💠علوم شریعت منحصر به این [سه ] قسم است بر طبق احتیاجات بشر و مقامات ثلاثه انسانیه.
📌و هیچیک از علمای یکی از این علوم حقّ اعتراض به دیگری ندارند، و لازم نیست اگر انسان دارای علمی نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید. پیش عقل سلیم همان طور که تصدیق بی تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار می آید، تکذیب بی تصور نیز همین طور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است.
🔹اگر خدای تبارک و تعالی از ما سؤال کند که شما که مثلا معنی «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و مقدمات آن را نکردید، برای چه کورکورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابی داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
🔸و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم.» هر علمی مبادی و مقدماتی دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصا مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزای آن بحقیقت معلوم نشود. چیزی را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافی نمودند، تو می خواهی با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوی مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنی! البته نخواهی از آن چیزی ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
📚اربعین حدیث- حدیث بیست و چهارم
#امام_خمینی
@albayann
AudioCutter_AudioMerger_۲ فاعل الهی.mp3
2.03M
🎙 #بشنوید
❓حل تناقض فاعلیت ملائکه در توفی انفس با آیه "الله یتوفی الانفس حین موتها "
⚠️آیا با توجیه فاعلیت طولی خداوند میتوان این تناقض را حل کرد؟
👤استاد آیت الله فرحانی :
➖در پاسخ به این سوال باید در ابتدا رابطه بین خلق و حق را تبیین کرد و این رابطه بنا بر تحلیل امام خمینی(ره) در تفسیر سوره حمد بسیار دقیق تر و بالاتر از رابطه نفس و قوای نفس است.
➖با استفاده از حد وسط فاعلیت طولی خداوند نمیتوان این تناقض را حل کرد زیرا بر اساس آیات و روایات مربوطه، نوع فاعلیت خداوند، فاعلیت قریب است و در این فرض وساطت ملائکه مانع این فاعلیت خواهد بود .
➖صدرا در بحث امکان فقری مقدمه ای را مطرح کردند و در آن به مساله ترقیق تشکیک اشاره کردند که عبارت است از اینکه؛مبدا اعلی چون حد ندارد سلسله جمع می شود.
در این فرض تمام سلسله فواعل اعدادی خواهند شد و تنها فاعل حقیقی سلسله، مبدا اعلی خواهد شد لذا بین همه موجودات وخداوند هیچ حائلی نیست نه در ذات وجودشان و نه در افعالشان ، در نتیجه همگی اسماءالله خواهند شد.
#فقه_الخمینی
#تفسیر
@albayan
نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام.mp3
694.7K
🎙 #بشنوید
⁉️چگونه می توان محقق خویی ومحقق نائینی(رحمةالله علیهما) را فهمید؟
🔆نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام
👤در بیان استاد آیت الله فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
👤استاد آیت الله فرحانی
⚠️مظلومیت علمی امام خمینی (ره) در حوزه علمیه
📌 آسیب و ضعف مهم جریان حوزه انقلابی در مباحث و محافل علمی و اجتهادی
🔹انکار جایگاه علمی امام (ره) در فقه و اصول نتیجه مخالفت با حرکت و انقلاب امام بود...
#فقه_الخمینی
@albayann
⁉️آیا شخصیّتها هم قابل تحریفند؟
📌معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را دربارهی تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّتها را هم میشود تحریف کرد؟
✅ بله. تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت.
💠شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی بهوجود خواهد آمد. امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل میآوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را اینجور بشناسند و بشناسانند و اینجور تلقّی کنند؛ این غلط است.
📆۱۴ خرداد ۹۴
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
👤آیت الله حسن زاده آملی (رحمه الله):
🔸شبی در این موضوع فکر می کردم که چرا خداوند،انسانها را آفرید؟ آیاتی مانند: (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) راهم که از نظر میگذراندم و این که در تفسیرش فرموده اند: لیعبدون،یعنی لتعرفون (شناخت ومعرفت)
🔹باز این اشکال به ذهنم می آمد که عبادات، فرع معرفت است، و ما که معرفتی نسبت به خدا نداریم،پس چه عبادتی!؟ و...
⁉️صبح اول وقت، به حضور استاد علانه طباطبایی رسیده و سوال را با ایشان در میان گذاشتم و گفتم: حضرت استاد! پس چه کسی است خدا را عبادت کند؟
✅ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: (گرچه یک نفر!)
تااین جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) افتادم و خاطرم آمد که زمین، همواره چنین شخصی را دارد.
📌دیگران همگی طفیلی وجود انسان کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز می گردد.
📚مجله امان، ش ۲۴
#امام_زمان
#علامه_طباطبایی
@albayann
#عکس_نوشته
🏴به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🏴يا فاطمة إشفَعي لنا في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن
#حضرت_معصومه
@albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال البیان
متأسفانه در روزهای گذشته به دلیل بیماری و پاره ای از مشکلات، شرایط ارائه مطالب و مباحث استاد فراهم نبود.
📎ضمن آرزوی صحت و عافیت و رفع بلایا برای همه مؤمنین ، انشاءالله از امروز به روال سابق در ارائه مطالب با محوریت گفتمان فقه الخمینی و امتداد حکمت در خدمت همراهان گرامی خواهیم بود.
📝گروه تحریریه کانال البیان
@albayann
ترکیب جامعه.mp3
2.23M
🔊 #بشنوید
⁉️تفاوت دیدگاه آیت الله مصباح(ره) با علامه طباطبایی(ره) در نگاه به اصالت فرد و اصالت جامعه چیست؟
➖لازمه ترکیب حقیقی چیست؟
➖نظر شهید مطهری در مورد ترکیب حقیقی چیست؟
➖راقی ترین ترکیب از منظر حکما به چه معناست؟
#امتداد_حکمت
#جامعه_شناسی
#علم_دینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از ADMIN
جهانبینی فقیه.mp3
1.08M
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
⁉️آیا ما تمدن امروز را میشناسیم یا میخواهیم مردم را به کوخ نشینی برگردانیم؟
🔹نامه یکی از شاگردان امام در مورد ورود ایشان به موسیقی و شطرنج و ...
🔹دخالت جهانبینی فقیه در استنباط حکم شرعی
#فقه_اکبر
#امتداد_حکمت
#استنباط
@albayann
علت نخستین .mp3
567.8K
🎙#بشنوید
💠همه موجودات اسماءالله هستند زیرا معلول هستند و دلیل معلولیت، ممکن بودن آنهاست.
👤استاد آیت الله فرحانی :
🔺امام خمینی (ره) در تفسیر سوره حمد میفرمایند که مقصود از "بسم" در
"بسم الله الرحمن الرحیم " نشانه ها و علامات خداوند است ، و اثبات میکنند که همه موجودات و افعال آنها اسم و نشانه خداوند است.
🔹مناط احتیاج به علت امکان است و با این مناط به سادگی شبهه فلاسفه غرب در مساله علت نخستین حل میشود .
#فقه_الخمینی
#تفسیر
@albayann