eitaa logo
المدرس الافضل
795 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
المهذب.pdf
1.14M
🌹 کتاب 🌹 🌱 کتاب المهذّب 🌼 تالیف سیوطی 💐 موضوع: پیرامون الفاظ غیر عربی و معرّب در قرآن کریم @daneshnameh1399
⚅ خبری خوش برای طلاب واساتید پایه اول 🔴 قابل توجه دوستانی که قصد خرید فایلِpdf کتابِ السقایه(ترجمه و تلخیص بدائه النحو) را دارند، با آیدی و کانال زیر درتماس باشند. @omidsoroush https://eitaa.com/joinchat/402849894Cbffecfba0e @daneshnameh1399
4-5.jpg
182.9K
🤔 چند دقیقه تفکر ✔️آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔹آقای حاج میرزا احمد کفایی از پدرش (آخوند خراسانی) نقل می‌کرد ... سیدعلی شوشتری از آخوند می‌پرسد: شیخ محمدکاظم! تو چگونه درس مرا می‌نویسی؟ 🔸پاسخ می‌دهد: می‌روم منزل و یادداشت می‌کنم. 🔹می‌گوید: نه این راهش نیست. اول مطالعه کن و فکر کن و بنویس، بعد بیا به درس ما. بعد اگر درس ما با مطلب تو موافق بود، خب تاکید می‌شود و اگر زیادتی داشت، آن را می‌افزایی و اگر اختلافی بود، با هم بحث می‌کنیم یا تو مرا قانع می‌کنی، یا من تو را. 🔸آخوند می‌گفت راه ترقی من این‌گونه بوده؛ چنین می‌کردم و خیلی هم موجب موفقیت من شد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۴۳۶ و ۴۳۷. @daneshnameh1399
🔰 ⭕️ : مصدر المرّة من فضل. و الجمع: فضلات و فضال: البقیّة من الشی‌ء. ⭕️و : هی الاسم الذی یذکر فی الجملة غیر المسند و المسند إلیه، و یمکن الاستغناء عنه، إنّما یؤتى به لتوضیح المعنى. مثل: «نام الطفل فی السّریر» فالجار و المجرور هو «فضلة» لأنه یمکن الاستغناء عنه و لکنه یوضح المعنى. و قد یکون الاسم الفضلة: 🔶1- ، کقوله تعالى: {وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‌ إِلى‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً الحال «غضبان» و «أسفا» هما فضلة و کذلک الجار و المجرور «إلى قومه». 🔶2- أو ، کقوله تعالى: {إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً «کوکبا»: تمییز فضلة. 🔶3- أو کقوله تعالى: {اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً «3». «حسنة»: مفعول به هو فضلة. 🔶4- أو ، کقول الشاعر: «و قد یجمع اللّه الشّتیتین بعد ما» «یظنّان کلّ الظّنّ أن لا تلاقیا» «کل»: مفعول مطلق للفعل «یظنّان» و هو فضلة. 🔶5- أو ، کقول الشاعر: «فجئت و قد نضّت لنوم ثیابها» «لدى السّتر إلا لبسة المتفضّل‌» «لنوم»: مفعول لأجله مجرور ب «اللّام». 🔶6- أو ، کقول الشاعر: «صریع غوان شاقهنّ و شقنه‌» «لدن شبّ حتى شاب سود الذّوائب‌» «لدن»: ظرف أو مفعول فیه مبنی على السکون و هو فضلة. 🔶7- أو : کقوله تعالى: {فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا «* 1». «قلیلا»: مستثنى منصوب. هو فضلة. 🔶8- أو ، کقوله تعالى: {إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ‌ «* 2». «مبین»: نعت نذیر مرفوع. هو فضلة. 🔶9- أو ، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ‌ «* 3». «أجمعین»: توکید للضمیر «هم» مجرور ب «الیاء» لأنه ملحق بجمع المذکر السالم. 🔶10- أو ، کقوله تعالى: {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ‌ «* 4» «صراط»: بدل من «الصراط» منصوب. و هو فضلة. 🔶11- أو ، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ‌ «* 5». «بعض»: مضاف إلیه و مثله «المتقین»: مضاف إلیه 📚اقتباس از المعجم المفصل فی النحو العربی ج2 ص762 🍁کارگاه ودرک متن @Meshkatolanvar🍁
