eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
860 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊ضمن تبریک عید سعید فطر 📌کسانی که قصد پرداخت زکات فطره و یا کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال؛ احتساب و پرداخت پیگیری نمایند آیدی ادمین کانال: 🆔@admin_albayan
🖊معرفی کتاب «هندسه حکمت» | اثر استاد آیت الله فرحانی 🔹از دیرباز، در ابتدای هر علمی، مقدماتی ذکر می شد که مشتمل بر مبادی تصوری و تصدیقی آن علم می بود. حکمت به عنوان أم العلوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سنت رائج، تقسیم حکمت به نظری و عملی و معرفی موضوع حکمت و احکام آن و سپس پرداختن به ویژگی های محمول فلسفی، من جمله مبادی تصوری و تصدیقی فلسفه ی اولی شمرده می شدند که آگاهی از آن ها چهارچوب لازم برای ورود به مباحث فلسفی را در ذهن دانش پژوه فراهم می کرد. 📌 اما آن چه حائز اهمیت است، تلاش حکمای مسلمان در تبیین، تدقیق و ترقیق این مبادی است. تقسیم حکمت به نظری و عملی، بر پایه ی دوگانگی میان مدرَکات نظری و مدرَکات عملی است که ثمره ی علمی آن در حصر علوم در شش شاخه، خود را نشان می دهد. 🔶در حالی که هم حصر علوم در شش شاخه از حیث جامعیت و مانعیت و هم تفکیک میان مدرَکات نظری و عملی از حیث معیار، با سوالات جدی مواجه است به گونه ای که حتی حکمای متقدم ما نیز به این چالش ها ورود کرده و عده ای از ایشان از این تقسیم بندی و آن حصر، دست کشیده اند. 💢موضوع حکمت نیز که محور تمام مسائل فلسفی است، از دیرباز موجود بما هو موجود معرفی شده و تصورا و تصدیقا بدیهی دانسته شده است. اما حدود و ثغور این مفهوم به لحاظ تصوری و نیز معیار بداهت تصدیقی آن، تحقیق شایسته ای به خود ندیده است. 🖇 این که معیار بداهت تصدیقی موجود بما هو موجود، اصل واقعیت است یا اصل امتناع تناقض، هر کدام در میان فیلسوفان معاصر ما، طرفداران جدی خود را دارد. 🔰از طرف دیگر محمولات فلسفی نیز با ابهامات و در نتیجه با آراء مختلفی رو به رو شده است. حکمای مسلمان تقسیم بندی اعراض به ذاتی و غریب را از ابن سینا پذیرفته، ولی در حدود آن ها دچار اختلافات جدی شده اند. 🔺عده ای همچون آیت الله جوادی آملی میان عارض أخص و عارض لأمر أخص تفکیک کرده و با تمسک به عروض فصل بر جنس، در صدد دفاع از بزرگانی مانند ملاصدرا برآمده اند. در حالی بزرگانی دیگر مانند علامه طباطبایی، در این مساله با ملاصدرا اختلاف نظر داشته و از قضا همان عروض فصل بر جنس را شاهد خود قرار داده اند. گذشته از اختلاف در نفس تعریف عرض ذاتی، در نسبت عرض ذاتی با موضوع علم نیز شاهد آراء مختلفی هستیم. عموم حکماء تساوی عرض ذاتی با موضوع علم را شرط دانسته و چاره ی کار در اعراض تقسیمی را این دانسته اند که تمام اطراف تقسیم، به نحو مرددة المحمول، محمول واحدی برای موضوع علم هستند. 📎در این میان، علامه طباطبایی به دلیل مبنایی که در چیستی موضوع فلسفه اتخاذ کرده اند، میان فلسفه و سایر علوم برهانی تفکیک نموده و اعراض ذاتی فلسفه را دارای ویژگی خاصی می دانند. از نظر ایشان عرض ذاتی موضوع فلسفه، نه تنها مساوی، بلکه مساوق موضوع فلسفه است. همچنین صدرالمتألهین در بعضی از عبارات خود، موضوع فلسفه را، نه موجود، بلکه وجود دانسته است و مرحوم امام خمینی بر این اساس به ایشان اشکال گرفته و لازمه ی این دیدگاه را خروج تمام مسائلی دانسته اند که بر محور ماهیت می گردد. ✏️بنابراین جویای حکمت، در بدو ورود به شاه راه فلسفه، با چند سوال جدی مواجه است. تفکیک حکمت نظری از عملی بر چه اساسی است؟ نسبت فلسفه ی اولی با ریاضیات و طبیعیات چیست؟ جایگاه منطق و اخلاق در دایره ی علوم بشری چیست؟ چرا موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است؟ محمولات فلسفی چیست و با چه معیاری یک مفهوم را محمول فلسفی قرار می دهیم؟ 📘کتاب حاضر، که تحقیقی ژرف و بی سابقه در مسائل فوق الذکر و بیش از آن هاست، حاصل دوره ی خارج حکمت متعالیه آیت الله فرحانی است که اکنون به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/ @albayann
🖊پیام تسلیت استاد آیت الله فرحانی در پی ارتحال جناب حجةالاسلام و المسلمین کرمانشاهی بسم الله الرحمن الرحیم وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا خبرناگوارو ناگهانی درگذشت مجاهد پارسا جناب حجة الإسلام و المسلمین حاج شیخ صادق کرمانشاهی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. ایشان که جزء شخصیت های مخلص، مصلح و انقلابی بود، درعرصه تبلیغ بسیار پرتلاش و پربرکت؛ در عرصه تهذیب و اخلاق ، متقی و تأثیرگذار و در میدان تربیتی و انقلابی، با درایت و خدمتگزار بودند. ضایعه فقدان ایشان قطعا ضربه ی جبران ناپذیری برای جامعه روحانیت و فضلای استان خوزستان خواهد بود. این روحانی مهذب که براستی در سیره و عمل خود، یاد و خاطره همرزمان شهیدش را زنده نگه داشته بود، با هجرت الی الله، پس از سال ها تلاش و خدمت مخلصانه به دین اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ، به دوستان و مجاهدان دیرین خود ملحق شد. اینجانب این ضایعه‌ مولمه را به محضر حضرت ولی عصر(عج) عجل الله تعالی فرجه الشریف ، رهبرمعظم انقلاب، علمای اعلام، طلاب و جامعه روحانیت استان خوزستان تسلیت می گویم . همچنین به خانواده‌ی مکرّم ایشان عرض تسلیت کرده، و از خداوند سبحان برای آن فقید سعید علو درجات و برای متعلقین تسلّا و صبر جمیل را مسألت می نمایم. عبدالکریم فرحانی 23 فروردین 1403 @albayann
✏️ رهبر انقلاب: وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند، مثل اینکه به خاک ما حمله کرده‌اند؛ این عرف دنیا است. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد. @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا خدای را شاکریم که "وعده صادق" غیور مردان سپاه اسلام محقق گردید ونتیجه ماه پر برکت رمضان و التجاء و تضرع مستمر به محضر ذات اقدس اله جهت نابودی هیمنه کفر و ظلم و نفاق نمایان گشت و رژیم غاصب صهیونیستی یک گام دیگر به پایان دوران منحوس خود نزدیک شد. همانا تاکید قرآن و سنت بر این است که ظلم را أحدی غیر ازملت ضعیف و ذلیل قبول نمی کند و بحمدالله دلیران و مجاهدان این مرز و بوم به رهبری حکیمانه آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، با تکیه بر همین اصل، به دفاع از حیثیت و شخصیت اسلام و امت آن پرداخته و فتحی دیگر را در کارنامه سراسر غرور و ایثار خود رقم زدند. در این لحظه پرغرور رحمت واسعه الهی را برای تمام شهیدان و مدافعان حریم اسلام به ویژه مجاهدان طریق قدس و محور مقاومت مسئلت می‌نماییم. رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان جنایتکارش بدانند که در صورت تداوم شرارت ها، عواقب بدتری در انتظار آنان است و امتداد این وعده صادق ، به سرآمدن ظلم و جور و جنایت این قوم شرور خواهد شد که این وعده الهی است که روزی زمین از لوث وجود ظالم پاک و به دست صالحان خواهد رسید. «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» عبدالکریم فرحانی 26 فروردین 1403 @albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. @albayann
🖊 انسان شناسی فلسفی جلد چهارم از مجموعه 💠تثبیت قانونِ مداری برای استکمال انسان، موضعی است که قرآن کریم و سایر منابع دینیِ ما بر آن تأکید می‌کنند و این قانون را «قانون عدالت و توحید» می‌دانند. 📌 طبق این دیدگاه، مسیر استکمال انسان، مسیری ثابت و پایدار است که از مرحلۀ ضعف به مرحلۀ کمال می‌رسد. در این مسیر ما نه با دوگانگی و بیگانگیِ روح و بدن مواجهیم، نه با بی‌هویتی انسان و نه با تزلزل و ناپایداری؛ پایان حرکت انسان، وصول به «توحید» است که کمال نهایی او محسوب می‌شود و هرچه انسان از این کمال دورتر بماند، ناخودتر است و به هر اندازه به کمال نهایی خود نزدیک شود، به خودِ حقیقی‌اش (فطرت) نزدیک‌‌تر شده است. 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/ensanshenasifalsafi/ @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
هدایت شده از فقه الخمینی
InShot_۲۰۲۴۰۴۱۸_۰۹۳۳۲۳۴۲۶.jpg
3.38M
📚 شماره پانزدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره پانزدهم خود، مطالبی با سه سر فصل فقه المقاومه، ماهیت تبادر و تقسیمات هشتگانه برائت ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره پانزدهم به شرح ذیل می باشد: 1⃣تقسیمات هشتگانه شیخ انصاری ره در ذیل برائت و دلایل این تقسیم برگرفته از درس خارج 📌 به قلم حجةالاسلام حجت پورعبداللهی ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 2⃣فقه المقاومه و نکاتی چند 📌به قلم حجه الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣جستاری در ماهیت تبادر و جایگاه آن در کشف معانی 📌به قلم حجه الاسلام مهدی سلامتیان؛دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. __________________ 🔰گفتمان فقه الخمینی 🔰مدرسه‌فقهی‌امیرالمؤمنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
هدایت شده از فقه الخمینی
🔹 با استعانت از خداوند متعال و در ظلّ عنایت حضرت ولی عصر(عج)، مـدرسـه فـقـهی امـیـرالمـؤمـنـیـن(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از بین طلاب سطوح عالی و مقطع خارج پذیرش می‌نماید. 🔸 مدرسهٔ فقهی امیرالمؤمنین(ع) در راسـتـای تـربـیـت و پـرورش فقیهانهٔ طـلاب بر اساس مبانی حضرت امـام خـمـیـنی(ره) و تحت اشراف حضرت آیت‌الله فرحـانـی(دام‌ظلّه) فعالیت می‌کند. 📆 تـاريـخ ثـبـت‌نـام: تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به كانال https://eitaa.com/mafa1403 در پیام‌رسان "ایتا" مراجعه نمایید. ______________________ 🔰گفتمان فقه الخمینی 🔰مدرسه‌فقهی‌امیرالمؤمنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann
✏️کار امروز به فردا نیافتد... @albayann