eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
946 عکس
213 ویدیو
75 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
@albayannحوزه علمیه قم.mp3
زمان: حجم: 1.68M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹زنده شدن حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری 📌داستان توسل آیت الله حائری یزدی به امام حسین علیه السلام 🔸خاطره آیت الله اراکی از آیت الله حائری یزدی برکتی که بر حوزه علمیه قم جاری شده است 🔺نقش شیخ مرتضی حائری یزدی در قانون اساسی @albayann
✍️: 🔹من از خود مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه) شنیدم؛ نمی‌دانم این را در جایی هم نوشته‌اند، یا نه. ایشان می‌فرمود: امام (امیرالمؤمنین ع) که به ما می‌گوید به طرف من بیایید، مثل آن کسی است که در قله‌ی کوهی ایستاده و به مردمی که در دامنه هستند، می‌گوید به این طرف بیایید. 📌این معنایش آن نیست که هر یک از این راهروان و کوهنوردان می‌توانند به آن قله برسند. نه، می‌گوید راه این طرف است، باید این طرف بیایید، کسی پایین نرود، کسی طرف سقوط نرود. یعنی اگر می‌خواهید درست حرکت کنید، راه حرکت این طرفی است که من ایستاده‌ام. @albayann
🖊در اختیار حدیث بودن هدف اصلی در تمامی مباحث علمی و حوزوی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما تمام زحمتی که به این رفقایمان می دهیم این است ما می خواهیم نوکر روایت امام صادق علیه السلام باشیم نوکر روایت یعنی رفع کنیم نه دفع کنیم که (رفع عن امتی) حالا چگونه رفع را سر عدم پیاده کنیم باید درست کنیم. 📌یعنی من بتوانم حدیث رفع را معنا کنم چه زمانی می توانم خوب معنایش کنم؟ چه زمانی می توانم دلالتش را درست کنم؟ وقتی که این منظومه درست دربیاید؛ یعنی فقه اکبرش را بفهمم تأسیس اصل اصولی بکنم بعد این اصل اصولی را پیاده کنم سر متن روایت. 🔸خیلی از اعلام و بزرگان دلالت حدیث را خراب کردند و سی صفحه راجع به سندش بحث می کنند مشکل مهم ما این است. @albayann
البیان
📚دومین اثر از مجموعه آثار مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) توسط انتشارات البیان منتشر شد. 📘 «هندسه حکمت»
🔰نگاهی به کتاب : ✍️کتاب هندسه حکمت از گذر ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی آغاز می گردد و دو ملاک تقسیم بر مدار موضوع و تقسیم بر مدار غایت را مورد ارزیابی قرار می دهد. به مناسبت بحث از تقسیم حکمت بر مدار غایت وارد بحث مهم و جنجالی ماهیت گزاره های حکمت عملی می گردد. ⁉️آیا گزاره های حکمت عملی از واقعی خارجی حکایت دارند و یا در زمره اعتباریات جای می گیرند؟ 💠مساله ای که در سنت فکری فلسفی معاصر اندیشمندان متعددی را به خود مشغول ساخت و کتاب ها و مقالات متنوعی در این عرصه به چاپ رسیده است. خوانش اعتباری از گزاره های حکمت عملی از ابن سینا طرفدارانی دارد که حد وسط های مختلفی برای اثبات آن عرضه نمودند. یکی از حد وسط ها از آن شهید مطهری است و بر مدار تقسیم حکمت به حسب غایت تدوین یافته است. 📌استاد با ژرف کاویی در خور به بسط و نقد این دیدگاه میپردازد. عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت @albayann
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹بعثت انسانی در گرو تقوا و عمل صالح 🔸انقلاب اسلامی بعثت انسانی را رقم زد @albayann
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. @albayann
البیان
✍️استاد #آیت_الله_فرحانی: 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی عل
