#هوشمصنوعی_اجتهاد
معرفی پروژهنجف
✳ بحمدالله توفیق شد، در یکی از جلسات #شنبههایفقهی، جلسهای با عنوان معرفی پروژه #نجف با حضور عزیزانی که دست اندرکار این پروژه هستند، برگزار شود.
پروژه نجف را میتوان مهمترین اقدام در پیوند میان هوش مصنوعی و اجتهاد به صورت عینی و واقعی دانست. فلذا استماع صوت این جلسه در ایضاح تلقی ذهنی از این مسأله مفید فایده است.
در این جلسه جناب آقای دکترحسینی در مقام توضیح ابعاد فنی پروژه و به عبارتی موضوع شناسی آن برآمدند و تصویری از فرآیند تحقق پروژه «ناصرجامع فقیه» ارائه دادند و جناب حجةالاسلام صراف زاده نیز توضیحاتی درباره موضوع شناسی فقهی آن ارائه فرمودند.
ابتدائاًفایل صوتی بزرگوران تقدیم شده و در ادامه نقد و بررسی آن صورت خواهد گرفت.
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul/917
پروژه نجف.WAV
14.64M
#صوت
#شنبههایفقهی
✳ عنوان: معرفی پروژه نجف
🔹تبیین فنی: دکتر حسینی
🔹 تبیین فقهی: حجة الاسلام صراف زاده
@alfigh_alosul
نقد پروژه نجف.mp3
6.97M
#صوت
✳ عنوان: نقد پروژه نجف (ناصر جامع فقیه)
🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان
@alfigh_alosul
💥استخاره حضرت ولیعصر (سلاماللهعلیه)
از بیانات آیتاللهشبیری زنجانی (دامعزه) در کتاب جرعهای از دریا.
@alfigh_alosul
🔅درآمدی بر فلسفه حق (۱): با موضوع «حق در قرآن»
✍محمد متقیان
✳ اشاره
واژه «حق» با مشتقاتی که دارد حدود 263 استعمال در قرآن داشته است. این کلمه در مشتقات و ترکیبات مختلف اسمی، فعلی مانند «بالحق»، «یحق»، «بغیرحق»، «احق»، «حقاً» و سایر موارد به کار رفته است. این واژه، مانند بسیاری از کلمات دیگر در ادبیات قرآن، دارای تنوع معنا است و همین امر، دستیابی به یک معنای مشخص و روان را صعب میسازد. با این وجود، میتوان با طبقه بندی اجمالی استعمالات مختلف این واژه در قرآن، به یک نظام معنایی و سپس نظام فکری قرآنی پیرامون «حق» دست یافت. از ملاحظه #اولیهای که از این آیات به دست آمد، «مراتب خمسه»ای است که اشاره مختصری به هر کدام از آنها با استشهاد به آیات مرتبط خواهد آمد.
آنچه در این تحقیق آمده است، بررسی طبقات مختلف واژه حق به معنای وصفی آن – حق بودن- است. حق به معنای وصفی، در مقام توصیف موضوعات و موصوفات برمی آید که در مقابل حق به معنای اسمی آن – حق داشتن- است که اساس علم «حقوق» را شکل میدهد و به معنای برخورداری و سلطه ای است که صاحب حق نسبت به یک عین و مالی دارد. از آنجا که اعتقاد داریم، حق به معنای اسمی آن متوقف بر شکل گیری معنای حق وصفی است، پس در این تحقیق، ابتدائاً ابعاد و زوایای حق وصفی بررسی شده و سپس در تحقیقی دیگر، باید میان این دو ساحت حق، ربط منطقی را برقرار نمود.....
👇👇
http://monir110.blogfa.com/post/26/
@alfigh_alosul
🔅دعای حضرت حجت برای رفع گرفتاری
ر.ک.جرعهای از دریا. ج۱ ص ۵۱۷
@alfigh_alosul
💠 فضايل پيامبر صلى الله عليه وآله زيادتر از آن است كه بیان شود و برتر از آن است كه درك شود،
⁉️ و چگونه ممكن است درك مكارم كسى كه محبوب پروردگار عالمين، و بهترين همه بندگان، و خاتم پيامبران و آقاى برگزيدگان و پيشواى ائمه هدايتگر است.
❇️ او كه خداوند به «طه و يس» خطابش كرده و اول عبادت كنندگان است،
❇️ و همان كسى است كه در عالم ميثاق هنگامى كه اقرار به ربوبيت پروردگار عالميان گرفته مى شد، گوى سبقت به گفتن «بلى»¹ را از تمامى اشخاص (اولين و آخرين) ربود.
