eitaa logo
المدرس الافضل
798 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۲۴؛ (قسمت دوم) ۵۹؛ 🔹سبب:اتفاق علماء. 🔹مسبب:رأی امام (ع). ✨ انواع نقل اجماع از نظر منقول: 1⃣ نقل حسی سبب همراه با نقل حدسی مسبب؛ اتفاق علماء را نقل می کند و از این اتفاق حدس می زند که نظر امام (ع) هم چنین باشد، و غالب اجماعات این چنین است. 2⃣ نقل حسی سبب همراه با نقل حسی مسبب:همان اجماع تضمنی (دخولی) می باشد، که وقوع چنین اجماعی جدا نادر است، مانند:(اجمعت الأمه) که امام (ع) هم داخل در امت می باشد. 3⃣ فقط سبب را نقل می کند و می گوید (اجمعت اصحابنا) و سپس از راه عقل یا عادت یا اتفاق، حدس می زند که نظر امام (ع) هم چنین است. ✨ انواع نقل اجماع از نظر الفاظ: 1⃣ الفاظ صریح در نقل سبب:اجمع علماءنا. 2⃣ الفاظ صریح در نقل سبب و مسبب:هذا رأی المعصوم و غیر المعصوم. 3⃣ الفاظ ظاهر در نقل سبب:اجمع علماءنا. 4⃣ الفاظ ظاهر در نقل سبب و مسبب:اجمع اهل الحق. 5⃣ الفاظی که مجمل است و معلوم نیست که آیا فقط سبب را نقل می کند یا مسبب را هم نقل می کند، مانند:اجمع فقهاءنا. ↩️ الفاظ دیگری که برای نقل اجماع به کار می رود: هذه المسأله إجماعیه، اجمع علیه اهل القبله، اجماع المسلمین، اجماع الإمامیه، هذا قضیه المذهب، هذا دعوی المحصلین، اعتقادنا، هذا مما انفرد به الإمامیه، هذا مما قطع به الأصحاب، لم نعرف فیه خلافا و . . . . @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۵؛ ۵۹؛ ✅ اجمالا ادله حجیت خبر واحد شامل اجماع منقول به خبر واحد می شود و آنرا حجت می کند و صور مختلف این شمول عبارت است از: 1⃣ اگر ناقل اجماع، سبب را حسی و مسبب را هم حسی نقل کند، اجماع دخولی می شود و قطعا ادله حجیت خبر واحد شامل آن می شود. ولی نقل چنین اجمالی در عصر غیبت جدا سست و موهون است و ادعای آن و اثبات آن ادعا شبیه به محال است. 2⃣ اگر ناقل اجماع، سبب را حسی و مسبب را حدسی نقل کند و هم ناقل و هم منقول الیه یکی از مبانی لطفی یا عادتی یا اتفاقی را قبول داشته باشند، چنین اجماعی مانند اجماع محصل حجت است و احکام و آثار مسبب (رأی امام) بر آن بار می شود. 3⃣ اگر ناقل اجماع، سبب را حسی نقل کند و مسبب را حدسی نقل کند و مبنای لطفی یا عادتی یا اتفاقی را فقط ناقل قبول داشته باشد و منقول الیه قبول نداشته باشد، اظهر آن است که ادله حجیت خبر واحد شامل چنین اجماعی نمی شود، زیرا: 🔹اولا:سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد، یک دلیل لبی است و قدر متیقن آن فقط خبر حسی را حجت می کند و خبرهای حدسی را شامل نمی شود. 🔹ثانیا:آیات و روایات هم درست است که عام هستند و هم شامل خبر واحد حسی و هم شامل خبر واحد حدسی می شوند، ولی از خبرهای حدسی انصراف دارند و آنرا شامل نمی شوند، زیرا واژه نبأ و خبر ظهور در خبر حسی دارد. 4⃣ اگر اجماع منقول مشتبه و مشکوک باشد و حسی یا حدسی بودن آن مشخص نشود، اصل اولی در بین عقلاء حجیت چنین خبر واحدی است، زیرا درباره حسی یا حدسی بودن آن توقف یا تفتیش نمی کنند. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ ۶۰؛ ❄️ در موردی که نقل اجماع مشکوک و مشتبه باشد و حسی یا حدسی بودن آن مشخص نشود: 1⃣ اصل اولی در سیره عقلاء حجیت چنین خبری است و عقلاء درباره حسی یا حدسی بودن چنین خبری، تحقیق و تفحص نمی کنند، بلکه به این خبر مشتبه مانند خبر ثقه عمل می کنند. 2⃣ بله اگر قرینه ای بر حدسی بودن این خبر مشتبه پیدا شود، به این خبر مشتبه عمل نمی شود. 3⃣ همچنین اگر ناقل اجماع (مخبر خبر) اعتقاد به ملازمه لطفی یا عادتی یا اتفاقی داشته باشد ولی منقول الیه این ملازمه را قبول نداشته باشد، باز هم به این اجماع مشتبه و خبر مشتبه عمل نمی شود. 4⃣ از آنجا که غالب اجماعاتی را که اصحاب نقل می کنند حدسی است و حجت نیست، پس غالب اجماعات اعتبار ندارد مگر آنکه حسی بودن آن ثابت شود. @alafzal1400
هدایت شده از دروس و دوره‌های علمی و مهارتی حوزه قم (معرفی و نقد)