هدایت شده از بایگانی
؛ پیرامون حوزه علمیه (۳) 1⃣ تبلیغ؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین مصطفی شریفی پور؛ نشر اشراق و عرفان. 2⃣ ارتباط متقاعد گرانه در تبلیغ؛ محمد علی حکیم آرا؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در دانشگاهها (سمت)؛ تهران؛ ۱۳۹۰. 3⃣ وحدت حوزه و دانشگاه؛ علیرضا اعرافی؛ تحقیق و نگارش علی بخشی؛ نشر اشراق و عرفان. 4⃣ رابطه روحانیت و نظام اسلامی؛ علی مجتبی زاده؛ مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات؛ ۱۳۹۱. 5⃣ لباس روحانیت در نبرد نمادها؛ کارکردهای لباس روحانیت؛ مهدی اسماعیلی سادیانی؛ معاونت تهذیب حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۴. 6⃣ مباحثه، شرایط آفات و برکات؛ مهدی باقری سیانی؛ مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۳. 7⃣ فرهنگ حجره نشینی، اخلاق و آداب حجره نشینی؛ مهدی محمدی صیفار؛ مرکز مدیریت حوره های علمیه؛ ۱۳۹۶. 8⃣ منشور حجره نشینی؛ محمد تقی مرادی؛ سرای کتاب؛ ۱۳۹۵. 9⃣ روشنفکری حوزوی؛ دیدگاهها، مولفه ها، سنجه ها؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ باقری ۱۳۹۰. 🔟 بایدها و نبایدها در تحصیلات حوزوی؛ محمد تاج الدینی؛ رسالت یعقوبی؛ ۱۳۹۶. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ پیرامون حوزه علمیه (۴) 1⃣ تاریخچه روحانیت شیعه؛ محمد صمدی؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات؛ ۱۳۹۴. 2⃣ حوزه و روحانیت؛ جمعی از دانشوران حوزه و دانشگاه؛ موسسه بشری؛ ۱۳۸۹. 3⃣ علما و فرهنگ جامعه؛ امیر علی حسنلو؛ فصلنامه فرهنگ زنجان؛ شماره ۱۷ و ۱۸؛ ۱۳۸۳. 4⃣ هویت صنفی روحانی؛ محمد رضا حکیمی؛ جامعه مدرسین؛ قم. 5⃣ مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه؛ محمد حسن دوانی؛ نی؛ تهران؛ ۱۳۸۴. 6⃣ سیر حوزه های علمی شیعی؛ لطف الله صافی گلپایگانی؛ جامعه مدرسین؛ ۱۳۷۴. 7⃣ بحثی درباره مرجعیت و روحانیت؛ محمد حسین طباطبایی و دیگران؛ شرکت سهامی انتشار. 8⃣ مرجعیت، ساختار تشکیلاتی حوزه و روحانیت؛ موسسه بشرای؛ ۱۳۸۹. 9⃣ اسلام مجسم، علماء بزرگ اسلام؛ حسین نوری همدانی؛ مهدی موعود؛ ۱۳۸۶. 🔟 النجف الاشرف اسهامات فی حضاره الانسانیه؛ مرکز اسلامی انگلیس؛ لندن؛ ۱۴۲۱. @alafzal1400
‍ 💥 عوامل توفیق در طلبگی 🔸 استاد موسوی تهرانی: 🔹چند چیز در طلبگی و توفیقات آن مؤثر است: 🔸از لحاظ معنوی: خواندن روزانه حداقل دو یا سه صفحه قرآن، زیارت عاشورا، نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام. 🔸و از بعد ظاهری: پیش مطالعه. 🔹من تقریبا متعهد می‌شوم اگر کسی این رویه را داشته باشد، حتما موفق خواهد بود. 📚 مجمع الفوائد فی شرح الفرائد، ج۱، ص ۱۱۱. @daneshnameh1399
🔵قابل توجه اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی: علامه جوادی آملی حفظه الله: 🔸 خود را کنید. 🔸 تمام منابع علمی ما عربی است وکسی که خوب کار نکرده باشد ،نمیتواند وارد علوم شود. 🍁کارگاه مجازی روش نوین تجزیه وترکیب ()🍁 آیدی ثبت نام @Admaktab