4» «صراط»:
بدل من «الصراط» منصوب. و هو فضلة.
🔶11- أو #مضافا_إلیه، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ «* 5». «بعض»: مضاف إلیه و مثله «المتقین»:
مضاف إلیه
#نکته_ادبی
#اصطلاحات
📚اقتباس از المعجم المفصل فی النحو العربی ج2 ص762
🍁کارگاه #قواعدمتن_خوانی ودرک متن
@Meshkatolanvar🍁