eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺دوره تابستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ➖ حوزه صد ساله 🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته ▪️هزینه ثبت نام؛ حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان فرم ثبت نام 👇 حضوری https://formaloo.com/zoha1 مجازی https://formaloo.com/zoha2 (ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود) @m_zoha
مسأله مجاز.mp3
3.6M
🎙 ⁉️آیا میتوان مسأله مجاز را به عنوان مجاز در جایی که آثار حقیقی در مساله مجاز وجود دارد تلقی کرد؟ ⁉️آیا ادراک مجازی در مقابل حقیقت است؟ ⁉️آیا مسأله ترتب آثار در بحث مجاز دخالتی دارد؟ 🖊 استاد آیت الله فرحانی با توجه به مبنای معرفت شناسانه علامه طباطبایی می‌فرمایند که ما ادراک غیر مطابق با واقع نداریم، خطا نداریم، خطا نسبی است وقتی این ادراک را که مصداق خارجی و واقعی دارد در جای دیگر تطبیق می کنیم این خطا بوجود می آید و به همین دلیل بر همه خطاها ترتب اثر بار میشود... ➖ریشه این بحث این است که جایگاه علم و اراده در مقابل جایگاه میل و شوق چیست؟ اگر مبنای ادراک اعتباری و مجازی را درست کردیم این مبنا درست میشود... @albayann
سه دیدگاه در مورد متعلق بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
2.98M
🔊 💠سه دیدگاه در مورد متعلق بسم الله الرحمن الرحیم در اندیشه آیت الله جوادی و مختار ایشان ➖تفاوت دیدگاه ایشان با استادشان حضرت امام خمینی(ره) ➖ثمره فقهی مبنای آیت الله جوادی در متعلق بسم الله 👈یکی از پرسشهایی که در تفسیر قرآن مطرح می گردد حول محور متعلق جار و مجرورهای در قرآن می باشد. 📌در مورد بسم الله الرحمن الرحیم که آیا کلمه است یا کلام و اگر کلمه می باشد متعلق آن چیست چند نظر وجود دارد: 1⃣اینکه بسم الله به منزله کلام مورد توجه قرار گرفته است و آن را مثل عنوان های بعضی از سور دانسته اند هم چون الحاقه و القارعه که در این صورت نیاز به متعلق نخواهد داشت. 2⃣بعضی بسم الله را جزئی از یک رمز خاص دانسته اند و احتمالی که در مورد حروف مقطعه داده می شود برای بسم الله نیز تلقی کرده اند که در این صورت نیز نمی توان باء در بسم الله را جاره دانست و خواهان متعلقی برای آن بود. 3⃣مشهور مفسرین در اینجا باء را جاره گرفتنه اند و قائل هستند بسم الله کلمه است نه کلام و نیاز به متعلق دارد. 🔹آیت الله جوادی با منتفی دانستن دو نظر اول قائل به همان نظر مشهور هستند اینکه بسم الله دارای متعلق می باشد اما می فرمایند بحث از متعلق از جهت معارف قرآنی اهمیت ویژه ایی ندارد که از این جهت اختلاف دیدگاهی با استاد خودشان حضرت امام(ره) دارند. 📌ایشان در ادامه یکی از ثمرات فقهی مبنای خودشان را نیز بیان می کنند که قابل توجه می باشد. 🖊استاد ایت الله فرحانی در این صوت تبیین می کنند @albayann
🏴پیام تسلیت آیت الله فرحانی به حجةالإسلام و المسلمین موسوی مدیرمحترم حوزه علمیه علی بن ابیطالب، در پی ارتحال حجت الإسلام و المسلمین ناصر سواری از اساتید برجسته حوزه: الی سماحه السید المحترم یوسف الموسوی حفظه الله اُعَزِیکم بذکری ارتحال المرحوم الشیخ ناصر السواری واسئل الله ان یُسکِنه فسیح جنانه و یَتغَمّده بواسع رحمته و ان یَمُّن علیکم و عائلته الکریمه و جمیع المومنین المُنتمین الیه بالصبر و السلوان ▪️عبدالکریم الفرحانی منتخب محافظه خوزستان فی مجلس الخبراء ۲۹ ذی القعده ۱۴۴۳ @albayann
