هدایت شده از بایگانی
#کفایه_استصحاب ۲
#و_کیف_کان_ص_۲۰۱؛
✅ تعریف استصحاب: الحکم ببقاء حکم او موضوع ذی حکم شک فی بقاءه.
✅ چه استصحاب اصل عملی باشد و چه قاعده فقهی باشد، به هر حال از تعریف آن ظاهر شد که دو امر در مورد استصحاب معتبر است:
1⃣ قطع به ثبوت شیء در زمان سابق؛ این شرط از کلمه بقاء فهمیده شد، زیرا تا ثبوت قبلی نباشد، بقاء معنی پیدا نمی کند.
2⃣ شک در بقاء آن شیء سابق.
✅ شک در بقاء در صورتی معنی پیدا می کند که موضوع و محمول در قضیه متیقنه و قضیه مشکوکه متحد باشند؛ مانند اتحاد موضوع و محمول در این دو قضیه:
🔹زید عادل یقینا.
🔹زید عادل مشکوکا.
✅ در موضوعات خارجی جزیی (مانند عدالت زید) قطعا باید موضوع و محمول دو قضیه متیقنه و مشکوکه متحد باشند فی الجمله (اتحاد عرفی یا عقلی).
✅ اما اخباری ها در احکام شرعی کلی، نسبت به اتحاد موضوع و محمول در قضیه متیقنه و مشکوکه، اشکال کرده اند و استصحاب را در احکام شرعی کلی جاری نمی دانند.
🔴 اشکال اخباری ها: شک در بقاء حکم وقتی به وجود می آید که در بقاء موضوع شک شود و این شک در بقاء موضوع ناشی از تغییر اجزاء یا شرایطی است که در حدوث یا بقاء موضوع دخالت دارند، و هنگامی که موضوع تغییر پیدا کرده، ابقاء حکمی که مربوط به موضوع قبلی بوده برای موضوع جدید جایز نیست، زیرا قیاس حکم یک موضوع با موضوع دیگر باطل است.
🔹اگر شک در حکم ناشی از تغییر موضوع نباشد و موضوع بدون تغییر باقی مانده باشد، در حکم شک نمی شود؛ زیرا رابطه موضوع و حکم مانند رابطه علت و معلول است و همانطور که معلول از علت خود تخلف نمی کند، حکم هم از موضوع خود تخلف نمی کند.
🔹بله در بداء مستحیل درباره خدا، حکم از موضوع تخلف می کند. بدایی که درباره خدا محال شمرده می شود این است که خداوند حکمی را برای موضوعی جعل کند و سپس برای او ظاهر شود که این حکم برای آن موضوع مصلحت ندارد و حکم را نسخ کند، در اینجا تخلف حکم از موضوع ممکن است و نسخ به معنی رفع حکم موجود اتفاق افتاده است.
🔹بداء به معنایی که درباره خداوند محال نیست و از اعتقادات ویژه شیعه است و در کتاب شریف اصول کافی مطرح شده است، این است که خداوند می داند حکمی برای موضوعی زمان دار باشد و تا زمان خاصی جعل شده باشد و بعد از تمام شدن آن زمان، خداوند آن حکم را از آن موضوع بردارد و برای مردم تمام شدن زمان آن حکم را ظاهر کند، که در حقیقت نسخ به معنی دفع رخ داده است و جلوی آمدن حکم برای زمان های بعدی گرفته شده است.
@alafzal1400
۳ آبان ۱۳۹۹
۳ آبان ۱۳۹۹
#کفایه_استصحاب ۳
#و_یندفع_هذا_الاشکال_۲۰۱؛
🔵 جواب: بله قبول داریم که دو قضیه متیقنه و مشکوکه باید اتحاد در موضوع و محمول داشته باشند، اما اتحاد به نظر مسامحی عرفی کافی است و نیازی به دقت های عقلی و فلسفی نیست؛ پس همینکه عرف تایید کند موضوع قبلی باقی و محقق است و حکم به بقاء صادق است، می توان استصحاب را جاری کرد.
🔵 در حقیقت ویژگی های (اجزاء و شرایط) هر موضوعی دو گونه است: یا از مقومات و ذاتیات موضوع است و یا از عوارض و حالات موضوع است؛ با تغییر مقومات خود موضوع تغییر جدی می کند و حکم قبلی آن قابل استصحاب نیست، اما اگر عرف احتمال دهد که بعضی از حالات موضوع عوض شده، در اینجا با تغییر حالات به نظر عرف تغییر جدی در موضوع رخ نداده و این موضوع همان موضوع قبلی است و می توان حکم قبلی را استصحاب کرد.
🔵 در ضمن همه دیدگاه های معتقد به حجیت استصحاب می توانند این نگاه عرفی مسامحی را در بقاء موضوع قبول کنند، و آن دیدگاه ها عبارتند از:
1⃣ استصحاب از باب بناء عقلا و تعبدا حجت است، اعم از آنکه ظن به بقاء داشته باشیم یا نه.