⚜️ در يك كلام او اسم اعظمِ خداوند، و مَثَل اعلى براى خداوند مالك و حق آشكار است.
📌 ۱. اشاره به آيه شريفه 172 سوره مباركه اعراف است.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
◽️ #کلام_فقیه #بعثت #رسول_الله
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
#نشستعلمی
🔹یکی از جلسات مهمی که در این ایام برگزار شده و با حضور اساتید فاضل و مکرمی، از وزانت لازم نیز برخوردار بود، جلسه «نظریه فقهی نفی ظلم» با ارائه حجة الاسلام و المسلمین #صرامی است. در این جلسه نقدهای متعددی انجام شده است و همانطور که انتظار میرفت، نکتهای اساسی و بسیار مهم از دید صاحب نظریه و نیز منتقدین، پنهان مانده است.
🔹آن نکته همانا؛ عدم ارائه #تعریف برای دو مفهوم عدل و ظلم است. احاله تعریف آن دو به بداهت، در حالیکه، اساساً معنای حقیقی #عدالت مشخص نیست، نشان از #تساهل و جدی نگرفتن این مقوله است. روشن است که، مبانی مختلف فلسفی و کلامی، تعاریف متعددی از عدالت را نتیجه میدهند، در حالیکه، صاحب نظر محترم آن را واضح و روشن پنداشته است. و فقط در این میان، جناب آقای #حکمتنیا به درستی به این اختلاف اشاره کردهاند و سایر بزرگواران که از اساتید معزز حوزه هستند آن را تذکر ندادهاند.
🔹دلیل چنین #غفلتی از ناحیه اساتید حوزه و #جدیانگاشتن آن از ناحیه استاد حقوق، این است که، حقوقدان محترم به صورت واقعی با پژوهشهای صورت گرفته در زمینه #عدالت درگیر بوده است و لیکن آنچه در حوزه مرسوم است، تعریف عدالت به «وضع کل شیء فی موضعه» و رها کردن آن در ابهام مطلق است.
#مفهوم_عدالت
@alfigh_alosul
• | عناوین ابواب کافی | •
➖استاد سیداحمد مددی:
در بررسی روایات از #کافی حتماً مجموعه روایات باید ملاحظه شود و به #عنوانباب حتماً توجه شود. مرحوم کلینی در کافی برخلاف تهذیب و فقیه، عناوین باب را با عنایت خاصی تنظیم کرده است و ظاهرش هم این است که فتوای اوست.
@alfigh_alosul
• | زراره و صحیفة الفرائض | •
➖استاد سیداحمد مددی:
زرارةبناعین، با حضرت باقر وارد تشیع شد، او در این زمان عالم درسخواندهای بود و پرادعا. اولین کسی که، به دستور امام باقر، #صحیفةالفرائض را که از کتب امیرالمومنین بود، نزد امام صادق #قرائت نمود زراره بود. و عمده روایات فرائض از طریق زراره از این صحیفه به ما رسیده است.
@alfigh_alosul
• | طبع حکومتی زکات | •
➖استاد سیداحمد مددی:
برخی از مسائل طبع #حکومتی دارند مانند زکات، صلوةجمعه، حدود. بیشتر آیات زکات در مکه نازل شده است و خطاب هم به مسلمین است(ایتاءالزکاة) تا اینکه آیه شریفه (خذمن اموالهم صدقة) نازل شد و حضرت متصدی زکات شدند. این تصدیگری نیاز به حکومت دارد. و اولین زکاتی که پیامبر به عنوان حکومت گرفتند، #زکاتفطره بود.
@alfigh_alosul
#رجال
🔹 توثیقات عامه- وکالت
🔹 استاد: سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه)
🔹 تقریر: محمد متقیان
✳ اشاره
آنچه پیش روی دارید، تقریری است از مبحث «وکالت» از سری موضوعات «توثیقات عامه» که توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) در جلسات ۶۱,۶۲,۶۳ از سلسله جلسات رجالی طرح شده است. این مباحث در چند عنوان ارائه می شود:
نقد محقق خوئی بر توثیقیت وکالت
الفاظ وارده در معنای وکالت
شئون وکالت
وکالت و وثاقت
چند نکته
به مناسبت ایام نیمه شعبان و طرح مباحث مهدویت، مطالعه این تقریر، توصیه می شود.
👇👇👇
http://monir110.blogfa.com/post/27/
@alfigh_alosul
• | وکالت و وثاقت | •
🔹استاد سیدمحمد جواد شبیری:
با نظر به برخی از ادله و قرائن، روشن میشود که، وثاقت ادنی مرتبه شخصیتی وکیلالامام است، و وکالت، شأنی حکومتی و تشکیلاتی داشته و باخبر از اسرار امام بوده است، و در برخی موارد کراماتی به دست آنها واقع میشده است. و تا زمانی که احراز انحراف نشده و توقیعی از ناحیه امام بر علیه وکیل صادر نشده است، وکالت و بالتبع وثاقت او پابرجاست.
