eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ 🔹 آیا اسلام برنامه ای برای تم
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📌 تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌐 امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📌 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است. 📌 در یک حوزه‌ی تخصّصی‌تر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. ♻️ امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. 🔅 مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود می‌آورد؛ دست فقه را باز میکند در گستره‌ی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. 👈🏻 به نظر من حوزه‌ها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده‌ کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینه‌ی فقهی انجام داده‌اند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفاده‌ی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است. رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۹۹
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹ما در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. از این ریاضت یک‌ماهه و لطافت و رقّتی که برای شما به‌طور طبیعی بر اثر روزه، بر اثر دعا و عبادت حاصل شده، حدّاکثر استفاده را بکنید. 🔸تحکیم رابطه‌ی با پروردگار، کمک‌کننده است، گره‌گشا است. این مطالبی که در اینجا ذکر شد، بخشهای کوچکی از مشکلات ما و مشکلات کشور ما و مشکلات انقلاب ما و نظام ما است. 🔆خیلی مشکلات در بخشهای گوناگون وجود دارد که باید برطرف بشود با همّت من و شما، با تلاش من و شما؛ ارتباط ما با خدا به ما قدرت میدهد، به ما امید میدهد، به ما دل‌خوشی میدهد. 👈🏻علاوه بر اینکه همه‌ی این بحثهای دنیایی، مقدّمه است؛ مقدّمه است برای تعالی روحی، برای عروج؛ قدر بدانید ماه رمضان را. این دعای «اَللّهُمَّ اِن لَم تَکُن رَضیتَ عَنّی فی ما مَضیٰ مِن شَهرِ رَمَضان فَمِنَ الانَ فَاَرضَ عَنّی»(۱) دعای مهمّی است؛ اگر تاکنون نتوانسته‌ایم رضایت الهی را، خشنودی الهی را به دست بیاوریم، از خدا بخواهیم که از همین لحظه مشمول رضایت الهی بشویم یا مشمول مغفرت الهی بشویم. ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ 📚۱ )الإقبال، ج‏۱، ص۳۶۴؛دعای امام صادق(ع) در روزهای پایانی ماه رمضان @albayann
⁉️سوال: طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ ✅پاسخ استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
البیان
⁉️سوال: طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ 🔰استاد : 🔹 نیروهایی که حوزه تربیت می کند، ممکن است برخی از این نیروها که متخصص در مدیریت مسائل اجتماعی هستند،در تقوا ضعیف باشند. لذا تا وارد امور اجرایی می شوند دچار انحراف می شوند. و یا برخی که هم در مسائل مدیریتی قوی اند و هم با تقوا هستند، فاقد سواد کافی اند. و چون اجتهاد ندارند کم کم دچار انحراف خفی و پنهان می شوند و پس از مدتی این طلبه مقلد جریان منحرفی می شود و او را وسیله ای برای اغراض خود قرار می دهند. میبنید ریشه این اتفاق فقدان سواد حوزوی این طلبه بوده است. 🔸تاریخ پر از این اتفاقاتی که جریان های مختلف، اسلام را به وسیله طلبه های بی سواد یا بی تقوا و یا با طلبه های منفصل از مسائل سیاسی و اجتماعی دور می زنند.اینها مشکلات ما در حوزه است. 🔆امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:قَصَمَ ظَهْرِي رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ هَذَا يُضِلُ‏ النَّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذَا يَدْعُوهُمْ‏ إِلَى‏ جَهِلِهِ‏ بِتَنَسُّكِهِ. کمر مرا دو دسته شکسته اند ، خواصی که یا از جهت تقوا دچار مشکل اند یا از جهت علم. ما در سربازخانه ی امام زمان باید هدف را بشناسیم ، انگیزه را درست کنیم، خود را هر لحظه در ارتباط با امام زمان ارزیابی کنیم.هر لحظه و هر صبح ؛ اللهم انی اجدد له فی هذاالیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا ، را بخوانیم و این شعار ماست. امروززمانی را برای تامل و تفکر درباره وظائفمان قرار دهیم. چقدر درس خوانده ایم؟ چقدر کار اخلاقی و فکری و اجتماعی کرده ایم ؟ امام زمان غائب اند و مسئولیت متوجه ما می باشد.اولین مسئله ی مهم ما درک این مطلب است که باید صددرصد آماده باشیم. 💠در سربازخانه ی امام زمان باید دو کار مهم انجام بدهیم: یکی ندبه و تضرع و ارتباط با ولی عصر (عج). و دیگری کار علمی قوی و تعلیم و تعلم . این باید کار مهم ما باشد. @albayann