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. 📌حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه، عنوان خلل را از جهات مختلف تبیین میکنند: 1️⃣جهت اول: عنوان «خلل» در این بحث به چه معنا به کار می رود؟ 2️⃣جهت دوم: با عنایت به اینکه خلل در مرکب اعتباری «صلاۀ» به کار رفته است، آیا به کار رفتن آن به اعتبار بر می گردد؟ 3️⃣جهت سوم: آیا اعتباری که در عنوان خلل صورت می گیرد هم شامل زیاده و هم شامل نقیصه خواهد شد؟ 4️⃣جهت چهارم: آیا در این عنوان اعتباری، میتوان خلل را در جزء استحبابی به کار برد یا تصویر جزء ماهیت و تصویر جزء فرد راه را برای درست کردن جزء استحبابی و خلل در جزء استحبابی باز نمی کند؟ ✅امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه مبنایی را تأسیس و تبیین میکنند تا براساس آن، این سؤالات پاسخ داده شود. اولاً برای خلل جامعی تصویر میکنند. ثانیاً نشان میدهند این جامع، یک جامع اعتباری است. ثالثاً این جامع اعتباری هم در نقیصه قابل تصویر است و هم در زیاده. و رابعاً میتوان جامع اعتباری را بگونه ای تصویر کرد که جزء استحبابی در مرکب اعتباری قابل تصویر باشد و نهایتاً خلل در جزء اعتباری دیده شود. 🖇حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مورد هر کدام از این نکات، نظراتی را ارائه میکنند که ممکن است مورد اعتراض و اشکال بعضی از فقهای بزرگوار مثل استاد بزرگوارشان محقق حائری رحمه الله یا استاد بزرگوار، محقق خوئی رحمه الله قرار گرفته باشد. 🖇علاوه بر اینکه خود مسأله خلل دارای اهمیت است، در برخی موارد، با تصویری که فقها از مسئله خلل و عناوین ادله ی باب خلل (مانند زیاده و نقیصه و جزء استحبابی) دارند، خلاف ظاهر لسان دلیل است. لذا امام رضوان الله تعالی علیه ابتدا جامع را در عنوان خلل ارائه میکنند. 🌐برای دانلود صوت و متن تدریس استاد روی لینک بزنید. @albayann
@albayannنظام سازی.mp3
زمان: حجم: 2.42M
🎙 ⁉️آیا برای ساختن نظام فقهی و اصولی به فلسفه احتیاج داریم؟ ⁉️نقص فلسفه ما در چیست که نمیتواند نظام ساز باشد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند. @albayann
✍️استاد : 🖊ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد 🔹اگر مبانی تحولی فقه امام را نگوییم: یا در [دام] تحجر می‌افتیم، یعنی اصلاً زیر بار هیچی نمی‌رویم، زیر بار مصلحت نظام نمی‌رویم. زیر بار خیلی چیزها نمی‌رویم؛ یا در [دام] تجدد می‌افتیم، تجددی که فقه جواهری را از ما می‌گیرد. 🔸اما امام رضوان الله تعالی علیه در سیستم کار بزرگی کردند که انصافاً آقا با شجاعت و دقت، سه ضلع آن را گفته اند: ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد؛ لذا می‌گویند: «امام در هر کاری که در زمینه تحول انجام داد، متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. امام در چارچوب آن حرکت کرد»؛ 📌ایشان تعبیر زیبایی دارند: «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت» که اسم این تجدد است؛ «تجدد به کمک روشن‌فکران غربزده و طلسم شده دوران رضاخان شکل گرفت. این، تحول نیست. این، حرکت رو به جلو نیست، این مرگ تمدنی است»؛ یعنی راه تحقق تمدن نوین اسلامی، کشف مکانیزم امام است؛ حرف ایشان این است. چون اگر تجددی شدیم، مرگ تمدنی اتفاق می‌افتد؛ اگر تحجری شدیم، اصلاً حرکت نمی‌کنیم، یک دین شخصی داریم. @albayann
🔰 مجمع اساتید شبکه‌ تربیتی صالحین بسیج _ مشهد مقدس/ مرداد ۱۴۰۲ @albayann