eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️میرزا جواد آقای ملکی تبریزی 🔹«درباره شب عرفه روایت شده است که دعای خیر در آن مستجاب است و کسی که در آن به فرمانبرداری خدای متعال مشغول شود پاداش ۱۷۰ سال را دارد. شب مناجات بوده و کسی که در آن شب توبه کند خداوند او را می‌بخشد. 📌 و مستحب است دعایی که اول آن «اللهم یا شَاهِدُ کُلِ‏ نَجْوَی‏» است، خوانده شود. از مضامین این مناجات گرانقدر غافل نشو. اگر اهلش باشی علومی در آن وجود دارد که سزاوار است مسلمان تمام عمرش را صرف تحصیل آن نماید. با زنده‌دلی و حضور قلب با آن دعا کن نه با غفلت. 📌همچنین زیارت امام حسین علیه‌السلام در این شب مستحب است.» 📚المراقبات @albayann
✏️: 🔹«مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند. ما غافلیم از این معانی که وضع چی است. شاید بعضی از جُهّال ما هم این طور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است. 📌می‏ خواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مسأله این نیست، مسأله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها می‏ دانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می‏ دانند چه کنند و مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته- نه از این عارفهای لفظی- بخواهد این را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همه ادعیه ائمه- علیهم السلام. 🔸 شما- در مناجات حضرت- در دعای عرفه حضرت سید الشهدا ملاحظه می‏ کنید که چه مسائلی در آن هست و ما ازش غافل هستیم‏» 📚 (صحیفه امام، ج‏21، ص: 2 ) @albayann
💠عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت 🔰مقام معظم رهبری @albayann
البیان
💠عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت 🔰مقام معظم رهبری #عید_قربان @albayann
🖊عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت 🔰: 🔹اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیده‌ی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است. او در راه پروردگار، به دست خود عزیزی را قربان میکرد؛ آن هم فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار، در دوران پیری به او داده بود؛ که فرمود: «الحمد للَّه الّذی وهب لی علی الکبر اسماعیل و اسحاق». خدای متعال این دو پسر را در دوران پیری، لابد بعد از یک عمر انتظار و اشتیاق، به این پدر داده بود؛ امید فرزند هم دیگر بعد از آن نداشت. 🖇سید شهیدان همه‌ی عالم، حضرت اباعبداللَّه‌الحسین (علیه الصّلاة و السّلام) - که خود مظهر ایثار و مظهر شهادت است - در دعای شریف عرفه از این حادثه یاد میکند؛ «و ممسک یدی ابراهیم عن ذبح ابنه بعد کبر سنّه و فناء عمره»؛ این در دعای مبارک امام حسین در عرفه است که دیروز مؤمنین موفق شدند، این دعا را خواندند. 🔸این ایثار و این گذشت، یک نماد است برای مؤمنانی که میخواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند. بدون گذشت، امکان ندارد. همه‌ی امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطه‌ی اصلی‌اش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید. 📌گاهی گذشت از جان است، از مال است؛ گاهی گذشت از یک حرفی است که کسی زده است، میخواهد با اصرار و لجاجت پای آن حرف بایستد؛ گاهی گذشت از عزیزان است؛ فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد؛ اگر نتوانست - نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد، نتوانست بر هوای نفس غالب بیاید و عبور کند - میماند؛ امتحان این است. 📆بیانات در دیدار مردم اصفهان در روز عید قربان۱۳۸۹/۰۸/۲۶   @albayann
46.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ✏️داستان یک اخلاص نادر و حیرت انگیز 🔰در کلام @albayann
🌹ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام مبارک باد. امام هادی: 🖊خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ 📌بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. 📚(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) @albayann
🖊ناخشنود کردن دشمن، عمل صالح است 🔰مقام معظم رهبری: 🔹من چند نکته درباره‌ی اهمّیّت حضور مردم عرض بکنم؛ لکن قبل از اینکه این نکات را بگویم، مایلم به این آیه‌ی شریفه‌ای که در سوره‌ی مبارکه برائت است -آیه‌ی ۱۲۰- اشاره کنم، که جزئی از این آیه و تکّه‌ای از این آیه، این قسمتی است که میخوانم: وَلایَطَئونَ مَوطِئًا یَغیظُ الکُفّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلًا اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهٖ عَمَلٌ صٰلِح؛ 🔸 مضمون این دو فقره‌ای که از این آیه خواندم، به طور خلاصه این است که هر عملی و اقدامی از شما که دشمن از آن ناخشنود باشد، در پیشگاه پروردگار یک عمل صالح است. 📌می‌بینید که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان ایران با انتخابات شما بشدّت مخالفند، بنابراین اقدام به انتخابات یک عمل صالح است. همه‌ی کسانی که دنبال عمل صالحند -اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰت- میخواهند عمل صالح انجام بدهند، بدانند حضور در انتخابات یک عمل صالح از طرف اینها است. 📆۱۴۰۰/۰۳/۲۶ @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹روایات متعددی داریم که هیچ جریانی به بزرگی و عظمت روز غدیر نیست. خداوند نعمت را در آن روز تمام کرد و غدیر را ضامن حیات اسلام و نجات انسان معرفی کرد. 📌 اما می بینیم که این یوم عهد معهود و میثاق مأخوذ با آن عظمتش، نمود نداشت و آن تأثیری که می بایست بر امت اسلام و بشریت بگذارد را نگذاشت. 🔸در مقابل غدیر، یک جریان عاشورا وجود دارد. میبینیم این فاجعه تبدیل می شود به ضامن حیات اسلام و موجب استمرار مکتب می شود. چرا؟ چه تفاوتی بین عاشورا و غدیر وجود دارد؟ در حالیکه قرار بود غدیر موجب استحکام اسلام و تعالی انسان شود، این عاشورا بود که چنین باری را بر دوش کشید. 👈تفاوت این دو جریان در یک کلمه است.و آن هم "خواص" است. ◾️عاشورا بزرگ شد چون عباس و زینب داشت.اگر خواص نسبت به مسئله عاشورا رسالت خود را انجام نمی دادند عاشورا هم مانند غدیر می شد. خیلی مهم است که خواص جامعه رسالت خودشان را نسبت به حوادث مهم درست انجام دهند. 🔺باید درست بشناسند. درست تبلیغ کنند. درست جا بیندازند. استقامت کنند. بایستند. این کار مهمی است. خواص رسالت سنگین و بزرگی دارند. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند: 🔹عید غدیر عید خلافت است. 🔸عید خلافت یعنی اینکه بین خدا و انسان، ملائکه واسطه نیستند..... @albayann
✏️وجود مرض در دل کسانی که اگر حق طرف آنها نباشد،‌ قبول نمیکنند 🔰مقام معظم رهبری: 🔹انتخابات در کشور ما انتخابات سالمی است؛ من تعجّب میکنم از بعضی‌ها که خودشان به وسیله‌ی انتخابات به یک جایی رسیده‌اند، همینها انتخابات را زیر سؤال میبرند؛ چطور آن وقتی که انتخابات به نفع شما است، صحیح و متقن است، امّا آنجایی که به نفع شما نیست، انتخابات میشود خراب؟ 📌وَ اِن یَکُن لَهُمُ الحَقُّ یَأتوا اِلَیهِ مُذعِنین؛قرآن میگوید اگر در قضاوت، حق طرف آنها شد، قبول میکنند قضاوت را، اگر طرف آنها نشد، قبول نمیکنند؛ بعد میفرماید: «اَ فی قُلوبِهِم مَرَض»؟ در دل اینها مرض هست؟ 🔸خب پس ما از دشمن که گلایه‌ای نداریم، دشمن خُب دشمنی میکند، شأنش این است، امّا از دوستان، از کسانی که در داخل کشور هستند -چه یک نویسنده‌ی روزنامه، چه [آن] کسی که با فضای مجازی ارتباط دارد، چه آن کسی که نماینده‌ی مجلس است، چه آن کسی که مسئول مهمّ دولتی است- [توقّع داریم]؛ همه بایستی مراقبت کنند. 🖊این ‌جور نباشد که ما به زبان به مردم بگوییم که در انتخابات شرکت کنید، منتها یک ‌جوری حرف بزنیم که مردم را از ورود در انتخابات دلسرد کند؛ این درست نیست، این غلط است. 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌺 مشارکت خوب مردم در انتخابات موجب سرافرازی جمهوری اسلامی است ✏️ رهبر انقلاب: نظام جمهوری اسلامی از لحظه‌ای که تشکیل شده است، دشمنهای سرسخت داشته؛ هر کار توانستند، علیه جمهوری اسلامی انجام دادند؛ تا الان هم مشغولند؛ مرتّب نقشه میکشند، که من در صحبتهای مختلف بیان کرده‌ام و از نقشه‌های اینها حرف زده‌ام؛ از بعضی‌ها از نقشه‌های اینها بحمدالله توانستیم پرده‌برداری کنیم تا دیده بشود که چه کار میخواهند بکنند؛ الان هم مشغولند. ✏️ جمهوری اسلامی دشمن دارد. یکی از چیزهایی که جمهوری اسلامی را بر دشمنانش فائق میکند، انتخابات است. اگر مشارکت خوب مردم در این انتخابات مشاهده بشود، این مایه‌ی سرافرازی جمهوری اسلامی است. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در سالروز عید غدیر. ۱۴۰۳/۴/۵ 🔹️متن کامل بیانات: khl.ink/f/56789
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم. ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼 | پویش 🖥 پخش زنده: Farsi.khamenei.ir/live
فقه نظام۱۲۳۴.mp3
1.5M
🎙 ⁉️لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🔹آیا نمونه ایی از این مدل در حوزه کار شده است؟ ⁉️نگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه مبانی پیشرفت چند بعدی و تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🔹آیا نمونه ایی از این مدل در حوزه کار شده است؟ ⁉️نگاه
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹برای ورود به مباحثی هم چون فقه نظام اقتصادی یا نظام تربیتی یا نظام فرهنگ... باید ابتدائا «الزامات و مبانی» این فقه نظامات را از کتاب و سنت و با خردورزی و مبنای عقل استنباط کنیم. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم و این مبانی عام را استنباط و استخراج کنیم، آن وقت می توانیم نظامی داشته باشیم که در ابعاد مختلف تکلیف جامعه و حکومت و مردم را مشخص کند. 🔸رهبر انقلاب همین شیوه را بر روی مسئله سبک زندگی پیاده کرده اند ایشان زمانی که به این مسئله ورود می کنند برخلاف آن دیدی که مستقیم ما را در سبک زندگی اسلامی، یا در معماری اسلامی یا خانواده اسلامی...که بسیار مهم و ضروری هم است ببرد، ابتدا به الزمات و مبانی این بحث می پردازند. 🔺نکته بسیار مهم فرمایش ایشان این است که اگر این مبانی پرداخته نشود اصلا این مباحث پا نمی گیرد. لذا باید قبل از ورود به این مباحث بر روی مبانی آنها کار کرد. ◽️مثلا در مورد مبانی تمدن نوین اسلامی و نظریه پیشرفت همه جانبه می شود گفت مبنای پیشرفت چند بُعدی این است که انسان استعداد پایان ناپذیر دارد. 📌یعنی باید اول انسان را به عنوان موجودی که استعدادش پایان ناپذیر است شناخت، تا بتوانیم بر اساس آن، نظریه پیشرفت را به عنوان یک فکر تولید کنیم. در واقع نظریه تمدن نوین اسلامی یک مبنای انسان شناسانه دارد ،آن هم استعداد پایان ناپذیر انسان است. ◾️لذا اگر بخواهیم فقه خانواده بگوییم یا فقه تحول بگوییم؛ این فقه وقتی درست در می آید که ما بپذیریم، پیشرفت هدف است و اگر سوال شود چرا پیشرفت هدف قرار می گیرد جواب خواهیم داد چون استعداد انسان پایان ناپذیر است. 💠این پيشرفت، حركت است، راه است، صيرورت است؛ اما متوقف شدنى نيست و همين طور ادامه دارد؛ چون انسان ادامه دارد، چون استعدادهاى بشرى حد يقف ندارد. این پيشرفت در مبانی انسان شناسی ما داراى ابعادى است؛ و از منظر مفهوم اسلامى خود، با پيشرفت يك بُعدى يا دو بُعدى در فرهنگ غربى متفاوت است؛ چند بُعدى است. 👈پس اگر بخواهیم مثلا نظریه پیشرفت در تمدن را بگوییم باید قبل از آن یک نگاه مبنایی به انسان داشته باشیم. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 📌امام خامنه‌ای روز مبارک باد. @albayann
مسلک تعهد از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات از نگاه ایشان.mp3
3.09M
🔉 💢 اجمالی از مسلک تعهد از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات از نگاه ایشان 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹محقق خوئی در مسئله اعتبار، دیدگاهی دارند که این دیدگاه در حقیقت وضع هم اثر گذار است و بر همین اساس ایشان قائل به مسلک تعهد شده اند. 🔸در این صوت، استاد مسلک تعهد را از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات را ازدیدگاه ایشان تبیین می کنند. 👈نقد این دیدگاه را در سایر جلسات درس خارج استاد پیگیری کنید. 📚درس خارج اصول @albayann
🖊: 🔹توجه دارید که دشمنان اسلام در نظر دارند کاری بکنند که انتخابات درست صورت نگیرد و از دست مسلمانها و متعهدین خارج شود. 📌 ولی شما باید تمام قدرت‏تان را صرف کنید که به خوبی انجام شود. انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می‏خواهید انتخاب بکنید برای خودتان، یا برای ؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. 📚صحیفه امام، ج‏18، ص: 196 @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم. 🖥 پخش زنده:  Farsi.khamenei.ir/live
🔹بدانکه این ماه، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است و از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت استکه، چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم، 📌 چون روز عاشورا مى شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و مى فرمود امروز روزى است که حسین علیه السلام شهید شده است. 🏴ایام حزن و اندوه آل الله تسلیت باد. @albayann
✍استاد : 🔹به جز زیارت عاشورای معروفه، زیارت دیگری از امام باقر(ع) برای امام حسین(ع) نقل شده است که مضمون این زیارت به نوعی می‌تواند جمع‌بندی یک دهه سوگواری در عزای آن حضرت باشد؛ یعنی ما باید پس از یک دهه عزاداری، حالِ روحی‌مان را با این زیارت محک بزنیم و ببینیم که آیا به اهدافی که در این زیارت معرفی شده‌اند، دست یافته‌‌ایم یا خیر؟! زیارت با این تعابیر آغاز می‌شود: السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ الشَّهِيدِ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْبَشِيرِ النَّذِيرِ وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ. 🔸مطابق این فرازها، امام حسین(ع) را وارث انبیا و اولیا می‌دانیم؛ به این معنا که ایشان تمام کمالات آن‌ها را به ارث برده‌ است و همۀ ‌فضایل انبیا و اولیای گذشته در ایشان جمع شده است. 📌در ادامۀ زیارت، پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) و سپس امیرالمؤمنین و امام حسن(ع) را مخاطب قرار می‌دهد و از خداوند بهترین پاداش را برای عزاداری آن‌ها در مصیبت امام حسین(ع) مسئلت می‌کند و می‌فرماید: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي أَخِيكَ الْحُسَيْن‏. 🔺در انتهای این قسمت از زیارت، خود امام حسین(ع) را خطاب قرار داده و جایگاه والای زائر ایشان را معرفی و درخواست خود را به این صورت مطرح می‌کند: يَا مَوْلَايَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَنَا ضَيْفُ اللَّهِ وَ ضَيْفُكَ وَ جَارُ اللَّهِ وَ جَارُكَ وَ لِكُلِّ ضَيْفٍ وَ جَارٍ قِرًى وَ قِرَايَ فِي هَذَا الْوَقْتِ أَنْ تَسْأَلَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى أَنْ يَرْزُقَنِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ إِنَّهُ سَمِيعُ الدُّعَاءِ قَرِيبٌ مُجِيب‏؛ ‌ای مولای من، ای اباعبدالله! من مهمان خدا و مهمان تواَم، و پناهندۀ به خدا و پناهندۀ به تواَم؛ و برای هر مهمان و پناهنده‌ای، پذیرایی است و پذیرایی من در این وقت این است که از خدای سبحانه و تعالی بخواهی که رهایی تنم از آتش را روزی‌ام گرداند؛ زیرا او شنوای دعا و نزدیک و اجابت‌کننده است. 🖇فقرۀ اخیر این زیارت نشان می‌دهد که امام حسین(ع) در کربلا برای اصحاب خود مهمانی بزرگی را ترتیب داده بود. اما این مهمانی تنها محدود به دشت کربلا و روز عاشورا نیست؛ بلکه هنوز نیز پس از 1400 سال، این مهمانی در ایام ماه محرم برقرار است. ⁉️بنابراین ما باید ببینیم که آیا پس از یک دهه عزاداری برای آن حضرت، احساس ضیافت الهی در درون خود داریم یا نه؟ آیا توانسته‌ایم خود را در این مهمانی شریک کنیم یا با آن بیگانه‌ایم؟ اگر پس از یک دهه سوگواری نتوانسته‌ایم چنین درک و احساسی داشته باشیم باید به دنبال موانع این مسئله برویم و آن‌ها را برطرف کنیم. 📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السّلام @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹بدانید اگر دو نکته را در زندگی تقویت کنید، محبت را بالاببرید و معرفت به امام و ولایت را تقویت کنید، خداوند بال پرواز به شما می دهد. در اسلام نسخه های معنوی ما همین روایت ها هستند. 📌از علامه طباطبایی هر چه در مورد تقوی می پرسیدند؛ می گفت: @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
حضرت.mp3
3.27M
🔰 🔸 ارفع رأسک يا شيخ... 🎙 •┈┈┈┈•✧؛❁؛✧•┈┈┈┈• 🔹 مکتب 🔹 مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 B2n.ir/e_feqh_alkhomeini
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش ✍ استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش ✍ استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش| استاد آیت الله فرحانی 🔹امام حسین(ع) بهترین وسیله برای پرواز روح انسان است و ضیافتی که ایشان ترتیب می‌دهد بستری است برای پر و بال یافتن؛ همانند فطرس که استاد شهید مطهری دربارۀ او می‌نویسد: داستان فُطْرُس ملك، رمزى است از بركت وجود سيدالشهدا(ع) كه بال‌شكسته‏ها با تماس به او صاحب بال و پر مى‏شوند؛ افراد و ملت‌ها اگر به راستى خود را به گهوارۀ حسين بمالند، از جزاير دورافتاده رهايى مى‏يابند و آزاد مى‏شوند. 🔸نباید گمان کرد که این مهمانی تنها برای اولیایی مانند حضرت اباالفضل(ع) است و بقیه از آن محرومند. با مرور اتفاقات ایام منتهی به عاشورا می‌توان به آسانی فهمید که این ضیافت برای هر کسی که خود را از بین نبرده باشد، سودمند است؛ 📌به گونه‌ای که افرادی مانند زهیر و حرّ نیز وارد این ضیافت می‌شوند و در کنار حبیب بن مظاهر و سعید بن عبدالله از برکات اباعبدالله(ع) بهره‌مند می‌گردند. 🔹مرور برخی از رویداد‌های روز عاشورا و کمی ‌پیش از آن به ما نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(ع) به اصحابش مِهر می‌ورزد و از آن‌ها دستگیری می‌کنند؛ برای برخی انتظار می‌کشد، برای برخی روشنگری می‌کند و برخی را در آغوش می‌گیرد. 🔺مطابق نقل‌ها، کاروان امام حسین(ع) در سرزمینی توقف می‌کند. در این موقعیت، امام حسین(ع) دوازده پرچم آماده می‌کند و از میان آن‌ها یازده پرچم را به افراد مختلف می‌سپارد، اما یک پرچم را نگه می‌دارد. در این هنگام یکی از همراهان ایشان پیش می‌آید و از ایشان درخواست می‌کند که پرچم را به او بسپارد؛ اما ایشان در پاسخ می‌فرمایند: این پرچم متعلق به کسی است که به ما ملحق خواهد شد و ما منتظر او هستیم. توقف کاروان امام(ع) طولانی می‌شود تا ‌این‌که کاروانیان می‌بینند سواری از دور به سوی آن‌ها می‌آید. 🖇پس از آن‌که نزدیک می‌شود، مشخص می‌گردد حبیب بن مظاهر است که به همراه مسلم بن عوسجه از کوفه فرار کرده‌اند تا به یاران امام بپیوندند. وقتی به امام حسین(ع) می‌رسد، خاک پای ایشان را می‌بوسد و از ایشان برای انتظاری که کشیده‌اند قدردانی می‌کند. 🔸حبیب، پیرمردی است که شبانه از محاصرۀ کوفه عبور کرده است و خود را به امام(ع) می‌رساند. حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) ‌پرسید: «چه کسی به ما ملحق شده است؟» و پاسخ می‌شنود: «او حبیب است.» آنگاه حضرت زینب(س) می‌فرماید: «حسین‌جان! سلام مرا به حبیب برسان.» وقتی سلام ایشان به حبیب ابلاغ می‌شود، حبیب بی‌قراری می‌کند و با خود می‌گوید: «من کیستم و چه لیاقتی دارم که دختر علی(ع) ‌این‌گونه به من احترام بگذارد؟!» 📚پیوند معرفتی با سيدالشهدا علیه السّلام @albayann
✏️استاد آیت الله فرحانی: 🔹هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. 🔸امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه محرم است؛ یک نماد تاسوعا و اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟ 📌وجود مقدس سیدالشهدا تنها امامی است که برایشان برنامه ی استثنایی تدارک دیده شده است. برای معرفی امام حسین هدف از برگزاری برنامه دهه محرم؛ نماد تاسوعا؛ معرفی نماد تاسوعا و عاشورا تا اربعین و رسیدن به اربعین. تعدد در نمادهای تاسوعا، عاشورا و اربعین وجود دارد گویی امام حسین (ع ) بین دو نماد معرفی می شود روز عاشورا مثل روز بیست و هشت صفر است روز عاشورا مثل روز ۲۵ شوال؛ شهادت امام است. اما اهل بیت از ما خواسته اند تاسوعا را قبل از عاشورا و بعد اربعین و امام حسین را در یک فرایند معرفی کنید. @albayann