البیان
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ 🔰است
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. 📌اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفاده‌ی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. 🔹خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 📌اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. پس درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند. 👈🏻طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۸ اردیبهشت ۹۸ @albayann
ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفستایی گری یونانی.mp3
1.19M
🎙 💠 ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفسطایی گری یونانی 🔸ادله اشعری گری در رابطه با عدم عدل در نظام تکوین و در تشریع 🔹چگونگی رشد تفکر اشعری گری در جهان اسلام 🔰عدم امکان به دست آوردن احکام نظام بدون دستگاه استنباط منسجم حکمی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 💠 ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفسطایی گری یونانی 🔸ادله اشعری گری در رابطه با ع
🔺🔺🔺🔺🔺 💠اشعری گری اسلامی و سوفسطائیگری یونانی 🔸این فكر كه در اسلام میان دو دسته در موضوع حق پیدا شد كه آیا حق و عدالت مقیاس دین است یا دین مقیاس حق و عدالت است، شبیه است به آنچه در میان فلاسفه از قدیم الایام درباره ی حقیقت پیدا شد: آیا حقیقتی در واقع و نفس الامر هست و ذهن ما در ادراكات و اندیشه های خود تابع واقع و حقیقت و نفس الامر است، یا اینطور نیست و حقیقت تابع ذهن و فكر ماست؟ 📌به عبارت دیگر اینكه در افكار و اندیشه های علمی و فلسفی خود می گوییم فلان مطلب اینطور است یا آنطور، آیا در واقع آن مطلب حقیقتی است چه ما آن را درك بكنیم و چه درك نكنیم، و چون ذهن ما آن را آنطور كه هست درك می كند ادراك ذهن ما یك ادراك حقیقی است، و یا اینكه امر به عكس است و حقیقت تابع ذهن ماست، هر طور كه ما درك بكنیم آن حقیقت است، و چون اشخاص مختلف ممكن است به انحاء مختلفه یك مطلب را درك كنند حقیقت نسبت به هر كدام از آنها یك چیز است غیر آنچه برای دیگری است، پس حقیقت نسبی است؟ 🔹در یونان قدیم گروههایی پیدا شدند كه اندیشه ی انسان را مقیاس حقیقت دانستند نه حقیقت را مقیاس اندیشه انسان، گفتند: مقیاس همه چیز انسان است. اینان در تاریخ فلسفه «سوفسطائیان» خوانده می شوند. 🔰آنها از لحاظ زمان مقدّمند بر متكلمین اسلامی و دلائلی بر مدعای خود آورده اند نظیر دلائل منكرین اصل عدل در اسلام. منكرین اصل عدل به خیال خود تناقضها و جمع مختلفات و تفرقه ی متشابهاتی در دستورهای اسلامی پیدا كردند و گفتند به دلیل این تناقضات نمی شود صلاح و فساد واقعی مقیاس دستورهای دینی باشد، بلكه دستورهای اسلامی مقیاس خوبی و بدی و صلاح و فساد است، آنها هم، به دلیل تناقضها و خطاهایی كه در عقل و حس پیدا می شود گفتند ممكن نیست حقیقت مقیاس ذهن باشد، بلكه ذهن مقیاس حقیقت است. ✅جوابهایی كه فلاسفه به آن شكاكان یونانی و غیر یونانی كه در عصرهای اخیرهم كم و بیش بوده اند داده اند عینا شبیه جوابهایی است كه علمای عدلیه به آن دسته ی دیگر- كه خوب است آنها را شكاكان و سوفسطائیان دینی بخوانیم- داده اند. وارد تفصیل این مبحث نمی شوم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری. ج4، ص: 960 @albayann
taghrir-osul 51-60(1).pdf
1.25M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 51تا60 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 51-60.pdf
