eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
860 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
متعلق بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
4.01M
🎙 🔰 استاد آیت‌الله فرحانی: 🔹متعلق بسم الله الرحمن الرحیم از نگاه شهید مطهری 🔸اختلاف نظر آیت الله جوادی و شهید مطهری در متعلق بسم الله 🔹نظر علامه طباطبایی در متعلق بسم الله و نقد آیت الله جوادی به ایشان. @albayann
شب جمعه.mp3
3.57M
🎙 🔹 شب جمعه و رحمت الهی 🔸يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ 📌صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ @albayann
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️سوال خبرنگار: 🔹بعد از تصویب قانون اساسی شکلی از حکومت که مطرح شده دو شکل است. ➖یکی اینکه یک حکومتی با استبداد روحانیت بر سر کار می‌آید ➖و یا اینکه یک حکومتی که روحانیت در آن نقش فرعی دارد روی کار می‌آید. این دو تا شکلی است که در جهان مطرح است. نظر حضرت عالی چیست در این مورد؟ 🔰امام خمینی(ره): آن جهانی که شما می‌گویید، یک جهان جاهل هست به اسلام. اینها نمی‌دانند که حکومت اسلامی می‌آید برای اینکه دیکتاتوری نباشد. اسلام غریب است. 📌پاسخ امام را در این ویدیو ببینید. @albayann
🖊نظام آخوند در رابطه با علم اجمالی برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی (زیدعزه) ✍مقرر:حجه الاسلام امیر دانایی 🔹آخوند(ره) در ابتدای مساله اشتغال حرف شیخ اعظم و مشهور را در رابطه با علم اجمالی مورد نقد قرار داده اند و می فرمایند: آقایان در علم اجمالی فرق می گذاشتن بین حرمت موافقت قطعیه و وجوب موافقت قطعیه، کانّه علم اجمالی را مقتضی می داند چون همراه آن مانعی وجود دارد به حد علت تامه نمی رسد و به عبارت دیگر این تفکیک به خاطر این است که روی علم تمرکز کرده اند. 🔸اما آخوند (ره) می فرماید: ما باید تکلیف معلوم را مشخص کنیم و مشخص کنیم معلوم ما در علم اجمالی چه وضعیتی پیدا می کند!! اگر معلوم یک طوری بود که فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت آن موقع هیچ فرقی بین علم تفصیلی و اجمالی نیست ولی اگر معلوم فعلیت من جمیع جهات پیدا نکرده است آن موقع می توانیم فرق بگذاریم بین علم تفصیلی وعلم اجمالی درعلم تفصیلی که شکی در آن نیست مجالی برای جریان اصل وجود ندارد ولی در علم اجمالی بخاطر وجود شک زمینه جریان اصولی مانند: برائت وحلیت یا طهارت درآن وجود دارد و از همین جا تفاوت مبنای آخوند(ره) با مشهور وشیخ (ره)مشخص می شود، درجایی که معلوم فعلیت مطلقه نداشت درعلم اجمالی آن هیچ مانع عقلی وشرعی وجود ندارد که در اطراف جریان اصول را دشته باشیم مثل اصل برائت و شارع ترخیص میدهد 📌 برخلاف آقایان که چون با علم کار می کردند می فرمودند که شارع نمی تواند ترخیص در اطراف را بدهد چون اشکال عقلی وشرعی به وجود می آمد درسیستم آنها به این صورت که : اشکال عقلی: ترخیص در معصیت می شود؛ به این صورت که من اجمالا می دانم دریکی از دو ظرف حرامی مثل خمر یا نجسی مثل بول وجودارد واگر شارع درهر دو طرف ترخیص بدهد یعنی ثبوتا ترخیص در معصیت است،چون من بالاخره می دانم در یکی از ظروف حرام یا نجس وجود دارد. ➖اشکال شرعی: تناقض صدر و ذیل روایات است؛ به این دلیل که از یک طرف می گوید: کل شیء لک حلال و در ذیلش می گوید حتی تعلم انه حرام این اطلاق حتی تعلم موارد علم اجمالی را می گیرد؛این یعنی تناقض درحرف شارع . درنتیجه مشهور با تمسک به این دو دلیل جلوی جریان اصول را در همه اطراف می گرفتند. 🔸تفاوت دیگر مبنای آخوند(ره) با شیخ اعظم (ره)در این است اینها بین شبهه محصوره وغیره فرق می گذاشتند؛ در شبهه محصوره نمی توان اصل جاری کرد اما درشبهه غیر محصوره اشکال ندارد به خاطر همان که بحث را بر روی علم می بردند. 📌آخوند(ره) آمد و فرمود باید ببینیم معلوم ما چگونه است اگر فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت هیج فرقی بین محصوره وغیره محصوره وجود ندارد ولی اگر معلوم ما فعلیت مطلقه نداشت حتی اگر شبهه محصوره هم بود مجالی برای جریان اصل وجودارد ولی اگر در همین مورد تفصیلی بود وشبهه هم غیره محصوره باز نمی توانیم جریان اصل را داشته باشیم؛ بله آخوند(ره) می فرماید وقتی ما در شبهات محصوره دقت می کنیم نوعا این طور است معلوم فعلیت مطلقه دارد و در غیر محصوره اینگونه نیست. ➖نکته خوب دیگری که آخوند در این مساله بیان می کند این است که چه مواردی می تواند فعلیت مطلقه را از کار بیاندازد:1.اضطرار 2.خروج ازمحل ابتلاء 3.علم به تحقق نداشتن موضوع. 📚منبع: کفایه الاصول ج۲ مبحث اشتغال @albayann
6⃣شماره ششم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. 🏷لیست مقالات شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊اعمال منطق اعتباریات در مبحث حقیقت شرعیه 📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊نقد و بررسی نظریه مراتب حکم از نگاه مشهور مبتنی بر نظریه امام خمینی (ره) 📌 عباس یعقوبی 🖊نوآوری های مرحوم مظفر در تبویب مسائل علم اصول بر اساس کتاب اصول فقه 📌 حسین حاجی زاده 🖊نقش دلیل عقل در استنباط احکام با نگاهی به آراء امام خمینی(ره) 📌 صادق مصطفایی دروئی 🖊 تکمیل حد تام با برهان بر اساس ابتناء آن بر علیت 📌احمدرضا ساعدی بید گلی 🖊مقایسه تقریر بوعلی و صدرا از برهان صدیقین و نقدهای وارد شده بر آنها 📌مهدی خطیبی 🖊ملاک تقسیمات حکمت از دیدگاه شهید مطهری 📌 رضا فیاضی 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ؛ 🖊گزارش تصویری مراسم ایام فاطمیه 🔰سخنران:استاد آیت الله فرحانی 📍مکان:سیرجان هیئت فدائیان علی ابن ابی طالب @albayann
سه مقام ائمه .mp3
1.58M
🔊 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مقام 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مق
|ائمه علیهم السلام سه مقام دارند 1⃣مقام نورانیت و وحدت در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است. در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند. 2⃣ مقام امامت و کثرت در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است. 3⃣مقام ظهور ولایت در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد. 👈لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است. 📌اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است. بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد. 🏴مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است. چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است. سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است. @albayann