#معلی_بن_خنیس
@alfigh_alosul
🔅استحباب غسل در نوروز
1⃣ صاحب جواهر درباره استحباب غسل نیروز میگوید: «و أما غسل يوم النيروز فعلى المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر على مخالف فيه لخبر المعلى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام) المروي عن المصباح و مختصره «إذا كان يوم النيروز فاغتسل»... و لا ريب في الاكتفاء بذلك مع ذكر جماعة من الأساطين منهم الشيخ و يحيي ابن سعيد و العلامة و الشهيد و غيرهم على ما حكي عنهم و وقوع الأمور العظيمة فيه ما سمعته بعض منها و متوقع فيه الفرج و البركة و غير ذلك من الشرف الذي لا ينكر في إثبات مثل هذا المستحب، و لا وجه للمناقشة بعد ذلك في السند أو غيره.»
🔹 ایشان استحباب غسل نیروز را مشهور میان متأخرین میداند که مخالفی ندارد و با چنین شهرت و عدم الخلافی، مناقشه در سند این روایت، وجهی ندارد.
2⃣ درباره مصداق نیروز، اقوال متعددی گفته شده است، قول مختار صاحب جواهر چنین است: «و المشهور المعروف في زماننا هذا انما هو يوم انتقال الشمس إلى الحمل، بل لا يعرف غيره كما عن المجلسيين النص عليه في الحديقة و زاد المعاد، و الشهيد الثاني في روضته و الفوائد الملية، و على شهرته في زمانه، و الشيخ أبي العباس بن فهد أنه الأعرف بين الناس و الأظهر في الاستعمال، و يؤيده مع ذلك ما يومي اليهخبر المعلى بن خنيس أنه «يوم طلعت فيه الشمس، و هبت فيه الرياح اللواقح، و خلقت فيه زهرة الأرض، و أنه اليوم الذي أخذ فيه العهد لأمير المؤمنين (عليه السلام) بغدير خم»
🔹 مقصود از نیروز، همان نوروز است که با لحظهٔ برابری اعتدال بهاری آغاز میشود؛ لحظهای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و برابری روز و شب رخ میدهد.
➖(جواهرالکلام، ج۵ ص۴۱)
@alfigh_alosul
حدیث النوروز- کتاب شیعه 13-14.pdf
294.9K
♻️مقاله: حدیثالنوروز فی کلام العلامة ابنالفهدالحلی
📙منبع: کتاب شیعه
@alfigh_alosul
🔹فقدان «راهبرد انتقادی» در مواجهه حوزه با هوش مصنوعی
1⃣ روش حضرت آیت الله اعرافی(دام عزه) در مواجهه با پدیده هوش مصنوعی، روشی هوشمندانه بود. به این معنا که، مدیریت رابطه هوش مصنوعی و علوم اسلامی را ذیل حوزه علمیه تعریف کردند تا کسانی که سررشتهای از علوم اسلامی ندارند دخالت نکنند، اما با این وجود، طرح نکتهای بسیار مهم و اساسی، ناظر بر همین رابطه، ضروری است.
2⃣آنگونه که از بیانات، مصاحبات ایشان و سایر اعضای پروژه هوش منصوعی به دست میآید، این پروژه فاقد نظریهای متین و عمیق، در مواجهه با تکنولوژی به صورت عام، و هوش مصنوعی به صورت خاص است. مقصود از نظریه، آن دیدگاهی است که، پدیده تکنولوژی را تحلیل کرده و راهکار مواجهه با آن را ارائه نماید.
3⃣یکی از مباحث مطرح در دنیای غرب - که متأسفانه در کشور ما کمتر جدی گرفته شده است- مبحث #فلسفهتکنولوژی است. چنانچه این مبحث در حوزه هوش مصنوعی با عنوان #فلسفههوشمصنوعی نیز برخوردار از متون فلسفی و اصحاب تحقیق و تدقیق است. در این مباحث، تحلیلهایی فلسفی ناظر بر پدیده تکنولوژی و هوش مصنوعی صورت میگیرد و نتیجه آنکه، اشراف و تسلطی عمیقتر از مواجههای فنی در اختیار انسان میگذارد. این مباحث، سبب میگردد، انسان مفتون و شیفته قدرت تکنولوژی نگردد و از زاویهای عمیقتر، مواجههای انتقادی با آن داشته باشد، آسیبها و ضعفهای آن را در عین قوتها و امکاناتی که دارد ببیند. همچنین این تحلیلها سبب میگردد، او با تکیه بر مواجهه انتقادی که دارد، راهبردی متین در مدیریت تکنولوژی به دست داشته باشد که در چالههای تکنولوژی گرفتار نشود.