950.2K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 51تا60 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📚 نسخه جدید تقریرات درس خارج 🔰استاد آیت الله فرحانی 🗂 در نسخه جدید جلسات از یکدیگر تفکیک شده است و امکان مطالعه جلسات آسان تر خواهد بود. 📌 همچنین فونت و شکل ظاهری آن نیز متناسب مطالعه از طریق گوشی و تبلت شده است. 🔹 انشاءالله به زودی سایر جلسات تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
🔰علامه سید محمد حسین طباطبایی 💠در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به تحصیل نداشتم و از این روی هرچه میخواندم نمی‌فهمیدم و چهار سال را به همین نحو گذرانیدم. 🔸پس از آن، یکباره عنایت خدایی دامن گیرم شده، عوضم کرد. و در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم. به طوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریبا هفده سال طول کشید،هرگز از تعلیم و تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث را برابر می پنداشتم. 🔹بساط معاشرت غیر اهل علم را به کلی برچیدم، در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضرورت قناعت نموده، باقی را به مطالعه می پرداختم، 👈🏻 بسیار میشد (به ویژه در بهار و تابستان) که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذرانیدم، و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد با هر خود کشی بود حل می‌نمودم، و وقتی به درس حضور می یافتم از آنچه استاد می‌گفت قبلا روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس پیش استاد نبردم. 📚زندگی نامه مرحوم علامه طباطبایی به قلم خودشان مقدمه جلد اول بررسی های اسلامی @albayann
taghrir-osul 61-70.pdf
1.11M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 61تا70 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
ماهیت جامعه در اندیشه علامه و رهبری.mp3
993.7K
🎙 ⁉️نظر علامه طباطبایی در مورد آیه ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً (79سوره نساء) چیست؟ 🔹ماهیت جامعه در اندیشه رهبری و علامه چگونه می باشد؟ 🔸نتیجه این نگاه به جامعه چه خواهد بود؟ @albayann
🔰استاد : 🔹از روایات اینگونه به دست می آید ، که آخرالزمان ، عصر حیرت ، شبهه و فتنه است. لذا باید در این دوره مجهز و آماده باشید. باید سعی کنید محبت به خدا و اهل بیت، بصیرت و ایمان را به صورت جدی تقویت کنید. 📌اگر این سه محور حقیقتا در کسی جمع شود ، حتي اگر يک نفر هم باشد، مي‌تواند کار يک لشكر را انجام دهد. "كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ"(بقره، 249) می فرماید چه بسیار بوده که به اذن خدا گروهى اندك بر گروهى کثیر پيروز شدند. @albayann
البیان
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی: 🔹از روایات اینگونه به دست می آید ، که آخرالزمان ، عصر حیرت ، شبهه و فتنه
💠نیروی مردم را باید شناخت 🔰مقام معظم رهبری: 🔹به نظر ما یکی از بزرگترین هنرهای امام راحل ما این بود که این نیروی مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد. 🔸وضع ایران قبل از پیروزی انقلاب، وضع خوبی نبود؛ مردم در حال بی‌تکلیفی، دشمنان مسلط، اینجا پایگاه اسرائیل و استراحتگاه سران رژیم صهیونیستی، که می‌آمدند می‌بردند، می‌خوردند و استفاده‌ی سیاسی و مالی می‌کردند. آن روزی که بعضی از کشورهای عرب تصمیم گرفتند که از نفت علیه اسرائیل استفاده کنند، شاه ایران دل صهیونیستها را گرم کرد و گفت من به شما نفت می‌دهم. وضع ایران در آن روز این‌گونه بود و کسی امیدی نداشت؛ 📌اما امام راحل ما (قدّس‌اللَّه نفسه‌الزّکیه) وقتی همت گماشت و بر این مبارزه عزم کرد، هیچ نیرویی جز نیروی مردم نداشت. او به این نیرو معرفت پیدا کرد؛ به این نیرو تکیه کرد و خدای متعال هم که همه چیز دست اوست - که «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی» دلها را منقلب کرد. وقتی دلها متوجه به این حقیقت شد، نیروها به میدان آمدند و قدرت رژیم طاغوتی و وابسته شاه متزلزل شد و نظام اسلامی در این کشور سربلند کرد. 🔆ما در حساسترین نقطه‌ی دنیای اسلام و بر سر چهارراه قرار داریم و بیشترین نقطه اعتماد امریکا و استکبار در این منطقه، بر رژیم سلطنتی شاه بود. 👈🏻نیروی مردم را باید شناخت. این نیرو، نیروی عظیمی است. برای به میدان آوردن این نیرو، همت و عزم و اخلاص و مجاهدت لازم است. اگر مردم داخل میدان شوند و سیاستمداران و زمامداران کشورها با توده‌های میلیونی مردم کشورهایشان نزدیک شوند، هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند و هیچ تهدیدی روی آنها تأثیر نخواهد گذاشت. البته بدون جهاد، بدون تحمل سختی، انسان به جایی نمی رسد و امت اسلامی باید سختی‌هایی را تحمل کند، تا بتواند به اهداف بلند خودش برسد؛ اینها وظایف مهم امروز ما در دنیای اسلام است. ۱۳۸۵/۰۵/۳۰ @albayann
حکمت عملی111.mp3
1.68M
🔊 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم؛ دسته بندی و‌تقسیمات آن ها می باشد. معروف و مشهور نزد حکمای اسلامی تقسیم حکمت به دو بخش «حکمت نظری» و «حکمت علمی» است. حکمت نظری مشتمل بر الهیات و ریاضیات و طبیعیات می باشد. حکمت عملی را نیز به سه بخش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن منقسم می کنند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظر ملاصدرا در این باب و ملاک این تقسیم از منظر حکمت متعالیه اشاره می نمایند. 📌لازم به ذکر است استاد نظر علامه طباطبایی را در این باب ، بسیار متفاوت تبیین کرده که انشاءالله توضیح و تفسیر آن در کانال البیان ارائه خواهد شد. @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم
🔺🔺🔺🔺🔺 💠مقدمه ی انسان شناسی تقسیمات حکمت(۱) 🔰استاد : 🔹انسان یک عقل بالقوه ای است که می خواهد به مرحله عقل بالفعل برسد و قوه نظری اش استکمال پیدا کند. این قوه نظری از کجا افاضه می شود؟ برای طی کردن این سیر استکمالی, لازم است از بالا به او افاضه شود و لذا یک معداتی لازم دارد. در این سیستم, درس و بحث با ذکر و نماز و روزه و قرائت قرآن فرقی ندارد و همگی علل اعدادی اند برای اینکه افاضه از بالا صورت بگیرد و شخص استکمال پیدا کند تا بواسطه این افاضه عقل بالقوه او به مرحله عقل بالفعل برسد. 🔸این انسان در عین حال که یک موجود مجرد مرتبط با عالم بالا است و از عالم بالا افاضاتی به او می شود ،یک پایش هم در عالم ماده است و باید بدن را هم تدبیر کند. لذا نفس در عین بساطتش دو گونه توجه دارد؛ یک توجه به عالم بالا و دریافت از عالم عقول و یک توجه به عالم پایین اداره بدن. هر دو توجه نیز، ذاتی است و عین نفس می باشد. نه اینکه توجهی عرضی و زائد بر نفس و علت غایی باشد. 🔆مراد از علت غایی نیز در اینجا, غایت بالذاتی است که از توجه نفس به حسب رتبه وجودی اش پدید می آید؛ نه غایتی که در شعور ظاهر ما منعکس است. مثلاً اگر کسی بگوید: من فیزیک, شیمی یا منطق می خوانم تا فلان کار را انجام دهم. این دیگر غایتی بالعرض است. زمانی می توان از غایت بالذات سخن گفت که پای فعل اختیاری انسان در کار باشد. ♻️بنابر این نفس دو غرض را تعقیب می کند؛ یکی استکمال قوه نظری اش و دیگری استکمال قوه عملی اش. در صورت تعقیب استکمال قوه نظری, به همه حقائق عالم از آن جهت که حقائقی قابل شناخت برهانی هستند، توجه می کند تا از این راه صیرورتی پیدا کند و تبدیل به «عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی» گردد. اگر نفس توجه به عالم پایین کرد, به باید هایی توجه دارد که لازم است آن ها را بشناسد تا بتواند اراده خودش را بر بدن مسلط کند و عالم ماده ای را تدبیر کند که باید در آن بروید و رشد کند. 🔺با نگاه این چنینی ، در می یابیم که تفکیک حکمت عملی از حکمت نظری به حسب تفکیک نشئات وجودی انسان است و نشئات وجودی انسان سبب می شود که من قوۀ حکمت نظری را, از حکمت عملی جدا سازم. @albayann
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ستاد ملت امام حسین علیه السلام 🇮🇷 🌀 راهبرد انتخابات: مدافعان حرم جمهوری اسلامی همۀ مردمند‌. 📢 دعوت سراسری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه برای تشکیل ستاد ملت امام حسین (ع) 📣 تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ما از طریق: 1⃣ آیدی: @mellat_emam_hosein در پیام رسان ایتا 2⃣ آیدی: https://instagram.com/khanetolab_ir در اینستاگرام 💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
💠یکی از مبانی مهمی که رهبر معظم انقلاب پیرامون سلوک فرد و جامعه در گفتمان انسان ولایی مطرح کرده اند، مسئله «جهاد کبیر» است که این امر را یکی از مؤلفه های مهم مدیر و مسئول انقلابی می دانند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این جلسات ، مسئله جهاد کبیر را از منظر قرآن، روایات و سیره اهل بیت(ع) تبیین و تشریح نموده اند. 🗂 فایل نوشتاری این جلسات را از طریق لینک های ذیل دانلود نمایید: 🌐 جهاد کبیر در سیره اهل بیت(علیهم السلام) 🌐جهاد کبیر در منظومه ولایت 🌐تبیین و تفسیر مسئله جهاد کبیر از منظر قرآن @albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. @albayann
البیان
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. #هشتم_شوال
🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹 همه ميدانيد که عمده مبارزات وهابيت بر ضد شيعه است. با اينكه شبهاتي كه آنان مطرح ميكنند منحصر به شيعه نيست و نه تنها اهل سنت و بلکه ادیان دیگر را هم شامل می شود. 🏴 اگر حقیقتا اعتقاد دارند که ساخت گنبد و بارگاه برای اولیاء و انبیاء شرک و کفر است چرا پس از تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت(ع)، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین، گنبد پیغمبر اکرم را خراب نکردند؟از چه چیزی ترسیدند؟ اگر اعتقاد دارند که افكارشان برخاسته از تفکر صحيح اسلامي است و ديگران را منحرف مي‌دانند، چرا خودشان به زیارت خانه خدا می روند و به حجرالأسود تمسک می کنند؟ 📌این تناقضات کثیری که در رفتار این فرقه شوم وجود دارد نشان می دهد که نه تنها این قوم، حقايق را وارونه درك كرده اند بلكه از اول هم نميخواستند درست بدانند وحقیقت اسلام و قرآن را درک کنند. راهي را كه در آن گام نهادند، صرفاً به اشتباه نرفته‌اند، بلکه از اول ميخواستند چنين بشود. 👈🏻قرآن را حفظ می کنند اما به جای عمل به آیه « قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّهَ فِی القُربی» به دشمنی با اهل بیت پیغمبر برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار ده ها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم می کنند. 💠از همین روست که اندیشه وهابیت را باید تهدید جدی برای فرهنگ امت اسلامی دانست این فرقه عقیده قرآن، اندیشه اسلام و تعقل و درک امت اسلامی را به اسارت برده است؛ 🔸امت اسلامی باید یک بازگشتی بکنند؛ اهتمام جهان اسلام باید بر آزادی دین، قرآن، روایات و عقل باشد. تنها راه رسیدن به انسانیت، تمسک جستن به قرآن و معصومین(ع) است که خدای متعال آن را به عنوان راه نجات بشر معرفی کرده است. @albayann
07-فقه حکومتی(1)(1).mp3
1.34M
🎙 ⁉️1.کارمهم حضرت آقا برای چه بوده است؟ 🔹2.فقه الله اکبر در نظر مقام معظم رهبری چیست؟ 🔸3.اگر در حوزه شکل بگیرد چه اتفاقاتی به وجود می آید؟ 🔆4.دستگاه استنباطی که می تواند راه حل بسیاری از مسائل علوم انسانی باشد چیست؟ @albayann
💠حامد و محمود یکی است تری أن المحامد من کل حامد إنما یقع باسم الله، فباسمه یکون کل حمدلله تعالی فهو الحامد و المحمود 🔸به همین آیه شریفه الحمدلله رب العالمین توجه داشته باش که همه ستایش ها را فقط به خدای تعالی منحصر میکند وهمه ثنا خوانی رو به او بر میگرداند.با بودن این همه ستایش ها و ثناها که به دیگران میشود این انحصار ستایش و ثنا به خدای تعالی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ 🔹ومگر نه این است که در هر موجودی که کمال وجمالی می ستایند درحقیقت ذاتش متعلق به او نبوده و بلکه به خدای تعالی تعلق دارد؟ 🔺اگر به این معنای بلند عرفانی اضافه شود آنچه اهل معرفت برآنند و میگویند: بسم الله الرحمن الرحیم در هر سوره متعلق به همان سوره است و در سوره فاتحه نیز متعلق به الحمدلله رب العالمین است؛ معنایش چنین خواهد شد که هر ثنایی از هر ثناگویی نه تنها منحصر به خداست ،بلکه انجام آن ثنا نیز به وسیله نام خداست پس او هم حامد است و هم محمود. 📚رساله طلب و اراده-ص۸۴ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁉️علت تکرار زیاد در مسیر آموزشی حوزه چیست؟ 💠چگونه خواندن و فهمیدن فلسفه ، تحصیل علم اصول را کوتاه تر و راقی تر میکند؟ 🔰استاد @albayann
💠اصالت الوجود چندمین مسئله علم فلسفه است و چه مقدماتی نیاز دارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann