💠بررسی یک سوال پیرامون مسئله «ولایت در قرآن»
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️سوال: مگر ما مدعی نیستیم که قرآن کتاب همه مسلمین ، از صدر اسلام تا به حال است، چرا مسائلی مثل ولایت امیرالمومنین(ع) و اصل امامت با صراحت وبدون دقت عقلی در قرآن ذکر نشده است؟
چرا ما مجبور هستیم با یک دقت هایی مسأله ولایت در قرآن را دریابیم؟
✅پاسخ :
تاریخ از نظر قرآن سه دوره است:
1- دوره بدء نبوت، که دوره حضرت موسی وعیسی و ابراهیم و سایر انبیاء می باشد.
2- دوره ختم نبوت که زمان پیامبر اسلام است.
3- دوره ولایت که دوره آخر الزمان است.
♻️از نظر قرآن دوره ولایت غیر از دوره نبوت است. بشریت زمانی آماده بود پیغمبران خدا را بفهمد که دوره بدء نبوت بود و سپس در دوره دوم بشر، آماده شد ختم نبوت را درک کند.
📌 پیغمبران وقتی می آمدند زبان شان، زبان مردم بود.
لذا در آن زمان که جادو و سحر متداول بود ، در این گونه مسائل آن معجزات را ارائه کردند. اصطلاحا بشر در دوره کودکی خود بودند و فهم پایین بود.
سپس بشر به یک درجه ای رسید که توانست ختم نبوت را بفهمد.
لذا پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) که آمد معجزه اش قرآن بود.
معجزه اش تدبر وتعقل و علم بود.
🔹اما ولایت غیر از نبوت است.
مسأله ولایت عمقی دارد که بشر در دوره متوسط نمی تواند درک کند.
به همین علت قرآن که در دوره متوسط بشر نازل شد ،اصل مسأله ولایت را خیلی زیبا بیان کرده اما آن طور بیان نکرده است که بشر آن روز که توانایی تحملش را نداشت ، همه دین را انکار کند و به قول معروف زیر همه اش بزند.
📌 قرآن مسئله ولایت را با یک دقتی بیان کرده است. هم مبانی انسان شناسی ولایی را تبیین کرده، هم به گونه ای عمل نکرده است که بشر ، دین نوپای اسلام را از بین ببرد و دشمنان بتوانند تحریفش کنند یا اینکه ایراد وارد کنند.
📌 لذا ما میبینیم از یک طرف قرآن همه مسئله را گفته است، لکن چون فهم و درک این مسأله یک بار سنگینی است تمام شئون و مسائل آن را به صراحت بیان نکرده است تا بشر به دوران بلوغ خود رسیده و قابلیت درک آن را داشته باشد.
به همین علت در بین خود علماء شیعه این فهم از ولایت مراتبی دارد.
می بینیم که همه به این عمق که مثلا امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و بعض بزرگان از علما و مفسرین بیان کرده اند، نرسیده اند.
باید زمانش برسد که توحید خوب فهمیده بشود، آنگاه مسئله ولایت نیز به خوبی درک می شود.
📚 سلسه جلسات انسان شناسی ولایی
#آیت_الله_فرحانی
#ولایت
#انسان_شناسی
@albayann
🔆میلاد پرنور و برکت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مبارک باد🔆
💠 شعری که امام خمینی در ابتدای صحیفه سجادیه نوشتند:
🌱فارغ از هردو جهانم به گل روی علی
🌱از خم دوست جوانم به خم موی علی
🌱طی کنم عرصه ملک و ملکوت از پی دوست
🌱یاد آرم به خرابات چو ابروی علی
#امیرالمؤمنین
#علی_علیه_السلام
@albayann
@albayann65428.mp3
زمان:
حجم:
3.21M
#بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
♻️فضیلت امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) و برتری ایشان بر دیگران
🔺فضیلت ماه رجب و رشد معنوی
🔸معنای رزق در قرآن
#اخلاق
#امیرالمومنین
#ماه_رجب
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
@albayannمسئولیت ما در قبال امام زمان در عصر غیبت.mp3
زمان:
حجم:
4.42M
#بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
💠داستان کسی که در زمان غیبت امام زمان از امیرالمومنین دفاع کرد!!
#امیرالمومنین
#امام_زمان
@albayann
🏴انتخابهایِ زینب کبری (سلام اللَّه علیها)
🔹ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است.
کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او اینطور عظمت بخشید.
🔸هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند.
🔹بخش عمدهی این عظمت از اینجاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیهالسّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشندهی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخابها زینب را ساخت.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲
#وفات_حضرت_زینب
#امام_خامنه_ای
@albayann
@albayannعناصر سازنده تمدن نوین اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
2.77M
#بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
⁉️1.عناصر سازنده تمدن نوین اسلامی چیست؟
2.مکانیزیم فکر در علوم انسانی چطور به وجود می آید؟
3.چرا کارهایی که در زمینه علوم انسانی انجام شده است تا الان نتوانسته در جامعه تحول ایجاد کند؟
4.مشکل اساسی مؤسسات علوم انسانی چیست؟
5.آیا اصلا در این دوران می توان علوم انسانی اسلامی ایجاد کرد؟
6.شرایط تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟
7.نقش آفرینان عرصه تولید علوم انسانی اسلامی چه کسانی هستند؟
💠تمدن اسلامی مانند هر تمدن دیگری نیاز به دو عنصر اساسی دارد:
1.تولیدفکر
2.پرورش انسان
📌 اگر بخواهیم تولید فکر کنیم باید چکار انجام دهیم؟
🔆فکراسلامی مانند یک دریای عمیق است مثل یک اقیانوس است،کسی که بر سر این اقیانوس می ایستد نمی تواند ادعا کند که این اقیانوس را شناخته است پس حرف ما این است که بعضی ها وارد بحث تولید فکر می شوند اما سطحی و کارشان عمق ندارد و هر کسی چند متری در اقیانوس فرو رفت نمی تواند بگوید اقیانوس را شناخته است.