2⃣ استصحاب از باب بناء عقلاء حجت است، در صورتی که ظن شخصی یا نوعی به بقاء حکم سابق داشته باشیم.
3⃣ استصحاب از باب روایت و توسط نصوص روایی حجت شده است.
4⃣ استصحاب از باب اجماع حجت شده است و اجماع بر حجیت استصحاب داریم.
🔴 شیخ انصاری: در احکام شرعی که دلیل آن نقل باشد با نگاه مسامحی عرفی می توان حکم به بقاء موضوع کرد و استصحاب را جاری کرد؛ اما در احکام شرعی که دلیل آن عقل باشد، استصحاب جاری نیست و نگاه عرفی تاثیری ندارد؛ زیرا عقل در حکم خود قاطع است و شک و ابهام و اجمالی در موضوع خود ندارد تا بخواهد استصحاب کند؛ عقل یا بقاء موضوع را احراز می کند و حکم را قاطعانه جاری می کند و یا بقاء موضوع را احراز نمی کند و حکم را نفی می کند، و جایی برای شک باقی نمی ماند تا بخواهید استصحاب را در احکام شرعی مستند به دلیل عقلی جاری کنید.
🔵 محقق خراسانی: همانطور که گفته شد اگر تغییر موضوع در حالات باشد نه در مقومات، با نگاه عرفی، استصحاب در احکام شرعی کلی مطلقا جاری است، اعم از آنکه دلیل آن حکم نقل باشد یا عقل باشد.
🔵 اما در جایی که دلیل حکم شرعی نقل باشد، واضح است که با نگاه عرفی حکم به بقاء موضوع شده و استصحاب جاری می شود، زیرا مخاطب اصلی نقل (روایات) عرف است و باید بقاء موضوع احکام شرعی را با نگاه عرفی بررسی کرد، و استصحاب جاری کرد.
🔵 اما در جایی هم که دلیل حکم شرعی، عقل باشد، به شرطی که تغییر ویژگی در حالات موضوع باشد و نه در مقومات موضوع، باز با نگاه عرفی حکم به بقاء موضوع شده و استصحاب جاری می شود، هر چند که عقل در آنجا بقاء موضوع را احراز نکند و حکمی نداشته باشد.
🔹خلاصه سه دیدگاه:
1⃣ محقق خراسانی: استصحاب در احکام شرعی کلی مطلقا جاری است، اعم از آنکه دلیل آن حکم، عقل باشد یا نقل باشد.
2⃣ اخباری ها: استصحاب در احکام شرعی کلی مطلقا جاری نیست، اعم از آنکه دلیل آن حکم، نقل باشد یا عقل باشد.
3⃣ شیخ انصاری: در احکام شرعی کلی که دلیل آن نقل باشد، استصحاب جاری است، ولی در احکام شرعی کلی که دلیل آن عقل باشد استصحاب جاری نیست.
@alafzal1400
۴ آبان ۱۳۹۹
۵ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_استصحاب ۴
(بخش نخست)
#ان_قلت_کیف_هذا_ص_۲۰۲؛
🔴 اشکال: چگونه می گویید حکم شرعی استصحاب می شود، و عقل حکمی ندارد، در حالی که بر اساس قاعده (کل ما حکم به العقل حکم به الشرع) بین حکم شرع و عقل ملازمه برقرار است و اگر عقل حکمی ندارد، پس شرع هم نباید حکمی داشته باشد و حکم شرعی هم نباید استصحاب شود!
🔵 جواب: ملازمه بین حکم عقل و شرع در مقام اثبات و استکشاف و دلالت است نه در مقام ثبوت؛ پس اگر در جایی عقل حکمی داشت، اثبات و کشف می شود که شرع هم حکم دارد، ولی اگر در جایی عقل حکمی نداشت دلیل نمی شود که شرع حکمی نداشته باشد.
🔵 در جایی که شرع حکمی دارد به چند دلیل شاید عقل حکمی نداشته باشد:
1⃣ شاید ملاک حکم شرع همان مصلحت و مفسده ای باشد که ملاک حکم عقل است و در دو حالت سابق و لاحق وجود دارد، اما شرع به خاطر گستردگی اطلاعاتش آن ملاک را در حالت لاحق درک می کند و حکم خود را صادر می کند، اما عقل به خاطر محدودیت اطلاعاتش وجود آن ملاک را در حالت سابق درک کرده و حکم می کرد، ولی در حالت لاحق درک نکرده و حکمی هم صادر نمی کند.
2⃣ گاهی شرع حالت قبلی را از حالات موضوع می داند و با تغییر آن می گوید موضوع تغییر جدی نکرده و همان موضوع قبلی است و حکم خود را صادر می کند، ولی عقل احتمال می دهد حالت قبلی از مقومات موضوع بوده و با تغییر آن احتمالا موضوع تغییر کرده و حکم قبلی را نمی توان استصحاب کرد.
3⃣ شاید دو ملاک مستقل برای صدور حکم وجود داشته و حالت زایل شده قبلی در اطلاع یافتن عقل بر ملاک اول تاثیر داشته ولی در ملاک دوم هیچ تاثیر جزیی یا شرطی نداشته است؛ حال با زایل شدن ملاک و حالت اول، شرع متوجه ملاک دوم شده و با وجود ملاک دوم حکم خود را صادر می کند، ولی عقل اطلاعی از ملاک دوم ندارد و حکمی را صادر نمی کند.
🔵 بالجمله:
1⃣ حکم شرع در مقام واقع (شانیت) تابع حکم عقل است، ولی در مقام فعلیت تابع حکم عقل نیست؛ زیرا دایره ملاک های شرعی وسیعتر از دایره ملاک های عقلی است.
2⃣ در موضوع حکم فعلی عقل، احتمال اهمال و اجمال وجود ندارد و عقل یا موضوع را احراز کرده و حکم می کند و یا موضوع را احراز نکرده و حکمی صادر نمی کند.
3⃣ اما در موضوع حکم شانی عقل، احتمال ابهام و اجمال وجود دارد.
4⃣ چه بسا خصوصیتی که در حکم استقلالی عقل در مقام واقع تاثیر داشته باشد، ولی عقل در مقام فعلیت احتمال عدم تاثیر یا عدم وجود آنرا می دهد و حکمی صادر نمی کند و حال آنکه در واقعیت آن خصوصیت وجود دارد و شرع می فهمد که آن خصوصیت وجود دارد و حکم خود را صادر می کند، زیرا شرع در مقام واقع (شانی) وجودا و عدما تابع حکم عقل می باشد نه در مقام فعلیت.
@alafzal1400
۵ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از المدرس الافضل
#استصحاب ۵.mp3
7.03M
۵ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🏴انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند و بزرگ عارف متقی ، حضرت آیت الله فاضلیان به ملکوت اعلی پیوست .
◾️ این مصیبت بزرگ را به محضر امام عصر(عج) ، حوزه های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت و برای آن مرحوم علو درجات را خواستاریم .
@kashkoolfn
۶ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️مرحوم حضرت آیت الله فاضلیان
همیشه موقع ورود به حرم هر یک از ائمه طاهرین علیهم السلام حالت بکاء عجیبی داشت که موجب تعجب زائران میشد
@kashkoolfn
۶ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 نکته 📺
🔹 یک نکته ی بلاغی زیبا از ( بسم الله الرحمن الرحیم)
📻 با اجرا و تحقیق : امید محمدی سروش
🔍 بدون آرم دانشنامه ، کپی این مطلب جایز نیست
#بلاغت
#قرآن
@daneshnameh1399
۷ آبان ۱۳۹۹
«بسم الله الرحمن الرحیم»
استاد معظم حصرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسن فاضلیان (دامت برکاته)
🔵 خبر رحلت جانگداز عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان «قدس الله نفسه الزکیه» باعث تاثر روحی و تالم باطنی همه دوستداران و ارادتمندان گردید.
🔵 ایشان که خود از ثمرات شجره طیبه محمدی ومعرفت علوی و کوثر فاطمی بود، پس از سال ها کوشش و تلاش علمی و عملی و کشش حبی و عشقی، و سر سپردن به آستان بلند قرآن کریم و سیر در دریای مواج روایات اهل بیت (علیهم السلام) به ندای ربانی《ارجعی الی ربک》لبیک گفت تا در کنار مائده آسمانی و رحمت الهی مخاطب کریمه《و سقاهم ربهم شرابا طهورا》گردیده و مستجاب به دعای《الحقنی بالصالحین》گردد. ان شاء الله تعالی.
🔵 ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به محضر حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه و مردم ولایی و ولایت مدار استان همدان و به ویژه عرض تسلیت به سادات معظم و خاندان مکرم فاضلیان، امیدواریم خداوند صبر و ثواب جزیل بر همه بازماندگان آن عالم ربانی نازل کرده و برکات این عالم ربانی در نسل پاک و طاهرش تجلی و استمرار پیدا کرده و مردم این خطه همچنان از فیوضات معنوی این سلسله جلیله بهره مند گردند. ان شاء الله تعالی.
حوزه علمیه قم - مصطفی سلیمانیان
ربیع الاول ۱۴۴۲
۹ آبان ۱۳۹۹
۱۰ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از بایگانی
#حکومت؛
#ورود؛
✅ برای تعریف این اصطلاحات رجوع شود به کتاب منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، ج۶، ص ۶۱۶.
@alafzal1400
۱۰ آبان ۱۳۹۹