شهادت امام جواد(علیه السلام).mp3
1.61M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔸یکی از مهمترین نکات شخصیتی امام جواد علیه السلام گسترش علم اهل بیت علیهم السلام است. 📌 سازماندهی شاگردان و گسترش علم در بستر ایران و عراق باعث شهادت زود هنگام امام جواد علیه السلام شد.... 🔹الإمامُ الجوادُ عليه السلام : الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ برقراری ارتباط با اهل بیت در گرو اعتماد و توکل به خدا است... 🏴شهادت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🏴چهلم حادثه متروپل به سخنرانی استاد آیت الله فرحانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین استان و خانواده محترم داغدار این حادثه @albayann
🖊دختر مرحوم علامه طباطبایی : 📌 گاهی ابتکارات مهم علمی و فلسفی خویش را به گونه ای ساده بیان می کرد که می پنداشتیم این مطلب در تمام کتب وجود دارد ولی پس از مراجعه ، معلوم می شد فقط کشف و ابتکار خودشان بوده است . او هرگز نمی گفت برای این مطلب ، چنین و چنان زحمت کشیدم یا این ابتکار من است . @albayann
مهدویت سیاسی.mp3
4.65M
🔊 در مهدویت سیاسی چهار رویکرد وجود دارد که هرچهار رویکرد مخالف دموکراسی است: 1⃣اولین رویکرد: نیابت سلطنتی ازامام معصوم است که سلطان خودرا نایب امام معصوم معرفی می کندکه درعصر صفویه این نگاه وجود داشته است وحکومت خودرا ازطرف امام زمان (عج)می دانسته اند. 2⃣دومین رویکرد:نظریه ولایت مطلقه فقیه است که دراین نظریه فقیه نیابت ازامام زمان (عج)می کند وولایت اورا دارد. 3⃣سومین رویکرد:انجمن حجیته است که بی عملی را درعصرغیبت مطرح می کند وهرحکومتی را قبل از زمان ظهور طاغوت معرفی می کند. 4⃣رویکردچهارم :انتظار را مکتب اعتراض معرفی می کندکه دکترشریعتی این را پایه گذاری کرده است ومی شود اورا مکتب (نه)معرفی کرد. 👈استاد آیت الله فرحانی به تبیین این چهار رویکرد دراین صوت می پردازد. @albayann
💠دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) 1⃣مکتب اخلاقی_عرفانی امام خمینی ( ره ) استاد سید فرید موالی زاده 2⃣مدرسه فقهی و اصولی امام خمینی ( ره ) استاد علی فرحانی 3⃣جایگاه شناسی حکمت در متد اجتهاد جواهری استاد احمد فرحانی 📆زمان: ۱۳،۱۴،۱۵ تیرماه 📍مکان- خیابان شهیدین ، پلاک ۶۳ ، مدرسه فقهی امیرالؤمنین ( ع ) 👈🏻این دوره مختص طلاب سطح عالی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) می باشد. @albayann
⚠️خطر در حوزه های علمیه 🔰امام خمینی (ره) 🔹وصيت اين جانب به حوزه هاى مقدسه علميه آن است كه كراراً عرض نموده ام كه در اين زمان كه مخالفين اسلام و جمهورى اسلامى كمر به اسلام بسته اند و از هر راه ممكن براى اين مقصد شيطانى كوشش مى نمايند 📌و يكى از راههاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه هاى اسلامى دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه هاى علميه است، كه خطر بزرگ آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در به مقامات بالا رسيدن يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى باشد. 📚وصیت نامه الهی سیاسی @albayann
مسائلی از سر و مرتبه ای از غیب و شهادت.mp3
4.1M
🎙 🔰آیت الله فرحانی: ⁉️مسائلی از سرّ و مرتبه ایی از غیب و شهادت که درعالم طبیعت جاریست چه می باشد؟ ❔اسماء الهی در اصل واقعیت خود با یکدیگر متفاوت هستند یا در ظاهر و باطن؟ لوازم هر کدام چیست؟ @albayann