4⃣ متأسفانه، مواجهه بخشی از حوزه علمیه با تکنولوژی و پدیدهای چون هوش مصنوعی، مواجههای عرفی و عقلائی است، در حالیکه موضوع پیشروی از امور عرفیه و عقلائیه نیست، بلکه واقعیتی تکوینی است که باید تحلیلهای تکوینی-فلسفی درباره آن صورت بگیرد. نمیدانیم که با چه پدیدهای روبرو هستیم، آسیبهاو چالشهای آن را نمیشناسیم، اما آن را به گرمی به آغوش میکشیم. این همان #درد نهفته در این نوشته است. راهبرد پیشروی مدیریت حوزه که ناشی از این نمیدانیمها و نمیشناسیم هاست، نتایجی خطرناک فراروی حوزه میگذارد.
@alfigh_alosul
🔹 فقدان «راهبرد انتقادی» حوزه علمیه در مواجهه با هوش مصنوعی، موجب انفعال در برابر آن گشته، تمام امکانات و ظرفیتهای حوزه را مقهور آن خواهد ساخت.
@alfigh_alosul
♻️ به مناسبت سالروز تأسیس حوزه علمیه مقدسه قم
1⃣ قم، به عنوان یکی از اصلیترین مدارس حدیثی شیعه، با وجود اینکه از مراکز حضور ائمه اطهار (سلام الله علیهم) دور بوده، اما همیشه پرتلألو ظاهر شده است. آغاز تشیع این شهر را با حضور خاندان اشعری، در دوران امام سجاد(سلام الله علیه)، مقارن دانستهاند. و وجود راویانی از قم در اصحاب امام صادق(سلام الله علیه) از مسلماتی است که در #رجال شیخ طوسی نیز مندرج شده است.
2⃣ این شهر، به مرور زمان بعد از افول مدرسه حدیثی کوفه، جایگاه ویژهای در میان امامیه پیدا میکند، به گونهای که در دوران غیبت صغری، مهمترین مرکز ارزیابی و اعتبارسنجی کتب روایی بوده و از سوی نواب اربعه به رسمیت شناخته شده بود.
3⃣این مدرسه، در دوران معاصر و در ابتدای قرن ۱۴ خورشیدی، روز سوم فروردین ۱۳۰۱، به دستان عالم بزرگی از سلسله شاگردان میرزای بزرگ شیرازی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله تعالی علیه)، تجدید بنا و به عبارتی تأسیس شد و این اقدام مبارک، زمینه ورود امامیه به دوران جدیدی از تاریخش گردید. دورانی که با شکلگیری #انقلاباسلامیایران به اوج خود رسید. و اینک حوزه علمیه وارد قرن جدیدی شده است و رسالتی سنگین از نظامسازی و جامعهپردازی بر عهده آن است.
@alfigh_alosul
♻️ به مناسبت سالروز تأسیس حوزه علمیه مقدسه قم
🔹شیخ عبدالکریم حائری یزدی
1⃣حوزه علمیه قم، به همت بلند آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) در سال ۱۳۰۱ش، تأسیس شد. از زندگینامه او برمیآید که، او دو بار وارد عراق شده است. بار اول، بعد از تحصیل در اردکان و یزد، در سال ۱۲۹۸ق وارد عراق شد و تا ۱۳۰۰ق در کربلا ماند و به درسهای سطوح پرداخت، سپس وارد سامرا شد و تا سال ۱۳۱۲ق در آنجا به تکمیل سطوح و درسهای خارج فقه و اصول پرداخت. اساتید سطوح او: شیخ فضل الله نوری، میرزاابراهیم محلاتی شیرازی، میرزامهدی شیرازی. اساتید خارج او: سیدمحمد فشارکی، میرزامحمدتقی شیرازی، میرزای بزرگ شیرازی. در سال ۱۳۱۲ق به همراه استادش فشارکی، وارد نجف شد و تا ۱۳۱۶ق که در آنجا ماند، علاوه بر درس فشارکی در درس آخوندخراسانی نیز شرکت کرد.سپس به ایران برگشت و ساکن اراک شد و تا سال ۱۳۲۴ق در آنجا ماند. به دلایلی، دوباره به عراق بازگشت و تا ۱۳۳۳ق در کربلا ماند و همانجا ملقب به حائری شد. سپس به ایران بازگشت و ساکن اراک شد. و در رجب۱۳۴۰ق برای زیارت، وارد شهر مقدس قم شد و به اصرار علما و با استخارهای، ماندگار شد و حوزه علمیه را تأسیس نمود.