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
استاد آیت الله فرحانی
#علوم_انسانی
#تمدن_سازی
#تولید_فکر
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
🔹 #فقه_الخمینی به چه معناست؟
👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب #فقه_الخمینی و اندیشه امام خمینی (ره) محقق می شود.
♻️ استاد آیت الله فرحانی
@albayann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔹 #فقه_الخمینی به چه معناست؟ 👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب #ف
⁉️ #فقه_الخمینی به چه معناست؟
👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب #فقه_الخمینی و اندیشه امام خمینی (ره) محقق می شود.
🔰 استاد آیت الله فرحانی
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
♻️به نظر ما اندیشه امام خمینی (ره) یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. مکتب امام خمینی (ره)، سیر، حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی را تببین کرده است و ما از این مکتب به #فقه_الخمینی تعبیر می کنیم.
📌فقه الخمینی یک مکتب است که به دست امام عظیم الشأن، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شکل گرفت و راه افتاد. نمی گوییم که این مکتب توسط امام خمینی(ره) تأسیس شد. این مکتب قبلا هم وجود داشت. اما توسط امام (ره) شکل گرفت و راه افتاد و الحمدلله آثار این اندیشه نورانی روز به رور دارد در انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا می کند.
این اندیشه که از فیضیه شروع شد، آثار و برکات خود را در چلّه اول انقلاب، نشان داد و انشالله در چلّه دوم انقلاب هم باید آثار خودش را نشان بدهد.
💠این تفکر در چله اول انقلاب، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را (به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم) درست کرد و در چله دوم نیز به تعبیر آقا باید نظام پیشرفته اسلامی را محقق کند.
🔸رهبر انقلاب در بیاناتشان می فرمایند که این جوشش انقلابی، قدم اول انقلاب، بود که منجر به یک نظام انقلابی شد و این نظام انقلابی نتیجه این تفکری است که حضرت امام (ره) ارائه کرد. قرار است که در گام دوم انقلاب این نظام انقلابی، به شکل یک نظام پیشرفته اسلامی محقق شود.
📌آقا در همان بیانیه می فرمایند که همانطور که در گام اول انقلاب، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه امام خمینی (ره) بود که نام آن را نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی می گذارند، در گام دوم انقلاب هم با همین نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی، باید نظام پیشرفته اسلامی و تمدن انقلابی محقق شود.
👈🏻پس خلاصه حرف ما در #فقه_الخمینی این است که، فقه الخمینی یک اندیشه ای است که این مرد حکیم و فقیه بزرگوار ارائه کرده اند و در مسیر حرکت انقلاب اسلامی، آثار آن روز به روز در حال ظاهر شدن است. این مکتب از فیضیه و با شعار «علمای اسلام به داد اسلام برسید!!» شروع شد.
به نظر می رسد این مطلب که آقا در بیانیه گام دوم می فرمایند که جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و تحقق این نظام پیشرفته به دست جوانان نیازمند، نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی است، در حوزه علمیه نیز باید پیگیری شود.
✅به نظر ما این مطالبه مهم رهبر فرزانه انقلاب در گام دوم انقلاب (که انصافا خودشان به این مدل فکری امام خمینی (ره) در چلّه اول انقلاب عمل کردند) در حوزه علمیه، با همین مکتب #فقه_الخمینی محقق می شود.
📚 درس خارج ۹۸/۶/۲۴
#فقه_الخمینی
@albayann
فقه 41 تا 50.pdf
حجم:
1.45M
3.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🖊️عصای برهان
📌می گویند یکی از عرفا هم گفته است که من هرجا با [قدم مشاهده ] رفتم، این کور هم با عصا آمد. مقصودش از کور، ابو علی بوده، شیخ الرئیس بوده.
📌مقصودش این است که آنهایی که من یافتم، او ادراک برهانی کرده [است ]؛ او کور است ولی عصازده، عصای برهان زده و آمده [است ] آنجایی که من به قدم مشاهده رسیده ام.
📌اصحاب برهان، همان است که او می گوید.
همان کورها هستیم. آنها هم که اصحاب برهانند، همان کورها هستند؛ وقتی مشاهده نباشد، کور است.
پ.ن:
🌱تا تکیه گهت عصای برهان باشد
🌱تا دیدگهت کتاب عرفان باشد
🌱در هجر جمال دوست تا آخر عمر
🌱قلب تو دگرگون و پریشان باشد
📚دیوان امام ,صفحه ۲۰۷
#امام_خمینی
@albayann