هدایت شده از انجیل اهل البیت علیهمالسلام
#نکته_ادبی
#اصطلاحات
#الفضلة 🔰
⭕️ #لغة: مصدر المرّة من فضل. و الجمع:
فضلات و فضال: البقیّة من الشیء.
⭕️و #اصطلاحا: هی الاسم الذی یذکر فی الجملة غیر المسند و المسند إلیه، و یمکن الاستغناء عنه، إنّما یؤتى به لتوضیح المعنى. مثل: «نام الطفل فی السّریر» فالجار و المجرور هو «فضلة» لأنه یمکن الاستغناء عنه و لکنه یوضح المعنى.
و قد یکون الاسم الفضلة:
🔶1- #حالا، کقوله تعالى: {وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً الحال «غضبان» و «أسفا» هما فضلة و کذلک الجار و المجرور «إلى قومه».
🔶2- أو #تمییزا، کقوله تعالى: {إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً «کوکبا»: تمییز فضلة.
🔶3- أو#مفعولا_به کقوله تعالى: {اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً «3». «حسنة»: مفعول به هو فضلة.
🔶4- أو #مفعول_مطلقا، کقول الشاعر:
«و قد یجمع اللّه الشّتیتین بعد ما»
«یظنّان کلّ الظّنّ أن لا تلاقیا»
«کل»: مفعول مطلق للفعل «یظنّان» و هو فضلة.
🔶5- أو #مفعولا_لأجله، کقول الشاعر:
«فجئت و قد نضّت لنوم ثیابها»
«لدى السّتر إلا لبسة المتفضّل»
«لنوم»: مفعول لأجله مجرور ب «اللّام».
🔶6- أو #مفعولا_فیه، کقول الشاعر:
«صریع غوان شاقهنّ و شقنه»
«لدن شبّ حتى شاب سود الذّوائب»
«لدن»: ظرف أو مفعول فیه مبنی على السکون و هو فضلة.
🔶7- أو #مستثنى: کقوله تعالى: {فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا «* 1». «قلیلا»: مستثنى منصوب. هو فضلة.
🔶8- أو #نعتا، کقوله تعالى: {إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ «* 2». «مبین»: نعت نذیر مرفوع. هو فضلة.
🔶9- أو #توکیدا، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ «* 3». «أجمعین»: توکید للضمیر «هم» مجرور ب «الیاء» لأنه ملحق بجمع المذکر السالم.
🔶10- أو #بدلا، کقوله تعالى: {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ «* 4» «صراط»:
بدل من «الصراط» منصوب. و هو فضلة.
🔶11- أو #مضافا_إلیه، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ «* 5». «بعض»: مضاف إلیه و مثله «المتقین»:
مضاف إلیه
#نکته_ادبی
#اصطلاحات
📚اقتباس از المعجم المفصل فی النحو العربی ج2 ص762
🍁کارگاه #قواعدمتن_خوانی ودرک متن
@Meshkatolanvar🍁
هدایت شده از بایگانی
#معرفی_کتاب؛
پیرامون حوزه علمیه (۳)
1⃣ تبلیغ؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین مصطفی شریفی پور؛ نشر اشراق و عرفان.
2⃣ ارتباط متقاعد گرانه در تبلیغ؛ محمد علی حکیم آرا؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در دانشگاهها (سمت)؛ تهران؛ ۱۳۹۰.
3⃣ وحدت حوزه و دانشگاه؛ علیرضا اعرافی؛ تحقیق و نگارش علی بخشی؛ نشر اشراق و عرفان.
4⃣ رابطه روحانیت و نظام اسلامی؛ علی مجتبی زاده؛ مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات؛ ۱۳۹۱.
5⃣ لباس روحانیت در نبرد نمادها؛ کارکردهای لباس روحانیت؛ مهدی اسماعیلی سادیانی؛ معاونت تهذیب حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۴.
6⃣ مباحثه، شرایط آفات و برکات؛ مهدی باقری سیانی؛ مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ ۱۳۹۳.