🔹سیدمحمد طباطبائی فشارکی
2⃣ از زندگینامه او برمیآید که، او از پرورش یافتگان مدرسه سامرا محسوب میشود. و از میان اساتید سامرا، بیشترین رابطه استاد و شاگردی را با سیدمحمد طباطبائی فشارکی داشت و از اصحاب سر او محسوب میگشت. اعتماد میرزای شیرازی به سیدمحمدفشارکی باعث شده بود که، پیکره علمی حوزه سامرا با دستان پرقوت او اداره شود و تربیت شاگردان زیر نظر او انجام بگیرد. او اهل سیاستورزی هم بود و یکی از کسانی بود که، از میرزای شیرازی مطالبه صدور فتوای #حرمتاستعمالتنباکو را داشت و زمینههای متعددی را نیز برای این کار فراهم ساخت. ریاست گریز و اهل زهد و قناعت بود به حدی که، شیخ حائری متکفل اداره زندگی او در ایام حضور در نجف بود.
🔹شیوه تدریس حائری یزدی
3⃣ شیخ مؤسس، به روش مکتب سامرا و با الهام از میرزای شیرازی درس میداد. در این شیوه، پس از طرح مسئله، بدون هیچ اظهار نظری، نخست دیدگاههای گوناگون و دلایل هر یک بیان میشد، سپس استاد ضمن نظرخواهی از شاگردان و تبادل نظر با آنها به جمع بندی آرا میپرداخت، آنگاه نظر خود را میگفت و در پایان اجازه میداد شاگردانش با او درباره این نظر بحث کنند و به نقد آن بپردازند.
همچنین شیخ حائری هر روز موضوع درس بعدی را مشخص میکرد تا شاگردانش پیشاپیش آن را مطالعه کنند. نظر او این بود که، مباحث اصول فقه باید مختصر و کاربردی مطرح شود؛ ازاین رو، در تألیف #دررالاصول به این نظر عمل کرد و نیز دوره کامل درس اصول فقه را در مدت تقریبآ چهار سال تدریس کرد.
🔹عدم سیاست ورزی حائری یزدی
4⃣ او در جریان مشروطه فعال نبود و برای اینکه از آسیب مشروطه در امان بماند، در حوزه کربلا، یک کتاب از آخوندخراسانی و یک کتاب از سیدکاظم یزدی را تدریس میکرد. در ایام رضاخانی(لعنهالله) نیز با دوری از صحنه سیاست، سعی داشت به اداره امور حوزه بپردازد و به همین خاطر مورد اعتراض عدهای قرار گرفت. با این وجود، به نظر میرسد، تلخیص همه جوانب حضور عالمان شیعی در یک صحنه خاص(سیاست)، تصویری ناقص از رسالت روحانیت باشد. او با تربیت شاگردانی چون: امام خمینی، شیخ محمدعلی اراکی، سیدمحمدرضاگلپایگانی، سیدمحمدتقی خوانساری، سیداحمدخوانساری، و تأسیس حوزه علمیه قم، خدمت بزرگی به تشیع و جریان اصیل روحانیت انجام داد.
#شیخ_عبدالکریم_حائری
#سید_محمد_فشارکی
#حوزه_علمیه_قم
@alfigh_alosul
• | ثمرات مدرسه مبارکه سامراء | •
۱. میرزا محمد حسن شیرازی(میرزای بزرگ)_موسس مدرسه سامرا؛ صاحب فتوای تحریم تنباکو.
۲. میرزا محمدتقی شیرازی (میرزای دوم)_ رهبر نهضت استقلال طلبی عراق.
۳. سیدمحمد فشارکی_ از همراهان مهم میرزای شیرازی در صدور فتوا.
۴.شیخ فضل الله نوری_ رهبر مبارزه با مشروطه غربی-انگلیسی.
۵. شیخ عبدالکریم حائری یزدی_ بنیانگذار حوزه علمیه مقدسه قم، استاد فقه و اصول امام خمینی(ره)
#مدرسه_مبارکه_سامرا
@alfigh_alosul
♻️نکاتی ناب درباره حاج شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله تعالی علیه) در بیانات آیتالله محقق، شبیری زنجانی(مدظله العالی):
فکر قوی حاج شیخ
خضوع علمای قم
شاگردان حاج شیخ
....
#شیخ_عبدالکریم_حائری
@alfigh_alosul