📢 شرح حدیث رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه درباره تبعات اخروی ریاست: ⛔️ نباید دنبال ریاست بدویم! 🔻 عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّهِ. 👈 این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛ 🔹 [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد، مگر اینکه در روز قیامت وقتی که او را می‌آورند، دست‌بسته وارد محشر میکنند. 🔹 نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. در آن حوزه‌ِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم، یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت انجام نگرفت. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ ریاست این تبعات را دارد. این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً (دست‌بسته) می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی. اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. 🔹 امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند. 👈 اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشندــ عقل نیست، تدبیر نیست. ۹۷/۹/۲۷ 📡. @TasnimNews
هدایت شده از بایگانی
۲۷؛ ۶۱؛ ✅ محقق خراسانی: 1⃣ بیشتر اجماعات منقول حدسی می باشند و حجت نیستند. بله اگر کسی آن مبنای حدسی را (لطف یا عادت یا اتفاق را) قبول داشته باشد ، این نوع از اجماعات برای وی حجت می شوند. 2⃣ هر اجماع منقولی با توجه به لفظ خود، دلالت بر مقدار خاصی از سبب (نظر علماء) دارد؛ پس اگر اجماع منقول دلالت بر سببیت تامه برای کشف مسبب (قول امام) داشته باشد فهو المطلوب. 3⃣ اگر اجماع منقول دلالت بر سببیت ناقصه داشته باشد، حجیت تامه بالفعل ندارد ولی حجیت ناقصه شأنی دارد. 4⃣ مراد از حجیت شأنی آن است که اگر مؤیدات و قراینی بر صحت این اجماع پیدا شد و به آن ضمیمه شد، سببیت مجموع آنها تامه شده و حجت می شوند. 5⃣ اجماع منقول به خبر واحد در اعتبار و حجیت مانند خود خبر واحد است و ادله حجیت خبر واحد شامل اجماع منقول به خبر واحد هم می شود. 6⃣ اجماع منقول به خبر واحد، همه تقسیمات و احکام خبر واحد را دارا می باشد و دارای تقسیماتی مثل صحیح و موثق و حسنه و ضعیف و مرسله و مرفوعه و . . . . می باشد. 7⃣ اگر مثلا ناقل قول ۵۰ عالم را نقل کند و خود منقول الیه هم قول ۵۰ نفر دیگر را بررسی و تحصیل نماید، مجموع این ۵۰ قول منقول و ۵۰ قول محصل می تواند سببیت تامه برای کشف نظر معصوم داشته باشد؛ و از آنجا که نتیجه همیشه تابع اخس مقدمات است به چنین اجماع مرکبی (۵۰ منقول + ۵۰ محصل) اجماع منقول گویند. 8⃣ تفاوتی ندارد که اجماع منقول جزء السبب باشد یا تمام السبب باشد، به هر حال به اندازه دلالت و امتیاز خودش حجیت دارد. 9⃣ عوامل تأثیر گزار بر مقدار دلالت و مقدار حجیت اجماع منقول عبارتند از:شخصیت علمی ناقل اجماع، مبنای علمی ناقل در باب اجماع، شخصیت علمی منقول الیه، مبنای علمی منقول الیه در باب اجماع، مسأله مورد اجماع، کیفیت نقل اجماع و الفاظ آن و موضع نقل اجماع و . . . . . @alafzal1400
💥نکتةٌ صیغه چهار مضارع باب تفعّل دارای دو تاء می باشد تاء اول حرف مضارعه تاء دوم حرف مطاوعه تتعلم هندٌ ✅قاعده: جایز است یکی از دو تاء،مضارع باب تفعّل حذف شود،مثل: تنزّل الملائکة ♻️کوفیون تاء اول (مضارعه) را محذوف می دانند اما بصریون تاء دوم را (مطاوعه). ♨️دلیل بصریون: تاء اول،حرف مضارعه است و حذف ان مخل به معنای مضارع است،ثانیا تاء اول محقق کننده ذات فعل مضارع است اما تاء دوم معنای عارضی مطاوعه را می رساند پس تاء دوم أولی است به حذف. ♨️دلیل کوفیون: با حذف تاء دوم معنای مطاوعه از بین می رود،در حالی که ماده فعل به خاطر مطاوعه به این باب امده. 🔆ثمره دوقول از نظر معانی،بیان: اگر متکلم تاء اول(حرف مضارعه)را حذف کند،مطاوعه در نظر او بیشتر اهمیت دارد اما اگر تاء دوم(مطاوعه) را حذف کند استمرار فعل مد نطر اوست نه مطاوعه. 📝تدریج الادانی،ص ۹۷. @alnokat