IMG_3409.JPG
15.29M
📚 شماره دوم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره دوم خود، مطالبی با سه سرفصل فلسفه، منطق اعتباریات و اصول فقه ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره دوم به شرح ذیل می باشد: 1⃣ سیر تطور حرکت جوهری و ابداعات حکمای اسلامی تقریری از درس خارج فلسفه استاد آیت الله فرحانی 2⃣ تبیین دیدگاه محقق نائینی(ره) در متعلق امر و نهی به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 3⃣ مکانیزم تعریف در مرکبات اعتباری به قلم حجةالإسلام و المسلمین محسن کمالی؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔺 از نظر امام بزرگوار 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۴/۳/۱۴ 🔹اسلام ناب از نظر امام بزرگوار، آن اسلام متّکی به کتاب و سنّت است که با فکر روشن، با آشنایی با زمان و مکان، با شیوه و مِتُد علمیِ جاافتاده و تکمیل شده ی در حوزه های علمیّه، استنباط می شود و به دست می آید. این جور نیست که روش استنباط مورد توجّه نباشد و هرکسی بتواند قرآن را باز کند و اصول حرکت اجتماعی را استنباط بکند؛ نه، این یک مِتُد دارد، این یک روش دارد؛ این روش علمی است، کارشده است، کسانی هستند که می توانند این روش را دنبال کنند. اسلام ناب از نظر امام بزرگوار این است. 🔸البتّه هرکسی هم که آن مِتُد را بلد است، آن روش را بلد است، قادر نیست؛ باید فکر روشن داشته باشد، باید آشنا با زمان و مکان باشد، باید نیازهای بالفعل جوامع بشری و جوامع اسلامی را بشناسد، باید دشمن را بشناسد، نحوه ی دشمنی های او را بداند، آن وقت می تواند اسلام ناب را مشخص کند و بشناسد و بشناساند. @albayann
🏴شهادت امام محمدباقر علیه السلام تسلیت باد. 💠معاونت تبلیغ و هیئت مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با توجه به نزدیک شدن ایام تبلیغی محرم و صفر برگزار میکند. 🔹کارگاه آموزشی مرثیه خوانی و روضه خوانی (توسط اساتید و مرثیه سرایان توانمند و برجسته) 1⃣ زمان از دوشنبه ۲۰ تیرماه لغایت یکشنبه ۲۶ تیرماه هر روز ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح 2⃣علاقه مندان جهت شرکت در دوره تا شنبه ۱۸ تیرماه می توانند با ارسال اطلاعات به آیدی ذیل ثبت نام نمایند: @Admin_albayan 📍مکان: مدرسه فقهی امیرالمومنین (علیه السلام) ➖آشنایی با فن رثاء ➖محتوای مستند ➖سبک روضه خوانی پس از سخنرانی @albayann
🖊امام خمینی در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود دربارۀ شخصیت بلند مرتبۀ امام باقر(ع) می‌فرماید: ➖ما مفتخریم که «باقرالعلوم»‌ بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز‌‎ ‎‌خدای تعالی و رسول صلی اللّه علیه و آله و ائمۀ معصومین علیهم السلام ‎ ‎‌مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.‌ (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۹۷) 🖊همچنین در کتاب شریف شرح چهل حدیث به عظمت امام باقر(ع) و فضل ایشان اشاره کرده، می‌فرماید: ➖چنانچه عالم آل محمد، صلی الله علیه وآله، و عاشق جمال حق تعالی، جناب باقر العلوم علیه السلام، صدقه را پس از وقوع در دست سائل می‌بویید و می‌بوسید و استشمام رایحۀ طیبۀ محبوب از آن می‌کرد. (شرح چهل حدیث، ص ۴۸۹) ➖امام خمینی در این کلام بلند، امام باقر(ع) را عالم آل محمد می‌شمارد، چنانکه در روایات به آن اشاره شده است و ایشان را عاشق جمال حق تعالی معرفی می‌کند، که حتی در صدقه جمال الهی را می‌بیند و بوی آن را از دستان سائل استشمام می‌کند. 🏴 شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد. علیه السلام @albayann
هدایت شده از البیان
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹امام صادق(عليه السلام) می فرماید: مَنْ لَمْ‏ یُغْفَرْ لَهُ فی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ ‏یُغْفَرْ لَهُ إلی قابِلٍ إلا أنْ ‏یَشْهَدَ عَرَفَةَ اگر ماه مبارك رمضان بر كسي گذشت و او آمرزيده نشد، تا رمضان سال بعد به آمرزش او اميدي نيست مگر آن كه عرفه را با شرايط آن درک كند. 🔸عرفه فرصت ویژه ای است به شرطی که آن را درک کنیم.درک کردن هم به این است که انسان قدری بیندیشد، در این فرازهای دعای عرفه تامل کند. وقتی امام حسین می فرماید : أَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرُ لَكَ؟ آيا مگر غير تو ظهوري هست که تو را نباشد تا او سبب پيدايي تو شود؟ 👈🏻بینید سیدالشهدا خدا را چگونه معرفی می کند. با چنین شناختی چگونه انسان می تواند دل را به ياد و توّجه او مشغول نسازد؟ ⁉️چگونه ممكن است كسى كه عظمت و جلال خداوند را درك كرده، در برابر او براى ديگرى عظمت قائل شود؟ ▪️لذا امام سجاد در روز عرفه دعا می کند که ربّ زِدني فقراً. روز عرفه یعنی اینکه ببینید چه لذتهايى در عالم هستى وجود دارد كه به مراتب از لذتهاى مادى بالاتر و شيرين‌ترند. @albayann
1_1627610501(2).mp3
4.21M
🎙 🔷تبیین اعمیت جهاد به قتالی و غیر قتالی از منظر قرآن کریم . 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔺بررسی نظر علامه طباطبایی در آیه کریمه" فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا" و ذکر تحلیل و نظر آیت الله خامنه ای (دام ظله) 🔺بررسی جایگاه جهاد تبیین و جهاد تولید علم و... در مکانیزم جهاد کبیر @albayann
🖊امام خمینی (ره)، برجسته ترین عالم دین، از زمان غیبت صغری تا امروز 🔹امام بزرگوارمان(رضوان‌اللَّه‌علیه) انصافاً به روحانیت و به دین آبرو بخشید. حقیقتاً در بین علمای دین - تا آن‌جایی که ما شناخته‌ایم - از عصر اول، از دوران بعد از غیبت صغری تا امروز، ما هیچ‌کس را مثل امام، به این برازندگی و به این برجستگی سراغ نداریم. همه‌ی آنهایی که بودند، انصافاً از ایشان کوچکتر بودند. 📌البته از لحاظ علمی، مؤسسان و مجتهدان بزرگ هستند؛ اما در مجموع جهات، آن چیزی که یک شخصیت را به وجود می آورد، از شیخ مفید و سیّد مرتضی و محقق و علامه و دیگران و دیگران، تا برسد به میرزای شیرازی و بقیه‌ی علما، انصافاً هیچکدام با این بزرگوار قابل مقایسه نبودند. 🔸ایشان یک عالَم دیگری بود؛ یک دریای عمیق و یک اقیانوس ناشناخته بود. خدای متعال میدانست که او چه‌قدر عمیق و حاوی غرایب است. به هرحال، ان‌شاءاللَّه آن‌چنان که شایسته‌ی آن بزرگوار است، بتوانیم ما هم به دنبال آن راه و آن خط عمل کنیم. 📆رهبر معظم انقلاب ۷۰/۵/۳۰ @albayann
💠امام هادی علیه‌السلام و گسترش شبکه‌های شیعه در قم، ری و خراسان 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹«در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت  هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. 📌این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مکتب را زیادتر کنند.»  📆۱۳۸۳/۰۵/۳۰ 🌱ولادت امام هادی علیه السلام مبارک باد. @albayann