7⃣ فرهنگ حجره نشینی، اخلاق و آداب حجره نشینی؛ مهدی محمدی صیفار؛ مرکز مدیریت حوره های علمیه؛ ۱۳۹۶.
8⃣ منشور حجره نشینی؛ محمد تقی مرادی؛ سرای کتاب؛ ۱۳۹۵.
9⃣ روشنفکری حوزوی؛ دیدگاهها، مولفه ها، سنجه ها؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ باقری ۱۳۹۰.
🔟 بایدها و نبایدها در تحصیلات حوزوی؛ محمد تاج الدینی؛ رسالت یعقوبی؛ ۱۳۹۶.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#معرفی_کتاب؛
پیرامون حوزه علمیه (۴)
1⃣ تاریخچه روحانیت شیعه؛ محمد صمدی؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات؛ ۱۳۹۴.
2⃣ حوزه و روحانیت؛ جمعی از دانشوران حوزه و دانشگاه؛ موسسه بشری؛ ۱۳۸۹.
3⃣ علما و فرهنگ جامعه؛ امیر علی حسنلو؛ فصلنامه فرهنگ زنجان؛ شماره ۱۷ و ۱۸؛ ۱۳۸۳.
4⃣ هویت صنفی روحانی؛ محمد رضا حکیمی؛ جامعه مدرسین؛ قم.
5⃣ مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه؛ محمد حسن دوانی؛ نی؛ تهران؛ ۱۳۸۴.
6⃣ سیر حوزه های علمی شیعی؛ لطف الله صافی گلپایگانی؛ جامعه مدرسین؛ ۱۳۷۴.
7⃣ بحثی درباره مرجعیت و روحانیت؛ محمد حسین طباطبایی و دیگران؛ شرکت سهامی انتشار.
8⃣ مرجعیت، ساختار تشکیلاتی حوزه و روحانیت؛ موسسه بشرای؛ ۱۳۸۹.
9⃣ اسلام مجسم، علماء بزرگ اسلام؛ حسین نوری همدانی؛ مهدی موعود؛ ۱۳۸۶.
🔟 النجف الاشرف اسهامات فی حضاره الانسانیه؛ مرکز اسلامی انگلیس؛ لندن؛ ۱۴۲۱.
@alafzal1400
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
💥 عوامل توفیق در طلبگی
🔸 استاد موسوی تهرانی:
🔹چند چیز در طلبگی و توفیقات آن مؤثر است:
🔸از لحاظ معنوی: خواندن روزانه حداقل دو یا سه صفحه قرآن، زیارت عاشورا، نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام.
🔸و از بعد ظاهری: پیش مطالعه.
🔹من تقریبا متعهد میشوم اگر کسی این رویه را داشته باشد، حتما موفق خواهد بود.
📚 مجمع الفوائد فی شرح الفرائد، ج۱، ص ۱۱۱.
@daneshnameh1399
هدایت شده از پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول
#دوره_رایگان
🔵قابل توجه اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی:
علامه جوادی آملی حفظه الله:
🔸 #ادبیات خود را #تقویت کنید.
🔸 تمام منابع علمی ما عربی است وکسی که خوب کار نکرده باشد ،نمیتواند وارد علوم شود.
🍁کارگاه مجازی #رایگان روش نوین تجزیه وترکیب (#نحو_مفهومی)🍁
آیدی ثبت نام
@Admaktab
#متن_خوانی
#پژوهش_ترویج
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
22.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀بیانات عرشی علامه حسن زاده آملی
🔍 پیرامون معرفی آثار
🌼 تهیه شده در سال ۱۳۷۹
#علامه_حسنزاده_آملی
@daneshnameh1399
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
🔮 با دانشمندان...
🔸 سبک زندگی علمی دانشمندان چگونه بود؟
⚅ مرحوم فاضل مقداد(ره) کتاب شرح باب حادی عشر را در سفر نوشته اند!
◀ منبع: مقدمه شرح باب حادی عشر
#با_دانشمندان
#سیمای_دانشوران
#این_الرجبیون
#شهیدانه
#ماه_رجب
@daneshnameh1399