مصطفی:
#جایگاه_ادبیات؛
#علامه_شعرانی؛
✅ علامه شعرانی:در روایت از حضرت امام جواد علیه السلام مروی است که فرمود:
🔹از میان دو مرد که در دین و فضایل برابر باشند، برتر نزد خداوند آن باشد که در علم ادب ماهرتر بود.
🔹راوی گفت:گفتم:فدای تو شوم! فضل ادیب را نزد مردم دانستم که در مجالس و مجامع او را گرامی دارند؛ اما نزد خدای تعالی چگونه؟
🔹فرمود:چون ادیب قرآن را چنان که نازل شده است می خواند و دعا را هم لحن نمی آورد و غلط نمی خواند و دعای ملحون سوی خدای تعالی بالا نرود.
✍ ر.ک:کتاب (از وصایای علامه ذو الفنون میرزا ابو الحسن شعرانی)، نشر الف لام میم، ص ۳۷؛
@alafzal1400
#نوادر_الحکمه؛
✅ در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۵ که لطف الهی یاری کرد و تماس تلفنی با حکیم فرزانه و ادیب نحریر استاد معظم حضرت صدر الافاضل حاج شیخ علی نظامی داشتم، از معظم له در خواست نکته ای عرشی کردم که با افاضات نادره خود مشتمل بر جناس الفاظ و حروف و تضاد الفاظ و معانی فرمودند:
🔵 بالتقوا تقوی علی الطغوی.
✅ با تقوا داشتن علیه طغیان نفس قوی می شوی.
@alafzal1400
هدایت شده از .
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍👌شعر عربی با وزن شعری زیبا 👌
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم
نکته‼️ عکسِ کلیپ( وآله) ندارد ‼️
تقریبا یک دوره از زندگی پیامبر اکرم (ص) را بطور کلی زیبا و قشنگ بیان می کند
#نکات_متنی؛
#اصطلاحات؛
✅ در کتاب کلیات ابو البقاء، ص ۶۷۸ درباره واژه معروف می نویسد:
✅ المعروف کل ما سکنت الیه النفس و استحسنه لحسنه شرعا او عقلا او عرفا فهو معروف.
@alafzal1400
#نکات_متنی؛
#اصطلاحات؛
#نعم؛
✅ در هنگام استدراک از واژه های گوناگونی استفاده می شود که هر کدام کاربرد خاصی دارند.
✅ برخی از عبارات استدراکی و پر کاربرد در متون درسی حوزوی عبارتند از: بل، لکن، لکنّ، الّا، الّا اُن یقال، اللهم الا ان یقال، و یمکن ان یقال، بل یمکن ان یقال و . . .
✅ نعم اصطلاحی استدراکی است که سالبه کلیه را تبدیل به موجبه جزییه می کند؛ یعنی مصنف قبل از نعم، مطلبی را به طور سالبه کلیه نفی کرده است و با نعم می خواهد آن مطلب را در بعضی از موارد ثابت کرده و قبول کند.
@alafzal1400
هدایت شده از نردبان فقاهت
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة)
📚 سوره بقره آیه ۷
❓ چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟
✅ #شیخ_طوسى در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که:
علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد:
1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد.
2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد.
☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه:
تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat